Anotācija (ex-ante)

22-TA-2480: Rīkojuma projekts (Dalība misijā, operācijā, iecelšana amatā u.c. ar nepublicējamiem personas datiem)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par civilās ekspertes dalību Eiropas Savienības Padomdevēju misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Starptautiskās palīdzības likuma 12. panta pirmā daļa nosaka, ka civilie eksperti piedalās starptautiskajās misijās un operācijās pēc to starptautisko organizāciju rezolūcijas, rekomendācijas vai lūguma, ar kurām Latvijas Republikai ir noslēgti starptautiskie līgumi, kā arī pēc Eiropas Savienības (turpmāk – ES) vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (NATO) dalībvalsts aicinājuma. Savukārt minētā panta otrā daļa nosaka, ka lēmumu par civilā eksperta piedalīšanos starptautiskajā misijā pieņem Ministru kabinets. Ministru kabineta 2020. gada 22. septembra noteikumu Nr. 598 "Kārtība, kādā civilo ekspertu nosūta dalībai starptautiskajā misijā vai operācijā" (turpmāk – Noteikumi Nr. 598) 6. punkts nosaka, ka Ārlietu ministrija sagatavo un noteiktā kārtībā iesniedz Ministru kabinetā (turpmāk - MK) rīkojuma projektu par civilā eksperta dalību starptautiskajā misijā. Ārlietu ministrija ir saņēmusi Eiropas Ārējās darbības dienesta (turpmāk - EĀDD) 2022.gada 28.jūlija vēstuli Nr.eeas.cpcc3/JH(2022)5541589 par Rīgas tiesas apgabala prokuratūras virsprokurora vietnieces Rudītes Bilsenas atbalstīšanu darbam civilās ekspertes kapacitātē kā vecākajai ekspertei padomnieka terorisma apkarošanas jautājumos amatā Eiropas Savienības Padomdevēju civilajā misijā Ukrainā. Dalība ES Padomdevēju civilajā misijā ir paredzēta uz 12 mēnešiem, sākot no 2022.gada 1.oktobra un R.Bilsena ir piekritusi dalībai civilajā misijā. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz noteikt civilās ekspertes R.Bilsenas darbības laiku starptautiskajā misijā, ka arī dalības nodrošināšanai paredzētā finansējuma piešķiršanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lai sniegtu atbalstu Ukrainai civilā drošības sektora reformu jomā, 2014. gada 22. jūlijā ES Ārlietu padome nolēma izveidot starptautisko misiju. Tā uzsāka darbu 2014. gada 1. decembrī. Saskaņā ar ES Padomes 2019. gada 13. maija lēmumu starptautiskās misijas mandāts ir atkārtoti pagarināts līdz 2024. gada 31. maijam. MK 2020. gada 18. februāra sēdē tika pieņemts zināšanai informatīvais ziņojums “Par Latvijas civilo ekspertu dalību starptautiskajās misijās un operācijās 2020. - 2022. gadā” (prot. Nr. 7 41. §), kas paredz līdz 17 civilo ekspertu nosūtīšanu darbam ES Kopējās drošības un aizsardzības politikas misijās un noteic, ka pēc informācijas saņemšanas no EĀDD par konkrētu ekspertu apstiprināšanu tiek iesniegts MK rīkojuma projektu par civilā eksperta nosūtīšanu misijā vai operācijā, paredzot iespēju ar civilo ekspertu darbības nodrošināšanu saistītās izmaksas segt no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”. Starptautiskā misija sniedz stratēģiskos padomus Ukrainas varas iestādēm gan centrālā, gan reģionālā līmenī civilās drošības sektora reformu stratēģiju izstrādāšanā un ar to saistīto reformu īstenošanā. Tāpat starptautiskā misija sniedz padomus Ukrainas drošības dienestu reorganizācijai un restrukturizācijai, īpaši koncentrējoties uz Iekšlietu un Tieslietu ministriju  struktūrvienībām, kā arī atbalsta Ukrainas civilo drošības iestāžu modernizāciju un visaptverošas pretkorupcijas stratēģijas izstrādi. 2022. gada 18. martā tika apstiprināts ES Padomes lēmums Nr. 2022/452 par grozījumiem starptautiskās misijas mandātā. Grozījumi paredz starptautiskās misijas atbalsta sniegšanu Ukrainas robežsardzei, muitai un policijai humānās palīdzības un bēgļu plūsmas koordinēšanā. Latvijas civilie eksperti turpina darbu starptautiskajā misijā, tajā skaitā iesaistoties mandāta grozījumos paredzēto uzdevumu veikšanai. 2022.gada 13. aprīlī tika apstiprināts ES Padomes lēmums Nr. 2022/638  par grozījumiem starptautiskās misijas mandātā, kas paredz atbalsta sniegšanu Krievijas Federācijas kara noziegumu Ukrainā dokumentēšanā. Ārlietu ministrija ir saņēmusi starptautiskās misijas 2022. gada 25. marta vēstuli, kurā tiek norādīts, ka tiek plānots starptautiskās misijas plānveida atgriešanās Ukrainā līdz 2022.gada augusta mēnesim. Starptautiskajā misijā kopumā plānoti 197 starptautiskie eksperti. Šobrīd misijā strādā 158 eksperti no 25 ES dalībvalstīm un vienas partnervalsts. Starptautiskajā misijā Ukrainā pašlaik piedalās seši nosūtītie civilie eksperti no Latvijas. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
EĀDD 2022.gada 28.jūlijā informēja Latviju, ka eksperta darba ES Padomdevēja civilajā misijā Ukrainā ir izraudzīta Rīgas tiesas apgabala prokuratūras virsprokurora vietniece Rudīte Bilsena, nosakot amatu - padomnieks terorisma apkarošanas jautājumos Eiropas Savienības Padomdevēju civilajā misijā Ukrainā. Dalība ES Padomdevēju civilajā misijā ir paredzēta uz 12 mēnešiem, sākot no 2022.gada 1.oktobra līdz 2023.gada 30.septembrim.
Risinājuma apraksts
Ārlietu ministrija ir sagatavojusi rīkojuma projektu par civilās ekspertes R.Bilsenas dalības laika noteikšanu starptautiskajā misijā. kā arī dalības nodrošināšanai paredzētā finansējuma piešķiršanu. Saskaņā ar Latvijas Republikas ārpolitiskas prioritārajām interesēm Ārlietu ministrija ir institūcija, kura sadarbībā ar EĀDD koordinē civilo ekspertu atlases procesu un apzina nozīmēto ekspertu darbības rezultātus, sagatavo dokumentus saistībā ar Eiropas Savienības Kopējās drošības un aizsardzības politikas jautājumiem.

Atbildoši Noteikumu Nr.598 18. punktam rīkojuma projekts nosaka civilai ekspertei R.Bilsenai izmaksāt  piemaksu 2022.gadā 8 118 euro un 2023. gadā 24 353 euro apmēros par dalību starptautiskajā misijā (atbilstoši operacionālā amata līmenim). Ārlietu ministrija veiks valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas – 2022. gadā 1 915 euro un 2023. gadā 5 745 euro apmērā.
Ārlietu ministrija atbilstoši Noteikumu Nr.598 19.punktam segs izdevumus nosūtīšanai starptautiskajā misijā, nepārsniedzot rīkojumā norādītās summas:
1) dzīvības un veselības apdrošināšana, dodoties uz dienesta vietu  - 5 euro 2022.gadā un atgriežoties no dienesta vietas - 5 euro 2023.gadā (dzīvības un veselības apdrošināšanu pārējā misijas laikā sedz starptautiskā misija);
2) ceļa izdevumi – 1 000 euro (250 euro  pārceļoties uz dienesta vietu 2022.gadā un 500 euro atvaļinājuma braucienam 2023.gadā un 250 euro pārcelšanās izdevumi no dienesta vietas 2023.gadā);
3) izdevumi par bagāžas transportēšanu 200 euro  apmērā (pārceļoties uz dienesta vietu 2022.gadā 100 euro un atgriežoties no dienesta vietas 100 euro 2023.gadā);
4) dzīvojamās telpas īres un komunālo pakalpojumu izmaksas (atbilstoši operacionālā amata līmenim) - 15 793,88 euro  kalendārajā gadā (2022.gadā 3 949 euro  un 2023.gadā 11 846 euro ), kā arī, ja nepieciešams īres dzīvokļa māklera pakalpojumus 2022.gadā nepārsniedzot 1 317 euro un ar dzīvokļa īres līguma noslēgšanu saistītiem izdevumiem par depozītu 1 317 euro.
5) obligātās vakcīnas, ja nepieciešams, un medicīnisko aptieciņu 2022.gadā 100 euro  apmērā.

Latvijas Republikas Prokuratūra kā izvirzītājinstitūcija, civilai ekspertei R.Bilsenai dalības laikā starptautiskā misijā izmaksās noteikto mēneša algu un saglabās sociālās garantijas, kā arī darba vietu.

Noteikumu Nr.598 9.punktam un starptautiskās misijas amata prasībām ir jānodrošina civilā eksperta apmācība drošības jautājumos paaugstināta riska valstīs.  Atbilstoši EĀDD sniegtajai informācijai, apmācība var notikt specializētajos Eiropas drošības kursos (HEAT kursi), kuras var tikt nodrošinātas Vācijā vai Nīderlandē specializētās mācību iestādēs pirms eksperta došanās misijā. R.Bilsenas apmācības atbilstoši starptautiskās misijas amata prasībām tiks nodrošinātas no Ārlietu ministrijai piešķirtajiem budžeta līdzekļiem prioritārajam pasākumam 2020.-2022.gadā """Latvijas ārlietu dienesta personāla spēju attīstība" civilo ekspertu mācības". Civilo spēju stiprināšana ir viena no Latvijas prioritātēm Eiropas Savienības Kopējās drošības un aizsardzības politikas (KDAP) ietvaros. 2018. gada novembrī ES Ārlietu padome apstiprināja politisku apņemšanos (Civilo KDAP kompaktu) par lielākiem ieguldījumiem civilo spēju stiprināšanā. Civilās KDAP kompaktā ES dalībvalstis apņemas apmācīt ekspertus saskaņā ar KDAP apmācību politiku un ES Civilās apmācību grupas vadlīnijām. Saskaņā ar starptautiskās misijas finansēšanas noteikumiem izdevumu segšana ir Latvijas Republikas pienākums un starptautiskā misija minētos izdevumus neapmaksā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
17 071
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
17 071
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
17 071
0
0
42 799
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
17 071
0
0
42 799
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-42 799
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-42 799
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
42 799
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Detalizēts aprēķins pielikumā
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumi 2022. gadā 17 071 euro apmērā tiks nodrošināti Ārlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 01.04.00 "Diplomātiskās misijas ārvalstīs" piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros. Finansējums tiks novirzīts no jau piešķirtajiem budžeta līdzekļiem civilajiem ekspertiem EDSO Speciālās novērošanas misijai Ukrainā paredzētā finansējuma sakarā ar attiecīgās misijas slēgšanu 2022.gada 31. maijā.  

R.Bilsenas apmācība atbilstoši starptautiskās misijas amata prasībām tiks veikta, nodrošinot finansējumu 2022.gadā no Ārlietu ministrijai piešķirtajiem budžeta līdzekļiem prioritārajam pasākumam 2020.-2022.gadā "Latvijas ārlietu dienesta personāla spēju attīstība" civilo ekspertu mācības. 

Savukārt 2023. gadā nepieciešamais finansējums 42 799 euro apmērā tiks nodrošināts, Finanšu ministrijai precizējot un palielinot Ārlietu ministrijas budžeta bāzes izdevumus apakšprogrammā 01.04.00 „Diplomātiskās misijas ārvalstīs” civilās ekspertes darbības nodrošināšanai no 2023. gada 1. janvāra.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

Sabiedriskā apspriešana projekta izstrādē nav veikta, jo projekts neskar sabiedrības tiesības un tiesiskās intereses, būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Latvijas Republikas prokuratūra
  • Ārlietu ministrija
  • Aizsardzības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Aprēķinu tabula