Anotācija

25-TA-1650: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumos Nr. 114 "Kārtība, kādā zemes īpašniekiem vai lietotājiem nosakāmi to zaudējumu apmēri, kas saistīti ar īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarītajiem būtiskiem postījumiem, un minimālās aizsardzības pasākumu prasības postījumu novēršanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumos Nr. 114 "Kārtība, kādā zemes īpašniekiem vai lietotājiem nosakāmi to zaudējumu apmēri, kas saistīti ar īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarītajiem būtiskiem postījumiem, un minimālās aizsardzības pasākumu prasības postījumu novēršanai" (turpmāk - noteikumi Nr. 114) noteiktās valsts atbalsta shēmas un nosacījumi ir saskaņoti Eiropas Komisijā  SA.53792 (2019/N) akvakultūras nozarei un SA.53793 (2019/N) augkopības, lopkopības un biškopības nozarei.  

Par atbalsta shēmas augkopībai, lopkopībai un biškopībai nodarīto postījumu kompensēšanai Eiropas Komisija 2025. gada 6. jūnijā pieņēma lēmumu C(2025) 3688 final Par valsts atbalstu - Latvija. Lieta SA. 118721(2025/N) — Kompensāciju izmaksas zemes īpašniekiem un lietotājiem, kas cietuši no īpaši aizsargājamo nemedījamo dzīvnieku un migrējošo dzīvnieku radītajiem postījumiem (shēmas SA. 53793 (2019/N) atjaunošana) (turpmāk - EK lēmums C(2025) 3688). EK lēmumā C(2025) 3688 noteikts, ka Eiropas Komisija nolēmusi necelt iebildumus pret sākotnējās atbalsta shēmas atjaunošanu, pamatojoties uz to, ka tā ir saderīga ar iekšējo tirgu saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību (turpmāk  - LESD) 107. panta 3. punkta c. apakšpunktu.
Akvakultūras nozarei Eiropas Komisija sākotnējo atbalsta shēmu nepagarināja, pamatojoties uz to, ka Komisijas Paziņojuma Pamatnostādņu par valsts atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos (2022/C 485/01) (turpmāk - Pamatnostādnes) vispārējie nosacījumi (saderības novērtējums) un sadaļas Atbalsts, kura mērķis ir kompensēt aizsargājamo dzīvnieku nodarītu kaitējumu (386-400) nosacījumi un tiesību normas ir precizētas. Tāpēc noteikumu projekts precizē tiesību normas atbilstoši Pamatnostādnēs noteiktajam.
Papildu norādām, ka Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija izstrādā jaunu noteikumu projektu "Īpaši aizsargājamo sugu dzīvnieku nodarīto būtisko postījumu radīto zaudējumu noteikšanas kārtība", kurā plānotie jaunie valsts atbalsta nosacījumi tiks saskaņoti ar Eiropas Komisiju.

Savukārt kompensācijas akvakultūras nozarē piešķir saskaņā ar Komisijas 2022. gada 14. decembra Regulu (ES) 2022/2473, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu uzņēmumiem, kas nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2022. gada 21. decembra, Nr. L 327) (turpmāk – Komisijas regula 2022/2473).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt valsts atbalsta nepārtrauktību, pagarinot spēkā esošo noteikumu darbību: augkopības, lopkopības un biškopības nozaru atbalsta shēmai atbilstoši 2025. gada 6. jūnija EK lēmumam C(2025) 3688, savukārt akvakultūras nozarei atbilstoši Komisijas regulai 2022/2473.  
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2025. gada 29. aprīļa noteikumos Nr. 260 "Grozījums Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumos Nr. 114 "Kārtība, kādā zemes īpašniekiem vai lietotājiem nosakāmi to zaudējumu apmēri, kas saistīti ar īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarītajiem būtiskiem postījumiem, un minimālās aizsardzības pasākumu prasības postījumu novēršanai"" un protokollēmumā noteiktajam, no 2025. gada 1. maija līdz grozījumu izdarīšanai noteikumos Nr. 114, kas noteiks jaunu valsts atbalsta darbības termiņu, uz visiem pieteikumiem, par kuriem šo noteikumu 42. punktā noteiktais lēmums nav pieņemts līdz 2025. gada 30. aprīlim, Dabas aizsardzības pārvaldei pieņemt lēmumu par pieteikuma izskatīšanas termiņa pagarināšanu.

Noteikumu projekts paredz nodrošināt augkopības, lopkopības un biškopības nozarēs valsts atbalsta nepārtrauktību, lai pagarinātu spēkā esošo noteikumu darbību. Noteikumu projekta darbības laiks plānots atbilstoši EK lēmumam C(2025) 3688, kas nosaka, ka Eiropas Komisija neceļ iebildumus pret sākotnējās valsts atbalsta shēmas SA.53793 (2019/N) atjaunošanu un pagarināšanu līdz 2026. gada 31. decembrim.

Pēc noteikumu projekta saskaņošanas nacionālā līmenī, paziņojuma iesniegšanas Eiropas Komisijā par šo noteikumu projektu un Eiropas Komisijas pozitīva lēmuma saņemšanas par šo noteikumu ietvaros piešķiramā komercdarbības atbalsta nosacījumu atbilstību Eiropas Savienības iekšējā tirgus nosacījumiem akvakultūras nozarē, stāsies spēkā šajā noteikumu projektā noteiktais atbalsts akvakultūras nozarei atbilstoši Komisijas regulai 2022/2473.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai Dabas aizsardzības pārvalde pieņemtu lēmumus attiecībā uz 2025. gadā saņemtajiem kompensāciju pieteikumiem, jānodrošina noteikumu Nr. 114 termiņa pagarināšana līdz 2026. gada 31. decembrim augkopības, lopkopības un biškopības nozarēs atbilstoši EK lēmumā C(2025) 3688 saskaņotajam sākotnējās atbalsta shēmas termiņa pagarinājumam. Eiropas Komisija, izvērtējot atbalsta saderību ir ņēmusi vērā Latvijas 2025. gada 22. aprīļa  paziņojumā par shēmas pagarināšanu norādīto, ka izņemot grozījumus saistībā ar jauno termiņu (līdz 2026. gada 31. decembrim), Latvija apstiprina, ka sākotnējā atbalsta shēmā nav ierosināti nekādi turpmāki grozījumi un ka visi pārējie minētās shēmas nosacījumi paliek nemainīgi. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts nosaka jaunu noslēguma jautājumu, paredzot, ka atbalstu augkopībai, lopkopībai, biškopībai un akvakultūras nozarei nodarīto zaudējumu kompensācijai piešķir līdz 2026. gada 31. decembrim.
Problēmas apraksts
Valsts atbalsta par īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarītajiem būtiskiem postījumiem akvakultūras nozarei nosacījumi ir atbilstoši Komisijas regulai 2022/2473. Noteikumu projektā iekļautas Komisijas regulas 2022/2473 prasības par vispārīgajiem valsts atbalsta nosacījumiem un 53. pantu “Atbalsts aizsargājamo dzīvnieku nodarīta kaitējuma atlīdzināšanai”.

EK lēmumā C(2025) 3688 ir norādīts par atbalsta saderību saskaņā ar LESD 107. panta 3. punkta c) apakšpunktu, kā izklāstīts sākotnējā lēmumā, kā arī, ka attiecībā uz atbalstu saskaņā ar paziņoto atjaunošanu ir piemērojama Pamatnostādņu par valsts atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos (“pamatnostādnes”) II daļas 1. nodaļas 1.2.1.5. sadaļa “Atbalsts aizsargājamo dzīvnieku nodarītā kaitējuma kompensēšanai”, jo tā atbilst veco Pamatnostādņu par valsts atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos 2014.–2020. gadam (“2014. gada pamatnostādnes”) II daļas 1. nodaļas 1.2.1.5. sadaļai “Atbalsts aizsargājamo dzīvnieku nodarītā kaitējuma kompensēšanai”, saskaņā ar kuru tika apstiprināta sākotnējā atbalsta shēma. Pamatnostādnēs ir samazināts slieksnis, no kura kompetentā iestāde publicē informāciju Eiropas Komisijas Atbalsta pārredzamības modulī.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 7.17., 32.5. apakšpunkts, 42.1,48. un 50. punkts precizēts atbilstoši Komisijas regulas 2022/2473 nosacījumiem.
Problēmas apraksts
Noteikumu projektā jāveic tehniski precizējumi, lai nodrošinātu atbilstību, piemēram, Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojumam Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju", kā arī  Administratīvās atbildības likumam un Administratīvā procesa likumam.
Risinājuma apraksts
Veikti tehniski precizējumi atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojumam Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju" noteikumu projekta 7., 32., 39. punktā, 2., 4., 5. un 8. pielikumā. 
Noteikumu projekts paredz dzēst normas noteikumu 7.1., 7.11. apakšpunktā un 15.punktā, kas nosaka ar administratīvo atbildību saistītus ierobežojumus (proti, tiesības saņemt kompensāciju), lai nodrošinātu atbilstību Administratīvās atbildības likumam.
Tāpat dzēsts noteikumu 22. un 47. punktā noteiktais saistībā ar piesaistīto ekspertu izmaksām,  saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 18. panta pirmo daļu, kas noteic, ka administratīvais process iestādē privātpersonai ir bez maksas, ja likumā nav noteikts citādi.
Precizēta noteikumu 7.18. apakšpunkta redakcija, lai skaidri noteiktu, ka kompensācija tiek piešķirta, ja grūtībās nonākuša uzņēmuma situācijas faktiskais, ne tikai juridiskais cēlonis ir kaitējums, ko nodarījuši  īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieki.
Noteikumu 8. punktā saīsināts termiņš no 10 uz astoņām darbdienām, lai nodrošinātu pēc iespējas ātrāku postījumu noteikšanu, vienlaikus ievērojot to, ka postītajā teritorijā sējums spēj atjaunoties, var objektīvāk novērtēt paliekošos būtiskos postījumus, kā arī ievērojot komisijas locekļu (iestāžu) kapacitāti vietas apsekošanā, maršrutu sastādīšanā.
Noteikumu 8.3. apakšpunktā atbilstoši nozares pieredzei precizēti aizsardzības pasākumi, lai novērstu postījumus augkopībai, piemēram, paredzot repelentu pielietošanu, bet dzēšot elektrisko ganu izmantošanu, jo tie nav efektīvi lielu migrējošo putnu baru atbaidīšanai.
Noteikumu 9. punktā ir noteikti aizsardzības pasākumi, lai novērstu postījumus akvakultūrai atbilstoši Komisijas Regulas 2022/2473 53. panta 6. punktam. Vienlaikus norādām, ka aizsardzības pasākumu saraksts noteikumos nav absolūts, Komisijas regula  nosaka, ka jāīsteno samērīgi centieni, var tikt piemērojams regulā paredzētais izņēmums, ja pasākumi ir pamatoti neiespējami.
Tehniski precizēta noteikumu 12.3. apakšpunkta redakcija atbilstoši portālā pieejamajam pakalpojumam.
Noteikumi papildināti ar 32.4. apakšpunktu, atbilstoši Komisijas regulas 2022/2473 nosacījumiem, paredzot, ka akvakultūras zaudējumu aprēķina attaisnotajos izdevumos iekļauj arī pievienotās vērtības nodokli, ja tas nav atgūstams no valsts budžeta. 
Noteikumu 45. punktā noteikts samazināts dienu skaits, kurā Dabas aizsardzības pārvalde  informē Zemkopības ministriju, ja saņemts Eiropas Komisijas izdots kompensācijas atgūšanas lēmums.

Zaudējumu biškopībai aprēķiniem tiek izmantota Latvijas Biškopības biedrības sniegtā informācija: bišu stropa cena atbilstoši 2023. gada 14. aprīļa vēstulē norādītajam, savukārt koeficienti zaudējumu aprēķināšanai atbilstoši 2021. gada 1. aprīļa vēstulē norādītajam.
 
Latvijas stāvstrops un līdzīgi daudzkorpusu stropi Cena, euro Koeficients
Jumts 30 0,22
Medus telpa 30 0,22
Peru telpa 46 0,32
Grīda 30 0,22
Kopā 136 1,00
 
Koka vienkorpusa strops (Auzukalna, Dadana-Blata) Cena, euro Koeficients
Jumts 30 0,18
Stropa korpuss 104 0,64
Atsevišķā medus telpa (papildu) 30 0,18
Kopā 164 1,00
 
Plastmasas (polistirola) strops Cena, euro Koeficients
Jumts 25 0,17
Barotava 27 0,19
Medus telpa 25 0,17
Peru telpa 38 0,26
Grīda 30 0,21
Kopā 145 1,00
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija izstrādā jaunu noteikumu projektu "Īpaši aizsargājamo sugu dzīvnieku nodarīto būtisko postījumu radīto zaudējumu noteikšanas kārtība", kurā plānotie jaunie valsts atbalsta nosacījumi tiks skaņoti ar Eiropas Komisiju.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • zemes īpašnieki vai lietotāji, kuri nodarbojas ar augkopību, akvakultūru, lopkopību vai biškopību
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz iespēju pēc atbalsta saskaņošanas nodrošināt valsts atbalsta nepārtrauktību zemes īpašniekiem vai lietotājiem, kuru saimnieciskajai darbībai īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieki nodarījuši būtiskus postījumus.
Juridiskās personas
  • zemes īpašnieki vai lietotāji, kuri nodarbojas ar augkopību, akvakultūru, lopkopību vai biškopību
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz iespēju pēc atbalsta saskaņošanas nodrošināt valsts atbalsta nepārtrauktību zemes īpašniekiem vai lietotājiem, kuru saimnieciskajai darbībai īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieki nodarījuši būtiskus postījumus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Tā kā īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku būtiski postījumi var ietekmēt saimniecisko darbību augkopības, akvakultūras, lopkopības un biškopības nozarēs, tad valsts atbalsta shēma ir saskaņota Eiropas Komisijā. Ar EK lēmumu C(2025) 3688 sākotnējā valsts atbalsta SA.53793 (2019/N) shēma tiek pagarināta līdz 2026. gada 31. decembrim. 

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz iespēju pēc atbalsta saskaņošanas nodrošināt valsts atbalsta nepārtrauktību zemes īpašniekiem vai lietotājiem, kuru saimnieciskajai darbībai īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieki nodarījuši būtiskus postījumus.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku būtiski postījumi var ietekmēt saimniecisko darbību neatkarīgi no saimniecības lieluma, līdz ar to var ietekmēt šajās nozarēs darbojošos mazos un vidējos uzņēmējus.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Tā kā īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku būtiski postījumi var ietekmēt konkrēto zemju īpašniekus vai lietotājus, valsts atbalsts paredz kompensēt nelabvēlīgākus apstākļus konkrētiem saimnieciskās darbības veicējiem, tāpēc valsts atbalsts ir saskaņots Eiropas Komisijā.

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Finansējums valsts atbalstam kārtējā gadā 819 604 euro Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas valsts budžeta apakšprogrammā 24.08.00 "Nacionālo parku darbības nodrošināšana" ir plānots kompensāciju izmaksai atbilstoši:
1) Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumiem Nr. 114 "Kārtība, kādā zemes īpašniekiem vai lietotājiem nosakāmi to zaudējumu apmēri, kas saistīti ar īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarītajiem būtiskiem postījumiem, un minimālās aizsardzības pasākumu prasības postījumu novēršanai" (spēkā līdz 2025. gada 30. aprīlim, pēc atbalsta saskaņošanas ar Eiropas Komisiju atbilstoši nosacījumiem šajā noteikumu projektā),
2) Ministru kabineta 2013. gada 17. septembra noteikumiem Nr. 891 "Noteikumi par saimnieciskās darbības ierobežojumiem, par kuriem pienākas kompensācija, tās izmaksas nosacījumiem, kārtību un apmēru".
Nosaka atbalsta shēmas darbības termiņu.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R2473
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 14. decembra regula 2022/2473, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu uzņēmumiem, kas nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu
Apraksts
Saistības atbilstoši Komisijas regulas 2022/2473 53. pantam pārņemtas pilnībā un neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
EK lēmumā Nr.C(2025)3688 final ir norādīts, ka Eiropas Komisija nolēmusi necelt iebildumus pret sākotnējās atbalsta shēmas atjaunošanu, pamatojoties uz to, ka tā ir saderīga ar iekšējo tirgu saskaņā ar LESD 107. panta 3. punkta c. apakšpunktu, kā arī, ka attiecībā uz atbalstu saskaņā ar paziņoto atjaunošanu ir piemērojama Pamatnostādņu par valsts atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos  II daļas 1. nodaļas 1.2.1.5. iedaļa “Atbalsts aizsargājamo dzīvnieku nodarītā kaitējuma kompensēšanai”, jo tā atbilst veco Pamatnostādņu par valsts atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos 2014.–2020. gadam  II daļas 1. nodaļas 1.2.1.5. iedaļai “Atbalsts aizsargājamo dzīvnieku nodarītā kaitējuma kompensēšanai”, saskaņā ar kuru tika apstiprināta sākotnējā atbalsta shēma.

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 14. decembra regula 2022/2473, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu uzņēmumiem, kas nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2022/2473 1.panta 5.punkta "a" apakšpunkts
7.17.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas 2022/2473 8.pants
42.1 punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas 2022/2473 9.panta 1.punkta "c" apakšpunkts un 3.punkts
48.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas 2022/2473 13.pants
50.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas 2022/2473 53.panta 1.punkts
2.2punkts, 4.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas 2022/2473 53.panta 2., 3. un 4.punkts
14., 32.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas 2022/2473 53.panta 5.punkts
32.5.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas 2022/2473 53.panta 6.punkts
9.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas 2022/2473 53.panta 9.punkts
3.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas 2022/2473 53.pants
1.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu 3. punktā ir paredzēts, ka kompensācijas apmērs nepārsniedz 80 % no aprēķinātā zaudējumu apmēra, kas var tikt kumulēts ar apdrošināšanas atlīdzību par nodarīto kaitējumu, vienlaikus ievērojot, ka kopējais kompensācijas un apdrošināšanas atlīdzības apmērs nedrīkst pārsniegt 100 procentus no attiecināmajām izmaksām.
Noteikumu 9. punktā ir noteikti aizsardzības pasākumi, lai novērstu postījumus akvakultūrai atbilstoši Komisijas Regulas 2022/2473 53. panta 6. punktam. Izmantojot rīcības brīvību vienlaikus norādām, ka aizsardzības pasākumu saraksts noteikumos nav absolūts, Komisijas regula  nosaka, ka jāīsteno samērīgi centieni, var tikt piemērojams regulā paredzētais izņēmums, ja pasākumi ir pamatoti neiespējami.
Izmantojot Komisijas regulas 2022/2473 53. panta 5. punktā noteikto rīcības brīvību, noteikumi papildināti ar 32.5.apakšpunktu, gadījumā, ja radīsies tāda situācija.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, izmantojot Eiropas Komisijas elektroniskās paziņošanas sistēmu, 15 darbdienu laikā no atbalsta pasākuma stāšanās spēkā nosūtīs kopsavilkuma informāciju Regulas 2022/2473 II pielikumā noteiktajā standartizētajā formātā un informēs Zemkopības ministriju.
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam skaidrojam, ka tiesību akta projekts būtiski nemaina esošo regulējumu, neietekmē sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesus, neparedz ieviest reformu izstrādes un īstenošanas procesu un neskar publiskā finansējuma plānošanu, tādēļ sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Dabas aizsardzības pārvalde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Noteikumu projekts rada iespēju nodrošināt esošo valsts atbalsta tiesisko regulējumu par īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarītajiem būtiskiem postījumiem.
Pielikumi