Anotācija

23-TA-544: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piekrītošā dzīvokļa īpašuma Grīvas ielā 17–45, Rīgā, nodošanu Rīgas valstspilsētas pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 42. panta pirmā daļa 42.1, 43. pants, 45. panta pirmā daļa un Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10. punkts.
Rīgas pilsēta domes 2019. gada 28. augusta lēmums Nr. 2551 (prot. Nr. 62, 79.§) "Par Latvijas valstij piekrītošā dzīvokļa īpašuma Grīvas ielā 17–45, Rīgā (kadastra Nr.01009059243), pārņemšanu Rīgas pilsētas pašvaldības īpašumā bez atlīdzības”.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par valstij piekrītošā dzīvokļa īpašuma Grīvas ielā 17–45, Rīgā, nodošanu Rīgas valstspilsētas pašvaldības īpašumā” (turpmāk – rīkojuma projekts) paredz dzīvokļa īpašumu Grīvas ielā 17–45 nodot Rīgas valstspilsētas pašvaldībai Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10. punktā noteiktās funkcijas īstenošanai – palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem mājokļa jautājumu risināšanā. Pārņemot dzīvokļa īpašumu, pašvaldībai būs iespēja pilnvērtīgi to apsaimniekot.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Kriminālprocesa Nr. 11517023416 ietvaros Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesa ar 2018. gada 10. decembra lēmumu konfiscē privātpersonai piederošo nekustamo īpašumu Grīvas ielā 17-45, kadastra Nr. 0100 905 9243. Ar Rīgas apgabaltiesas Krimināllietu tiesas kolēģijas 2019. gada 22. janvāra lēmumu atstāts negrozīts Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesas 2018. gada 10. decembra lēmums, līdz ar to tas ir stājies spēkā 2019. gada 5. februārī.
Saskaņā ar iepriekš minēto tiesas lēmumu nekustamais īpašums atbilstoši  Krimināllikuma 70.10 pantam ir atzīts par noziedzīgi iegūtu mantu un piekrīt valstij.
Dzīvokļa īpašums Grīvas ielā  17-45 (kadastra Nr. 0100 905 9243) sastāv no telpu grupas (kadastra apzīmējums Nr. 0100 067 2034 001 045) un domājamās 3051/210780 daļas no būves ar kadastra apzīmējumu Nr. 0100 067 2034 001. Dzīvokļa platība ir 30,60 m2.
Dzīvokļa īpašums ierakstīts Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 14493-45. Zemesgrāmatas nodalījuma sadaļas 2. iedaļā ierakstīta atzīme: Nekustamajam īpašumam uzlikts arests - aizliegums nekustamo īpašumu atsavināt un apgrūtināt ar citām lietu vai saistību tiesībām saskaņā ar Kriminālprocesa likuma 361. pantu. 
Dzīvokļa īpašums funkcionāli saistīts no zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 0100 067 2034, kas ierakstīta Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000576289. Zemes vienība nodota īpašumā bez atlīdzības dzīvojamās mājas Grīvas ielā 17 privatizēto objektu īpašniekiem atbilstoši kopīpašuma domājamai daļai, līdz ar to dzīvoklim dzīvokļa īpašumam pieder 3051/210780 daļas no minētās zemes vienības.
Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk - VID) ar 2019. gada 15. maijā valstij piekritīgās mantas pieņemšanas un nodošanas aktu Nr. 021119 pieņēma valsts uzskaitē par noziedzīgi iegūto mantu atzīto dzīvokļa īpašumu.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2013. gada 26. novembra noteikumu Nr. 1354 „Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana, un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā” 7. punktu VID ir atbildīgs par mantas neskartību un saglabāšanu no tās pieņemšanas brīža līdz nodošanai realizācijai, nodošanai bez maksas vai iznīcināšanai.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams nodrošināt dzīvokļa īpašuma pilnvērtīgu apsaimniekošanu.
Risinājuma apraksts
Likuma “Par pašvaldībām” (bija spēkā līdz 2022. gada 31. decembrim) 21. panta pirmās daļas 17. punkts noteica pašvaldības tiesības izlemt jautājumu par pašvaldības nekustamā īpašuma atsavināšanu, ieķīlāšanu vai privatizēšanu, kā arī par nekustamās mantas iegūšanu pašvaldības īpašumā. 
Rīgas pilsēta dome 2019. gada 28.augustā pieņēma Nr. 2551 (prot. Nr. 62, 79.§) Par Latvijas valstij piekrītošā dzīvokļa īpašuma Grīvas ielā 17–45, Rīgā (kadastra Nr. 01009059243), pārņemšanu Rīgas pilsētas pašvaldības īpašumā bez atlīdzības”, lai pārņemtu dzīvokļa īpašumu un izmantotu to atbilstoši likumā „Par pašvaldībām” 15. panta pirmās daļas 9. punktā noteikto - palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem dzīvokļa jautājuma risināšanai (kopš 2023. gada 1. janvāra spēkā ir Pašvaldību likums un īpašums izmantojams atbilstoši likuma 4. panta pirmās daļas 10. punktā noteiktajai pašvaldības autonomajai funkcijai).
Rīgas valstspilsētas pašvaldība rīkojuma projektā minēto dzīvokļa īpašumu izmantos pašvaldības funkciju īstenošanai, proti, palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem dzīvokļa jautājuma risināšanai saskaņā ar likumu "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā", izņemot šā likuma III1 nodaļu “Dzīvojamo telpu izīrēšana kvalificētiem speciālistiem”.
Tādējādi rīkojuma projekts neparedz komercdarbības atbalsta sniegšanu Rīgas valstspilsētas pašvaldībai.

Atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumu Nr. 109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta” 12. punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmais valsts nekustamais īpašums nav nepieciešams citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, rīkojuma projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks nodrošināts noteikumos noteiktais pienākums. Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta rīkojuma projekta izsludināšanas Vienotajā tiesību aktu portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42. panta pirmo daļu, ja dzīvokļa īpašums vairs netiek izmantotas pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai, pašvaldība šo dzīvokļa īpašumu bez atlīdzības nodod valstij.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42.1 pantu  Rīgas valstspilsētas pašvaldība tiek pilnvarota parakstīt nostiprinājuma lūgumu par īpašuma tiesību nostiprināšanu uz valsts vārda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas personā, vienlaikus ar Rīgas valstspilsētas pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu.
Pamatojoties uz Kriminālprocesa likuma 356. panta 1.1 daļu, uz mantu, kas atzīta par noziedzīgi iegūtu, tiek dzēsts tai uzliktais arests, apgrūtinājumi, aizliegumi un ķīlas tiesības, tai skaitā visi uz publiskajā reģistrā reģistrējamu mantu ierakstītie apgrūtinājumi un aizlieguma atzīmes. Ņemot vērā, ka rīkojuma projekta 3. punkts paredz pilnvarot Rīgas valstspilsētas pašvaldību parakstīt nostiprinājuma lūgumu īpašuma tiesību nostiprināšanai uz valsts vārda, tai arī jānodrošina zemesgrāmatu nodalījuma  II sadaļas 2. iedaļā ierakstītās aizlieguma atzīmes dzēšana.
Rīgas valstspilsētas pašvaldībai, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz dzīvokļa īpašumu, vienlaikus zemesgrāmatā ir jānostiprina iepriekš minētie tiesību aprobežojumi, kā arī aizliegums atsavināt dzīvokļa īpašumu un apgrūtināt to ar lietu tiesību – hipotēku, izņemot gadījumu, ja dzīvokļa īpašums tiek ieķīlāts valsts aizdevuma nodrošināšanai, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu atbalstu.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīgas pilsētas iedzīvotāji, kuriem nepieciešama palīdzība mājokļa jautājumu risināšanā.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Izdevumi, kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma pārņemšanu, tai skaitā īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiek segti no Rīgas valstspilsētas pašvaldības budžeta līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par to, vai atļaut Rīgas valstspilsētas pašvaldībai izmantot pirmtiesības uz nekustamo īpašumu, kas ir atzīts par noziedzīgi iegūtu mantu. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Rīgas valstspilsētas pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi