Anotācija (ex-ante)

24-TA-852: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 5. novembra noteikumos Nr. 518 "Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas iestāžu maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 5. panta devīto daļu, kas nosaka, ka Ministru kabinets izdod noteikumus par valsts tiešās pārvaldes iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžu apstiprināšanu, kā arī saskaņā ar Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumiem Nr.333 „Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta mērķis ir precizēt Labklājības ministrijas pakļautībā esošo valsts tiešās pārvaldes iestāžu – valsts sociālās aprūpes centru (turpmāk – VSAC vai iestāde) - VSAC “Kurzeme”, VSAC “Latgale”, VSAC “Rīga” un VSAC “Zemgale” maksas pakalpojumu cenrādi, lai noteiktu maksas pakalpojumu cenas atbilstoši faktiskajām izmaksām, tajā iekļautu jaunus maksas pakalpojumu veidus, kā arī izslēgtu tos maksas pakalpojumu veidus, pēc kuriem nav pieprasījuma vai, kuru sniegšanai VSAC nav pieejami resursi.
Spēkā stāšanās termiņš
01.08.2024.
Pamatojums
Noteikumu projektam jāstājas spēkā ar 2024. gada 1. augustu, izņemot šo noteikumu pielikuma 1. punktā minētajiem sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem ar izmitināšanu, ja līgums par šo pakalpojumu sniegšanu ir noslēgts līdz noteikumu spēkā stāšanās dienai, par pakalpojumiem tiek piemērota noteiktā cena, kas bija spēkā līdz noteikumu projekta spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 31. decembrim. Noteikumu projektam ir jāstājas spēkā 2024. gada 1. augustā, lai novērstu to, ka, pakalpojumi mājsaimniecībām un juridiskām personām netiek sniegti par cenām, kas nesedz izdevumus par to sniegšanu. Tāpat, ievērojot to, ka ir pieauguši arī izdevumi citu maksas pakalpojumu veidu sniegšanai, piemēram, citu ar klientu funkcionēšanas spēju novērtēšanu un atjaunošanu saistīto pakalpojumu sniegšanai. Tā kā nav iespējams atteikties no VSAC pamatdarbībai neatbilstošo maksas pakalpojumu veidu, kā, piemēram, komunālo pakalpojumu sniegšanas, tad noteikumu projekts paredz paaugstināt maksas pakalpojumu cenas, lai novērstu nelietderīgu valsts budžeta līdzekļu izlietojumu, kompensējot ar maksas pakalpojumu sniegšanu saistītos izdevumus.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 27. oktobra noteikumiem (Nr.1239 "Valsts sociālās aprūpes centra "Rīga" nolikums", Nr.1240 "Valsts sociālās aprūpes centra "Latgale" nolikums" un Nr.1241 "Valsts sociālās aprūpes centra "Kurzeme" nolikums") un Ministru kabineta 2020. gada 24. novembra noteikumiem Nr.696 "Valsts sociālās aprūpes centra "Zemgale" nolikums" par VSAC nolikumiem, 4 VSAC (25 filiālēs) ir tiesīgi sniegt maksas pakalpojumus sociālo pakalpojumu jomā, kā arī veikt privāttiesiskus darījumus, kas nepieciešami VSAC darbības nodrošināšanai. Saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma (turpmāk - Likums) 1. panta 6. punktu ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcija ir — sociālā institūcija, kas nodrošina personai, kura vecuma vai veselības stāvokļa dēļ nespēj sevi aprūpēt, kā arī bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem mājokli, pilnu aprūpi un sociālo rehabilitāciju. Vienlaikus minētā panta 20. punkts nosaka, ka sociālās aprūpes pakalpojums ir pasākumu kopums, kas vērsts uz to personu pamatvajadzību apmierināšanu, kurām ir objektīvas grūtības aprūpēt sevi vecuma vai funkcionālo traucējumu dēļ, un ietver sevī pakalpojumus personas dzīvesvietā un ilgstošas sociālās aprūpes institūcijās. Līdz ar to minētās institūcijas sniedz ne tikai ilgstošās sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumus, bet arī atsevišķu, uz bērnu ar ļoti smagiem funkcionāliem traucējumiem (t.sk, ar kombinētiem smagiem un ļoti smagiem garīgās un fiziskās attīstības traucējumiem) attīstību vērstus maksas pakalpojumu veidus. Šobrīd Ministru kabineta 2019. gada 5. novembra noteikumos Nr. 518 „Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas iestāžu maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 518)- noteikto maksas pakalpojumu cenas, arvien augošā preču un pakalpojumu izmaksu pieauguma ietekmē, neatbilst faktiskajām izmaksām, līdz ar to ir jānosaka jauni maksas pakalpojumu izcenojumi. Tāpat ir jāpārskata MK noteikumos Nr. 518 noteiktais maksas pakalpojumu klāsts, izslēdzot tos maksas pakalpojumu veidus, kuri netiek pieprasīti vai sniegti. 
Atbilstoši Pievienotās vērtības nodokļa likuma 52. panta pirmās daļas 9. punktam, kas nosaka, ka ar pievienotās vērtības nodokli (turpmāk – PVN) neapliek sociālās aprūpes, profesionālās un sociālās rehabilitācijas, sociālās palīdzības un sociālā darba pakalpojumus, ko iedzīvotājiem sniedz personas, kuras reģistrētas sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā, kā arī ēdināšanas pakalpojumus, kurus sociālo pakalpojumu sniedzējs sniedz saskaņā ar savām programmām, minētiem pakalpojumiem PVN netiek piemērots. Tāpat atbilstoši iepriekš minētā panta 3. punkta "a" apakšpunktam PVN netiek piemērots šādiem pakalpojumu veidiem:
1) Minhenes funkcionālā diagnostika VSAC “Rīga”;
2) Fizioterapeita konsultācija VSAC “Rīga”;
3) Ergoterapeita konsultācija VSAC “Rīga”;
4) Hidroterapijas procedūra VSAC “Rīga”;
5) Masāža bērnam VSAC “Rīga” (t.sk. pakalpojumiem masāža bērnam no 1 līdz 5 gadiem, masāža bērnam no 6 līdz 10 gadiem, masāža bērnam no 11 līdz 17 gadiem);
6) Mūzikas terapija;
7) Audiologopēda konsultācija VSAC “Rīga”.
Savukārt pakalpojumam “Klienta viesa izmitināšana VSAC “Rīga” atbilstoši Pievienotās vērtības nodokļa likuma 42. panta desmitajai daļai piemēro PVN samazināto likmi 12 procentu apmērā. 
Tāpat PVN samazinātā likme 12 procentu apmērā tiek piemērota šādiem pakalpojumiem, atbilstoši Pievienotās vērtības nodokļa likuma 42. panta divpadsmitajai daļai:
1) Siltumenerģija telpu apkurei mājsaimniecībām apkures sezonā VSAC “Zemgale” filiālēs “Iecava”, “Lielbērze”, “Ķīši”, “Ziedkalne”, “Ropaži”, “Rūja”, “Valka”;
2) Karstais ūdens (uzsildīšana) mājsaimniecībām VSAC “Zemgale” filiālēs “Iecava”, “Lielbērze”, “Ķīši”, “Ziedkalne”, “Ropaži”, “Rūja”, “Valka”.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Faktisko izmaksu pieaugumu tiešā mērā ietekmē preču un pakalpojumu cenu pieaugums. Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes (turpmāk - CSP) datiem [1], 2024. gada martā, salīdzinot ar 2023. gada martu, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 0,9 %. Atbilstoši CSP datiem, pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 0,7 %. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija kafijai (+5,0 %), olīveļļai (+13,6 %), cūkgaļai (+5,8 %), augļu un dārzeņu sulām (+14,1 %), pienam (+2,2 %), atspirdzinošajiem dzērieniem (+ 10,1 %), sālim un garšvielām (+9,3 %). Cena palielinājās  arī kartupeļiem (+12,3 %), svaigiem augļiem (+1,6 %), žāvētiem, citādiem konservētiem vai apstrādātiem dārzeņiem (+7,6 %). Savukārt cenu kritums bija svaigiem dārzeņiem (-5,6 %), olām (-9,7 %), miltiem un citiem graudaugiem (-10,2 %), piena produktiem (-5,0 %), augu eļļai (-11,1 %), mājputnu gaļai (-2,5 %), svaigām vai atdzesētām zivīm (-7,3 %), cukuram (-6,6 %), kā arī sviestam (-5,0 %). Līdz ar to, ir pieaugušas arī ar klientu ēdināšanu saistītās izmaksas VSAC, ievērojot to, ka ar minēto pakalpojumu nodrošināšanu saistītās izmaksas palielina arī tas, ka VSAC klientiem atbilstoši prasībās sociālo pakalpojumu sniedzējiem noteiktajam [2], ir jānodrošina kvalitatīvu klienta vecumam, veselības stāvoklim un uztura normām atbilstoša ēdināšana vismaz četras reizes dienā . Saistībā ar to, ka VSAC ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojuma ietvaros VSAC ir jānodrošina arī mājoklis, tad vidējā cenu līmeņa izmaiņas ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem ietekmē VSAC izdevumus. Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis samazinājās par 6,9 %. Gada laikā būtiskākais cenu kritums bija siltumenerģijai, elektroenerģijai, dabasgāzei, cietajam kurināmajam, kanalizācijas pakalpojumiem. Savukārt sadārdzinājās mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi, atkritumu savākšana, mājokļa īres maksa, uzturēšanas un remonta pakalpojumu, ūdensapgāde. Līdz ar to minētās energoresursu cenu izmaiņas ietekmē arī VSAC sniegto komunālo pakalpojumu - ūdens apgādes un ūdens uzsildīšanas, apkures un kanalizācijas pakalpojumi, - kas tiek sniegti mājsaimniecībām un juridiskām personām (ēdināšanas pakalpojumu sniedzējiem un dzīvokļu īpašnieku biedrībai), izmaksu pieaugumu. Faktisko izmaksu pieaugumu ietekmē arī VSAC darbinieku atalgojuma palielinājums. Atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 26. aprīļa noteikumiem Nr. 262 “Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība”, kas paredz amatu klasificēšanu saimēs un līmeņos, t.sk. mēnešalgu grupās, ir veiktas izmaiņas VSAC darbinieku (izņemot ārstniecības personu) zemākajās mēnešalgās. VSAC atalgojuma skala ir veidota tā, lai nodrošinātu, ka darba samaksa VSAC sasniedz vismaz 71,23% no  2024. gada bāzes mēnešalgu skalas viduspunkta. Tāpat, līdzīgi kā valstī kopumā, ir veiktas izmaiņas VSAC ārstniecības personu (ārsts, fizioterapeits, ergoterapeits, masieris, māsa, ārsta palīgs u.c.) zemāko mēnešalgu likmēs [2], lai paaugstinātu ārstniecības personu atalgojumu. Minēto izmaiņu rezultātā, piemēram, ārstiem, fizioterapeitiem, ergoterapeitiem, mākslas terapeitiem, psihiatriem u.c. zemākā mēnešalgu likme palielinās par 10,6% (naudas izteiksmē atalgojums [3] palielinās vidēji par 199 euro), vispārējās aprūpes māsām, vecākajām māsām, masieriem, nesertificētiem fizioterapeitiem, nesertificētiem ergoterapeitiem (arī reģistrētiem ergoterapeitiem, fizioterapeitiem) u.c. zemākā mēnešalgu likme palielinās par 6,50% (naudas izteiksmē atalgojums palielinās vidēji 95 euro), māsu palīgiem zemākā mēnešalgu likme palielinās par 6,9% (naudas izteiksmē atalgojums palielinās vidēji par 75 euro) paaugstinātu zemāko mēnešalgu likmi. [1] https://stat.gov.lv/lv/statistikas-temas/valsts-ekonomika/paterina-cenas/preses-relizes/20795-paterina-cenu-parmainas-2024?themeCode=PC.[2] Ārstniecības personu zemākās mēnešalgu likmes tiek noteiktas, ievērojot Ministru kabineta 2018. gada 18. decembra noteikumus Nr. 851 “Noteikumi par zemāko mēnešalgu un speciālo piemaksu veselības aprūpes jomā nodarbinātajiem”.[3] atalgojums = mēnešalga + piemaksa par izdienu + piemaksa par darbu, kas saistīts ar īpašu risku.
Risinājuma apraksts
MK noteikumos Nr. 518 noteiktie maksas pakalpojumu izcenojumi tika aprēķināti, balstoties uz 2022. gada atlīdzību, elektroenerģijas, degvielas, kurināmā un pārtikas preču, u.c. izmaksām, kas, salīdzinot ar 2024. gada izmaksām, bija zemākas. Šajā periodā pieaugušas ne vien preču un pakalpojumu cenas, bet būtiski ir palielināta arī VSAC  darbinieku atlīdzība. Dažādās iestādēs pakalpojumu izmaksas var atšķirties, jo tās ietekmē komunālo pakalpojumu cenas (gan atkarībā no tā, vai apkures, ūdensapgādes un kanalizācijas sistēmas ir autonomas vai tās ir nodrošinātas centralizēti, ar pieslēgumu pašvaldības komunikācijas sistēmām, gan atkarībā no tā, kāds siltumenerģijas veids tiek izmantots utt.), sniegto pakalpojumu apjoms un biežums, un citi faktori. MK noteikumi Nr. 518 dod iespēju minētajām iestādēm sniegt pakalpojumus, pamatojot to izmaksas. Noteikumu projekta mērķis ir noteikt tādas VSAC maksas pakalpojumu cenas, kuras atbilst faktiskajām izmaksām un pēc kuriem ir pieprasījums. Ņemot vērā izmaiņas, noteikumu pielikumā, salīdzinoši ar MK noteikumu Nr. 518 pielikumu, ir veiktas šādas izmaiņas:
1. Noteikumu projekta pielikumā “Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas iestāžu sniegto maksas pamatpakalpojumu cenrādis”, vietu un pieprasījuma trūkuma dēļ, nav iekļauti šādi maksas pakalpojumu veidi:
1) Pilngadīgas personas izmitināšana ar pilnu sociālo aprūpi un sociālo rehabilitāciju ar trim un vairāk vietām istabā VSAC "Rīga";
2) Bērna izmitināšana ar diennakts sociālo aprūpi un sociālo rehabilitāciju bērniem ar smagiem funkciju traucējumiem VSAC "Kurzeme", tai skaitā atelpas brīža pakalpojums VSAC "Kurzeme";
3) Ēdināšanas pakalpojumi darbiniekiem - pirmais ēdiens VSAC "Kurzeme" un otrais ēdiens VSAC "Kurzeme".
2. Atsevišķiem maksas pakalpojumiem precizēti maksas pakalpojumu veidu nosaukumi:
1) Ūdens apgādes pakalpojumi (ar un bez skaitītāja);
2) Kanalizācijas pakalpojumi (ar un bez skaitītāja);
3) Kanalizācijas pakalpojumi ar skaitītāju juridiskām personām VSAC "Rīga" filiālē "Ezerkrasti"; 
4) Karstais ūdens (uzsildīšana) mājsaimniecībām VSAC "Zemgale" filiālēs "Iecava", "Lielbērze", "Ķīši", "Ziedkalne", "Ropaži", "Rūja", "Valka";
5) Siltumenerģija telpu apkurei juridiskām personām apkures sezonā VSAC "Rīga" filiālē "Ezerkrasti";
6) Siltumenerģija ūdens uzsildīšanai juridiskām personām VSAC "Rīga" filiālē "Ezerkrasti". 
3. Precizējot maksas pakalpojumu veidu nosaukumus atsevišķiem pasākumiem, kuriem ir paredzēts viens apakšpasākums ir veikta nosaukumu precizēšana, kā arī ir veikta numerācijas precizēšana: 
1) Maksas pakalpojums 3.1.1. pusdienas VSAC "Kurzeme" un VSAC "Latgale" tiek pārnests uz 3.1. pasākumu, mainot pasākuma nosaukumu uz ēdināšanas pakalpojumi darbiniekiem - pusdienas VSAC "Kurzeme" un VSAC "Latgale";
2) Maksas pakalpojums 3.2.1. pusdienas VSAC "Kurzeme" un VSAC "Latgale" tiek pārnests uz 3.2. pasākumu, mainot pasākuma nosaukumu uz ēdināšanas pakalpojumi darbiniekiem pēc personas pasūtījuma ar izvēlētu ēdienkarti - pusdienas VSAC "Kurzeme" un VSAC "Latgale"; 
3) Maksas pakalpojums 5.4.1 siltumenerģija telpu apkurei juridiskai personai apkures sezonā VSAC "Rīga" filiālē "Ezerkrasti" tiek pārnests uz 5.4. pasākumu, mainot pasākuma nosaukumu uz siltumenerģija telpu apkurei (ar skaitītāju) juridiskām personām apkures sezonā VSAC "Rīga" filiālē "Ezerkrasti". 
4. Pēc pakalpojumu pārskatīšanas sniedzamo maksas pakalpojumu klāsts papildināts ar atsevišķiem jauniem pakalpojumiem: 
1) Siltumenerģija telpu apkurei juridiskām personām apkures sezonā VSAC “Zemgale” filiālēs "Iecava", "Lielbērze", "Ķīši", "Ziedkalne", "Ropaži", "Rūja", "Valka";
2) Karstais ūdens (uzsildīšana) juridiskām personām VSAC “Zemgale” filiālēs "Iecava", "Lielbērze", "Ķīši", "Ziedkalne", "Ropaži", "Rūja", "Valka".
5. Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas iestāžu maksas pakalpojuma cenrāža pielikumā precizēts: Pakalpojuma veida nosaukums no “VSAC infrastruktūrai pieslēgtajām mājsaimniecībām sniegtie pakalpojumi” uz “VSAC infrastruktūrai pieslēgtajām mājsaimniecībām un juridiskām personām sniegtie pakalpojumi”. 
Atbilstoši iepriekš minētajam ir precizēta arī maksas pakalpojumu numerācija.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Maksas ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu saņēmēji un to apgādnieki, VSAC darbinieki un mājsaimniecības, kas ar VSAC starpniecību saņem komunālos pakalpojumus.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā definētie maksas pakalpojumi paredzēti VSAC klientiem, kuri pakalpojumu apmaksā no pašu līdzekļiem vai par kuru pakalpojumiem pilnībā vai daļēji maksā pašvaldība vai klientu viesi, kā arī iestāžu darbiniekiem paredzētie pakalpojumi.
Saskaņā ar VSAC sniegto informāciju, noteikumu projektā paredzēts, ka pakalpojumu:
1.ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums ar izmitināšanu - saņems 1 pilngadīgais klients (jau šobrīd saņem minēto pakalpojumu VSAC “Rīga” filiālē “Ezerkrasti”), kā arī vidēji 2 personas īslaicīgi saņems pakalpojumu ar diennakts sociālo aprūpi un sociālo rehabilitāciju bērniem ar smagiem funkciju traucējumiem, tai skaitā atelpas brīža pakalpojumu VSAC “Rīga” bērnu filiālēs un VSAC “Kurzeme” filiālē “Liepāja”;
2. ēdināšanas pakalpojums darbiniekiem - saņems līdz 236 VSAC darbiniekiem;
3. ēdināšanas pakalpojums pēc personas pasūtījuma ar izvēlētu ēdienkarti – saņems līdz 242 personām;
3. komunālos pakalpojumus (ūdens piegāde, ūdens uzsildīšana, apkure un kanalizācijas pakalpojumi) - saņems vidēji 90 mājsaimniecības, kuru mājokļi ir pieslēgti iestāžu ūdensapgādes un kanalizācijas sistēmu infrastruktūrai.
Juridiskās personas
  • 1) Pašvaldības pērk ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumus ar izmitināšanu (tai skaitā atelpas brīža pakalpojumus) bērniem un nodrošina pilngadīgā klienta un tā apgādnieka nesegtās pakalpojuma samaksas daļas apmaksu; 2) Ēdināšanas pakalpojumu sniedzējs VSAC “Rīga” pērk saimnieciskos pakalpojumus – telpu nomu filiālē “Ezerkrasti”, “Jugla” un “Kalnciems”; 3) Ēdināšanas pakalpojumu sniedzēji VSAC “Zemgale” uz līguma pamata pērk komunālos pakalpojumus (ūdens piegāde un ūdens uzsildīšana, un apkure) filiālē "Iecava", "Lielbērze", "Ķīši", "Ziedkalne", "Ropaži", "Rūja" un "Valka"; 4) Dzīvokļu īpašnieku biedrība “Berģi” uz līguma pamata VSAC “Rīga” filiālē “Ezerkrasti” pērk komunālos pakalpojumus (ūdens uzsildīšana, apkure, kā arī pastarpināti arī kanalizācijas pakalpojumi (kanalizācijas izvešana)).
Ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
468 056
-6 477
468 056
-15 547
468 056
-15 547
-15 547
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
468 056
-6 477
468 056
-15 547
468 056
-15 547
-15 547
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
468 056
-6 477
468 056
-15 547
468 056
-15 547
-15 547
2.1. valsts pamatbudžets
468 056
-6 477
468 056
-15 547
468 056
-15 547
-15 547
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam Labklājības ministrijas pamatbudžeta programmas 05.00.00 "Valsts sociālie pakalpojumi" apakšprogrammas 05.03.00 "Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās" ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citu pašu ieņēmumi plānoti: 
- 2024. gadā 9 559 778 euro apmērā, t.sk.: 
   - ieņēmumi saskaņā ar maksas pakalpojumu cenrādi 468 056 euro apmērā; 
   - pārējie pašu ieņēmumi, t.sk. ienākumi no klientu pensijām 9 091 722 euro apmērā. 
- 2025. gadā 10 117 110 euro apmērā, t.sk.: 
   - ieņēmumi saskaņā ar maksas pakalpojumu cenrādi 468 056 euro apmērā; 
   - pārējie pašu ieņēmumi, t.sk. ienākumi no klientu pensijām 9 649 054 euro apmērā. 
- 2026. gadā 10 588 826 euro apmērā, t.sk.: 
   - ieņēmumi saskaņā ar maksas pakalpojumu cenrādi 468 056 euro apmērā;
   - pārējie pašu ieņēmumi, t.sk. ienākumi no klientu pensijām 10 120 770 euro apmērā.

Stājoties spēkā precizētajam cenrādim, plānots, ka faktiskie ieņēmumi, kas tiek iekasēti saskaņā ar cenrādi 2024. gadā paredzēti 461 579 euro apmērā: 
2024. gadā no 1. janvāra līdz 31. jūlijam: 468 056 euro/12 mēneši* 7 mēneši= 273 032,67 euro (noapaļojot 273 033 euro) apmērā. 
2024. gadā 1. augusta līdz 31. decembrim: 452 509 euro/12 mēneši* 5 mēneši= 188 545,42 euro (noapaļojot 188 546 euro) apmērā. 
(provizoriski paredzēts, ka precizētais cenrādis stātos spēkā ar šī gada 1. augustu, līdz ar to pirmos 7 mēnešus maksas pakalpojumiem cenas tiktu piemērotas atbilstoši spēkā esošajam cenrādim, savukārt no 2024. gada 1. augusta maksas pakalpojumiem cenas būtu piemērojamas, atbilstoši precizētajam cenrādim). 

Tādējādi precizētais plānoto ieņēmumu no maksas pakalpojumiem apmērs salīdzinot ar sākotnēji plānoto samazināsies: 
2024. gadā 6 477 euro apmērā (468 056 euro - 461 579 euro = 6 477 euro) apmērā; 
2025. gadā un turpmāk ik gadu 15 547 euro apmērā (468 056 euro - 452 509 euro=15 547 euro). 

Pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā Labklājības ministrijas pamatbudžeta programmas 05.00.00 “Valsts sociālie pakalpojumi” apakšprogrammai 05.03.00 "Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās" ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citu pašu ieņēmumi plānoti:
- 2024. gadā 9 559 778 euro apmērā, t.sk.: 
   - ieņēmumi saskaņā ar maksas pakalpojumu cenrādi 461 579 euro apmērā; 
   - pārējie pašu ieņēmumi, t.sk. ienākumi no klientu pensijām 9 098 199 euro apmērā. 
- 2025. gadā 10 117 110 euro apmērā, t.sk.:
   - ieņēmumi saskaņā ar maksas pakalpojumu cenrādi 452 509 euro apmērā;
   - pārējie pašu ieņēmumi, t.sk. ienākumi no klientu pensijām 9 664 601 euro apmērā. 
- 2026. gadā un turpmāk ik gadu plānoti 10 588 826 euro apmērā, ts.k.:
   - ieņēmumi saskaņā ar maksas pakalpojumu cenrādi 452 509 euro apmērā; 
   - pārējie pašu ieņēmumi, t.sk. ienākumi no klientu pensijām 10 136 317 euro apmērā. 

Detalizēti skatīt anotācijas 1. pielikumu. 

Ieņēmumu no maksas pakalpojumiem un citu pašu ieņēmumu plānoto samazinājumu 2024. gadam 6 477 euro apmērā, 2025. gadam un turpmāk ik gadu 15 547 euro apmērā plānots novirzīt apakšprogrammas 05.03.00 "Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās" pārējo pašu ieņēmumu palielināšanai, ņemot vērā, ka pieaug VSAC pieprasījums pēc pārējo pašu ieņēmumu plāna palielinājuma, tai skaitā arī ieņēmumiem no klientu pensijām, ņemot vērā pensiju indeksāciju gada otrajā pusē. Līdz ar to patreiz nav plānots samazināt kopējo apakšprogrammai 05.03.00 "Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās" ieņēmumu no maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem plānu. 

Detalizētus ieņēmumu aprēķinus skatīt 1., 2.1. un 2.2. pielikumā (maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins). 
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
 - 
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
 -
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
 - 
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts sociālās aprūpes centrs "Latgale", Valsts sociālās aprūpes centrs "Rīga", Valsts sociālās aprūpes centrs "Zemgale", Valsts sociālās aprūpes centrs "Kurzeme"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins
2. pielikums
Nosaukums
Maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins
3. pielikums
Nosaukums
Skaidrojums par plānotajām izmaiņām maksas pakalpojumu cenrādī (maksas pakalpojumu veidos un cenā)