22-TA-1817: Cits plānošanas dokumenta (grozījumu) projekts (Groza ar plānošanas dokumentu)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 14. novembra rīkojumā Nr. 599 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 41.0. versija)"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 14. novembra rīkojumā Nr. 599 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 41.0. versija)" (turpmāk – MK rīkojums Nr. 599) ir izstrādāti pamatojoties uz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) 2022. gada 18. maija vēstuli Nr.11-2/3630[SG1] “Par projekta “Ārējās tirdzniecības statistikas datu apstrādes sistēma” detalizēto aprakstu”" ierosināto izmaiņu saskaņojumu.
Ierosinātas izmaiņas projekta "Ārējās tirdzniecības statistikas datu apstrādes sistēma" Nr. 2.2.1.1/19/I/003 (turpmāk – Projekts) finansējuma apjomā atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 29. marta rīkojumā Nr. 225 “Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 15. jūlija rīkojumā Nr. 374 "Par darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" un 2.2.1.2. pasākuma "Kultūras mantojuma digitalizācija" projektu iesniegumu atlases 1. un 2. kārtas projektu sarakstu Eiropas Savienības fondu 2014.–2020. gada plānošanas periodam” (turpmāk – MK rīkojums Nr. 225) noteiktajam – tiek precizēts Projekta finansējums no 425 000 euro uz 559 600 euro, atbilstoši veicot precizējumus Projekta aprakstā
Ierosinātas izmaiņas projekta "Ārējās tirdzniecības statistikas datu apstrādes sistēma" Nr. 2.2.1.1/19/I/003 (turpmāk – Projekts) finansējuma apjomā atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 29. marta rīkojumā Nr. 225 “Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 15. jūlija rīkojumā Nr. 374 "Par darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" un 2.2.1.2. pasākuma "Kultūras mantojuma digitalizācija" projektu iesniegumu atlases 1. un 2. kārtas projektu sarakstu Eiropas Savienības fondu 2014.–2020. gada plānošanas periodam” (turpmāk – MK rīkojums Nr. 225) noteiktajam – tiek precizēts Projekta finansējums no 425 000 euro uz 559 600 euro, atbilstoši veicot precizējumus Projekta aprakstā
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Grozījumi MK rīkojumā Nr. 599 veicami, lai atbilstoši MK rīkojumam Nr. 374 Centrālās statistikas pārvaldes (turpmāk – Pārvalde) Projektam piešķirtā finansējuma summa tiktu precizēta atbilstoši iepriekšminētā rīkojuma 2. pielikumā noteiktajam. Projekts tiks finansēts no Eiropas reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) līdzekļiem, un tā kopējais finansējuma apjoms ir 559 600 euro, no tā ERAF finansējums sastāda 475 660 euro un valsts budžeta finansējums 83 940 euro.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pamatojoties uz MK rīkojumu Nr. 374 un tā 2. pielikumā noteikto, Projektam ir apstiprināts papildus finansējums 134 600 euro apmērā. Projekta kopējais finansējums palielināts uz 559 600 euro apmērā. Finansējuma saņēmējs ir Pārvalde, kas ir valsts funkciju veicējs, līdz ar to atbalsts netiks sniegts saimnieciskās darbības veikšanai un attiecīgi nav jāpiemēro valsts atbalsta regulējums
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar MK rīkojumu Nr. 374 ir palielināts Projekta kopējais finansējums no 425 000 euro uz 559 600 euro. MK rīkojuma Nr. 225 anotācijā norādīts, ka nepieciešami grozījumi apstiprinātajās projekta "Ārējās tirdzniecības statistikas datu apstrādes sistēma" izmaksās un pielikumā iekļautā projekta apraksta tvērumā.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā MK rīkojumu Nr. 374 un tā 2. pielikuma redakciju, precizētais finansējums atšķiras no MK rīkojuma Nr. 599 norādītā finansējuma.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā Projekta sarežģīto daudzmodeļu sistēmu apjomīgo izstrādi, iekļaujot moduļu sasaisti ar citām Pārvaldes sistēmām, kā arī izvērtējot esošo situāciju informācijas sistēmas uzturēšanas izmaksu jomā, palielinātas plānotās Projekta rezultātu uzturēšanas izmaksas gadā uz 79 200 euro.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu ilgtspējīgu Projekta rezultātā izstrādāto sarežģīto daudzmodeļu IKT risinājumu darbību, iekļaujot moduļu sasaisti ar citām Pārvaldes sistēmām, pēc projekta termiņa beigām katru gadu, sākot ar 2023. gadu, ir plānojamas ikgadējās IKT risinājumu uzturēšanas izmaksas 79 200 euro gadā un ietver:
1. informācijas sistēmu izmaiņu un pilnveidojumu veikšanu, lai nodrošinātu sistēmas atbilstību statistikas sagatavošanas metodoloģijas un normatīvā regulējuma izmaiņām;
2. informācijas sistēmu uzturēšanas pakalpojumus (problēmu pieteikšana, apstrāde, risināšana);
3. ar informācijas sistēmu uzturēšanu saistītas konsultācijas;
4. informācijas sistēmu lietotāju apmācības pēc nepieciešamības.
Vienotās importa eksporta statistiskās informācijas sistēmas (VIESIS) izstrādes gaitā tika atzīts kā šādas sarežģītības sistēmas uzturēšanai provizoriski nepieciešamas 132 cilvēkdienas gadā, kas, pieņemot vienas cilvēkdienas likmi 600 euro, ir 79 200 euro gadā.
Provizoriskais IKT risinājumu uzturēšanas izmaksu aprēķins:
*vidējā prognozētā vienas cilvēkdienas cena. Uzturēšanai nepieciešamo cilvēkdienu skaits un cilvēkdienas izmaksas tiek prognozētas, pamatojoties uz cenām šobrīd spēkā esošajos līgumos par informācijas sistēmu pilnveidošanu un uzturēšanu, kā arī ņemot vērā prognozējamo cilvēkdienas izmaksu kāpumu (atbilstošu IT cilvēkresursu trūkums, IT industrijas noslodze, globāls resursu sadārdzinājums), līdz ar to aprēķinos tiek pieņemta cilvēkdienas cena 600 euro, ar PVN.
1. informācijas sistēmu izmaiņu un pilnveidojumu veikšanu, lai nodrošinātu sistēmas atbilstību statistikas sagatavošanas metodoloģijas un normatīvā regulējuma izmaiņām;
2. informācijas sistēmu uzturēšanas pakalpojumus (problēmu pieteikšana, apstrāde, risināšana);
3. ar informācijas sistēmu uzturēšanu saistītas konsultācijas;
4. informācijas sistēmu lietotāju apmācības pēc nepieciešamības.
Vienotās importa eksporta statistiskās informācijas sistēmas (VIESIS) izstrādes gaitā tika atzīts kā šādas sarežģītības sistēmas uzturēšanai provizoriski nepieciešamas 132 cilvēkdienas gadā, kas, pieņemot vienas cilvēkdienas likmi 600 euro, ir 79 200 euro gadā.
Provizoriskais IKT risinājumu uzturēšanas izmaksu aprēķins:
Izmaksu pozīcija | Izmaksas euro | Cilvēkdienu skaits | Vienas cilvēk-dienas cena euro ar PVN |
Izstrādātās VIESIS sistēmas funkcionalitāšu uzturēšana (80%) | 64 200 | 107 | 600* |
Saistīto un pielāgoto informācijas sistēmu uzturēšana (20%) | 15000 | 25 | 600* |
Kopā (100%) |
79 200 | 132 |
*vidējā prognozētā vienas cilvēkdienas cena. Uzturēšanai nepieciešamo cilvēkdienu skaits un cilvēkdienas izmaksas tiek prognozētas, pamatojoties uz cenām šobrīd spēkā esošajos līgumos par informācijas sistēmu pilnveidošanu un uzturēšanu, kā arī ņemot vērā prognozējamo cilvēkdienas izmaksu kāpumu (atbilstošu IT cilvēkresursu trūkums, IT industrijas noslodze, globāls resursu sadārdzinājums), līdz ar to aprēķinos tiek pieņemta cilvēkdienas cena 600 euro, ar PVN.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
70 227
114 410
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
70 227
114 410
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
82 620
134 600
0
79 200
0
79 200
79 200
2.1. valsts pamatbudžets
82 620
134 600
0
79 200
0
79 200
79 200
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-12 393
-20 190
0
-79 200
0
-79 200
-79 200
3.1. valsts pamatbudžets
-12 393
-20 190
0
-79 200
0
-79 200
-79 200
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
4 200
0
4 200
4 200
5. Precizēta finansiālā ietekme
-20 190
-75 000
-75 000
-75 000
5.1. valsts pamatbudžets
-20 190
-75 000
-75 000
-75 000
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pārvaldes “Ārējās tirdzniecības statistikas datu apstrādes sistēma” projektam papildu finansējums 2022.gadā paredzēts 134 600 euro apmērā, no tā ERAF finansējums sastāda 114 410 euro un valsts budžeta finansējums 20 190 euro.
Atbilstoši projekta ieviešanas nosacījumiem prognozējamais uzturēšanas darbu apjoms ir 132 dienas gadā, vienas dienas prognozētās izmaksas ir 600 euro. Pēc projekta termiņa beigām, sākot ar 2023.gadu un turpmāk katru gadu sistēmas uzturēšanai kopā nepieciešams finansējums 79 200 euro gadā, (79.200/524685*100=15,1%- un ietver:
- informācijas sistēmu izmaiņu un pilnveidojumu veikšanu, lai nodrošinātu sistēmas atbilstību statistikas sagatavošanas metodoloģijas un normatīvā regulējuma izmaiņām;
- informācijas sistēmu uzturēšanas pakalpojumus (problēmu pieteikšana, apstrāde, risināšana);
- ar informācijas sistēmu uzturēšanu saistītas konsultācijas;
- informācijas sistēmu lietotāju apmācības pēc nepieciešamības.
Atbilstoši projekta ieviešanas nosacījumiem prognozējamais uzturēšanas darbu apjoms ir 132 dienas gadā, vienas dienas prognozētās izmaksas ir 600 euro. Pēc projekta termiņa beigām, sākot ar 2023.gadu un turpmāk katru gadu sistēmas uzturēšanai kopā nepieciešams finansējums 79 200 euro gadā, (79.200/524685*100=15,1%- un ietver:
- informācijas sistēmu izmaiņu un pilnveidojumu veikšanu, lai nodrošinātu sistēmas atbilstību statistikas sagatavošanas metodoloģijas un normatīvā regulējuma izmaiņām;
- informācijas sistēmu uzturēšanas pakalpojumus (problēmu pieteikšana, apstrāde, risināšana);
- ar informācijas sistēmu uzturēšanu saistītas konsultācijas;
- informācijas sistēmu lietotāju apmācības pēc nepieciešamības.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas nav paredzētas. Projekta ietvaros ir paredzēta resursu optimizācija un pārstrukturēšana papildu darbu veikšanai esošo cilvēkresursu ietvaros.
Cita informācija
Projektam papildu finansējums 134 600 euro apmērā 2022.gadā tiks pārdalīts no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
Sākot ar 2023.gadu, projekta rezultātu uzturēšanai 4 200 euro tiks nodrošināti Ekonomikas ministrijas budžeta programmas 24.00.00 “Statistiskās informācijas nodrošināšana” līdzekļu ietvaros , savukārt papildu nepieciešamais finansējums 75 000 euro apmērā tiks pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Attiecīgi arī MK rīkojumā ir jānosaka uzturēšanas izmaksas 79 200 euro apmērā, t.sk. 4 200 euro no 24.00.00 programmas un 75 000 euro papildus.
Sākot ar 2023.gadu, projekta rezultātu uzturēšanai 4 200 euro tiks nodrošināti Ekonomikas ministrijas budžeta programmas 24.00.00 “Statistiskās informācijas nodrošināšana” līdzekļu ietvaros , savukārt papildu nepieciešamais finansējums 75 000 euro apmērā tiks pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Attiecīgi arī MK rīkojumā ir jānosaka uzturēšanas izmaksas 79 200 euro apmērā, t.sk. 4 200 euro no 24.00.00 programmas un 75 000 euro papildus.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalības pasākumu organizēt nav nepieciešams, jo projekts neietekmē sabiedrību tiešā veidā.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Centrālā statistikas pārvalde
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
VIESIS projekta galvenais mērķis ir izveidot jaunu, mūsdienīgu preču ārējās statistikas datu apstrādes sistēmu, kas pilnveidos statistisko datu iegūšanas procesu ar mērķi paaugstināt saņemtās informācijas kvalitāti un samazināt respondentu noslodzi.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Jā
VIESIS projekta galvenais mērķis ir izveidot jaunu, mūsdienīgu preču ārējās statistikas datu apstrādes sistēmu, kas pilnveidos statistisko datu iegūšanas procesu ar mērķi paaugstināt saņemtās informācijas kvalitāti un samazināt respondentu noslodzi.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Jā
VIESIS projekta galvenais mērķis ir izveidot jaunu, mūsdienīgu preču ārējās statistikas datu apstrādes sistēmu, kas pilnveidos statistisko datu iegūšanas procesu ar mērķi paaugstināt saņemtās informācijas kvalitāti un samazināt respondentu noslodzi.
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
VIESIS projekta ietvaros ir plānots pilnveidot divus pakalpojumus:
1. Pakalpojums - "Elektroniskās datu vākšanas sistēmas (EDV) lietotāju tiesības" (Nr.PPK522)
2. Pakalpojums - "Dati par ārējo tirdzniecību - importu un eksportu" (Nr.PPK338)
1. Pakalpojums - "Elektroniskās datu vākšanas sistēmas (EDV) lietotāju tiesības" (Nr.PPK522)
2. Pakalpojums - "Dati par ārējo tirdzniecību - importu un eksportu" (Nr.PPK338)
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
VIESIS projekta galvenais mērķis ir izveidot jaunu, mūsdienīgu preču ārējās statistikas datu apstrādes sistēmu, kas pilnveidos statistisko datu iegūšanas procesu ar mērķi paaugstināt saņemtās informācijas kvalitāti un samazināt respondentu noslodzi.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
VIESIS projekts veicina darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” specifiskā atbalsta mērķa “Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību” 2.2.1.1. pasākumam “Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība” ) izvirzīto rādītāju sasniegšanu.
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi