24-TA-1908: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma (turpmāk – Likums) 7. panta pirmās daļas 3. punkts, 4. punkts, trešās daļas 9. punkts, vienpadsmitā un trīspadsmitā daļa, kā arī 7.2 panta devītā un vienpadsmitā daļa un 8. pants.
Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2023. gada 23. decembra rīkojuma Nr. 927 "Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2024. gadam" 5. punkts.
Likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 69.pants.
Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2023. gada 23. decembra rīkojuma Nr. 927 "Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2024. gadam" 5. punkts.
Likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 69.pants.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Finansējuma nodrošināšana Labklājības ministrijai (turpmāk - LM) (Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai (turpmāk – VSAA)), lai segtu no 2024. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 30. jūnijam radušos izdevumus valsts sociālo pabalstu izmaksām, tehniskajiem palīglīdzekļiem un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem atbilstoši Likumā noteiktajam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Likuma 8. panta pirmā daļa paredz, ka pasākumus atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri finansē no valsts budžeta un pašvaldību budžetu līdzekļiem, kas iedalīti no budžeta finansētajām institūcijām. MK pēc pamatota ministriju pieprasījuma var pieņemt lēmumu par finansējuma piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā plānotā finansējuma šajā likumā noteiktā atbalsta sniegšanai.
Likuma 7. panta pirmās daļas 3. punkts paredz, ka valsts nodrošina Ukrainas civiliedzīvotājiem līdz 30 dienām ilgu sociālās rehabilitācijas pakalpojumu Sociālās integrācijas valsts aģentūrā, ja personai atbilstoši pašvaldības sociālā dienesta vai sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā, ārstniecības iestāžu reģistrā vai izglītības iestāžu reģistrā reģistrēta pakalpojumu sniedzēja novērtējumam psihoemocionālā stāvokļa dēļ ir nepieciešams diennakts pakalpojums. Šā likuma 12. panta 1.2 daļas 10. punktā minētajām personām sociālās rehabilitācijas pakalpojums tiek nodrošināts līdz 60 dienām.
Likuma 7. panta pirmās daļas 4. punkts paredz, ka valsts nodrošina Ukrainas civiliedzīvotājiem steidzamības kārtā valsts finansētus tehniskos palīglīdzekļus.
Likuma 7. panta trešā daļa paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem ir tādas pašas tiesības uz sociālajiem pakalpojumiem un sociālo palīdzību, kādas Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteiktas Latvijas pilsoņiem un Latvijas nepilsoņiem, kā arī 7.2 panta pirmā daļa nosaka, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem ir tādas pašas tiesības uz atbalsta pasākumiem invaliditātes seku mazināšanai kādas noteiktas Invaliditātes likumā, ciktāl Likumā nav noteikts citādi.
Likuma 7. panta trešās daļas 9. punkts nosaka, ka valsts atbalstu ar celiakiju slimiem bērniem Ukrainas civiliedzīvotājam izmaksā VSAA.
Likuma 7. panta vienpadsmitā daļa paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotājam ir tiesības saņemt Valsts sociālo pabalstu likumā noteikto bērna piedzimšanas pabalstu, ja bērns ir piedzimis Latvijas Republikā pēc 2022. gada 24. februāra, bet bērna kopšanas pabalstu un ģimenes valsts pabalstu — ja viņš kopā ar bērnu uzturas Latvijas Republikā. Bērna kopšanas pabalstu un ģimenes valsts pabalstu Ukrainas civiliedzīvotājam VSAA izmaksā ilgtermiņa vīzas vai uzturēšanās atļaujas derīguma termiņa laikā, sākot ar Likuma spēkā stāšanās dienu. Ārkārtas aizbildnis bērna piedzimšanas pabalstu var saņemt, ja ārkārtas aizbildnība ir nodibināta līdz brīdim, kad bērns sasniedz viena gada vecumu, un pabalsts jau nav izmaksāts citai personai. Uz Ukrainas civiliedzīvotājiem nav attiecināma Valsts sociālo pabalstu likuma 4. panta 1.2 un otrā daļa.
Likuma 7. panta trīspadsmitā daļa paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotājam, kurš sasniedzis likumā "Par valsts pensijām" noteikto vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu, bet kuram nav tiesību uz vecuma pensiju Latvijas Republikā un kurš uzturas Latvijas Republikā ar derīgu ilgtermiņa vīzu vai uzturēšanās atļauju, kas izsniegta atbilstoši Likuma 3. panta pirmajā un otrajā daļā noteiktajām prasībām, piešķir valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, kāds noteikts Valsts sociālo pabalstu likuma 13. panta pirmās daļas 1. punktā minētajām personām, ja Ukrainas civiliedzīvotājs Latvijas Republikā ir uzturējies vismaz trīs mēnešus kopš minētās ilgtermiņa vīzas vai uzturēšanās atļaujas izsniegšanas dienas. VSAA Ukrainas civiliedzīvotājam valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu izmaksā ilgtermiņa vīzas vai uzturēšanās atļaujas derīguma termiņa laikā. Minēto pabalstu izmaksā avansa maksājumā līdz brīdim, kad VSAA saskaņā ar Latvijas Republikas un Ukrainas līgumu par sadarbību sociālās drošības jomā saņem no Ukrainas kompetentās institūcijas informāciju par Ukrainā piešķirto un saņemto pensiju un tās apmēru, kas nepieciešama Latvijas valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta izmaksai. Pēc avansa maksājuma radusies pārmaksa no Ukrainas civiliedzīvotājiem netiek atgūta, kā arī uz viņiem nav attiecināma Valsts sociālo pabalstu likuma 4. panta 1.2 un otrā daļa un piektās daļas 1. punkts.
Likuma 7.2 panta pirmā daļa paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem ir tādas pašas tiesības uz invaliditātes ekspertīzi, kādas Invaliditātes likumā noteiktas Latvijas pilsoņiem un Latvijas nepilsoņiem, kā arī uz atbalsta pasākumiem invaliditātes seku mazināšanai atbilstoši Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem, ja viņi uzturas Latvijas Republikā ar derīgu ilgtermiņa vīzu vai termiņuzturēšanās atļauju.
Likuma 7.2 panta devītā daļa paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuriem noteikta invaliditāte atbilstoši Likuma 7.2 panta pirmajai daļai un kuri uzturas Latvijas Republikā ar derīgu ilgtermiņa vīzu vai termiņuzturēšanās atļauju, kas izsniegta atbilstoši Likuma 3. panta pirmajā un otrajā daļā noteiktajām prasībām, ir tiesības uz Valsts sociālo pabalstu likumā noteikto piemaksu pie ģimenes valsts pabalsta par bērnu ar invaliditāti, bērna ar invaliditāti kopšanas pabalstu, pabalstu personai ar invaliditāti, kurai nepieciešama kopšana. Minētos pabalstus Ukrainas civiliedzīvotājiem VSAA izmaksā Latvijā noteiktās invaliditātes laikā, uz viņiem neattiecinot Valsts sociālo pabalstu likuma 4. panta 1.2 un otro daļu.
Likuma 7.2 panta vienpadsmitā daļa paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuriem noteikta invaliditāte atbilstoši Likuma 7.2 panta pirmajai daļai un kuri uzturas Latvijas Republikā ar derīgu ilgtermiņa vīzu vai termiņuzturēšanās atļauju, kas izsniegta atbilstoši Likuma 3. panta pirmajā un otrajā daļā noteiktajām prasībām, ir tiesības uz valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, kāds noteikts Valsts sociālo pabalstu likuma 13. panta pirmās daļas 2. punktā minētajām personām, ja Ukrainas civiliedzīvotājs Latvijas Republikā ir uzturējies vismaz trīs mēnešus kopš minētās ilgtermiņa vīzas vai termiņuzturēšanās atļaujas izsniegšanas dienas. VSAA Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuriem noteikta invaliditāte atbilstoši Likuma 7.2 panta pirmajai daļai, Latvijas valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu izmaksā līdz Latvijā noteiktās invaliditātes termiņa beigām. Minēto pabalstu izmaksā avansa maksājumā līdz brīdim, kad VSAA saskaņā ar Latvijas Republikas un Ukrainas līgumu par sadarbību sociālās drošības jomā saņem no Ukrainas kompetentās institūcijas informāciju par Ukrainā piešķirto un saņemto pensiju un tās apmēru, kas nepieciešama Latvijas valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta izmaksai. Pēc avansa maksājuma radusies pārmaksa no Ukrainas civiliedzīvotājiem netiek atgūta, kā arī uz viņiem nav attiecināma Valsts sociālo pabalstu likuma 4. panta 1.2 un otrā daļa un piektās daļas 1. punkts.
Izdevumus sākotnēji, kas radušies, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem:
1. VSIA NRC "Vaivari", Latvijas Neredzīgo biedrība un Latvijas Nedzirdīgo savienība tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumu nodrošina no LM pamatbudžeta apakšprogrammā 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas" pakalpojumam plānotajiem līdzekļiem;
2. SIVA sociālās rehabilitācijas pakalpojumus nodrošina no LM pamatbudžeta apakšprogrammā 05.37.00 "Sociālās integrācijas valsts aģentūras administrēšana un profesionālās un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšana" pamatpakalpojumiem plānotajiem līdzekļiem;
3. VSAA valsts sociālos pabalstus izmaksā no LM pamatbudžeta apakšprogrammā 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti" plānotajiem izdevumiem VSAA pamatpakalpojumu nodrošināšanai.
Likuma 7. panta pirmās daļas 3. punkts paredz, ka valsts nodrošina Ukrainas civiliedzīvotājiem līdz 30 dienām ilgu sociālās rehabilitācijas pakalpojumu Sociālās integrācijas valsts aģentūrā, ja personai atbilstoši pašvaldības sociālā dienesta vai sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā, ārstniecības iestāžu reģistrā vai izglītības iestāžu reģistrā reģistrēta pakalpojumu sniedzēja novērtējumam psihoemocionālā stāvokļa dēļ ir nepieciešams diennakts pakalpojums. Šā likuma 12. panta 1.2 daļas 10. punktā minētajām personām sociālās rehabilitācijas pakalpojums tiek nodrošināts līdz 60 dienām.
Likuma 7. panta pirmās daļas 4. punkts paredz, ka valsts nodrošina Ukrainas civiliedzīvotājiem steidzamības kārtā valsts finansētus tehniskos palīglīdzekļus.
Likuma 7. panta trešā daļa paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem ir tādas pašas tiesības uz sociālajiem pakalpojumiem un sociālo palīdzību, kādas Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteiktas Latvijas pilsoņiem un Latvijas nepilsoņiem, kā arī 7.2 panta pirmā daļa nosaka, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem ir tādas pašas tiesības uz atbalsta pasākumiem invaliditātes seku mazināšanai kādas noteiktas Invaliditātes likumā, ciktāl Likumā nav noteikts citādi.
Likuma 7. panta trešās daļas 9. punkts nosaka, ka valsts atbalstu ar celiakiju slimiem bērniem Ukrainas civiliedzīvotājam izmaksā VSAA.
Likuma 7. panta vienpadsmitā daļa paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotājam ir tiesības saņemt Valsts sociālo pabalstu likumā noteikto bērna piedzimšanas pabalstu, ja bērns ir piedzimis Latvijas Republikā pēc 2022. gada 24. februāra, bet bērna kopšanas pabalstu un ģimenes valsts pabalstu — ja viņš kopā ar bērnu uzturas Latvijas Republikā. Bērna kopšanas pabalstu un ģimenes valsts pabalstu Ukrainas civiliedzīvotājam VSAA izmaksā ilgtermiņa vīzas vai uzturēšanās atļaujas derīguma termiņa laikā, sākot ar Likuma spēkā stāšanās dienu. Ārkārtas aizbildnis bērna piedzimšanas pabalstu var saņemt, ja ārkārtas aizbildnība ir nodibināta līdz brīdim, kad bērns sasniedz viena gada vecumu, un pabalsts jau nav izmaksāts citai personai. Uz Ukrainas civiliedzīvotājiem nav attiecināma Valsts sociālo pabalstu likuma 4. panta 1.2 un otrā daļa.
Likuma 7. panta trīspadsmitā daļa paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotājam, kurš sasniedzis likumā "Par valsts pensijām" noteikto vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu, bet kuram nav tiesību uz vecuma pensiju Latvijas Republikā un kurš uzturas Latvijas Republikā ar derīgu ilgtermiņa vīzu vai uzturēšanās atļauju, kas izsniegta atbilstoši Likuma 3. panta pirmajā un otrajā daļā noteiktajām prasībām, piešķir valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, kāds noteikts Valsts sociālo pabalstu likuma 13. panta pirmās daļas 1. punktā minētajām personām, ja Ukrainas civiliedzīvotājs Latvijas Republikā ir uzturējies vismaz trīs mēnešus kopš minētās ilgtermiņa vīzas vai uzturēšanās atļaujas izsniegšanas dienas. VSAA Ukrainas civiliedzīvotājam valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu izmaksā ilgtermiņa vīzas vai uzturēšanās atļaujas derīguma termiņa laikā. Minēto pabalstu izmaksā avansa maksājumā līdz brīdim, kad VSAA saskaņā ar Latvijas Republikas un Ukrainas līgumu par sadarbību sociālās drošības jomā saņem no Ukrainas kompetentās institūcijas informāciju par Ukrainā piešķirto un saņemto pensiju un tās apmēru, kas nepieciešama Latvijas valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta izmaksai. Pēc avansa maksājuma radusies pārmaksa no Ukrainas civiliedzīvotājiem netiek atgūta, kā arī uz viņiem nav attiecināma Valsts sociālo pabalstu likuma 4. panta 1.2 un otrā daļa un piektās daļas 1. punkts.
Likuma 7.2 panta pirmā daļa paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem ir tādas pašas tiesības uz invaliditātes ekspertīzi, kādas Invaliditātes likumā noteiktas Latvijas pilsoņiem un Latvijas nepilsoņiem, kā arī uz atbalsta pasākumiem invaliditātes seku mazināšanai atbilstoši Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem, ja viņi uzturas Latvijas Republikā ar derīgu ilgtermiņa vīzu vai termiņuzturēšanās atļauju.
Likuma 7.2 panta devītā daļa paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuriem noteikta invaliditāte atbilstoši Likuma 7.2 panta pirmajai daļai un kuri uzturas Latvijas Republikā ar derīgu ilgtermiņa vīzu vai termiņuzturēšanās atļauju, kas izsniegta atbilstoši Likuma 3. panta pirmajā un otrajā daļā noteiktajām prasībām, ir tiesības uz Valsts sociālo pabalstu likumā noteikto piemaksu pie ģimenes valsts pabalsta par bērnu ar invaliditāti, bērna ar invaliditāti kopšanas pabalstu, pabalstu personai ar invaliditāti, kurai nepieciešama kopšana. Minētos pabalstus Ukrainas civiliedzīvotājiem VSAA izmaksā Latvijā noteiktās invaliditātes laikā, uz viņiem neattiecinot Valsts sociālo pabalstu likuma 4. panta 1.2 un otro daļu.
Likuma 7.2 panta vienpadsmitā daļa paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuriem noteikta invaliditāte atbilstoši Likuma 7.2 panta pirmajai daļai un kuri uzturas Latvijas Republikā ar derīgu ilgtermiņa vīzu vai termiņuzturēšanās atļauju, kas izsniegta atbilstoši Likuma 3. panta pirmajā un otrajā daļā noteiktajām prasībām, ir tiesības uz valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, kāds noteikts Valsts sociālo pabalstu likuma 13. panta pirmās daļas 2. punktā minētajām personām, ja Ukrainas civiliedzīvotājs Latvijas Republikā ir uzturējies vismaz trīs mēnešus kopš minētās ilgtermiņa vīzas vai termiņuzturēšanās atļaujas izsniegšanas dienas. VSAA Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuriem noteikta invaliditāte atbilstoši Likuma 7.2 panta pirmajai daļai, Latvijas valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu izmaksā līdz Latvijā noteiktās invaliditātes termiņa beigām. Minēto pabalstu izmaksā avansa maksājumā līdz brīdim, kad VSAA saskaņā ar Latvijas Republikas un Ukrainas līgumu par sadarbību sociālās drošības jomā saņem no Ukrainas kompetentās institūcijas informāciju par Ukrainā piešķirto un saņemto pensiju un tās apmēru, kas nepieciešama Latvijas valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta izmaksai. Pēc avansa maksājuma radusies pārmaksa no Ukrainas civiliedzīvotājiem netiek atgūta, kā arī uz viņiem nav attiecināma Valsts sociālo pabalstu likuma 4. panta 1.2 un otrā daļa un piektās daļas 1. punkts.
Izdevumus sākotnēji, kas radušies, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem:
1. VSIA NRC "Vaivari", Latvijas Neredzīgo biedrība un Latvijas Nedzirdīgo savienība tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumu nodrošina no LM pamatbudžeta apakšprogrammā 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas" pakalpojumam plānotajiem līdzekļiem;
2. SIVA sociālās rehabilitācijas pakalpojumus nodrošina no LM pamatbudžeta apakšprogrammā 05.37.00 "Sociālās integrācijas valsts aģentūras administrēšana un profesionālās un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšana" pamatpakalpojumiem plānotajiem līdzekļiem;
3. VSAA valsts sociālos pabalstus izmaksā no LM pamatbudžeta apakšprogrammā 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti" plānotajiem izdevumiem VSAA pamatpakalpojumu nodrošināšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Laika posmā no 2024. gada 1. janvāra līdz 30. jūnijam VSIA NRC "Vaivari", Latvijas Neredzīgo biedrība un Latvijas Nedzirdīgo savienība ir izsniegusi 204 tehniskos palīglīdzekļus 167 personām, nodrošinot Ukrainas civiliedzīvotājiem tehnisko palīglīdzekļus saskaņā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumu (Likuma 7. panta 1. daļa 4. punkts; MK 23.12.2023. rīkojuma Nr. 927 "Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2024. gadam" (turpmāk – Plāna) pielikuma 4.3. punkts) 149 739 euro apmērā.
Šobrīd finansējums nodrošināts apakšprogrammas 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas" tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumam plānotā finansējuma ietvaros, tomēr, šos izdevumus pakalpojumu sniedzējiem nepieciešams kompensēt, lai turpmāk līdz 2024. gada beigām netiktu kavēta tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma sniegšana atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumam.
1.tab. Izdevumi par nodrošinātiem tehniskajiem palīglīdzekļiem Ukrainas civiliedzīvotājiem
Finansējums 149 739 euro apmērā tiks apgūts 2024. gada ietvaros.
2. Laika posmā no 2024. gada 1. janvāra līdz 30. jūnijam SIVA ir sniegusi sociālo rehabilitāciju kopā 9 personām, nodrošinot Ukrainas civiliedzīvotājiem sociālās rehabilitācijas pakalpojumus saskaņā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumu (Likuma 7. panta 1. daļa 3. punkts; Plāna pielikuma 4.2. punkts) 33 812 euro apmērā.
Šobrīd finansējums tiek nodrošināts apakšprogrammas 05.37.00 "Sociālās integrācijas valsts aģentūras administrēšana un profesionālās un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšana" ietvaros, tomēr, šos izdevumus nepieciešams atjaunot, lai turpmāk līdz 2024. gada beigām netiktu kavēta sociālās rehabilitācijas pamatpakalpojumu sniegšana.
Finansējums tiktu novirzīts, lai nodrošinātu sociālās rehabilitācijas pakalpojumus, tai skaitā darbinieku atlīdzībām, kuri nodrošina minēto pakalpojumu, un ar pakalpojuma sniegšanu saistītos izdevumus - ēdināšanas izdevumus, medicīniskās preces, iestādes uzturēšanas izdevumus un izdevumus inventāra nodrošināšanai, iekārtu, inventāra un aparatūras remontam, u.c. ar pakalpojuma nodrošināšanu saistītajiem izdevumiem.
Finansējums tiks apgūts 2024.gada ietvaros.
Detalizēts veikto izdevumu aprēķins pielikumā Nr.1.
3. Laikposmā no 2024. gada 1. janvāra līdz 30. jūnijam VSAA ir veikusi valsts sociālo pabalstu izmaksu Ukrainas civiliedzīvotājiem 2 490 719 euro apmērā (noapaļojot līdz pilniem euro, detalizēta informācija anotācijas pielikumā), tai skaitā:
1) bērna piedzimšanas pabalstu (Likuma 7. panta 11. daļa; Plāna pielikuma 4.8. punkts);
2) bērna kopšanas pabalstu (Likuma 7. panta 11. daļa; Plāna pielikuma 4.8. punkts);
3) ģimenes valsts pabalstu (Likuma 7. panta 11. daļa; Plāna pielikuma 4.8. punkts);
4) valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu vecuma gadījumā (Likuma 7. panta 13. daļa; Plāna pielikuma 4.13. punkts);
5) valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu personām ar invaliditāti (Likuma 7.2 panta 11. daļa; Plāna pielikuma 4.4. punkts);
6) piemaksa pie ģimenes valsts pabalstu par bērnu ar invaliditāti (Likuma 7.2 panta 9. daļa; Plāna pielikuma 4.4. punkts);
7) bērna ar invaliditāti kopšanas pabalstu (Likuma 7.2 panta 9. daļa; Plāna pielikuma 4.4. punkts);
8) pabalstu personai ar invaliditāti, kurai nepieciešama kopšana (ar noteiktu invaliditāti Latvijā) (Likuma 7.2 panta 9. daļa; Plāna pielikuma 4.4. punkts);
9) valsts atbalstu ar celiakiju slimiem bērniem (Likuma 7. panta trešās daļas 9. punkts; Plāna pielikuma 4.8. punkts).
2.tabula. Pasākumi, kas noteikti Plāna pielikumā
VSAA izmaksāto pabalstu skaits un nepieciešamais finansējuma apjoms gadā tiek plānots atbilstoši iepriekšējo gadu faktiskajai izpildei, analizējot pieprasījuma izmaiņu tendences un prognozējot faktisko nepieciešamību. Finansējuma apjomu, kas izlietots, lai nodrošinātu pabalstu izmaksu Ukrainas civiliedzīvotājiem atbilstoši Likumā noteiktajam, sagatavojot apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti" prognozes 2024. gadam, kas apstiprinātas likumā "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam", LM nav plānojusi.
Līdz ar to, lai nodrošinātu Likumā noteikto normu ieviešanu saistībā ar VSAA veiktajiem izdevumiem pabalstu izmaksām Ukrainas civiliedzīvotājiem laikposmā no 2024. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 30. jūnijam, ir nepieciešams palielināt apropriāciju LM pamatbudžeta apakšprogrammā 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti".
Šobrīd finansējums nodrošināts apakšprogrammas 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas" tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumam plānotā finansējuma ietvaros, tomēr, šos izdevumus pakalpojumu sniedzējiem nepieciešams kompensēt, lai turpmāk līdz 2024. gada beigām netiktu kavēta tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma sniegšana atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumam.
1.tab. Izdevumi par nodrošinātiem tehniskajiem palīglīdzekļiem Ukrainas civiliedzīvotājiem
Pakalpojuma sniedzējs | Personu skaits, kurām nodrošināti tehniskie palīglīdzekļi | Nodrošināto tehnisko palīglīdzekļu skaits | Izdevumi, euro |
Latvijas Neredzīgo biedrība | 12 | 12 | 2 987,97 |
Latvijas Nedzirdīgo savienība | 16 | 24 | 7 334,89 |
VSIA NRC "Vaivari" | 139 | 168 | 139 416,17 |
KOPĀ | 167 | 204 | 149 739 |
2. Laika posmā no 2024. gada 1. janvāra līdz 30. jūnijam SIVA ir sniegusi sociālo rehabilitāciju kopā 9 personām, nodrošinot Ukrainas civiliedzīvotājiem sociālās rehabilitācijas pakalpojumus saskaņā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumu (Likuma 7. panta 1. daļa 3. punkts; Plāna pielikuma 4.2. punkts) 33 812 euro apmērā.
Šobrīd finansējums tiek nodrošināts apakšprogrammas 05.37.00 "Sociālās integrācijas valsts aģentūras administrēšana un profesionālās un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšana" ietvaros, tomēr, šos izdevumus nepieciešams atjaunot, lai turpmāk līdz 2024. gada beigām netiktu kavēta sociālās rehabilitācijas pamatpakalpojumu sniegšana.
Finansējums tiktu novirzīts, lai nodrošinātu sociālās rehabilitācijas pakalpojumus, tai skaitā darbinieku atlīdzībām, kuri nodrošina minēto pakalpojumu, un ar pakalpojuma sniegšanu saistītos izdevumus - ēdināšanas izdevumus, medicīniskās preces, iestādes uzturēšanas izdevumus un izdevumus inventāra nodrošināšanai, iekārtu, inventāra un aparatūras remontam, u.c. ar pakalpojuma nodrošināšanu saistītajiem izdevumiem.
Finansējums tiks apgūts 2024.gada ietvaros.
Detalizēts veikto izdevumu aprēķins pielikumā Nr.1.
3. Laikposmā no 2024. gada 1. janvāra līdz 30. jūnijam VSAA ir veikusi valsts sociālo pabalstu izmaksu Ukrainas civiliedzīvotājiem 2 490 719 euro apmērā (noapaļojot līdz pilniem euro, detalizēta informācija anotācijas pielikumā), tai skaitā:
1) bērna piedzimšanas pabalstu (Likuma 7. panta 11. daļa; Plāna pielikuma 4.8. punkts);
2) bērna kopšanas pabalstu (Likuma 7. panta 11. daļa; Plāna pielikuma 4.8. punkts);
3) ģimenes valsts pabalstu (Likuma 7. panta 11. daļa; Plāna pielikuma 4.8. punkts);
4) valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu vecuma gadījumā (Likuma 7. panta 13. daļa; Plāna pielikuma 4.13. punkts);
5) valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu personām ar invaliditāti (Likuma 7.2 panta 11. daļa; Plāna pielikuma 4.4. punkts);
6) piemaksa pie ģimenes valsts pabalstu par bērnu ar invaliditāti (Likuma 7.2 panta 9. daļa; Plāna pielikuma 4.4. punkts);
7) bērna ar invaliditāti kopšanas pabalstu (Likuma 7.2 panta 9. daļa; Plāna pielikuma 4.4. punkts);
8) pabalstu personai ar invaliditāti, kurai nepieciešama kopšana (ar noteiktu invaliditāti Latvijā) (Likuma 7.2 panta 9. daļa; Plāna pielikuma 4.4. punkts);
9) valsts atbalstu ar celiakiju slimiem bērniem (Likuma 7. panta trešās daļas 9. punkts; Plāna pielikuma 4.8. punkts).
2.tabula. Pasākumi, kas noteikti Plāna pielikumā
Nr.p.k. | Pasākums | Atbildīgā institūcija vai organizācija | Līdzatbildīgās institūcijas, komersanti | Iesaistāmie resursi | Izpilde |
4. Sociālā palīdzība, finansiālais atbalsts, pakalpojumi | |||||
4.4. | Atbalsta sniegšana Ukrainas civiliedzīvotājiem,kuriem Latvijā noteikta invaliditāte (pabalsti un pakalpojumi) | LM, pašvaldības | Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija un VSAA, VARAM | Budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" paredzētais finansējums | Pēc nepieciešamības |
4.8. | Ar ģimeni un bērna aprūpi saistīto valsts sociālo pabalstu nodrošināšana | LM | VSAA, Vienotais valsts un pašvaldības klientu apkalpošanas centrs, pašvaldības klientu apkalpošanas struktūrvienība | ||
4.13. | Atbalsta sniegšana Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri sasnieguši likumā "Par valsts pensijām" noteikto vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu, bet kuriem nav tiesību uz vecuma pensiju Latvijas Republikā | LM | VSAA |
VSAA izmaksāto pabalstu skaits un nepieciešamais finansējuma apjoms gadā tiek plānots atbilstoši iepriekšējo gadu faktiskajai izpildei, analizējot pieprasījuma izmaiņu tendences un prognozējot faktisko nepieciešamību. Finansējuma apjomu, kas izlietots, lai nodrošinātu pabalstu izmaksu Ukrainas civiliedzīvotājiem atbilstoši Likumā noteiktajam, sagatavojot apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti" prognozes 2024. gadam, kas apstiprinātas likumā "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam", LM nav plānojusi.
Līdz ar to, lai nodrošinātu Likumā noteikto normu ieviešanu saistībā ar VSAA veiktajiem izdevumiem pabalstu izmaksām Ukrainas civiliedzīvotājiem laikposmā no 2024. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 30. jūnijam, ir nepieciešams palielināt apropriāciju LM pamatbudžeta apakšprogrammā 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti".
Risinājuma apraksts
Plāna 5. punkts paredz ministrijām, kuras iesaistītas pasākumu Plāna īstenošanā, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un attiecīgajam ministram iesniegt Ministru kabinetā rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" plānotā finansējuma atbilstoši faktiski nepieciešamajiem izdevumiem.
Savukārt likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 69. pants nosaka, ka budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" noteikto apropriāciju 70 000 000 euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai atbilstoši MK apstiprinātajam pasākumu plānam atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2024. gadā, ja ir pieņemts attiecīgs MK lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Līdz ar to LM sagatavotais MK rīkojuma projekts paredz atbalstīt apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" 2 674 270 euro:
1.1. 149 739 euro apmērā uz Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas", palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem 149 739 euro apmērā un izdevumus subsīdijām un dotācijām 149 739 euro apmērā, lai kompensētu izdevumus, kas radušies no 2024. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 30. jūnijam saistībā ar izsniegtiem tehniskajiem palīglīdzekļiem Ukrainas civiliedzīvotājiem atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7. panta pirmās daļas 4. punktam;
1.2. 33 812 euro apmērā uz Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 05.37.00 "Sociālās integrācijas valsts aģentūras administrēšana un profesionālās un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšana", palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem 33 812 euro apmērā, izdevumus atlīdzībai 21 302 euro un izdevumus precēm un pakalpojumiem 12 510 euro apmērā, lai kompensētu izdevumus, kas radušies no 2024. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 30. jūnijam saistībā ar sniegtajiem sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem Ukrainas civiliedzīvotājiem atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7. panta pirmās daļas 3. punktam;
1.3. 2 490 719 euro apmērā uz Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti", palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām, lai segtu izdevumus, kas radušies no 2024. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 30. jūnijam saistībā ar valsts sociālo pabalstu izmaksām Ukrainas civiliedzīvotājiem atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7. panta trešās daļas 9. punktam, vienpadsmitajai un trīspadsmitajai daļai, kā arī 7.2 panta devītajai un vienpadsmitajai daļai.
Savukārt likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 69. pants nosaka, ka budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" noteikto apropriāciju 70 000 000 euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai atbilstoši MK apstiprinātajam pasākumu plānam atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2024. gadā, ja ir pieņemts attiecīgs MK lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Līdz ar to LM sagatavotais MK rīkojuma projekts paredz atbalstīt apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" 2 674 270 euro:
1.1. 149 739 euro apmērā uz Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas", palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem 149 739 euro apmērā un izdevumus subsīdijām un dotācijām 149 739 euro apmērā, lai kompensētu izdevumus, kas radušies no 2024. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 30. jūnijam saistībā ar izsniegtiem tehniskajiem palīglīdzekļiem Ukrainas civiliedzīvotājiem atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7. panta pirmās daļas 4. punktam;
1.2. 33 812 euro apmērā uz Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 05.37.00 "Sociālās integrācijas valsts aģentūras administrēšana un profesionālās un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšana", palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem 33 812 euro apmērā, izdevumus atlīdzībai 21 302 euro un izdevumus precēm un pakalpojumiem 12 510 euro apmērā, lai kompensētu izdevumus, kas radušies no 2024. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 30. jūnijam saistībā ar sniegtajiem sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem Ukrainas civiliedzīvotājiem atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7. panta pirmās daļas 3. punktam;
1.3. 2 490 719 euro apmērā uz Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti", palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām, lai segtu izdevumus, kas radušies no 2024. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 30. jūnijam saistībā ar valsts sociālo pabalstu izmaksām Ukrainas civiliedzīvotājiem atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7. panta trešās daļas 9. punktam, vienpadsmitajai un trīspadsmitajai daļai, kā arī 7.2 panta devītajai un vienpadsmitajai daļai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
2 674 270
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
2 674 270
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-2 674 270
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-2 674 270
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
2 674 270
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Lai segtu izdevumus, kas radušies laika posmā no 2024. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 30. jūnijam, nodrošinot tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumu Ukrainas civiliedzīvotājiem, atbilstoši Likuma 7. panta pirmās daļas 4. punktam, VSIA NRC "Vaivari", Latvijas Neredzīgo biedrība un Latvijas Nedzirdīgo savienība ir sniegusi pakalpojumu kopsummā par 149 739 euro (izsniegti 204 tehniskie palīglīdzekļi 167 personām). Minētie izdevumi sākotnēji segti no LM pamatbudžeta apakšprogrammā 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas" plānotajiem izdevumiem tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma nodrošināšanai saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu.
Lai kompensētu izdevumus, kas radušies laika posmā no 2024. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 30. jūnijam, saistībā ar SIVA sniegtajiem sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem Ukrainas civiliedzīvotājiem atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7. panta pirmās daļas 3. punktam, SIVA nepieciešams atjaunot veiktos izdevumus 33 812 euro apmērā LM pamatbudžeta apakšprogrammā 05.37.00 "Sociālās integrācijas valsts aģentūras administrēšana un profesionālās un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšana", tai skaitā, izdevumus atlīdzībai 21 302 euro un izdevumus precēm un pakalpojumiem 12 510 euro apmērā (detalizēts izdevumu aprēķins anotācijas pielikumā Nr.1).
Lai segtu izdevumus, kas radušies laikposmā no 2024. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 30. jūnijam, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem valsts sociālajiem pabalstiem, kas veikti atbilstoši Likuma 7. panta trešās daļas 9. punktam, vienpadsmitajai un trīspadsmitajai daļai, kā arī 7.2 panta devītajai un vienpadsmitajai daļai, VSAA ir izmaksājusi pabalstus kopsummā 2 490 719 euro apmērā, izdevumus sākotnēji sedzot no LM pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti" (detalizēts izdevumu aprēķins anotācijas pielikumā Nr.2) izdevumiem pamatpakalpojumu nodrošināšanai.
Ņemot vērā atbalsta nodrošinājuma gaitu un pieprasījumu pēc attiecīgajiem pakalpojumiem par izdevumiem, kas radīsies turpmākajā periodā no 2024. gada 1. jūlija līdz 2024. gada beigām, LM izvērtēs nepieciešamību normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt izskatīšanai MK rīkojuma projektu par papildus apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" uz attiecīgajām LM pamatbudžeta apakšprogrammām, lai segtu izdevumus, kas radušies saistībā ar turpmāku atbalsta pasākumu veikšanu saskaņā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanu.
Lai kompensētu izdevumus, kas radušies laika posmā no 2024. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 30. jūnijam, saistībā ar SIVA sniegtajiem sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem Ukrainas civiliedzīvotājiem atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7. panta pirmās daļas 3. punktam, SIVA nepieciešams atjaunot veiktos izdevumus 33 812 euro apmērā LM pamatbudžeta apakšprogrammā 05.37.00 "Sociālās integrācijas valsts aģentūras administrēšana un profesionālās un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšana", tai skaitā, izdevumus atlīdzībai 21 302 euro un izdevumus precēm un pakalpojumiem 12 510 euro apmērā (detalizēts izdevumu aprēķins anotācijas pielikumā Nr.1).
Lai segtu izdevumus, kas radušies laikposmā no 2024. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 30. jūnijam, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem valsts sociālajiem pabalstiem, kas veikti atbilstoši Likuma 7. panta trešās daļas 9. punktam, vienpadsmitajai un trīspadsmitajai daļai, kā arī 7.2 panta devītajai un vienpadsmitajai daļai, VSAA ir izmaksājusi pabalstus kopsummā 2 490 719 euro apmērā, izdevumus sākotnēji sedzot no LM pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti" (detalizēts izdevumu aprēķins anotācijas pielikumā Nr.2) izdevumiem pamatpakalpojumu nodrošināšanai.
Ņemot vērā atbalsta nodrošinājuma gaitu un pieprasījumu pēc attiecīgajiem pakalpojumiem par izdevumiem, kas radīsies turpmākajā periodā no 2024. gada 1. jūlija līdz 2024. gada beigām, LM izvērtēs nepieciešamību normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt izskatīšanai MK rīkojuma projektu par papildus apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" uz attiecīgajām LM pamatbudžeta apakšprogrammām, lai segtu izdevumus, kas radušies saistībā ar turpmāku atbalsta pasākumu veikšanu saskaņā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanu.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
LM normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par pamatbudžeta apropriācijas pārdali atbilstoši rīkojuma 1. punktam.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par rīkojuma 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas neizteiks iebildumus, veiks apropriācijas pārdali.
Izdevumi tiks veikti LM pamatbudžeta apakšprogrammu 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas", 05.37.00 "Sociālās integrācijas valsts aģentūras administrēšana un profesionālās un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšana", 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti" ietvaros, līdzekļus pārdalot no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai".
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par rīkojuma 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas neizteiks iebildumus, veiks apropriācijas pārdali.
Izdevumi tiks veikti LM pamatbudžeta apakšprogrammu 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas", 05.37.00 "Sociālās integrācijas valsts aģentūras administrēšana un profesionālās un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšana", 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti" ietvaros, līdzekļus pārdalot no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Informācija par SIVA veiktajiem izdevumiem par atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem 2024.gada 1.janvāris-30.jūnijs.
2. pielikums
Nosaukums
Izdevumu ietekmes aprēķins Labklājības ministrijas atbildības sociālā atbalsta nodrošināšanas jomai