Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 18.aprīlī laikā no plkst. 12.30 līdz plkst. 12.40 Iekšlietu ministrijas informācijas centrs veiks Fizisko personu reģistra informācijas sistēmas infrastruktūras uzturēšanas darbus. To laikā TAP portā var būt traucēti vai nepieejami e-Identitātes apliecināšanas pakalpojumi ar eID, eParaksts kartēm un mobilo lietotni eParaksts mobile.
22-TA-573: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010.gada 21.decembra noteikumos Nr.1171 "Noteikumi par Latvijas ūdeņu izmantošanas kārtību un kuģošanas režīmu tajos"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2010.gada 21.decembra noteikumos Nr.1171 „Noteikumi par Latvijas ūdeņu izmantošanas kārtību un kuģošanas režīmu tajos”” (turpmāk – Projekts) paredz detalizētāku regulējumu par kuģošanas līdzekļu aprīkojumu kuģošanai Rīgas jūras līča un Baltijas jūras piekrastē, t.sk. aktualizē prasības kuģošanai jūras ūdeņos Latvijas piekrastē.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu subjektu loka precizēšana, tos attiecinot arī uz kuģošanas līdzekļiem. Regulējuma pilnveidošana attiecībā uz aprīkojuma un glābšanas līdzekļu esamību uz CSDD reģistrējamiem kuģošanas līdzekļiem, tostarp, brīvprātīgi reģistrējamiem kuģošanas līdzekļiem (airu laivām) kuģošanai jūras ūdeņos Latvijas piekrastē.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2023.
Pamatojums
Projekts ir saistīts ar Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2012.gada 4.septembra noteikumos Nr.619 "Noteikumi par atpūtas kuģu vadītāju apmācību, sertificēšanu un reģistrāciju"" (21-TA-1778) (turpmāk - Grozījumi noteikumos Nr.619), kas paredz paplašināt un vienkāršot atpūtas kuģu vadītāju sertificēšanas iespējas VAS “Ceļu satiksmes direkcija” (turpmāk – CSDD).
Paredzēta Projekta vienlaicīga spēkā stāšanās ar Grozījumiem noteikumos Nr.619.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2010.gada 21.decembra noteikumi Nr.1171 „Noteikumi par Latvijas ūdeņu izmantošanas kārtību un kuģošanas režīmu tajos”” (turpmāk – noteikumi Nr.1171) paredz atpūtas kuģa vadītājam aizliegumu izmantot atpūtas kuģi, kas nav tehniskā kārtībā vai nav apgādāts ar normatīvajos aktos par kuģošanas līdzekļu satiksmi iekšējos ūdeņos vai normatīvajos aktos par atpūtas kuģu drošību noteikto aprīkojumu un glābšanas līdzekļiem (noteikumu 45.4. apakšpunkts)
Normatīvie akti, kuros ir noteikts nepieciešamais aprīkojums, ir:
- Ministru kabineta 2008.gada 25.marta noteikumi Nr.201 “Noteikumi par atpūtas kuģu drošību” (turpmāk – noteikumi Nr.201), kas attiecas uz Latvijas Kuģu reģistrā reģistrētiem un reģistrējamiem atpūtas kuģiem;
- Ministru kabineta 2016.gada 9.februāra noteikumi Nr.92 “Noteikumi par kuģošanas līdzekļu satiksmi iekšējos ūdeņos” (turpmāk – noteikumi Nr.92), kas nosaka prasības kuģošanas līdzekļu aprīkojumam Latvijas Republikas iekšējos ūdeņos no jūras krasta līnijas uz sauszemes pusi (piemēram, upes, ezeri) un ostu akvatorijām.

2022.gada 10.feburārī ir pieņemts un 2022.gada 27.aprīlī stājās spēkā likums "Grozījumi Likumā par ostām", ar kuru Likuma par ostām nosaukums ir izteikts šādā redakcijā: "Ostu likums", kā ari jaunā redakcijā izteikta norma, kas skar ziemas navigācijas kārtības ledus apstākļos noteikšanu.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši Projektā paredzētajam atpūtas kuģu vadītāji, kuri līdz šim kuģošanai Latvijas jūras ūdeņos nodrošināja noteikumiem Nr.92 atbilstošu aprīkojumu un glābšanas līdzekļus (piemēram, atpūtas kuģu vadītāji, kam ir izsniegtas starptautiskās atpūtas kuģu vadītāja apliecības), kuģojot līdz 3000m no krasta, tāpat kā līdz šim, nodrošinās noteikumos Nr.92 noteikto aprīkojumu un glābšanas līdzekļus, savukārt kuģojot jūras ūdeņos tālāk par 3000 m no krasta, nodrošinās noteikumu Nr.1171 6.pielikumā (jauns pielikums) minēto aprīkojumu un glābšanas līdzekļus.
Tiem kuģošanas līdzekļu vadītājiem, uz kuriem līdz šim neattiecās prasības par kuģošanas līdzekļa aprīkojumu un glābšanas līdzekļiem, turpmāk, kuģojot Latvijas jūras ūdeņos, arī būs jāievēro prasības, ko paredz Projektā ietvertais 45.9 2.apakšpunkts – kuģojot līdz 3000 m no krasta, ir jānodrošina noteikumos Nr.92 minētais aprīkojums un glābšanas līdzekļi, savukārt kuģojot Latvijas jūras ūdeņos tālāk par 3000 m no krasta, ir jānodrošina noteikumu Nr.1171 6.pielikumā minētais aprīkojums un glābšanas līdzekļi.
Projekts paredz, ka noteikumu Nr.1171 nodaļā IX2. “Satiksme un drošība”  noteiktie pienākumi un aizliegumi, kas līdz šim attiecās tikai uz kuģu un atpūtas kuģu vadītajiem, turpmāk būs jāievēro arī citiem  kuģošanas līdzekļu vadītājiem, ja vien šajos noteikumos vai citos normatīvajos aktos nav noteikts citādi.
Risinājuma apraksts
Ar Projektu tiek paredzēts noteikt, kādas prasības ir jāievēro CSDD reģistrēto kuģošanas līdzekļu vadītājiem attiecībā uz kuģošanas līdzeklim nepieciešamo aprīkojumu drošai kuģošanai Rīgas jūras līča un Baltijas jūras piekrastē līdz teritoriālās jūras ārējai robežai. 

Kuģojot Rīgas jūras līča un Baltijas jūras piekrastes daļā ārpus 3000 metru joslas no krasta līnijas līdz Latvijas Republikas teritoriālās jūras ārējai robežai, CSDD reģistrēto kuģošanas līdzekļu vadītājiem būs jāievēro Projekta 2.punktā ietvertā 45.9 2.apakšpunkta prasības.  Uz kuģošanas līdzekļu vadītājiem, uz kuriem neattiecas noteikumi Nr.201, ja tie kuģo līdz 3000 m no krasta uz jūras pusi, tāpat kā līdz šim, attieksies noteikumu Nr.92 regulējums. Uz CSDD reģistrēto kuģošanas līdzekļu aprīkojumu kuģošanai iekšējos ūdeņos, tāpat kā līdz šim, attieksies noteikumu Nr.92 regulējums.

Ar Projektu tiek precizēts noteikumu Nr.1171 13.punkts, ņemot vērā 2022.gada 10.februāra grozījumus Likumā par ostām.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Prasību izpilde nodrošinās personu drošību, kuģojot jūras ūdeņos tālu no krasta, kas attaisno iespējamās izmaksas Projektā paredzētā aprīkojuma un glābšanas līdzekļu iegādei.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Projekts ir saistīts ar Grozījumiem noteikumos Nr.619, kas paredz paplašināt un vienkāršot atpūtas kuģu vadītāju sertificēšanas iespējas CSDD.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • CSDD reģistrēto atpūtas kuģu un citu kuģošanas līdzekļu īpašnieki un/vai vadītāji; kuģošanas līdzekļu, kuru reģistrēšana ir brīvprātīga, vadītāji.
Ietekmes apraksts
Noteikts, kāda aprīkojuma un glābšanas līdzekļu esamība jānodrošina uz CSDD reģistrētajiem atpūtas kuģiem un  kuģošanas līdzekļiem, kuru reģistrēšana ir brīvprātīga, tiem kuģojot Rīgas jūras līča un Baltijas jūras piekrastes daļā līdz Latvijas Republikas teritoriālās jūras ārējai robežai.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

Nepieciešamība izstrādāt Projektu ir saistīta ar Grozījumu projekta noteikumos Nr.619 izstrādi. Paredzēts, ka abi noteikumu projekti stāsies spēkā vienlaicīgi.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija", VSIA "Latvijas Jūras administrācija"
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība “Latvijas Zēģelētāju savienība” Biedrība “Latvijas Kruīzjahtu asociācija”
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/c0a0e15d-4973-4fdf-bb78-f6b9d78eb26f

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi un priekšlikumi netika saņemti. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • NBS Jūras spēku Krasta apsardzes dienests, Valsts robežsardze.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Projekts neparedz izmaiņas institucionālajā struktūrā, kā arī neietekmē pieejamos cilvēkresursus.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi