Anotācija

24-TA-3094: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra noteikumos Nr. 644 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.4. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra noteikumos Nr. 644 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.4. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumu projekts) ir izstrādāts, lai aizstātu spēku zaudējušo Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulu (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2018/1046), lai noteiktu jaunu saimniecisko darbību statistiskā klasifikāciju (turpmāk - NACE) 2.1.red. ar 2025. gada 1. janvāri, kā arī paredzētu atbalstu tehnoloģiju pārneses komercializācijai lielāka apmēra projektiem, palielinātu iepazīšanās vaučera slieksni, kā arī nodrošinātu atbalstu jaunu komercializējamu produktu vai tehnoloģiju izstrādei.
Tāpat uzdevums ir noteikts 2023. gada 10. novembra Ministru kabineta sēdes protokollēmumā Nr. 32 4. paragrāfa 4. punktā, nosakot, ka Ekonomikas ministrijai pēc grozījumu Zinātniskās darbības likumā spēkā stāšanās divu mēnešu laikā jāizstrādā un noteiktā kārtībā jāiesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta noteikumos 2023. gada 7. novembra noteikumos Nr. 644 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.4. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" īstenošanas noteikumi” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 644), kuros jāparedz atbalsts pētniecības organizāciju pētniecības rezultātu komercializācijai, šim mērķim novirzot 30% no minētā pasākuma finansējuma.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt atbalstu tehnoloģiju pārneses komercializācijai lielāka apmēra projektiem, palielināt iepazīšanās vaučera slieksni, nodrošināt atbalstu zinātniskajām institūcijām un komersantiem jaunu, komercializējamu produktu vai tehnoloģiju izstrādei, precizēt tiesību normas to skaidrākai interpretācijai, kā arī aizstāt spēku zaudējuši Komisijas regulu Nr. 2018/1046.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Nacionālās industriālās politikas pamatnostādnēs 2021.-2027. gadam (turpmāk – NIP) noteiktie mērķi un Latvijas Viedās specializācijas stratēģija (turpmāk – RIS3) noteiktie mērķi paredz sekmēt inovācijas un privāto ieguldījumu pieaugumu pētniecībā un attīstībā.
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.4. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" (turpmāk - 1.2.1.4. pasākums) ietvaros Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (turpmāk - LIAA) līdz š.g. 31. martam ir saņēmusi 120 komersantu pieteikumus, no tiem apstiprinot 75. 69 pieteikumi apstiprināti inovāciju vaučeru atbalstā, savukārt 6 pieteikumi atbalstam augsti kvalificētu darbinieku piesaistei jaunuzņēmumiem. 19 komersanti atbalstīti ar grantiem. Apstiprināto pieteikumu kopējā izmaksātā summa ir 286 137 euro. 
LIAA ikgadējās klientu aptaujās tiek norādīts, ka iepazīšanās vaučera apmērs 5000 euro ir par maz, lai veiktu tehniski ekonomisko priekšizpēti vai eksperimentālo izstrādi, tādēļ nepieciešams celt šo slieksni vismaz uz 10 000 euro. 

Tehnoloģiju pārneses programmas ietvaros LIAA kā finansējuma saņēmējs līdz 2023.gada I ceturksnim kopumā ir apstiprinājusi 400 inovāciju vaučeru projektus jaunu produktu vai tehnoloģiju izstrādei un attīstībai. Vienlaikus programmas ietvaros nodrošināts atbalsts arī pētniecības ideju komercializācijai, kopumā apstiprinot 101 projektu.

Latvijas inovāciju un tehnoloģiju attīstība, produktivitātes paaugstināšana panākama ar mērķtiecīgu resursu ieguldīšanu augstākas pievienotās vērtības radīšanai un pārdošanai globālajā tirgū. Atbalstot vietējos uzņēmumus un veicinot to internacionalizācijas kapacitātes attīstību, stiprinot zināšanu pārneses procesu un ieviešot inovatīvas un jaunas tehnoloģijas, pilnveidojot nodarbināto kompetences –  tiks veidotas uz zināšanām un inovācijām balstītas Latvijas konkurētspējas priekšrocības.

Ekonomikas ministrija ir tikusies ar jaunuzņēmumu nozares pārstāvjiem, kuri ir snieguši priekšlikumus, lai veicinātu zinātniski ietilpīgu jaunuzņēmumu veidošanos un attīstību RIS3 stratēģijas prioritārajās jomās, sekmējot jaunu zināšanās balstītu tehnoloģiju un risinājumu ar augstu pievienoto vērtību radīšanu. Lai nodrošinātu fokusētu atbalstu, ir jāizstrādā specifiski atbalsta nosacījumi, kas ietver kritērijus, lai kvalificētos atbalsta saņemšanai. Sarunās vairākkārt tika uzvērts, ka finansējums nepieciešams jaunuzņēmumu darba algām ar nodokļiem, dažādu trešo pušu pakalpojumu izmaksām, prototipēšanai, telpu īrei un citām izmaksām. 
Nacionāla līmeņa atbalsta programmu kontekstā kā labā prakse jaunuzņēmumu, t.sk., spinoff būtu minama “Innovation Fund Denmark” Dānijā īstenotā “Innofounder” programma , kuras ietvaros līdz pat 3 jaunuzņēmumu dalībnieki gada garumā, katrs ik mēnesi var saņemt grantu atalgojuma formā 27 500 Dānijas kronu, kas ir aptuveni 3 685 euro, apmērā, lai dotu iespēju uzņēmuma komandai darboties jaunuzņēmumā kā pilna laika pamata darbavietā. Papildus algu grantam pieejams attīstības grants 100 000 Dānijas kronas, kas ir aptuveni 13 400 euro, apmērā kā naudas ieskaitījums uzņēmuma kontā izmantošanai pēc jaunuzņēmuma vadītāju ieskatiem - iekārtu nomai, konsultāciju pakalpojumiem, konferenču apmeklēšanai, prototipēšanai, utt, nevis birokrātiski apgrūtināts atsevišķu pakalpojumu iepirkums ar cenu aptauju veikšanu, utt.
Tāpat arī Amerikas Savienoto valstu atbalsta programma - granti tehnoloģiju pārneses veicināšanai ietvaros līdz 30 000 Amerikas savienoto valstu dolāri, kas ir apmēram 28854 euro (https://www.morgan.edu/technology-transfer-and-intellectual-property/innovation-works/i-gap-grants). 

Vienlaikus, MK noteikumu Nr. 644 apstiprināšanas protokollēmumā ir noteikts, ka Ekonomikas ministrijai pēc grozījumu Zinātniskās darbības likumā spēkā stāšanās divu mēnešu laikā jāizstrādā un noteiktā kārtībā jāiesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta noteikumos par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.4. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" īstenošanas noteikumiem, kuros jāparedz atbalsts pētniecības rezultātu komercializācijai, šim mērķim novirzot 30% no minētā pasākuma finansējuma.
Grozījumi Zinātniskā darbības likumā stājās spēkā 2025. gada 1. janvārī, nosakot, ka Ministru kabinets apstiprina atbalsta programmas tiesību uz zinātību, tehnoloģiju, izgudrojumu vai augu šķirni saimnieciskajai izmantošanai (komercializācijai). Attiecīgi nepieciešams paredzēt atbalstu pētniecības rezultātu komercializācijai. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1.2.1.4. pasākums neietver atbalstu zinātniskajām institūcijām jaunu komercializējamu produktu vai tehnoloģiju izstrādei, kā arī neparedz lielāka finansējuma apjoma atbalstu komersantiem jaunu komercializējamu produktu vai tehnoloģiju izstrādei, kā arī atbalstu zinātniski ietilpīgiem jaunuzņēmumiem. Tādēļ ir nepieciešami grozījumi MK noteikumos Nr. 644. 

Tāpat MK noteikumos Nr. 644 ir noteiktas prasības saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2018/1046, kā arī ar saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija (turpmāk - NACE) 2.0.red. Tāpēc ir nepieciešams veikt precizējumus MK Noteikumos Nr. 644 saistībā ar Komisijas regulas Nr. 2018/1046 un NACE 2.red aizstāšanu,
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts paredz veikt šādas izmaiņas:

Atbalsts zinātniskajām institūcijām un komersantiem jaunu komercializējamu produktu vai tehnoloģiju izstrādei
Atbalstu var saņemt zinātniskās institūcijas, kuras ir Zinātnisko institūciju reģistrā reģistrētas augstskolas, šo augstskolu aģentūras struktūrvienības, kā arī zinātniskie institūti, kas ir atvasinātas publiskas personas, kā arī komersanti un mazas vidējas un vidējas kapitalizācijas sabiedrības. Lielie komersanti un vidējas kapitalizācijas sabiedrības atbalstu var saņemt ar nosacījumu, ka tie sadarbojas ar sīkajiem (mikro), mazajiem vai vidējiem komersantiem pētniecības un inovācijas aktivitātēs.
Ekonomikas ministrija ir noteikusi šādu zinātnisko institūciju loku, ņemot vērā, ka citas Zinātniskās darbības likumā noteiktās institūcijas var kvalificēties atbalsta saņemšanai kā komersanti.

Ņemot vērā Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments pētniecībai un internacionalizācijai" pirmās kārtas pētniecības projektus, kuros izstrādāti augsto tehnoloģiju pētniecības projekti, no 45 pētniecības projektiem eksperimentālā izstrāde veikta par vidējo summu 299 501 euro, savukārt rūpnieciskie pētījumi veikti par vidējo summu 349 866 euro. Līdz ar to Ekonomikas ministrija noteica, ka finansējuma apjoms vienam pētniecības komercializācijas projektam ir līdz 300 000 euro, kas tiek sniegts granta veidā. Ņemot vērā 1.2.1.4. pasākumā pieejamo finansējumu un pasākumam noteikto mērķi, Ekonomikas ministrija atbalstam ir noteikusi 50% intensitāte intensitāti.

Jaunu komercializējamu produktu vai tehnoloģiju izstrādei atbalstāmas šādas gala labuma guvēja darbības, kas sniedz ieguldījumu RIS3 stratēģijas mērķu sasniegšanā:
* komercializācijas stratēģijas izstrāde, iekļaujot projekta ekonomisko pamatojumu;
* tehniski ekonomiskā priekšizpēte;
* rūpnieciskie pētījumi;
* eksperimentālā izstrāde;
* rūpnieciskā īpašuma tiesību nostiprināšana – patentu, dizainparaugu un pusvadītāju izstrādājumu topogrāfiju pieteikumu sagatavošana, papildu aizsardzības sertifikātu sagatavošana zālēm un augu aizsardzības līdzekļiem, kā arī to reģistrācija un uzturēšana spēkā līdz četriem gadiem pēc tiesību piešķiršanas, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim;
* produkta rūpnieciskā dizaina izstrāde;
* produkta vai tehnoloģijas sertificēšanas un testēšanas pakalpojumi;
* komercializācijas piedāvājuma sagatavošana, tai skaitā ekspertu izdevumi komercializācijas piedāvājuma virzīšanai tirgū izstrādāšanai (ja to paredz komercializācijas stratēģija);
* licencēšanas pakalpojumi, tai skaitā ekspertu izdevumi licences līgumu un intelektuālā īpašuma tiesību nodošanas līgumu sagatavošanai;
* dalība starptautiskajās izstādēs, kontaktbiržās, konferencēs (semināros) ārvalstīs, individuālās vizītēs (ja individuālo vizīti paredz komercializācijas stratēģija) un dalība LIAA organizētajos nacionālajos stendos un tirdzniecības misijās to izstrādāto tehnoloģiju un intelektuālā īpašuma komercializācijas nolūkos, ja atbalstu saņem komersanti;
* dalība starptautiskajās izstādēs, kontaktbiržās, konferencēs (semināros) ārvalstīs, individuālās vizītēs (ja individuālo vizīti paredz komercializācijas stratēģija) un dalība Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras organizētajos nacionālajos stendos un tirdzniecības misijās, lai nodrošinātu šo noteikumu no 61.52.  līdz 61.57. apakšpunktos minētās darbības, ja atbalstu saņem zinātniskās institūcijas.

Attiecīgi MK noteikumu projekts tiek papildināts ar jauniem terminiem, piemēram, efektīva sadarbība, komercializācijas piedāvājums, komercializācijas stratēģija, pētniecības projekts vai biznesa plāns. Tāpat tiek noteikts, ka LIAA viena no atbalstāmajām darbībām ir granta atbalsta nodrošināšana gala labuma guvējiem jaunu komercializējamu produktu vai tehnoloģiju izstrādei.

Ekonomikas ministrija ir izvērtējusi līdz 1.2.1.4. pasākuma progresu un finansējuma izlietojumu, kā arī pieejamās atbalsta programmas komersantiem jaunu komercializējamu produktu vai tehnoloģiju izstrādei, attiecīgi pieņēmusi lēmumu komersantiem, kas vēlas attīstīt jaunus produktus un tehnoloģijas, saņemt atbalstu līdz 300 000 EUR 1.2.1.4. pasākuma ietvaros.

Šī atbalsta ietvaros atbalsts zinātniskajām institūcijām ir līdz komercializācijas veikšanai, attiecīgi tālāk visi izdevumi un uzdevumi, kas saistīti ar intelektuālā īpašuma novērtējumu un tiesību nodošanu, ir jāuzņemas zinātniskajām institūcijām. 

Pēc šo MK noteikumu projektā ietvertā atbalsta zinātniskajām institūcijām jaunu komercializējamu produktu vai tehnoloģiju izstrādei saņemšanas, valsts zinātniskajām institūcijām ir jāievēro Zinātniskā darbības likuma ietvertie nosacījumi saistībā ar komercializāciju, attiecīgi komercializāciju var veikt, kad spēkā stāsies Izglītības un zinātnes ministrijas izstrādātie Ministru kabineta noteikumi, kas šobrīd ir izstrādes stadijā, "Noteikumi par valsts zinātnisko institūciju zinātības, tehnoloģiju, izgudrojumu un augu šķirņu komercializāciju, ieguldījumu novērtēšanu, riska toleranci un atlīdzību noteikšanu".

Vienlaikus, papildus šo noteikumu ietvaros pieejamajam atbalstam caur Patentu valdi Latvijas nacionālo patentu pieteicējiem ir pieejams atbalsts gan patentmeklējumu un rakstiskā atzinuma saņemšanai no EPI 2476 euro apmērā,  starptautiskās patentu pieteikumu maksas kompensācijai 1381 euro apmērā, Eiropas patenta iegūšanas procedūrā pēc lēmuma par patentu piesķiršanas patenta maksas ekspertīzes maksas kompensācijai -1915 euro apmērā, atbalsts maziem un vidējiem uzņēmumiem MVU fonda "Idejas stiprākam uzņēmumam" ietvaros pieejami vaučeri patentu konsultācijām un reģistrācijai (informācija pieejama Patentu valdes tīmekļa vietnē https://www.lrpv.gov.lv).

Nodrošināt atbalstu zinātniski ietilpīgiem jaunuzņēmumiem
Zinātniski ietilpīgs jaunuzuzņēmums ir komersants, kas attīsta produktu vai tehnoloģiju, ko izstrādājusi Zinātnisko institūciju reģistrā reģistrēta zinātniskā institūcija, un  kas pieteikuma iesniegšanas dienā nav vecāks par pieciem gadiem un kurš atbilst vismaz vienam no šādiem nosacījumiem:
*komersantam ir nodotas vai piešķirtas tiesības zinātniskās institūcijas produkta vai tehnoloģijas izmantošanai;
*komersanta kapitāldaļu turētājs tehnoloģijas izstrādāšanas brīdī ir bijis zinātniskās institūcijas zinātnieks, kuram nodotas tiesības uz produkta vai tehnoloģijas intelektuālo īpašumu.
Šādas prasības noteiktas, ņemot vērā to, ka tieši šādi jaunuzņēmumi, kas veidojušies no zinātniskajām institūcijām, ir strauji augoši un viņu produkts vai tehnoloģija ir jau pārbaudīta. Šādiem uzņēmumiem ir nepieciešams stimuls darbības turpināšanai, nodrošinot secīgu finansēšanu.

Lai veicinātu zinātniski ietilpīgu uzņēmumu, t.sk., jaunuzņēmumu attīstību RIS3 stratēģijas prioritārajās jomās, sekmējot jaunu zināšanās balstītu tehnoloģiju un risinājumu ar augstu pievienoto vērtību radīšanu, ir nepieciešams atbalsts, kas fokusēts tieši zinātniski ietilpīgiem jaunuzņēmumiem. 
Atbalsts pieejams zinātniski ietilpīgi jaunuzņēmumu attīstīšanai ārpus zinātniskajām institūcijām, nodrošinot inkubācijas vai pirmsakselerācijas aktivitāšu secīgu finansēšanu, lai veicinātu komandu un uzņēmumu izveidi, kā arī to spēju komercializēt zinātniskajās institūcijās izstrādātus pētniecības rezultātus, vienlaikus nodrošinot tehnoloģiju pārneses nepārtrauktību.
Finansējuma apjoms vienam zinātniski ietilpīga jaunuzņēmuma projekta pieteikumam ir līdz 150 000 euro, kas tiek sniegts granta veidā (50% intensitāte).
Attiecināmās izmaksas: 
*darba ņēmēju alga un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas projekta īstenošanas personālam, ja attiecīgās izmaksas ir pamatotas projekta pieteikumā un tieši saistītas jauna produkta vai tehnoloģijas izstrādi, par kuriem zinātniski ietilpīgajam jaunuzņēmumam atbalsta periodā nav piešķirts Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likumā vai MK noteikumu Nr. 644 36.7. apakšpunktā minētais atbalsts;
* ārpakalpojumu izmaksas - inženiertehniskie, mārketinga, un citi konsultāciju pakalpojumi atbilstoši zinātniski ietilpīgā jaunuzņēmuma darbības specifikai un jaunā produkta vai tehnoloģijas izstrādes un komercializācijas vajadzībām;
* komponenšu un materiālu iegāde prototipēšanas vajadzībām;
* dalībai starptautiskajās izstādēs, kontaktbiržās, konferencēs (semināros) ārvalstīs, individuālās vizītēs un dalībai LIAA organizētajos nacionālajos stendos un tirdzniecības misijās to izstrādāto tehnoloģiju komercializācijas nolūkos;
* netiešās attiecināmās izmaksas, kuras zinātniski ietilpīgs jaunuzņēmums plāno kā vienu izmaksu pozīciju (telpu noma, komunālie maksājumi u.c.), piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 % apmērā no tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām.
Projekta īstenošanas laikā zinātniski ietilpīgs jaunuzņēmums var saņemt avansa maksājumu, kas nepārsniedz 35 % no projekta kopējā finansējuma, ja zinātniski ietilpīgs jaunuzņēmums finansējuma saņēmējam iesniedz parakstītu investīciju līgumu. Ja finansējuma saņēmējs projekta ietvaros veic avansa maksājumus zinātniski ietilpīgajam jaunuzņēmumam, avansa maksājumu iekļauj maksājuma pieprasījumā tikai tad, kad zinātniski ietilpīgs jaunuzņēmums veicis maksājumus no saņemtā avansa un iesniedz finansējuma saņēmējam izdevumus pamatojošos dokumentus.

Attiecīgi MK noteikumu projekts tiek papildināts ar jaunu terminu zinātniski ietilpīgs jaunuzņēmums. Tāpat tiek noteikts, ka LIAA viena no atbalstāmajām darbībām ir granta atbalsta nodrošināšana zinātniski ietilpīgiem jaunuzņēmumiem.

Atbalsts zinātniski ietilpīgiem jaunuzņēmumiem sniegs ieguldījumu tautsaimniecības attīstībai - atbalsts palīdz kļūt konkurētspējīgākiem starptautiskajā mērogā, kas savukārt veicina valsts tēla uzlabošanu. Zinātniski ietilpīgi jaunuzņēmumi var veidot jaunas darba vietas un radīt pozitīvu ietekmi uz ekonomiku. Šādi uzņēmumi var kļūt par nākotnes līderiem globālajā tirgū un piesaistīt investīcijas. Pēc Ekonomikas ministrijas aplēsēm, atbalstot vismaz 38 komersantus, tiks piesaistītas privātās investīcijas vismaz 8,5 milj. EUR apmērā. 

Viens no priekšnosacījumiem atbalsta saņemšanai ir tas, ka atbalsta pieteikumā norādītās tehnoloģijas gatavības līmenis (turpmāk – TRL) ir sākot no TRL4 līdz TRL6.
TRL 4 – tehnoloģijas validācija laboratorijas vidē: veikta galveno tehnoloģisko komponentu integrācija, lai pārbaudīto to kopdarbību laboratorijas vidē.
TRL 5 – Tehnoloģijas validācija mākslīgi radītā vidē: tehnoloģiskie komponenti ir integrēti ar samērā reāliem atbalsta elementiem, lai tehnoloģiju var pārbaudīt mākslīgi radītā vidē.
TRL 6 – Tehnoloģijas demonstrācijā mākslīgi radītā vidē: sistēmas modelis vai prototips ir pārbaudīts mākslīgi radītā vidē.

Ar Zinātniskās darbības likuma grozījumiem, kas stājās spēkā 2025. gada 1. janvārī, valsts zinātniskajām institūcijām ir dota atļauja veikt finanšu un citus ieguldījumus jaunos vai esošos uzņēmumos (Zinātniskās darbības likuma 32.1 panta Valsts zinātniskās institūcijas saimnieciskā darbība (3) daļa).

Iepazīšanās vaučera atbalsta sliekšņa paaugstināšana
Ņemot vērā pakalpojuma nodrošināšanas izmaksu paaugstināšanos, secināms, ka iepazīšanās vaučers 5 000 euro apmērā ir par mazu, lai veiktu kvalitatīvu tehniski ekonomisko priekšizpēti, rūpnieciskos pētījumus, eksperimentālo izstrādi vai produkta rūpnieciskā dizaina izstrādi.

Pamatojoties uz LIAA sniegto informāciju, 1.2.1.4. pasākuma vidējais vaučera apmērs ir 17 889 euro, tad pie esošā vaučeriem paredzētā budžeta joprojām var sasniegt noteiktos sasniedzamos rādītājus. Tādēļ, lai veicinātu arī 1.2.1.4. pasākuma finansējuma apguvi, kā arī lietderīgi izmantotu LIAA administratīvos resursus, ar MK noteikumu projektu iepazīšanās vaučera slieksnis tiek paaugstināts uz 10 000 euro. 

Atbalstāmo darbību paplašināšana komersantiem inovāciju iepirkuma ietvaros izstrādājamiem jauniem produktiem un to komercializācijai
Lai uzlabotu atbalsta instrumenta piemērošanas iespēju, MK noteikumu Nr. 644 58. punktā tiek svītrota prasība, ka “Iepirkums, kurā piedalījies komersants, ticis organizēts kā inovāciju partnerības procedūra atbilstoši Publisko iepirkumu likuma 8. panta pirmās daļas 5. punktam un ievērojot Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumu Nr. 107 "Iepirkuma procedūru un metu konkursu norises kārtība" 2.5.apakšnodaļai “Inovācijas partnerības procedūra”.
Tāpat atbilstoši inovāciju iepirkuma definīcijai, kas noteikta Ekonomikas ministrijas 2021. gada vadlīnijas Inovāciju iepirkuma īstenošanai, ir noteikts, ka inovāciju iepirkums ir jebkurš iepirkums, kas atbilst vienam vai abiem aspektiem: pētniecības un attīstības pakalpojumu tā (daļēju) rezultātu pirkšana vai jau radītu inovāciju rezultātu pirkšana, kur pasūtītājs pērk produktu, pakalpojumu vai procesu, kas tirgū ir jauns un izteikti novatorisks. 
Esošais regulējums neatspoguļo iespēju atbalstu piemērot jau radītu inovāciju rezultātu pirkšanai, kur pasūtītājs pērk produktu, pakalpojumu vai procesu, kas tirgū ir jauns un izteikti novatorisks. Līdz ar to ar MK noteikumu projektu tiek noteiktas papildus atbalstāmās darbības komersantiem inovāciju iepirkuma ietvaros izstrādājamiem jauniem produktiem un to komercializācijai - jau radītu inovācijas rezultātu, kur pasūtītājs pērk produktu vai tehnoloģiju, kas tirgū ir jauns, tā pielāgošana pasūtītāja vajadzībām un pilotprojektu izveide un aprobācija. 
Vienlaikus tiek svītrota definīcija par inovāciju iepirkumu procedūru, integrējot to MK noteikumu Nr. 644 58. punktā. 

Finansējuma izmaiņas
Ņemot vērā Ekonomikas ministrijas pieteiktos grozījumus ES kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam, kā arī finansējuma pārdales, kas tika veiktas, pamatojoties uz valsts noteiktajām prioritātēm (lēmums pieņemts ES fondu ministru komitejas 2024.gada 31.oktobrī), ar MK noteikumu projektu tiek samazināts elastības finansējums par 1 241 774 euro, nosakot, ka 1.2.1.4. pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 23 307 116 euro (tostarp elastības finansējums 2 630 207 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums 19 811 048 euro (tostarp elastības finansējums 2 235 676 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums 3 496 068 euro (tostarp elastības finansējums 394 531 euro), savukārt projekta iesniegumā pasākuma īstenošanai kopējo pasākumam pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 20 676 909 euro apmērā, tai skaitā ERAF finansējumu – 17 575 372 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējumu – 3 101 537 euro apmērā. 

Pēc finansējuma izmaiņām aktuālo intervences kodu izdevumu pozīcijas ir:
* Intervences kods Nr. 9 – 2 241 082 EUR;
* Intervences kods Nr. 10 – 11 205 406 EUR;
* Intervences kods Nr. 11 – 6 364 560 EUR.
Publisko zinātnisko institūciju darbības (izmaksas) ir ieskaitītas intervences kodā Nr. 11."Lielo uzņēmumu pētniecības un inovācijas darbības, tostarp tīklošana".

Sasniedzamo rādītāju izmaiņas
Ņemot vērā Ekonomikas ministrijas pieteiktos grozījumus ES kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam, kā arī veiktās izmaiņas atbalsta nosacījumos un gala labuma guvēju lokā, MK noteikumu projekts paredz noteikt, ka 1.2.1.4. pasākumā tiks atbalstīti 197 komersanti, t.sk., ar grantiem (iepriekš 190 komersanti), kā arī 20% no tiem sadarbosies ar pētniecības organizācijām, attiecīgi 39 komersanti (iepriekš 38 komersanti). 
Vienlaikus tiek precizēta MK noteikumos Nr. 644 norādītā rādītāja atbalstīto komersantu skaits (tai skaitā mikrouzņēmumi, mazi, vidēji un lieli uzņēmumi) uz 2024. gada 31. decembri, precizējot to no 6 uz 19 (sākotnēji pie MK noteikumu Nr. 644 apstiprināšanas un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam ieviesusies aprēķinu kļūda).

NACE 2.1.red izmaiņas
NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju, no 2025. gada 1. janvāra oficiālajā statistikā tiks izmantota NACE 2.1. red. Līdz ar to tiek precizēti MK noteikumu Nr. 644 2. pielikumā norādītie NACE kodi un nosaukumi.

Regulas aizstāšana
Ņemot vērā, ka spēku zaudējusi Komisijas regula Nr. 2018/1046, MK noteikumu projektā tā tiek aizstāta Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra regulu Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (turpmāk – Regula Nr. 2024/2509). 
Attiecīgi atsauces tiek precizētas MK noteikumu Nr. 644. 72., 721., 73. punktā, 74.1. apakšpunktā un 1. pielikumā. 

Tehniski grozījumu veikšana
* tiek pievienots jauns tiesību akta izdošanas pamatojums - Zinātniskās darbības likuma 13. panta otrās daļas 32 punkts, kas nosaka, ka Ministru kabinets apstiprina atbalsta programmas tiesību uz zinātību, tehnoloģiju, izgudrojumu vai augu šķirni saimnieciskajai izmantošanai (komercializācijai);
* tiek precizēts MK noteikumu Nr. 644 75.1. apakšpunkts, nosakot, ka finansējuma piešķiršanas brīdī uz to ir attiecināms kāds no ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma (turpmāk - Fondu vadības likums) 22. pantā, izņemot tā pirmās daļas 5. punktā minētajiem, noteiktajiem projekta iesniedzēju izslēgšanas nosacījumiem. Šīs grozījums iekļauts pamatojoties uz Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (turpmāk - sadarbības iestāde) sniegto informāciju, ka nav praktisku instrumentu kā pārbaudīt Fondu vadības likuma 22. panta pirmās daļas 5. punktā minēto, attiecīgi sadarbības iestāde šo neprasīs no LIAA;
* ņemot vērā, ka MK noteikumu Nr. 644 IV sadaļā attiecas arī uz Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likuma 7.panta programmu, ir nepieciešams salāgot terminoloģiju, līdz ar to ar MK noteikumu projektu apzīmējums augsti kvalificētu darbinieki aizstāts ar augsti kvalificētu darba ņēmēju;
* svītrots MK noteikumu Nr. 39.2. apakšpunkts, jo šobrīd augsti kvalificēta darba ņēmējam atbalsta piešķiršanai ir vienkāršotā izmaksu metodika, kur piesaistītajam darba ņēmējam tiek maksāts atbilstoši faktiski nostrādātājām darba stundām, tad nav pamatoti prasīt, ka darba ņēmējs nedrīkst būt nodarbināts vēl kaut kur citur. Šis ir papildu slogs gan daba ņēmējam, jo nevar gūt papildu ienākumus (ja nodarbināts piemēram 100 h mēnesī), kā arī faktiski komersants nevar kontrolēt vai darbinieks kaut kur paralēli vēl nestrādās;
* MK noteikumu Nr. 644 39.6. apakšpunktā tiek noteikts, ka piesaistītais darba ņēmējs pēdējos divus gadus nav strādājis pie komersanta un tā saistīto personu grupā (iepriekš trīs). Izmaiņas veiktas pamatojoties uz to, ka ierēdnis nav tiesīgs strādāt pie komersanta par kuru ir pieņemts lēmums divus gadus, līdz ar to varētu arī inovāciju vaučeru aktivitātē tikt noteikti divi gadi;
* MK noteikumu Nr. 644 41.1. apakšpunktā tiek papildināta norma uz visām zinātniskajām institūcijām, kas reģistrētas Zinātnisko institūtu reģistrā. Tāpat ir svītrots MK noteikumu Nr. 644 41.3. apakšpunkts, jo tas dublē 41.1. apakšpunktu;
* MK noteikumu Nr. 644 47.2. apakšpunktā tiek precizēts skaidrākai normas interpretācijai, ka inovāciju vaučera projekta ietvaros izpilde ir 12 mēnešos no dienas, kas ir pieņemts lēmums par atbalsta piešķiršanu vai sniegts atzinums par nosacījumu izpildi (iepriekš lēmums par finansējuma piešķiršanu);
* ņemot vērā, ka tiek gala labuma guvēju loks tiek papildināts ar zinātniskajām institūcijām, attiecīgi precizēts MK noteikumu Nr. 644 2.2. apakšpunkts, 5. punkts, kā arī MK noteikumu mērķis - 4. punkts. 
* MK Noteikumu Nr. 644 77.5 punktā svītrotas iekavas - izņemot attiecībā uz darbinieka pārstāvniecību komersantu valdē;
* ņemot vērā Zinātniskās darbības likumā iekļauto terminu zinātniskās institūcijas, ar MK noteikumu projektu termins "pētniecības organizācija" (jebkurā locījumā) tiek aizstāts ar terminu "zinātniskā institūcija" (jebkurā locījumā);
* ņemot vērā, ka LIAA šajā programmā nav ieplānots nodrošināt informācijas un konsultāciju sniegšana pētniecības organizācijām, pētniekiem un komersantiem par tehnoloģiju pārnesi un inovāciju, tostarp par pieejamiem atbalsta instrumentiem, šī darbība tiek svītrota. Šāds pienākums bija Tehnoloģiju biznesa centram iepriekšējā struktūrfondu periodā. Attiecīgi šis punkts svītrotrs visā MK noteikumu projektā. 
* lai mazinātu birokrātisko slogu, ar MK noteikumu projektu tiek svītroti RIS3 rādītāji, kuros tiek uzskaitīts izglītības līmenis.  Tāpat tiek svītroti rādītāji, kas paredz uzkrāt publikāciju skaitu;
* svītrots LIAA uzkrājamais rādītājs par komercializācijas projektu skaitu, ņemot vērā, ka atbalsts nav paredzēts komercializācijai;
* redakcionāli tekstā svītrots vārda komercializācija lietojums, kur nepieciešams, piemēram, aizstājot vārdu savienojumu "Pētniecības komercializācijas projekts" ar vārdu savienojumu "Pētniecības projekts". 

Plānotajiem grozījumiem ir ietekme uz īstenošanā esošo projektu, attiecīgi, pēc MK noteikumu projekta apstiprināšanas Ministru kabinetā LIAA viena mēneša laikā pēc noteikumu spēkā stāšanās jāiesniedz sadarbības iestādei, precizējot finansējumu, sasniedzamos rādītājus, kā arī atbalstāmās darbības.
 
Plānotajiem grozījumiem nav ietekmes uz jau apstiprinātiem gala labuma guvēju pieteikumiem, tie ietekmēs tikai gala labuma guvēju jaunus pieteikumus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • mikrouzņēmumi
  • jaunuzņēmumi
  • mazie uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
  • lielie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Ar MK noteikumu projektu tiek paredzēts palielināt iepazīšanās vaučera slieksni līdz 10 000 euro. Tāpat tiek paredzēts atbalsts zinātniskajām institūcijām un komersantiem līdz 300 000 euro jaunu komercializējamu produktu vai tehnoloģiju izstrādei, kā arī zinātniski ietilpīgiem jaunuzņēmumiem 150 000 euro apmērā, lai veicinātu komandu un uzņēmumu attīstību, kā arī to spēju komercializēt zinātniskajās institūcijās izstrādātus pētniecības rezultātus, vienlaikus nodrošinot tehnoloģiju pārneses nepārtrauktību.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Ar MK noteikumu projektu tiek paredzēts palielināt iepazīšanās vaučera slieksni līdz 10 000 euro. Tāpat tiek paredzēts atbalsts zinātniskajām institūcijām un komersantiem līdz 300 000 euro jaunu komercializējamu produktu vai tehnoloģiju izstrādei, kā arī zinātniski ietilpīgiem jaunuzņēmumiem 150 000 euro apmērā, lai veicinātu komandu un uzņēmumu attīstību, kā arī to spēju komercializēt zinātniskajās institūcijās izstrādātus pētniecības rezultātus, vienlaikus nodrošinot tehnoloģiju pārneses nepārtrauktību.
Atbalsts sniegts ieguldījumu NIP mērķu sasniegšanā, eksporta veicināšanā un investīciju piesaistē. 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Ar MK noteikumu projektu tiek paredzēts palielināt iepazīšanās vaučera slieksni līdz 10 000 euro. Tāpat tiek paredzēts atbalsts zinātniskajām institūcijām un komersantiem līdz 300 000 euro jaunu komercializējamu produktu vai tehnoloģiju izstrādei, kā arī zinātniski ietilpīgiem jaunuzņēmumiem 150 000 euro apmērā, lai veicinātu komandu un uzņēmumu attīstību, kā arī to spēju komercializēt zinātniskajās institūcijās izstrādātus pētniecības rezultātus, vienlaikus nodrošinot tehnoloģiju pārneses nepārtrauktību.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Ar MK noteikumu projektu tiek paredzēts atbalsts zinātniskajām institūcijām un komersantiem līdz 300 000 euro jaunu komercializējamu produktu vai tehnoloģiju izstrādei, kā arī zinātniski ietilpīgiem jaunuzņēmumiem 150 000 euro apmērā, lai veicinātu komandu un uzņēmumu attīstību, kā arī to spēju komercializēt zinātniskajās institūcijās izstrādātus pētniecības rezultātus, vienlaikus nodrošinot tehnoloģiju pārneses nepārtrauktību.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
1.2.1.4. pasākumā tiek samazināts elastības finansējums par 1 241 774 euro. Samazinājums veikts, pamatojoties uz valsts noteiktajām prioritātēm – kiberdrošības aktivitātēm (lēmums pieņemts ar Ministru prezidenta 2023.gada 23.decembra rīkojumu Nr.2023/1.2.1.-335 “Par Eiropas Savienības fondu tematisko komiteju” izveidotās Eiropas Savienības fondu ministru tematiskās komitejas 2024.gada 31.oktobra sēdē. Minētais finansējuma samazinājums neietekmēs 1.2.1.4. pasākuma īstenošanai pieejamo finansējuma apmēru.
1.2.1.4. pasākuma īstenošanai kopējo pasākumam pieejamo finansējumu aģentūra plāno ne vairāk kā 20 676 909 euro apmērā, tai skaitā ERAF finansējumu – 17 575 372 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējumu – 3 101 537 euro apmērā.
MK noteikumu projektā paredzētās izmaiņas, tajā skaitā atbalstu inovatīvu komercializējamu produktu vai tehnoloģiju izstrādei zinātniskajām institūcijām un komersantiem, kā arī atbalsta sniegšana zinātniski ietilpīgiem jaunuzņēmumiem, tiks nodrošinātas 1.2.1.4. pasākuma īstenošanai plānotā finansējuma ietvaros. 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 ( 2014. gada 17. jūnijs ), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu Dokuments attiecas uz EEZ (turpmāk - Regula Nr. 651/2014)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32024R2509
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (turpmāk - Regula Nr. 2024/2509)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
02015R1017-20210101
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 25. jūnija Regulas (ES) Nr. 2015/1017 par Eiropas Stratēģisko investīciju fondu, Eiropas Investīciju konsultāciju centru un Eiropas Investīciju projektu portālu, ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1291/2013 un (ES) Nr. 1316/2013 – Eiropas Stratēģisko investīciju fonds (turpmāk – Regula Nr. 2015/1017)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2831
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
Document 52022XC1028(03)
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022. gada 28. oktobra paziņojums "Pētniecībai, izstrādei un inovācijai piešķiramā valsts atbalsta nostādnes 2022/C 414/01" (turpmāk - EK paziņojums)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 ( 2014. gada 17. jūnijs ), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu Dokuments attiecas uz EEZ (turpmāk - Regula Nr. 651/2014)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 651/2014 2. panta 86. punkts
Mk noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 651/2014 2. panta 2.punkts
Mk noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 651/2014 2. panta 24. punkts
Mk noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 651/2014 2. panta 83. punkts
Mk noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 651/2014 2. panta 85. punkts
Mk noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 651/2014 2. panta 87. punkts
Mk noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 651/2014 2. panta 90. punkts
Mk noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts neskar šo jomu
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts neskar šo jomu
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (turpmāk - Regula Nr. 2024/2509)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr.2024/2509 61. pants
MK noteikumu projekta 49., 52. un 64 punkts (1. pielikums)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr.2024/2509 33. pants
MK noteikumu projekta 50. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr.2024/2509 133. pants
MK noteikumu projekta 51. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts neskar šo jomu
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts neskar šo jomu
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 25. jūnija Regulas (ES) Nr. 2015/1017 par Eiropas Stratēģisko investīciju fondu, Eiropas Investīciju konsultāciju centru un Eiropas Investīciju projektu portālu, ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1291/2013 un (ES) Nr. 1316/2013 – Eiropas Stratēģisko investīciju fonds (turpmāk – Regula Nr. 2015/1017)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 2015/1017 2. pants
MK noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts neskar šo jomu
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts neskar šo jomu
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 2. panta 2. punkts
MK noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 2023/2831 (vispārīgi)
MK noteikumu projekta 45., 57. un 63. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punkts
MK noteikumu projekta 61. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6. panta 3 un 7. punkts
MK noteikumu projekta 63. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts neskar šo jomu
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts neskar šo jomu
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022. gada 28. oktobra paziņojums "Pētniecībai, izstrādei un inovācijai piešķiramā valsts atbalsta nostādnes 2022/C 414/01" (turpmāk - EK paziņojums)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
EK paziņojums
MK noteikumu projekta 61.3 punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas zinātņu universitāšu biznesa inkubatora “UniLab”
Cits
Zinātniski ietilpīgu uzņēmumu pārstāvji

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/7e1d5093-6621-48d6-99d5-af6c3e8029bc

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedriskā līdzdalība MK noteikumu projektam norisinājās no 05.02.2025. - 19.02.2025. Tās rezultātā netika saņemti priekšlikumi un iebildumi. 
Vienlaikus, Ekonomikas ministrija ir tikusies ar Latvijas zinātņu universitāšu biznesa inkubatora "UniLab" (turpmāk - UniLab) pārstāvjiem, kā arī ar zinātniski ietilpīgu uzņēmumu pārstāvjiem, kuri sniedza priekšlikumus zinātniski ietilpīgu uzņēmumu atbalsta pilnveidošanā. Tāpat UniLab pārstāvis sniedza priekšlikumus atbalstam tieši spinoff uzņēmumiem.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi