Anotācija (ex-ante)

22-TA-3023: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali energoresursu sadārdzinājuma segšanai labklājības nozarē" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots saskaņā ar:
- Likuma "Par valsts budžetu 2022. gadam" 38. pantu, kas paredz Finanšu ministram, veicot apropriāciju pārdales ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei likumā noteiktās apropriācijas ietvaros starp programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, ir tiesības veikt apropriācijas pārdali citiem mērķiem no prioritārajiem pasākumiem 2020. gadam, 2021.—2023. gadam un 2022.—2024. gadam piešķirtā finansējuma, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
- Ministru kabineta 2018.gada 17.jūlija noteikumiem Nr.421 „Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 15.punktu.

Rīkojuma projekts sagatavots, lai Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) padotības iestādēm - Valsts sociālās aprūpes centriem (turpmāk – VSAC), Sociālās integrācijas valsts aģentūrai (turpmāk – SIVA), Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijai (turpmāk – VDEĀVK) un Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai (turpmāk – VSAA) – nodrošinātu papildu finansējumu izdevumu par komunālajiem pakalpojumiem un kurināmo segšanai, saistībā ar straujo energoresursu sadārdzinājumu.

Ņemot vērā, ka LM ir veikusi nozares izdevumu izvērtējumu, ir konstatēts resursu ietaupījums 2022. gada  prioritārajiem pasākumiem “Atbalsts ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru darbībai”, 2022. - 2024. gada prioritārajam pasākumam “Atalgojuma paaugstināšana aprūpētājiem ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās”, 2022. gada prioritārajam pasākumam “Informācijas sistēmas RINA integrācija ar VSAA sociālās apdrošināšanas informācijas sistēmu un NVD starptautiskās sadarbības informācijas sistēmu” un 2022. gada prioritārajam pasākumam “Pensiju, pabalstu un atlīdzības piegādes saņēmēja dzīvesvietā samaksas pieauguma kompensēšana” līdzekļu pārdalei saskaņā ar Likuma "Par valsts budžetu 2022. gadam" 38. pantu ir nepieciešams Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas atbalsts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts ir izstrādāts, lai nodrošinātu finansējumu VSAC, SIVA, VDEĀVK un VSAA izdevumiem par siltumenerģiju, ūdensapgādi un kanalizāciju, elektroenerģiju, atkritumu savākšanu, izvešanu un atkritumu utilizāciju un kurināmo.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
LM, veicot darbu pie 2022.gada budžeta izdevumu pārskatīšanas, analizējot 2022.gada nozares ietvaros īstenoto pasākumu izpildes datus un prognozējot nepieciešamo finansējumu līdz 2022.gada beigām, ir apzinājusi, ka nozares ietvaros īstenotajam 2022.-2024.gada prioritārajām pasākumam “Atalgojuma paaugstināšana aprūpētājiem ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās” un īstenotajiem 2022. gada prioritārajiem pasākumiem  “Atbalsts ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru darbībai", “Informācijas sistēmas RINA integrācija ar VSAA sociālās apdrošināšanas informācijas sistēmu un NVD starptautiskās sadarbības informācijas sistēmu” un “Pensiju, pabalstu un atlīdzības piegādes saņēmēja dzīvesvietā samaksas pieauguma kompensēšana” veidosies līdzekļu atlikums.

2022. -2024. gada prioritārais pasākums  “Atalgojuma paaugstināšana aprūpētājiem ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās”

Prioritārais pasākums tiek īstenots saskaņā ar MK 21.12.2021. noteikumiem Nr. 865 “Noteikumi par valsts atbalstu pašvaldībām atlīdzības palielināšanai aprūpētājiem ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās” (turpmāk - MK noteikumi).
Kopējais finansējums pašvaldībām SAC izdevumu segšanai (aprūpētāju atlīdzība) 2022.gadam plānots 6 033 834 euro apmērā.
2022.gada 8 mēnešu izpilde: 1 957 806 euro (48.67% no plānotā finansējuma). Finansējuma atlikums uz 01.09.2022. 4 076 028 euro.
Finansējumu astoņos mēnešos pieprasījušas 39 pašvaldības. Saskaņā ar plānoto vidēji mēnesī, valsts sniedz atbalstu pašvaldībām par  8 861 personu nodrošinātu SAC pakalpojumu (izpilde 2022. gada 8 mēnešos vidēji mēnesī – 5320 personas), t.sk. mērķdotācija pašvaldībām:
- 46.00 euro apmērā par 7 112 personām  (faktiskā izpilde – 5160 personas);
- 132.26 euro apmērā par  1 749 personām (faktiskā izpilde – 0 personas).
Noteikumi paredz to, ka valsts līdzfinansē pašvaldībām SAC pakalpojumu, ja tās savos SAC vai SAC no kuriem pērk pakalpojumu izpilda prasību (pakalpojuma cenas ietvaros)  par noteiktu atlīdzības apmēru* aprūpētājiem un vecākajiem aprūpētājiem (ja šāda amata vieta SAC ir izveidota).
Pēc augusta mēneša statistikas datiem pašvaldību un nevalstisko organizāciju dibinātajos  (NVO) SAC ir 11 241 klientu vietas (183 SAC**), valsts atbalsts vidēji mēnesī tiek pieprasīts par 5320 klientiem (janvāris 4734, februāris 5065, marts 5230 aprīlis 5368, maijs 5373, jūnijs 5476, jūlijs 5599, augusts 5716), kuri saņem pakalpojumu kopumā 143 SAC**.
Par 40 SAC valsts atbalsts netiek prasīts.
Analizējot iemeslus, kāpēc valsts atbalsts netiek prasīts, izvirzīti šādi secinājumi:
- SAC sniedz pakalpojumu tikai  klientiem, kas iestādē pakalpojumu saņem uz privāti noslēgta līguma pamata (bez pašvaldības līdzfinansējuma pakalpojuma izdevumu segšanai;
- SAC aprūpētājiem maksā valstī noteikto minimālo mēnešalgu;
- Pašvaldība citu iemeslu dēļ nepieprasa valsts atbalstu par SAC pakalpojumu izdevumiem, jo ir 4 pašvaldības, kas valsts atbalstu nav pieprasījušas. Piemēram, mēnešalgas paaugstināšana aprūpētājam radītu nepieciešamību to paaugstināt arī citiem speciālistiem (sociālajiem aprūpētājiem, sociālajiem darbiniekiem u.c.), bet tam būtu būtiska ietekme ne vien uz pakalpojuma cenu, bet arī uz pašvaldības budžetu.
Kā arī, pašvaldību un NVO dibinātajos SAC netiek maksātas piemaksas darbu, kas saistīts ar īpašu risku (nav noteikti šādi darbi apstākļi). Attiecīgi valsts atbalsts 132,26 euro apmērā netiek izmaksāts.
*MK noteikumu 6. punkts:
**lai nodrošinātu, ka pašvaldībām valsts mērķdotācija netiek izmaksāta par vairāk klientiem kā pakalpojumam plānotais klientu vietu skaits, uzraudzība notiek pēc SAC pakalpojuma faktiskajām pakalpojuma sniegšanas vietām (ja SAC ir 2 pakalpojuma sniegšanas vietas, tad šim SAC uzskaite notiek pret katru pakalpojuma sniegšanas vietu) un tajā norādīto klientu vietu skaitu Sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā.

Ņemot vērā minēto, pasākumam veidojas plānotā finansējuma prognozējamais atlikums 2 968 327 euro apmērā.
Papildus energoresursu izdevumu sadārdzinājumam, labklājības nozarē 2022.gadā ir identificēti nozarei stratēģiski un ļoti ievērojami citu izdevumu sadārdzinājumi, piemēram, ēdināšanas izdevumiem, atlīdzībai VSAC darbinieku ikgadējās novērtēšanas prēmijām. VSAC budžeta ietvaros palielināt mēnešalgas darbiniekiem nav iespējams. Ikgadējā novērtēšanas prēmija VSAC darbiniekiem būtu ne tikai darba devēja pateicība par darbinieka ieguldījumu pakalpojuma nodrošināšanā, bet arī atbalsts, lai liela daļa labklājības nozares darbinieki spētu segt daļu no patēriņa preču un pakalpojumu izmaksām. Līdz ar to, no konstatētā finanšu ietaupījuma 2 968 327 euro apmērā, finansējumu 991 460 euro apmērā plānots novirzīt VSAC energoresursu sadārdzinājuma segšanai, sniedzot priekšlikumus MK rīkojuma projektam, savukārt atlikušo finansējumu 1 976 867 euro apmērā plānots novirzīt citu nozarei stratēģisku pasākumu īstenošanai, sagatavojot atsevišķus priekšlikumus līdzekļu pārdalei.

2022. gada prioritārais pasākums  “Atbalsts ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru darbībai"
Izvērtējot prioritārajam pasākumam "Atbalsts ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru darbībai" plānotā finansējuma izpildi 7 mēnešos, konstatēts, ka konsultāciju skaits nesasniegs sākotnēji plānoto, jo šis atbalsta centriem ir jauns pakalpojuma veids.  Salīdzinājumā ar janvāra mēnesi konsultāciju skaits mēnesī ir palielinājies un tiek prognozēts, ka atlikušajos gada mēnešos tas turpinās palielināties, tomēr plānotais finansējums pilnā apmērā līdz gada beigām izlietots netiks. Kopumā tiek prognozēts līdzekļu atlikums  803 923 euro apmērā.
Aprēķins pielikumā Nr.1
Papildus energoresursu izdevumu sadārdzinājumam, labklājības nozarē 2022.gadā ir identificēti nozarei stratēģiski un ļoti ievērojami citu izdevumu sadārdzinājumi, piemēram,  pasākuma “Atbalsts telpu renovēšanai Bērna mājas vajadzībām” ietvaros plānoto būvniecības izdevumu sadārdzinājums, kā arī citi nepieciešamie papildu izdevumi, kas saistās ar kvalitatīvu pakalpojuma sniegšanas nodrošināšanu. Līdz ar to, no konstatētā finanšu ietaupījuma 803 923 euro apmērā, finansējumu 109 975  euro apmērā plānots novirzīt SIVA  un VDEĀVK energoresursu sadārdzinājuma segšanai, sniedzot priekšlikumus MK rīkojuma projektam, savukārt atlikušo finansējumu 693 948 euro apmērā plānots novirzīt citu nozarei stratēģisku pasākumu īstenošanai, sagatavojot atsevišķus priekšlikumus līdzekļu pārdalei.

2022. gada prioritārais pasākums  “Informācijas sistēmas RINA integrācija ar VSAA sociālās apdrošināšanas informācijas sistēmu un NVD starptautiskās sadarbības informācijas sistēmu”
Prioritārajam pasākumam atbalstītais finansējums VSAA ir 190 268 euro, kas tika aprēķināts, pamatojoties uz EK provizoriski aprēķinātajām izmaksām RINA programmatūras izstrādei un uzturēšanai.  Ņemot vērā, ka Eiropas RINA pārņemšanas Centralizētā scenārija 6. Valdes sapulcē 12.09.2022. tika pieņemts lēmums par termiņa kavējumu - aptuveni par trim mēnešiem dalībvalstu kopīgā iepirkuma RINA attīstībai organizēšanā, līdz ar 2022.gadā pirmā gada maksa par RINA attīstību tiek pārcelta uz 2023.gadu un 2022.gadā prioritārajam pasākumam finansējums nav nepieciešams.
Daļa finansējuma 129 773 euro apmērā saskaņā ar Ministru kabineta 09.08.2022. sēdes protokollēmuma Nr.39 67. § “Likumprojekts “Grozījumi Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā”” 6.punktu jau ir novirzīta VSAA informācijas sistēmu pielāgošanai, lai nodrošinātu Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 8.1 pantā noteikto pabalstu izmaksu.
Līdz ar to prioritārajam pasākumam tiek prognozēts līdzekļu atlikums 60 495 euro apmērā.
Papildus energoresursu izdevumu sadārdzinājumam, labklājības nozarē 2022.gadā ir identificēti nozarei stratēģiski un ļoti ievērojami citu izdevumu sadārdzinājumi, piemēram, lai daļēji segtu VSAA 2022.gadā veiktos izdevumus saistībā ar VSAA informācijas sistēmas (SAIS) pielāgošanai, lai nodrošinātu likumprojektā “Grozījumi likumā “Par valsts sociālo apdrošināšanu”” un likumprojektā “Grozījumi Solidaritātes nodokļa likumā” paredzētā pasākuma īstenošanu – valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu minimālā objekta ieviešanu (IS SAIS pielāgošana uzsākta 2021.gadā, tomēr 2021.gadā IS nebija iespējams pabeigt izstrādāt, tādēļ saistības tika pārceltas uz 2022.gadu), kā arī, lai nodrošinātu e-pasta drošības risinājumu, atjaunojot FortiVPN klienta licences. Līdz ar to, no konstatētā finanšu ietaupījuma 60 495 euro apmērā, finansējumu 20 000 euro apmērā plānots novirzīt VSAA energoresursu sadārdzinājuma segšanai, sniedzot priekšlikumus MK rīkojuma projektam, savukārt atlikušo finansējumu 40 495 euro apmērā plānots novirzīt citu stratēģisku pasākumu īstenošanai, sagatavojot atsevišķus priekšlikumus līdzekļu pārdalei.
Attiecībā par prioritārajam pasākumam “Informācijas sistēmas RINA integrācija ar VSAA sociālās apdrošināšanas informācijas sistēmu un NVD starptautiskās sadarbības informācijas sistēmu” nepieciešamo finansējumu 2023.gadā LM šo pasākumu ir iesniegusi kā prioritāro pasākumu 2023.-2025.gadam (18_03_H). Ja finansējums šim prioritārajam pasākumam 2023.gadā netiks atbalstīts, LM RINA integrāciju ar VSAA sociālās apdrošināšanas informācijas sistēmu nodrošinās labklājības nozarei piešķirtā finansējuma ietvaros.

2022. gada prioritārais pasākums “Pensiju, pabalstu un atlīdzības piegādes saņēmēja dzīvesvietā samaksas pieauguma kompensēšana”
Prioritārajam pasākumam atbalstītais finansējums speciālā budžeta apakšprogrammā 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” ir 492 324 euro.
Apakšprogrammas ietvaros tiek prognozēta izdevumu ekonomiju pensiju, pabalstu un atlīdzības piegādes izdevumos 83 831 euro apmērā saistībā ar speciālā budžeta pakalpojumu piegāžu skaita samazināšanos.
2022.gada 8 mēnešos speciālā budžeta pakalpojumu piegāžu skaits samazinājies par 8,7% salīdzinājumā ar plānoto rādītāju (62 293 piegādes vidēji mēnesī). 2022.gadā kopumā tiek prognozēts, ka pakalpojumu piegāžu skaits samazināsies līdz 51 377 piegādēm vidēji mēnesī ((62 293-51 377)x0,64 (piegādes tarifs)x 12 mēneši = 83 831 euro (aprēķini veikti Excel vidē). Līdz ar to, konstatēto finanšu ietaupījumu 83 831 euro apmērā plānots novirzīt VSAA energoresursu sadārdzinājuma segšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tuvojoties un uzsākoties jaunajai apkures sezonai, saistībā ar straujo energoresursu izdevumu sadārdzinājumi nozares iestādēs, jau tuvākajā laikā VSAC, VDEĀVK, SIVA un VSAA prognozējas resursu iztrūkums, lai segtu attiecīgos komunālos un apkures izdevumus.
Atzīmējam, ka VSAC un SIVA tiek sniegti sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumi klientiem, un klienti uzturas (dzīvo) šajās iestādēs pakalpojuma sniegšanas laikā. Lai jau šobrīd samaksātu pieaugošos rēķinus, iestādes ir maksimāli iespēju robežās atlikušas jebkādas citas preču un pakalpojumu iegādes, bet minētais risinājums ir tikai ļoti īslaicīgs un būs nepieciešami papildus līdzekļi jebkurā gadījumā, lai šīs atliktās iegādes tiktu īstenotas, jo tas var būtiski ietekmēt klientiem sniegto pakalpojumu kvalitāti.
Arī VDEĀVK un VSAA klātienē sniedz pakalpojumus iedzīvotājiem, līdz ar to ir ļoti būtiski nodrošināt pakalpojuma sniegšanas kvalitāti un šajās iestādēs nav iespējami būtiski un jūtami ierobežot energoresursu patēriņu, jo tas tiešā veidā saistās ar klientiem sniegto pakalpojumu kvalitāti.
Līdz ar to VSAC, VDEĀVK, SIVA un VSAA ir nepieciešams papildu finansējums, lai segtu izdevumus par komunālajiem pakalpojumiem un kurināmo, kuri ir būtiski pieauguši salīdzinot ar 2021./2022.gada apkures sezonu.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts ir izstrādāts, lai nodrošinātu finansējumu energoresursu sadārdzinājuma segšanai, tai skaitā šādās labklājības nozares iestādēs:
 4 VSAC tiktu nodrošināts nepieciešamais finansējums izdevumiem par siltumenerģiju, ūdensapgādi un kanalizāciju, elektroenerģiju, atkritumu savākšanu, izvešanu no apdzīvotām vietām un teritorijām ārpus apdzīvotām vietām un atkritumu utilizāciju un kurināmo;
SIVA tiku nodrošināts nepieciešamais finansējums izdevumiem par ūdensapgādi un kanalizāciju, elektroenerģiju, atkritumu savākšanu, izvešanu no apdzīvotām vietām un teritorijām ārpus apdzīvotām vietām un kurināmo;
VDEĀVK tiktu nodrošināts nepieciešamais finansējums izdevumiem par siltumenerģiju, ūdensapgādi un kanalizāciju, elektroenerģiju, atkritumu savākšanu, izvešanu no apdzīvotām vietām un teritorijām ārpus apdzīvotām vietām un atkritumu utilizāciju;
VSAA tiktu nodrošināts nepieciešamais finansējums izdevumiem par siltumenerģiju, ūdensapgādi un kanalizāciju, atkritumu savākšanu, izvešanu no apdzīvotām vietām un teritorijām ārpus apdzīvotām vietām un atkritumu utilizāciju.


LM ir sagatavojusi MK rīkojuma projektu iekšējai līdzekļu pārdalei starp programmām/apakšprogrammām un izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodiem, lai ekonomiju no attiecīgajiem nozares prioritārajiem pasākumiem varētu novirzīt nozares iestāžu izdevumu segšanai, saistībā ar straujo energoresursu sadārdzinājumu, tai skaitā:

1. no apakšprogrammas 05.01.00 “Sociālās rehabilitācijas valsts programmas” 2022. – 2024.gada prioritārajam pasākumam “Atalgojuma paaugstināšana aprūpētājiem ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās” plānotā finansējuma pārējiem valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem pašvaldībām  991 460 euro apmērā uz apakšprogrammu 05.03.00 “Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus precēm un pakalpojumiem 991 460 euro apmērā izdevumu par komunālajiem pakalpojumiem un kurināmo segšanai;
2. no apakšprogrammas 22.03.00 “Valsts atbalsts ārpusģimenes aprūpei” 2022.gada prioritārajam pasākumam “Atbalsts ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru darbībai” plānotā finansējuma subsīdijām un dotācijām 109 975 euro apmērā:
2.1. uz apakšprogrammu 05.37.00 “Sociālās integrācijas valsts aģentūras administrēšana un profesionālās un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšana”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus precēm un pakalpojumiem 90 000 euro apmērā izdevumu par komunālajiem pakalpojumiem un kurināmo segšanai;
2.2. uz apakšprogrammu 05.62.00 “Invaliditātes ekspertīžu nodrošināšana”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus precēm un pakalpojumiem 19 975 euro apmērā izdevumu par komunālajiem pakalpojumiem  segšanai.
3. pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde” ietvaros izdevumu pārdali starp budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, samazinot 2022.gada prioritārajam pasākumam “Informācijas sistēmas RINA integrācija ar VSAA sociālās apdrošināšanas informācijas sistēmu un NVD starptautiskās sadarbības informācijas sistēmu” plānoto finansējumu valsts budžeta kapitālo izdevumu transfertiem no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālo budžetu 20 000 euro apmērā un palielinot valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertus no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālo budžetu 20 000 euro apmērā Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai izdevumu par komunālajiem pakalpojumiem segšanai. Vienlaikus Labklājības ministrijas valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta apakšprogrammā 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” veikt izdevumu pārdali starp budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, samazinot izdevumus pamatkapitāla veidošanai 20 000 euro apmērā un palielinot izdevumus precēm un pakalpojumiem 20 000 euro apmērā.
4. valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” ietvaros 2022.gada prioritārajam pasākumam “Pensiju, pabalstu un atlīdzības piegādes saņēmēja dzīvesvietā samaksas pieauguma kompensēšana” plānoto finansējumu precēm un pakalpojumiem 83 831 euro apmērā novirzīt Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai izdevumu par komunālajiem pakalpojumiem segšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
7 806 909
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
7 314 585
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
492 324
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
7 806 909
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
7 314 585
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
492 324
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
2022.gadā norādīta finansiālā informācija par LM izdevumiem šādiem prioritārajiem pasākumiem:
- 05.01.00 “Sociālās rehabilitācijas valsts programmas”  2002.-2024. gada prioritārajam pasākumam “Atalgojuma paaugstināšana aprūpētājiem ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās” (valsts atbalstam pašvaldībām par personām (klientiem), kas saņēmušas ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu) 6 033 834 euro apmērā;
- 22.03.00 “Valsts atbalsts ārpusģimenes aprūpei"  2022. gada prioritārajam pasākumam “Atbalsts ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru darbībai” 1 090 483 euro apmēra.
- 97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde”  2022. gada prioritārajam pasākumam “Informācijas sistēmas RINA integrācija ar VSAA sociālās apdrošināšanas informācijas sistēmu un NVD starptautiskās sadarbības informācijas sistēmu” 190 268 euro.
- 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” 2022. gada prioritārajam pasākumam “Pensiju, pabalstu un atlīdzības piegādes saņēmēja dzīvesvietā samaksas pieauguma kompensēšana” 492 324 euro.


Priekšlikumi izdevumu pārdale:
Apakšprogrammā 05.01.00 “Sociālās rehabilitācijas valsts programmas”, samazinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus pārējiem valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem pašvaldībām 2022.-2024. gada prioritārajam pasākumam “Atalgojuma paaugstināšana aprūpētājiem ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās” 991 460 euro apmērā uz apakšprogrammu 05.03.00 “Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus precēm un pakalpojumiem 991 460 euro apmērā izdevumu par komunālajiem pakalpojumiem (par siltumenerģiju 167 722 euro, ūdensapgādi un kanalizāciju 9 473 euro, elektroenerģiju 247 112 euro, atkritumu savākšanu, izvešanu no apdzīvotām vietām un teritorijām ārpus apdzīvotām vietām un atkritumu utilizāciju 19 435 euro) un kurināmo (547 718 euro) segšanai, saistībā ar straujo energoresursu sadārdzinājumu.

No apakšprogrammas 22.03.00 “Valsts atbalsts ārpusģimenes aprūpei”, samazinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām 109 975 euro apmērā 2022. gada prioritārajam pasākumam “Atbalsts ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru darbībai”:
             - uz apakšprogrammu 05.37.00 “Sociālās integrācijas valsts aģentūras administrēšana un profesionālās un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšana”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus precēm un pakalpojumiem 90 000 euro izdevumu par komunālajiem pakalpojumiem (ūdensapgādi  un kanalizāciju 1 000 euro, elektroenerģiju 67 960 euro, atkritumu savākšanu, izvešanu no apdzīvotām vietām un teritorijām ārpus apdzīvotām vietām 2 709 euro) un kurināmo (18 331 euro) segšanai, saistībā ar straujo energoresursu sadārdzinājumu;
          - uz apakšprogrammu 05.62.00 “Invaliditātes ekspertīžu nodrošināšana”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus precēm un pakalpojumiem 19 975 euro apmērā izdevumu par komunālajiem pakalpojumiem (siltumenerģiju 14 420 euro, ūdensapgādi un kanalizāciju 2 054 euro, elektroenerģiju 1 817 euro, atkritumu savākšanu, izvešanu no apdzīvotām vietām un teritorijām ārpus apdzīvotām vietām un atkritumu utilizāciju 1 684 euro) segšanai, saistībā ar straujo energoresursu sadārdzinājumu.

Apakšprogrammas 97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde” ietvaros veikt izdevumu pārdali starp budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, samazinot 2022. gada prioritārajam pasākumam “Informācijas sistēmas RINA integrācija ar VSAA sociālās apdrošināšanas informācijas sistēmu un NVD starptautiskās sadarbības informācijas sistēmu” plānoto finansējumu valsts budžeta kapitālo izdevumu transfertiem no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālo budžetu 20 000 euro apmērā un palielinot valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertus no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālo budžetu 20 000 euro apmērā Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai izdevumu par komunālajiem pakalpojumiem (par siltumenerģiju 20 000 euro) segšanai, saistībā ar straujo energoresursu sadārdzinājumu.
Vienlaikus valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta apakšprogrammā 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” veikt izdevumu pārdali starp budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, samazinot izdevumus pamatkapitāla veidošanai un palielinot izdevumus precēm un pakalpojumiem.

LM speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” ietvaros īstenotā 2022. gada prioritārā pasākuma “Pensiju, pabalstu un atlīdzības piegādes saņēmēja dzīvesvietā samaksas pieauguma kompensēšana” finansējumu 83 831 euro apmērā novirzīt Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai izdevumu par komunālajiem pakalpojumiem (par ūdensapgādi un kanalizāciju 46 946 euro, un daļēji izdevumus par atkritumu savākšanu, izvešanu no apdzīvotām vietām un teritorijām ārpus apdzīvotām vietām un atkritumu utilizāciju 36 885 euro)  segšanai, saistībā ar straujo energoresursu sadārdzinājumu.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ministru kabineta rīkojuma projektā paredzētā apropriācijas pārdale nerada ietekmi uz turpmākajiem gadiem. LM nodrošinās, ka finansējums tiks izlietots līdz 2022.gada beigām, sasniedzot ar apropriācijas pārdali plānotos mērķus.
Labklājības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei atbilstoši rīkojuma 1. , 2.  un 3. punktam .
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas pārdali atbilstoši rīkojuma 1. , 2.  un 3. punktam  un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veiks apropriācijas pārdali.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Budžeta apakšprogrammā 22.03.00 "Atbalsts ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru darbībai" plānotais finansējums