Anotācija

25-TA-2096: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumos Nr. 790 "Memoriālo muzeju apvienības publisko maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots pēc Kultūras ministrijas un Memoriālo muzeju apvienības (turpmāk – muzeju apvienība) iniciatīvas, pamatojoties uz Likuma par budžetu un finanšu vadību 5.panta devīto daļu un Ministru kabineta 2011.gada 3.maija noteikumu Nr.333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” (turpmāk – MK noteikumi Nr.333) 16. un 18.punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts sagatavots, lai aktualizētu muzeju apvienības publisko maksas pakalpojumu cenrādi, tajā skaitā papildinātu cenrādi ar jauniem pakalpojumiem, precizētu pakalpojumu nosaukumus un svītrotu neaktuālos pakalpojumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2012.gada 18.decembra noteikumu Nr.927 “Memoriālo muzeju apvienības nolikums” 5.1.apakšpunktu, muzeju apvienībai ir tiesības iekasēt maksu par sniegtajiem pakalpojumiem.

Pašlaik muzeju apvienība nodrošina maksas pakalpojumus atbilstoši Ministru kabineta 2015.gada 22.decembra noteikumiem Nr.790 “Memoriālo muzeju apvienības publisko maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk – MK noteikumi Nr.790).

Likuma par budžetu un finanšu vadību 5.panta devītā daļa paredz, ka Ministru kabinets izdod noteikumus par valsts tiešās pārvaldes iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžu apstiprināšanu. MK noteikumu Nr.333 16.punkts nosaka, ka iestāde sagatavo noteikumu projektu par maksas pakalpojumu cenrādi un atbilstoši normatīvajam aktam, kas nosaka Ministru kabinetā izskatāmo dokumentu iesniegšanas, saskaņošanas un virzības kārtību, virza to apstiprināšanai Ministru kabinetā. Savukārt MK noteikumu Nr.333 18.1. un 18.2.apakšpunkts paredz, ka grozījumus noteikumos par maksas pakalpojumu cenrādi izdara, ja ir izdarīti grozījumi normatīvajos aktos vai mainījušies apstākļi, kas ietekmē iestādes vai valsts aģentūras sniedzamo maksas pakalpojumu klāstu, kā arī, ja ir būtiski mainījušās (samazinājušās vai palielinājušās) tiešās vai netiešās izmaksas, kuras veido maksas pakalpojumu izcenojumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Muzeju apvienību veido seši muzeji: Jāņa Akuratera muzejs, Krišjāņa Barona muzejs, Raiņa un Aspazijas muzejs (ar ekspozīciju un izstāžu vietām: Raiņa un Aspazijas māja Rīgā, Raiņa un Aspazijas vasarnīca Majoros, Raiņa muzejs “Jasmuiža”, Raiņa muzejs “Tadenava”), Jaņa Rozentāla un Rūdolfa Blaumaņa muzejs, Andreja Upīša memoriālais muzejs (ar ekspozīciju un izstāžu vietām Rīgā un Skrīveros) un Ojāra Vācieša muzejs.

Pēdējo 10 gadu laikā, kopš nav mainīts muzeju apvienības cenrādis, ir izveidotas vairākas jaunas ekspozīcijas, pilnveidotas un modernizētas esošās ekspozīcijas, īstenots plašs izstāžu un pasākumu piedāvājums. Šajā periodā muzeju apvienības muzeji par novitātēm un jaunajiem pakalpojumiem ir saņēmuši vairākus apbalvojumus gan Latvijā – Latvijas Muzeju biedrības balvas, Latvijas Arhitektūras gada balvu, Latvijas Būvniecības gada balvas, Latvijas Televīzijas un Latvijas Radio gada balvu “Kilograms kultūras” u.c., gan starptautiskus – Eiropas Muzeju gada balvas īpašo atzinību, Tematiskās izklaides industrijas asociācijas balvu (The Themed Entertainment Association (TEA)) (ASV) un SEGD Starptautisko dizaina balvu (SEGD Global Design Award) (ASV).

Kopš 2015.gada muzeju apvienības publisko maksas pakalpojumu veidi un to izcenojumi nav mainīti. Tādēļ ir nepieciešams precizēt atsevišķu muzeju apvienības publisko maksas pakalpojumu nosaukumus un mērvienības, lai labāk atklātu to saistību ar muzeju apvienības funkciju izpildi un pakalpojuma pieejamību. Laika gaitā ir pieauguši izdevumi muzeja sniegtajiem pakalpojumiem un palielinājušās pakalpojumu tiešās un netiešās izmaksas, kas veido muzeja publisko maksas pakalpojumu izcenojumus. Piemērojot MK noteikumos Nr.790 noteikto muzeja cenrādi, konstatēts, ka ir nepieciešams pārskatīt muzeja publisko maksas pakalpojumu cenrādi atbilstoši šī brīža faktiskajām ar pakalpojuma sniegšanu saistītajām izmaksām, ņemot vērā būtisku cenu pieaugumu komunālajiem maksājumiem un citām precēm un pakalpojumiem un atlīdzības pieaugumu. Ņemot vērā muzeju apvienības darbības nodrošināšanai nepieciešamo resursu sadārdzinājumu un darbinieku darba samaksas palielināšanos, tajā skaitā valstī noteiktās minimālās darba algas celšanu, ir pieaugušas visu muzeju apvienības maksas pakalpojumu sniegšanā iesaistīto cilvēkresursu izmaksas, kā arī nepieciešamo pakalpojumu, materiālu, iekārtu un muzeja infrastruktūras uzturēšanas izmaksas.

Izvērtējot muzeju apvienības publisko maksas pakalpojumu pieejamību apmeklētājiem, secināts, ka pašreizējās muzeju apvienības biļešu cenas ir zemākas nekā līdzīgas ievirzes un apjoma muzejos Latvijā un ārvalstīs, vienlaikus ir nepieciešams saglabāt līdzšinējo bezmaksas apmeklējumu politiku. Muzeju apvienības publisko maksas pakalpojumu cenu politika attiecībā uz sociāli vismazāk aizsargātajām personu grupām tiks nodrošināta, piedāvājot pazeminātu cenu noteiktām apmeklētāju grupām, kā arī noteiktām sabiedrības grupām muzeju ekspozīciju un izstāžu apmeklējums vispār tiks nodrošināts bez maksas.

Ņemot vērā minēto, Projekta pielikumā paredzētā muzeja cenrāža 1., 2., 3., 4., 5. un 6.punktā iekļautajiem muzeju apvienības pakalpojumiem ir jānosaka cenas, kas ir atbilstoši to faktiskajiem izdevumiem, veicot maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķinus. Muzeju apvienības publisko maksas pakalpojumu cenu palielinājums nav vērtējams kā būtisks ierobežojums muzeja pieejamībai.
Risinājuma apraksts
Projekta 1.punktā tiek precizēts MK noteikumu Nr.790 6.punkts, nosakot, ka par Projekta pielikumā ietvertā muzeju apvienības cenrāža 1.punktā minētajiem pakalpojumiem muzeju apvienības noteiktajās akciju dienās piemēro atlaidi no 50% līdz 100%, izvērtējot akcijas sabiedrisko nozīmi. Šobrīd MK noteikumu Nr.790 6.punkta redakcija paredz muzeju apvienībai noteiktajās akciju dienās piemērot 50% atlaidi, bet būtu nepieciešams radīt iespēju piemērot plašāka spektra atlaidi no 50% līdz 100%, izvērtējot akcijas sabiedrisko nozīmi, mērķauditoriju un akcijā paredzēto muzeja pakalpojumu pieejamību.

Izvērtējot MK noteikumu Nr.790 pielikumā ietvertā muzeju apvienības cenrāža 2.punktā iekļauto gida pakalpojumu (gida pakalpojumi muzeja ekspozīcijās un izstādēs (ekskursijas ilgums 45–60 minūtes), secināts, ka cenu par šo pakalpojumu nepieciešams diferencēt atkarībā no grupas lieluma, kas tiek pieteikta šim pakalpojumam. Projekta pielikumā ietvertais muzeju apvienības cenrāža 2.punkts papildināts, paredzot par gida pakalpojumu valsts valodā grupai līdz 5 personām iekasēt 10,00 euro, bet svešvalodā – 15,00 euro, savukārt grupai, kas ir no 6 līdz 15 personām – 15,00 euro valsts valodā, bet svešvalodā – 20,00 euro. Līdz šim MK noteikumu Nr.790 pielikumā ietvertajā muzeju apvienības cenrādī gida pakalpojuma cena nebija atkarīga no apmeklētāju skaita grupā, tādējādi padarot šo pakalpojumu nepieejamāku mazāku grupu interesentiem.

Projekta pielikumā ietvertā muzeju apvienības cenrāža 3.1.apakšpunktā ietvertais pakalpojums (muzeju apvienības izglītojošās programmas) ir papildināts ar iespēju to sniegt arī tiešsaistē. Savukārt tām muzeju apvienības izglītojošajām programmām, kas ir pieejamas ārpus muzeja, līdz šim MK noteikumu Nr.790 pielikumā noteiktajā muzeju apvienības cenrādī pakalpojuma cenā neietilpa ceļa, transporta un citi neparedzētie izdevumi, kas saistīti ar pakalpojuma sniegšanu ārpus muzeja. Projekta pielikumā ietvertā muzeju apvienības cenrāža 3.1. un 3.2.apakšpunkts un Projekta pielikumā ietvertā muzeju apvienības cenrāža 4.piezīme paredz, ka pakalpojuma saņēmējs apmaksā šos izdevumus faktiskajā apmērā, pamatojoties uz muzeja apvienības izrakstītu rēķinu.

Projekta pielikumā ietvertā muzeju apvienības cenrāža 3.1.1., 3.1.2., 3.1.3., 3.2.1. un 3.2.2.apakšpunkts paredz muzeju apvienības izglītojošās programmas un muzeju speciālista sagatavotu lekciju apmeklējumu grupā no 5 līdz 35 personām, mainot šobrīd MK noteikumu Nr.790 pielikumā muzeju apvienības cenrādī noteikto grupas lielumu no 5 līdz 25 personām. Šādas izmaiņas ir saistītas ar to, ka izglītojamo grupas, kas interesējas par muzeju apvienības muzeju apmeklējumu, bieži sasniedz vai pārsniedz 30 izglītojamo skaitu un muzejiem ir kapacitāte šādas grupas uzņemt.

Projekta pielikumā ietvertais muzeju apvienības cenrādis papildināts ar jaunu 3.1.2.apakšpunktu, kas paredz muzeju apvienības izglītojošās programmas apmeklējumu tieši izglītojamiem (vispārējās izglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības, profesionālās vidējās izglītības programmās), studentiem un pensionāriem (programmas apmeklējums 1 personai 3,00 euro). Līdz šim MK noteikumu Nr.790 pielikumā ietvertajā muzeju apvienības cenrādī muzeju apvienības izglītojošās programmas apmeklējums bija diferencēts pirmsskolas vecuma bērniem un pārējiem apmeklētājiem, bet ir būtiski izdalīt šo trešo auditoriju – izglītojamos, studentus un pensionārus, kas ir sociāli mazāk aizsargāta personu grupa, piemērojot pazeminātu cenu salīdzinājumā ar pārējiem apmeklētājiem. Projekta pielikumā ietvertā muzeju apvienības cenrāža 1.1., 3.2.1.1., 3.2.2.1., 3.2.3.1., 3.3.1.2. un 3.3.2.2.apakšpunktā tiek konkretizēta izglītojamo grupa, un ar izglītojamiem tiek saprasti vispārējās izglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības un profesionālās vidējās izglītības programmu izglītojamie.

Projekta pielikumā ietvertais muzeju apvienības cenrādis papildināts ar 3.3.2.4.apakšpunktu, kas nosaka jaunu muzeju apvienības pakalpojumu – ģimenes biļeti uz pirmsskolas un sākumskolas vecumam domātiem pasākumiem. Muzeju apvienības muzejos tiek piedāvāti īpaši pasākumi, kas domāti ģimenēm ar pirmsskolas un sākumskolas vecuma bērniem, lai piesaistītu ģimeņu auditoriju un sniegtu kvalitatīvu kopā būšanas laiku, izzinot kultūras notikumus un muzeja apvienības pārstāvēto personību dzīvi un daiļradi.

Projekta pielikumā ietvertais muzeju apvienības cenrādis papildināts ar 3.4.apakšpunktu, kas nosaka jaunu muzeju apvienības pakalpojumu – speciāla pasākuma apmeklējums, kas ir muzeja speciālistu organizēta izglītojoša programma/ lekcija/ tematisks pasākumu muzejā vai ārpus tā, paredzot kompleksu piedāvājumu ar paaugstinātu finansiālo un materiālo ietilpību, tai skaitā ar paaugstinātu aprīkojuma un materiālu izmantošanas intensitāti, pieaicinātiem muzeja izglītības programmu vai nodarbību vadītājiem, lektoriem vai pasākumu izpildītājmāksliniekiem. Minētā muzeju apvienības pakalpojuma izcenojums tiek noteikts pēc izdevumu tāmes, veicot kalkulāciju pēc pakalpojuma faktiskajām izmaksām, jo saistītās izmaksas ir mainīgas un atkarīgas no pakalpojuma sniegšanas faktiskajām izmaksām, kuras var mainīties salīdzinoši īsā periodā. Tādēļ, lai nodrošinātu atbilstošu samaksu par sniegto pakalpojumu, Projekta pielikumā ietvertā muzeju apvienības cenrāža 3.4.apakšpunkts nosaka, ka cenu par šo pakalpojumu muzeju apvienība aprēķina saskaņā ar katra pasākuma tāmi.

Muzeju apvienības muzeju telpas bieži tiek izīrētas ārpus muzeju apvienības darba laika. Tādēļ, ņemot vērā muzeju apvienības ierobežotos darba resursus un nelielo darbinieku skaitu, Projekta pielikumā ietvertā muzeju apvienības cenrāža 10.piezīme nosaka, ka muzeju apvienības telpu izmantošanas un nomas pakalpojumam ārpus muzeja darba laika piemērot koeficientu 1,5.

Projekta pielikumā ietvertā muzeju apvienības cenrāža 6.1.9.2. un 6.1.9.3.apakšpunktā tiek mainīta mērvienību uzskaite, ja līdz šim MK noteikumu Nr.790 pielikumā noteiktajā muzeju apvienības cenrādī cena par šķūņa īri un pirts īri tika noteikta līdz 4 stundām un papildus cena par katru nākamo stundu, tad pēc muzeju apvienības apmeklētāju izjautāšanas un vēlmju apzināšanas, iespēju salāgošanas, kā arī ņemot vērā pieprasījumu, Projekta pielikumā ietvertā muzeju apvienības cenrāža 6.1.9.2. un 6.1.9.3.apakšpunkts paredz cenu par šo pakalpojumu samazināt un noteikt nevis pēc stundu amplitūdas, bet par katru stundu atsevišķi.

MK noteikumu Nr.790 pielikumā noteiktajā muzeju apvienības cenrāža 5.4.4.apakšpunktā iekļautais pakalpojums, kas paredz muzeja krājuma priekšmetu kserokopēšanu A4 formātā, ko veic muzeja speciālists muzeja telpās, netiek ietverts Projekta pielikumā ietvertajā muzeju apvienības cenrādī, jo šobrīd muzeju apvienība kserokopiju vietā piedāvā digitāla attēla izdruku. Projekta pielikumā ietvertajā muzeju apvienības cenrādī netiek iekļauts arī MK noteikumu Nr.790 pielikumā noteiktā muzeju apvienības cenrāža 6.2.apakšpunkts – prezentācijas tehnikas un inventāra noma muzeja telpu nomniekiem, jo šis pakalpojums tiek ietverts Projekta pielikumā ietvertā muzeju apvienības cenrādī noteiktajā telpu nomas maksā.

Projekta pielikumā ietvertā muzeju apvienības cenrāža 1., 2., 3., 4., 5. un 6.punktā iekļautajiem muzeju apvienības pakalpojumiem cenas ir noteiktas atbilstoši to faktiskajiem izdevumiem, veicot maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķinus.

Projekta pielikumā ietvertā muzeju apvienības cenrāža pakalpojumiem, kas saistīti ar muzeju apvienības pastāvīgo ekspozīciju, izstāžu un muzeju apvienības izglītojošā piedāvājuma (pasākumu, nodarbību, lekciju) apmeklējumu, kā arī ar muzeju apvienības apmeklējumiem, kuru mērķis ir muzeju apvienības krājuma izmantošana, konsultāciju saņemšana un kuri ir saistīti ar pakalpojumu sniegšanu, veicot muzeju apvienības pamatdarbības funkcijas saskaņā ar Ministru kabineta 2012.gada 18.decembra noteikumu Nr.927 “Memoriālo muzeju apvienības nolikums” 3.2., 3.4., 4.4. un 4.6.apakšpunktu, netiek piemērots pievienotās vērtības nodoklis saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 52.panta pirmās daļas 17.punkta “d” apakšpunktu (sk. Projekta pielikuma ietvertā muzeju apvienības cenrāža 1.piezīmi). Tiem pakalpojumiem, kas saistīti ar muzeju apvienības krājuma izmantošanu komerciālā nolūkā, krājuma izmantošanu ar muzeju apvienības pamatdarbību nesaistītiem mērķiem un muzeju apvienības telpu izmantošanu ar muzeju apvienības pamatdarbību nesaistītiem pasākumiem, pievienotās vērtības nodoklis netiek piemērots saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 59.panta pirmo daļu (sk. Projekta pielikumā ietvertā muzeju apvienības cenrāža 7.piezīmi).

Lai nodrošinātu vienotu pieeju visu maksas pakalpojumu cenu aprēķinā, gadījumos, kad Projekta pielikumā ietvertā cenrāža pozīcijai tiks piemērota tāme, muzeja apvienība izmantos MK noteikumos Nr.333 noteiktos principus, aizpildot un apstiprinot katram muzeju apvienības pakalpojumam izcenojuma aprēķinu atbilstoši MK noteikumu Nr.333 1.pielikumam. Tāmē tiks iekļautas konkrētā maksas pakalpojuma tiešās un netiešās izmaksas, un cena tiks noteikta, paredzot plānoto pakalpojumu vienību skaitu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • studenti
  • skolēni
  • pensionāri
  • apmeklētāji no Latvijas un ārvalstīm
Ietekmes apraksts
Projekts ietekmēs dažādu Latvijas sabiedrības grupu pārstāvjus, kas interesējas par literatūru, mākslu, kultūrvēsturi, kā  arī ārvalstu tūristus. Projektā noteiktās muzeju apvienības pakalpojumu cenas ir samērotas ar līdzīgu pakalpojumu cenām citos muzejos, kā arī ir paredzēts cenu samazinājums un citi atvieglojumi sociāli vismazāk aizsargātajām personu grupām. 

Projekts paredz, ka, ņemot vērā tiesiskās noteiktības un prognozējamības principu, līdz 2025.gada 31.oktobrim muzeju apvienībā saņemtās lekciju un izglītojošo nodarbību rezervācijas ir spēkā līdz 2025.gada 31.decembrim un īstenojamas par rezervācijas brīdī spēkā esošajām cenām.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • nevalstiskās organizācijas
  • iestādes
Ietekmes apraksts
Projekts ietekmēs juridiskās personas, kuras apmeklē muzeju un izmanto muzeja izglītojošos pakalpojumus un muzeja telpas pasākumu organizēšanai.

Projekts paredz, ka ņemot vērā tiesiskās noteiktības un prognozējamības principu, līdz 2025.gada 31.oktobrim veiktās rezervācijas līdz 2025.gada 31.decembrim īstenojamas par rezervācijas brīdī spēkā esošajām cenām.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
45 000
0
48 000
0
48 000
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
45 000
0
48 000
0
48 000
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
45 000
0
48 000
0
48 000
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
45 000
0
48 000
0
48 000
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Muzeju apvienības cenas par publiskajiem maksas pakalpojumiem nosaka saskaņā ar MK noteikumos Nr.333 noteikto maksas pakalpojumu izmaksu aprēķinu metodiku, ņemot vērā faktiskās ar muzeju apvienības publisko maksas pakalpojumu sniegšanu saistītās tiešās un netiešās izmaksas.

Detalizēts muzeju apvienības publisko maksas pakalpojumu cenu aprēķins sniegts Projekta sākotnējā ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) pielikumā “Memoriālo muzeju apvienības publisko maksas pakalpojumu cenu kalkulācija”. Kalkulācijā iekļautas uz katru attiecīgu muzeju apvienības publisko maksas pakalpojumu attiecināmas izmaksas – atalgojums un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (atalgojums muzeju apvienības darbiniekiem, kas tieši iesaistīti muzeju apvienības publisko maksas pakalpojumu sniegšanā, šobrīd ir noteikts atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3.pielikumā attiecīgajai mēnešalgu grupai 2025.gadam, nodrošinot, ka darbinieku atlīdzība 2025.gadā nav zemāka kā 70,19% no skalas viduspunkta, bet 2026.gadā – 69,57% no skalas viduspunkta), ārpakalpojumu un materiālu izmaksas, pamatlīdzekļu nolietojums, administratīvās, jeb netiešas ar pakalpojumu sniegšanu saistītas izmaksas: telpu izmaksas (gan ekspozīciju telpas, gan administrācijas telpas), un ar pakalpojumu sniegšanu nesaistītas netiešas izmaksas (vadības funkcijas izmaksas) – finanšu vadība, iestādes vadība.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
2025.gadā finanšu resursi muzeju apvienības izdevumu segšanai ir 1 449 921 euro, tajā skaitā ieņēmumi no muzeju apvienības maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi veido 45 000 euro, maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikums 8 859 euro (4 % no muzeju apvienības resursiem izdevumu segšanai) un valsts budžeta dotācija no vispārējiem ieņēmumiem ir 1 396 062 euro (96 % no muzeju apvienības resursiem izdevumu segšanai). Ņemot vērā Projekta pielikumā ietvertajā muzeju apvienības cenrādī noteikto pakalpojumu cenu paaugstinājumu un cenrādī iekļautās muzeju apvienības jauno pakalpojumu cenas, budžeta bāzes izdevumos jau ir ieplānots pašu ieņēmumu pieaugums 2026.gadā un turpmākajos gados par 3 000 euro, tādējādi 2026.gadā un turpmākajos gados plānotie pašu ieņēmumi ir 48 000 euro gadā. Pašu ieņēmumu palielinājums tiks novirzīts ar pakalpojumu sniegšanu saistīto izdevumu segšanai, tajā skaitā uzturēšanas izmaksu sadārdzinājuma segšanai, t.i., atbilstoša mikroklimata nodrošināšanai, apsardzes pakalpojumu un komunālo maksājumu segšanai, citas muzeju apvienības infrastruktūras uzturēšanas izmaksu sadārdzinājuma segšanai.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ņemot vērā, ka Projekta mērķis ir aktualizēt muzeju apvienības publisko maksas pakalpojumu cenrādi, tajā skaitā papildināt cenrādi ar jauniem pakalpojumiem, precizēt pakalpojumu nosaukumus un svītrot neaktuālos pakalpojumus, kas būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, publisko apspriedi nav nepieciešams nodrošināt.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Kultūras ministrija
  • Memoriālo muzeju apvienība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Memoriālo muzeju apvienības cenrāža kalkulācija