25-TA-1975: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par prioritārā pasākuma finansējuma pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Finanšu ministrija ir sagatavojusi priekšlikumu prioritārā pasākuma “Oglekļa ievedkorekcijas mehānisma piemērošana Latvijā” īstenošanai piešķirtā finansējuma ekonomiju novirzīt prioritārā pasākuma “Nacionālo un ES normatīvo aktu prasību izpilde, tai skaitā IT sistēmu pielāgošana” īstenošanai. Atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” 57. pantā noteiktajam, apropriācijas pārdali citiem mērķiem no prioritārajiem pasākumiem 2023.—2025. gadam, 2024.—2026. gadam un 2025.—2027. gadam piešķirtā finansējuma ir iespējams veikt, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projektā noteiktā finansējuma pārdale ir nepieciešama, lai VID 2025. gada budžeta izpildes procesā varētu novirzīt prioritārajam pasākumam “Oglekļa ievedkorekcijas mehānisma piemērošana Latvijā” piešķirtā finansējuma ekonomiju 374 527 euro apmērā uz prioritāro pasākumu “Nacionālo un ES normatīvo aktu prasību izpilde, tai skaitā IT sistēmu pielāgošana” Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās muitas informācijas sistēmu pilnveidošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2025. gada budžetā prioritārā pasākuma “Oglekļa ievedkorekcijas mehānisma piemērošana Latvijā” īstenošanai Finanšu ministrijas budžeta programmā 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” paredzēts finansējums 1 053 968 euro (lēmums par prioritārā pasākuma priekšlikuma atbalstīšanu pieņemts Ministru kabineta 26.09.2023. sēdē (prot. Nr. 47 43. § 2. punkts) un lēmums par prioritārā pasākuma izdevumu samazinājumu pieņemts Ministru kabineta 19.09.2024. sēdē (prot. Nr. Nr.38 2.§ 11.4. punkts)).
Šī prioritārā pasākuma ietvaros veiktie VID informācijas sistēmu pielāgošanas darbi tika veikti mazākā apjomā nekā sākotnēji plānots, tādējādi ir izveidojusies finanšu līdzekļu ekonomija 374 527 euro, ko ir iespējams novirzīt citu aktuālu pasākumu īstenošanai.
Šī prioritārā pasākuma ietvaros veiktie VID informācijas sistēmu pielāgošanas darbi tika veikti mazākā apjomā nekā sākotnēji plānots, tādējādi ir izveidojusies finanšu līdzekļu ekonomija 374 527 euro, ko ir iespējams novirzīt citu aktuālu pasākumu īstenošanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
VID prioritārā pasākuma “Nacionālo un ES normatīvo aktu prasību izpilde, tai skaitā IT sistēmu pielāgošana” īstenošanas ietvaros (lēmums par prioritārā pasākuma priekšlikuma atbalstīšanu pieņemts Ministru kabineta 26.09.2023. sēdē (prot. Nr. 47 43. § 2. punkts) veic elektroniskās muitas vides pielāgošanu saistībā ar grozījumiem Eiropas savienības tiesību aktos.
Saistībā ar Elektroniskās muitas datu apstrādes sistēmā (EMDAS) nākotnē plānoto EMDAS1 izslēgšanu nepieciešams pakāpeniski izstrādāt un pārnest uz jauno EMDAS2 arhitektūru visas esošās EMDAS1 funkcionalitātes, t.sk. fizisko personu mutiski deklarēto preču kvīšu funkcionalitāti. Fizisko personu mutiski deklarēto preču kvīšu jauno funkcionalitāti plānots izstrādāt modernāku, ērtāku un lietotāju vajadzībām atbilstošāku, tādejādi nodrošinot ātru un vienkāršu datu ievadi, automātisku nodokļu aprēķinu, kā arī uz riska analīzi balstīta ierobežoto, aizliegto un sankcionēto preču kontroli. Funkcionalitāte ir būtiska efektīvai, korektai un juridiski drošai muitas amatpersonu darba veikšanai un klientu (ceļotāju) ātrai apkalpošanai, nodrošinot ne tikai darba operativitāti, bet arī datu pārskatāmību, kontroli un atbilstību normatīvajiem aktiem.
Papildus nepieciešams pilnveidot un attīstīt EMDAS2 Automatizētās importa sistēmas (AIS), Automatizētās eksporta sistēmas (AES), Tranzīta kontroles sistēmas 2 (TKS2) un Importa kontroles sistēmas 2 (IKS2) un veikt izmaiņas saistītajās sistēmās atbilstoši Eiropas Komisijas norādījumiem un ieplānotajām izmaiņām, kas ir būtiskas korektai sistēmu darbībai un muitas procedūru noformēšanu saistītu datu apmaiņai, kā arī balstoties uz identificētajiem klientu un iekšējo lietotāju pieprasījumiem pēc sistēmu pilnveidojumiem, kas nepieciešami ikdienas darbam ar minētajām sistēmām, tādējādi nodrošinot netraucētu muitošanas procesu un paaugstinot sniedzamo muitas pakalpojumu kvalitāti.
Saistībā ar Elektroniskās muitas datu apstrādes sistēmā (EMDAS) nākotnē plānoto EMDAS1 izslēgšanu nepieciešams pakāpeniski izstrādāt un pārnest uz jauno EMDAS2 arhitektūru visas esošās EMDAS1 funkcionalitātes, t.sk. fizisko personu mutiski deklarēto preču kvīšu funkcionalitāti. Fizisko personu mutiski deklarēto preču kvīšu jauno funkcionalitāti plānots izstrādāt modernāku, ērtāku un lietotāju vajadzībām atbilstošāku, tādejādi nodrošinot ātru un vienkāršu datu ievadi, automātisku nodokļu aprēķinu, kā arī uz riska analīzi balstīta ierobežoto, aizliegto un sankcionēto preču kontroli. Funkcionalitāte ir būtiska efektīvai, korektai un juridiski drošai muitas amatpersonu darba veikšanai un klientu (ceļotāju) ātrai apkalpošanai, nodrošinot ne tikai darba operativitāti, bet arī datu pārskatāmību, kontroli un atbilstību normatīvajiem aktiem.
Papildus nepieciešams pilnveidot un attīstīt EMDAS2 Automatizētās importa sistēmas (AIS), Automatizētās eksporta sistēmas (AES), Tranzīta kontroles sistēmas 2 (TKS2) un Importa kontroles sistēmas 2 (IKS2) un veikt izmaiņas saistītajās sistēmās atbilstoši Eiropas Komisijas norādījumiem un ieplānotajām izmaiņām, kas ir būtiskas korektai sistēmu darbībai un muitas procedūru noformēšanu saistītu datu apmaiņai, kā arī balstoties uz identificētajiem klientu un iekšējo lietotāju pieprasījumiem pēc sistēmu pilnveidojumiem, kas nepieciešami ikdienas darbam ar minētajām sistēmām, tādējādi nodrošinot netraucētu muitošanas procesu un paaugstinot sniedzamo muitas pakalpojumu kvalitāti.
Risinājuma apraksts
Lai īstenotu iepriekš minētos e-muitas vides pilnveidošanas pasākumus, Finanšu ministrija piedāvā novirzīt prioritārā pasākuma “Oglekļa ievedkorekcijas mehānisma piemērošana Latvijā” īstenošanai piešķirtā finansējuma ekonomiju 374 527 euro apmērā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
374 527
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
374 527
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-374 527
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-374 527
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
374 527
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
E-muitas pilnveidošanai nepieciešamo izmaiņu darbietilpība novērtēta 1 031,755 cilvēkdienu apmērā. Atbilstoši VID noslēgtajam līgumam par EMDAS pilnveidošanu un uzturēšanu vienas cilvēkdienas cena ir 363,00 euro.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav.
Cita informācija
E-muitas pilnveidošanai nepieciešamais finansējums 2025. gadā tiks nodrošināts Finanšu ministrijas budžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” ietvaros, prioritārā pasākuma “Oglekļa ievedkorekcijas mehānisma piemērošana Latvijā” īstenošanai piešķirtā finansējuma ekonomiju novirzot prioritārā pasākuma “Nacionālo un ES normatīvo aktu prasību izpilde, tai skaitā IT sistēmu pielāgošana” īstenošanai.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Finansējuma pārdale skar Finanšu ministrijas resora budžetu (finansējuma pārdale E-muitas pilnveidošanai).
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts ieņēmumu dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
