Anotācija (ex-ante)

23-TA-3233: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 392 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1. komponentes "Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja" 1.3. reformu un investīciju virziena "Pielāgošanās klimata pārmaiņām" 1.3.1.2.i. investīcijas "Investīcijas plūdu risku mazināšanas infrastruktūrā" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta sēdē (Prot.Nr.61 70.§). 2023.gada 12.decembrī pieņemti Ministru kabineta noteikumi Nr. 748 "Par Latvijas Republikas un Eiropas Komisijas finansēšanas nolīguma par Atveseļošanas un noturības mehānismu papildinājumu"(23-TA-3175).
Saskaņā ar šo noteikumu 2.punktu Līgumā paredzēto saistību izpildi koordinē Finanšu ministrija, bet rīcības, lai ieviestu nolīguma papildinājumus veic atbildīgās ministrijas.
Zemkopības ministrija ir atbildīgā ministrija, kas ievieš Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna investīciju pasākumu 1.3.1.2.i investīcijas “Plūdu risku mazināšanas infrastruktūrā”.  
Ministru kabineta sēdē (Prot.Nr.61 77.§).2023.gada 12.decembrī pieņemts "Informatīvais ziņojums "Par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna papildinājumu"" (23-TA-3048), kas nosaka Latvijas Atveseļošanas un noturības plāna papildinājumus 2023- 2026 gadā (turpmāk -AF plāna papildinājumi)
AF plāna papildinājumi Zemkopības ministrijai ir jāievieš, izdarot grozījumus Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 392 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1. komponentes "Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja" 1.3. reformu un investīciju virziena "Pielāgošanās klimata pārmaiņām" 1.3.1.2.i. investīcijas "Investīcijas plūdu risku mazināšanas infrastruktūrā" īstenošanas noteikumi"".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir apstiprināt Latvijas Republikas un Eiropas Komisijas (turpmāk – EK) finansēšanas nolīguma par Atveseļošanas un noturības mehānisma papildinājumu (turpmāk – Līgums) līgumā noteiktos grozījumus, lai tos ieviestu AF plāna investīciju pasākumā 1.3.1.2.i. investīcijas "Investīcijas plūdu risku mazināšanas infrastruktūrā".
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
AF plāna investīciju pasākumu 1.3.1.2.i. investīcijas "Investīcijas plūdu risku mazināšanas infrastruktūrā" īsteno saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 392 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1. komponentes "Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja" 1.3. reformu un investīciju virziena "Pielāgošanās klimata pārmaiņām" 1.3.1.2.i. investīcijas "Investīcijas plūdu risku mazināšanas infrastruktūrā" (turpmāk- noteikumi Nr.392). Tā kā AF plāna papildinājumos ir izdarīti tehniski grozījumi, tad tie nostiprināmi, izdarot grozījumus noteikumos Nr.392. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Informatīvajā ziņojumā par AF plāna papildinājumu 2.2.3.apakšpunkta 4.punktā precizēts pasākumā 1.3.1.2.i investīcijas “Plūdu risku mazināšanas infrastruktūrā” mērķis Nr.26 ir īstenoto projektu skaits.
Ierosinātās izmaiņas projektu skaitā nepieciešamas, ņemot vērā būvniecības materiālu un energoresursu cenu kāpumu. Pēc atkārtotas projektu izmaksu finanšu analīzes piedāvāts samazināt īstenojamo projektu skaitu (AF plāna papildinājuma 13 lapa).
Ja līdz šim īstenoto projektu skaits saskaņā ar noteikumu Nr.392 anotāciju bija paredzēts īstenot 29 projektus, tad
noteikumu projekta grozījumos īstenoto plānoto projektu skaits ir 21 projekts (AF plāna papildinājuma 60 lapa). Plānoto projektu skaits iepriekš bija norādīts noteikumu Nr.392 anotācijas pielikumā. 
AF plāna papildinājumā (Mērķrādītāja Nr.26 apraksts) norādīts arī projektu sadalījums pa veidiem. 
Plānots īstenot  šādus projektus platību aizsardzībai pret plūdu risku:
• Astoņas sūkņu stacijas, tajā skaitā 1) Reiņa poldera sūkņu stacija, 2) Kūļciema poldera sūkņu stacija, 3) Vēžu poldera sūkņu stacija
• Divpadsmit aizsargdambji, tai skaitā 1) Bernātu poldera, 2) Bārtas poldera, 3) Rēzeknes kreisā krasta dambis, 4) Ošas poldera aizsarg dambis.
• Viens kanāls
Mērķrādītāja Nr.26 vērtība:21 projekti (AF plāna papildinājuma 62 lapa).
Risinājuma apraksts
Izdarīt tehniskus grozījumus noteikumu Nr.392 anotācijā un pievienot jaunu anotācijas pielikumu ar AF plāna papildinājumā noteikto objektu skaitu -21 projekts.
Objektu saraksts ir indikatīvs un tajā var tikt veiktas izmaiņas, ja objektīvu pamatotu apstākļu vai būtisku klimatisku apstākļu (neparedzētu lietavu vai plūdu) dēļ tiek apdraudēta investīciju projektu īstenošana.
Problēmas apraksts
AF plāna papildinājumā paredzēts precizēt atsevišķu pasākumu investīciju rādītājus, atspoguļojot cenu pieaugumu, kā arī precizējot investīciju ieviešanas laika rāmi, ņemot vērā nestabilo situāciju ar inflāciju.
Noteikumiem Nr.392 6.3.apakšpunktā ir noteikts "6.3. mērķis - platība, kas līdz 2026. gada 30. jūnijam aizsargāta pret applūšanas risku, – 59 000 hektāru", tad saskaņā ar AF plāna papildinājumu ir mainīts un aizstāts mērķa rādītājs un aizsargāto applūstošo platību vietā kā mērķa rādītājs noteikts projektu skaits -21 projekts (AF plāna papildinājuma 62.lapa).
Bez tam sarunās ar Eiropas Komisiju 2023. gada 12. janvārī tika izrunāta iespēja par elastīgu projektu nomaiņu gadījumos, kad projektu īstenošanas riska palielinājuma (laika izteiksmē) dēļ vai būtisku klimatisku apstākļu (neparedzētu lietavu vai plūdu) dēļ tiek apdraudēta investīciju projektu īstenošana kopumā. Eiropas komisijas eksperti neiebilda šādai pamatotai jautājuma risinājuma iespējai (AF plāna papildinājuma 60.lapa).
Grozījumi nebūs nepieciešami līgumos par projektu īstenošanu, kā arī grozījumiem nav ietekmes uz projektu iesniegumiem, kuri atrodas vērtēšanas procesā vai kuru vērtēšana vēl nav uzsākta, jo tiem nav ietekmes uz projektu atlasi un finansējuma saņēmēju.
Risinājuma apraksts
Izdarīt tehnisku grozījumu noteikumu Nr.392 6.3.apakšpunktā un aizstāt mērķi "platība, kas līdz 2026. gada 30. jūnijam aizsargāta pret applūšanas risku – 59 000 hektāru" ar mērķi (Mērķrādītāja Nr.26) "Pabeigto investīciju projektu skaits-21 projekts" (noteikumu projekta 1.punkts).
Problēmas apraksts
Vienlaikus ar izmaiņām AF plāna papildinājumos tiek precizēta terminoloģija, lai nodrošinātu atbilstību nacionālajai likumdošanai (AF plāna papildinājuma 13 lapa).
Noteikumos Nr.392 investīcijas ir plānotas sūkņu staciju atjaunošanai, bet faktiski, ieviešot visus sūkņu staciju atjaunošanas pasākumus, notiek sūkņu staciju pārbūve. Jau sākotnēji saskaņā ar AF plātnu bija plānots pārbūvēt un pilnveidot poldera sūkņu stacijas, t.i. modernizēšana, energoefektivitātes uzlabošana, ekonomiskāku pakalpojumu tehnoloģiju ieviešana, attālināta digitalizēta vadības un drošības sistēma u. c.
Bez tam Latvijas Republikā būvniecības normatīvajos aktos atjaunošana (renovācija) un pārbūve (rekonstrukcija) ir divi atškirīgi Būvniecības likumā definēti termini ar atšķirīgu nozīmi un būvdarbu apjomu.
Lai īstenotu visus sākotnēji plānotos investīciju 1.3.1.2.i projektus, tie atbilstu AF plānam un Padomes Īstenošanas lēmuma (aprakstošā daļa) pielikumam, kā arī, lai skaidri ievērotu nacionālajos normatīvajos aktos un būvniecības praksē lietotos terminus, ierosināti grozījumi AF plānā konsekventi lietot terminu “atjaunošana” un papildus pievienot terminu “pārbūve” polderu sūkņu staciju projektiem (AF plāna papildinājuma 62.lapa).
Papildinot terminu "pārbūve", nepieciešami tehniski precizējumi tajos spēkā esošo noteikumu punktos, kuros ir minēts termins "atjaunošana" attiecīgajos locījumos.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā vārdus "sūkņu stacijas atjaunošana" aizstāt ar vārdiem "sūkņu stacijas atjaunošana un pārbūve" (noteikumu projekta 2.punkts).
Visā noteikumu projektā, kur minēta "atjaunošana" veikt tehniskus grozījumus, papildinot ar terminu "pārbūve" (noteikumu projekta 3., 4., 5., 6.punkts).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīgums stājās spēkā 2021. gada 3. septembrī.
Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, 21.panta pirmo daļu "ja attiecīgā dalībvalsts objektīvu apstākļu dēļ nespēj pilnībā vai daļēji īstenot atveseļošanas un noturības plānu, tai skaitā sasniegt starpposma rādītājus un mērķrādītājus, attiecīgā dalībvalsts var iesniegt Komisijai pamatotu lūgumu ierosināt grozīt vai aizstāt 20. panta 1. un 3. punktā minētos Padomes īstenošanas lēmumus. Minētajā nolūkā dalībvalsts var ierosināt grozītu vai jaunu atveseļošanas un noturības plānu.
Latvija 2023. gada 14. jūlijā neformāli iesniedza Komisijai grozītu Atveseļošanas un noturības plānu.
2023. gada 26.septembrī AF grozījumi ir apstiprināti Ministru kabineta sēdē (protokols Nr. 47, 37. §), lai oficiāli iesniegtu tos EK. AF plāna grozījumi ir iesniegti EK 2023.gada 15.novembrī.
2023. gada 8.decembrī tika pieņemts Eiropas Parlamenta un Padomes īstenošanas lēmums, ar ko groza Īstenošanas lēmumu (2021. gada 13. jūlijs) par Latvijas atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu, kas publicēts 2023.gada 11.decembrī.
Skaidrojums
Noteikumu projekts neskar sabiedrības pārstāvju intereses, jo tehniski precizē mērķa rādītāju un 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
-