Anotācija

25-TA-1533: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 20. februāra noteikumos Nr. 97 "Publiskas personas mantas iznomāšanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 20. februāra noteikumos Nr. 97 "Publiskas personas mantas iznomāšanas noteikumi""(turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts pēc Tieslietu ministrijas iniciatīvas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai noteiktu papildus gadījumus, kuros ieslodzījuma vietas nomas objekts (ieslodzījuma vietas telpas) nevar tikt iznomāts konkrētam nomas tiesību pretendentam. Grozījumi nepieciešami, jo ieslodzījuma vietas ir īpaša vide, kurā jānodrošina īpaši drošības un kārtības nosacījumi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2018. gada 20. februāra noteikumi Nr. 97 "Publiskas personas mantas iznomāšanas noteikumi" (turpmāk - Noteikumi) noteic vispārīgus publiskas personas mantas iznomāšanas nosacījumus. Ieslodzījuma vietas ir īpaša vide, kurā jānodrošina īpaši drošības un kārtības nosacījumi, un tas tiešā veidā ir jāattiecina arī uz personām, kuras vēlas iznomāt telpas ieslodzījuma vietās likumā noteiktajos gadījumos. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu 14.punkts paredz, ka nomas objektu neiznomā nomas tiesību pretendentam, ja pēdējā gada laikā no mutiskas vai rakstiskas izsoles pieteikuma iesniegšanas dienas vai elektroniskas izsoles pirmā reģistrētā solījuma dienas iznomātājs ir vienpusēji izbeidzis ar to citu līgumu par īpašuma lietošanu, jo nomas tiesību pretendents nav pildījis līgumā noteiktos pienākumus, vai stājies spēkā tiesas nolēmums, uz kura pamata tiek izbeigts cits ar iznomātāju noslēgts līgums par īpašuma lietošanu nomas tiesību pretendenta rīcības dēļ.
Ņemot vērā ieslodzījuma vietu īpašo vidi, kurā jānodrošina īpaši drošības un kārtības nosacījumi, Noteikumus nepieciešams papildināt ar papildus nosacījumiem, kuros ieslodzījuma vietas nomas objekts (ieslodzījuma vietas telpas) nevarētu tikt iznomāts konkrētam nomas tiesību pretendentam, tādējādi nodrošinot drošu sadarbību un vienlaikus kvalitatīvu pakalpojumu ieslodzītajiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā paredzēts izteikt jaunā redakcijā Noteikumu 14. punktu, nosakot gadījumus, kad iznomātājs (Ieslodzījuma vietu pārvalde) neslēdz ieslodzījuma vietas nomas objekta nomas līgumu ar nomas tiesību pretendentu. Viens no nosacījumiem paredz Valsts drošības dienesta vai citas kompetentas valsts drošības iestādes sniegtu pamatotu rakstveida atzinumu, kas norāda uz identificētiem riskiem valsts vai sabiedrības drošībai, kas saistīti ar nomas tiesību pretendentu. Šāds nosacījums ir nepieciešams, ņemot vērā, ka ieslodzījuma vietās atrodas personas, kuras tiek turētas aizdomās vai izcieš sodu par noziedzīgu nodarījumu izdarīšanu, tām ir augstāks likumpārkāpumu risks, ir tendence veidot noziedzīgus kontaktus u.tml. un šāds nomas pretendents var tikt izmantots arī pretlikumīgu darbību organizēšanai, piemēram, aizliegtu vielu vai priekšmetu nodošanai personām, kuras atrodas ieslodzījuma vietās. Attiecīgi, iznomājot ieslodzījuma vietas nomas objektu, Ieslodzījuma vietu pārvalde pieprasīs atzinumu par katru potenciālo nomas tiesību pretendentu attiecīgajām iestādēm. 
Otrs nosacījums paredz pienākumu Ieslodzījuma vietu pārvaldei izstrādāt un apstiprināt labas reputācijas un sadarbības piemērotības kritērijus, kas būtu balstīti uz ieslodzījuma vietu specifiskiem riskiem, pēc kuriem tiktu vērtēti potenciālie nomas tiesību pretendenti, iznomājot ieslodzījuma vietas nomas objektu. Šādu kritēriju noteikšana ļaus nodrošināt kvalitatīvu un drošu komersanta darbību tā nomātajās ieslodzījuma vietu telpās. Labas reputācijas kritērijos var tikt ietverti, piemēram, komersanta iepriekšējo līgumsaistību izpildes kvalitāte, komersanta vadības sodāmības neesamība par noziedzīgiem nodarījumiem, nodokļu parādu neesamība vai tiesvedību neesamība par līdzīgu pakalpojumu kvalitāti. Šie kritēriji var būt balstīti gan uz pieredzi publisko iepirkumu jomā, gan uz ieslodzījuma vietu specifiskiem riskiem. Savukārt sadarbības piemērotības kritēriji ļaus izvēlēties stabilu komersantu, kura piedāvāto preču cenas un tirgošanas nosacījumi (piemēram, tirdzniecības akcijas) vislabāk nodrošinās ieslodzīto vajadzības. 
Izsakot Noteikumu 14.punktu jaunā redakcijā nav nepieciešami pilnveidojumi citās Noteikumu normās, jo Noteikumos jau ir izveidotas nepieciešamās atsauces (piemēram, 16.punktā minētajā nomas līgumu pārjaunošanas gadījumā ir jāņem vērā 14.punktā minētais).

Noteikumu projektā ir ietverts arī jauns 1221.punkts, kas paredz Ieslodzījuma vietu pārvaldes rīcību ar jau noslēgtajiem ieslodzījuma vietas telpu nomas līgumiem. Ja Ieslodzījuma vietu pārvalde saņems valsts drošības iestādes atzinumu, kas norāda uz komersanta radīto apdraudējumu nacionālās drošības vai sabiedriskās kārtības interesēm, tā izbeigs līgumu ar komersantu par ieslodzījuma vietas telpu nomu. Lemjot par noslēgta ieslodzījuma vietas telpu nomas līguma pagarināšanu, Ieslodzījuma vietu pārvalde ņems vērā šo noteikumu 14 punktā noteiktos kritērijus
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • komersanti, kas nodrošina mazumtirdzniecību
Ietekmes apraksts
Tiek izvirzīti stingrāki izvērtēšanas kritēriji

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Jautājuma izlemšana ir Ministru kabineta izšķiršanās par konceptuālu risinājumu, kas saistīts ar drošības un kārtības nodrošināšanu ieslodzījuma vietās 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ieslodzījuma vietu pārvalde
  • valsts drošības iestādes

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi