Anotācija (ex-ante)

23-TA-2039: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Dienvidkurzemes novada pašvaldības nekustamā īpašuma "Skudras Buividi" pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants un Meža likuma 4. panta otrā daļa. Dienvidkurzemes novada pašvaldības domes 2022. gada 31. marta lēmums Nr. 364 "Par nekustamā īpašuma "Skudras Buividi", Priekules pagastā, nodošanu īpašumā bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā" un 2023. gada 29. jūnija lēmums Nr. 631 "Par grozījumiem Dienvidkurzemes novada pašvaldības domes 2022. gada 31. marta lēmumā Nr. 364 "Par nekustamā īpašuma "Skudras Buividi", Priekules pagastā, nodošanu īpašumā bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā"".
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta (turpmāk – rīkojuma projekts) mērķis ir atļaut pārņemt valsts īpašumā Dienvidkurzemes novada pašvaldības nekustamo īpašumu "Skudras Buividi" Priekules pagastā, Dienvidkurzemes novadā, jo tas nav nepieciešams pašvaldības funkciju pildīšanai, nodot to Zemkopības ministrijas valdījumā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai un zemesgrāmatā nostiprināt īpašuma tiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma "Skudras Buividi" Priekules pagastā, Dienvidkurzemes novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6482 009 0146) sastāvā ietilpstošā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6482 009 0146) 0,72 ha platībā, būve ceļš "Ceļš Skudras Buividi" (būves kadastra apzīmējums 6482 009 0146 001) un būve tilts (būves kadastra apzīmējums 6482 009 0146 002) (turpmāk ‒ nekustamais īpašums) pieder Dienvidkurzemes novada pašvaldībai. Nekustamais īpašums ierakstīts zemesgrāmatā Kurzemes rajona tiesas Priekules pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000699676 uz Dienvidkurzemes novada pašvaldības vārda ar reģistrācijas numuru 90000058625.

Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem nekustamajam īpašumam reģistrēti šādi apgrūtinājumi: ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) 0,7200 ha platībā, līdz 10 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos (7311020104) 0,0600 ha un 0,0030 ha platībā, aizsargājama koka (dižkoka) teritorija vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas (aizsardzības zonas) teritorija ap kultūras pieminekli laukos (7313080300) 0,0300 ha platībā, vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas (aizsardzības zonas) teritorija ap kultūras pieminekli laukos (7314020101) 0,4500 ha platībā un tauvas joslas teritorija gar upi (7311050200) 0,0100 ha un 0,0030 ha platībā. Pēc NĪVKIS teksta datiem, nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības lietošanas mērķis ir "zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā", kods 1101.
Valstij, pārņemot rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu no Dienvidkurzemes novada pašvaldības, NĪVKIS reģistrētie apgrūtinājumi nerada papildu ietekmi uz tā iespējamo izmantošanu. Zemkopības ministrijai, izmantojot nekustamo īpašumu, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.

Dienvidkurzemes novada dome, ievērojot akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" (turpmāk – Sabiedrība) 26.11.2021. iesniegumu Nr. 4.1-2_08ia_260_21_1174 "Par pašvaldības zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6482 009 0146 un uz tās esošo būvju nodošanu valstij", 31.03.2022. pieņēma lēmumu Nr. 364 "Par nekustamā īpašuma "Skudras Buividi", Priekules pagastā, nodošanu īpašumā bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā"" (prot. Nr. 5 135.§) (turpmāk – Pašvaldības lēmums Nr.364), ar kuru nolemts pašvaldībai piekrītošo zemes vienību "Skudras Buividi" Priekules pagastā ar kadastra apzīmējumu 6482 009 0146 0,8 ha platībā (paredzot, ka platība pēc kadastrālās uzmērīšanas var tikt precizēta) un uz tās esošās būves ar kadastra apzīmējumiem 6482 009 0146 001 un 6482 009 0146 002 nodot īpašumā bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā valsts pārvaldes funkcijas izpildei – Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanas un aizsardzības nodrošināšanai, noteikt pienākumu valstij tai nodoto nekustamo īpašumu, ja tas vairs netiek izmantots lēmumā noteikto valsts pārvaldes funkciju izpildei, bez atlīdzības nodot atpakaļ pašvaldībai un slēgt sadarbības vienošanos, ar kuru Sabiedrība apņemas par saviem līdzekļiem kadastrāli uzmērīt un zemesgrāmatā ierakstīt zemes vienības un būves – ceļu un tiltu.
Pēc nekustamā īpašuma reģistrēšanas zemesgrāmatā Dienvidkurzemes novada dome, pamatojoties uz Sabiedrības 30.03.2023. iesniegumu Nr. 4.1-2_02n3_260_23_297, 29.06.2023. pieņēma lēmumu Nr. 631 "Par grozījumiem Dienvidkurzemes novada pašvaldības domes 2022. gada 31. marta lēmumā Nr. 364 "Par nekustamā īpašuma "Skudras Buividi", Priekules pagastā, nodošanu īpašumā bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā"" (turpmāk – Pašvaldības lēmums 2), ar kuru tika grozīts Pašvaldības lēmuma Nr. 364 1.1. apakšpunkts, precizējot zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6482 009 0146  platību no 0,8 uz 0,72 ha.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamā īpašuma sastāvā esošā zemes vienība un būves (ceļš un tilts) funkcionāli tiek izmantoti kā meža infrastruktūras objekti Sabiedrības mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanai, tāpēc uzturami atbilstošā stāvoklī ar piemērotu ceļa un tilta noturību, bet pašvaldība finansējuma trūkuma dēļ to nevar nodrošināt. Pārbūvējot minētās būves – ceļu un tiltu, tiks nodrošināta piekļuve Zemkopības ministrijās valdījumā un Sabiedrības pārvaldīšanā esošā meža platībai – zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6482 009 0113 367,06 ha kopplatībā.
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošā zemes vienība un būves ir nepieciešamas, lai īstenotu Meža likuma 4. panta otrajā daļā noteikto valsts funkciju – valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību – un lai Sabiedrība varētu nodrošināt blakus esošā valsts meža apsaimniekošanu un aizsardzību.
Risinājuma apraksts
Nekustamais īpašums, kā meža infrastruktūras objekts Meža likuma izpratnē, visā tā sastāvā tiek nodots valstij valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai – Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai, kuras izbeigšana nav paredzēta un netiek prognozēta.
Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošinās Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij, un valsts kapitāla daļu turētāja ir Zemkopības ministrija.

Ja iestāsies rīkojuma projektā 2. punktā minētais apstāklis un nekustamais īpašums vairs netiks izmantots norādītās valsts funkcijas izpildei, tas pēc datu aktualizācijas NĪVK IS tiks nodots Dienvidkurzemes novada pašvaldībai saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta prasībām.
Rīkojuma projektam ir pievienoti īpašuma tiesības apliecinošie dokumenti un Dienvidkurzemes novada pašvaldības domes lēmums, kas apliecina, ka minētais nekustamais īpašums nav nepieciešams Dienvidkurzemes novada pašvaldībai.
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma pārņemšana valsts funkciju īstenošanai no pašvaldības ir lietderīga, un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks pildīta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētā funkcija.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus.
Juridiskās personas
  • ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Nekustamā īpašuma tiesību maiņu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā Sabiedrība segs par saviem finanšu līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • AS "Latvijas valsts meži"
  • Dienvidkurzemes novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi