24-TA-2922: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums likumā "Par nekustamo īpašumu atsavināšanu dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" izbūvei"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Atbilstoši Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 5. pantam nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšana sabiedrības vajadzībām pieļaujama izņēmuma gadījumos vienīgi pret taisnīgu atlīdzību un tikai uz atsevišķa likuma pamata, ievērojot likumā paredzētos nosacījumus.
Atbilstoši Likuma 13. pantam valsts pārvaldes iestāde sagatavo likumprojektu par attiecīgā nekustamā īpašuma atsavināšanu.
Atbilstoši Likuma 13. pantam valsts pārvaldes iestāde sagatavo likumprojektu par attiecīgā nekustamā īpašuma atsavināšanu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekts paredz projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām no privātpersonas atsavināt tai piederošā nekustamā īpašuma daļu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu".
Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica un ar tās būvniecību saistītajām būvēm.
Rail Baltica projekta vajadzībām no privātpersonas nepieciešams atsavināt:
1. Nekustamā īpašuma "Mateni" Brunavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4046 018 005 (turpmāk arī – Nekustamais īpašums "Mateni" vai Nekustamais īpašums), daļu:
1.1. zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0059) 0,15 ha platībā (valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem (ceļa nodalījuma josla);
1.2. zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0060) 0,3569 ha platībā (dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei);
1.3. zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0061) 0,0144 ha platībā (valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem (ceļa nodalījuma josla)); zemes vienības izveidotas, sadalot zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0005) 10,4 ha platībā).
Nekustamā īpašuma "Mateni" daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmās daļas regulējumu.
Savukārt Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma, lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica un ar tās būvniecību saistītajām būvēm.
Rail Baltica projekta vajadzībām no privātpersonas nepieciešams atsavināt:
1. Nekustamā īpašuma "Mateni" Brunavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4046 018 005 (turpmāk arī – Nekustamais īpašums "Mateni" vai Nekustamais īpašums), daļu:
1.1. zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0059) 0,15 ha platībā (valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem (ceļa nodalījuma josla);
1.2. zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0060) 0,3569 ha platībā (dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei);
1.3. zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0061) 0,0144 ha platībā (valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem (ceļa nodalījuma josla)); zemes vienības izveidotas, sadalot zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0005) 10,4 ha platībā).
Nekustamā īpašuma "Mateni" daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmās daļas regulējumu.
Savukārt Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma, lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Nekustamais īpašums "Mateni" ierakstīts Zemgales rajona tiesas Brunavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 67 un īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu nostiprinātas fiziskai personai.
Nekustamais īpašums sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4046 018 0005 10,4 ha platībā un zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4046 018 0006 4,1 ha platībā.
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījumā nav reģistrētas hipotēkas vai ķīlas tiesības, piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības.
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījumā ir reģistrēta Likuma 10. panta pirmajā daļā noteiktā aizlieguma atzīme.
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk - Kadastra sistēma) zemes kadastrālās uzmērīšanas rezultātā 2024. gada 4. jūlijā, sadalot Nekustamā īpašuma "Mateni" zemes vienību (pirms sadales zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0005) 10,4 ha platībā, reģistrētas zemes vienības:
• zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0058) 10,47 ha platībā. Apgrūtinājumi: 1) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,04 ha; 2) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,27 ha; 3) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,44 ha; 4) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,07 ha; 5) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,53 ha; 6) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju – 0,05 ha; 7) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts galvenajiem autoceļiem lauku apvidos –5,37 ha;
• zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0059) 0,15 ha platībā. Apgrūtinājumi: 1) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,02 ha; 2) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,04 ha; 3) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,02 ha;
• zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0060) 0,3569 ha platībā. Apgrūtinājumi: 1) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,0897 ha; 2) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,1477 ha; 3) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,0071 ha;
• zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0061) 0,0144 ha platībā. Apgrūtinājumi: 1) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,0092 ha; 2) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,0144 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā un citos normatīvajos aktos noteiktajam ievērojami noteiktie aprobežojumi attiecīgajā aizsargjoslā. Rail Baltica projekta projektēšanas un būvdarbu ietvaros tiek nodrošināta gan normatīvo aktu, gan attiecīgo komersantu izsniegto tehnisko noteikumu, gan būvvaldes izdoto nosacījumu ievērošana un izpilde.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamas Nekustamā īpašuma "Mateni" sastāvā esošās zemes vienības – zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0059) 0,15 ha platībā, zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0060) 0,3569 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0061) 0,0144 ha platībā.
Saskaņā ar Bauskas novada pašvaldības 2022. gada 20. septembra atzinumu Nr. BNP/2022/4.7/1652/N paliekošā zemes vienības daļa aptuveni 9,8848 ha platībā, kas atrodas funkcionālā zonā – Lauksaimniecības teritorija (L), ir veidojama kā atsevišķa zemes vienība un izmantojama patstāvīgi atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam. Pēc zemes vienības sadales - šobrīd atlikusī (neatsavināmā) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0058) 10,47 ha platībā).
Saskaņā ar Likuma 18. panta pirmo daļu Institūcija (sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS") 2022. gada 30. septembrī nosūtīja Nekustamā īpašuma īpašniekam paziņojumu Nr. 2.4.N/2022-1338 "Paziņojums par nekustamā īpašuma "Mateni" Brunavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 40460180005, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai" (turpmāk – atsavināšanas paziņojums).
Nekustamā īpašuma "Mateni" īpašnieks atbildi uz atsavināšanas paziņojumu nav sniedzis.
Ar Institūciju sazinājās persona, kura dzīvo Nekustamā īpašuma īpašnieka deklarētajā adresē un saņēma atsavināšanas paziņojumu, un informēja, ka īpašnieks dzīvo Amerikas Savienotajās Valstīs (turpmāk – ASV). Vēlāk ar Institūciju elektroniskā pasta sarakstē sazinājās ASV dzīvojošā Nekustamā īpašuma īpašnieka radiniece, kas interesējās par atsavināšanas procesu un iespēju īpašniekam pilnvarot radinieci. Atbilde, vai Nekustamā īpašuma īpašnieks kādu pilnvaros, pilnvara vai informācija par iespējamajiem zaudējumiem Institūcijā nav saņemta. Vienlaikus Institūcijai nav izdevies noskaidrot Nekustamā īpašuma īpašnieka faktisko dzīvesvietas adresi ASV.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija, izskatot Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmās īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgās komisijas (turpmāk – Komisija) 2023. gada 14. decembra lēmumu par atlīdzības apmēra apstiprināšanu Nekustamā īpašuma "Mateni" daļas atsavināšanai, ar 2024. gada 6. februāra lēmumu Nr. 03.1-14/424 (turpmāk – Satiksmes ministrijas lēmums Nr. 03.1-14/424) apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Mateni" (kadastra numurs 4046 018 0005) sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0005) daļas 0,5152 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta) Brunavas pagastā, Bauskas novadā, atsavināšanu, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 5 512,64 EUR (pieci tūkstoši pieci simti divpadsmit euro, 64 centi) jeb 1,07 EUR par vienu kvadrātmetru zemes platības, nosakot, ka atlīdzības apmērs ir precizējams, piemērojot zemes kvadrātmetra tirgus vērtību, ja īpašuma sastāvā esošās zemes vienības kadastrālās uzmērīšanas rezultātā, realizējot zemes ierīcības projektu, mainās zemes vienības atsavināmās daļas platība.
Pārrēķinot atlīdzības apmēru atbilstoši 2024. gada 4. jūlijā Kadastra sistēmā reģistrētajām precizētajām platībām un apstiprinātajai viena zemes kvadrātmetra tirgus vērtībai, atlīdzības apmērs nosakāms 5 577,91 EUR, ko veido:
• zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0059) 0,15 ha platībā tirgus vērtība 1 605,00 EUR jeb 1,07 EUR par vienu zemes kvadrātmetru;
• zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0060) 0,3569 ha platībā tirgus vērtība 3 818,83 EUR jeb 1,07 EUR par vienu zemes kvadrātmetru;
• zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0061) 0,0144 ha platībā tirgus vērtība 154,08 EUR jeb 1,07 EUR par vienu zemes kvadrātmetru.
2024. gada 21. martā Ministru kabinets ir pieņēmis rīkojumu Nr. 192 "Par nekustamā īpašuma "Mateni" Brunavas pagastā, Bauskas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai"" (turpmāk – Rīkojums Nr. 192).
Nekustamajam īpašumam "Mateni" saskaņā ar Likuma 10. panta pirmo daļu zemesgrāmatā ir ierakstīta atzīme – aizliegums bez Satiksmes ministrijas rakstiskas piekrišanas atsavināt vai apgrūtināt Nekustamā īpašuma "Mateni" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4046 018 0005) sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0005) daļu 0,5152 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta) Brunavas pagastā, Bauskas novadā, ar lietu un saistību tiesībām.
2024. gada 22. martā Institūcija nosūtīja Nekustamā īpašuma "Mateni" īpašniekam paziņojumu Nr. 2.3.N/2024-1528 ar uzaicinājumu 30 dienu laikā no dienas, kad paziņojums saņemts, paziņot par iespēju noslēgt līgumu par nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu. Paziņojumam tika pievienota Rīkojuma Nr. 192 izdruka un Satiksmes ministrijas lēmums Nr. 03.1-14/424.
Īpašnieks nav sniedzis atbildi uz 2024. gada 22. marta Institūcijas paziņojumu Nr. 2.3.N/2024-1528.
Nav saņemta arī atbilde uz 2024. gada 10. septembra elektroniskā pasta vēstuli ASV dzīvojošai Nekustamā īpašuma īpašnieka radiniecei.
Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma "Mateni" īpašnieks neatbildēja uz Institūcijas uzaicinājumu noslēgt līgumu par nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu un līgums par nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu nav noslēgts, īpašnieks nav sasniedzams, turklāt zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0059) 0,15 ha platībā, zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0060) 0,3569 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0061) 0,0144 ha platībā ir nepieciešamas būvdarbiem, ir izpildīti Likuma 13. pantā noteiktie priekšnoteikumi likumprojekta par Nekustamā īpašuma "Mateni" daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām virzīšanai izskatīšanai Saeimā.
Pēc likuma spēkā stāšanās, īpašuma tiesības uz zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0059) 0,15 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0060) 0,3569 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0061) 0,0144 ha platībā (kas izveidotas sadalot zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0005) 10,4 ha platībā) tiks ierakstītas zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Lai neradītu negatīvu ietekmi ar Rail Baltica projekta īstenošanu saistītu saistību izpildi, tostarp pret finansējuma devēju, konkrētajos apstākļos, ievērojot Likuma 13. pantu, vienīgais situācijas risinājums ir daļas no nekustamā īpašuma "Mateni" piespiedu atsavināšana Rail Baltica projekta vajadzībām.
Labums, ko sabiedrība iegūs, nosakot Nekustamā īpašuma īpašniekam pamattiesību ierobežojumu, ir lielāks par indivīdu interesēm nodarīto kaitējumu, jo šajā gadījumā Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama īpašu sabiedrības interešu un publisku mērķu sasniegšanai – dzelzceļa transporta infrastruktūras un ar to saistītās infrastruktūras būvniecībai, kas nodrošinās Latvijas integrāciju Eiropas Savienības dzelzceļu sistēmā, veicinot Latvijas tautsaimniecības attīstību, kā arī nodrošinot iedzīvotāju mobilitāti un labiekārtotas vides pieejamību.
Ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī Rail Baltica projekta īstenošanas nozīmīgumu, nepieciešams iegūt valsts īpašumā Nekustamā īpašuma "Mateni" daļu, pieņemot atsevišķu likumu par šī nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu Rail Baltica projekta vajadzībām.
Nekustamā īpašuma daļa pēc likuma spēkā stāšanās normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tiks ierakstīta zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Likuma 15. pantu īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, kas atsavināts, pamatojoties uz likumu, pāriet valstij un šīs tiesības varēs nostiprināt zemesgrāmatā pēc tam, kad būs stājies spēkā likums par nekustamā īpašuma atsavināšanu un Satiksmes ministrija samaksājusi atlīdzību – ieskaitījusi to īpašnieka norādītajā bankas kontā vai deponējusi zvērināta tiesu izpildītāja depozīta kontā, vai noguldījusi atlīdzību bankas kontā Likuma 33. pantā noteiktajā kārtībā.
Atbilstoši Likuma 16. panta pirmajai daļai, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, kas atsavināts, pamatojoties uz likumu par konkrētā nekustamā īpašuma atsavināšanu, attiecīgais nekustamais īpašums pāriet valsts īpašumā brīvs no visiem apgrūtinājumiem un nastām, kuras nekustamajam īpašumam bija uzliktas saistību rezultātā (tai skaitā dzēšot visas uz šo nekustamo īpašumu ierakstītās parādu saistības, ķīlas tiesības, prasības nodrošinājuma atzīmes, maksātnespējas atzīmes, procesa virzītāju aizliegumus, apgrūtinājumus, kas pieņemti kā nosacījums, īpašumu iegūstot, kā arī uz nomas, īres, uztura un mantojuma līgumu pamata nostiprinātās tiesības) un par kurām institūcija nav tieši paziņojusi, ka tā uzņemas attiecīgos apgrūtinājumus un nastas.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā īpašniekam ir tiesības iesniegt konstitucionālo sūdzību par likumprojektu, ar kuru atsavina attiecīgo nekustamo īpašumu.
Nekustamais īpašums sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4046 018 0005 10,4 ha platībā un zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4046 018 0006 4,1 ha platībā.
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījumā nav reģistrētas hipotēkas vai ķīlas tiesības, piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības.
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījumā ir reģistrēta Likuma 10. panta pirmajā daļā noteiktā aizlieguma atzīme.
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk - Kadastra sistēma) zemes kadastrālās uzmērīšanas rezultātā 2024. gada 4. jūlijā, sadalot Nekustamā īpašuma "Mateni" zemes vienību (pirms sadales zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0005) 10,4 ha platībā, reģistrētas zemes vienības:
• zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0058) 10,47 ha platībā. Apgrūtinājumi: 1) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,04 ha; 2) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,27 ha; 3) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,44 ha; 4) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,07 ha; 5) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,53 ha; 6) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju – 0,05 ha; 7) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts galvenajiem autoceļiem lauku apvidos –5,37 ha;
• zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0059) 0,15 ha platībā. Apgrūtinājumi: 1) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,02 ha; 2) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,04 ha; 3) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,02 ha;
• zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0060) 0,3569 ha platībā. Apgrūtinājumi: 1) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,0897 ha; 2) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,1477 ha; 3) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,0071 ha;
• zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0061) 0,0144 ha platībā. Apgrūtinājumi: 1) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,0092 ha; 2) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,0144 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā un citos normatīvajos aktos noteiktajam ievērojami noteiktie aprobežojumi attiecīgajā aizsargjoslā. Rail Baltica projekta projektēšanas un būvdarbu ietvaros tiek nodrošināta gan normatīvo aktu, gan attiecīgo komersantu izsniegto tehnisko noteikumu, gan būvvaldes izdoto nosacījumu ievērošana un izpilde.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamas Nekustamā īpašuma "Mateni" sastāvā esošās zemes vienības – zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0059) 0,15 ha platībā, zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0060) 0,3569 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0061) 0,0144 ha platībā.
Saskaņā ar Bauskas novada pašvaldības 2022. gada 20. septembra atzinumu Nr. BNP/2022/4.7/1652/N paliekošā zemes vienības daļa aptuveni 9,8848 ha platībā, kas atrodas funkcionālā zonā – Lauksaimniecības teritorija (L), ir veidojama kā atsevišķa zemes vienība un izmantojama patstāvīgi atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam. Pēc zemes vienības sadales - šobrīd atlikusī (neatsavināmā) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0058) 10,47 ha platībā).
Saskaņā ar Likuma 18. panta pirmo daļu Institūcija (sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS") 2022. gada 30. septembrī nosūtīja Nekustamā īpašuma īpašniekam paziņojumu Nr. 2.4.N/2022-1338 "Paziņojums par nekustamā īpašuma "Mateni" Brunavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 40460180005, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai" (turpmāk – atsavināšanas paziņojums).
Nekustamā īpašuma "Mateni" īpašnieks atbildi uz atsavināšanas paziņojumu nav sniedzis.
Ar Institūciju sazinājās persona, kura dzīvo Nekustamā īpašuma īpašnieka deklarētajā adresē un saņēma atsavināšanas paziņojumu, un informēja, ka īpašnieks dzīvo Amerikas Savienotajās Valstīs (turpmāk – ASV). Vēlāk ar Institūciju elektroniskā pasta sarakstē sazinājās ASV dzīvojošā Nekustamā īpašuma īpašnieka radiniece, kas interesējās par atsavināšanas procesu un iespēju īpašniekam pilnvarot radinieci. Atbilde, vai Nekustamā īpašuma īpašnieks kādu pilnvaros, pilnvara vai informācija par iespējamajiem zaudējumiem Institūcijā nav saņemta. Vienlaikus Institūcijai nav izdevies noskaidrot Nekustamā īpašuma īpašnieka faktisko dzīvesvietas adresi ASV.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija, izskatot Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmās īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgās komisijas (turpmāk – Komisija) 2023. gada 14. decembra lēmumu par atlīdzības apmēra apstiprināšanu Nekustamā īpašuma "Mateni" daļas atsavināšanai, ar 2024. gada 6. februāra lēmumu Nr. 03.1-14/424 (turpmāk – Satiksmes ministrijas lēmums Nr. 03.1-14/424) apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Mateni" (kadastra numurs 4046 018 0005) sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0005) daļas 0,5152 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta) Brunavas pagastā, Bauskas novadā, atsavināšanu, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 5 512,64 EUR (pieci tūkstoši pieci simti divpadsmit euro, 64 centi) jeb 1,07 EUR par vienu kvadrātmetru zemes platības, nosakot, ka atlīdzības apmērs ir precizējams, piemērojot zemes kvadrātmetra tirgus vērtību, ja īpašuma sastāvā esošās zemes vienības kadastrālās uzmērīšanas rezultātā, realizējot zemes ierīcības projektu, mainās zemes vienības atsavināmās daļas platība.
Pārrēķinot atlīdzības apmēru atbilstoši 2024. gada 4. jūlijā Kadastra sistēmā reģistrētajām precizētajām platībām un apstiprinātajai viena zemes kvadrātmetra tirgus vērtībai, atlīdzības apmērs nosakāms 5 577,91 EUR, ko veido:
• zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0059) 0,15 ha platībā tirgus vērtība 1 605,00 EUR jeb 1,07 EUR par vienu zemes kvadrātmetru;
• zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0060) 0,3569 ha platībā tirgus vērtība 3 818,83 EUR jeb 1,07 EUR par vienu zemes kvadrātmetru;
• zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0061) 0,0144 ha platībā tirgus vērtība 154,08 EUR jeb 1,07 EUR par vienu zemes kvadrātmetru.
2024. gada 21. martā Ministru kabinets ir pieņēmis rīkojumu Nr. 192 "Par nekustamā īpašuma "Mateni" Brunavas pagastā, Bauskas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai"" (turpmāk – Rīkojums Nr. 192).
Nekustamajam īpašumam "Mateni" saskaņā ar Likuma 10. panta pirmo daļu zemesgrāmatā ir ierakstīta atzīme – aizliegums bez Satiksmes ministrijas rakstiskas piekrišanas atsavināt vai apgrūtināt Nekustamā īpašuma "Mateni" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4046 018 0005) sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0005) daļu 0,5152 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta) Brunavas pagastā, Bauskas novadā, ar lietu un saistību tiesībām.
2024. gada 22. martā Institūcija nosūtīja Nekustamā īpašuma "Mateni" īpašniekam paziņojumu Nr. 2.3.N/2024-1528 ar uzaicinājumu 30 dienu laikā no dienas, kad paziņojums saņemts, paziņot par iespēju noslēgt līgumu par nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu. Paziņojumam tika pievienota Rīkojuma Nr. 192 izdruka un Satiksmes ministrijas lēmums Nr. 03.1-14/424.
Īpašnieks nav sniedzis atbildi uz 2024. gada 22. marta Institūcijas paziņojumu Nr. 2.3.N/2024-1528.
Nav saņemta arī atbilde uz 2024. gada 10. septembra elektroniskā pasta vēstuli ASV dzīvojošai Nekustamā īpašuma īpašnieka radiniecei.
Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma "Mateni" īpašnieks neatbildēja uz Institūcijas uzaicinājumu noslēgt līgumu par nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu un līgums par nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu nav noslēgts, īpašnieks nav sasniedzams, turklāt zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0059) 0,15 ha platībā, zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0060) 0,3569 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0061) 0,0144 ha platībā ir nepieciešamas būvdarbiem, ir izpildīti Likuma 13. pantā noteiktie priekšnoteikumi likumprojekta par Nekustamā īpašuma "Mateni" daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām virzīšanai izskatīšanai Saeimā.
Pēc likuma spēkā stāšanās, īpašuma tiesības uz zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0059) 0,15 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0060) 0,3569 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0061) 0,0144 ha platībā (kas izveidotas sadalot zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0005) 10,4 ha platībā) tiks ierakstītas zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Lai neradītu negatīvu ietekmi ar Rail Baltica projekta īstenošanu saistītu saistību izpildi, tostarp pret finansējuma devēju, konkrētajos apstākļos, ievērojot Likuma 13. pantu, vienīgais situācijas risinājums ir daļas no nekustamā īpašuma "Mateni" piespiedu atsavināšana Rail Baltica projekta vajadzībām.
Labums, ko sabiedrība iegūs, nosakot Nekustamā īpašuma īpašniekam pamattiesību ierobežojumu, ir lielāks par indivīdu interesēm nodarīto kaitējumu, jo šajā gadījumā Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama īpašu sabiedrības interešu un publisku mērķu sasniegšanai – dzelzceļa transporta infrastruktūras un ar to saistītās infrastruktūras būvniecībai, kas nodrošinās Latvijas integrāciju Eiropas Savienības dzelzceļu sistēmā, veicinot Latvijas tautsaimniecības attīstību, kā arī nodrošinot iedzīvotāju mobilitāti un labiekārtotas vides pieejamību.
Ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī Rail Baltica projekta īstenošanas nozīmīgumu, nepieciešams iegūt valsts īpašumā Nekustamā īpašuma "Mateni" daļu, pieņemot atsevišķu likumu par šī nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu Rail Baltica projekta vajadzībām.
Nekustamā īpašuma daļa pēc likuma spēkā stāšanās normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tiks ierakstīta zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Likuma 15. pantu īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, kas atsavināts, pamatojoties uz likumu, pāriet valstij un šīs tiesības varēs nostiprināt zemesgrāmatā pēc tam, kad būs stājies spēkā likums par nekustamā īpašuma atsavināšanu un Satiksmes ministrija samaksājusi atlīdzību – ieskaitījusi to īpašnieka norādītajā bankas kontā vai deponējusi zvērināta tiesu izpildītāja depozīta kontā, vai noguldījusi atlīdzību bankas kontā Likuma 33. pantā noteiktajā kārtībā.
Atbilstoši Likuma 16. panta pirmajai daļai, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, kas atsavināts, pamatojoties uz likumu par konkrētā nekustamā īpašuma atsavināšanu, attiecīgais nekustamais īpašums pāriet valsts īpašumā brīvs no visiem apgrūtinājumiem un nastām, kuras nekustamajam īpašumam bija uzliktas saistību rezultātā (tai skaitā dzēšot visas uz šo nekustamo īpašumu ierakstītās parādu saistības, ķīlas tiesības, prasības nodrošinājuma atzīmes, maksātnespējas atzīmes, procesa virzītāju aizliegumus, apgrūtinājumus, kas pieņemti kā nosacījums, īpašumu iegūstot, kā arī uz nomas, īres, uztura un mantojuma līgumu pamata nostiprinātās tiesības) un par kurām institūcija nav tieši paziņojusi, ka tā uzņemas attiecīgos apgrūtinājumus un nastas.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā īpašniekam ir tiesības iesniegt konstitucionālo sūdzību par likumprojektu, ar kuru atsavina attiecīgo nekustamo īpašumu.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts "Grozījums likumā "Par nekustamo īpašumu atsavināšanu dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" izbūvei"" paredz atsavināt nekustamā īpašuma "Mateni" Brunavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4046 018 0005, daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0059) 0,15 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0060) 0,3569 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0061) 0,0144 ha platībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā likuma 4. panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību un komersantu ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, kā arī māju ceļi ir attiecīgo pašvaldību, komersantu vai fizisko personu īpašums.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā likuma 4. panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību un komersantu ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, kā arī māju ceļi ir attiecīgo pašvaldību, komersantu vai fizisko personu īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu ir aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība Rail Baltica projektam konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Likumprojektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, kuram piederoša Nekustamā īpašuma daļa atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai.
Likumprojekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Likumprojektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, kuram piederoša Nekustamā īpašuma daļa atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai.
Likumprojekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Likumprojektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai.
Likumprojekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
Likumprojektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai.
Likumprojekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Likumprojekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Likumprojekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Likumprojekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Likumprojekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Likumprojektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no 2025. gada valsts budžeta 60.07.00. programmas "Eiropas transporta infrastruktūras projekti (Rail Baltica)" finansējuma, ievērojot Ministru kabineta 2025. gada 1. jūlija sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 26, 32.§) "Informatīvais ziņojums "Par finansējumu nekustamo īpašumu iegūšanai Rail Baltica projekta īstenošanai" (25-TA-1174) 2. punktā Satiksmes ministrijai doto atļauju."
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no 2025. gada valsts budžeta 60.07.00. programmas "Eiropas transporta infrastruktūras projekti (Rail Baltica)" finansējuma, ievērojot Ministru kabineta 2025. gada 1. jūlija sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 26, 32.§) "Informatīvais ziņojums "Par finansējumu nekustamo īpašumu iegūšanai Rail Baltica projekta īstenošanai" (25-TA-1174) 2. punktā Satiksmes ministrijai doto atļauju."
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Likumprojekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Likumprojekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Likumprojekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Likumprojekta par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Likumprojekta un anotācijas vērtēšanu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
