Anotācija

24-TA-3333: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumos Nr. 818 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.3. pasākuma "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumos Nr. 818 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.3. pasākuma "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – TA projekts) ir Labklājības ministrijas iniciatīva un ir izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
TA projekts paredz redakcionāli precizēt 4.3.3.3. pasākuma "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" (turpmāk – 4.3.3.3. pasākums) īstenošanas nosacījumus (turpmāk – MK noteikumi Nr. 818).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. MK noteikumu Nr. 818 15.1. apakšpunktā noteikts, ka atbildīgajai iestādei ir jāizstrādā personāla izmaksu vienotās likmes un tās piemērošanas metodika.

2. MK noteikumu Nr. 818 34.2.1. un 34.3. apakšpunktā ir ietverta atsauce uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulu (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – regula 2018/1046).

3. Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 818 34.6. apakšpunktu, īstenojot projektu, finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim ir jānovērš dubultā finansējuma risku un jānodrošina, ka projektā sniegtais atbalsts šo noteikumu 3. punktā minētajām mērķa grupām netiek finansēts vai līdzfinansēts un to nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem.

4. MK noteikumu Nr. 818 34.8. apakšpunktā finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim ir noteikts pienākums izstrādāt projekta komunikācijas plānu, kā arī organizēt vismaz vienu informatīvo pasākumu vai aktivitāti, tajā iesaistot Eiropas Komisijas pārstāvniecību Latvijā, atbildīgo iestādi, vadošo iestādi un sadarbības iestādi.

5. MK noteikumu Nr. 818 39. punktā noteikts, ka de minimis atbalsta uzskaiti veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. MK noteikumu Nr. 818 15.1. apakšpunkta redakcija paredz atbildīgās iestādes pienākumu izstrādāt personāla izmaksu vienotās likmes un tās piemērošanas metodiku. Saskaņā ar Finanšu ministrijas kā ES fondu vadošās iestādes (turpmāk – vadošā iestāde) 05.02.2025. vēstulē Nr. 5.1-36/11-2/368 sniegto informāciju, tā turpmāk atbalsta divu veidu pieeju projekta vadības personāla izmaksu attiecināšanu projektu līmenī – a) Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regulas 2021/1060) 55. panta piemērošanu vai b) faktisko izmaksu piemērošanu. 4.3.3.3. pasākuma indikatīvi noteiktās projekta personāla izmaksas pārsniedz regulas 2021/1060 55. pantā noteikto 20% likmi personāla izmaksām no projekta tiešajām izmaksām, kas nav personāla izmaksas, līdz ar to regulā 2021/1060 noteikto likmi nav iespējams piemērot. Lai izpildītu vadošās iestādes norādes un 4.3.3.3. pasākumā personāla izmaksām piemērotu faktiskās izmaksas, ir jāmaina MK noteikumu Nr. 818 15.1. apakšpunktā noteiktais regulējums un saistītie MK noteikumu Nr. 818 punkti.

2. MK noteikumu Nr. 818 34.2.1. un 34.3. apakšpunktā minētā regula 2018/1046 nav spēkā kopš 2024. gada 30. septembra. Tā kā minētajā regulā bija nepieciešams veikt vairākus grozījumus, skaidrības un juridiskās noteiktības labad tika veikti nepieciešamie grozījumi un pieņemta Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk – regula 2024/2509). Līdz ar to MK noteikumos Nr. 818 lietotā atsauce uz regulu 2018/1046 nav aktuāla un ir precizējama.

3. MK noteikumu Nr. 818 34.6. apakšpunktā noteikts, ka finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim ir jānodrošina, ka 4.3.3.3. pasākumā sniegtais atbalsts netiek finansēts vai līdzfinansēts no citiem finanšu avotiem. Taču minētais nosacījums nelīdzfinansēt ierobežo līdzfinansēšanas iespējas no citiem avotiem, piemēram, izmaksu pieauguma gadījumā. Tāpat MK noteikumos Nr. 818 ir noteikts, ka finanšu atbalsta intensitāte sociālās uzņēmējdarbības uzsācējiem ir 90% apmērā no biznesa plānā iekļautajām attiecināmajām izmaksām, savukārt, esošiem sociālajiem uzņēmumiem – 60%. Līdz ar to sociālajiem uzņēmumiem atlikušās daļas finansēšanai ir jāpiesaista savi resursi vai ārējais finansējums. Taču šobrīd esošā MK noteikumu Nr. 818 34.6. apakšpunkta redakcija liedz piesaistīt ārējo finansējumu biznesa plāna realizēšanai, un 4.3.3.3. pasākuma normatīvajā regulējumā identificējamas pretrunas.

4. Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam ir noteiktas vairākas stratēģiski svarīgas darbības un projekti, tai skaitā arī 4.3.3.3. pasākums. Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumu Nr. 408 “Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021. –2027. gada plānošanas periodā” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 408) 39.6. apakšpunktu, Labklājības ministrijai kā atbildīgajai iestādei (turpmāk – atbildīgā iestāde) ir jānodrošina komunikācijas un publicitātes pasākumus par stratēģiski svarīgiem projektiem un darbībām. Savukārt, atbilstoši ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijās noteiktajam, stratēģiski svarīgo projektu/darbību gadījumā finansējuma saņēmējs izstrādā komunikācijas plānu. Lai nodrošinātu abu iepriekšminēto uzdevumu izpildi, MK noteikumu Nr. 818 34.8. apakšpunktā ir noteikts, ka finansējuma saņēmējs izstrādā projekta komunikācijas plānu, kā arī organizē vismaz vienu informatīvo pasākumu vai aktivitāti, tajā iesaistot Eiropas Komisijas pārstāvniecību Latvijā, atbildīgo iestādi, vadošo iestādi un sadarbības iestādi. Taču minētais regulējums neuzliek par pienākumu finansējuma saņēmējam informēt atbildīgo iestādi par plānotajiem komunikācijas pasākumiem un izmaiņām tajos, kas ir būtiski atbildīgajai iestādei MK noteikumos Nr. 408 noteikto prasību izpildei.

5. Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumi Nr. 715 "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 715) noteica, ka de minimis atbalsta uzskaite jāveic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta veidlapu paraugiem. Taču 2024. gada 1. jūlijā stājušies spēkā MK noteikumu Nr. 715 grozījumi, kā rezultātā vairs nav noteikta prasība de minimis uzskaiti veikt atbilstoši de minimis atbalsta veidlapu paraugiem.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš minēto, MK noteikumos Nr. 818 ir nepieciešams veikt šādus precizējumus:

1. precizēt 15.1. apakšpunktu, paredzot finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla un sadarbības partnera projekta īstenošanas personāla izmaksām piemērot faktiskās izmaksas (t.sk., svītrot nosacījumus par personāla izmaksu metodikas izstrādi un apstiprināšanu). Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris personāla izmaksas plāno un veic atbilstoši aktuālajām vadošās iestādes vadlīnijām attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.– 2027. gada plānošanas periodā (turpmāk – attiecināmo izmaksu vadlīnijas), kas cita starpā personāla izmaksām šobrīd paredz arī nosacījumu par 30 procenta noslodzes nepieciešamību daļlaika noslodzes gadījumā, kā arī redzes korekcijas līdzekļu kompensāciju un veselības apdrošināšanas izmaksas. Ņemot vērā minēto, nepieciešams svītrot 15.2., 15.4.3. un 16.5. apakšpunktu. Ja attiecināmo izmaksu vadlīnijas tiks precizētas, atbilstoši TA projektā noteiktajai 15.1. apakšpunkta redakcijai tās būs saistošas personāla izmaksu noteikšanai gan finansējuma saņēmējam, gan tā sadarbības partnerim, un ļaus pēc iespējas ātrāk uzsākt to piemērošanu;

2. precizēt atsauci uz aktuālo regulu par finanšu noteikumiem, ko piemēro Eiropas Savienības vispārējam budžetam, proti, regulu 2024/2509;

3. svītrot 34.6. apakšpunktā vārdu “līdzfinansēt”, novēršot ierobežojumu sociālajiem uzņēmumiem savu ieguldījuma daļu līdzfinansēt no citiem avotiem, kā arī,  piemēram, saņemt līdzfinansējumu izmaksu pieauguma gadījumā. Dubultnefinansēšanas novēršanas kontekstā ir būtiski, ka vienas un tās pašas darbības un izmaksas netiek finansētas no vairākiem finansēšanas avotiem;

4. 34.8. apakšpunktā veikt precizējumus, paredzot finansējuma saņēmējam kā stratēģiski svarīgā projekta īstenotājam pienākumu izstrādāt un iesniegt atbildīgajai iestādei komunikācijas pasākumu plānu. Pienākums attiecināms arī uz komunikācijas pasākumu plāna grozījumiem, ja tādi 4.3.3.3. pasākuma īstenošanas laikā komunikācijas plānā tiks veikti;

5. redakcionāli precizēt 39. punktā atsauci uz MK noteikumiem Nr. 715 un atbilstoši 2024. gada 1.jūlija grozījumiem tajos svītrojot vārdus “un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

TA projekts pamatā paredz redakcionālus un tehniskus precizējumus, kas varētu izsaukt nepieciešamību veikt tehniskus/redakcionālus precizējumus Centrālās finanšu un līgumu aģentūras un Labklājības ministrijas kā finansējuma saņēmēja vienošanās par projekta īstenošanu. Tāpēc finansējuma saņēmējam tiks lūgts izvērtēt vienošanās grozījumu nepieciešamību pēc TA projekta spēkā stāšanās. Tā kā līdzšinēji 4.3.3.3. pasākuma projektā personāla izmaksām jau tiek piemērots faktisko izmaksu princips, izmaiņas MK noteikumu 15.1. apakšpunktā nemaina līdzšinējo kārtību un nerada papildu slogu finansējuma saņēmējam.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk – regula 2024/2509)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk – regula 2024/2509)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regula 2024/2509,
61. pants
34.2.1. un 34.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi