25-TA-153: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 6. augusta noteikumos Nr. 468 "Noteikumi par aktīvā dienesta karavīru, valsts aizsardzības dienesta karavīru, zemessargu un Zemessardzes veterānu veselības aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu saņemšanas nosacījumiem, apmaksājamo pakalpojumu veidiem un izdevumu apmaksas kārtību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
2025. gada 1. janvārī stājās spēkā grozījumi Ministru kabineta 2005.gada 25.oktobra noteikumos Nr. 803 “Noteikumi par zāļu cenu veidošanas principiem”, kas noteic, ka turpmāk papildus zāļu cenai aptieka iekasē maksu par farmaceita pakalpojumu 1,50 euro vai 2,50 euro, ja aptieka (aptiekas filiāle) ir vienīgā aptieka (aptiekas filiāle) konkrētajā apdzīvotajā vietā, pirmreizēji atprečojot recepti un izsniedzot zāles.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Precizēt regulējumu nosakot, ka karavīriem sedz maksu par farmaceita pakalpojumu, pirmreizēji atprečojot recepti un izsniedzot zāles un nosakot, ka maksa par farmaceita pakalpojumu, pirmreizēji atprečojot recepti un izsniedzot zāles, karavīram tiek apmaksāta par izdevumiem, kas radušies sākot ar 2025. gada 1. janvāri.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2025. gada 1. janvārī stājās spēkā grozījumi Ministru kabineta 2005.gada 25.oktobra noteikumos Nr. 803 “Noteikumi par zāļu cenu veidošanas principiem”, kas noteic, ka turpmāk papildus zāļu cenai aptieka iekasē maksu par farmaceita pakalpojumu 1,50 euro vai 2,50 euro, ja aptieka (aptiekas filiāle) ir vienīgā aptieka (aptiekas filiāle) konkrētajā apdzīvotajā vietā, pirmreizēji atprečojot recepti un izsniedzot zāles. Vienlaikus grozījumi paredz, ka maksu par farmaceita pakalpojumu 0,75 euro apmērā sedz zāļu pircējs, savukārt atlikušo summu aptiekai sedz Nacionālais veselības dienests no valsts budžeta līdzekļiem.
Pašreiz Ministru kabineta 2013.gada 6.augusta noteikumi Nr.468 “Noteikumi par aktīvā dienesta karavīru, valsts aizsardzības dienesta karavīru, zemessargu un Zemessardzes veterānu veselības aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu saņemšanas nosacījumiem, apmaksājamo pakalpojumu veidiem un izdevumu apmaksas kārtību” nosaka karavīram apmaksājamos medicīniskos pakalpojumus un tajos nav iekļauta maksa par farmaceita pakalpojumu pirmreizēji atprečojot recepti un izsniedzot zāles.
Pašreiz Ministru kabineta 2013.gada 6.augusta noteikumi Nr.468 “Noteikumi par aktīvā dienesta karavīru, valsts aizsardzības dienesta karavīru, zemessargu un Zemessardzes veterānu veselības aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu saņemšanas nosacījumiem, apmaksājamo pakalpojumu veidiem un izdevumu apmaksas kārtību” nosaka karavīram apmaksājamos medicīniskos pakalpojumus un tajos nav iekļauta maksa par farmaceita pakalpojumu pirmreizēji atprečojot recepti un izsniedzot zāles.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku likuma 39. panta pirmā daļa noteic, ka karavīriem un valsts aizsardzības dienesta karavīriem ir tiesības saņemt apmaksātu veselības aprūpi. Apmaksātās veselības aprūpes saņemšanas nosacījumus, apmaksājamo pakalpojumu veidus un apmaksas kārtību, kā arī veselības aprūpes pakalpojumus un neapmaksājamos izdevumus nosaka Ministru kabineta 2013.gada 6.augusta noteikumi Nr.468 “Noteikumi par aktīvā dienesta karavīru, valsts aizsardzības dienesta karavīru, zemessargu un Zemessardzes veterānu veselības aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu saņemšanas nosacījumiem, apmaksājamo pakalpojumu veidiem un izdevumu apmaksas kārtību” (turpmāk - MK Nr. 468). Ņemot vērā regulējumu, kāds stājies spēkā no 2025. gada 1. janvāra nepieciešams precizēt MK Nr. 468 5. punktu, nosakot, ka karavīram apmaksā arī maksu par farmaceita pakalpojumu.
Risinājuma apraksts
Izdarīt grozījumu MK noteikumos Nr. 468, izsakot 5.3.apakšpunktu šādā redakcijā: "farmaceitiskie pakalpojumi (medikamentu, medicīnisko ierīču un slimnieka kopšanai nepieciešamo preču iegāde, maksa par farmaceita pakalpojumu, pirmreizēji atprečojot recepti un izsniedzot zāles)." Paredzēt, ka maksa par farmaceita pakalpojumu, pirmreizēji atprečojot recepti un izsniedzot zāles, karavīram tiek apmaksāta par izdevumiem, kas radušies sākot ar 2025. gada 1. janvāri.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Noteikumu projekts tiks īstenots Aizsardzības ministrijai (Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem) piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros no apakšprogrammas 22.12.00 “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi