24-TA-950: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts kustamās mantas nodošanu bez atlīdzības Ukrainai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2006.gada 25.jūlija noteikumu Nr.618 "Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā" (turpmāk - MK noteikumi Nr.618) 2.punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir sniegt atbalstu Ukrainai, nododot bez atlīdzības Ukrainas Aizsardzības ministrijai Iekšējās drošības biroja grāmatvedības uzskaitē esošo valsts kustamo mantu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Krievijas Federācijas izraisītais karš Ukrainā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Iekšējās drošības birojs kopš kara sākuma seko līdzi situācijai Ukrainā, atbalsta Ukrainu un vēlas palīdzēt. Izskatot saņemto palīdzības pieprasījumu no Ukrainas Aizsardzības ministrijas, Iekšējās drošības birojs nolēmis sniegt savu atbalstu Ukrainai karā ar Krievijas Federāciju. Tika konstatēts, ka Iekšējās drošības birojs var nodot bez atlīdzības Ukrainai savu kustamu mantu - speciālo apģērbu komplektējošās sastāvdaļas un dažādus tehniskos līdzekļus.
Anotācijas pielikumā norādītie materiāltehniskie līdzekļi turpmākai Iekšējās drošības biroja funkciju nodrošināšanai nav nepieciešami. 2023.gada nogalē Iekšējās drošības biroja amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm jau tika izsniegti jauni speciālā apģērba priekšmeti un anotācijas pielikumā minētās tehnikas vietā jau iegādāta mūsdienīgāka tehnika.
Anotācijas pielikumā norādītie materiāltehniskie līdzekļi turpmākai Iekšējās drošības biroja funkciju nodrošināšanai nav nepieciešami. 2023.gada nogalē Iekšējās drošības biroja amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm jau tika izsniegti jauni speciālā apģērba priekšmeti un anotācijas pielikumā minētās tehnikas vietā jau iegādāta mūsdienīgāka tehnika.
Risinājuma apraksts
Iekšējās drošības birojs radis iespēju nodot bez atlīdzības Ukrainai valsts kustamo mantu (kopējā bilances vērtība 1703,64 euro), kas minēta šīs anotācijas pielikumā.
Iekšējās drošības birojs 2023.gada nogalē, izsniedzot amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm jaunus speciālā apģērba komplektējošās sastāvdaļas, ir radis iespēju nodot bez atlīdzības Ukrainas Aizsardzības ministrijai speciālā apģērba komplektējošās sastāvdaļas, kam saskaņā ar Iekšējās drošības biroja iekšējiem noteikumiem beidzies lietderīgās lietošanas laiks un kas nav bijuši personalizēti ar atšķirības zīmēm.
Anotācijas pielikumā norādītie speciālā apģērba komplektējošās sastāvdaļas un tehnika ir lietoti, bet ir funkcionējoši un izmantojami un joprojām pilda savas funkcijas.
Valsts kustamās mantas tiks nodotas bez atlīdzības Ukrainas Aizsardzības ministrijai, noformējot trīspusēju nodošanas un pieņemšanas aktu, ko parakstīs:
1) Iekšējās drošības biroja atbildīgā amatpersona;
2) fonda “Entrepreneurs for Peace” pārstāvis, apliecinot, ka pieņem kustamo mantu nogādāšanai Ukrainā un nodošanai Ukrainas Aizsardzības ministrijai, tostarp īstenojot visas nepieciešamās darbības un sedzot visus saistītos izdevumus, kā arī nodrošinās akta parakstīšanu no Ukrainas Aizsardzības ministrijas puses un parakstīta akta iesniegšanu Iekšējās drošības birojā;
3) Ukrainas Aizsardzības ministrijas pārstāvis, kurš saņēmis kustamo mantu no fonda “Entrepreneurs for Peace”.
Atbilstoši MK noteikumu Nr.618 5.punktam parakstīto valsts kustamās mantas nodošanas un pieņemšanas aktu apstiprinās Iekšējās drošības biroja priekšnieks.
Iekšējās drošības birojs 2023.gada nogalē, izsniedzot amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm jaunus speciālā apģērba komplektējošās sastāvdaļas, ir radis iespēju nodot bez atlīdzības Ukrainas Aizsardzības ministrijai speciālā apģērba komplektējošās sastāvdaļas, kam saskaņā ar Iekšējās drošības biroja iekšējiem noteikumiem beidzies lietderīgās lietošanas laiks un kas nav bijuši personalizēti ar atšķirības zīmēm.
Anotācijas pielikumā norādītie speciālā apģērba komplektējošās sastāvdaļas un tehnika ir lietoti, bet ir funkcionējoši un izmantojami un joprojām pilda savas funkcijas.
Valsts kustamās mantas tiks nodotas bez atlīdzības Ukrainas Aizsardzības ministrijai, noformējot trīspusēju nodošanas un pieņemšanas aktu, ko parakstīs:
1) Iekšējās drošības biroja atbildīgā amatpersona;
2) fonda “Entrepreneurs for Peace” pārstāvis, apliecinot, ka pieņem kustamo mantu nogādāšanai Ukrainā un nodošanai Ukrainas Aizsardzības ministrijai, tostarp īstenojot visas nepieciešamās darbības un sedzot visus saistītos izdevumus, kā arī nodrošinās akta parakstīšanu no Ukrainas Aizsardzības ministrijas puses un parakstīta akta iesniegšanu Iekšējās drošības birojā;
3) Ukrainas Aizsardzības ministrijas pārstāvis, kurš saņēmis kustamo mantu no fonda “Entrepreneurs for Peace”.
Atbilstoši MK noteikumu Nr.618 5.punktam parakstīto valsts kustamās mantas nodošanas un pieņemšanas aktu apstiprinās Iekšējās drošības biroja priekšnieks.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
MK noteikumu Nr.618 3.punkts nosaka, ka "valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, slēdzot rakstveida līgumu", taču 4.punkts pieļauj, ka "ja objektīvu iemeslu dēļ nav iespējams noslēgt šo noteikumu 3. punktā minēto līgumu, valsts kustamo mantu var nodot bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, noformējot citus valsts kustamās mantas nodošanu un pieņemšanu apliecinošus dokumentus".
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 28. marta noteikumu Nr. 136 “Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 25. jūlija noteikumos Nr.618 “Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā”” sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) noteikto, apstākļi, kas liedz noslēgt rakstveida līgumu, var būt, piemēram, tādi, kas saistīti ar nepieciešamību valsts kustamo mantu nodot nekavējoties (piemēram, ja citu valsti ir skāruši tādi ārkārtas apstākļi, kuru ietekmē kustamo mantu ir nepieciešams saņemt pēc iespējas ātrāk, bet līguma noslēgšanas process nesamērīgi kavētu kustamās mantas nodošanu). Krievijas Federācijas izraisītais karš pret Ukrainu ir radījis ārkārtas apstākļus, kuros mazinājušās Ukrainas institūciju iespējas izvērtēt un abpusēji saskaņot dažādus ar palīdzības sniegšanu un saņemšanu saistītos dokumentus. Ievērojot to, ka atbalsta sniegšanā Ukrainai nepieciešama operatīva rīcība, ir piemērojams MK noteikumu Nr. 618 4. punktā noteiktais.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 28. marta noteikumu Nr. 136 “Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 25. jūlija noteikumos Nr.618 “Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā”” sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) noteikto, apstākļi, kas liedz noslēgt rakstveida līgumu, var būt, piemēram, tādi, kas saistīti ar nepieciešamību valsts kustamo mantu nodot nekavējoties (piemēram, ja citu valsti ir skāruši tādi ārkārtas apstākļi, kuru ietekmē kustamo mantu ir nepieciešams saņemt pēc iespējas ātrāk, bet līguma noslēgšanas process nesamērīgi kavētu kustamās mantas nodošanu). Krievijas Federācijas izraisītais karš pret Ukrainu ir radījis ārkārtas apstākļus, kuros mazinājušās Ukrainas institūciju iespējas izvērtēt un abpusēji saskaņot dažādus ar palīdzības sniegšanu un saņemšanu saistītos dokumentus. Ievērojot to, ka atbalsta sniegšanā Ukrainai nepieciešama operatīva rīcība, ir piemērojams MK noteikumu Nr. 618 4. punktā noteiktais.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Papildu finansējums Iekšlietu ministrijai (Iekšējās drošības birojam) valsts kustamās mantas nodošanai bez atlīdzības Ukrainai, ar to saistītās dokumentācijas noformēšanai un valsts kustamās mantas transportēšanai uz Ukrainu, nebūs nepieciešams.
Kustamās mantas transportēšanu uz Ukrainu un tās nodošanu Ukrainas Aizsardzības ministrijai veiks fonds "Entrepreneurs for Peace", ar kuru Iekšējās drošības birojs noslēgs sadarbības līgumu, attiecīgi transportēšanas izmaksas segs fonds "Entrepreneurs for Peace".
Kustamās mantas transportēšanu uz Ukrainu un tās nodošanu Ukrainas Aizsardzības ministrijai veiks fonds "Entrepreneurs for Peace", ar kuru Iekšējās drošības birojs noslēgs sadarbības līgumu, attiecīgi transportēšanas izmaksas segs fonds "Entrepreneurs for Peace".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Tā kā projekts neatbilst Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5.punktam, kad "institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību arī to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas", sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiks piemērota.
Projekts un tā anotācija būs pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekts un tā anotācija būs pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Iekšējās drošības birojs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi