Anotācija (ex-ante)

25-TA-860: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Vēstnesis" pārveides par tiešās pārvaldes iestādi Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis" uzsākšanu" (25-TA-817), kas izdots saskaņā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma (turpmāk - Pārvaldības likums) 162. panta trešo daļu (šis likumprojekts virzās vienlaikus ar Ministru kabineta rīkojuma projektu (sk. saistītie TA))

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt efektīvu valsts pārvaldes uzdevumu izpildi oficiālās publikācijas, tajā ietvertās informācijas sistematizācijas un tiesiskās informācijas pieejamības jomā (tostarp samazinot administratīvās procedūras grāmatvedības un budžeta plānošanas un pārskatu sniegšanā, vienādojot procesus uzlabot valsts pārvaldes uzdevumu izpildes uzraudzību, atsakoties no konkrētas kapitālsabiedrības valsts kapitāla daļu turēšanas procesa).
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
2026.gada 1.janvārī, jo iestādei jāsāk darboties jau no norādītā datuma.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. Oficiālā izdevēja juridiskās formas noteicošie faktori

Oficiālajam izdevējam noteiktie valsts pārvaldes uzdevumi primāri uztverami kā instruments, ar kuru valsts pilda savu publisko funkciju – cilvēktiesības uz informācijas saņemšanu nodrošināšanu (tostarp, tiesiski saistošas informācijas izsludināšanu, valsts nozīmes informācijas publicēšanu, ikviena tiesību un pienākumu skaidrošanu, informācijas par valsts institūciju darbību atspoguļošanu, sabiedrības līdzdalību valsts darbībā, veicināt tiesiskumu un demokrātiju u.c.), nevis kā līdzeklis, ar kura palīdzību valsts tiecas nodrošināt "iztrūkumu" mēdiju darbības vai izdevējdarbības jomā.
Valstij no Latvijas Republikas Satversmes 1., 90., 99., 100. un 101. panta izriet pienākums nodrošināt augstvērtīgas informācijas infrastruktūru, kas sniedz indivīdam iespējami objektīvu, plašu un dziļu informāciju par dažādām politiskajām, sociālajām un kultūras norisēm, lai indivīds varētu pilnvērtīgi piedalīties sabiedrības dzīvē. Valsts šo pienākumu īsteno, izveidojot ilgtspējīgu, vispārpieejamu un vienotu platformu, kurā nepastarpināti sniedz sabiedrībai nozīmīgu un kvalitatīvu valsts, pilsonisko un tiesisko informāciju un veicina kvalitatīvu sabiedrības diskusiju, uzturot atgriezenisko saiti starp sabiedrību un valsti. Šādas platformas veidošana un attīstīšana ir jāvērtē arī kā nacionālās drošības un informatīvās telpas stiprināšanas ilgtermiņa ieguldījums.
Tiesības saņemt informāciju ir garantētas Latvijas Republikas Satversmes 100. pantā kā tiesību uz vārda brīvību sastāvdaļa. Tiesības uz informāciju ietvertas arī Latvijai saistošajos starptautiskajos līgumos – Eiropas Cilvēktiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijā, Starptautiskajā paktā par pilsoniskajām un politiskajām tiesībām un Eiropas Padomes konvencijā par piekļuvi oficiālajiem dokumentiem. Šīs tiesības ietvertas arī Vispārējā cilvēktiesību deklarācijā. Tiesības saņemt informāciju kā tiesību uz vārda brīvību sastāvdaļa neatņemami ir viens no demokrātiskas sabiedrības pamatiem. Proti, caur tiesību uz informāciju īstenošanu ir panākams, lai valsts pārvalde būtu atklāta, pieejama un tās darbība – pārskatāma. Tiesību uz informāciju īstenošanas rezultātā sabiedrība var pārliecināties, vai valsts pārvalde darbojas sabiedrības interesēs. Turklāt informācijas saņemšana ir galvenais priekšnosacījums, lai persona varētu īstenot savas tiesības šo informāciju izplatīt un paust par to (vai, ņemot to vērā) savu viedokli.
Oficiālā izdevēja sniegtos pakalpojumus savā ziņā var uzskatīt par publiskiem pakalpojumiem plašākā nozīmē (publisko pakalpojumu sniegšana ir materiālu vai nemateriālu labumu piedāvāšana privātpersonām kultūras, izglītības, veselības aizsardzības, sociālajā, vides aizsardzības vai citā jomā, lai nodrošinātu sabiedrības vajadzību ievērošanu šo pakalpojumu saņemšanā). Lai arī, gramatiski tulkojot Valsts pārvaldes iekārtas likuma 87. pantu, varētu nonākt pie secinājuma, ka jebkāda veida publisko pakalpojumu sniegšana ir uzskatāma par valsts darbību privāto tiesību jomā, publiskie pakalpojumi pamatā tiek sniegti publisko tiesību formā.
Publiskie pakalpojumi var tikt sniegti caur trim dažādu tiesisko formu veidojumiem: 1) valsts pārvaldes iestādi; 2) publisko aģentūru; 3) komercsabiedrību. Publiskās personas kompetencē ir izvēlēties atbilstošāko formu, ņemot vērā konkrēto publisko pakalpojumu specifiku.
No juridiskā viedokļa pieļaujams gan tas, ka valsts konkrētā uzdevuma veikšanai izmanto valsts komercsabiedrību (šāds statuss oficiālajam izdevējam ir šobrīd un jau vairāk kā 30 gadus), gan tas, ka valsts šā uzdevuma īstenošanai izveido iestādi (tas, ko šobrīd ierosina valsts kapitāla daļu turētāja).
Izšķiršanās par labu vienam vai otram juridiskā statusa variantam ir atkarīga no lietderības (efektivitātes) apsvērumiem (kas ir primārais kritērijs).

2. Oficiālā izdevēja darbības efektivitāte atkarībā no juridiskās formas

Tieslietu ministrija ir izvērtējusi oficiālā izdevēja darbības efektivitāti atkarībā no juridiskās formas. Šāda nepieciešamība izrietēja arī no Pārvaldības likuma pārejas noteikumu 39. punktā noteiktā, ka nepieciešams atkārtoti vērtēt VSIA "Latvijas Vēstnesis" juridiskās formas atbilstību tai noteiktajām funkcijām, stratēģiskajiem mērķiem un uzdevumiem.
Oficiālajam izdevējam valsts kapitālsabiedrības statuss savulaik saglabāts, lai neradītu liekus riskus deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu izpildē (tajā skaitā informācijas pieejamības kvalitātē). Oficiālā izdevēja darbība kapitālsabiedrības statusā šobrīd ir efektīva, taču ir konstatēti trūkumi, kas saistīti ar liekām darbībām saistībā ar valsts kapitāla daļu pārvaldību un turētāja pienākumiem (sīkāk skatīt anotācijas 7. sadaļu) un divu standartu grāmatvedības vešanu un budžeta plānošanu, kā arī pēc būtības oficiālās publikācijas un ar to saistīto procesu nodrošināšana nebūtu vērtējams kā uzņēmējdarbības process.
Savukārt valsts aģentūras statuss šobrīd atzīstams kā neatbilstošs maksas pakalpojumu apjoma dēļ, kā arī valsts aģentūras budžeta apstiprināšanas un grozīšanas dēļ. Savulaik valsts aģentūras statuss tika izvēlēts, jo oficiālās publikācijas bija par maksu. Taču kopš 2021. gada 1. janvāra oficiālās publikācijas publicē bez maksas un to publicēšanas izmaksas sedz no valsts budžeta dotācijas, tāpēc no šādas juridiskās formas nācās atteikties un likums, kas to paredzēja nākotnes redzējumā tika grozīts.
Valsts pārvalde ir kļuvusi atsevišķos aspektos efektīvāka (piemēram, centralizēti atsevišķi atbalsta pakalpojumi), pārveides riski ir minimizēti un negatīvi neietekmēs noteikto valsts pārvaldes uzdevumu izpildes efektivitāti, kas ir priekšnoteikums saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40. panta pirmajā daļā noteikto.


3. Valsts kapitāla daļu turētāja ierosinājums un Ministru kabineta lēmums

Ievērojot minēto, Tieslietu ministrija kā valsts kapitāla daļu turētāja ierosināja Ministru kabinetam pārveidot valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Latvijas Vēstnesis" par tieslietu ministra pārraudzībā esošu tiešās pārvaldes iestādi Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis", kas pildītu Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likumā oficiālajam izdevējam noteiktos valsts pārvaldes uzdevumus.
Ministru kabinets šo ierosinājumu atbalstīja [precizējama nākotnes redakcija].

VSIA “Latvijas Vēstnesis” bilances rādītāji uz 31.12.2024.
 
Aktīvi euro
Ilgtermiņa ieguldījumi  138 277
Apgrozāmie līdzekļi  1 120 013
Aktīvu kopsumma 1 258 290
Pasīvi  
Pašu kapitāls 819 180
Kreditori 439 110
Pasīvu kopsumma 1 258 290


VSIA "Latvijas Vēstnesis" mantiskais un finanšu stāvoklis (saistības pret pašu kapitālu - koeficients 66 %) liecina, ka tā spēj segt apzināto kreditoru prasības. Kapitālsabiedrība tiktu pārveidota par tiešās pārvaldes iestādi līdz 2026. gada 1. janvārim.
Plānots, ka iestādes darbības izmaksas tiks nodrošinātas Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammas  09.07.00 "Oficiālās publikācijas un tiesiskās informācijas nodrošināšana" ietvaros. Likumā "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" šajā apakšprogrammā ir paredzēts finansējums 2 250 932 euro.


4. Nepieciešamās izmaiņas Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likumā un saistītajos tiesību aktos

Lai nodrošinātu pārveidi, nepieciešamas izmaiņas Oficiālo publikāciju un tiesiskā informācijas likumā, kas saistītas ar šādiem aspektiem - oficiālā izdevēja nosaukuma maiņu un padotības formu - pārraudzība, žurnālam "Jurista Vārds" masu informācijas līdzekļa statusu, sabiedrības līdzdalību satura veidošanā, valsts pārvaldes uzdevumu izpildes finansēšanas kapitālsabiedrībai (privātpersonai) modeļa maiņa uz budžeta iestādi, maksas pakalpojumu cenrāža, maksāšanas kārtības un atvieglojumu noteikšanu iestādes līmenī.

Nepieciešamās izmaiņas saistītajos normatīvajos aktos atspoguļotas anotācijas 4. sadaļā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likumā ir minēta oficiālā izdevēja juridiskā forma un nosaukums, kas pārveides lēmumu kontekstā ir maināms, kā arī minētā likuma ietvaros ir saskaņojama ar to saistītā lietotā terminoloģija un saīsinājumi.
Risinājuma apraksts
1.Paredzēt aizstāt visā Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likumā vārdus "Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Vēstnesis"" (attiecīgā locījumā) un vārdus "oficiālā izdevuma izdevējs" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"" (attiecīgā locījumā).
Šobrīd šīs izmaiņas skars minētā likuma 14. panta otro daļu (divas reizes) un trešo daļu (tiek izslēgta), 15. panta otro daļu, 16. panta pirmo daļu, 17. panta otro daļu attiecībā uz valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Vēstnesis" nosaukuma maiņu; 13. panta pirmo un otro daļu (tiek izslēgtas), 17. panta ceturto daļu un 19. pantu attiecībā uz minētā likuma terminoloģijas saskaņošanu.
2. Paredzēt minētajā likumā aizstāt 12. panta otrajā daļā vārdus "Oficiālā izdevuma izdevējs nodrošina" ar vārdiem "Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis" nodrošina oficiālajā izdevumā".
Problēmas apraksts
Oficiālās publikācijas un tiesiskās informācijas nodrošināšanas izmaksu segšanas avoti Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 13. pantā noteikti kā kapitālsabiedrībai (privātpersonai) - valsts budžeta dotācija, kapitālsabiedrības pašu ieņēmumi no saimnieciskās darbības un citiem normatīvi paredzētiem finanšu avotiem. Tiešās pārvaldes iestādes darbība kā budžeta iestādei  pilnībā tiks finansēta no valsts budžeta saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību. Tāpēc likumā vairs papildus īpaši nav jāparedz kā tiks segtas valsts pārvaldes uzdevumu izpildes izmaksas. Budžeta iestādes iespējamie ieņēmumi jau ir atrunāti Likumā par budžetu un finanšu vadību. Tā piemēram, tiek pieļauti ieņēmumi no maksas pakalpojumiem, ja tie tiek paredzēti ārējos normatīvajos aktos, lai nodrošinātu sabiedrības vajadzību ievērošanu. Oficiālais izdevējs vairs nebūs kapitālsabiedrība un nebūs arī saimnieciskās darbības. Tādēļ Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 13. panta regulējums iestādes statusam vairs nav aktuāls.
Risinājuma apraksts
Paredzēt Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likumā izslēgt 13. pantu, kas noteic oficiālās publikācijas un tiesiskās informācijas nodrošināšanas izmaksu segšanas avotus. Vienlaikus pārceļot minētā likuma 13. panta otrās daļas normu par pakalpojumu maksas noteikšanu uz likuma 14. pantu.
Problēmas apraksts
Kontekstā ar noteiktajiem valsts pārvaldes uzdevumiem, kuru izpildē nodrošināma būtiska patstāvība informatīvā satura publiskošanā un veidošanā iestādei nosakāma padotības forma - pārraudzība. Tieslietu ministrija ir vadošā (augstākā) iestāde oficiālās publikācijas, tajā ietvertās informācijas sistematizācijas un tiesiskās informācijas pieejamības jomā, tad iestādes pārraudzība būtu nosakāma tieslietu ministram. Iestādes pārraudzību ministrs īstenos ar Tieslietu ministrijas starpniecību (tas tiks noteikts iestādes nolikumā). Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 7. panta 5.1 daļā noteikto tiešajā pārvaldē institucionālo padotību īsteno pakļautības formā, ja likumā nav noteikts citādi. Tāpēc pārraudzības forma nosakāma likuma līmenī. Arī Ministru kabineta rīkojums (25-TA-817) paredz, ka iestāde būs tieslietu ministra pārraudzībā.
Risinājuma apraksts
Tāpēc nepieciešams likuma līmenī nostiprināt, ka Oficiālais izdevējs “Latvijas Vēstnesis" ir tieslietu ministra pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde (plānotais grozījums Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 14. panta otrajā daļā).
Problēmas apraksts
Nepieciešams noteikt, ka maksu par Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 14. panta otrās daļas 4. un 7. punktā, 17. panta ceturtajā daļā un 18. panta pirmajā daļā minēto pakalpojumu un pakalpojumu privāttiesisko attiecību ietvaros, maksāšanas kārtību un atvieglojumus nosaka Oficiālā izdevēja "Latvijas Vēstnesis" vadītājs, vienlaikus ņemot vērā Ministru kabineta noteikto kārtību, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodiku (izņēmums no Likuma par budžetu un finanšu vadību). Tādējādi iestādes maksu par maksas pakalpojumiem neapstiprinātu Ministru kabinets un iestāde varēs operatīvi reaģēt uz cenas veidojošajiem apstākļiem (piem., pakalpojuma pieprasījumu). Tāpat atbilstoši Administratīvā procesa likuma 70. panta otrajā daļā un Paziņošanas likumā noteiktajam, nosakāms, ka minēto vispārīgo administratīvo aktu paziņo ar publikāciju oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis". Vienlaikus iestāde ievēros arī Ministru kabineta 2006. gada 21. novembra noteikumus Nr. 940 "Noteikumi par informācijas sniegšanas maksas pakalpojumiem" un Ministru kabineta 2010. gada 12. oktobra noteikumus Nr. 972 "Noteikumi par kārtību, kā veicami maksājumi valsts budžetā un tie atzīstami par saņemtiem, un prasībām tiešsaistes maksājumu pakalpojumu izmantošanai norēķinos ar valsts budžetu".
Risinājuma apraksts
Paredzēt Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likumā noteikt, ka maksu par Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 14. panta otrās daļas 4. un 7. punktā, 17. panta ceturtajā daļā un 18. panta pirmajā daļā minēto pakalpojumu un pakalpojumu privāttiesisko attiecību ietvaros, maksāšanas kārtību un atvieglojumus nosaka Oficiālā izdevēja "Latvijas Vēstnesis" vadītājs, ņemot vērā Ministru kabineta noteikto kārtību, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodiku. Minēto vispārīgo administratīvo aktu paziņo ar publikāciju oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
Problēmas apraksts
Nepieciešams skaidri noteikt, ka žurnāls "Jurista Vārds" ir masu informācijas līdzeklis (likums "Par presi un citiem masu informācijas līdzekļiem"), nevis, piem., informatīvais izdevums, ko izdod sabiedrisko attiecību ietvaros. Šis risinājums nodrošina sabiedrības tiesības uz vārda brīvību, kas ietver arī tiesības uz informācijas iegūšanu nepastarpināti. Papildus nepieciešama arī žurnāla integrēšana iestādes struktūrā (lai ir skaidrs, ka tas nav patstāvīgs subjekts) un noteikt redakcionālo neatkarību, izvairoties no valsts pārvaldes hierarhiskajām attiecībām žurnāla satura veidošanā un atbildībā par to.
Risinājuma apraksts
Paredzēt Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likumā noteikt, ka žurnāls "Jurista Vārds" ir masu informācijas līdzeklis un tā redakcija darbojas saskaņā ar likumu “Par presi un citiem masu informācijas līdzekļiem”, kā arī noteikt, ka žurnāls ir Oficiālā izdevēja "Latvijas Vēstnesis" struktūrvienība.
Problēmas apraksts
Tā kā tiesības uz informāciju ir balstītas uz sabiedrības vajadzībām, nepieciešams noteikt pastāvīgu sabiedrības līdzdalību satura virzienu veidošanā žurnālam "Jurista Vārds" un portālam "Cilvēks. Valsts. Likums" (LVportals.lv), veidojot iestādē konsultatīvas padomes.
Risinājuma apraksts
Paredzēt Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likumā noteikt, ka lai veicinātu sabiedrības līdzdalību portāla "Cilvēks. Valsts. Likums" satura prioritāro virzienu noteikšanā, Oficiālais izdevējs “Latvijas Vēstnesis” izveido konsultatīvo padomi, kuras lēmumiem ir ieteikuma raksturs. Un līdzīgi noteikt, ka, lai veicinātu tieslietu, tiesu un juridiskās izglītības nozares līdzdalību žurnāla satura virzienu noteikšanā, Oficiālais izdevējs “Latvijas Vēstnesis” izveido žurnāla konsultatīvo padomi, kuras lēmumiem ir ieteikuma raksturs.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 15. panta otrajā daļā noteikto oficiālais izdevējs ir Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas sistēmas pārzinis, bet saskaņā ar likumu "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" 4.8panta pirmajā daļā noteikto Uzņēmumu reģistrs ir Uzņēmumu reģistra informācijas sistēmas pārzinis. Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 18. pantā lietots termins "turētājs", nevis "pārzinis". Tāpēc nepieciešams likumā saskaņot terminoloģiju.
Risinājuma apraksts
Paredzēt Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likumā aizstāt 18. panta otrajā daļā vārdu "turētājs" ar vārdu "pārzinis".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Skatīt anotācijas 1.3.2. punkta aprakstu par oficiālā izdevēja darbības efektivitāti valsts kapitālsabiedrības un valsts aģentūras statusā.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Pārveides veiksmīgai norisei būtu nepieciešams, ka likumprojektu pieņemtu ne vēlāk kā 2025.gada 1.novembrī.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • VSIA "Latvijas Vēstnesis" darbinieki, valdes loceklis un pakalpojumu saņēmēji
Ietekmes apraksts
Iestāde būs kapitālsabiedrības tiesību un pienākumu pārņēmēja, kā arī pamatuzdevumu apjoms paliek nemainīgs. Tāpēc saskaņā ar Pārvaldības likuma 164. pantu divu mēnešu laikā pēc iestādes darba sākuma rakstveidā paziņos attiecīgajam darbiniekam (amatpersonai) par grozījumiem darba līgumā, ievērojot Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā noteikto. Ja darbinieks pēc paziņojuma saņemšanas nepiekritīs noteiktajiem grozījumiem darba līgumā vai mēneša laikā nesniegs atbildi, vadītājs ar darbinieku izbeigs darba tiesiskās attiecības. Savukārt attiecībā uz ierēdņu amatiem valsts pārvaldes iestādes vadītājs divu mēnešu laikā pēc iestādes darba sākuma noteiks Valsts civildienesta likumā paredzētajā kārtībā valsts civildienesta ierēdņu amatus iestādē un darbiniekam, kurš iestādē ieņem amatu, kas ir noteikts kā ierēdņa amats, rakstveidā paziņos par amata statusa maiņu un brīdinās viņu par darba tiesisko attiecību izbeigšanu un valsts civildienesta attiecību uzsākšanu. Ja darbinieks pēc  paziņojuma saņemšanas nepiekritīs ieņemt ierēdņa amatu vai mēneša laikā nesniegs atbildi un iestāde nevar piedāvāt viņam citu amatu, kas nav ierēdņa amats, vai viņš nepiekrīt ieņemt citu piedāvāto amatu, vadītājs ar darbinieku izbeigs darba tiesiskās attiecības. Darbinieku, kurš pēc paziņojuma saņemšanas piekritīs ieņemt ierēdņa amatu un atbildīs Valsts civildienesta likuma 7. pantā noteiktajām obligātajām prasībām, iecels ierēdņa amatā un piešķirs viņam ierēdņa statusu. Tāpat ierēdņiem turpmāk būs jāievēro likums "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" (t.sk. amata savienošanas ierobežojumus un pienākumu iesniegt valsts amatpersonas deklarāciju stājoties un atstājot amatu un kārtējo par iepriekšējo gadu). 
Kapitālsabiedrības pagaidu valdes locekļa pilnvaras beigsies līdz ar kapitālsabiedrības izslēgšanu no komercreģistra. Viņam būs tiesības pieteikties uz vakanto iestādes vadītāja amatu  
Pēc būtības darba organizācija tiks turpināta īstenot tādējādi, lai tiktu nepārtraukti nodrošinātas veikt uzticētās funkcijas. Valdes funkcijas pārņems iestādes vadītājs.
Ietekme uz pakalpojumu saņēmēju fizisku personu ir līdzīga kā juridiskai personai, tāpēc aicinām skatīt zemāk.
Juridiskās personas
  • VSIA "Latvijas Vēstnesis" kreditori, atbalsta pakalpojumu sniedzēji un informācijas iesniedzēji, pakalpojumu saņēmēji, sabiedriskās organizācijas un nevalstiskās organizācijas (NVO), kas iesaistās tiesiskās informācijas un sabiedriski nozīmīga pilsoniskās izglītības satura veidošanā (attiecībā uz www.lvportals.lv), un tieslietu, tiesu un juridiskās izglītības nozares līdzdalība (www.juristavards.lv)
Ietekmes apraksts
Kapitālsabiedrības kreditori tiks apzināti un viņu prasījumi apmierināti saskaņā ar Pārvaldības likuma 162. pantā noteikto. Proti, lēmumu par kapitālsabiedrības pārveides uzsākšanu publicēs oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un rakstveidā paziņos visiem zināmajiem kapitālsabiedrības kreditoriem. Paziņojumā sabiedrības nezināmie kreditori tiks uzaicināti pieteikt savus prasījumus divu mēnešu laikā pēc paziņojuma publicēšanas (publikācija oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis"). Prasījumā norādāms prasījuma saturs, pamats un apmērs, un tam pievienojami prasījumu pamatojošie dokumenti. Kapitālsabiedrības nezināmie kreditori, kas nav pieteikuši savu prasījumu likumā noteiktajā kārtībā, pēc kapitālsabiedrības pārveides par iestādi zaudēs tiesības prasīt, lai publiska persona izpilda saistības. 

Iestāde būs kapitālsabiedrības tiesību un pienākumu pārņēmēja tāpēc dēļ pārveides būtiskām izmaņām attiecībās ar pakalpojumu sniedzējiem un informācijas iesniedzējiem nebūtu jābūt (iestādes rekvizītu un pakalpojumu sniegšanas adreses maiņa). Attiecībā uz saziņas kanālu un rekvizītu izmaiņām - atbalsta pakalpojumu sniedzēji (piem., līgumpartneri) un pakalpojumu saņēmēji (piem., klienti) tiks apziņoti (atbilstoši sadarbības formātam), kā arī informācija par juridiskā statusa maiņu tiks iekļauta publiskajās saziņas vietnēs un šādi arī citi informācijas iesniedzēji uzzinās par statusa izmaiņām, rekvizītu izmaiņām u.tml. 

Plānots, ka turpmāk iestādes pakalpojumu saņēmējiem saistošo maksu par Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 14. panta otrās daļas 4. un 7. punktā, 17. panta ceturtajā daļā un 18. panta pirmajā daļā minēto pakalpojumu un pakalpojumu privāttiesisko attiecību ietvaros, maksāšanas kārtību un atvieglojumus noteiks Oficiālā izdevēja "Latvijas Vēstnesis" vadītājs, vienlaikus ņemot vērā Ministru kabineta noteikto kārtību, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodiku. Ar minēto vispārīgo administratīvo aktu varēs iepazīties oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis". Vienlaikus iestāde ievēros arī Ministru kabineta 2006. gada 21. novembra noteikumus Nr. 940 "Noteikumi par informācijas sniegšanas maksas pakalpojumiem" un Ministru kabineta 2010. gada 12. oktobra noteikumus Nr. 972 "Noteikumi par kārtību, kā veicami maksājumi valsts budžetā un tie atzīstami par saņemtiem, un prasībām tiešsaistes maksājumu pakalpojumu izmantošanai norēķinos ar valsts budžetu".
Sabiedriskās organizācijas un nevalstiskās organizācijas (NVO), kas iesaistās tiesiskās informācijas un sabiedriski nozīmīga pilsoniskās izglītības satura veidošanā (attiecībā uz www.lvportals.lv) rodas iespēja pastāvīgi līdzdarboties portāla "Cilvēks. Valsts. Likums" satura prioritāro virzienu noteikšanā. Savukārt tieslietu, tiesu un juridiskās izglītības nozares līdzdalības ietvaros (www.juristavards.lv) rodas iespēja pastāvīgi līdzdarboties žurnāla "Jurista Vārds" satura virzienu noteikšanā (paredzēta NVO pārstāvniecība konsultatīvajās padomēs, kurā ir ieteikuma raksturs).

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts "Oficiālā izdevēja "Latvijas Vēstnesis" nolikums"

Pamatojums un apraksts
Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 16.pantā noteikto nolikumā nosaka vai norāda:
1) iestādes nosaukumu;
2) Ministru kabineta locekli, kura padotībā iestāde atrodas;
3) iestādes funkcijas, uzdevumus un kompetenci;
4) kārtību, kādā sniedzami pārskati par iestādes funkciju pildīšanu un līdzekļu izmantošanu;
5) iestādes darbības tiesiskuma nodrošināšanas mehānismu;
6) iestādi vai pārvaldes amatpersonu, kurai privātpersona var apstrīdēt administratīvo aktu vai faktisko rīcību;
7) citus jautājumus, kurus Ministru kabinets uzskata par svarīgiem.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija

4.1.2. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījums Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumos Nr. 474 "Tieslietu ministrijas nolikums""

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams norādīt jaunu padotības iestādi.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija

4.1.3. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījums Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumos Nr. 333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība""

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams paredzēt svītrot noteikumu 24.punktu, jo oficiālās publikācijas ir bez maksas un šāds izņēmums vairs nav nepieciešams.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija

4.1.4. Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Vēstnesis" pārveides par tiešās pārvaldes iestādi Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis" pabeigšanu"

Pamatojums un apraksts
Saskaņā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 163.panta pirmajā daļa noteikto rīkojumā nosaka:
1) par iestādi pārveidojamās kapitālsabiedrības firmu un reģistrācijas numuru;
2) izveidojamo iestādi, tās nosaukumu, padotības formu un Ministru kabineta locekli vai atvasinātas publiskas personas institūciju un amatpersonu, kuras padotībā iestāde nodota;
3) kārtību, kādā ieceļ amatā izveidotās iestādes vadītāju;
4) termiņu, līdz kuram valde iesniedz pieteikumu par kapitālsabiedrības izslēgšanu no komercreģistra;
5) datumu, ar kuru kapitālsabiedrība izslēdzama no komercreģistra.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
Papildus būs nepieciešamas izmaiņas Ministru kabineta 2021. gada 10.  augusta noteikumos Nr. 536 "Oficiālo publikāciju noteikumi", saistībā ar regulējumu, kas izdots saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 18. panta pirmo daļu un  zaudēs spēku saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta piekto daļu, jo likumprojektā paredzētas izmaiņas, ka iestādes maksas pakalpojuma cenrādi, maksāšanas kārtību un atvieglojumus noteiks iestādes vadītājs. Savukārt minēto noteikumu regulējumu, kas izdots saskaņā ar Politisko partiju likuma 18. panta otrajā daļā noteikto, proti, likuma pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt politisko partiju reģistra ziņu publicēšanas kārtību var pārskatīt un novēršot kazuistiku ietvert Politisko partiju likumā.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Tieslietu ministrija
  • VSIA "Latvijas Vēstnesis"
  • Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
1. Kapitālsabiedrība nodrošina divu standartu grāmatvedības vešanu un budžeta plānošanu, jo valsts pārvaldes uzdevumu izpildei saņem valsts budžeta dotāciju, iestādē tas notiks pēc viena standarta. 
2. Tieslietu ministrijai procedūras pār valsts pārvaldes uzdevumu izpildes uzraudzību (budžeta plānošanas un izpildes procedūra, darbu plānošana un atskaites) vienādojas, kā arī vairs nebūs konkrētās kapitālsabiedrības valsts kapitāla daļu turēšanas procesa.
3. Samazinās ar korporatīvās pārvaldības prasību izpildi saistītais administratīvais slogs kapitālsabiedrībai un Tieslietu ministrijai kā kapitāla daļu turētājai, tostarp Tieslietu ministrijas valsts sekretārs kā kapitāla daļu turētāja pārstāvis turpmāk nepildīs Pārvaldības likumā noteiktos padomes uzdevumus.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Iestāde pievienojas digitalizētiem centralizētiem grāmatvedības pakalpojumiem.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Grāmatvedība un budžeta plānošana iestādē notiks pēc viena standarta, mazināsies atskaites Valsts ieņēmumu dienestam (gada pārskati; ceturkšņa bilances un peļņas vai zaudējumu aprēķini) un Valsts kancelejai (koordinācijas institūcijai) par kapitālsabiedrības darbību. Nevajadzēs zvērināta revidenta pakalpojumus. Iestādes iekšējo auditu veiks Tieslietu ministrijas iekšējais audits.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Valsts kapitālsabiedrība tiek pārveidota par tiešās pārvaldes iestādi, tādējādi darbojoties privāto tiesību jomā tik daudz cik tas nepieciešams deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu izpildei.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tā kā tiesības uz informāciju ir balstītas uz sabiedrības vajadzībām, tiks noteikta sabiedrības līdzdalība satura virzienu veidošanā (žurnālam "Jurista Vārds" un portālam "Cilvēks. Valsts. Likums" (LVportals.lv)), veidojot iestādē konsultatīvas padomes.   

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Nav.
Pielikumi