Anotācija (ex-ante)

24-TA-2200: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Veterinārmedicīnas likuma 35. panta pirmā daļa un otrās daļas 1. punkts.
Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" (turpmāk – noteikumi Nr. 421) 43. punkts, Ministru kabineta 2021. gada 1. aprīļa noteikumi Nr. 199 "Valsts uzraudzībā esošās dzīvnieku infekcijas slimības vai epizootijas uzliesmojuma laikā radušos zaudējumu kompensācijas noteikumi" (turpmāk – noteikumi Nr. 199) un valsts galvenā pārtikas un veterinārā inspektora 2024. gada 20. jūnija rīkojums Nr. 107 "Par karantīnas noteikšanu un ierobežojumiem Valmieras novada Matīšu pagastā".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Lauku atbalsta dienestam nepieciešami papildu budžeta līdzekļi (62 894,55 euro), lai nodrošinātu kompensācijas izmaksu dzīvnieku īpašniekam par zaudējumiem, kas radušies Āfrikas cūku mēra (turpmāk – ĀCM) apkarošanas laikā Valmieras novada Matīšu pagastā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Komisijas 2011. gada 30. novembra Īstenošanas lēmuma 2011/807/ES, ar ko apstiprina atsevišķu dzīvnieku slimību un zoonožu izskaušanas, kontroles un uzraudzības gada un daudzgadu programmas, kuras dalībvalstis iesniegušas 2012. gadam un turpmākajiem gadiem, un Savienības finansiālo ieguldījumu, (turpmāk – Lēmums 2011/807/ES) 14. pantā noteikts, ka 90 dienu laikā pēc dzīvnieku īpašnieka iesnieguma saņemšanas ir jāizmaksā kompensācija, to pārskaitot uz dzīvnieku īpašnieka norādīto bankas kontu. Konkrētajiem kompensācijas maksājumiem, kas pārskaitīti pēc 90 dienu perioda, Eiropas Komisija ir tiesīga piemērot līdzfinansējuma samazinājumu. Lauku atbalsta dienests (turpmāk – LAD) 2024. gada 20. augustā saņēma iesniegumu par epizootijas – Āfrikas cūku mēra – apkarošanas laikā radušos zaudējumu kompensāciju. Zaudējumu kompensācijas izmaksas termiņš ir 2024. gada 20. novembris.
Veterinārmedicīnas likuma 35. panta pirmajā daļā ir noteikts, ka epizootijas uzliesmojuma gadījumā dzīvnieku īpašniekam ir tiesības saņemt zaudējumu kompensāciju Ministru kabineta noteiktajā apmērā, ja ir izpildītas dzīvnieku veselības jomu reglamentējošos normatīvajos aktos noteiktās prasības attiecībā uz dzīvnieku apzīmēšanu un reģistrāciju, dzīvnieku ēdināšanu, biodrošību, rīcību epizootijas uzliesmojuma gadījumā un draudu novēršanai, dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu un tādu atvasinātu produktu apriti, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, kā arī ziņošanu par dzīvnieku pārvietošanu un dzīvnieku saslimšanu. Savukārt Veterinārmedicīnas likuma 35. panta otrās daļas 1. punktā ir noteikts, ka dzīvnieku īpašniekam ir tiesības pieteikties uz zaudējumu kompensāciju par
1) dzīvniekiem, kas nobeigušies laikā no brīža, kad tiek ziņots, ka ir aizdomas par epizootijas uzliesmojumu, līdz brīdim, kad ir pabeigta dzīvnieku piespiedu nokaušana vai nogalināšana;
2) slimības apkarošanas pasākumu laikā nogalinātajiem dzīvniekiem;
3) iznīcinātajiem dzīvnieku izcelsmes produktiem un reproduktīvajiem produktiem;
4) iznīcināto dzīvnieku barību;
5) iznīcināto inventāru, ko nav iespējams dezinficēt;
6) dzīvnieku novietnes noslēguma dezinfekciju.
Noteikumos Nr. 199 noteikti nosacījumi un kārtība, kādā piešķir un dzīvnieku īpašnieks saņem kompensāciju par zaudējumiem, kas radušies epizootijas uzliesmojuma laikā.
Lēmuma 2011/807/ES 14. pantā noteikts, ka 90 dienu laikā pēc dzīvnieku īpašnieka iesnieguma saņemšanas ir jāizmaksā kompensācija, to pārskaitot uz dzīvnieku īpašnieka norādīto bankas kontu. Konkrētajiem kompensācijas maksājumiem, kas pārskaitīti pēc 90 dienu perioda, Eiropas Komisija ir tiesīga piemērot līdzfinansējuma samazinājumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2024. gada 20. augustā LAD saņēma Valmieras rajona Matīšu pagasta zemnieku saimniecības "Lelles" (novietnes reģistrācijas numurs Lauksaimniecības datu centra datubāzē LV1480282) iesniegumu par zaudējumu kompensāciju par piespiedu kārtā nogalinātiem un iznīcinātiem dzīvniekiem, iznīcināto barību un iznīcinātiem, no apgrozības izņemtiem dzīvnieku izcelsmes produktiem.
Pamatojoties uz Lēmumā 2011/807/ES noteikto, zaudējumu kompensācija dzīvnieku īpašniekam ZS "Lelles" ir jāpārskaita uz norādīto bankas kontu līdz 2024. gada 20. novembrim.
Latvijā tiek īstenota ar Eiropas Komisiju saskaņota un apstiprināta ĀCM uzraudzības un kontroles programma, taču tajā minētie līdzekļi nav paredzēti, lai segtu izdevumus, kas radušies ĀCM uzliesmojumu apkarošanai cūku novietnēs. Savukārt dalībvalstu izdevumus, kas radušies, pēc ĀCM uzliesmojuma īstenojot tā apkarošanas pasākumus cūku novietnēs, Eiropas Komisija līdzfinansē kā ārkārtas pasākumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 28. aprīļa Regulas (ES) 2021/690, ar ko izveido iekšējā tirgus, uzņēmumu, tostarp mazo un vidējo uzņēmumu, konkurētspējas, augu, dzīvnieku, pārtikas aprites un dzīvnieku barības jomas un Eiropas statistikas programmu (vienotā tirgus programma) un atceļ Regulas (ES) Nr. 99/2013, (ES) Nr. 1287/2013, (ES) Nr. 254/2014, un (ES) Nr. 652/2014, (turpmāk – Regula 2021/690) 3. panta 2. punkta "e" apakšpunktā minēto mērķi un nosacījumiem un saskaņā ar Eiropas Komisijas 2021. gada 6. maija Īstenošanas Lēmumā C(2021) 3046 (Commission Implementing Decision of 6.5.2021 on the financing of the Programme for Single Market, competitiveness of enterprises, including small and medium sized enterprises, and European Statistics and the adoption of the work programme for 2021-2024) noteikto.
Risinājuma apraksts
Lai ZS "Lelles" izmaksātu kompensāciju par zaudējumiem, kas radušies ĀCM apkarošanas laikā, Zemkopības ministrijai (LAD) no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" nepieciešams saņemt 62 894,55 euro. Kompensāciju lauksaimniecības dzīvnieku īpašniekam izmaksās LAD pēc naudas līdzekļu saņemšanas.
Pamatojoties uz Lēmumā 2011/807/ES noteikto, zaudējumu kompensācija ZS "Lelles" jāpārskaita uz norādīto bankas kontu līdz 2024. gada 20. novembrim.
Rīkojuma projekta pieņemšana problēmu atrisinās pilnībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
62 895
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
62 895
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-62 895
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-62 895
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
62 895
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Ar rīkojuma projektu tiek paredzēta kompensācijas izmaksa Valmieras rajona Matīšu pagasta ZS "Lelles" (uzņēmuma reģistrācijas numurs Uzņēmumu reģistrā 54101021201, novietnes reģistrācijas numurs Lauksaimniecības datu centra datubāzē LV1480282) 62 894,55 euro apmērā, t.sk.
1) par piespiedu kārtā nogalinātām un iznīcinātām cūkām 61 155,17 euro;
2) par iznīcinātiem no apgrozības izņemtiem dzīvnieku izcelsmes produktiem 642,42 euro;
3) par iznīcināto barību 1 096,96 euro.

1. Atbilstoši dzīvnieku īpašnieka iesniegumā norādītajai informācijai (Pārtikas un veterinārā dienesta dzīvnieku nogalināšanas aktam Nr. 96-24-1) novietnē piespiedu kārtā nogalinātas un iznīcinātas 548 cūkas. Noteikumu Nr. 199 1. pielikumā ir noteikts kompensācijas apmērs katrai cūku grupai atkarībā no svara un pielietojuma.
Kompensācijas aprēķins par piespiedu kārtā nogalinātām un iznīcinātām cūkām ir šāds:
1) 85 pārraudzībā un snieguma pārbaudē esoši dzīvnieki – sivēnmāte un grūsna vaislas jauncūka x 284,57 euro = 24 188,45 euro;
2) 1 pārraudzībā un snieguma pārbaudē esošs dzīvnieks – kuilis x 426,86 euro = 426,86 euro;
3) 184 piena sivēni un atšķirtie sivēni svarā līdz 30 kg x 42,69 euro = 7854,96 euro;
4) 162 nobarojamās cūkas vai vaislas jauncūkas (tostarp jaunkuiļi) svarā no 31 līdz 80 kg x 85,37 euro = 13 829,94 euro;
5) 116 nobarojamās cūkas vai vaislas jauncūkas (tostarp jaunkuiļi) svarā virs 81 kg x 128,06 euro = 14 854,96 euro.

2. Noteikumu Nr. 199 5. punktā noteikts, ka kompensācijas apmērs par iznīcinātiem dzīvnieku izcelsmes produktiem ir 80 procentu no grāmatvedības attaisnojuma dokumentos norādītās cenas. Grāmatvedības attaisnojošajos dokumentos norādīta dzīvnieku izcelsmes produktu cena.
Kompensācijas aprēķins ir šāds:
1) 80 % no  118,13 euro = 94,50 euro par 34,06 kg svaigas cūkgaļas
2) 80 % no  14,15 euro = 11,32 euro par 2,445 kg cūkgaļas desu 
3) 80 % no 134,05 euro = 107,24 euro par 60,40 kg atdzesētas cūkgaļas 
4) 80 % no 536,70 euro = 429,36 euro par 150,00 kg atdzesētas cūkgaļas un subproduktiem 

3. Noteikumu Nr. 199  8. punktā noteikts, ka kompensācijas apmērs par iznīcināto dzīvnieku barību ir 80 % no grāmatvedības attaisnojuma dokumentos norādītās cenas un graudu (piemēram, miežu, kviešu, rudzu, auzu, tritikāles, griķu, rapšu) vidējās iepirkuma cenas valstī, ja dzīvnieku īpašnieks pats audzē graudus un gatavo dzīvnieku barību un nevar uzrādīt grāmatvedības attaisnojuma dokumentu. ZS "Lelles" iesniedza LAD preču pavadzīmes par iepirktajām barības sastāvdaļām un barības piedevām, kā arī uz vietas novietnē gatavotās barības recepti.
Kompensācijas aprēķins par dzīvnieku iznīcināto barību ir šāds:
1) 80 % no pavadzīmēs norādītās cenas par 1 075,00 kg barības un barības sastāvdaļām = 1 058,74 euro;
2) 80 % no aprēķinātās graudu vērtības par 240,00 kg graudu = 38,22 euro.

Attaisnojošie dokumenti par faktiskajām izmaksām tika nosūtīti uz Finanšu ministrijas elektroniskā pasta adresi vairis.santars@fm.gov.lv. 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumi tiek segti no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Regula 2021/690 paredz ārkārtas pasākumu līdzfinansējumu saskaņā ar 3. panta 2. punkta "e" apakšpunktā minēto mērķi un nosacījumiem, kā arī saskaņā ar Eiropas Komisijas 2021. gada 6. maija Īstenošanas Lēmumā C(2021) 3046 (Commission Implementing Decision of 6.5.2021 on the financing of the Programme for Single Market, competitiveness of enterprises, including small and medium sized enterprises, and European Statistics and the adoption of the work programme for 2021-2024) un Eiropas Komisijas 2022. gada 2. jūnija Īstenošanas Lēmumā C(2022) 3467 (Commission Implementing Decision of 2.6.2022 on the adoption of the multiannual work programme for 2023 and 2024 for the implementation of veterinary programmes for animal diseases and zoonoses and phytosanitary programmes for plant pests) (turpmāk – KĪL 3467) noteikto. Līdz Ministru kabineta rīkojuma projekta sagatavošanas un pieņemšanas brīdim nav nosakāma līdzfinansējuma summa no Eiropas Komisijas, jo tikai pēc dalībvalsts pieteikuma un visu dokumentu saņemšanas Eiropas Komisija atbilstoši komisijas rīcībā esošam algoritmam aprēķina līdzfinansējumu summu un pieņem lēmumu par līdzfinansējumu saskaņā ar KĪL 3467.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tā kā ar rīkojuma projektu nav paredzēts ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, sabiedrības līdzdalība un komunikācijas pasākumi rīkojuma projekta izstrādes laikā netika organizēti (Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punkts).
Vienlaikus norādāms, ka rīkojuma projekts un tā anotācija pēc to iekļaušanas attiecīgās Ministru kabineta sēdes izskatāmo jautājumu sarakstā būs publiski pieejamu Ministru kabineta tīmekļvietnes www.mk.gov.lv sadaļās "Ministru kabineta sēdes" un "Tiesību aktu projekti", lai ar tiem varētu iepazīties jebkurš interesents.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi