Anotācija (ex-ante)

21-TA-1715: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas valsts robežas joslas ierīkošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Rīkojuma projekts "Par nekustamā īpašuma atsavināšanu Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas valsts robežas joslas ierīkošanai" (turpmāk - Rīkojuma projekts) izstrādāts saskaņā ar:
Latvijas Republikas valsts robežas likuma 13.panta pirmo, ceturto un devīto daļu, 31.panta trešās daļas 2.punktu;
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 9.panta pirmo daļu;
Ministru kabineta 2019.gada 9.maija rīkojumu Nr.210 "Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai" Valdības rīcības plāna pasākums Nr. 197.1. - “Turpināsim Austrumu robežjoslas izbūvi un aprīkošanu, pabeidzot infrastruktūras izveidi un modernizēšanu”.

 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz no zemes īpašnieka atsavināt nekustamā īpašuma daļu, kas atrodas pie valsts ārējās sauszemes robežas, lai dabā iezīmētu Latvijas Republikas valsts robežas joslu un uzstādītu attiecīgas norādījuma zīmes, radot robežapsardzības sistēmas pastāvēšanai nepieciešamos apstākļus pie ārējās robežas.”
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Latvijas Republikas valsts robežas joslu, pierobežas joslu ārējai sauszemes robežai un pierobežu, kā arī valsts robežas joslas, pierobežas joslas un pierobežas norādījuma zīmju un informatīvo norāžu paraugus un uzstādīšanas kārtību nosaka Ministru kabineta 2012.gada 14.augusta noteikumi Nr.550 "Noteikumi par Latvijas Republikas valsts robežas joslu, pierobežas joslu un pierobežu, kā arī pierobežas, pierobežas joslas un valsts robežas joslas norādījuma zīmju un informatīvo norāžu paraugiem un to uzstādīšanas kārtību” (turpmāk – Noteikumi Nr.550), kas izdoti pamatojoties uz Latvijas Republikas valsts robežas likumā 13.panta pirmajā daļā, 15.panta pirmajā daļā, 19.panta pirmajā daļā un 21.pantā Ministru kabinetam doto deleģējumu.
Latvijas Republikas valsts robežas josla tiek noteikta ar mērķi – iezīmēt robežu dabā, kā arī, lai novērstu iespējamo apdraudējumu robežkontroles jomā, nodrošinātu valsts robežas neaizskaramību, organizētu kontrolētu valsts robežas šķērsošanu un novērstu personu ārējās robežas nelikumīgu šķērsošanu, kā arī mantu un preču pārvietošanu pāri valsts robežai ārpus noteiktajām robežas šķērsošanas vietām. Saskaņā ar Latvijas Republikas valsts robežas likuma 13.panta pirmo daļu Ministru kabinets nosaka noteikta platuma valsts robežas joslu, un tās platums nedrīkst būt šaurāks par Latvijas Republikas noslēgtajos starptautiskajos līgumos noteikto valsts robežas joslas platumu. Atbilstoši Noteikumu Nr.550 2.2.apakšpunktam, Latvijas Republikas valsts robežas platums ar Krievijas Federāciju ir 12 metri.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai veiktu Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas robežas ierīcību atbilstoši Latvijas Republikas valsts robežas likuma nosacījumiem, nepieciešams no zemes īpašniekiem atsavināt nekustamo īpašumu daļas, kas atrodas pie valsts ārējās sauszemes robežas un kas dotu iespēju saskaņā ar Noteikumu Nr.550 nosacījumiem praktiski noteikt un iezīmēt dabā Latvijas Republikas valsts robežas joslu, pierobežas joslu un pierobežu ārējai sauszemes robežai ar Krievijas Federāciju, kā arī uzstādīt valsts robežas joslas, pierobežas joslas un pierobežas norādījuma zīmes un informatīvās norādes, ievērojot attiecīgo deleģējumu.
 
Risinājuma apraksts
Veicot Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas robežas ierīcību, nepieciešams atsavināt robežai pieguļošā nekustamā īpašuma “Sudrabvītoli”, (kadastra Nr. 3882 002 0286) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 3882 003 0313) 0,1076 ha platībā – Šķilbēnu pagastā, Balvu novadā (turpmāk – nekustamais īpašums “Sudrabvītoli”), kuras atrodas valsts robežas joslā.
Nekustamais īpašums "Sudrabvītoli” ir ierakstīts Rēzeknes tiesas zemesgrāmatu nodaļas Šķilbēnu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000466184. Nekustamajam īpašumam "Sudrabvītoli” zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 3882 003 0313 ir noteikti šādi apgrūtinājumi:
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs - 0,0055 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs - 0,0068 ha;
- valsts robežas josla - 0,1076 ha;
- pierobežas josla -  0,1076 ha;
- pierobeža -  0,1076 ha.
Nekustamā īpašuma "Sudrabvītoli” īpašniekam (turpmāk - īpašnieks) 2021.gada 14.jūnijā saskaņā ar Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 204) 13.punktu nosūtīts paziņojums Nr.1.2.8.-10/1565. Informācija par nekustamo īpašumu "Sudrabvītoli” un dokumenti, kas raksturo atsavināmo nekustamo īpašumu, tajā skaitā dokumenti, kas raksturo nekustamā īpašuma sastāvu, stāvokli, uz tā gulstošās nastas un apgrūtinājumus, ienesīgumu, un citi dokumenti par nekustamo īpašumu, kas varētu ietekmēt īpašuma vērtības noteikšanu, no īpašnieka nav saņemti.
Sertificēts vērtētājs apsekoja nekustamo īpašumu "Sudrabvītoli” 2021.gada 25.augustā un 2021.gada 4.oktobra atskaitē par nekustamā īpašuma novērtēšanu noteica nekustamā īpašuma tirgus vērtību 306,00 euro (trīs simti seši euro un 00 centi). Nekustamā īpašuma "Sudrabvītoli” daļas – zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 3882 003 0313, ar platību 0,1076 ha, atsavināšanas rezultātā īpašniekam radušies zaudējumi netika konstatēti.
Ar Iekšlietu ministrijas 2021. gada 1.jūnija rīkojumu Nr.1-12/492 „Par pastāvīgās komisijas izveidošanu sabiedrības vajadzībām nepieciešamā īpašuma atsavināšanai” izveidotā komisija (turpmāk – Komisija) saskaņā ar MK noteikumu Nr.204 26.punktu 2021.gada 22.oktobrī nosūtīja īpašniekam uzaicinājumu Nr.1.2.8-10/5178 piedalīties sēdē par aprēķinātās atlīdzības izvērtēšanu.
Komisija ir saņēmusi īpašnieka 2021.gada 10.novembra iesniegumu ar informāciju, ka īpašnieks aprēķinātai atlīdzībai 306,00 euro (trīs simti seši euro un 00 centi)  piekrīt un komisijas sēdē par aprēķinātās atlīdzības izvērtēšanu nepiedalīsies.
Komisija, pamatojoties uz MK noteikumu Nr.204 35.punktu, 2021. gada 22.novembra sēdē pieņēma lēmumu par nekustamā īpašuma “Sudrabvītoli” atsavināšanas atlīdzības apstiprināšanu, 306,00 euro  (trīs simti seši euro un 00 centi) apmērā (Lēmums Nr.13).
Iekšlietu ministrija saskaņā ar MK noteikumu Nr. 204 36. punktu izskatīja Komisijas 2021.gada 22.novembra lēmumu Nr.13 par atlīdzības apmēru sabiedrības vajadzībām nepieciešamo nekustamo īpašumu atsavināšanai un ar 2021.gada 14.decembra lēmumu Nr.1-67/252 nolēma apstiprināt Komisijas noteikto atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Sudrabvītoli” atsavināšanu, nosakot to 306,00 euro apmērā.
Pēc atsavināšanas pabeigšanas Iekšlietu ministrija īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās zemesgrāmatā uz valsts vārda Iekšlietu ministrijas personā, pievienojot to jau esošam nekustamajam īpašumam.
Projekts attiecas uz iekšlietu politikas jomu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts attiecināms uz tajā minētā nekustamā īpašuma īpašnieku, kuram piederošais īpašums tiek atsavināts.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
436
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
436
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
436
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
436
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Valsts budžetā Izdevumi, kas saistīti ar nekustamā īpašuma atsavināšanu  un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā kopumā sastāda 436 euro  (budžeta apakšprogramma 40.02.00 "Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums”), tajā skaitā:
izdevumi, lai segtu atlīdzību par nekustamo īpašumu atsavināšanu – 306 euro,
izdevumi, kas saistīti ar nostiprinājuma lūguma parakstīšanu pie notāra - 100 euro,
izdevumi, kas saistīti ar īpašuma tiesību reģistrēšanu zemesgrāmatā - 30 euro,
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrija
  • Nodrošinājuma valsts aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi