Anotācija (ex-ante)

22-TA-169: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Limbažu novada pašvaldības nekustamā īpašuma "Aģes ceļš" pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants un Meža likuma 4. panta otrā daļa.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta (turpmāk – rīkojuma projekts) mērķis ir atļaut pārņemt valsts īpašumā Limbažu novada pašvaldības nekustamo īpašumu "Aģes ceļš" Skultes pagastā, Limbažu novadā, jo tas nav nepieciešams pašvaldības funkciju pildīšanai. Nekustamais īpašums tiek nodots Zemkopības ministrijas valdījumā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma "Aģes ceļš" Skultes pagastā, Limbažu  novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6676 012 0143) sastāvā ietilpstošā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6676 012 0218 0,8 ha platībā (turpmāk ‒ nekustamais īpašums) pieder Limbažu novada pašvaldībai, un tā ir nepieciešama, lai īstenotu Meža likuma 4. panta otrajā daļā noteikto valsts funkciju – valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību, ko nodrošina akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži" (turpmāk ‒ Sabiedrība), lai Sabiedrība uz tās par saviem līdzekļiem izbūvētu inženierbūvi – meža ceļu, kas funkcionāli kalpotu kā meža infrastruktūras objekts Sabiedrības mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanās nodrošināšanai. 100% Sabiedrības akciju pieder valstij un valsts  kapitāla daļu turētāja ir Zemkopības ministrija. Mērķis, ar kuru valsts īpašumā tiek pārņemts pašvaldībai piederošs zemes īpašums, paredzot izbūvēt un ierīkot meža infrastruktūras objektu – meža ceļu, ir nodrošināt blakus esošā valsts meža apsaimniekošanu un aizsardzību. Meža ceļa izbūve ar piemērotu ceļa noturību un kvalitāti dos iespēju piekļūt valsts meža masīviem zemes vienībām ar kadastra apzīmējumu 6676 012 0135 47,94 ha platībā un 6676 012 0134 19,31 ha.
Nekustamais īpašums ierakstīts zemesgrāmatā Vidzemes rajona tiesas Zemesgrāmatu nodaļas Skultes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 1000 0061 9676 uz Limbažu novada pašvaldības vārda.
Pēc Valsts zemes dienesta Nekustamo īpašumu valsts kadastra Informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem, zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6676 012 0218 reģistrēti apgrūtinājumi – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) 0,80 ha platībā, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem (7312050101) 0,02 ha platībā, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ar nominālo spriegumu līdz 1 kilovoltam, ja tā šķērso meža teritoriju (7312050801) 0,58 ha platībā, ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs (7311040900) 0,60 ha platība.
 Pēc NĪVKIS datiem, zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6676 012 0218 lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu nodalījuma joslā", kods 1101.
Valstij, pārņemot minēto nekustamo īpašumu no pašvaldības, NĪVKIS reģistrētie apgrūtinājumi nerada papildu ietekmi uz rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma iespējamo izmantošanu. Zemkopības ministrijai, izmantojot valsts nekustamo īpašumu, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslas veidam.
Ievērojot Sabiedrības lūgumu (15.05.2020. vēstule Nr. 4.1-2_046x_260_20_444), Limbažu novada dome ar 30.06.2020. lēmumu Nr. 10 “Par nekustamā īpašuma ar kadastra Nr. 6676 012 0143, “Saulītes-Listes”, Skultes pagastā, Limbažu novadā, pašvaldības ceļa “Saulītes – Listes” – zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6676 012 0143, nodošanu valstij” (protokols Nr. 14, 10.§), 25.03.2021. lēmumu Nr. 24 “Par grozījumu veikšanu Limbažu novada domes 2020. gada 30. jūnija lēmumā “Par nekustamā īpašuma ar kadastra Nr. 6676 012 0143, “Saulītes-Listes”, Skultes pagastā, Limbažu novadā, pašvaldības ceļa “Saulītes – Listes” – zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6676 012 0143, nodošanu valstij (protokols Nr. 14, 10.§)”” (protokols Nr. 7, 24.§) un 25.11.2021. lēmumu Nr. 541 “Par nekustamā īpašuma ar kadastra Nr. 6676 012 0143, Aģes ceļš, Skultes pagastā, Limbažu novadā, nodošanu valstij bez atlīdzības” (protokols Nr. 10, 34.§),  nolēma rīkojumā projektā minēto nekustamo īpašumu nodot bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai un mainīt nekustamā īpašuma ar kadastra Nr. 6676 012 0143 nosaukumu no “Saulītes-Listes” uz “Aģes ceļš”,  nosakot pienākumu bez atlīdzības to nodot Limbažu novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai, kā arī aizliegumu atsavināt un apgrūtināt to ar lietu tiesībām, par to izdarot atzīmi zemesgrāmatā.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šī rīkojuma projekta būtība ir pārņemt valsts īpašumā no Limbažu novada pašvaldības tai piederošu nekustamo īpašumu - zemes vienību, lai Sabiedrība uz tās var izbūvēt inženierbūvi – ceļu, jo tas nepieciešams valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai – valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai, ko saskaņā ar Meža likumā noteikto nodrošinās Sabiedrība.
Risinājuma apraksts
Šī rīkojuma projekta būtība ir pārņemt pašvaldības nekustamo īpašumu valsts īpašumā tādas Meža likumā noteiktās valsts funkcijas nodrošināšanai, kuras izbeigšana nav paredzēta un netiek prognozēta.
Ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. pantā ietvertās prasības par attiecīgās mantas atpakaļ nodošanu pašvaldībai, ja iestāsies rīkojuma projektā 2. punktā minētais apstāklis un nekustamais īpašums vairs netiks izmantots norādītās valsts funkcijas veikšanai, tas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tiks nodots Limbažu novada pašvaldībai kopā ar izbūvēto inženierbūvi – ceļu, iepriekš nodrošinot kadastra datu aktualizāciju par pašvaldībai nododamā nekustamā īpašuma sastāvu NĪVKIS.
Rīkojuma projektam ir pievienoti īpašumtiesības apliecinošie dokumenti un Limbažu novada pašvaldības lēmumi, kas apliecina, ka rīkojuma projektā minētais nekustamais īpašums nav nepieciešams Limbažu novada pašvaldībai.
Ievērojot minēto, nekustamā īpašuma pārņemšana valsts funkciju īstenošanai no pašvaldības ir lietderīga un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas īstenošana.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts  tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus.Nekustamais īpašums (ceļš) ir nepieciešams un tiks izmantots valsts funkcijas īstenošanai.
Juridiskās personas
  • ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts  tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus.Nekustamais īpašums (ceļš) ir nepieciešams un tiks izmantots valsts funkcijas īstenošanai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Nekustamā īpašuma tiesību maiņu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā Sabiedrība segs par saviem finanšu līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
AS "Latvijas valsts meži", Limbažu novada pašvaldība
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Rīkojuma projekts neatbilst Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” noteiktajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • AS "Latvijas valsts meži"
  • Limbažu novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi