Anotācija

25-TA-1609: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2025. gadam" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots, lai precizētu  Ministru kabineta 2024. gada 18. decembra rīkojuma Nr. 1109 "Par pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2025. gadam" Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2025. gadam 4.17. punktu. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz grozīt pasākumu plāna 4. daļas “Sociālā palīdzība, finansiālais atbalsts, pakalpojumi” 4.17. punktu "Psiholoģiskā atbalsta kursa sniegšana Ukrainas Valsts robežsardzes dienesta (State Border Guard Service of Ukraine) amatpersonām", paredzot, ka minēto psiholoģiskā atbalsta kursu saņem arī Ukrainas Valsts ārkārtējo situāciju dienesta (State Emergency Service of Ukraine) amatpersonas. 

Pasākuma - Ukrainas Valsts ārkārtējo situāciju dienesta amatpersonu dalība psiholoģiskā atbalsta kursā -  ieviešana paredzēta 2025. gada septembrī. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd atbalsta pasākumi Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijā tiek nodrošināti saskaņā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumu un ar 2024. gada 18. decembra Ministru kabineta rīkojumu Nr. 1109 apstiprināto Pasākumu plānu Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam Latvijas Republikā 2025. gadam (24-TA-1551). 

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijas Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta un Ukrainas Valsts ārkārtējo situāciju dienesta vadības videokonferences laikā 2024. gada 24. oktobrī, kuras mērķis bija pārrunāt turpmāko sadarbību un nepieciešamo atbalstu Ukrainas Valsts ārkārtējo situāciju dienestam, papildus materiāli-tehniskajam atbalstam ugunsdzēsības automašīnu veidā, tika pārrunāta arī iespēja sniegt psiholoģiskās palīdzības atbalstu.
Dienesta pienākumu veikšana, glābjot iedzīvotāju dzīvības kara apstākļos, liek Ukrainas Valsts ārkārtējo situāciju dienesta nodarbinātajiem sastapties ar ārkārtēju fizisko un emocionālo stresu. Nepārtrauktais risks, traģiskās karadarbības sekas, kā arī atbildība par miljoniem cilvēku dzīvībām, negatīvi ietekmē glābēju psihoemocionālo stāvokli, veicina fizisku un garīgu spēku izsīkumu un rada izdegšanas sindromu. Viens no priekšnosacījumiem sekmīgai pienākumu izpildei dažādās situācijās ir pašu glābēju fiziskā un garīgā veselība, tās saglabāšanas un uzturēšanas iespējas. Ņemot vērā ārkārtējo situāciju, kara norisi un resursu trūkumu, Ukrainā nav iespējams nodrošināt amatpersonām psiholoģisku atbalstu, lai atjaunotu  emocionālo līdzsvaru un spējas pildīt dienesta pienākumus. 

Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests, Valsts robežsardze un Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centrs ir izvērtējuši iespēju pārdalīt 20 no pasākumu plānā Ukrainas Valsts robežsardzes dienesta amatpersonām paredzētajām vietām psiholoģiskā atbalsta kursā 2025. gadā un piešķirt tās Ukrainas Valsts ārkārtējo situāciju dienesta amatpersonām. Iekšlietu ministrija ierosina atbalstīt vietu pārdali un atļaut sniegt 2025. gadā Ukrainas Valsts ārkārtējo situāciju dienesta amatpersonām (20 personām) 12 dienu ilgu psiholoģiskā atbalsta kursu nodaļā “Dzintari”. Kopējais personu skaits, kādam saskaņā ar pasākumu plānu 2025. gadā plānots sniegt minēto atbalsta pasākumu, paliek nemainīgs.

Plānots, ka psiholoģiskā atbalsta kurss Ukrainas Valsts ārkārtējo situāciju dienesta amatpersonām tiks sniegts laikposmā no 2025. gada 8. septembra līdz 2025. gada 19. septembrim. Ukrainas Valsts ārkārtējo situāciju dienesta amatpersonas saņems tādus pašus pakalpojumus, kādus kursa ietvaros saņem Ukrainas Valsts robežsardzes dienesta amatpersonas. Ukrainas valsts ārkārtējo situāciju dienesta amatpersonu nogādāšana nodaļā “Dzintari” notiks kopā ar Ukrainas valsts robežsardzes dienesta amatpersonām un Valsts robežsardze nodrošinās pārvadāšanu, lai Ukrainas Robežsardzes dienesta un Ukrainas valsts ārkārtējo situāciju dienesta amatpersonas atvestu no Ukrainas un Polijas robežas līdz Latvijai, Jūrmalai un aizvestu atpakaļ no Latvijas līdz Ukrainas un Polijas robežai. Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests nodrošinās pavadošo personu kā arī nodrošinās amatpersonu pārvadāšanu psiholoģiskā atbalsta kursa laikā.

Lai minēto nodrošinātu, nepieciešams grozīt pasākumu plāna 4. daļas “Sociālā palīdzība, finansiālais atbalsts, pakalpojumi” 4.17. punktu "Psiholoģiskā atbalsta kursa sniegšana Ukrainas Valsts robežsardzes dienesta (State Border Guard Service of Ukraine) amatpersonām", papildinot pasākumu ar jaunu palīdzības saņēmēju - Ukrainas Valsts ārkārtējo situāciju dienestu (State Emergency Service of Ukraine) un par pasākumu atbildīgo institūciju - Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu. 

Minēto grozījumu sagatavošanai, IeM izstrādāja un Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā ievietoja jaunu tiesību aktu lietu: Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 18. decembra rīkojumā Nr. 1109 "Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2025. gadam" (25-TA-936). Minēto grozījumu projekts tika saskaņots ar visām citām atbildīgajām ministrijām. Vienlaikus, ņemot vērā, ka Latvijas Vēstnesī 2024. gada 18. decembra Ministru Kabineta rīkojumā Nr. 1109 iekļautais Pasākumu plāns Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam Latvijas Republikā 2025. gadam tika publicēts nevis kā rīkojuma pielikums, bet gan kā politikas plānošanas dokuments, tad ar IeM sagatavoto Grozījumu projektu Pasākumu plānu grozīt nav iespējams. 
Risinājuma apraksts
Lai atrisinātu radušos situāciju, ir sagatavots jauns Ministru kabineta rīkojuma projekts - Ministru kabineta rīkojums "Par pasākumu plānu Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam Latvijas Republikā 2025. gadam- , ar ko tiks apstiprināts jaunais Pasākumu plāns Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam Latvijas Republikā 2025. gadam ar tajā ietvertajiem grozījumiem, kas tika sagatavoti un saskaņoti TA lietas Nr. 25-TA-936 ietvaros. Minētie grozījumi Pasākumu plāna 4.17. punktā ir vienīgās izmaiņas Pasākumu plānā 2025. gadam. Pārējais plāna teksts un tajā ietvertie pasākumi nav grozīti. Attiecībā uz finanšu aprēķiniem spēkā saglabājas tie finanšu aprēķini, kas noteikti tiesību aktu lietas Nr. 24-TA-1551 anotācijas attiecīgajos pielikumos, izņemot trīs pielikumus, kas tika grozīti tiesību aktu lietas 25-TA-936 ietvaros: 1.pielikums, 11. pielikums un 12.pielikums. 

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
65 000 000
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
65 000 000
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
65 000 000
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
65 000 000
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 68. pantu budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" plānots finansējums 65 000 000 euro apmērā. 
Lai nodrošinātu Ukrainas Valsts ārkārtējo situāciju dienesta amatpersonu dalību psiholoģiskā atbalsta kursā, atbilstoši aprēķinam (anotācijas 1. un 2.pielikums) plānojama finansējuma pārdale starp Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu pasākumiem:
1) Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
Saskaņā ar tiesību aktu lietas Nr. 24-TA-1551 11.pielikumu sākotnēji aprēķināts finansējums 122 313 euro apmērā.
Kopumā finansējuma izmaiņas nav, nepieciešams finansējums 122 313 euro apmērā, tajā skaitā:
  -  finansējums 2.1.2 pasākumam "nodrošinot izmitināšanu Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 12. pantā paredzētā primāri sniedzamā atbalsta ietvaros saskaņā ar Ministru kabineta noteikto kārtību, kādā organizē personām primāri sniedzamā atbalsta nodrošināšanu" 120 316 euro (samazinājums 1 997 euro)
  - finansējums 4.17. pasākumam "Psiholoģiskā atbalsta kursa sniegšana Ukrainas Valsts robežsardzes dienesta (State Border Guard Service of Ukraine) un Ukrainas Valsts ārkārtējo situāciju dienesta  (State Emergency Service of Ukraine) amatpersonām" 1 997 euro (palielinājums 1 997 euro).
2) Valsts robežsardze
Saskaņā ar tiesību aktu lietas Nr. 24-TA-1551 12.pielikumu sākotnēji aprēķināts finansējums 14 246 euro apmērā.
Kopumā finansējuma samazinājums par 2 520 euro; nepieciešams finansējums 11 726 euro apmērā, tajā skaitā:
  - finansējums 4.17. pasākumam "Psiholoģiskā atbalsta kursa sniegšana Ukrainas Valsts robežsardzes dienesta (State Border Guard Service of Ukraine) un Ukrainas Valsts ārkārtējo situāciju dienesta (State Emergency Service of Ukraine) amatpersonām" 11 726 euro (samazinājums 2 520 euro) .

Kopumā rīkojuma projektam ir pozitīva ietekme uz pasākumu plānam plānoto finansējumu (Valsts ugunsdzēsības un glābšana dienestam kopumā finansējuma izmaiņas netiek plānotās, savukārt Valsts robežsardzei plānots finansējuma samazinājums).

Detalizēti izdevumu aprēķini pievienoti anotācijas 1.-3. pielikumā. Pielikumos pievienotie aprēķini ir indikatīvi. Finansējuma sadalījums pa izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodiem un pasākumiem var tikt precizēts atbilstoši faktiskajai situācijai. 
Līdzekļus pasākuma plāna ieviešanai ministrijas pieprasa atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 8. panta pirmajā daļā noteiktajam - pasākumus atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri finansē no valsts budžeta un pašvaldību budžetu līdzekļiem, kas iedalīti no budžeta finansētajām institūcijām. Ministru kabinets pēc pamatota ministriju pieprasījuma var pieņemt lēmumu par finansējuma piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā plānotā finansējuma šajā likumā noteiktā atbalsta sniegšanai.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
1.pielikums - KOPSAVILKUMS
2.pielikums - Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam nepieciešamā finansējuma aprēķins
3.pielikums - Valsts robežsardzei nepieciešamā finansējuma aprēķins
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas netiek plānotas. 
Cita informācija
Likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 68. pants noteic, ka budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" noteikto apropriāciju 65 000 000 euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai atbilstoši Ministru kabineta apstiprinātajam pasākumu plānam atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2025. gadā, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ar rīkojuma projektu veiktie grozījumi attiecas uz Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm, kas iesaistītas 4.17. pasākuma - Psiholoģiskā atbalsta kursa sniegšana Ukrainas Valsts robežsardzes dienesta un Ukrainas valsts ārkārtējo situāciju dienesta amatpersonām - īstenošanā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nodrošinājuma valsts aģentūra
  • Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centrs
  • Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
  • Valsts robežsardze

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
KOPSAVILKUMS
2. pielikums
Nosaukums
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam nepieciešamā finansējuma aprēķins
3. pielikums
Nosaukums
Valsts robežsardzei nepieciešamā finansējuma aprēķins