25-TA-112: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra noteikumos Nr. 880 "Atbalsta programmas nosacījumi energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanai daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts paredz veikt grozījumus Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra noteikumos Nr. 880 "Atbalsta programmas nosacījumi energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanai daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās" (turpmāk- MK noteikumi Nr. 880).
Noteikumu projekts izdots saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. un 14. punktu.
Noteikumu projekts izdots saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. un 14. punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 880, iestrādājot tajos papildus finansējumu un nosacījumus, kas paredzēti rūpnieciski ražotu koka karkasu paneļu pilotprojektu īstenošanai daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
MK noteikumi Nr. 880 ir apstiprināti Ministru kabinetā 2024. gada 17. decembrī un Akciju sabiedrības "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība Altum) ir uzsākusi programmas ieviešanu. Projektu pieņemšana MK noteikumu Nr. 880 ietvaros tiks uzsākta 2025. gada I ceturksnī.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1) Pašreizējie daudzdzīvokļu dzīvojamo māju atjaunošanas, tai skaitā, energoefektivitātes veicināšanas, risinājumi apgrūtina atjaunošanas tempu kāpināšanu, jo tie pēc savas būtības ir laikietilpīgi un cilvēku resursu prasoši.
2) Pilotprojektu īstenošanai nav garantēts finansējums no 2.1.1.1. pasākuma "Energoefektivitātes paaugstināšana dzīvojamās ēkās, t.sk. attīstot ESKO tirgu (daudzdzīvokļu, privātās un neliela dzīvokļu skaita ēku kompleksos)" (turpmāk- 2.1.1.1. pasākums) ietvaros pieejamā finansējuma.
3) MK noteikumu Nr. 880 34.1. un 34.3. apakšpunkti paredz, ka kapitāla atlaide ir piemērojama, ja 34.1. un 34.3. apakšpunktos minētie risinājumi tiek uzstādīti pilnā apmērā. Viennozīmīgai termina "pilnā apmērā" izpratnei un piemērošanai, nepieciešams tā skaidrojums.
4)MK noteikumu Nr. 880 28. apakšpunkts paredz atbalsta sniegšanu vizuālās identitātes prasību nodrošināšanai saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Regula Nr. 2021/1060) 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, radot plašas attiecināmo izmaksu interpretācijas iespējas.
5)MK noteikumu Nr. 880 45. punkts paredz, ka atzinums ir derīgs 18 mēnešus. Gadījumos, ja 18 mēnešu laikā pilnvarotā persona nolemj projektu nerealizēt, viņam nav pienākums par to ziņot sabiedrībai "Altum", tādējādi uz laiku apturot finanšu plūsmu. Lai nodrošinātu finansējuma plūsmas pieejamību, nepieciešams pārskatīt MK noteikumos Nr. 880 45. punktā noteikto termiņu un noteikt tam starptermiņu.
2) Pilotprojektu īstenošanai nav garantēts finansējums no 2.1.1.1. pasākuma "Energoefektivitātes paaugstināšana dzīvojamās ēkās, t.sk. attīstot ESKO tirgu (daudzdzīvokļu, privātās un neliela dzīvokļu skaita ēku kompleksos)" (turpmāk- 2.1.1.1. pasākums) ietvaros pieejamā finansējuma.
3) MK noteikumu Nr. 880 34.1. un 34.3. apakšpunkti paredz, ka kapitāla atlaide ir piemērojama, ja 34.1. un 34.3. apakšpunktos minētie risinājumi tiek uzstādīti pilnā apmērā. Viennozīmīgai termina "pilnā apmērā" izpratnei un piemērošanai, nepieciešams tā skaidrojums.
4)MK noteikumu Nr. 880 28. apakšpunkts paredz atbalsta sniegšanu vizuālās identitātes prasību nodrošināšanai saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Regula Nr. 2021/1060) 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, radot plašas attiecināmo izmaksu interpretācijas iespējas.
5)MK noteikumu Nr. 880 45. punkts paredz, ka atzinums ir derīgs 18 mēnešus. Gadījumos, ja 18 mēnešu laikā pilnvarotā persona nolemj projektu nerealizēt, viņam nav pienākums par to ziņot sabiedrībai "Altum", tādējādi uz laiku apturot finanšu plūsmu. Lai nodrošinātu finansējuma plūsmas pieejamību, nepieciešams pārskatīt MK noteikumos Nr. 880 45. punktā noteikto termiņu un noteikt tam starptermiņu.
Risinājuma apraksts
1) Ir rasts papildus risinājums, kuru turpmāk pielietot daudzdzīvokļu dzīvojamo māju atjaunošanā- daudzdzīvokļu dzīvojamo māju atjaunošana ar rūpnieciski ražotiem koka karkasa paneļiem. Šis risinājums ir paredzēts arī 2.1.1.1. pasākuma ietvaros, kur ja tiek sasniegts 30% ietaupījums kopējai primārai enerģijai un rūpnieciski ražoti koka karkasa paneļi uzstādīti mājas fasādei pilnā apmērā, tad tiek piešķirta kapitāla atlaide 50% apmērā.
Ņemot vērā, ka piedāvātais risinājums nav līdz šim plaši pielietots daudzdzīvokļu māju energoefektivitātes uzlabošanā Latvijā un tas rada apmēram 30% sadārdzinājumu pretstatā līdz šim izmantotajiem daudzdzīvokļu dzīvojamo māju energoefektivitātes risinājumiem, šī risinājuma veicināšanai ir rasts papildus finansējums. Pamatojoties uz Ministru kabineta 2024. gada 20. augusta sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 32 61. §) "Informatīvais ziņojums "Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam" 22.2. apakšpunktu, no budžeta programmas 35.00.00 "Valsts atbalsta programmas" tiek piešķirti 1 500 000 euro.
Šī finansējuma ietvaros ir izvirzīts nacionālais rādītājs un tā ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim tiek sniegts atbalsts vismaz 10 pilotprojektiem māju atjaunošanai ar rūpnieciski ražotiem koka karkasa paneļiem. Rādītājs tiek uzskatīts par izpildītu, kad būvniecības un atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju pasākumi ir īstenoti, ēka ir nodota ekspluatācijā un Būvniecības informācijas sistēmā ir reģistrēts ēkas pagaidu energosertifikāts. Rādītāja uzraudzību nodrošina Ekonomikas ministrija.
Šobrīd 2.1.1.1. pasākuma ietvaros ir noteikts, ka kapitāla atlaides apmērs rūpnieciski ražotiem koka karkasa paneļiem ir 50%, ja tiek sasniegts šo noteikumu 22.1. apakšpunktā noteiktais mērķis un rūpnieciski ražoti koka karkasa paneļi uzstādīti mājas fasādei pilnā apmērā. Pilotprojektu ietvaros nepieciešams noteikt, ka papildus sniedzam 20% kapitāla atlaidi, bet ne vairāk kā 150 000 euro uz projekta attiecināmajām izmaksām, kas pieejami no šo noteikumi 7.1 punktā minētā finansējuma. Līdz ar to, pilotprojektu īstenošanas gadījumā, summāri kapitāla atlaides apmērs var pārsniegt 50% no attiecināmo izmaksu aizdevuma apmēra un sasniegt līdz 70% no attiecināmo izmaksu aizdevuma apmēra.
Ņemot vērā, ka pasākums paredz kapitāla atlaides apmēru lielāku par 50% no attiecināmo izmaksu aizdevuma apmēra, nepieciešams noteikt, ka sabiedrība Altum seko līdzi, lai pasākumā piemērotais vidējais kapitāla atlaides apmērs nepārsniedz 50 % no izsniegto attiecināmo izmaksu aizdevumu kopsummas (tādējādi nodrošinot, ka pasākums atbilst finanšu instrumenta nosacījumiem).
Ja pieteikumi kapitāla atlaides rezervācijai tiek iesniegti kapitāla atlaides apmērā, kas vidēji pārsniedz 50% no attiecināmo izmaksu aizdevumu kopsummas, sabiedrībai Altum ir tiesības samazināt kapitāla atlaides apmēru, nodrošinot, ka netiek pārsniegts pasākumam noteiktais vidējais kapitāla atlaides apmērs.
2)MK noteikumu Nr. 880 10. punktā ietverts nosacījums, ka 4,7% no MK noteikumu 7. punktā minētā atbalsta sniegšanai pieejamā finansējuma izmanto šo noteikumu 7.1 punktā ietvertā rādītāja nodrošināšanai. Tādējādi tiks nodrošināts finansējums pilotprojektu īstenošanai arī gadījumos, kad viss pieejamais finansējums ir rezervēts, tomēr nav sasniegts mērķis jeb atbalstīti vismaz 10 pilotprojekti māju atjaunošanai ar rūpnieciski ražotiem koka karkasa paneļiem.
3) MK noteikumu Nr. 880 34.1. un 34.3. apakšpunkti paredz, ka rūpnieciski ražoti koka karkasa paneļi vai ventilējamā fasāde jāuzstāda mājas fasādei pilnā apmērā, tādējādi iespējams pretendēt uz 50% vai 45% kapitāla atlaides apmēru. Šāds nosacījums izvirzīts, lai nodrošinātu rezultāta garantiju un sniegtu pilnu priekšrocību spektru ko sniedz rūpnieciski ražoti koka karkasa paneļi vai ventilējamās fasādes un to risinājuma izvēle.
Papildus skaidrojam, ka tādos gadījumus, kuros viena projekta ietvaros, viena vai divas sienas jau ir atjaunotas (neatkarīgi no pielietotā risinājuma un izmantotā materiāla) un ar attiecīgo risinājumu (rūpnieciski ražoti koka karkasa paneļi vai ventilējamā fasāde) tiek atjaunotas pārējās, līdz šim neatjaunotās sienas, nodrošinot kopējās primārās enerģijas samazinājumu vismaz 30% apmērā, arī ir piemērojama MK noteikumu Nr. 880 34.1. un 34.3. apakšpunktos noteiktā kapitāla atlaide jeb 50% vai 45%. Papildus, MK noteikumu Nr. 880 34.1. un 34.3. apakšpunktos noteiktā kapitāla atlaide ir piemērojama arī gadījumos, ja lodžijas tiek atjaunotas ar citu risinājumu, piemēram, apmetumu.
MK noteikumu Nr. 880 34.1. un 34.3. apakšpunktos noteiktā kapitāla atlaide nav piemērojama šādos gadījumos:
*ja viena projekta ietvaros plānots atjaunot vienu sienu ar rūpnieciski ražotiem koka karkasa paneļiem vai ventilējamo fasādi, savukārt, atlikušās sienas atjaunot ar citu risinājumu, piemēram, apmesto fasādi;
*ja viena projekta ietvaros uz vienas vai vairākām no sienām tiek kombinēti risinājumi, piemēram, ventilējamā fasāde tiek kombinēta ar apmesto fasādi.
Iepriekš minētais skaidrojums nav attiecināms uz MK noteikumu Nr. 880 34.1.2. apakšpunktu, kur noteikts papildus finansējuma apjoms pilotprojektu īstenošanai. Īstenojot pilotprojektus, ar rūpnieciski ražotiem koka karkasa paneļiem, tos nepieciešams uzstādīt pilnā apmērā jeb uz visām mājas sienām bez izņēmuma gadījumiem.
4) Lai novērstu plašas attiecināmo izmaksu interpretācijas iespējas, nepieciešams viennozīmīgi skaidri noteikt, ka attiecināmās izmaksās iekļaujamas vizuālo identitāti prasību nodrošināšanas izmaksas informācijas stenda, plākšņu un plakātu sagatavošanas un uzstādīšanas izmaksas atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantā noteiktajam.
5) MK noteikumu Nr. 880 45. punkts precizēts, nosakot, ka atzinums ir derīgs 18 mēnešus, bet ne ilgāk kā līdz 2028. gada 1. martam, ja:
*4 mēnešu laikā noslēdz šo noteikumu 28.1.6. apakšpunktā minētās tehniskās dokumentācijas izstrādes līgumu. Ja šajā laikā nenoslēdz šo noteikumu 28.1.6. apakšpunktā minētās tehniskās dokumentācijas izstrādes līgumu, pieteikumu kapitāla atlaides rezervēšanai nepieciešams atkārtoti iesniegt sabiedrībā "Altum";
*18 mēnešu laikā noslēdz šo noteikumu 14. punktā minēto līgumu ar sabiedrību "Altum". Ja pilnvarotā persona šajā laikā nenoslēdz šo noteikumu 14. punktā minēto līgumu ar sabiedrību "Altum", pieteikumu kapitāla atlaides rezervēšanai nepieciešams atkārtoti iesniegt sabiedrībā "Altum".
Ņemot vērā, ka piedāvātais risinājums nav līdz šim plaši pielietots daudzdzīvokļu māju energoefektivitātes uzlabošanā Latvijā un tas rada apmēram 30% sadārdzinājumu pretstatā līdz šim izmantotajiem daudzdzīvokļu dzīvojamo māju energoefektivitātes risinājumiem, šī risinājuma veicināšanai ir rasts papildus finansējums. Pamatojoties uz Ministru kabineta 2024. gada 20. augusta sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 32 61. §) "Informatīvais ziņojums "Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam" 22.2. apakšpunktu, no budžeta programmas 35.00.00 "Valsts atbalsta programmas" tiek piešķirti 1 500 000 euro.
Šī finansējuma ietvaros ir izvirzīts nacionālais rādītājs un tā ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim tiek sniegts atbalsts vismaz 10 pilotprojektiem māju atjaunošanai ar rūpnieciski ražotiem koka karkasa paneļiem. Rādītājs tiek uzskatīts par izpildītu, kad būvniecības un atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju pasākumi ir īstenoti, ēka ir nodota ekspluatācijā un Būvniecības informācijas sistēmā ir reģistrēts ēkas pagaidu energosertifikāts. Rādītāja uzraudzību nodrošina Ekonomikas ministrija.
Šobrīd 2.1.1.1. pasākuma ietvaros ir noteikts, ka kapitāla atlaides apmērs rūpnieciski ražotiem koka karkasa paneļiem ir 50%, ja tiek sasniegts šo noteikumu 22.1. apakšpunktā noteiktais mērķis un rūpnieciski ražoti koka karkasa paneļi uzstādīti mājas fasādei pilnā apmērā. Pilotprojektu ietvaros nepieciešams noteikt, ka papildus sniedzam 20% kapitāla atlaidi, bet ne vairāk kā 150 000 euro uz projekta attiecināmajām izmaksām, kas pieejami no šo noteikumi 7.1 punktā minētā finansējuma. Līdz ar to, pilotprojektu īstenošanas gadījumā, summāri kapitāla atlaides apmērs var pārsniegt 50% no attiecināmo izmaksu aizdevuma apmēra un sasniegt līdz 70% no attiecināmo izmaksu aizdevuma apmēra.
Ņemot vērā, ka pasākums paredz kapitāla atlaides apmēru lielāku par 50% no attiecināmo izmaksu aizdevuma apmēra, nepieciešams noteikt, ka sabiedrība Altum seko līdzi, lai pasākumā piemērotais vidējais kapitāla atlaides apmērs nepārsniedz 50 % no izsniegto attiecināmo izmaksu aizdevumu kopsummas (tādējādi nodrošinot, ka pasākums atbilst finanšu instrumenta nosacījumiem).
Ja pieteikumi kapitāla atlaides rezervācijai tiek iesniegti kapitāla atlaides apmērā, kas vidēji pārsniedz 50% no attiecināmo izmaksu aizdevumu kopsummas, sabiedrībai Altum ir tiesības samazināt kapitāla atlaides apmēru, nodrošinot, ka netiek pārsniegts pasākumam noteiktais vidējais kapitāla atlaides apmērs.
2)MK noteikumu Nr. 880 10. punktā ietverts nosacījums, ka 4,7% no MK noteikumu 7. punktā minētā atbalsta sniegšanai pieejamā finansējuma izmanto šo noteikumu 7.1 punktā ietvertā rādītāja nodrošināšanai. Tādējādi tiks nodrošināts finansējums pilotprojektu īstenošanai arī gadījumos, kad viss pieejamais finansējums ir rezervēts, tomēr nav sasniegts mērķis jeb atbalstīti vismaz 10 pilotprojekti māju atjaunošanai ar rūpnieciski ražotiem koka karkasa paneļiem.
3) MK noteikumu Nr. 880 34.1. un 34.3. apakšpunkti paredz, ka rūpnieciski ražoti koka karkasa paneļi vai ventilējamā fasāde jāuzstāda mājas fasādei pilnā apmērā, tādējādi iespējams pretendēt uz 50% vai 45% kapitāla atlaides apmēru. Šāds nosacījums izvirzīts, lai nodrošinātu rezultāta garantiju un sniegtu pilnu priekšrocību spektru ko sniedz rūpnieciski ražoti koka karkasa paneļi vai ventilējamās fasādes un to risinājuma izvēle.
Papildus skaidrojam, ka tādos gadījumus, kuros viena projekta ietvaros, viena vai divas sienas jau ir atjaunotas (neatkarīgi no pielietotā risinājuma un izmantotā materiāla) un ar attiecīgo risinājumu (rūpnieciski ražoti koka karkasa paneļi vai ventilējamā fasāde) tiek atjaunotas pārējās, līdz šim neatjaunotās sienas, nodrošinot kopējās primārās enerģijas samazinājumu vismaz 30% apmērā, arī ir piemērojama MK noteikumu Nr. 880 34.1. un 34.3. apakšpunktos noteiktā kapitāla atlaide jeb 50% vai 45%. Papildus, MK noteikumu Nr. 880 34.1. un 34.3. apakšpunktos noteiktā kapitāla atlaide ir piemērojama arī gadījumos, ja lodžijas tiek atjaunotas ar citu risinājumu, piemēram, apmetumu.
MK noteikumu Nr. 880 34.1. un 34.3. apakšpunktos noteiktā kapitāla atlaide nav piemērojama šādos gadījumos:
*ja viena projekta ietvaros plānots atjaunot vienu sienu ar rūpnieciski ražotiem koka karkasa paneļiem vai ventilējamo fasādi, savukārt, atlikušās sienas atjaunot ar citu risinājumu, piemēram, apmesto fasādi;
*ja viena projekta ietvaros uz vienas vai vairākām no sienām tiek kombinēti risinājumi, piemēram, ventilējamā fasāde tiek kombinēta ar apmesto fasādi.
Iepriekš minētais skaidrojums nav attiecināms uz MK noteikumu Nr. 880 34.1.2. apakšpunktu, kur noteikts papildus finansējuma apjoms pilotprojektu īstenošanai. Īstenojot pilotprojektus, ar rūpnieciski ražotiem koka karkasa paneļiem, tos nepieciešams uzstādīt pilnā apmērā jeb uz visām mājas sienām bez izņēmuma gadījumiem.
4) Lai novērstu plašas attiecināmo izmaksu interpretācijas iespējas, nepieciešams viennozīmīgi skaidri noteikt, ka attiecināmās izmaksās iekļaujamas vizuālo identitāti prasību nodrošināšanas izmaksas informācijas stenda, plākšņu un plakātu sagatavošanas un uzstādīšanas izmaksas atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantā noteiktajam.
5) MK noteikumu Nr. 880 45. punkts precizēts, nosakot, ka atzinums ir derīgs 18 mēnešus, bet ne ilgāk kā līdz 2028. gada 1. martam, ja:
*4 mēnešu laikā noslēdz šo noteikumu 28.1.6. apakšpunktā minētās tehniskās dokumentācijas izstrādes līgumu. Ja šajā laikā nenoslēdz šo noteikumu 28.1.6. apakšpunktā minētās tehniskās dokumentācijas izstrādes līgumu, pieteikumu kapitāla atlaides rezervēšanai nepieciešams atkārtoti iesniegt sabiedrībā "Altum";
*18 mēnešu laikā noslēdz šo noteikumu 14. punktā minēto līgumu ar sabiedrību "Altum". Ja pilnvarotā persona šajā laikā nenoslēdz šo noteikumu 14. punktā minēto līgumu ar sabiedrību "Altum", pieteikumu kapitāla atlaides rezervēšanai nepieciešams atkārtoti iesniegt sabiedrībā "Altum".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Daudzdzīvokļu māju dzīvokļu īpašnieki
Ietekmes apraksts
Atbalsts tiks sniegts daudzdzīvokļu dzīvojamo māju dzīvokļu īpašniekiem.
Juridiskās personas
- Būvniecības nozare (t.sk. būvniecības uzņēmumi), pašvaldības, biedrības, kapitālsabiedrības, kas ir iesaistītas daudzdzīvokļu dzīvojamo māju pārvaldīšanā un apsaimniekošanā
Ietekmes apraksts
Ņemot vērā Noteikumu projekta ietvaru, tas ietekmē juridiskās personas, kas iesaistītas daudzdzīvokļu māju atjaunošanā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 500 000
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 500 000
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 500 000
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
1 500 000
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums rūpnieciski ražotu koka karkasu paneļu pilotprojektu īstenošanai 1 500 000 euro apmērā tiks nodrošināts likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” Ekonomikas ministrijas budžeta programmā 35.00.00 “Valsts atbalsta programmas” piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
Aizdevumus/garantijas plānots izsniegt 2025. gada ietvaros 1 500 000 euro apmērā.
Aizdevumus/garantijas plānots izsniegt 2025. gada ietvaros 1 500 000 euro apmērā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2021. gada 30. jūnijs, Nr. L 231/159)
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2021. gada 30. jūnijs, Nr. L 231/159)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pants
Noteikumu projekta 12. punkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka Noteikumu projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, sabiedrības līdzdalības kārtība Noteikumu projekta izstrādē netiek piemērota.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
2.1.1.1. pasākuma ietvaros, cita starpā, tiks sekmēta viena no Nacionālā attīstības plāna mērķu izpildēm: esošais dzīvojamais fonds līdz 2050. gadam atbilstu augstiem energoefektivitātes, būvniecības, drošības un labiekārtotības standartiem.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Daudzdzīvokļu dzīvojamo māju atjaunošana labvēlīgi ietekmē pašvaldību teritoriju attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiek samazināts enerģijas patēriņš, būvniecībā tiek izmantoti energoefektīvi materiāli.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
2.1.1.1. pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim primārais enerģijas ikgadējais patēriņš daudzdzīvokļu mājās ar uzlabotu energoefektivitāti plānots 21 162 MWh/gadā.
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi