Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-191: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 12. oktobra noteikumos Nr. 975 "Kārtība, kādā Nacionālais kino centrs piešķir publisko finansējumu filmu nozares projektiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots pēc Nacionālā kino centra iniciatīvas, pamatojoties uz Filmu likuma 9.panta trešo daļu, Eiropas Komisijas 2014.gada 17.jūnija regulu (ES) Nr.651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108.pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr.651/2014) un Eiropas Komisijas 2020.gada 2.jūlija regulu (ES) 2020/972, ar ko groza regulu (ES) Nr.1407/2013 attiecībā uz tās pagarināšanu un groza regulu (ES) Nr.651/2014 attiecībā uz tās pagarināšanu un attiecīgiem pielāgojumiem (turpmāk – Komisijas regula Nr.2020/972), lai pagarinātu Nacionālā kino centra lēmuma par atbalsta piešķiršanu pieņemšanas termiņu līdz 2024.gada 30.jūnijam atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 spēkā esamībai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts sagatavots, pamatojoties uz Filmu likuma 9.panta trešo daļu, Komisijas regulu Nr.651/2014 un Komisijas regulu Nr.2020/972, lai pagarinātu Nacionālā kino centra lēmuma par atbalsta piešķiršanu pieņemšanas termiņu līdz 2024.gada 30.jūnijam. Projekts paredz precizēt terminu lietojumu un nosacījumus, lai nodrošinātu komercdarbības atbalsta piešķiršanu atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Projekts paredz precizēt un papildināt Ministru kabineta 2010.gada 12.oktobra noteikumus Nr.975 „Kārtība, kādā Nacionālais kino centrs piešķir publisko finansējumu filmu nozares projektiem” (turpmāk – MK noteikumi Nr.975), lai nodrošinātu komercdarbības atbalsta piešķiršanu atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumiem, kā arī  Komercdarbības atbalsta kontroles likuma terminu lietojumam un nosacījumiem.

MK noteikumu Nr.975 50.punkts nosaka, ka, ņemot vērā Komisijas regulas Nr.651/2014 darbības termiņu, Nacionālā kino centra lēmums par atbalsta piešķiršanu attiecībā uz Latvijas spēlfilmu, dokumentālo filmu un animācijas filmu projektu producēšanu, pirmsproducēšanu (scenāriju rakstīšanu un projektu izstrādi) un izplatīšanu, tai skaitā filmu projektu popularizēšanu, kuru izmaksas saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 54.pantu ir uzskatāmas par kopējām projekta attiecināmajām izmaksām, var tikt pieņemts līdz 2021.gada 30.jūnijam. Nacionālais kino centrs finansējuma konkursus izsludina un pieņem lēmumus par atbalsta piešķiršanu kārtējā gada sākumā, attiecīgi pēc 2021. gada 30. jūnija lēmumi par atbalsta pieņemšanu nav pieņemti, kā arī līdz brīdim kad stāsies spēkā grozījumi MK noteikumos Nr.975 lēmumi par atbalsta piešķiršanu netiks pieņemti.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumos Nr.975 nepieciešams iekļaut terminu lietojumu atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma nosacījumiem, kas stājās spēkā 2021.gada 8.jūnijā. Nepieciešams precizēt normas, lai nodrošinātu, ka komercdarbības atbalsts tiek piešķirts atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumiem.

MK noteikumu Nr.975 50.punktā paredzētais termiņš – 2021.gada 30.jūnijs tika noteikts, ņemot vērā to, ka Komisijas regula Nr.651/2014 bija spēkā līdz 2020.gada 31.decembrim un saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 58.panta 4.punktu, beidzoties Komisijas regulas Nr.651/2014 spēkā esības periodam, visām atbalsta shēmām, kurām ir piešķirts atbrīvojums saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014, atbrīvojums paliek spēkā vēl uz sešus mēnešus ilgu pielāgošanās periodu, izņemot reģionālā atbalsta shēmas. Komisijas regula Nr.2020/972 groza Komisijas regulas Nr.651/2014 59.pantu, nosakot, ka to piemēro līdz 2023.gada 31.decembrim. Projekta steidzamību nosaka būtiskas ekonomiskās intereses, jo Latvijas spēlfilmu, dokumentālo un animācijas filmu uzņemšanā ir iesaistīta apjomīga kultūras nozare, kuras darbība bez komercdarbības atbalsta tiktu būtiski negatīvi ietekmēta. Covid-19 pandēmijas ierobežošanai noteikto epidemioloģisko drošības nosacījumu dēļ kultūras jomas uzņēmumu darbība ir ievērojami ierobežota, tādēļ ikviena kultūras jomas nozares uzņēmumu, kas nodrošina nodarbinātību kultūras jomas profesionāļiem, darbības atbalsta programma ir pēc iespējas neatliekami izvērtējama un virzāma. 
Risinājuma apraksts

Saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 nosacījumiem „atbalsta piešķiršanas diena” ir diena, kad saņēmējam saskaņā ar piemērojamo valsts tiesisko regulējumu ir nodotas likumīgās tiesības saņemt komercdarbības atbalstu, proti, ka komercdarbības atbalstu uzskata par piešķirtu brīdī, kad uzņēmumam saskaņā ar piemērojamo valsts tiesisko regulējumu ir piešķirtas likumīgās tiesības saņemt atbalstu, neatkarīgi no datuma, kurā atbalsts uzņēmumam izmaksāts. Komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīža identificēšana ir būtisks priekšnosacījums korektai interpretācijai par datumu, kurā uzskatāms, ka saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014 atbalsts piešķirts tā saņēmējam. Uz šo brīdi MK noteikumos Nr.975  komercdarbības atbalsta piešķiršanas diena  noteikta interpretējami, ar Projektu MK noteikumi Nr.975 atbilstoši precizēti, novēršot interpretācijas iespējas.

Ņemot vērā, ka Latvijas filmas veidošanas projektam piešķirto komercdarbības atbalstu var apvienot ar atbalstu vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, kas sniegts citā valsts atbalsta programmā vai individuālajā projektā, Projekts paredz MK noteikumus Nr.975 papildināt ar 12.1 punktu, kas noteiks, ka Projekta iesniedzējam jāiesniedz visa informācija par plānoto un piešķirto atbalstu tā paša projekta ietvaros, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu un plānoto/piešķirto atbalsta summu un atbalsta intensitāti. Paredzēts, ka projektu iesniedzējs Nacionālajam kino centram sniedz finansēšanas plānu, kurā iekļauj informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu tā paša projekta ietvaros, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu un plānoto vai piešķirto atbalsta summu un atbalsta intensitāti.


Lai nodrošinātu korektu Komisijas regulas Nr.651/2014 12.panta 1.punktā ietverto prasību izpildi, precizēts MK noteikumu Nr.975 49. punkts nosakot, ka uzraudzības nolūkos visu ar atbalsta sniegšanu saistīto dokumentāciju atbalsta sniedzējs glabā 10 gadus no dienas, kad ir piešķirts pēdējais individuālais atbalsts, savukārt atbalsta saņēmējs dokumentāciju glabā 10 gadus no brīža, kad tam saskaņā ar noteikumiem ir piešķirts atbalsts. Šāds dokumentācijas glabāšanas termiņš ir noteikts precīzi saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 prasībām.


Atbilstoši 2021. gada 13. maija grozījumiem Komercdarbības atbalsta kontroles likumā (Latvijas Vēstnesis, 2021, 99. nr.) Projekts paredz precizēt terminu lietojumu MK noteikumos Nr.975 – iepriekš lietotais termins „individuālais atbalsta projekts” ir aizstāts ar terminu „ad-hoc atbalsts”. Kā arī papildinot MK noteikumus Nr.975 atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV un V nodaļā noteiktajam ar 46.1 punktu, kas paredz nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanu, MK noteikumos Nr.975 nepieciešams iekļaut Komercdarbības atbalsta kontroles likuma normas, tās dublējot, jo katrā konkrētās komercdarbības atbalsta programmas regulējošajā normatīvajā aktā ir jāiekļauj atgūšanas norma. Valsts komercdarbības atbalsta regulējums ir tik sarežģīts, ka programmas īstenotājiem ir jādara viss iespējamais, lai visus nosacījumus, kas attiecināmi uz projektu iesniedzējiem, iekļautu vienā normatīvajā aktā. Būtiski arī tas, ka atgūšanas normas atšķiras no programmas darbības regulējuma pamata un MK noteikumos Nr.975 valsts komercdarbības atbalsta piešķiršanas regulējums noteikts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014. Atgūšanas normā jāparedz institūcija, kura tiesīga pieprasīt atmaksāt nelikumīgi piešķirto komercdarbības atbalstu un kurai ir pienākums veikt darbības, lai atgūtu nelikumīgi piešķirto komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem. MK noteikumos Nr.975 atbildīgā institūcija noteikta Nacionālais kino centrs.


Ņemot vērā Komisijas regulas Nr.651/2014 58.panta 4.punktu, Projekts paredz noteikt, ka MK noteikumu Nr.975 50.punktā paredzētais Nacionālā kino centra lēmums par atbalsta piešķiršanu var tikt pieņemts līdz 2024.gada 30.jūnijam

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Juridiskas personas, kas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā reģistrētas kā filmu producenti.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

-

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Tiek nodrošināts, ka filmu producenti var turpināt iesniegt projektus valsts atbalsta saņemšanai Latvijas spēlfilmu, dokumentālo filmu un animācijas filmu projektu producēšanai, pirmsproducēšanai (scenāriju rakstīšanai un projektu izstrādei) un izplatīšanai, tai skaitā filmu projektu popularizēšanai, atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 spēkā esamībai.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32020R0972
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2020. gada 2. jūlija regula (ES) Nr.2020/972, ar ko groza regulu (ES) Nr. 1407/2013 attiecībā uz tās pagarināšanu un groza regulu (ES) Nr. 651/2014 attiecībā uz tās pagarināšanu un attiecīgiem pielāgojumiem (turpmāk- Komisijas regula Nr.2020/972).
Apraksts
Projekts paredz atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2020/972 nosacījumiem līdz 2024.gada 30.jūnijam pagarināt iespēju saņemt komercdarbības atbalstu saskaņā ar Eiropas Komisijas 2014. gada 17.jūnija regulu (ES) Nr.651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu.
ES tiesību akta CELEX numurs
02014R0651-20200727
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2014. gada 17.jūnija regula (ES) Nr.651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk- Komisijas regula Nr.651/2014).
Apraksts
Projekts paredz pagarināt iespēju saņemt komercdarbības atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014 atbilstoši Komisijas regulas Nr.2020/972 nosacījumiem līdz 2024.gada 30.jūnijam.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2020. gada 2. jūlija regula (ES) Nr.2020/972, ar ko groza regulu (ES) Nr. 1407/2013 attiecībā uz tās pagarināšanu un groza regulu (ES) Nr. 651/2014 attiecībā uz tās pagarināšanu un attiecīgiem pielāgojumiem (turpmāk- Komisijas regula Nr.2020/972).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regulas Nr.2020/972
2.panta 5.punkts
 Projekta 7.punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Nav attiecināms.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav.
Cita informācija
Nav.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2014. gada 17.jūnija regula (ES) Nr.651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk- Komisijas regula Nr.651/2014).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regulas Nr.651/2014 2. panta 28. punkts
Projekta 3.punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
Komisijas regulas Nr.651/2014
12. panta 1. punkts
Projekta 6. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
Komisijas regulas Nr.651/2014
58.panta 4.punkts
Projekta 7.punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
Komisijas regulas Nr.651/2014 59.pants
Projekta 7.punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
Komisijas regulas Nr.651/2014
54.panta 6.punkts
Projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
Komisijas regulas Nr.651/2014
54. panta 9. punkts
Projekta 4. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Nav attiecināms.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Saskaņā ar Eiropas Komisijas 2004.gada 21.aprīļa regulas (EK) Nr.794/2004, ar ko īsteno Padomes regulu (EK) Nr.659/1999, ar kuru nosaka sīki izstrādātus noteikumus EK līguma 93.panta piemērošanai 4.panta 2.punktu, par atbalsta shēmas pagarinājumu ir nepieciešams nosūtīt Eiropas Komisijai informāciju par izmaiņām atbalsta programmā. Paziņojums Eiropas Komisijai tiks nosūtīts, izmantojot SANI 2 sistēmu atbilstoši kārtībai, kas noteikta Ministru kabineta 2014.gada 16.decembra noteikumos Nr.759 „Kārtība, kādā Eiropas Komisijā iesniedz atbalsta programmu un individuālo atbalsta projektu paziņojumus un kopsavilkuma informāciju, un kārtība, kādā piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības”.
Cita informācija
Projekts sagatavots, lai noteiktu Nacionālā kino centra lēmumu par atbalsta piešķiršanu pieņemšanas termiņu, atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 spēkā esamībai. Komisijas regula Nr.2020/972 groza Komisijas regulas Nr.651/2014 59.pantu, nosakot, ka to piemēro līdz 2023.gada 31.decembrim. Ņemot vērā Komisijas regulas Nr.651/2014 58.panta 4.punktu, Projekts paredz noteikt, ka MK noteikumu Nr.975 50.punktā paredzētais Nacionālā kino centra lēmums par atbalsta piešķiršanu var tikt pieņemts līdz 2024.gada 30.jūnijam.
Skaidrojums
Projekts pēc būtības paredz tehniskus grozījumus MK noteikumos Nr.975, nosakot lēmumu pieņemšanu atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 spēkā esamībai. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nacionālais kino centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi