22-TA-3156: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz:
(1) Likuma par budžetu un finanšu vadību 12. panta pirmā daļa.
(2) Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 „Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 41. un 43. punkts.
(1) Likuma par budžetu un finanšu vadību 12. panta pirmā daļa.
(2) Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 „Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 41. un 43. punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir sniegt atbalstu Izglītības un zinātnes ministrijai (turpmāk – ministrija) un tās pakļautībā esošajām tiešajām pārvaldes iestādēm, profesionālās izglītības iestādēm un koledžām saistībā ar energoresursu izmaksu pieaugumu, kas radies Krievijas Federācijas militārās agresijas pret Ukrainu rezultātā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Energoresursu cenu ārkārtējs pieaugums, kas veidojies dēļ Krievijas Federācijas izraisītās karadarbības Ukrainā, finansiāli ietekmējis ministrijas un tās pakļautībā esošās tiešajās pārvaldes iestādes, profesionālās izglītības iestādes un koledžas (turpmāk – padotībā esošās iestādes).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā pieaugušās izmaksas par elektroenerģiju un siltumenerģiju, t.sk. par dabasgāzi, šķeldu, granulām un malku, ministrija ir saņēmusi vairāku ministrijas padotībā esošo iestāžu lūgumus izvērtēt iespēju papildu finansējuma piešķiršanai, lai veiktu apmaksu par energoresursu pakalpojumiem. 2022.gadam ministrijai un ministrijas padotībā esošajām izglītības iestādēm piešķirtais valsts budžeta finansējums nav pietiekams, lai kompensētu radušos sadārdzinājumu, ko iepriekš nav bijis iespējams prognozēt.
Ņemot vērā izmaiņas virknē no tautsaimniecības rādītājiem, t.sk. nekustamā īpašuma nodokļa likmes, elektroenerģijas un siltumenerģijas tarifu izmaiņas, kā arī patēriņa cenu pārmaiņu (inflācijas) rādītāja izmaiņas, izglītības programmu īstenošanas izmaksu jautājums tika aktualizēts vēl krietni pirms pārmaiņām ģeopolitiskajā situācijā un sekojošās energokrīzes 2022.gadā. Energoresursu cenu pieaugums, kas veidojies 2022.gadā vēl vairāk iezīmē nepietiekamo finansējumu, kas nepieciešams izglītības iestādēm to darbības nodrošināšanai. Turklāt, apkures un elektrības izmaksu pieaugums apdraud arī klātienes mācību norisi un rada mācību iestāžu infrastruktūras bojājuma riskus.
Anotācijas pielikumā sniegts aprēķins par ministrijas un tās pakļautībā esošās tiešajās pārvaldes iestādes, un ministrijas padotībā esošajām izglītības iestādēm papildus nepieciešamo finansējumu.
Ņemot vērā izmaiņas virknē no tautsaimniecības rādītājiem, t.sk. nekustamā īpašuma nodokļa likmes, elektroenerģijas un siltumenerģijas tarifu izmaiņas, kā arī patēriņa cenu pārmaiņu (inflācijas) rādītāja izmaiņas, izglītības programmu īstenošanas izmaksu jautājums tika aktualizēts vēl krietni pirms pārmaiņām ģeopolitiskajā situācijā un sekojošās energokrīzes 2022.gadā. Energoresursu cenu pieaugums, kas veidojies 2022.gadā vēl vairāk iezīmē nepietiekamo finansējumu, kas nepieciešams izglītības iestādēm to darbības nodrošināšanai. Turklāt, apkures un elektrības izmaksu pieaugums apdraud arī klātienes mācību norisi un rada mācību iestāžu infrastruktūras bojājuma riskus.
Anotācijas pielikumā sniegts aprēķins par ministrijas un tās pakļautībā esošās tiešajās pārvaldes iestādes, un ministrijas padotībā esošajām izglītības iestādēm papildus nepieciešamo finansējumu.
Risinājuma apraksts
Ministrijas resora iestādes sniegušas informāciju par enerģijas patēriņa samazināšanas pasākumiem, kurus tās īstenos 2022.-2023.gada apkures sezonā, kā piemēram, apkures temperatūras samazināšana telpās, ventilācijas sistēmu darbības laiku ierobežošana, koplietošanas telpu apgaismojuma daļēja atslēgšana, fasādes apgaismojuma atslēgšana, karstā ūdens atslēgšana, termoregulatoru uzstādīšana apkures sistēmām, attālinātā darba iespējas u.c., vienlaikus arī šo pasākumu īstenošana iestādēm pilnībā nespēj kompensēt energoresursu cenu pieaugumu.
Ministrija aicina atbalstīt aprēķinātā finansējuma 2 838 260 euro apmērā piešķiršanu ministrijai un tās pakļautībā esošājām tiešajām pārvaldes iestādēm un tās padotībā esošajām izglītības iestādēm, lai tām kompensētu energoresursu sadārdzinājuma ietekmē radušās izmaksas.
Ministrija aicina atbalstīt aprēķinātā finansējuma 2 838 260 euro apmērā piešķiršanu ministrijai un tās pakļautībā esošājām tiešajām pārvaldes iestādēm un tās padotībā esošajām izglītības iestādēm, lai tām kompensētu energoresursu sadārdzinājuma ietekmē radušās izmaksas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
2 838 260
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
2 838 260
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-2 838 260
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-2 838 260
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
2 838 260
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Veidlapa informācijas pieprasīšanai par izdevumiem par komunālajiem pakalpojumiem pamatfunkcijām