Anotācija (ex-ante)

23-TA-753: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 23. maija noteikumos Nr. 271 "Noteikumi par vides aizsardzības oficiālās statistikas un piesārņojošās darbības pārskata veidlapām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 23. maija noteikumos Nr. 271 "Noteikumi par vides aizsardzības oficiālās statistikas un piesārņojošās darbības pārskata veidlapām" (turpmāk - noteikumu projekts) izstrādāti, lai samazinātu to personu loku, kam jāiesniedz "Veidlapa Nr. 3 - Atkritumi", tādējādi samazinot administratīvo slogu, kā arī papildināta "Veidlapa Nr.2 - Gaiss", lai varētu ievākt pilnīgāku informāciju ar mērķi izpildīt Eiropas Savienības (turpmāk – ES) tiesību aktos noteiktās ziņošanas prasības par piesārņojošām darbībām.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir mazināt administratīvo slogu piesārņojošo darbību veicējiem, novēršot dublējošu valsts statistikas ievākšanu atkritumu apsaimniekošanas jomā, kā arī pilnveidot gaisu piesārņojošo vielu emisiju datu ievākšanu, lai varētu izpildīt ES tiesību aktos noteiktās saistības attiecībā uz ziņošanu un efektīvāku piesārņojošo darbību kontroli.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2017. gada 23. maija noteikumu Nr. 271 "Noteikumi par vides aizsardzības oficiālās statistikas un piesārņojošās darbības pārskata veidlapām" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 271) 2.3.1. apakšpunkts noteic, ka "Veidlapu Nr.3-Atkritumi. Pārskats par atkritumiem" (turpmāk - Pārskats) aizpilda operatori, kuriem ir vai pārskata gadā bija  C kategorijas piesārņojošas darbības reģistrācija visu kategoriju (L, M, N, O) mehānisko sauszemes transportlīdzekļu, mobilās lauksaimniecības tehnikas un satiksmē neizmantojamu pārvietojamu mehānismu un citu pārvietojamu agregātu remonta un apkopes darbnīcai.

Uz 2023. gadu kopumā jāizpilda 13501 vides aizsardzības oficiālās statistikas un piesārņojošās darbības pārskata veidlapas  - 2845 pārskati par ūdens resursu lietošanu, 4587 pārskati par gaisa aizsardzību un 6069 pārskati par atkritumiem. Veidlapas par iepriekšējo kalendāra gadu personas aizpilda līdz attiecīgā gada 1. martam. Valsts vides dienestam ir pienākums pārbaudīt veidlapās iekļauto informāciju un kontrolēt veidlapu iesniegšanu noteiktajos termiņos, kuru izpilde šobrīd tiek tērēts nelietderīgs Valsts vides dienesta inspektoru resurss, tādējādi pakļaujot riskam citu vides aizsardzības un dabas resursu izmantošanas jomu uzraudzību. Katru gadu visu pārskatu veidu iesniegtais apjoms pieaug (2020 – 8667, 2021 – 9096, 2022 – 9501), līdz ar to Valsts vides dienestam jāpārbauda katru gadu vairāk.

2022. gadā pienākums aizpildīt veidlapu Nr. 3 - Atkritumi ir noteikts 4059 personām par 6032 pārskatiem, no tiem 2549 personas ir reģistrējušas mehānisko transportlīdzekļu darbnīcas. Kopumā par 2022. gadu mehānisko transportlīdzekļu darbnīcu operatoriem ir jāsniedz 2739 pārskati. Mehānisko transportlīdzekļu darbnīcas operatoru iesniedzamo pārskatu kopskaits ir 50% no visiem pārskatiem, kuri jāiesniedz par atkritumiem. Par 2022.gada periodu pārskatus neiesniedza 1681 personas (1924  pārskati), no tiem 1253 (1340 pārskati) ir mehānisko transportlīdzekļu darbnīcas, kas ir 75% no kopējā operatoru skaita, kuri neiesniedza pārskatus. 

Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 25. novembra Direktīvas Nr. 2015/2193/ES par ierobežojumiem attiecībā uz dažu piesārņojošu vielu emisiju gaisā no vidējas jaudas sadedzināšanas iekārtām (turpmāk – Direktīva 2015/2193) 11. pants nosaka pienākumu dalībvalstīm līdz 2026. gada 1. oktobrim un 2031. gada 1. oktobrim iesniegt Eiropas Komisijai ziņojumu ar kvalitatīvu un kvantitatīvu informāciju par šīs direktīvas īstenošanu, par visiem pasākumiem, kas veikti, lai pārbaudītu vidējas jaudas sadedzināšanas iekārtu ekspluatācijas atbilstību šai direktīvai, un par visiem izpildes nodrošināšanas pasākumiem, kas veikti šajā nolūkā. Ziņojumā jāiekļauj aplēses par gada kopējām SO2, NOX un putekļu emisijām no vidējas jaudas sadedzināšanas iekārtām, kas sagrupētas pa iekārtas tipiem, kurināmā veidiem un jaudas kategorijām.
Pašreizējais regulējums neļauj veikt pilnvērtīgu datu atlasi par sadedzināšanas iekārtu radītajām emisijām un izpildīt ES tiesību aktos noteiktās ziņošanas prasības. Vienlaikus pārskata veidlapā "Nr. 2 – Gaiss. Pārskats par gaisa aizsardzību" prasītā informācija par koordinātām nav ērta un viegli aizpildāma. Veidlapu "Nr. 2 – Gaiss. Pārskats par gaisa aizsardzību" aizpilda 1896 operatori no tiem 1396 ir sadedzināšanas iekārtu operatori, kas kopumā noziņo informāciju par 4334 sadedzināšanas iekārtām.

Eiropas Komisija 2022. gada 31. janvārī izdeva īstenošanas lēmumu 2022/142/ES, ar ko groza īstenošanas lēmumu (ES) 2019/1741 attiecībā uz ziņošanu par ražošanas apjomu un labo minēto īstenošanas lēmumu (turpmāk – īstenošanas lēmums). Īstenošanas lēmums noteic, ka dalībvalstīm katru gadu Komisijai ir obligāti jāziņo dati par A kategorijas piesārņojošo darbību ražošanas  apjomiem. Tālāk šie dati tiek iekļauti Eiropas Piesārņojošo vielu un izmešu pārneses reģistrā (E-PRTR).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Esošie MK noteikumi Nr. 271 paredz prasību par atkritumu pārskata iesniegšanu mehānisko transportlīdzekļu darbnīcām. Datus par ar atkritumiem veiktajām darbībām iesniedz arī atkritumu apsaimniekotājs, kurš atkritumus pieņem no mehānisko transportlīdzekļu darbnīcām un kuram ir pienākums iesniegt atskaites veidlapu Nr.3-Atkritumi un ievadīt datus atkritumu pārvadājumu uzskaites valsts informācijas sistēmā (APUS).
Ņemot vērā minēto notiek atkritumu datu ievākšanas dublēšanās, kas rada administratīvo slogu piesārņojošo darbību veicējiem – mehānisko transportlīdzekļu darbnīcu operatoriem.  
Valsts vides dienestam ir pienākums pārbaudīt veidlapās iekļauto informāciju un kontrolēt veidlapu iesniegšanu noteiktajos termiņos, kuru izpilde šobrīd tiek tērēts nelietderīgs Valsts vides dienesta inspektoru resurss, tādējādi pakļaujot riskam citu vides aizsardzības un dabas resursu izmantošanas jomu uzraudzību. Katru gadu visu pārskatu veidu iesniegtais apjoms pieaug (2020 – 8667, 2021 – 9096, 2022 – 9501), līdz ar to Valsts vides dienestam jāpārbauda katru gadu vairāk. 

Šī brīža regulējums paredz, ka sadedzināšanas iekārtu operatori mērījumu rezultātus un testēšanas pārskatus pievieno pārskata veidlapai "Nr. 2 – Gaiss. Pārskats par gaisa aizsardzību" kā atsevišķu pielikumu. Pievienotais pielikuma formāts nepieļauj kvalitatīvu datu apstrādi un atlasi, lai no tiem Latvijai būtu iespēja veidot ziņojumu saskaņā ar Direktīvu 2015/2193, kā arī datu iesniegšana šādā formā apgrūtina sadedzināšanas iekārtām noteikto prasību izpildes kontroli, jo, lai saprastu, vai operators izpilda noteiktās emisijas robežvērtības, šobrīd ir manuāli jāver vaļā katrs pievienotais testēšanas pārskats. Ņemot vērā lielo pārskatu iesniedzēju skaitu,  būtu nepieciešams veidlapā "Nr. 2 – Gaiss. Pārskats par gaisa aizsardzību" izveidot jaunu tabulu, kur sadedzināšanas iekārtu operatori ievada mērījumu rezultātus, lai pēc tam atbilstošās iestādes var ērtāk veikt datu atlasi un apstrādi.

Šī brīža MK noteikumu Nr. 271 noteic, ka veidlapai "Nr. 2 – Gaiss. Pārskats par gaisa aizsardzību" 1.1 tabulā datu iesniedzēji emisijas avota ģeogrāfiskās koordinātes norāda  - grādi, minūtes un sekundes. Šāds ģeogrāfisko koordināšu formāts ir datu ievadītajiem un kontrolētājiem nedraudzīgs, jo bieži vien ir jāveic koordināšu pārveidošana. Šobrīd no 2021. gada 3326 apstiprinātiem pārskatiem 1097 pārskatos ir konstatētas avotu koordināšu neprecizitātes, kas būtu izskaidrojams ar nepraktisko ģeogrāfisko koordināšu formātu. Koordināšu neprecizitātes var samazināt nomainot ģeogrāfisko koordināšu formātu uz decimālo grādu formātu, kas ir operatoriem saprotamāks un ērtāk lietojams.

Tāpat šī brīža veidlapā nav iespējams ievadīt informāciju par piesārņojošo darbību ražošanas apjomiem, kas jāziņo katru gadu Eiropas Komisijai, tādēļ nepieciešams veidlapu papildināt ar attiecīgo informāciju un atbilstošām ziņošanas mērvienībām/parametriem.
 
Risinājuma apraksts
Mehānisko transportlīdzekļu darbnīcas darbībā radušos atkritumus ir jānodod atkritumu apsaimniekotājam, kurš ir saņēmis darbībai atbilstošas atļaujas un kuram arī ir noteikts pienākums iesniegt veidlapu Nr. 3 – Atkritumi un ievadīt datus atkritumu pārvadājumu uzskaites valsts informācijas sistēmā (APUS). Izvērtējot atkritumu plūsmas esošajās informācijas sistēmās, var novērtēt mehānisko transportlīdzekļu darbnīcu veiktās darbības ar atkritumiem.
Grozījumi paredz, ka visu kategoriju (L, M, N, O) mehānisko sauszemes transportlīdzekļu, mobilās lauksaimniecības tehnikas un satiksmē neizmantojamu pārvietojamu mehānismu un citu pārvietojamu agregātu remonta un apkopes darbnīcu (turpmāk – mehānisko transportlīdzekļu darbnīcas) operatoriem nav pienākums iesniegt ikgadējo "Veidlapu Nr.3-Atkritumi. Pārskats par atkritumiem". 

Noteikumu projekta 1. punkts paredz, ka mehānisko transportlīdzekļu darbnīcas operatoriem turpmāk nebūs pienākums iesniegt ikgadējo "Veidlapu Nr. 3-Atkritumi. Pārskats par atkritumiem". 

Noteikumu projekta 2. punkts paredz, ka esošo noteikumu 2. pielikumā jeb "Nr. 2 – Gaiss. Pārskats par gaisa aizsardzību" tiek pievienotas jaunas tabulas: 1.2 tabula "Ražošanas apjoms", kur A kategorijas piesārņojošas darbības iekārtu operatoriem jāievada ražošanas apjoms par iepriekšējo kalendāra gadu un  2.1 tabula  - “Dūmgāzu mērījuma rezultāts un testēšanas pārskats”, kur  sadedzināšanas iekārtu operatoriem jānorāda informāciju par rezultātiem, kas iegūti veicot dūmgāzu mērījumus. Prasības attiecībā uz 1.2 tabulas "Ražošanas apjoms" aizpildīšanu stājās spēkā uz 2025. gada 1. janvāri un informācija tajā būs jānorāda par ražošanas apjomiem 2024. gada.
Papildus precizēts arī spēkā esošā 2. pielikuma 1.1 tabulas  3. un 4. kolonnā ģeogrāfiskās koordināšu norādīšanas formāts, jo tās operatoriem būtu ērtāk norādīt decimālo grādu formātā. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Izvērtēts alternatīvais variants - neveikt izmaiņas esošo noteikumu 2. pielikumā un secināts, ka ja netiek veiktas atbilstošas izmaiņas 2. pielikumā, tad Latvijai nevarēs pilnvērtīgi izpildīt ES tiesību aktos noteiktās saistības attiecībā uz ziņojumu sagatavošanu par sadedzināšanas iekārtu radītajām emisijām. 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Uzņēmumi, kuriem jāiesniedz šādi statistikas pārskati "Veidlapa Nr. 2 – Gaiss. Pārskats par gaisa aizsardzību" un "Veidlapa Nr. 3 – Atkritumi. Pārskats par atkritumiem".

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 25. novembra Direktīva 2015/2193/ES par ierobežojumiem attiecībā uz dažu piesārņojošu vielu emisiju gaisā no vidējas jaudas sadedzināšanas iekārtām (turpmāk - Direktīva 2015/2193)
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 25. novembra Direktīva (ES)2015/2193 par ierobežojumiem attiecībā uz dažu piesārņojošu vielu emisiju gaisā no vidējas jaudas sadedzināšanas iekārtām.
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
Komisijas 2022. gada 31. janvāra īstenošanas lēmums 2022/142/ES, ar ko groza īstenošanas lēmumu (ES) 2019/1741 attiecībā uz ziņošanu par ražošanas apjomu un labo minēto īstenošanas lēmumu.
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 31. janvāra īstenošanas lēmums 2022/142/ES, ar ko groza īstenošanas lēmumu (ES) 2019/1741 attiecībā uz ziņošanu par ražošanas apjomu un labo minēto īstenošanas lēmumu.
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 25. novembra Direktīva (ES)2015/2193 par ierobežojumiem attiecībā uz dažu piesārņojošu vielu emisiju gaisā no vidējas jaudas sadedzināšanas iekārtām.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2015/2193 11.panta 1.punkts
Noteikumu projekta 2.punkts un 2.pielikums
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Izvēlēts efektīvākais veids kā sagatavot direktīvā 2015/2193 prasītos datus.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 31. janvāra īstenošanas lēmums 2022/142/ES, ar ko groza īstenošanas lēmumu (ES) 2019/1741 attiecībā uz ziņošanu par ražošanas apjomu un labo minēto īstenošanas lēmumu.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas 2022. gada 31. janvāra īstenošanas lēmums (ES) 2022/142, ar ko groza īstenošanas lēmumu (ES) 2019/1741 attiecībā uz ziņošanu par ražošanas apjomu un labo minēto īstenošanas lēmumu.
Noteikumu projekta 2.punkts un 2.pielikums
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Izvēlēts efektīvākais veids kā sagatavot īstenošanas lēmumā prasītos datus.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts vides dienests, VSIA "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts vides dienests
  • VSIA "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi