Anotācija (ex-ante)

22-TA-3157: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts, pamatojoties uz:
- MK 2018.gada 17.jūlija noteikumu Nr.421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 41.punktu, kas nosaka, ka  līdzekļus no programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķir valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem, valsts pamatbudžeta apropriācijās neparedzētiem izdevumiem katastrofu un dabas stihiju seku novēršanai un to radīto zaudējumu kompensēšanai un citiem neparedzētiem gadījumiem;
- MK 2021.gada 8.oktobra sēdes protokollēmuma Nr.67 2.§ “Noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība”” 4. un 5.punktu;
- Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 24. un 25.pantu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Lai rūpētos par ģimenes ārstu praksē nodarbināto ārstniecības personu emocionālo veselību, nepieciešams ģimenes ārstiem un praksē nodarbinātām personām, kas iesaistītas vakcinācijā, nodrošināt iespēju saņemt veselības veicināšanas un rehabilitācijas pakalpojumus rehabilitācijas iestādēs.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2021.gada 8.oktobra noteikumu Nr.675, kas izdarīja Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumos Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” grozījumus (turpmāk – MK noteikumi Nr.675), 245.42. punkts paredz, ka ģimenes ārsta praksei, kas savā praksē veic vakcināciju pret Covid-19 ir tiesības līgumā ar Nacionālo veselības dienestu (turpmāk – Dienests) noteiktajā kārtībā saņemt izdevumu kompensāciju līdz 440 euro apmērā par ģimenes ārsta praksē nodarbināto personu veselības veicināšanas un rehabilitācijas pasākumiem, kas saņemti laikposmā no 2021. gada 1. oktobra līdz 2022. gada 31. augustam.
Apstiprinot MK noteikumus Nr.675, Ministru kabinets ir lēmis šo noteikumu 245.3 un 245.4 punktā iekļautajiem pasākumiem nepieciešamos izdevumus ne vairāk kā 5 003 416 euro apmērā 2022. gadā segt no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” un uzdevis Veselības ministrijai normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektus par finanšu līdzekļu piešķiršanu faktiski nepieciešamajā finansējuma apmērā no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši šī protokollēmuma 4.punktam (protokols Nr. 67 2. §).
MK noteikumu Nr.675 sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijas) 5.pielikumā indikatīvi aprēķinātais 2022.gadam papildus nepieciešamais finansējums ir noteikts 389 840 euro apmērā, kas ir pieprasāms atbilstoši faktiskajam apmēram.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Dienests ir apkopojis informāciju par finansējuma izlietojumu ģimenes ārsta praksē nodarbināto personu veselības veicināšanas un rehabilitācijas pasākumiem par periodu no 2021. gada 1. oktobra līdz 2022. gada 31. augustam. Atbilstoši līgumā ar Dienestu noteiktajai kārtībai ģimenes ārstu praksēs nodarbinātās personas varēja saņemt veselības veicināšanas un rehabilitācijas pasākumus Ārstniecības iestāžu reģistrā reģistrētā ārstniecības iestādē, kura nodrošina rehabilitācijas pakalpojumus. Apkopojot ģimenes ārstu prakšu iesniegto informāciju par līdzekļu izlietojumu, Dienests secināja, ka biežāk izmantotie pakalpojumi bija: ārstnieciskā masāža, rehabilitācijas pakalpojumi sanatorijā, fizioterapija, ūdens terapija un haloterapija jeb sāls terapija. Atbilstoši Dienestā iesniegtajiem attaisnojošiem dokumentiem, noteikumos noteiktajā periodā ir veikti faktiskie izdevumi par kopējo summu  107 049 euro (skat. anotācijas pielikumu).

Publisko resursu ieguldījums tiks sniegts ievērojot Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmuma “Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi” (2012/21/ES) nosacījumus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
107 049
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
107 049
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-107 049
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-107 049
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
107 049
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai nodrošinātu samaksu ģimenes ārstu praksēm, kas savā praksē veic vakcināciju pret Covid-19, par tajās nodarbināto personu veselības veicināšanas un rehabilitācijas pasākumiem, kas saņemti laikposmā no 2021. gada 1. oktobra līdz 2022. gada 31. augustam no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” ir nepieciešams piešķirt Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam) finansējumu 107 049 euro apmērā. Detalizēti aprēķini ir pievienoti anotācijas pielikumā.

Rīkojuma projekta 1.punkts paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam) finansējumu 107 049 euro apmērā samaksai ģimenes ārstu praksēm, kas savā praksē veic vakcināciju pret Covid-19, par tajās nodarbināto personu veselības veicināšanas un rehabilitācijas pasākumiem, kas saņemti laikposmā no 2021. gada 1. oktobra līdz 2022. gada 31. augustam.
Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par šā rīkojuma 1. punktā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1. punktā minētajām apropriācijas izmaiņām un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas nebūs iebildusi pret apropriācijas izmaiņām, veiks apropriācijas izmaiņas.

Ņemot vērā to, ka MK noteikumu Nr.675 sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijas) 5.pielikumā indikatīvi aprēķinātais 2022.gadam papildus nepieciešamais finansējums tika noteikts 389 840 euro apmērā, savukārt atbilstoši faktiskajiem izdevumiem pieprasāmi 107 049 euro, atlikušais finansējuma apmērs, t.i. 282 791 euro, netiks pieprasīts no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.

Finansējumu piešķir atbilstoši Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmuma “Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi” (2012/21/ES) nosacījumiem.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumi tiks veikti Veselības ministrijas budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Pielikums anotācijai