Anotācija (ex-ante)

23-TA-2555: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 3. decembra noteikumos Nr. 582 "Kārtība, kādā īsteno valsts atbalsta programmu par aizdevumu piešķiršanu apgrozāmo līdzekļu iegādei lauksaimniecības, mežsaimniecības, zvejniecības un akvakultūras nozarē"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešams sniegt atbalstu lauksaimniecības primārās produkcijas ražotājiem, zvejniecības vai akvakultūras produkcijas ražotājiem un apstrādātājiem, kooperatīvajām sabiedrībām un augļu un dārzeņu ražotāju organizācijām, lai mazinātu finansiālo slogu situācijā, kad ekonomisko un klimatisko apstākļu radītās negatīvās ietekmes dēļ ir būtiski samazinājusies to spēja pildīt finanšu saistības.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt papildu finansējumu valsts atbalsta programmai par aizdevumu piešķiršanu apgrozāmo līdzekļu iegādei lauksaimniecības, mežsaimniecības, zvejniecības un akvakultūras nozarē, dodot iespēju akciju sabiedrībai "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība "Altum") izsniegt aizdevumus ar iespējami zemāko procentu likmi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašlaik finansējums programmai atbilstoši Ministru kabineta 2019. gada 3. decembra noteikumiem Nr. 582 "Kārtība, kādā īsteno valsts atbalsta programmu par aizdevumu piešķiršanu apgrozāmo līdzekļu iegādei lauksaimniecības, mežsaimniecības, zvejniecības un akvakultūras nozarē" (turpmāk – noteikumi Nr. 582) ir pieejams finansējumu aizņemoties Valsts kasē kredītlīnijas veidā.
Tā kā pašlaik programmai nav nodrošināts bezmaksas publiskais finansējums un sabiedrībai "Altum" ir jāpiesaista aizņemtie resursi pēc tirgus nosacījumiem, aizdevuma likmē iekļaujamas visas izmaksas – resursu piesaistes izmaksas atbilstoši Valsts kases cenrādim (t. sk., kas 18.10.2023. aizdevumam ar divu gadu termiņu ir 4,596 % (https://kase.gov.lv/pakalpojumi/aizdevumi-un-galvojumi/aizdevumi-valsts-kapitalsabiedribam-zinatniskajam-institucijam-ostu-parvaldem/aizdevumu-likmes)), kredītriska un citas izmaksas. Kopējā aizdevumiem piemērojamā likme ar visām izmaksām, ņemot vērā aktuālo EURIBOR ap 4%, ir vidēji no vismaz sešiem procentiem. Programmai piešķirot publisko finansējumu programmas īstenošanai un programmas sagaidāmajiem zaudējumiem, iespējams segt kredītriska izmaksas, kā arī daļēji samazināt resursu izmaksas, šādi nodrošinot labākus nosacījumus aizņēmējiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašlaik lauksaimniecības nozarē ir izveidojusies kritiska situācija saistībā ar vairāku apstākļu kopumu (ražošanai svarīgo resursu un izejvielu cenu ievērojamu kāpumu vienlaikus ar produktu – piena, liellopu gaļas un graudaugu – iepirkuma cenu samazināšanos, ražas samazinājumu 2023. gada pavasara sausuma un salnu ietekmē, 2023. gada 7. augusta vētrā cietušajām lauksaimniecības ēkām un lauksaimniecības stādījumu un sējumu izpostītajām platībām), kas apdraud lauksaimniecības produktu ražošanas nozares uzņēmumu ekonomisko dzīvotspēju un turpmāku pastāvēšanu. Ekonomisko un klimatisko apstākļu dēļ ir cietusi arī mežsaimniecības nozare. 
Ievērojot minēto, kā arī pašlaik aizdevumiem piemērotās augstās procentu likmes tirgū, aizņēmēju atbalstam nepieciešams nodrošināt atbalsta pasākumu aizdevumam apgrozāmo līdzekļu iegādei ar iespējami zemāko procentu likmi, kā arī iespēju ar apgrozāmo līdzekļu aizdevumu segt 2023. gada saistības par ražošanas procesam nepieciešamo resursu iegādi, (izņemot citu aizdevēju izsniegto aizdevumu refinansēšanai, jo finansējums aizdevumiem ir ierobežots un primāri nepieciešams segt izmaksas par ražošanas resursiem).
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta 2019. gada 8. janvāra noteikumu Nr. 9 "Lauksaimniecības, zivsaimniecības un lauku attīstības garantiju programmas noteikumi" (turpmāk – noteikumi Nr. 9) 4.3. apakšpunktā noteikts, ka sabiedrībai "Altum" pieejamo garantiju programmas finansējumu veido finansējums ne vairāk kā  7 000 000 euro apmērā no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". Līdz šim sabiedrība "Altum" nav piešķīrusi garantijas no noteikumos Nr. 9 4.3. apakšpunktā noteiktā pieejamā finansējuma 7 000 000 euro.
No kopējā sabiedrībai Altum pieejamā garantiju programmas 7 000 000 euro finansējuma, 5 787 948 euro ir novirzīts sabiedrības Altum rezerves kapitāla palielināšanai, tātad izlietots kā ieguldījums. Savukārt atlikušo finansējumu 1 212 052 euro, kas ir ilgtermiņa saistības pret Zemkopības ministriju, tam netiek piemēroti procentu un nekādi citi maksājumi, un to gala atmaksas termiņš ir 2032. gada 31. decembris, Zemkopības ministrija, ievērojot Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 53. punktā noteikto pieprasīs sabiedrībai “Altum” atmaksāt atpakaļ Zemkopības ministrijai.
Attiecīgi finansējumu 5 787 948 euro plānots novirzīt valsts atbalsta programmai par aizdevumu piešķiršanu apgrozāmo līdzekļu iegādei lauksaimniecības, mežsaimniecības, zvejniecības un akvakultūras nozarē noteikumos Nr. 582 minētajiem pretendentiem. Šī papildu finansējuma izmantošana dos iespēju sabiedrībai "Altum" pārskatīt aizdevumiem piemērojamo procentu likmi un to pēc iespējas samazināt. Plānots, ka fiksētā likme varētu būt no 3,5 procentiem, papildus administratīvo izmaksu piecenojums nepiemērojot. Tā kā atbalsts tiek sniegts de minimis veidā, pretendentiem, kam jau tuvojas vai ir sasniegts de minimis atbalsta slieksnis, aizdevumu procentu likme tiks noteikta atbilstoši pieejamam de minimis limitam un būs augstāka, jo aizdevuma likmi ietekmē aizņēmējam pieejamais de minimis apmērs. 
Ievērojot plānoto finansējumu aizdevumu izsniegšanai, noteikumos Nr. 582 izdarīti šādi grozījumi:
1) 4. punkts papildināts ar atsauci uz 5.1. apakšpunktu, jo turpmāk finansējums programmas īstenošanai būs no diviem avotiem, un 4. punktā minētie nosacījumi attiecas tikai uz 5.1. apakšpunktā minēto finansējumu (noteikumu projekta 1. punkts);
2) 5. punkts papildināts ar 5.2. apakšpunktu, nosakot, ka aizdevumam izmanto arī sabiedrībai "Altum" pieejamo finansējumu 5 787 948 euro apmērā.  Sīkāks finansējuma sadalījums noteikumu projektā nav noteikts, jo atmaksājamo finansējumu nevar precīzi paredzēt. Tāpat finansējuma sadales precīza norādīšana var radīt ierobežojumus programmas sekmīgai izpildei (noteikumu projekta 2. punkts);
3) precizēts noteikumu 10. un 11. punkts, 13.3. un 13.4. apakšpunkts, 14., 15. un 16. punkts, jo ir pieņemta Komisijas 2023. gada 4. oktobra Regula (ES) 2023/2391, ar ko attiecībā uz de minimis atbalstu zvejas un akvakultūras produktu apstrādei un tirdzniecībai groza Regulas (ES) Nr. 717/2014, (ES) Nr. 1407/2013, (ES) Nr. 1408/2013 un (ES) Nr. 360/2012 un attiecībā uz vienam vienotam uzņēmumam piešķirtā de minimis atbalsta kopējo summu, tā piemērošanas periodu un citiem jautājumiem groza Regulu (ES) Nr. 717/2014 (turpmāk - regula 2023/2391) un tādēļ noteikumu Nr. 582 attiecīgajos punktos ir nepieciešams precizēt regulu darbības jomas un atsevišķos gadījumos arī atsauces uz punktiem:
- 10. punktā precizēts, ka šo punktu piemēro primāro zvejas un akvakultūras produktu ražotājiem, jo regula Nr. 717/2014 turpmāk attieksies tikai uz šīm personām (noteikumu projekta 3. punkts). Atbilstoši precizējumu izdarīti arī noteikumu 13.3. apakšpunktā un 14. punktā (attiecīgi noteikumu projekta 5. un 7. punkts);
- 11. punktā precizēts, ka šo punktu piemēro zvejas un akvakultūras produktu apstrādātājiem, jo šī darbības joma iekļauta regulas Nr. 1407/2013 jomā (noteikumu projekta 4. punkts). Atbilstoši precizēts arī 13.4. apakšpunkts. Papildus 13.4. apakšpunktā iekļauta atsauce uz regulas Nr. 1407/2013 1. panta 1. punkta "aa" apakšpunktu, kas minētajā regulā iekļauts ar regulu 2023/2391 (noteikumu projekta 6. punkts);
-  15. un 16. punktā attiecībā uz regulu Nr. 717/2014 atsauce uz 3. panta 2. punktu aizstāta ar atsauci uz 3. panta 2.a punktu. Tas ir tādēļ, ka ar grozījumiem regulā 717/2014 tiek noteikti atbalsta griesti pretendentam gadījumā, ja dalībvalsts ir izveidojusi valsts centrālo reģistru. Tā kā Latvijā ir šāds centrālais reģistrs, tad Latvija var piemērot šo punktu un attiecīgi precizēta atsauce (notikumu projekta 8. un 9. punkts);
4) 17. punkts izteikts jaunā redakcijā, atsauces uz regulām aizstājot ar atsauci uz Komercdarbības atbalsta kontroles likumu, jo likumā skaidri ir noteiktas visas procedūras un iekļautas arī atsauces uz regulām, kur tas ir nepieciešams (noteikumu projekta 10. punkts);
5) noteikumi papildināti ar 21.1 punktu, kas atļauj sabiedrībai "Altum" izmantot finansējumu 5 787 948 euro apmērā tikai tad, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija nav pret to iebildusi (noteikumu projekta 11. punkts). Finansējums 5 787 948 euro apmērā tika piešķirts saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 24. un 25. pantu un Ministru kabineta 2021. gada 17. februāra rīkojuma Nr. 96 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" 1.4. apakšpunktu un ņemot vērā, ka par minētā finansējuma piešķiršanu lēma Ministru kabinets un tā piešķiršana tika saskaņota ar Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju, tad par minētā finansējuma novirzīšanu citam mērķim arī nepieciešams Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas saskaņojums. Atbilstoša prasība par saskaņojumu ar Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju iekļauta Ministru kabineta rīkojuma projektā "Par akciju sabiedrībai "Attīstības finanšu institūcija Altum" piešķirtā finansējuma izmantošanu” (23-TA-2639);
6) noteikumi papildināti ar 22.2 punktu, iekļaujot iespēju, ka sabiedrība “Altum” izsniedz aizdevumu arī 2023. gada saistību segšanai, izņemot citu aizdevēju aizdevumu refinansēšanai. Citu aizdevēju aizdevumu refinansēšana nav paredzēta, jo šī punkta mērķis ir dot iespēju pretendentiem norēķināties par ražošanas procesam nepieciešamajiem resursiem, nevis segtu dažādiem mērķiem izsniegtos citu aizdevēju aizdevumus. Ņemot vērā klimatiskos un tirgus apstākļus 2023. gadā, iespēja norēķināties par esošajām saistībām pretendentiem ir ļoti būtiska (noteikumu projekta 12. punkts).

Noteikumu projekts tiks virzīts uz Ministru kabineta sēdi vienlaikus ar grozījumiem noteikumos Nr. 9 (23-TA-1978) un minēto rīkojuma projektu (23-TA-2639).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Primārās lauksaimniecības produkcijas ražotāji
  • Zvejniecības un akvakultūras produkcijas ražotāji
Ietekmes apraksts
Personām būs iespējams saņemt aizdevumu ar samazinātu procentu likmi.
Juridiskās personas
  • Zvejniecības un akvakultūras produkcijas ražotāji un apstrādātāji
  • Primārās lauksaimniecības produkcijas ražotāji
  • Kooperatīvās sabiedrības
  • Augļu un dārzeņu ražotāju organizācijas
Ietekmes apraksts
Personām būs iespējams saņemt aizdevumu ar samazinātu procentu likmi.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Uzņēmējiem tiks uzlabota naudas plūsma situācijā, kad ekonomisko un klimatisko apstākļu radītās negatīvās ietekmes dēļ ir būtiski samazinājusies uzņēmumu spēja pildīt finanšu saistības.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Atbalsta pasākumu īstenošanai nepieciešamie līdzekļi 5 787 948 euro apmērā aizdevumu piešķiršanai akciju sabiedrībai "Attīstības finanšu institūcija Altum" tiks nodrošināti saskaņā ar Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par akciju sabiedrībai "Attīstības finanšu institūcija Altum" piešķirtā finansējuma izmantošanu".

Noteikumu projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, ņemot vērā, ka minētais finansējums jau ir ieskaitīts akciju sabiedrības "Attīstības finanšu institūcija Altum" budžetā.

Atbalsta pasākuma īstenošanai saskaņā ar noteikumos Nr. 582 noteikto kārtību 2023.gadā izsniedzamo aizdevumu apmērs provizoriski plānots 787 948 euro, 2024.gadā 5 000 000 euro.

Ietekme uz vispārējās valdības budžeta bilanci radīsies atbalsta pasākuma īstenošanas laikā un nepārsniegs atbalsta pasākumiem piešķirto valsts budžeta finansējumu. Precīzs novērtējums par atbalsta pasākumu ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci tiks iestrādāts programmas novērtējumā.

4.1.1. Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par akciju sabiedrībai "Attīstības finanšu institūcija Altum" piešķirtā finansējuma izmantošanu"

Pamatojums un apraksts
Lai nodrošinātu finansējumu aizdevumiem apgrozāmo līdzekļu iegādei ar iespējami zemāko procentu likmi un tādējādi mazinātu finansiālo slogu situācijā, kad ekonomisko un klimatisko apstākļu radītās negatīvās ietekmes dēļ ir ievērojami samazinājusies atbalsta pretendentu spēja pildīt finanšu saistības, nepieciešams sagatavot Ministru kabineta rīkojuma projektu par akciju sabiedrībai "Attīstības finanšu institūcija Altum" piešķirtā finansējuma izmantošanu. Atbilstoši minētajam ir sagatavots Ministru kabineta rīkojuma projekts (23-TA-2639).
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.2. Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 8. janvāra noteikumos Nr. 9 "Lauksaimniecības, zivsaimniecības un lauku attīstības garantiju programmas noteikumi” (turpmāk – noteikumi Nr. 9)

Pamatojums un apraksts
No noteikumiem Nr. 9 ir jāsvītro 4.3. apakšpunkts, kurā noteikts, ka sabiedrībai "Altum" pieejamo garantiju programmas finansējumu veido ne vairāk kā  7 000 000 euro no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", attiecīgi veicot finansējuma pārdali no lauksaimnieku garantiju programmas uz apgrozāmo līdzekļu aizdevumu programmu.
Atbilstoši ir sagatavots noteikumu projekts (23-TA-1978).
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0717
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regula (EK) Nr. 717/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē (turpmāk – regula Nr. 717/2014)
Apraksts
No regulas Nr. 717/2014 izslēgti zvejniecības un akvakultūras apstrādātāji un tirgotāji, tādējādi regulu piemēro tikai uzņēmumiem, kuri nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu primāro ražošanu.
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1407
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – regula Nr. 1407/2013)
Apraksts
Regulas darbības jomā iekļauti zvejniecības un akvakultūras apstrādātāji un tirgotāji.
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1408
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (turpmāk – regula Nr. 1408/2013)
Apraksts
Regulā Nr. 1408/2013 veikti precizējumi, kas nepieciešami atbilstoši grozījumiem regulās  Nr. 717/2014 un Nr. 1407/2013. 
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2391
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 4. oktobra Regula (ES) 2023/2391, ar ko attiecībā uz de minimis atbalstu zvejas un akvakultūras produktu apstrādei un tirdzniecībai groza Regulas (ES) Nr. 717/2014, (ES) Nr. 1407/2013, (ES) Nr. 1408/2013 un (ES) Nr. 360/2012 un attiecībā uz vienam vienotam uzņēmumam piešķirtā de minimis atbalsta kopējo summu, tā piemērošanas periodu un citiem jautājumiem groza Regulu (ES) Nr. 717/2014 (turpmāk - regula 2023/2391)
Apraksts
Ar Regulu 2023/2391 grozītas vairākas regulas. Grozījumi ietekmē noteikumus Nr. 582 attiecībā uz regulu Nr. 717/2014 un regulu Nr. 1407/2013, jo mainās nozares, kurām piemēro šīs regulas, kā arī regulā Nr. 717/2014 paaugstināti atbalsta griesti pretendentam, ja dalībvalsts ir izveidojusi valsts centrālo reģistru.
ES tiesību akta CELEX numurs
32015R1589
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2015. gada 13. jūlija regula (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai (kodificēta redakcija) (turpmāk — regula 2015/1589)
Apraksts
Regulas normas, kas attiecas uz nelikumīga un nesaderīga komercdarbības atbalsta atgūšanu, iekļautas Komercdarbības atbalsta kontroles likumā.
ES tiesību akta CELEX numurs
32004R0794
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2004. gada 21. aprīļa regulas (EK) Nr. 794/2004, ar ko īsteno Padomes regulu (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai (turpmāk — regula Nr. 794/2004)
Apraksts
Regulas normas, kas attiecas uz nelikumīga un nesaderīga komercdarbības atbalsta atgūšanu, iekļautas Komercdarbības atbalsta kontroles likumā.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regula (EK) Nr. 717/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē (turpmāk – regula Nr. 717/2014)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu Nr. 717/2014
Noteikumu projekta 3. punktā izteiktais noteikumu Nr. 582 10. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas Nr. 717/2014 1. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 5. punktā izteiktais noteikumu Nr. 582 13.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas Nr. 717/2014 1. panta 2. un 3. punkts
Noteikumu projekta 7. punktā izteiktais noteikumu Nr. 582 14. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas Nr. 717/2014 2. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 8. punktā izteiktais noteikumu Nr. 582 15. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas Nr. 717/2014 3. panta 2.a punkts
Noteikumu projekta 8. punktā izteiktais noteikumu Nr. 582 15. punkts un 9. punktā izteiktais noteikumu Nr. 582 16. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas Nr. 717/2014 5. panta 1., 2. un 3. punkts
Noteikumu projekta 9. punktā izteiktais noteikumu Nr. 582 16. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Atbilstoši regulas Nr. 717/2014 3. panta 2.a punktam un 6. panta 1. punktam dalībvalsts pretendentam var piemērot 40 000 euro atbalsta slieksni, ja dalībvalsts ir izveidojusi de minimis atbalsta centrālo reģistru, kas satur pilnīgu informāciju par visu de minimis atbalstu, ko piešķīrusi jebkura minētās dalībvalsts iestāde. Latvijai šāds reģistrs ir izveidots kopš 2019. gada 1. jūlija un darbojas atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumiem Nr. 715 "Noteikumi par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem". Tāpēc Latvijā pretendentam, kuram atbalstu piešķir atbilstoši regulai Nr. 717/2014, turpmāk piemēro atbalsta slieksni 40 000 euro.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – regula Nr. 1407/2013)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu Nr. 1407/2013
Noteikumu projekta 4. punktā izteiktais noteikumu Nr. 582 11. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas Nr. 1407/2013 1. panta 1. punkta "a", "aa" "b", "c", "d" un "e" apakšpunkts
Noteikumu projekta 6. punktā izteiktais noteikumu Nr. 582 13.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas Nr. 1407/2013 1. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 7. punktā izteiktais noteikumu Nr. 582 14. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas Nr. 1407/2013 2. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 8. punktā izteiktais noteikumu Nr. 582 15. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 8. punktā izteiktais noteikumu Nr. 582 15. punkts un 9. punktā izteiktais noteikumu Nr. 582 16. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas Nr. 1407/2013 5. panta 1. un 2. punkts
Noteikumu projekta 9. punktā izteiktais noteikumu Nr. 582 16. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (turpmāk – regula Nr. 1408/2013)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 1408/2013 1. panta 2. un 3. punkts
Noteikumu projekta 7. punktā izteiktais noteikumu Nr. 582 14. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas Nr. 1408/2013 2. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 8. punktā izteiktais noteikumu Nr. 582 15. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas Nr. 1408/2013 3. panta 3.a punkts
Noteikumu projekta 8. punktā izteiktais noteikumu Nr. 582 15. punkts un 9. punktā izteiktais noteikumu Nr. 582 16. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas Nr. 1408/2013 5. panta 1., 2. un 3. punkts
Noteikumu projekta 9. punktā izteiktais noteikumu Nr. 582 16. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 4. oktobra Regula (ES) 2023/2391, ar ko attiecībā uz de minimis atbalstu zvejas un akvakultūras produktu apstrādei un tirdzniecībai groza Regulas (ES) Nr. 717/2014, (ES) Nr. 1407/2013, (ES) Nr. 1408/2013 un (ES) Nr. 360/2012 un attiecībā uz vienam vienotam uzņēmumam piešķirtā de minimis atbalsta kopējo summu, tā piemērošanas periodu un citiem jautājumiem groza Regulu (ES) Nr. 717/2014 (turpmāk - regula 2023/2391)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2023/2391 1. panta 1. punkts, ar kuru regulas Nr. 717/2014 1. pants izteikts jaunā redakcijā 
Noteikumu projekta 5. punktā izteiktais noteikumu Nr. 582 13.3. apakšpunkts un 7. punktā izteiktais noteikumu Nr. 582 14. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2023/2391 1. panta 3. punkta "b" apakšpunkts, ar kuru regulas Nr. 717/2014 3. pantā iekļauts 2.a punkts
Noteikumu projekta 8. punktā izteiktais noteikumu Nr. 582 15. punkts un 9. punktā izteiktais noteikumu Nr. 582 16. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2023/2391 1. panta 5. punkts, ar kuru regulas Nr. 717/2014 5. panta 1. un 2. punkts izteikts jaunā redakcijā 
Noteikumu projekta 9. punktā izteiktais noteikumu Nr. 582 16. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2023/2391 2. panta 1. punkta "a" apakšpunkts, ar kuru regulas Nr. 1407/2013 1. panta 1. punkta "a" apakšpunkts izteikts jaunā redakcijā un iekļauts "aa" apakšpunkts
Noteikumu projekta 6. punktā izteiktais noteikumu Nr. 582 13.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2023/2391 2. panta 1. punkta "b" apakšpunkts, ar kuru regulas Nr. 1407/2013 1. panta 2. punkts izteikts jaunā redakcijā 
Noteikumu projekta 7. punktā izteiktais noteikumu Nr. 582 14. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2023/2391 3. panta 1. punkts ar kuru regulas Nr. 1408/2013 1. panta 3. punktsizteikts jaunā redakcijā 
Noteikumu projekta 7. punktā izteiktais noteikumu Nr. 582 14. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2023/2391 3. panta 3. punkts ar kuru regulas Nr. 1408/2013 5. panta 2. punkts izteikts jaunā redakcijā 
Noteikumu projekta 9. punktā izteiktais noteikumu Nr. 582 16. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2015. gada 13. jūlija regula (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai (kodificēta redakcija) (turpmāk — regula 2015/1589)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2015/1589 16. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 10. punktā izteiktais notikumu Nr. 582 17. punkts, Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 18. panta pirmā daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2015/1589 16. panta 3. punkts
Noteikumu projekta 10. punktā izteiktais notikumu Nr. 582 17. punkts, Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 18. panta desmitā daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2015/1589 17. pants
Noteikumu projekta 10. punktā izteiktais notikumu Nr. 582 17. punkts, Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 18. panta devītā daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2004. gada 21. aprīļa regulas (EK) Nr. 794/2004, ar ko īsteno Padomes regulu (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai (turpmāk — regula Nr. 794/2004)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 794/2004 10. pants
Noteikumu projekta 10. punktā izteiktais notikumu Nr. 582 17. punkts, Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 19. panta otrā daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas Nr. 794/2004 11. pants
Noteikumu projekta 10. punktā izteiktais notikumu Nr. 582 17. punkts, Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 18. panta pirmā daļa un 19. panta otrā daļa.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
Noteikumu projekta apstiprināšana dos iespēju sabiedrībai "Altum" samazināt aizdevumam piemēroto procentu likmi, tādēļ atbalsta pretendentiem būs labvēlīgāki atbalsta nosacījumi. Lai pēc iespējas ātrāk atbalsta pretendentiem nodrošinātu apgrozāmo līdzekļu pieejamību ar iespējami zemāku procentu likmi, netiek organizēts sabiedrības līdzdalības process. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi