Anotācija (ex-ante)

23-TA-611: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā" 1.1.1.3. pasākuma "Praktiskas ievirzes pētījumi" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā” 1.1.1.3. pasākuma “Praktiskas ievirzes pētījumi” īstenošanas noteikumi" (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas  iniciatīvas un saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt 1.1.1.3. pasākuma "Praktiskas ievirzes pētījumi" īstenošanas nosacījumus, lai atbalstītu pētniecību, kas virza Latvijas viedās specializācijas stratēģijas specializācijas jomu attīstību un tautsaimniecības transformāciju par labu produktiem ar augstu pievienoto vērtību un veicina integrāciju globālajās vērtību ķēdēs, kā arī risina sabiedrības izaicinājumus globālo izaicinājumu kontekstā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.–2027. gadam (turpmāk – NAP2027) iezīmē, ka attīstītās valstis ir stratēģiski investēt pētniecībā un attīstībā (P&A), lai stimulētu inovācijās balstītu ekonomikas izaugsmi. Latvijas valsts budžeta investīcijas P&A ir vienas no zemākajām ES, kā rezultātā nav iespējams nodrošināt nacionālās attīstības mērķu sasniegšanai nepieciešamo zināšanu apjomu un to pārnesi izglītībā un nozarēs. Klimata pārmaiņas, ģeopolitiskās situācijas pārmaiņas, augsta nevienlīdzība, straujā tehnoloģiju attīstība un pieaugošā migrācija rada Latvijas sabiedrībai un drošībai jaunus izaicinājumus, kuru risināšanai ir nepieciešams ieguldījums P&A. Pasaules attīstītās valstis konkurē, lai piesaistītu jaunus talantus globālajam zinātnes darba tirgum. Tādēļ būtisks izaicinājums ir sagatavot un no ārvalstīm piesaistīt pētniekus un P&A profesionāļus zinātniskā personāla paaudžu nomaiņai un P&A apjoma un daudzveidības palielināšanai. Starptautiskā sadarbība un iesaiste pasaules zinātnes un inovācijas norisēs ir priekšnosacījums Latvijas zinātnes izcilībai, piekļuvei jaunām zināšanām un resursiem, kā arī Latvijas reputācijai kā valstij ar attīstītu ekonomiku un uzticamām, spējīgām pētniecības organizācijām un uzņēmumiem. Lai nostabilizētu savu vietu un lomu pasaules zinātnē, iesaistītos inovācijas procesos, Latvijas zinātnei ir būtiski palielinot zinātnes ekselenci, pētnieku skaitu, speciālistu mobilitāti, patentu un sadarbības projektu apjomu un kopīgu pētniecības un inovācijas darbu ar privāto sektoru, citu valstu partneriem un diasporu. NAP 2027 nosaka uzdevumu Nr.140 “Trīs pīlāru finansēšanas modeļa ar snieguma un inovācijas stimuliem efektīva ieviešana augstākajā izglītībā un zinātnē, izveidojot nozaru ilgtermiņa stratēģiskajai attīstībai nepieciešamās valsts pētījumu programmas un tirgus orientētās pētniecības programmas publiskā un privātā sektora kopīgam P&A darbam, īpaši viedās specializācijas stratēģijas jomās” un īstenot pasākumu Nr.381 “Praktiskas ievirzes pētījumu programma”.
Arī Zinātnes, tehnoloģijas attīstības un inovācijas pamatnostādnes 2021.–2027. gadam[1] (ZTAIP2027) kā vienu no būtiskākajiem risināmajiem jautājumiem izvirza zināšanu un tehnoloģiju pārneses inovācijas attīstīšanu. ZTAIP2027 rīcības plāns 2021. - 2024.gadam paredz īstenot 2.2.1.1. pasākumu "Pētniecības programma pētnieku grupām praktiskas pielietojamības zināšanu un tehnoloģiju attīstīšanai RIS3 specializācijas jomās un jomās ar horizontālu ietekmi industrijai (uzņēmējdarbības sektoram) vai sabiedrībai aktuālu problēmjautājumu risināšanai globālo izaicinājumu kontekstā, vienlaikus nodrošinot pētniecības cilvēkkapitāla atjaunotni (Praktiskas ievirzes pētījumu programma)", kura darbības uzdevums ir sekmēt sadarbību un efektīvu zināšanu un tehnoloģiju pārnesi starp augstskolām, zinātniskajiem institūtiem, uzņēmumiem, publisko pārvaldi, cita starpā, nodrošinot pētniecības infrastruktūru pieejamību un koplietošanu nacionālā un starptautiskā mērogā, un sniedz ieguldījumu vairāku rezultātu rādītāju sasniegšanā, piemēram, palielinājies finansējuma īpatsvars pētniecībai un attīstībai (% no iekšzemes kopprodukta (turpmāk - IKP)), nodarbināto zinātnisko darbinieku īpatsvars (%) kopējā nodarbināto skaitā (pilna laika ekvivalenta (turpmāk - PLE) izteiksmē), Latvijas pozīcija Eiropas inovāciju rādītājā (EIS) un citos ZTAIP2027 noteiktajos rezultātu rādītājos.
Uz doto brīdi turpinās Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas perioda Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.1. pasākuma "Praktiskas ievirzes pētījumi" un 13.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi izglītības un pētniecības nozarē (ERAF)" 13.1.2.1. pasākuma "Praktiskas ievirzes pētniecība" īstenošana [2], kur minēto pasākumi ietvaros daļa apstiprināto praktiskās ievirzes pētniecības projektu īstenošana ir beigusies (1., 2. un daļa 3.kārtas projektu) vai noslēgsies 2023.gada ietvaros (daļa 3.kārtas, 4. un 5.kārtas projektu). 

[1] Apstiprinātas ar Ministra kabineta 2021.gada 14.aprīļa rīkojumu Nr.246. Pieejamas: https://likumi.lv/ta/id/322468-par-zinatnes-tehnologijas-attistibas-un-inovacijas-pamatnostadnem-2021-2027-gadam
[2] Ministru kabineta 2016. gada 12. janvāra noteikumi Nr. 34 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.1. pasākuma "Praktiskas ievirzes pētījumi" un 13.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi izglītības un pētniecības nozarē (ERAF)" 13.1.2.1. pasākuma "Praktiskas ievirzes pētniecība" īstenošanas noteikumi". Pieejami:https://likumi.lv/ta/id/279475-darbibas-programmas-izaugsme-un-nodarbinatiba-1-1-1-specifiska-atbalsta-merka-palielinat-latvijas-zinatnisko-instituciju
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2023.gada nogalē noslēgsies esošā praktiskās ievirzes pētījumu programma, kas ir īstenota Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas perioda Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.1. pasākuma "Praktiskas ievirzes pētījumi" un 13.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi izglītības un pētniecības nozarē (ERAF)" 13.1.2.1. pasākuma "Praktiskas ievirzes pētniecība" ietvaros. Lai nodrošinātu tālāku atbalstu praktiskās ievirzes pētījumu īstenošanai ir nepieciešamas 2024.gadā uzsākt 1.1.1.3. pasākuma "Praktiskas ievirzes pētījumi" īstenošanas nosacījumus, lai atbalstītu pētniecību, kas virza Latvijas viedās specializācijas stratēģijas specializācijas jomu attīstību un tautsaimniecības transformāciju par labu produktiem ar augstu pievienoto vērtību un veicina integrāciju globālajās vērtību ķēdēs, kā arī risina sabiedrības izaicinājumus globālo izaicinājumu kontekstā.
Risinājuma apraksts
1.1.1.3. pasākums ir vērsts uz 2021.–2027.gada plānošanas perioda plānošanas dokumentos noteikto politikas mērķu sasniegšanu. 1.1.1.3. pasākuma mērķis atbilst:
1) NAP2027 prioritātes "Zināšanas un prasmes personības un valsts izaugsmei" rīcības virzienam “Zinātnes izcilība sabiedrības attīstībai, tautsaimniecības izaugsmei un drošībai” un nodrošinās virzību uz mērķi “Zinātnes izcilība sabiedrības attīstībai, tautsaimniecības izaugsmei un drošībai”, kā arī veicinās NAP2027 indikatoru Nr.133, Nr.134, Nr.135 un Nr.136 mērķa vērtības sasniegšanu [1];
2) ZTAIP2027 2. mērķa „Paaugstināt inovācijas kapacitāti, zināšanu un pētniecības sociālo un ekonomisko vērtību” 2.2. rīcības virziena „Zināšanu un tehnoloģiju pārnese inovācijas attīstīšanai” 2.2.1. uzdevumam „Sekmēt sadarbību un efektīvu zināšanu un tehnoloģiju pārnesi starp augstskolām, zinātniskajiem institūtiem, uzņēmumiem, publisko pārvaldi, cita starpā, nodrošinot pētniecības infrastruktūru pieejamību un koplietošanu nacionālā un starptautiskā mērogā, t.sk. pilotprojektu, "dzīvo laboratoriju" un demonstrācijas projektu īstenošanai”.  Līdz ar to 1.1.1.3. pasākums sekmēs ZTAIP2027 noteiktā 1.politikas rezultāta „Attīstīta pētniecības izcilība, kapacitāte un starptautiskā sadarbība” un 1.rezultatīvā rādītāja „Finansējuma īpatsvars pētniecībai un attīstībai, % no IKP”, 3. rezultatīvā rādītāja "Nodarbināto zinātnisko darbinieku īpatsvars (%) kopējā nodarbināto skaitā (PLE izteiksmē)", 6.1. rezultatīvā rādītāja "Starptautiskās citējamības datubāzēs iekļauto Latvijas zinātnisko publikāciju skaits gadā (SCOPUS)" un 6.2. rezultatīvā rādītāja "Starptautiskās citējamības datubāzēs iekļauto Latvijas zinātnisko publikāciju skaits gadā (Web of Science)"  un  2.politikas rezultāta "Palielināta inovācijas kapacitāte, zināšanu un pētniecības sociālā un ekonomiskā vērtība" 10.rezultatīvā rādītāja "Latvijas pozīcija Eiropas inovāciju rādītājā (EIS)", 11.rezutlatīvā rādītāja "Uzņēmumu finansējums P&A aktivitātēm valsts sektorā un augstākās izglītības sektorā, % no visa valsts un augstākās izglītības P&A finansējuma" un 13.rezutāta rādītāja "Ieguldījumi P&A uz 1 zinātnisko darbinieku PLE izteiksmē, % no vidējā ES-27 rādītāja" mērķa vērtību sasniegšanā.

Noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā īsteno 1.1.1.3. pasākumu, prasības projekta iesniedzējam un sadarbības partneriem, sasniedzamo mērķi un rādītājus, atbalstāmās darbības, izmaksu attiecināmības nosacījumus, vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus, projekta īstenošanas nosacījumus, kā arī pieejamo finansējuma apmēru.

1.1.1.3. pasākuma mērķis ir atbalstīt pētniecību, kas virza Latvijas viedās specializācijas stratēģijas specializācijas jomu attīstību un tautsaimniecības transformāciju par labu produktiem ar augstu pievienoto vērtību un veicina integrāciju globālajās vērtību ķēdēs, kā arī risina sabiedrības izaicinājumus globālo izaicinājumu kontekstā.

1.1.1.3. pasākuma īstenošanas rezultātā tiks atbalstīti pētniecības projekti, kas sniedz ieguldījumu Latvijas viedās specializācijas stratēģijas noteikto tautsaimniecības transformācijas virzienu un izaugsmes prioritāšu īstenošanā un specializācijas jomu attīstībā: zināšanu ietilpīga bioekonomika, biomedicīna, medicīnas tehnoloģija, biofarmācija un biotehnoloģija, viedie materiāli, tehnoloģijas un inženiersistēmas, viedā enerģētika un informācijas un komunikācijas tehnoloģijas.

1.1.1.3.pasākuma mērķa grupa ir zinātniskās institūcijas, Latvijas Republikas Komercreģistrā reģistrēti saimnieciskās darbības veicēji un zinātnē un pētniecībā nodarbinātie darbinieki.

1.1.1.3. pasākums tiks īstenots atklāta projektu iesniegumu atlases veidā.
Projekta iesniedzēji 1.1.1.3. pasākuma ietvaros var būt zinātniskā institūcijas vai Latvijas Republikas Komercreģistrā reģistrēts sīkais (mikro), mazais, vidējais vai lielais komersants, kas pētniecības projektu var īstenot sadarbībā ar sadarbības partneriem (citu zinātnisko institūciju vai saimnieciskās darbības veicēju).

1.1.1.3.pasākumam plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 41 760 000 euro, ko veido Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums – 35 496 000 euro un valsts budžeta finansējums – 6 264 000 euro, tai skaitā 1.1.1.3. pasākuma elastības finansējums  – 6 586 609 euro, ko veido ERAF finansējums 5 598 618 euro un valsts budžeta finansējums – 987 991 euro
Ņemot vērā elastības finansējumu 1.1.1.3. pasākuma īstenošanai pieejamo kopējo finansējumu plāno ne vairāk kā 35 173 391 euro apmērā, tai skaitā ERAF finansējumu – 29 897 382 euro, valsts budžeta finansējumu – 5 276 009 euro apmērā, bet kuru atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt palielināt uz 1.1.1.3. pasākumam pieejamo kopējo attiecināmo finansējuma apmēru.

1.1.1.3. pasākumu plānots īstenot vairākās projektu iesniegumu atlases kārtās, paredzot, ka pirmajā projektu iesniegumu atlases kārtā plānotais kopējais attiecināmais publiskais finansējums ir ne vairāk kā 20 000 000 euro, ko veido Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ne vairāk kā 18 020 000 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējums ne vairāk kā 1 980 000 euro apmērā.
1.1.1.3 pasākumā paredzēts, ka pētniecības projektus īsteno 36 mēnešu no projekta uzsākšanas datuma, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.

1.1.1.3. pasākuma pirmajā projektu iesniegumu atlases kārtā ar saimniecisku darbību nesaistītiem projektiem paredzēts novirzīt 13 200 000 euro, kas ir  daļa no pirmajai projektu iesniegumu atlases kārtai plānotā kopējā finansējuma. Paredzot, ka maksimālā publiskā finansējuma intensitāte būs 91,4 procenti, ko veido Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 11 220 000 euro jeb 77,7 procenti un valsts budžeta finansējums 1 980 000 euro apmērā jeb tā intensitāte 13,7 procenti.
1.1.1.3. pasākumu otrajā projektu iesniegumu atlases kārtā plānotais kopējais attiecināmais publiskais finansējums ir ne vairāk kā 21 760 000 euro, ko veido Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ne vairāk kā 17 476 000 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējums ne vairāk kā 4 284 000 euro apmērā.
1.1.1.3. pasākuma otrajā projektu iesniegumu atlases kārtā ar saimniecisku darbību nesaistītiem projektiem paredzēts novirzīt 14 361 600 euro, kas ir  daļa no otrajai projektu iesniegumu atlases kārtai plānotā kopējā finansējuma. Paredzot, ka maksimālā publiskā finansējuma intensitāte būs 91,4 procenti, ko veido Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 10 077 600 euro jeb 64,1 procenti un valsts budžeta finansējums 4 284 000 euro apmērā jeb tā intensitāte 27,3 procenti.
Ar saimniecisko darbību saistītiem projektiem pieejamā kopējā attiecināmā publiskā finansējuma apmērs pirmajā projektu iesniegumu atlases kārtā ir ne mazāk kā 6 800 000 euro un otrajā projektu iesniegumu atlases kārtā ir ne mazāk kā 7 398 400 euro, ko abās kārtās veido Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums.

1.1.1.3. pasākuma pirmajā un otrajā projektu iesniegumu atlases kārtā paredzēts, ka viena projekta maksimālais publiskā finansējuma apmērs ir 600 000 euro, bet minimālais finansējuma apmērs ir 30 000 euro.

1.1.1.3. pasākuma ietvaros sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji līdz 2029.gada 31.decembrim:
1) Iznākumu rādītāji:
a) Pētniecības organizācijas, kas piedalās kopīgos pētniecības projektos - 20, tai skaitā līdz 2024. gada 31. decembrim – 10;
b)Uzņēmumi, kas sadarbojas ar pētniecības organizācijām - 19, tai skaitā līdz 2024.gada 31.decembrim - 10;
2) Rezultāta rādītājs - publisko atbalstu papildinošās privātās investīcijas - 11 859 840 euro;

1.1.1.3. pasākums sniedz ieguldījumu RIS3 rādītāju sasniegšanā, tādējādi pasākuma ietvaros paredzēts, ka finansējuma saņēmējs Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk - KPVIS) uzkrāj šādus RIS3 rādītājus:
1) pētniecības un attīstības izdevumu apjoms (euro);
2) jaunradītās tehnoloģijas;
3) jaunradītie produkti;
4) iesaistītais zinātniskais un zinātnes tehniskais personāls (PLE, skaits).

1.1.1.3. pasākuma ietvaros paredzēts, ka projekta iesniedzēji var iesniegt projektu iesniegumus gan ar saimniecisko darbību nesaistītu projektu īstenošanai, gan arī ar saimniecisko darbību saistītu projektu īstenošanai, kā arī atrunāti nosacījumi, kas pusēm jāievēro šādu projektu īstenošanas sakarā.
Ar saimniecisku darbību nesaistīta projekta gadījumā publiskā finansējuma intensitāte ir 91,4 %, ko veido valsts budžeta  un ERAF finansējums. Atlikušos 8,6 % līdzfinansējuma nodrošina no finansējuma saņēmējs no savā rīcībā esošiem līdzekļiem, tostarp iespējami ieguldījumi natūrā ne vairāk kā 5% apmērā.

Tāpat definēti 1.1.1.3.pasākuma ietvaros īstenoto pētniecības projektu sasniedzamie projekta rezultāti un to ilgtspējas nosacījumi. Paredzēts, ka pētniecības ietvaros kā rezultāti var būt dažādi oriģināli zinātniskie raksti, tehnoloģiju tiesības, intelektuālā īpašuma licences un līgumi, jauni produkti un tehnoloģijas, kā arī citi rezultāti.
1.1.1.3.pasākuma ietvaros paredzēts, ka projekta iesniedzējs sagatavo un iesniedz projekta iesniegumu izmantojot KPVIS, kā arī papildus projekta iesniegumam iesniedzamos pielikumus, kas nepieciešami projekta iesniegumu vērtēšanas nodrošināšanai.

Ja 1.1.1.3.pasākuma ietvaros ir paredzēti sadarbības projekti, tad ir definēti nosacījumu to īstenošanas ietvaros, kas skar gan finansējuma piešķīruma nosacījumus, intelektuālā īpašuma atsavināšanas un lietošanas nosacījumu, kā arī sadarbības līgumos iekļaujamos nosacījumus.
1.1.1.3. pasākuma ietvaros ir definētas arī prasības projekta iesniedzējam un sadarbības partneri, kas jāievēro īstenojot pētniecības projektus 1.1.1.3. pasākuma ietvaros.

1.1.1.3. pasākuma ietvaros plānotas šādas atbalstāmās darbības:
1) tehniski ekonomiskā priekšizpēte fundamentālie vai rūpnieciskiem pētījumiem un eksperimentālai izpētei;
2) pētniecība, kas ietver vismaz vienu no šādām pētniecības kategorijām:
a) fundamentālie pētījumi;
b) rūpnieciskie pētījumi;
c) eksperimentālā izstrāde;
3) pētniecības ietvaros no veiktās darbības izrietošo tehnoloģiju tiesību (nemateriālo aktīvu) iegūšana, apstiprināšana un aizstāvēšana (turpmāk – tehnoloģiju tiesību aizsardzība);
4) projekta ietvaros radīto zināšanu izplatīšana mācību, publikāciju vai zināšanu un tehnoloģiju pārneses veidā, tai skaitā sabiedrības iesaiste projekta norisēs un informēšana par projekta rezultātiem, kas nav saistīti ar intelektuālā īpašuma tiesībām.


Tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:

1) tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepieciešamas rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma;
2) netiešās attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus atbalstāmo darbību īstenošanai un rezultātu sasniegšanai;
3) neattiecināmās izmaksas.

1.1.1.3.pasākumā paredzēts, ka ar saimniecisku darbību nesaistītam projektam paredzēts, ka pārējās attiecināmās izmaksas, izņemot tiešajām attiecināmajām personāla izmaksas, veidojas no vienotās likmes 40 apmērā no tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām, saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija Regulas Nr.2021/1060 ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 56.panta 1.punktu.
Šādi pieņēmums balstās 2014. - 2020. plānošanas perioda ietvaros īstenotā 1.1.1.1.pasākuma "Praktiskās ievirzes pētījumi" datu analīzē. 

1.1.1.3.pasākuma ietvaros ir noteikti arī vispārējie finansēšanas nosacījumi, kas paredz kārību nacionālā finansējuma apmērā noteikšanai, ja tas ir nepieciešamas. Tāpat definēti finansēšanas nosacījumi pētniecībai, kas tai skaitā atrunā nosacījumus ar kādiem ar saimniecisku darbību saistītiem projektiem tiek piemērotas valsts atbalsta regulējumā noteiktās publiskā finansējuma intensitātes:
1) tehniski ekonomiskās priekšizpētes un rūpniecisko pētījumu veikšanai:
a) 70 % projekta iesniedzējam un labuma guvējam, kas atbilst sīkā (mikro) vai mazā komersanta definīcijai;
b) 60 % projekta iesniedzējam un labuma guvējam, kas atbilst vidējā komersanta definīcijai;
c) 50 % projekta iesniedzējam un labuma guvējam, kas atbilst lielā komersanta definīcijai;
2) publiskā finansējuma intensitāti tehniski ekonomiskās priekšizpētes un rūpniecisko pētījumu veikšanai var palielināt par 15 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, nepārsniedzot 80 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, ja ir izpildīts vismaz viens no Komisijas Regulas Nr. 651/2014 25. panta 6. punkta "b" apakšpunkta nosacījumiem par efektīvu sadarbību;
3) eksperimentālās izstrādes veikšanai:
a) 45 % projekta iesniedzējam un labuma guvējam, kas atbilst sīkā (mikro) vai mazā komersanta definīcijai;
b) 35 % projekta iesniedzējam un labuma guvējam, kas atbilst vidējā komersanta definīcijai;
c) 25 % projekta iesniedzējam un labuma guvējam, kas atbilst lielā komersanta definīcijai;
4) inovācijas atbalsta darbībām – tehnoloģiju tiesību (nemateriālo aktīvu), kas radušās projekta ietvaros veiktās pētniecības rezultātā, iegūšanai, apstiprināšanai un aizstāvēšanai – 50 %.

Noteikumu projekta nobeigumā ir atrunātas projekta atlases un īstenošanas vispārīgie nosacījumi, kas būtiski neatšķiras no 2014.-2020. plānošanas periodā noteiktajiem projekta atlases un īstenošanas vispārīgiem nosacījumiem.

1.1.1.3. pasākuma ieviešanā tiks nodrošināta sinerģija un papildinātība, kā arī nepārklāšanās ar Eiropas Savienības fondu 2014.–2020. gada plānošanas perioda 1.1.1.1.pasākuma ietvaros, jo to īstenošana nepārklāsies to īstenošanas laika ietvarā.

1.1.1.3. pasākumam nav ietekmes uz  horizontālajiem principiem „Klimatdrošināšana”, “Energoefektivitāte pirmajā vietā” un “Nenodarīt būtisku kaitējumu”. 

1.1.1.3.pasākuma ERAF investīcijām piemēroti sekojoši intervences kodi:
10. intervences kods "Mazo un vidējo uzņēmumu pētniecības un inovācijas darbības, tostarp tīklošana";
11. intervences kods "Lielo uzņēmumu pētniecības un inovācijas darbības, tostarp tīklošana"
12. intervences kods "Publisko pētniecības centru, augstākās izglītības un kompetences centru pētniecības un inovācijas darbības, tostarp tīklošana (rūpnieciskā pētniecība, eksperimentālā izstrāde, priekšizpēte)"
28. intervences kods "Tehnoloģiju nodošana un sadarbība starp uzņēmumiem, pētniecības centriem un augstākās izglītības nozari"
29. intervences kods "Pētniecības un inovācijas procesi, tehnoloģiju nodošana un sadarbība starp uzņēmumiem, pētniecības centriem un universitātēm, kas pievēršas zemu oglekļa emisiju ekonomikai, noturībai pret klimata pārmaiņām un spējai pielāgoties tām"
atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmai 2021.–2027. gadam.

[1] Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.-2027.gadam Apstiprināts ar 2020. gada 2. jūlija Latvijas Republikas Saeimas lēmumu Nr. 418/Lm13. Pieejams: https://www.pkc.gov.lv/sites/default/files/inline-files/NAP2027_apstiprin%C4%81ts%20Saeim%C4%81_1.pdf
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • zinātniskais personāls
  • studenti
Ietekmes apraksts
Tiešs atbalsts ir paredzēts praktiskās ievirzes pētījumiem, kurus veiks zinātniskais personāls, kā arī pastāv iespēja pētījumu ietvaros iesaistīt studējošos un zinātniskā grāda pretendentus.

Netiešā veidā no praktiskās ievirzes pētījumiem būs zinātniskās institūcijas, komersanti, kas pētījumu ietvaros radušos rezultātus var izmantot tālāko pētījumu attīstībai un jaunu produktu radīšanai. 
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • Zinātniskie institūti
  • Augstākās izglītības iestādes
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz zinātnisko institūciju un komersantu darbību, jo tiek nodrošināta iespēja saņemt ERAF atbalstu pētniecības īstenošanai un rūpnieciskā īpašuma tiesību nostiprināšanai, lai sekmētu jaunu produktu un tehnoloģiju izstrādi un ieviešanu ražošanā vai pakalpojumu sniegšanā, kas tiešā veidā veicina Latvijas tautsaimniecības attīstību, vienlaikus sekmējot pētniecības intelektuālā potenciāla attīstību.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz zinātnisko institūciju un komersantu darbību, jo tiek nodrošināta iespēja saņemt ERAF atbalstu pētniecības īstenošanai un rūpnieciskā īpašuma tiesību nostiprināšanai, lai sekmētu jaunu produktu un tehnoloģiju izstrādi un ieviešanu ražošanā vai pakalpojumu sniegšanā, kas tiešā veidā veicina Latvijas tautsaimniecības attīstību, vienlaikus sekmējot pētniecības intelektuālā potenciāla attīstību. Atbalsts paredzēts visām nozarēm konkursa kārtībā.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz zinātnisko institūciju un komersantu darbību, jo tiek nodrošināta iespēja saņemt ERAF atbalstu pētniecības īstenošanai un rūpnieciskā īpašuma tiesību nostiprināšanai, lai sekmētu jaunu produktu un tehnoloģiju izstrādi un ieviešanu ražošanā vai pakalpojumu sniegšanā, kas tiešā veidā veicina Latvijas tautsaimniecības attīstību, vienlaikus sekmējot pētniecības intelektuālā potenciāla attīstību.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz zinātnisko institūciju un komersantu darbību, jo tiek nodrošināta iespēja saņemt ERAF atbalstu pētniecības īstenošanai un rūpnieciskā īpašuma tiesību nostiprināšanai, lai sekmētu jaunu produktu un tehnoloģiju izstrādi un ieviešanu ražošanā vai pakalpojumu sniegšanā, kas tiešā veidā veicina Latvijas tautsaimniecības attīstību, vienlaikus sekmējot pētniecības intelektuālā potenciāla attīstību. Atbalsta ietvaros ir paredzēti speciāli nosacījumi arī mazajiem un vidējiem uzņēmējiem.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz zinātnisko institūciju un komersantu darbību, jo tiek nodrošināta iespēja saņemt ERAF atbalstu pētniecības īstenošanai un rūpnieciskā īpašuma tiesību nostiprināšanai, lai sekmētu jaunu produktu un tehnoloģiju izstrādi un ieviešanu ražošanā vai pakalpojumu sniegšanā, kas tiešā veidā veicina Latvijas tautsaimniecības attīstību, vienlaikus sekmējot pētniecības intelektuālā potenciāla attīstību.

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
10 464 084
0
10 464 084
5 979 476
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
10 464 084
0
10 464 084
5 979 476
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
12 310 687
0
12 310 687
7 034 678
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
12 310 687
0
12 310 687
7 034 678
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-1 846 603
0
-1 846 603
-1 055 202
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-1 846 603
0
-1 846 603
-1 055 202
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-1 846 603
-1 846 603
-1 055 202
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
1.1.1.3.pasākuma ietvaros plānotais kopējais finansējums ir 41 760 000 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms - 6 586 609 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk - ERAF) finansējums 35 496 000 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms - 5 598 618 euro) un valsts budžeta finansējums – 6 264 000 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms - 987 991 euro). Maksimālais attiecināmais ERAF finansējuma apmērs nepārsniedz 85 % no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
Pasākuma īstenošanai pieejamo kopējo finansējumu plāno ne vairāk kā 35 173 391 euro apmērā, tai skaitā ERAF finansējumu – 29 897 382 euro, valsts budžeta finansējumu – 5 276 009 euro apmērā.
Budžeta ieņēmumi ir finansējuma ERAF daļa 85 procentu apmērā no projekta attiecināmām izmaksām. Budžeta izdevumi ir kopējie projekta ieviešanai nepieciešamie publiskā finansējuma (ERAF un valsts budžeta) līdzekļi 100 procentu apmērā no projekta attiecināmām izmaksām. Projektu plānots indikatīvi ieviest no 2024. gada I ceturkšņa līdz 2027. gada beigām.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
1.1.1.3.pasākuma īstenošanai plānotie ieņēmumi sastāda 29 897 382 euro (ERAF finansējums).  Ieņēmumu plānotais sadalījums:
2024.gadā - 10 464 084 euro jeb aptuveni 35 % no kopējiem ieņēmumiem;
2025.gadā - 10 464 084 euro jeb aptuveni 35 % no kopējiem ieņēmumiem;
2026.gadā - 5 979 476 euro jeb aptuveni 20 % no kopējiem ieņēmumiem;
2027.gadā - 2 989 738 euro jeb aptuveni 10% no kopējiem ieņēmumiem.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
1.1.1.3. pasākuma īstenošanai nepieciešamie izdevumi sastāda 35 173 391 euro, tai skaitā, valsts budžeta līdzfinansējums 5 276 009 euro.
2024.gadā - 12 310 687 euro jeb aptuveni 35 % no kopējiem izdevumiem, tai skaitā, valsts budžeta līdzfinansējums 1 846 603 euro;
2025.gadā - 12 310 687 euro jeb aptuveni 35 % no kopējiem izdevumiem, tai skaitā, valsts budžeta līdzfinansējums 1 846 603 euro;
2026.gadā - 7 034 678 euro jeb aptuveni 20 % no kopējiem izdevumiem, tai skaitā, valsts budžeta līdzfinansējums 1 055 202 euro;
2027.gadā - 3 517 339 euro jeb aptuveni 10 % no kopējiem izdevumiem, tai skaitā, valsts budžeta līdzfinansējums 527 601 euro;
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums pasākuma īstenošanai tiks piesaistīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
17.06.2014, Eiropas komisija, L 187/1, regula, Komisijas Regula Nr. 651/2014 ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0316
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
21.03.2014, Eiropas komisija, L 93/17, regula, Komisijas Regula Nr. 316/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 101. panta 3. punkta piemērošanu tehnoloģiju nodošanas nolīgumu kategorijām
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
52022XC1028(03)
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
28.10.2022, Eiropas komisija, C 414/01, paziņojumus, Pētniecībai, izstrādei un inovācijai piešķiramā valsts atbalsta nostādnes
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1303
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
20.12.2013, Eiropas Parlaments un Padome, L 347/320, Eiropas Parlamenta un Padomes Regula Nr. 1303/2013 ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006.
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32018R1046
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
30.07.2018, Eiropas Parlaments un Padome, L 193/1, Eiropas Parlamenta un Padomes Regula Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012.
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32008R1126
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
29.11.2008, Eiropas Komisija, L 320/1, Eiropas Komisijas Regula Nr. 1126/2008 ar ko pieņem vairākus starptautiskos grāmatvedības standartus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1606/2002.
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0702
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
01.07.2014, Eiropas Komisija, L 193/1, Eiropas Komisijas Regula Nr. 702/2014 ar kuru konkrētas atbalsta kategorijas lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
24.06.2021, Eiropas Parlaments un Padome, Eiropas Parlamenta un Padomes Regula Nr.2021/1060 ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
17.06.2014, Eiropas komisija, L 187/1, regula, Komisijas Regula Nr. 651/2014 ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 2.punkts c. un d. apakšpunkts
54.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta a. apakšpunkts
28.5.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 9. punkts
2.10.3.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkts
28.1.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 23. punkts
2.3.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 24. punkts un 1.pielikums
32.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 83. punkts
2.9.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 90. punkts
2.5.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punkts
35.2.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 11. pants un 2.pielikums
71.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 12. panta 1.punkts
72.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 25.pants
3.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 25.panta 3.punkta a., b., d. un e. apakšpunkts
42.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 25.panta 6.punkta b. apakšpunkts
44.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 28.pants
3.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 28.panta 2.punkta a. apakšpunkts
47.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Atbilstoši Komisijas Regulai Nr. 651/2014 noteikumu projektā definēti jēdzieni "darba sākums", "efektīva sadarbība", "pētniecības infrastruktūra", "pētniecības organizācija", "komersants vai zemnieku saimniecība – primārās lauksaimniecības ražotājs", "grūtībās nonācis saimnieciskās darbības veicējs",  nosaka publisko finansējuma piešķiršanas kārtību ar saimniecisku darbību saistītu projektu īstenošanai, nosaka stimulējošas ietekmes kritērijus, nosaka pētniecības izmaksas ar saimniecisko darbību saistītos projektos, definē projekta ietvaros darbības, kas nav atbalstāmas, nosacījums informācijas publicēšanai un glabāšanai, rīcības nosacījumus, ja ar saimniecisku darbību saistītu projektu īstenošanai vairāk nekā par 20 procentiem pārsniedz valsts atbalsta apmēru.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
21.03.2014, Eiropas komisija, L 93/17, regula, Komisijas Regula Nr. 316/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 101. panta 3. punkta piemērošanu tehnoloģiju nodošanas nolīgumu kategorijām
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regulas Nr. 316/2014 1.panta b. apakšpunkts
2.11.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 316/2014 1.panta h. apakšpunkts
2.7.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Atbilstoši Komisijas Regulai Nr. 316/2014 noteikumu projektā definēti jēdzieni "intelektuālā īpašuma tiesības"un "tehnoloģiju tiesības".
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
28.10.2022, Eiropas komisija, C 414/01, paziņojumus, Pētniecībai, izstrādei un inovācijai piešķiramā valsts atbalsta nostādnes
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas paziņojuma Nr.2022/C 414/01 26.punkta b. apakšpunkts
26.5.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Komisijas paziņojums Nr.2022/C 414/01 nosaka rīcību, gadījumiem, ja pētniecības organizācijas sniegtajam pakalpojumam nav nosakāma tirgus cena.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
20.12.2013, Eiropas Parlaments un Padome, L 347/320, Eiropas Parlamenta un Padomes Regula Nr. 1303/2013 ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas Nr. 1303/2013 61.panta 7.punkta b. apakšpunkts
57.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas Nr. 1303/2013 65.panta 8.punkts
57.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai Nr. 1303/2013 noteikumu projektā
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
30.07.2018, Eiropas Parlaments un Padome, L 193/1, Eiropas Parlamenta un Padomes Regula Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula Nr. 2018/1046
57.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai Nr. 2018/1046 noteikumu projektā definēti attiecināmo izmaksu nosacījumi.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
29.11.2008, Eiropas Komisija, L 320/1, Eiropas Komisijas Regula Nr. 1126/2008 ar ko pieņem vairākus starptautiskos grāmatvedības standartus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1606/2002.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Eiropas Komisijas Regula Nr. 1126/2008
68.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Atbilstoši Eiropas Komisijas Regulai Nr. 1126/2008 noteikumu projektā nosaka nosacījumus labuma guvējam kapitalizēt pētniecības izmaksas un veidot nemateriālos aktīvus visos gadījumos, kad to pieļauj 38. Starptautiskais grāmatvedības standarts "Nemateriālie aktīvi".
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
01.07.2014, Eiropas Komisija, L 193/1, Eiropas Komisijas Regula Nr. 702/2014 ar kuru konkrētas atbalsta kategorijas lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regulas Nr.  702/2014 2. panta 3., 4. un 5. punkts
2.10.3.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Atbilstoši Eiropas Komisijas Regulai Nr. 702/2014 noteikumu projektā definēts jēdziens "komersants vai zemnieku saimniecība – primārās lauksaimniecības ražotājs".
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
24.06.2021, Eiropas Parlaments un Padome, Eiropas Parlamenta un Padomes Regula Nr.2021/1060 ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula Nr.2021/1060 47.pants
61.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula Nr.2021/1060 50.pants
61.;70.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula Nr.2021/1060 56.panta 1.punkts.
31.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula Nr.2021/1060 56.panta 108.punkts.
27.1
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai Nr.2021/1060 noteikumu projektā noteikta vienotā likme, kas paredz, ka 40 procentus no tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām var izmantot, lai segtu darbības pārējās attiecināmās izmaksas 

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Zinātniskie institūti
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Tiesību akta projekta izpildē iesaistīta Izglītības un zinātnes ministrija kā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītā atbildīgā iestāde, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītā sadarbības iestāde, zinātniskās institūcijas un komersanti kā 1.1.1.3. pasākuma finansējuma saņēmēji, Latvijas zinātnes padome kā zinātniskās ekspertīzes izvērtējumu nodrošinātāji.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Īstenojot noteikumu projektā plānotās aktivitātes tiks veicināta NAP2027 indikatora “Finansējuma īpatsvars pētniecībai un attīstībai, % no IKP” un "Starptautiskās citējamības datubāzē Scopus iekļauto Latvijas autoru zinātnisko publikāciju skaits gadā" mērķa vērtības sasniegšanu.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Pasākumam ir netieša pozitīva ietekme uz horizontālo principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana". Projektos, kuros tiks realizēti specifiski pasākumi attiecībā uz šo horizontālo prioritāti, projekta iesniedzējs nodrošinās sasniegto rezultātu uzskaiti.
Pielikumi