Anotācija

25-TA-394: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 31. jūlija noteikumos Nr. 532 "Kārtība, kādā valsts un pašvaldības izmanto pirmpirkuma tiesības valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
2024. gada 14. novembrī Saeima ir pieņēmusi likumu "Grozījumi likumā "Par aviāciju"", izsakot likuma "Par aviāciju" 23.panta trešās daļas 1. punktu jaunā redakcijā un gadījumos, kad īpašnieks atsavina nekustamo īpašumu, kas iekļauts šā panta otrajā daļā minētā valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijas (arī turpmākajai attīstībai nepieciešamās teritorijas) robežās, un valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauks pieder kapitālsabiedrībai, kurā valstij ir izšķiroša ietekme, valsts pirmpirkuma tiesības aizstātas ar attiecīgās kapitālsabiedrības pirmpirkuma tiesībām, kā arī atbilstoši precizēts 23.panta ceturtajā daļā Ministru kabinetam noteiktais deleģējums noteikt kārtību, kādā izmanto pirmpirkuma tiesības valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijā (arī turpmākajai lidlauka attīstībai nepieciešamajā teritorijā). 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir salāgot regulējumu ar grozījumiem likuma "Par aviāciju" 23.pantā un noteikt kārtību, kādā tiek izmantotas kapitālsabiedrības, kurā valstij ir izšķiroša ietekme un kurai pieder valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauks, pirmpirkuma tiesība valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijā (arī turpmākajai attīstībai nepieciešamā teritorijā).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saeimā 2024. gada 14. novembrī tika pieņemti grozījumi likuma "Par aviāciju"" 23.pantā, kas nosaka, ka gadījumos, kad īpašnieks atsavina nekustamo īpašumu, kas iekļauts šā panta otrajā daļā minētā valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijas (arī turpmākajai attīstībai nepieciešamās teritorijas) robežās, un valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauks pieder kapitālsabiedrībai, kurā valstij ir izšķiroša ietekme,  pirmpirkuma tiesības ir attiecīgajai kapitālsabiedrībai.
Ievērojot minēto, ir nepieciešams veikt grozījumus Noteikumos, izslēdzot no noteikumiem kārtību, kādā tiek izmantotas valsts pirmpirkuma tiesības valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijā (arī turpmākajai attīstībai nepieciešamā teritorijā), un papildinot noteikumus ar kārtību, kādā tiek izmantotas kapitālsabiedrības, kurā valstij ir izšķiroša ietekme un kurai pieder valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauks, pirmpirkuma tiesības valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijā (arī turpmākajai attīstībai nepieciešamā teritorijā).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši veiktajiem grozījumiem likuma "Par aviāciju"" 23.panta trešās daļas 1. punktā, gadījumos, kad īpašnieks atsavina nekustamo īpašumu, kas iekļauts šā panta otrajā daļā minētā valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijas (arī turpmākajai attīstībai nepieciešamās teritorijas) robežās, un valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauks pieder kapitālsabiedrībai, kurā valstij ir izšķiroša ietekme, valsts pirmpirkuma tiesības aizstātas ar attiecīgās kapitālsabiedrības pirmpirkuma tiesībām. Ievērojot minēto, nepieciešams grozīt noteikumus un noteikt kārtību, kādā kapitālsabiedrība, kurai pieder valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauks un kurā valstij ir izšķiroša ietekme, izmanto pirmpirkuma tiesības  valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijā.
Risinājuma apraksts
Noteikumos tiek veikti tehniski grozījumi, precizējot Noteikumu nosaukumu, kā arī tiek grozīta Noteikumu I. un II. nodaļa, aizstājot pirmpirkuma tiesīgo personu atbilstoši likuma "Par aviāciju" 23.pantā veiktajiem grozījumiem. Lai neradītu papildu administratīvo un finanšu slogu trešajām personām, Noteikumu projekts paredz saglabāt līdzīgu kārtību un termiņus, kāda bija noteikta valsts pirmpirkuma tiesību izmantošanai, attiecinot to uz kapitālsabiedrību, kurai pieder valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauks un kurā valstij ir izšķiroša ietekme, (turpmāk - kapitālsabiedrība).

Kapitālsabiedrība lēmumu par pirmpirkuma tiesību izmantošanu pieņem divu mēnešu laikā pēc pirkuma līguma vai tā noraksta saņemšanas, ievērojot tās statūtos noteikto lēmumu pieņemšanas kārtību, tostarp noteikumus par kapitālsabiedrības padomes un akcionāru sapulces piekrišanas saņemšanu nekustamā īpašuma iegūšanai, ja tāda nepieciešama. Ja kapitālsabiedrība pieņem lēmumu par pirmpirkuma tiesību izmantošanu, kapitālsabiedrība to nekavējoties nosūta pārdevējam un attiecīgās administratīvās teritorijas zemesgrāmatu nodaļai, kā arī 10 darbdienu laikā no lēmuma pieņemšanas, pamatojoties uz pārdevēja un pircēja vienošanās nosacījumiem, sagatavo attiecīgu darījuma aktu un pēc tā parakstīšanas pirkuma līgumā noteiktajā kārtībā samaksā tajā noteikto summu. Kapitālsabiedrības īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, kas iegūtas šajos noteikumos noteiktajā kārtībā, nostiprināmas zemesgrāmatā uz kapitālsabiedrības vārda.

Savukārt, ja kapitālsabiedrība konstatē, ka atsavināmais nekustamais īpašums nav nepieciešams lidlauka attīstībai, tā mēneša laikā pēc pirkuma līguma vai tā noraksta saņemšanas pieņem lēmumu par atteikumu izmantot pirmpirkuma tiesības un par to informē pārdevēju.

Līdz ar to attiecībā uz trešajām personām ar Noteikumu projektā paredzēto tiesisko regulējumu tiek mainīta tikai atbildīgā institūcija, kurā iesniedzams pirkuma līgums vai tā noraksts pirms īpašuma tiesību nostiprināšanas zemesgrāmatā, taču lēmuma pieņemšanas termiņi pirmpirkuma tiesību izmantošanas nepieciešamības izvērtēšanai un lēmuma paziņošanas kārtība attiecībā pret trešo personu pēc būtības netiek grozīta.

Kapitālsabiedrība zaudē pirmpirkuma tiesības un pircējs ir tiesīgs īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu nostiprināt zemesgrāmatā, ja divu mēnešu laikā no pirkuma līguma vai tā noraksta saņemšanas dienas kapitālsabiedrība statūtos noteiktajā kārtībā nepieņem lēmumu par pirmpirkuma tiesību izmantošanu vai kapitālsabiedrība Noteikumos noteiktajā kārtībā pieņem lēmumu par atteikumu izmantot pirmpirkuma tiesības.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts skar fiziskās personas, kurām pieder nekustamais īpašums valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijas (arī turpmākajai attīstībai nepieciešamās teritorijas) robežās. Noteikumu projektā piedāvātais tiesiskais regulējums neuzliek personām jaunas tiesības un pienākumus, ko nenosaka jau spēkā esošais tiesiskais regulējums, tiek mainīta tikai atbildīgā institūcija, kurā iesniedzami dokumenti.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts skar juridiskās personas, kurām pieder nekustamais īpašums valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijas (arī turpmākajai attīstībai nepieciešamās teritorijas) robežās. Noteikumu projektā piedāvātais tiesiskais regulējums neuzliek personām jaunas tiesības un pienākumus, ko nenosaka jau spēkā esošais tiesiskais regulējums, tiek mainīta tikai atbildīgā institūcija, kurā iesniedzami dokumenti.
Noteikumu projekts skar kapitālsabiedrības, kurās valstij ir izšķiroša ietekme un kurām pieder valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauks, nosakot kārtību, kādā minētās kapitālsabiedrības pieņem lēmumu par pirmpirkuma tiesību izmantošanu vai atteikumu izmantot pirmpirkuma tiesības.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VAS "Starptautiskā lidosta "RĪGA""
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/59ce0bd9-487c-4586-b653-e506b9861d76

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VAS "Starptautiskā lidosta "RĪGA""

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Satiksmes ministrija tiks atslogota no pienākuma izvērtēt jautājumu par pirmpirkuma tiesību izmantošanu valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijā, savukārt valsts kapitālsabiedrībai, kurā valstij ir izšķiroša ietekme un kurai pieder valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauks, attiecībā uz atsavināmiem nekustamajiem īpašumiem valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijā jānodrošina lēmuma pieņemšana par pirmpirkumu tiesības izmantošanu vai neizmantošanu Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un termiņos.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Personas datu apstrāde tiek veikta saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 6. panta 1. punkta b) un c) punktu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi