25-TA-2125: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Patentu valdes 2026. gada budžeta apstiprināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par Patentu valdes 2026. gada budžeta apstiprināšanu” (turpmāk – Projekts) izstrādāts, lai apstiprinātu Patentu valdes budžetu 2026. gadam.
Projekts stāsies spēkā Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 7. panta trešajā daļā paredzētajā kārtībā.
Projekts sagatavots saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību (turpmāk – Likums) 41. panta 1.1 daļu.
Projekts stāsies spēkā Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 7. panta trešajā daļā paredzētajā kārtībā.
Projekts sagatavots saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību (turpmāk – Likums) 41. panta 1.1 daļu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekts paredz apstiprināt Patentu valdes 2026. gada budžeta ieņēmumus 4 263 822 euro apmērā un izdevumus 5 496 918 euro apmērā, tai skaitā izdevumu finansēšanai novirzot maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikumu uz 2026. gada 1. janvāri 1 233 096 euro apmērā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2015. gada 15. decembra noteikumu Nr. 720 “Patentu valdes nolikums” 12. punktu Patentu valdes darbību finansē no pašu ieņēmumiem par sniegtajiem maksas pakalpojumiem, citiem pašu ieņēmumiem, starptautisko organizāciju finanšu atskaitījumiem, ārvalstu finanšu palīdzības, ziedojumiem, dāvinājumiem un atsevišķu valsts pārvaldes uzdevumu veikšanai piešķirtas dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem.
Šobrīd Patentu valdes 2025. gada budžetu nosaka Ministru kabineta 2024. gada 1. novembra rīkojums Nr. 893 “Par Patentu valdes 2025. gada budžeta apstiprināšanu”.
Šobrīd Patentu valdes 2025. gada budžetu nosaka Ministru kabineta 2024. gada 1. novembra rīkojums Nr. 893 “Par Patentu valdes 2025. gada budžeta apstiprināšanu”.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši Likuma 41. panta pirmajai prim daļai izstrādātais projekts paredz apstiprināt Patentu valdes 2026. gada budžeta ieņēmumus 4 263 822 euro apmērā un izdevumus 5 496 918 euro apmērā, tai skaitā izdevumu finansēšanai novirzot maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikumu uz 2026. gada 1. janvāri 1 233 096 euro apmērā.
Risinājuma apraksts
Patentu valde 2026. gadā plāno:
1. Resursus izdevumu segšanai 4 263 822 euro apmērā, t.sk. ieņēmumus no sniegtajiem maksas pakalpojumiem 3 485 904 euro apmērā, ieņēmumus starptautiskās sadarbības ietvaros 777 918 euro apmērā.
2. Izdevumus 5 496 918 euro apmērā, t.sk. atlīdzības izdevumus 2 452 781 euro apmērā, preču un pakalpojumu izdevumus 1 553 050 euro apmērā, izdevumus kārtējiem maksājumiem Eiropas Savienības budžetā un starptautiskai sadarbībai 1 185 625 euro apmērā, uzturēšanas izdevumu transfertus 294 462 euro apmērā un kapitālos izdevumus 11 000 euro apmērā.
Salīdzinājumā ar 2025. gadu, Projektā, galvenokārt, paredzētas izmaiņas:
1. Preču un pakalpojumu izdevumu samazinājums par 36 436 euro. Izmaksas mazākas galvenokārt par sabiedrisko aktivitāšu īstenošanas pasākumiem, atbilstoši pasākuma plānam, kā arī izdevumu samazinājums inventāra iegādei.
2. Starptautiskās sadarbības izdevumu samazinājums par 34 325 euro saistīts ar Latvijas maksājuma daļas veikšanu Eiropas patentu iestādei par Eiropas patentu spēkā uzturēšanas maksām. Pamatojoties uz 1973. gada 5. oktobra Konvencijas par Eiropas patentu piešķiršanu 39. panta pirmo daļu un Eiropas Patentu organizācijas Administratīvās padomes 1984. gada 8. jūnija lēmumu, kas noteic, ka Eiropas Patentu iestādei tiek pārskaitīti 50 % no Eiropas patentu spēkā uzturēšanas maksām. Izdevumu samazinājums saistīts ar to, ka 2023. gada 1. jūnijā darbību sāka vienotā spēka Eiropas patenta sistēma, tajā skaitā jaunizveidotā Vienotā patentu tiesa. Eiropas patenta sistēmas mērķis ir izveidot visām Eiropas Savienības dalībvalstīm vienotu, kopīgi izmantojamu, finansiāli pieejamu patentu, tādējādi nodrošinot vienotu patentaizsardzību un specializētu patentu tiesvedību.
3. Kapitālo izdevumu samazinājums par 7 300 euro, jo 2025. gadā tika plānota mēbeļu iegāde. Pamatlīdzekļi tiek iegādāti pēc nepieciešamības.
4. Uzturēšanas izdevumu transfertu palielinājums par 42 712 euro. Saskaņā ar Vispārīgo datu aizsardzības regulu 2016/679 plānotas izmaksas sadarbībai ar Valsts digitālās attīstības aģentūru, datu aizsardzības jautājumos, kā arī atbilstoši Ministru kabineta 2025.gada 26.augusta protokollēmuma Nr. 33, 53. §, 39.1.2. apakšpunktam, plānota finansējuma pārdale, lai nodrošinātu grāmatvedības funkcijas centralizāciju Valsts kasē.
Projekts paredz, ka saskaņā ar Likuma 6.1 panta piekto daļu Patentu valde, kā budžeta nefinansētā iestāde, 2026.gadā izmantos kārtējā gada līdzekļu atlikumu 1 233 096 euro apmērā, kas radies no citiem pašu ieņēmumiem, šādu pasākumu nodrošināšanai:
1. 228 487 euro – atlīdzības izmaksai;
2. 754 609 euro – informācijas tehnoloģiju pakalpojumiem, iestādes biznesa sistēmu uzlabojumiem, papildinājumiem un attīstībai;
3. 250 000 euro – budžeta iestāžu uzturēšanas transfertu veikšanai, galvenokārt, lai nodrošinātu ar Patentu valdes darbību saistītās centralizētās infrastruktūras daļēju uzturēšanu.
Patentu valdes budžetā paredzēts novirzīt 119 654 euro Rūpnieciskā īpašuma apelācijas padomes darbības nodrošināšanai, atlīdzības izmaksai.
1. Resursus izdevumu segšanai 4 263 822 euro apmērā, t.sk. ieņēmumus no sniegtajiem maksas pakalpojumiem 3 485 904 euro apmērā, ieņēmumus starptautiskās sadarbības ietvaros 777 918 euro apmērā.
2. Izdevumus 5 496 918 euro apmērā, t.sk. atlīdzības izdevumus 2 452 781 euro apmērā, preču un pakalpojumu izdevumus 1 553 050 euro apmērā, izdevumus kārtējiem maksājumiem Eiropas Savienības budžetā un starptautiskai sadarbībai 1 185 625 euro apmērā, uzturēšanas izdevumu transfertus 294 462 euro apmērā un kapitālos izdevumus 11 000 euro apmērā.
Salīdzinājumā ar 2025. gadu, Projektā, galvenokārt, paredzētas izmaiņas:
1. Preču un pakalpojumu izdevumu samazinājums par 36 436 euro. Izmaksas mazākas galvenokārt par sabiedrisko aktivitāšu īstenošanas pasākumiem, atbilstoši pasākuma plānam, kā arī izdevumu samazinājums inventāra iegādei.
2. Starptautiskās sadarbības izdevumu samazinājums par 34 325 euro saistīts ar Latvijas maksājuma daļas veikšanu Eiropas patentu iestādei par Eiropas patentu spēkā uzturēšanas maksām. Pamatojoties uz 1973. gada 5. oktobra Konvencijas par Eiropas patentu piešķiršanu 39. panta pirmo daļu un Eiropas Patentu organizācijas Administratīvās padomes 1984. gada 8. jūnija lēmumu, kas noteic, ka Eiropas Patentu iestādei tiek pārskaitīti 50 % no Eiropas patentu spēkā uzturēšanas maksām. Izdevumu samazinājums saistīts ar to, ka 2023. gada 1. jūnijā darbību sāka vienotā spēka Eiropas patenta sistēma, tajā skaitā jaunizveidotā Vienotā patentu tiesa. Eiropas patenta sistēmas mērķis ir izveidot visām Eiropas Savienības dalībvalstīm vienotu, kopīgi izmantojamu, finansiāli pieejamu patentu, tādējādi nodrošinot vienotu patentaizsardzību un specializētu patentu tiesvedību.
3. Kapitālo izdevumu samazinājums par 7 300 euro, jo 2025. gadā tika plānota mēbeļu iegāde. Pamatlīdzekļi tiek iegādāti pēc nepieciešamības.
4. Uzturēšanas izdevumu transfertu palielinājums par 42 712 euro. Saskaņā ar Vispārīgo datu aizsardzības regulu 2016/679 plānotas izmaksas sadarbībai ar Valsts digitālās attīstības aģentūru, datu aizsardzības jautājumos, kā arī atbilstoši Ministru kabineta 2025.gada 26.augusta protokollēmuma Nr. 33, 53. §, 39.1.2. apakšpunktam, plānota finansējuma pārdale, lai nodrošinātu grāmatvedības funkcijas centralizāciju Valsts kasē.
Projekts paredz, ka saskaņā ar Likuma 6.1 panta piekto daļu Patentu valde, kā budžeta nefinansētā iestāde, 2026.gadā izmantos kārtējā gada līdzekļu atlikumu 1 233 096 euro apmērā, kas radies no citiem pašu ieņēmumiem, šādu pasākumu nodrošināšanai:
1. 228 487 euro – atlīdzības izmaksai;
2. 754 609 euro – informācijas tehnoloģiju pakalpojumiem, iestādes biznesa sistēmu uzlabojumiem, papildinājumiem un attīstībai;
3. 250 000 euro – budžeta iestāžu uzturēšanas transfertu veikšanai, galvenokārt, lai nodrošinātu ar Patentu valdes darbību saistītās centralizētās infrastruktūras daļēju uzturēšanu.
Patentu valdes budžetā paredzēts novirzīt 119 654 euro Rūpnieciskā īpašuma apelācijas padomes darbības nodrošināšanai, atlīdzības izmaksai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Patentu valde
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
