Anotācija

23-TA-1896: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 7. decembra rīkojumā Nr. 911 "Par Latvijas Republikas statistiskajiem reģioniem un tajos ietilpstošajām administratīvajām vienībām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izmaiņas tiek veiktas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 1059/2003 (2003. gada 26. maijs) par kopējas statistiski teritoriālo vienību klasifikācijas (NUTS) izveidi 5. panta 4. punktu.
Jaunākā klasifikācijas versija (turpmāk – NUTS 2024) ir apstiprināta ar Eiropas Komisijas (Eurostat) deleģēto regulu (ES) 2023/674 (2022. gada 26. decembris), ar ko groza pielikumus Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (EK) Nr. 1059/2003 (2003. gada 26. maijs) par kopējas statistiski teritoriālo vienību klasifikācijas (NUTS) izveidi.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta “Grozījums Ministru kabineta 2021. gada 7. decembra rīkojumā Nr. 911 "Par Latvijas Republikas statistiskajiem reģioniem un tajos ietilpstošajām administratīvajām vienībām"” (turpmāk – Projekts) mērķis ir precizēt Latvijas Republikas statistisko reģionu administratīvo vienību sastāvu pēc Statistiski teritoriālo vienību klasifikācijas (NUTS) izmaiņām.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Jaunākā klasifikācijas versija NUTS 2024 ir apstiprināta ar Eiropas Komisijas (Eurostat) deleģēto regulu (ES) 2023/674 (2022. gada 26. decembris), ar ko groza pielikumus Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (EK) Nr. 1059/2003 (2003. gada 26. maijs) par kopējas statistiski teritoriālo vienību klasifikācijas (NUTS) izveidi.
Saskaņā ar šīs regulas 2. pantu NUTS 2024 stāsies spēkā no 2024. gada 1. janvāra.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijā pastāv būtiskas teritoriālās atšķirības starp esošajiem plānošanas un statistiskajiem reģioniem. Pašreizējā statistiskajā reģionu iedalījumā Rīgas pilsēta ir atsevišķs statistiskais reģions un Pierīgas statistiskais reģions aptver plašu teritoriju ar atšķirīgiem sociālekonomiskiem un demogrāfiskiem raksturlielumiem, līdz ar to reģionālās statistikas rādītāju piemērošanas iespējas (piemēram, iedzīvotāju skaita izmaiņas vai reģionālais IKP) ir bijušas krietni ierobežotas lēmumu pieņemšanā, jo reģionu veidojošās vienības līdz šim ir bijušas ļoti atšķirīgas teritoriālās attīstības rādītāju ziņā. Statistisko reģionu iedalījums, kurā tiktu nodrošināta teritoriju grupēšana atbilstoši esošajam plānošanas reģionu teritoriālajam iedalījumam, grupējot teritorijas ar līdzīgām sociālekonomiskajām tendencēm un izaicinājumiem, uzlabotu statistikas kvalitāti un to izmantošanu attīstības plānošanā un politikas veidošanā reģionālā un nacionālā līmenī. Tāpēc, lai nodrošinātu saskaņotu reģionālo statistiku Latvijā, tika identificēta nepieciešamība grozīt esošo statistisko reģionu robežas un pielīdzināt statistiskos reģionus plānošanas reģioniem. Reģionālās statistikas salīdzināmības nolūkā un, lai veidotu viendabīgāku reģionālo struktūru iedzīvotāju skaita ziņā, Latvija (Centrālā statistikas pārvalde ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas atbalstu), atsaucoties uz 2021. gada 22. jūnija Ministru kabineta noteikumiem Nr. 418 "Noteikumi par plānošanas reģionu teritorijām", Eiropas Komisija (Eurostat) iesniedza priekšlikumu par NUTS 3 reģionu izmaiņām, lai statistiskos reģionus pielāgotu plānošanas reģioniem.
2022. gada 26. decembrī Eiropas Komisija (Eurostat) pieņēma deleģēto aktu, ar kuru veic grozījumus Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 1059/2003 (2003. gada 26. maijs) par kopējas statistiski teritoriālo vienību klasifikācijas (NUTS) izveidi, aizvietojot iepriekšējos pielikumus (tai skaitā 1. pielikumu, kas nosaka NUTS reģionus) ar jauniem.

Tiesiskā regulējuma mērķis ir precizēt statistisko reģionu administratīvo vienību sastāvu NUTS 3 līmenī, atbilstoši jaunajiem NUTS 2024 statistiskajiem reģioniem, balstoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 1059/2003 (2003. gada 26. maijs) par kopējas statistiski teritoriālo vienību klasifikācijas (NUTS) izveidi 1. pielikuma grozījumiem:

1. Tiek likvidēts Pierīgas statistiskais reģions, tajā ietilpstošās pašvaldību teritorijas un valstspilsēta tiek pievienotas:

- Kurzemes statistiskajam reģionam (Tukuma novads),
- Vidzemes statistiskajam reģionam (Limbažu novads, Saulkrastu novads un Ogres novads),
- Rīgas statistiskajam reģionam (Ādažu novads, Ķekavas novads, Mārupes novads, Olaines novads, Ropažu novads, Salaspils novads, Siguldas novads un Jūrmalas valstspilsēta);

2. Latgales un Zemgales statistiskie reģioni netiek mainīti.

Detalizēta informācija par Latvijas administratīvo vienību piederību NUTS 3 statistiskajiem reģioniem pieejama tabulā “Latvijas administratīvo teritoriju piederība NUTS 3 statistiskajiem reģioniem” Centrālās statistikas pārvaldes mājas lapā:
https://www.csp.gov.lv/lv/statistiskie-regioni#latvijas-administrativo-teritoriju-un-nuts-3-statistisko-regionu-kodi
 
Problēmas un risinājumi
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskās personas tiesiskais regulējums ietekmēs pastarpināti kā statistikas lietotājus.
Ietekmes apraksts
Statistisko reģionu pielīdzināšana esošajiem plānošanas reģioniem uzlabos sagatavotās statistikas kvalitāti un to izmantošanu attīstības plānošanā un politikas veidošanā reģionālā un valsts līmenī.
Juridiskās personas
  • Juridiskās personas vai šādu personu apvienība tiesiskais regulējums ietekmēs pastarpināti kā statistikas lietotājus.
Ietekmes apraksts
Statistisko reģionu pielīdzināšana esošajiem plānošanas reģioniem uzlabos ražoto statistikas datu kvalitāti un to izmantošanu attīstības plānošanā un politikas veidošanā reģionālā un valsts līmenī.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R0674
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022. gada 26. decembra Deleģētā regula (ES) Nr. 2023/674, ar ko groza pielikumus Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (EK) Nr. 1059/2003 par kopējas statistiski teritoriālo vienību klasifikācijas (NUTS) izveidi.
Apraksts
Eiropas Komisijas 2022. gada 26. decembra Deleģētā regula (ES) Nr. 2023/674, ar kuru veic grozījumus Eiropas Parlamenta un Padomes Regulā (EK) Nr. 1059/2003 par kopējas statistiski teritoriālo vienību klasifikācijas (NUTS) izveidi, aizvietojot iepriekšējos pielikumus (tai skaitā 1. pielikumu, kas nosaka NUTS reģionus) ar jauniem.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022. gada 26. decembra Deleģētā regula (ES) Nr. 2023/674, ar ko groza pielikumus Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (EK) Nr. 1059/2003 par kopējas statistiski teritoriālo vienību klasifikācijas (NUTS) izveidi.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1. pants, I un III pielikums
1. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
2. pants
2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Rīkojuma (grozījumu) projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Rīkojuma (grozījumu) projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks norādīta pēc sabiedrības līdzdalības.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiks norādīta pēc sabiedrības līdzdalības.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā statistikas pārvalde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Tiesību akta izpilde attiecas uz institūcijām, kuras nodrošina oficiālo statistiku statistisko reģionu dalījumā, kā arī citām institūcijām, kuras nodrošina statistiku statistisko reģionu dalījumā.
Deleģētā akta piemērošana statistikā datu nosūtīšanai uz Eiropas Komisiju (Eurostat) stāsies spēkā no 2024. gada 1. janvāra. NUTS 2024 dalījums tiek piemērots jebkādiem attiecināmajiem datiem, kurus plānots nosūtīt Eiropas Komisijai (Eurostat), sākot ar 2024. gada 1. janvāri. Eiropas Komisijas (Eurostat) darba grupās var tikt pieņemtas papildus vienošanās par datu nosūtīšanas termiņiem NUTS 2024 dalījumā atsevišķās statistikas jomās. Statistikas nodrošināšana Latvijā atbilstoši NUTS 2024 notiek saskaņā ar Oficiālās statistikas programmu.
Saskaņā ar 2003. gada 26. maija Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (EK) Nr. 1059/2003 5. panta 5. punktu Eiropas Savienības dalībvalstīm datu laikrindu pārrēķini jāveic un jānosūta Eiropas Komisijai (Eurostat) līdz 2026. gada 1. janvārim.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Grupējot teritorijas (piemērojot statistiskos reģionus plānošanas reģioniem) ar līdzīgām sociāli ekonomiskajām tendencēm, uzlabosies nodrošinātās statistikas kvalitāte, kā rezultātā, tiks precīzāk atspoguļota konkrētās teritorijas sociāli ekonomiskā situācija.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi