Anotācija

25-TA-1003: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" (turpmāk - Noteikumu projekts) mērķis – pilnveidot un precizēt valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas, saņemšanas un apmaksas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtību nosaka 2018.gada 28.augusta Ministru kabineta noteikumi Nr.555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" (turpmāk – Noteikumi Nr.555).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ir saņemti un apkopoti Nacionālā veselības dienesta priekšlikumi* Noteikumu Nr.555 pilnveidei un precizēšanai. Ievērojot minēto, lai aktualizētu Noteikumos Nr.555 ietverto tiesisko regulējumu, ir nepieciešami atbilstoši grozījumi Noteikumos Nr.555. Līdz ar to ir izstrādāts Noteikumu projekts.

* saskaņā ar Ministru kabineta 2011.gada 1.novembra noteikumiem Nr.850 "Nacionālā veselības dienesta nolikums" Nacionālā veselības dienests administrē veselības aprūpei paredzētos valsts budžeta līdzekļus, slēdz līgumus par valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu un saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem norēķinās par sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, analizē noslēgto līgumu izpildi un apkopo informāciju par valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, izstrādā no valsts budžeta līdzekļiem apmaksājamo veselības aprūpes pakalpojumu tarifus un samaksas nosacījumus, kā arī sagatavo priekšlikumus par racionālu finansējuma izmantošanu, kas paredzēts no valsts budžeta apmaksājamo veselības aprūpes pakalpojumu segšanai. 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, Noteikumu projekts paredz:
1) izmaiņas medicīniskā papilduztura, enterālās un parenterālās barošanas maisījumu un to ievadei nepieciešamo medicīnisko ierīču apmaksas kārtībā, kā arī enterālās un parenterālās barošanas pacientu aprūpes kabinetā nodarbināto speciālistu komandas papildināšanu ar dietologu (Noteikumu projekta 1., 3., 9., 11. un 12.punkts).
Saskaņā ar Noteikumiem Nr.555 šobrīd Nacionālais veselības dienests apmaksā bērniem un pieaugušajiem (ambulatoriem pacientiem) medicīnisko papilduzturu, enterālās un parenterālās barošanas maisījumus un to ievadei nepieciešamās medicīniskās ierīces (medicīniskās pārtikas līdzekļi), pakalpojumu apmaksājot divos veidos:
- SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" uzskaitē esošajiem pacientiem nozīmētie produkti tiek  apmaksāti atbilstoši dienesta organizētā iepirkuma rezultātā slēgtajam līgumam (sk. Noteikumu Nr.555 4.11.1.2.apakšpunkts un 8.pielikuma "Centralizēto iepirkumu nosacījumi" 1.2.10.apakšpunkts);
- VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" pakalpojums tiek apmaksāts atbilstoši Noteikumu Nr.555 186.punktam pēc rēķina saņemšanas.
Turpmāk plānots atteikties no divējādas pakalpojumu apmaksas un gan SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca", gan arī VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" nepieciešamos medicīniskās pārtikas līdzekļus (ambulatoriem pacientiem un stacionāra pacientiem) plānots iepirkt centralizēti.
Nacionālais veselības dienests veiks ar iepirkuma procedūru saistītās darbības un noslēgs vispārīgo vienošanos gan par ambulatoro pacientu  nodrošināšanu ar medicīniskās pārtikas līdzekļiem, gan par stacionārā esošo pacientu nodrošināšanu ar medicīniskās pārtikas līdzekļiem. Saskaņā ar noslēgto vienošanos Nacionālais veselības dienests noslēgs piegādes līgumu ar piegādātāju par ambulatoro pacientu  nodrošināšanu ar medicīniskās pārtikas līdzekļiem (dienests – maksātājs), bet ārstniecības iestāde vispārīgās vienošanās ietvaros slēgs piegādes līgumu ar piegādātāju par stacionārā esošo pacientu nodrošināšanu ar medicīniskās pārtikas līdzekļiem (SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" vai VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" – maksātājs).

Saskaņā ar Noteikumu Nr.555 10.pielikuma "Steidzamās medicīniskās palīdzības punkti un fiksētā ikmēneša maksājuma (piemaksas) aprēķins ārstu speciālistu kabinetiem un struktūrvienībām" 11.piezīmi enterālās un parenterālās barošanas pacientu aprūpes kabineta darbību apmaksā sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" un šajā kabinetā pakalpojumus nodrošina māsa un uztura speciālists.
Nacionālais veselības dienests ir saņēmis SIA "Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīca" ierosinājumu enterālās un parenterālās barošanas pacientu aprūpes kabineta speciālistu komandu papildināt ar dietologu, jo ne māsa, ne arī uztura speciālists, kas tajā pašlaik nodrošina pakalpojumus, nevar nozīmēt analīzes, izrakstīt medikamentus, izvērtēt visu slimību un izmeklējumu kopumu. Līdz ar to, lai pacientiem nodrošinātu pilnvērtīgu pakalpojumu, Noteikumu projekts paredz veikt izmaiņas Noteikumu Nr.555 10.pielikuma 11.piezīmē, paredzot, ka turpmāk enterālās un parenterālās barošanas pacientu aprūpes kabinetā pakalpojumus nodrošinās māsa, uztura speciālists un dietologs. Šo grozījumu plānots ieviest, veicot slodžu pārprofilēšanu enterālās un parenterālās barošanas pacientu aprūpes kabinetā un vienu uztura speciālista slodzi novirzot dietologam (šobrīd  uztura speciālistam ir divas slodzes, turpmāk uztura speciālistam būs viena slodze un viena slodze dietologam). Grozījumam nav ietekmes uz valsts un pašvaldību budžetu.
Papildus nepieciešams grozījums Noteikumu Nr.555 4.pielikuma "Aprūpes epizodes un to tarifi" 6.2.apakšpunktā, papildinot tajā norādīto sekundārās ambulatorās veselības aprūpes speciālistu, kuru darba uzskaitē izmanto 7. veida aprūpes epizodi, uzskaitījumu ar dietologu, lai būtu iespējams nodrošināt dietologa darba uzskaiti. 
2) paplašināt dežūrārstu pakalpojumu pieejamību un izmaiņas fiksētā maksājuma apmērā par dežūrārsta kabineta nodrošināšanu (Noteikumu projekta 2. un 12.punkts).
Saskaņā ar Noteikumu Nr.555 42.1.apakšpunktu ārpus ģimenes ārstu darbalaika viņa sniegtos veselības aprūpes pakalpojumu (izņemot mājas vizītes) saņemšanai iedzīvotājiem ir pieejami dežūrārsti, kas nodrošina medicīnisko palīdzību gadījumos, kad tā pacientiem nepieciešama ārpus ģimenes ārsta darba laika, bet veselības stāvoklis neļauj gaidīt. Rīgā un citās lielākajās pilsētās ir pieejami 25 dežūrārsti. Dežūrārsts pieņem pacientus darbdienās pēc plkst. 15.00 un brīvdienās atbilstoši līgumā ar Nacionālo veselības dienestu noteiktajam dežūrārsta darbalaika grafikam un sniedz palīdzību visiem iedzīvotājiem neatkarīgi no tā, pie kura ģimenes ārsta pacients ir reģistrēts. 
Ņemot vērā to, ka nereti pacienti ārpus ģimenes ārsta darba laika izmanto iespēju vērsties slimnīcu neatliekamās medicīnas un pacientu uzņemšanas nodaļās, Noteikumu projekts paredz iespēju Nacionālajam veselības dienestam šādu dežūrārstu apmaksu veidot arī klīnisko universitāšu slimnīcās, lai gadījumos, kad pēc pacientu sākotnējās novērtēšanas, tiek konstatēts, ka pacientam nav nepieciešama neatliekamā palīdzība, viņu varētu novirzīt konsultācijai pie dežūrārsta. Ņemot vērā slimnīcu neatliekamo nodaļu specifiku un analizējot pacientu plūsmas, Nacionālais veselības dienests sadarbībā ar V līmeņa slimnīcām varēs vienoties par dežūrārsta darba laika noteikšanu, lai nodrošinātu maksimāli efektīvu pakalpojuma sniegšanu un samazinātu neatliekamo nodaļu noslodzi, dežūrārstu darba laiku nosakot atbilstoši katras slimnīcas "pīķa" stundām. 

Lai uzlabotu dežūrārstu kabinetos strādājošo ārstu iespējas sniegt padziļinātu pacientu izmeklēšanu un sniegt palīdzību arī akūtos gadījumos, Noteikumu projekts paredz pārrēķināt fiksētās kabineta izmaksas, paplašinot kabinetā pieejamo ārstniecības līdzekļu klāstu un materiālus. Dežūrārstu kabinetos mēdz vērsties gan ģimenes ārstu kompetencē esoši pacienti, kam nepieciešama palīdzība ārpus ģimenes ārstu darba laika, gan pacienti, kam nepieciešama pirmā palīdzība. Nacionālais veselības dienests plāno veicināt kabinetos pieejamo pakalpojumu klāstu, lai pacienti, kas tur vēršas, netiktu nosūtīti saņemt šo palīdzību slimnīcu uzņemšanas nodaļās, tādējādi palielinot tur strādājošo ārstu noslodzi. 
3) redakcionālas izmaiņas Noteikumu Nr.555 200.punktā, papildinot to ar Covid-19 laboratorijas pakalpojumiem, lai samaksa par tiem netiktu iekļauta aprēķinā, kas ļauj Nacionālajam veselības dienestam pakalpojumu apmaksai par visiem attiecīgajā mēnesī sniegtajiem pakalpojumiem piemērot koeficientu 0,9 (Noteikumu projekta 4. un 14.punkts).
Iepriekš Covid-19 laboratorijas pakalpojumi tika apmaksāti no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", taču tagad to apmaksa tiek nodrošināta laboratorisko pakalpojumu programmas "Covid-19 laboratorijas pakalpojumi" ietvaros. Šajā programmā apmaksā visu faktiski veikto darbu, tādēļ nav nepieciešams piemērot koeficientu 0,9. 
4) izmaiņas pakalpojumu apmaksā, kas sniegti ilgstoši slimojošām personām darbspējīgā vecumā (Noteikumu projekta 5. un 6.punkts).
Noteikumu projekts paredz atcelt atsevišķu apmaksu par veselības aprūpes pakalpojumiem, kas sniegti programmā “Personai ar prognozējamu invaliditāti, pamatojoties uz Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas apstiprināto individuālo rehabilitācijas plānu” un programmā “Ilgstoši slimojošām personām darbspējīgā vecumā sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem atbilstoši līgumā ar dienestu noteiktajiem nosacījumiem”, ņemot vērā minēto programmu pacientu ārstēšanas procesa satura pārklāšanos ar vairākām citām līdzīga profila valsts apmaksātām veselības aprūpes programmām stacionārajās ārstniecības iestādēs. 
5) izmaiņas Noteikumu Nr.555 1.pielikumā "Profilaktiskās apskates (izmeklējumi) un sirds un asinsvadu slimību riska noteikšana", kas paredz paplašināt jaundzimušo skrīningu, izmainīta imūnreaktīvā tripsinogēna rezultāta gadījumā nosakot gēna CFTR dF508 variantu (Noteikumu projekta 8.punkts). Izmaiņas nepieciešamas, lai saskaņotu Noteikumos Nr.555 un Ministru kabineta 2006. gada 25. jūlija noteikumos Nr. 611 "Dzemdību palīdzības nodrošināšanas kārtība" ietverto regulējumu jaundzimušo skrīningam. 
6) izmaiņas Noteikumu Nr.555 6.pielikumā "Stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēji un stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas nosacījumi" (Noteikumu projekta 10.punkts):
- atbilstoši ārstniecības iestāžu ierosinājumiem pārskatīta slimnīcu neatliekamās medicīnas un pacientu uzņemšanas nodaļā pieejamo ārstniecības personu nodrošināšanas un aizvietošanas kārtība;
Noteikumu projekts paredz šobrīd vispārīgākus nosacījumus pacientiem nepieciešamās neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanā slimnīcu neatliekamās medicīnas un pacientu uzņemšanas nodaļās, kas pamatoti ar iespēju saglabāt nepārtrauktu neatliekamās palīdzības pieejamību novada iedzīvotājiem dzīvesvietai tuvākajās slimnīcās, kā arī nepieciešamību atslogot augstāka līmeņa slimnīcas no neatliekamās medicīniskās palīdzības sniegšanas pacientiem, kuriem palīdzību var nodrošināt zemāka līmeņa slimnīcās. Izmaiņu ieviešana nerada risku pakalpojumu kvalitātei, jo je
bkuram ārstam neatkarīgi no ārsta specializācijas, ir jāspēj sniegt pacientam neatliekamā palīdzība t.i., jāspēj atpazīt akūtus stāvokļus medicīnā, organizēt savlaicīgu palīdzības sniegšanu pacientam un veikt kardiopulmonālo reanimāciju, kā arī sniegt neatliekamus pasākumus dažādām pacientu grupām un ordinēt elpošanas atbalsta sistēmas atbilstoši indikācijām un klīniskajai situācijai (sk. ārsta profesijas standarts, pieejams šeit: https://registri.visc.gov.lv/profizglitiba/stand_registrs_2017.shtml). Līdz ar to jebkuras specializācijas ārsts var tikt nodarbināts slimnīcas uzņemšanas (neatliekamās palīdzības) nodaļā, ja vien viņš nepārsniedz savu zināšanu un prasmju ietvaru un nepieciešamības gadījumā piesaista attiecīgos speciālistus. Vienlaikus slimnīcai jānodrošina, ka pacientu drošība un ārstēšanas kvalitāte netiek apdraudēta – proti, dežūrārstam ir jādarbojas savas kompetences ietvaros un jāprot atpazīt situācijas, kur nepieciešama šaurāka speciālista iesaiste. 
- Nacionālā veselības dienesta un SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" sadarbības ietvaros veikts stacionāro pakalpojumu programmas "Mikroķirurģija pieaugušajiem" tarifa pārrēķins;
- izveidota jauna stacionāro pakalpojumu programma – “Deģeneratīvu un komplicētu mugurkaula slimību, traumu ķirurģiska ārstēšana, izmantojot implantus un navigācijas tehnoloģijas”. 
Pamatojoties uz VSIA "Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīca" iesniegtajiem dokumentiem, kā arī balstoties uz notikušajām sanāksmēm ar nozares profesionāļiem, ir identificētas noteiktas mugurkaula ķirurģiskās operācijas, kuras atbilstoši to sarežģītībai klasificējamas kā augstas sarežģītības pakāpes manipulācijas. Ņemot vērā spēkā esošo tarifu apmērus, šo operāciju veikšana rada būtiskus finansiālus zaudējumus ārstniecības iestādei.
Sadarbībā ar attiecīgās specialitātes ārstiem-speciālistiem ir izstrādāti un saskaņoti kritēriji jaunas veselības aprūpes pakalpojumu programmas izveidei, ar mērķi nodrošināt atbilstošu finansējumu šādu sarežģītu mugurkaula operāciju apmaksai un kvalitatīva pakalpojuma pieejamību iedzīvotājiem.
- tehnisks grozījums, norādot ārstniecības iestādes jauno nosaukumu (VSIA "Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs" aizstājot ar VSIA "Nacionālais psihiskās veselības centrs" (atbilstošs grozījums veikts arī Noteikumu Nr.555 10.pielikumā "Steidzamās medicīniskās palīdzības punkti un fiksētā ikmēneša maksājuma (piemaksas) aprēķins ārstu speciālistu kabinetiem un struktūrvienībām").  
7) grozījumu Noteikumu Nr.555 11.pielikuma "Primārās veselības aprūpes finansējuma plānošana" 29.1.apakšpunktā, precizējot nosacījumu attiecībā uz ģimenes ārsta praksē reģistrēto pacientu skaitu, lai prakse varētu pretendēt uz maksājumu par papildu darbinieka nodarbināšanu (Noteikumu projekta 13.punkts). 
Pašlaik Noteikumu Nr.555 11.pielikuma "Primārās veselības aprūpes finansējuma plānošana" 29.1.apakšpunktā ir noteikts, ka maksājumu par papildu darbinieka nodarbināšanu ģimenes ārsta praksē var saņemt ģimenes ārsta prakses, kurās ir reģistrēti vismaz 1800 pacienti. Šāds nosacījums liedz ģimenes ārstu praksēm, kas atbilstoši Noteikumu Nr.555 25.punktam ir uzskatāmas par pilnām praksēm, saņemt maksājumu par papildu darbinieka nodarbināšanu ģimenes ārsta praksē (par pilnu praksi ir uzskatāma tāda, kurā reģistrētas 1800 personas, ja ģimenes ārsta pacientu sarakstā nav reģistrēti bērni, vai 800 personas, ja ģimenes ārsta sarakstā reģistrēti tikai bērni. Savukārt, ja ģimenes ārsta praksē reģistrēti gan pieaugušie, gan bērni, Nacionālais veselības dienests nosaka praksē reģistrēto bērnu un pieaugušo skaita proporciju pret kopējo pacientu skaitu un vērtē to pret iepriekšminēto pacientu skaitu).
Lai šo situāciju mainītu, Noteikumu projekts paredz precizēt 11. pielikuma "Primārās veselības aprūpes finansējuma plānošana" 29.1. apakšpunkta nosacījumu, ņemot vērā Noteikumu Nr.555 25. punktā noteikto pilnas prakses reģistrēto pacientu skaitu.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Fiziskās personas, kurām ir tiesības saņemt veselības aprūpes pakalpojumus atbilstoši Veselības aprūpes finansēšanas likuma 7., 9. un 11. pantam.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Ārstniecības iestādes, kas noslēgušas līgumu ar Nacionālo veselības dienestu par valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
902 695 569
0
901 688 008
0
901 688 008
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
902 695 569
0
901 688 008
0
901 688 008
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
902 772 849
3 271 677
901 688 008
6 536 201
901 688 008
6 536 201
6 536 201
2.1. valsts pamatbudžets
902 772 849
3 271 677
901 688 008
6 536 201
901 688 008
6 536 201
6 536 201
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-77 280
-3 271 677
0
-6 536 201
0
-6 536 201
-6 536 201
3.1. valsts pamatbudžets
-77 280
-3 271 677
0
-6 536 201
0
-6 536 201
-6 536 201
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
3 271 677
0
6 536 201
0
6 536 201
6 536 201
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējums 2025. gadam atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027.gadam” un ņemot vērā Finanšu ministrijas rīkojumus uz 2025.gada 6.maiju:
Veselības ministrijas (NVD) budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana”:
 
apakšprogramma 33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana”
Resursi izdevumu segšanai  226 652 566 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 13 304 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 226 639 262 euro
Izdevumi  226 652 566  euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 224 478 790 euro
     Uzturēšanas izdevumu transferti 2 173 776 euro

apakšprogrammā 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs”:
Resursi izdevumu segšanai   443 088 226 euro, tai skaitā:
    Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 816 391 euro
    Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 442 271 835 euro
Izdevumi 443 088 226  euro, tai skaitā:
    Subsīdijas un dotācijas 443 088 226  euro
    
    apakšprogrammā 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”:
Resursi izdevumu segšanai   232 954 777 euro, tai skaitā:
    Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 230 707 euro
    Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 232 724 070 euro
Izdevumi 233 032 057  euro, tai skaitā:
    Subsīdijas un dotācijas 233 032 057  euro
    Finansiālā bilance: -77 280 euro

2026.gads un 2027.gads atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027.gadam”:

Veselības ministrijas (NVD) budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana”:
apakšprogramma 33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana”:
Resursi izdevumu segšanai  225 460 519 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 13 304 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 225 447 215 euro
Izdevumi  225 460 519 euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 223 286 743 euro
     Uzturēšanas izdevumu transferti  2 173 776 euro

apakšprogramma 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs”:
Resursi izdevumu segšanai   442 888 226 euro, tai skaitā:
    Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 816 391 euro
    Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 442 071 835 euro
Izdevumi 442 888 226 euro, tai skaitā:
    Subsīdijas un dotācijas 442 888 226  euro

apakšprogramma 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”:
Resursi izdevumu segšanai   233 339 263 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem 230 707 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 233 108 556 euro
Izdevumi  233 339 263  euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 233 339 263  euro


1. Noteikumu Nr.555 42.1.1apakšpunkts (Noteikumu projekta 2.punkts) un 10.pielikuma 2.9.apakšpunkts (Noteikumu projekta 12.punkts) paredz paplašināt dežūrārstu pakalpojumu pieejamību un izmaiņas fiksētā maksājuma apmērā par dežūrārsta kabineta nodrošinājumu. Iepriekš minēto pasākumu plānots īstenot apakšprogrammas 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana" ietvaros. Finansējums 2025.gadam 401 521 euro un 2026.gadā un turpmāk ik gadu 803 041 euro, kuru plānots rast apakšprogrammas 33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana” ietvaros no tās pašas pozīcijas "Fiksētais maksājums dežūrārsta kabinetam" (skat., anotācijas 4.pielikumu). Savukārt atlikuma starpību 2025.gadā 311 805 euro (1 061 697 euro – 401 521euro - 348 371euro (plānotais finansējums periodam janvāris - jūnijs)) un 2026.gadā un turpmāk ik gadu 258 656 euro (1 061 697 euro – 803 041 euro) apmērā plānots novirzīt jauna dežūrārsta kabineta izveidei un citu primārās veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai. 

2. Noteikumu Nr.555 1.pielikuma 1.4.6.apakšpunkts (Noteikumu projekta 8.punkts) paredz paplašināt jaundzimušo skrīningu, izmainīta imūnreaktīvā tripsinogēna rezultāta gadījumā nosakot gēna CFTR dF508 varinatu. Iepriekš minēto pasākumu plānots īstenot apakšprogrammas 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs” ietvaros. Finansējums 2025.gadam 1 504 euro un 2026.gadā un turpmāk ik gadu 3 009 euro, kuru plānots rast apakšprogrammas 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs” ietvaros no pakalpojumu programmas "Jaundzimušo skrīnings neizpildēm", kā arī 2026.gadā un turpmāk ik gadu tiek prognozēta neizpilde (skat., anotācijas 1.pielikumu). Savukārt atlikuma starpību 2025.gadā 25 888 euro (27 392 euro – 1 504 euro) un 2026.gadā un turpmāk ik gadu 24 383 euro (27 392 euro – 3 009 euro) apmērā plānots novirzīt mātes un bērna veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības nodrošināšanai. 

3. Noteikumu Nr.555 6.pielikuma 2.10.8.apakšpunkts (Noteikumu projekta 10.punkts) paredz stacionāro pakalpojumu programmas "Mikroķirurģija pieaugušajiem" tarifa pārrēķinu. Iepriekš minēto pasākumu plānots īstenot apakšprogrammas 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs”. Finansējums  2025.gadam 475 610 euro un 2026.gadā un turpmāk ik gadu 951 219 euro, kuru plānots rast apakšprogrammas 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs” ietvaros no pakalpojumu programmas "Intensīvās terapijas piemaksa" neizpildēm, kā arī 2026.gadā un turpmāk ik gadu tiek prognozēta neizpilde (skat., anotācijas 2.pielikumu).  Savukārt atlikuma starpību 2025.gadā 4 246 325 euro (4 721 935 euro – 475 610 euro) un 2026.gadā un turpmāk ik gadu 3 770 716 euro (4 721 935 euro – 951 219 euro) apmērā plānots novirzīt mugurkaula ķirurģijas pakalpojumu pārskatīšanai, neatliekamās palīdzības pārstāžu segšanai. 

4. Noteikumu Nr.555 6.pielikuma 2.10.26.apakšpunkts (Noteikumu projekta 10.punkts) paredz izveidot jaunu stacionāro pakalpojumu programmu "Deģeneratīvu un komplicētu mugurkaula slimību, traumu ķirurģiska ārstēšana, izmantojot implantus un navigācijas tehnoloģijas"*. Iepriekš minēto pasākumu plānots īstenot apakšprogrammas 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana". Finansējums 2025.gadam 1 569 933 euro un 2026.gadā un turpmāk ik gadu 3 132 714 euro, kuru plānots rast apakšprogrammas 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs” ietvaros* no pakalpojumu programmas "Intensīvās terapijas piemaksa" neizpildēm, kā arī 2026.gadā un turpmāk ik gadu tiek prognozēta neizpilde (skat., anotācijas 3.pielikumu).  Savukārt atlikuma starpību 2025.gadā 2 676 392 euro (4 721 935 euro – 475 610 euro (pakalpojumu programmas "Mikroķirurģija pieaugušajiem" tarifa pārrēķins) - 1 569 933 euro) un 2026.gadā un turpmāk ik gadu 638 002 euro (4 721 935 euro – 951 219 euro (pakalpojumu programmas "Mikroķirurģija pieaugušajiem" tarifa pārrēķins) - 3 132 714 euro) apmērā plānots novirzīt  neatliekamās palīdzības pārstāžu segšanai. 
*iepriekšminētais pasākums tiks īstenots veicot apropriācijas pārdali no apakšprogrammas 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs” uz apakšprogrammu 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana".

5. Noteikumu Nr.555 11.pielikuma 29.1.apakšpunkts (Noteikumu projekta 13.punkts) paredz precizēt nosacījumu attiecībā  uz ģimenes ārsta praksē reģistrēto pacientu skaitu, lai prakse varētu pretendēt uz maksājumu par papildus darbinieka nodarbināšanu. Iepriekš minēto pasākumu plānots īstenot apakšprogrammas 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana" ietvaros. Finansējums 2025.gadam 823 109 euro un 2026.gadā un turpmāk ik gadu  1 646 218 euro, kuru plānots rast apakšprogrammas 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana" ietvaros no tās pašas pozīcijas fiksētais maksājums ģimenes ārsta praksē nodarbinātam papildu darbiniekam (skat., anotācijas 5.pielikumu). Savukārt atlikuma starpību 2025.gadā 2 163 858 euro (6 818 090 euro – 3 831 123 euro (prognozēta izmaksa pēc 1.aptaujas (esošie nosacījumi))  - 823 109 euro) plānots novirzīt  citiem primārās veselības aprūpes pakalpojumiem, kuros ir indikatīvi prognozēta pārstrāde, sniedzot priekšlikumus finansējuma pārdalei apakšprogrammas ietvaros: pozīcijai “Maksājums par pacientam savlaicīgi atklātu vēzi 1. vai 2.stadijā” 635 313 euro un pozīcijai “Ģimenes ārstu sasniegto skrīninga atsaucības rādītāju maksājums” 1  528 545 euro. Savukārt atlikuma starpība 2026.gadā un turpmāk ik gadu netiek prognozēta.

Papildus informācija:

Noteikumu Nr.555 4.11.1.2.apakšpunkts (Noteikumu projekta 1.punkts) un 8.pielikuma 1.2.10.apakšpunkts (Noteikumu projekta 11.punkts)  paredz izmaiņas medicīniskā papilduztura, enterālās un parenterālās barošanas maisījumu un to ievadei nepieciešamo medicīnisko ierīču apmaksas kārtībai. Finansējums norādīts Ministru kabineta 2023.gada 28.marta noteikumos Nr.156 "Grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumos Nr.555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" (prot. Nr. 16 38. §).


Kopējais nepieciešamais finansējums Noteikumu projekta īstenošanai 2025.gadā  3 271 677 euro, tai skaitā:
1) 1 701 744 euro apmērā Veselības ministrijas budžeta ietvaros pārstrukturizējot pasākumus vienas apakšprogrammas ietvaros:
          - 1 224 630 euro apakšprogrammā 33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana”;
          - 477 114 euro apakšprogramma 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs”.
2) 1 569 933 euro apmērā Veselības ministrijas budžeta ietvaros veicot apropriācijas pārdali no apakšprogrammas 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs” uz apakšprogrammu 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana".

Kopējais nepieciešamais finansējums Noteikumu projekta īstenošanai 2026.gadā un turpmāk ik gadu 6 536 201 euro, tai skaitā:
1) 3 403 487 euro apmērā Veselības ministrijas budžeta ietvaros pārstrukturizējot pasākumus vienas apakšprogrammas ietvaros:
          - 2 449 259 euro apakšprogrammā 33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana”;
          - 954 228 euro apakšprogramma 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs”.
2) 3 132 714 euro apmērā Veselības ministrijas budžeta ietvaros veicot apropriācijas pārdali no apakšprogrammas 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs” uz apakšprogrammu 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana".


Veselības ministrija, lai nodrošinātu Noteikumu projektā paredzēto pasākumu īstenošanu iesniegs priekšlikumus 2025.gadam apropriācijas pārdalei un izmaiņām valsts pamatbudžeta bāzes izdevumos 2026.-2028.gadam.         


 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālais veselības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/3856cb39-e5b2-45c7-8495-46bcc4c1ed49

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

No 2025.gada 23.maija līdz 6.jūnijam tika veikta publiskā apspriešana. Publiskās apspriešanas ietvaros tika saņemts VSIA "Slimnīca "Ģintermuiža"", SIA "Aizkraukles slimnīca" un SIA "Kuldīgas slimnīca" viedoklis. Viedokļu pārskats pieejams šeit: https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/3856cb39-e5b2-45c7-8495-46bcc4c1ed49 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz pasākumus, lai veicinātu valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību iedzīvotājiem.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
-