Anotācija (ex-ante)

22-TA-623: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 3. augusta noteikumos Nr. 724 "Dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Dzelzceļa likuma 1.panta 10.punkts

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts izstrādāts kā tehniski grozījumi, lai nošķirtu prasības Latvijas 1520 mm un 750 mm sliežu ceļa platuma dzelzceļa tīkliem no prasībām Rail Baltica 1435 mm sliežu ceļa platuma dzelzceļa tīklam un novērstu pretrunas ar  Eiropas Savienības regulu prasībām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Ministru kabineta 2010.gada 3.augusta noteikumi Nr.724 ,,Dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas noteikumi”” (turpmāk – Noteikumi) reglamentē prasības pašreizējā Latvijas 1520 mm un 750 mm sliežu ceļa platuma dzelzceļa tīklā.  Šobrīd Latvijā tiek būvēts Rail Baltica 1435 mm sliežu ceļa platuma dzelzceļa tīkls. Rail Baltica 1435 mm sliežu ceļa platuma dzelzceļa tīkls tiek būvēts un tiks ekspluatēts atbilstoši savstarpējās izmantojamības tehnisko specifikāciju prasībām,kas tiek noteiktas tieši piemērojamos Eiropas Savienības tiesību aktos (regulās), tostarp Komisijas 2019.gada 16.maija Īstenošanas Regulā (ES) 2019/773 par savstarpējas izmantojamības tehnisko specifikāciju, kas attiecas uz Eiropas Savienības dzelzceļa sistēmas satiksmes nodrošināšanas un vadības apakšsistēmu, un Lēmuma 2012/757/ES atcelšanu (turpmāk – Regula (ES) 2019/773), Komisijas 2014.gada 18.novembra Regulā (ES) Nr.1302/2014 par savstarpējas izmantojamības tehnisko specifikāciju attiecībā uz Eiropas Savienības dzelzceļu sistēmas ritošā sastāva apakšsistēmu ,,Lokomotīves un pasažieru ritošais sastāvs” (turpmāk – Regula Nr.1302/2014).
Minēto savstarpējas izmantojamības tehnisko specifikāciju atsevišķas prasības savā darbības jomā ir piemērojamas arī pašreizējā Latvijas 1520 mm un 750 mm sliežu ceļa platuma dzelzceļa tīklā, it īpaši Regulas (ES) 2019/773 prasības.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumos ir noteiktas prasības Latvijas 1520 mm un 750 mm sliežu ceļa platuma dzelzceļa tīkliem. Šobrīd Latvijā tiek būvēts Rail Baltica 1435 mm sliežu ceļa platuma dzelzceļa tīkls. Rail Baltica 1435 mm sliežu ceļa platuma dzelzceļa tīkls tiek būvēts un tiks ekspluatēts atbilstoši tieši piemērojamos Eiropas Savienības tiesību aktos (regulās) noteikto savstarpējās izmantojamības tehnisko specifikāciju prasībām.
Risinājuma apraksts
Ar Projekta 1.punktu tiek noteikts, ka Noteikumi tiek attiecināti tikai uz Latvijas 1520 mm un 750 mm sliežu ceļa platuma dzelzceļa tīkliem.
Problēmas apraksts
Noteikumu 3., 297.un 298.punktā ir atsauce uz valsts standartu LVS 282:2013 ,,Dzelzceļa būvju tuvinājuma un ritošā sastāva gabarīti”. Taču šobrīd ir izdota šī valsts standarta 2021.gada versija.
Risinājuma apraksts
Ar Projekta 2., 3. un 4.punktu tiek mainīta atsauce uz valsts standartu LVS 282:2021 ,,Dzelzceļa būvju tuvinājuma un ritošā sastāva gabarīti".
Problēmas apraksts
Noteikumu 309.punktā un 312.1.apakšpunktā ir atsauce uz valsts standartu LVS 448:2012 ,,Dzelzceļa aprīkojums. Pasažieru platformas un gājēju pārejas dzelzceļa līnijās ar 1520 mm platumu”. Taču šobrīd ir izdota šī valsts standarta 2021.gada versija.
Risinājuma apraksts
Ar Projekta 5. un 6.punktu tiek mainīta atsauce uz valsts standartu LVS 448:2021 ,,Dzelzceļa aprīkojums. Pasažieru platformas un gājēju pārejas dzelzceļa līnijās ar 1520 mm platumu”.
Problēmas apraksts
Noteikumu 381., 386.2, 431. un 480.punktos ir noteikts, ka pārvadātāja izstrādātās kārtības ir jāsaskaņo ar dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāju, bet Noteikumu 495.punktā ir noteikts, ka dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja izstrādāto kārtību jāsaskaņo ar pārvadātājiem. Regula (ES) 2019/773 neparedz dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja, pārvadātāju un manevru darbu veicēju izstrādāto iekšējo dokumentu savstarpēju saskaņošanu.
Risinājuma apraksts
Ar Projekta 7., 8., 9., 10. un 11.punktu tiek novērstas pretrunas ar Regulas (ES) 2019/773  prasībām, svītrojot normu par izstrādāto kārtību saskaņošanu.
Problēmas apraksts
Noteikumu 7.pielikuma 4.punkts nosaka, ka pasažieru vilciena un pasta un bagāžas vilciena pēdējo vagonu, braucot vienceļa iecirkņos un divceļu iecirkņos, dienā un naktī apzīmē ar trim sarkanām signāllukturu ugunīm.
Šāds pasažieru vilciena un pasta un bagāžas vilciena pēdējo vagonu apzīmējums tiek izmantots pašlaik ekspluatējamajiem ritekļiem Latvijas dzelzceļa tīklā, kā arī pārvadājumos uz un no valstīm, kuras nav Eiropas Savienības dalībvalstis.
Regulas Nr.1302/2014 pielikuma 7.1.1.4.1.apakšpunkts nosaka, ka pārejas periodā, kas beidzas pēc sešiem gadiem no Regulas Nr.1302/2014 piemērošanas sākuma datuma, Regulas Nr.1302/2014 piemērošana nav obligāta ritekļiem, kuri paredzēti ekspluatēšanai tikai 1520 mm sistēmā. Šis pārejas periods beidzās 2021.gada 1.janvārī. Tāpēc sākot ar 2021.gada 1.janvāri visiem jaunbūvētajiem tirgū laižamajiem ritekļiem jāatbilst Regulas Nr.1302/2014 prasībām.
Regulas Nr.1302/2014 pielikuma 4.2.7.1.3.1.apakšpunkts nosaka, ka, lai vilciens būtu pamanāms, vienībām, ko izmanto vilciena astes daļā, aizmugurējā daļā ir divi sarkani aizmugurējie gabarītlukturi.
Līdz ar to Noteikumu 7.pielikuma 4.punktā noteiktais ir pretrunā ar Regulas Nr.1302/2014 prasībām.
Risinājuma apraksts
Ar Projekta 12.punktu tiek novērstas pretrunas ar Regulas Nr.1302/2014 prasībām, nosakot, ka šobrīd piemērojamās prasības neattiecas uz pasažieru vilciena un pasta un bagāžas vilcienu vagoniem, kuri ir būvēti atbilstoši tieši piemērojamo Eiropas Savienības normatīvo aktu prasībām un kuri netiek izmantoti pārvadājumos uz un no valstīm, kuras nav Eiropas Savienības dalībvalstis.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • dzelzceļa sistēmas dalībnieki
Ietekmes apraksts
Tiek skaidri nošķirtas prasības Latvijas 1520 mm un 750 mm sliežu ceļa platuma dzelzceļa tīkliem no prasībām Rail Baltica 1435 mm sliežu ceļa platuma dzelzceļa tīklam, kā arī novērstas pretrunas ar  Eiropas Savienības regulu prasībām
Juridiskās personas
  • Dzelzceļa sistēmas dalībnieki
Ietekmes apraksts
Tiek skaidri nošķirtas prasības Latvijas 1520 mm un 750 mm sliežu ceļa platuma dzelzceļa tīkliem no prasībām Rail Baltica 1435 mm sliežu ceļa platuma dzelzceļa tīklam, kā arī novērstas pretrunas ar  Eiropas Savienības regulu prasībām.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi