Anotācija

25-TA-1826: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par konkursa "Maksas televīzijas pakalpojuma nodrošināšana zemes apraidē" komisiju un nolikumu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma (turpmāk – EPLL) 72.pants noteic, ka maksas televīzijas pakalpojumu zemes apraidē sniedz konkursa kārtībā izraudzīts viens elektroniskais plašsaziņas līdzeklis, kuru izvēlas Ministru kabineta izveidota starpinstitucionāla komisija, kuras sastāvā iekļauti pārstāvji no Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (turpmāk – NEPLP), Kultūras ministrijas, Satiksmes ministrijas un Konkurences padomes. Konkursa nolikumu apstiprina Ministru kabinets. Konkursa nolikumā nosaka maksas televīzijas pakalpojuma sniedzējam izvirzāmās prasības, vērtēšanas kritērijus, konkursa norises kārtību, termiņu, uz kādu tiek piešķirtas tiesības nodrošināt maksas televīzijas pakalpojumu, maksu par raidošo tīklu izmantošanu maksas televīzijas programmu izplatīšanai un citus ar konkursa norisi saistītos jautājumus.
Ar Ministru kabineta 2020. gada 24. novembra rīkojumu Nr.691 “Par konkursa “Maksas televīzijas pakalpojuma nodrošināšana zemes apraidē” uzvarētāja apstiprināšanu” Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Tet”  (turpmāk – TET) tika apstiprināta par konkursa uzvarētāju, un tai tika piešķirtas tiesības nodrošināt maksas televīzijas pakalpojumu zemes apraidē no 2022. gada 1. janvāra līdz 2026. gada 31. decembrim. Tādējādi būs jārīko konkurss maksas televīzijas pakalpojuma nodrošināšanai zemes apraidē nākamajā periodā – no 2027. gada 1. janvāra (turpmāk – Konkurss).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Atbilstoši EPLL 72.pantā noteiktajam Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par konkursa “Maksas televīzijas pakalpojuma nodrošināšana zemes apraidē” komisiju un nolikumu” paredz apstiprināt Konkursa komisiju, komisijas nolikumu, kā arī Konkursa nolikumu, kura prasības jāievēro gan Konkursa komisijai, gan pretendentiem, piedaloties Konkursā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
EPLL 72.pants nosaka prasības maksas televīzijas pakalpojumu nodrošināšanai zemes apraidē. Maksas televīzijas pakalpojumu sniedz konkursa kārtībā izraudzīts viens elektroniskais plašsaziņas līdzeklis, kura piedāvāto programmu izplatīšana zemes apraidē notiek, izmantojot valsts akciju sabiedrības “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” (turpmāk – LVRTC) nodrošināto infrastruktūru. Maksas televīzijas pakalpojuma sniedzēju izvēlas Ministru kabineta izveidota starpinstitucionāla komisija, kuras sastāvā iekļauti pārstāvji no NEPLP, Kultūras ministrijas, Satiksmes ministrijas un Konkurences padomes. Konkursa nolikumu apstiprina Ministru kabinets. Konkursa nolikumā nosaka maksas televīzijas pakalpojuma sniedzējam izvirzāmās prasības, vērtēšanas kritērijus, konkursa norises kārtību, termiņu, uz kādu tiek piešķirtas tiesības nodrošināt maksas televīzijas pakalpojumu, maksu par raidošo tīklu izmantošanu maksas televīzijas programmu izplatīšanai un citus ar konkursa norisi saistītos jautājumus.
Ar Ministru kabineta 2020. gada 24. novembra rīkojumu Nr.691 “Par konkursa “Maksas televīzijas pakalpojuma nodrošināšana zemes apraidē” uzvarētāja apstiprināšanu” TET tika apstiprināta par konkursa uzvarētāju, un tai tika piešķirtas tiesības nodrošināt maksas televīzijas pakalpojumu zemes apraidē no 2022. gada 1. janvāra līdz 2026. gada 31. decembrim.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ievērojot, ka TET nodrošina maksas televīzijas pakalpojumu zemes apraidē līdz 2026. gada 31. decembrim, 2025.gada nogalē vai 2026. gada sākumā ir jārīko konkurss maksas televīzijas pakalpojuma nodrošināšanai zemes apraidē nākamajā periodā – no 2027. gada 1. janvāra.
2024. gada 27. novembra Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas Mediju apakškomisijas sēdē, apspriežot jautājumu par bezmaksas zemes apraidi Latvijā un tās tālāko attīstību pēc 2026. gada 31. decembra, deputāti nolēma aicināt Satiksmes ministriju sadarbībā ar citām iesaistītām iestādēm un mediju nozari pārstāvošām organizācijām veidot darba grupu, lai izstrādātu kompleksu risinājumu bezmaksas un maksas televīzijas pakalpojumu nodrošināšanai zemes apraidē no 2027. gada 1. janvāra, ņemot vērā NEPLP prezentēto informāciju par veiktā pētījuma “Bezmaksas zemes apraide Latvijā” (Latvijas iedzīvotāju aptaujas veidā) rezultātiem.
Satiksmes ministrija ar 2025. gada 28. janvāra rīkojumu Nr. 01-03/37 “Par darba grupas izveidi risinājumu izstrādei bezmaksas un maksas televīzijas pakalpojumu nodrošināšanai zemes apraidē no 2027. gada 1. janvāra” izveidoja darba grupu, kuras sastāvā tika iekļauti pārstāvji no vairākām iestādēm, asociācijām un organizācijām (turpmāk – darba grupa), lai sagatavotu ziņojumu Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas Mediju apakškomisijai par iespējamiem risinājumiem bezmaksas un maksas televīzijas pakalpojumu nodrošināšanai zemes apraidē no 2027. gada 1. janvāra, kā arī nodrošinātu savlaicīgu Konkursa dokumentācijas sagatavošanas izstrādi.
Risinājuma apraksts
Lai organizētu Konkursu, tika izstrādāts nolikums ar pielikumiem, kas nosaka maksas televīzijas pakalpojuma sniedzējam izvirzāmās prasības, vērtēšanas kritērijus, Konkursa norises kārtību, termiņu, uz kādu tiek piešķirtas tiesības nodrošināt maksas televīzijas pakalpojumu, maksu par raidošo tīklu izmantošanu maksas televīzijas programmu izplatīšanai un citus ar Konkursa norisi saistītos jautājumus.
Lai nolikumā noteiktu tehniskās prasības, darbā grupā tika vērtēti vairāki aspekti:
1. Bezmaksas televīzijas programmu saglabāšana un maksas televīzijas nodrošināšanas zemes apraidē nepieciešamība
Saskaņā ar NEPLP pētījumu rezultātiem televīzijas programmas zemes apraidē bez maksas skatās vairāk tie Latvijas iedzīvotāji, kuriem tā var būt vienīgā alternatīva televīzijas satura saņemšanai, un tādēļ arī turpmāk televīzijas programmu zemes apraidē bez maksas jāsaglabā, jo tā nodrošina informācijas pieejamību sabiedrības mazāk aizsargātajām grupām. Turklāt, bezmaksas zemes apraides pieejamība ir arī būtiska no valsts drošības aspekta.
Ņemot vērā, ka televīzijas programmu izplatīšanas zemes apraidē infrastruktūras uzturēšanas izmaksas daļēji sedz no sniegtajiem maksas pakalpojumiem zemes apraidē, tika vērtēti iespējamo pakalpojumu nodrošināšanas sadārdzinājumu riski un citi būtiskie faktori, kas ietekmētu bez maksas izplatāmo televīzijas programmu skatīšanas iespējas.
Salīdzinot LVRTC veiktos aprēķinus dažādiem potenciālajiem variantiem, tika konstatēts, ka var divkāršoties izmaksas bezmaksas zemes apraides tīkla nodrošināšanai, ja netiks sniegts maksas televīzijas pakalpojums zemes apraidē. Līdz ar to jārīko konkurss maksas pakalpojuma nodrošināšanai vismaz vēl vienam periodam (no 2027. gada 1. janvāra).

2. Maksas televīzijas pakalpojuma nodrošināšanas zemes apraidē perioda noteikšana
Iepriekšējā konkursā tiesības sniegt maksas televīzijas pakalpojumu tika piešķirtas uz pieciem gadiem. Lai noteiktu nākamā perioda termiņu, kā būtisku aspektu darba grupa vērtēja frekvenču spektra pieejamības nosacījumus. LVRTC nodrošina televīzijas zemes apraides izplatīšanas tīklus atbilstoši ciparu apraides frekvenču plānam, kas tika pieņemts Reģionālajā radiokonferencē Ženēvā 2006 gadā un Latvijas Nacionālajam radiofrekvenču plānam, kurā televīzijas apraides sistēmām iedalīta radiofrekvenču josla 470–694 MHz. Attiecībā uz šīs joslas izmantošanu televīzijas zemes apraidei nākotnē ir būtisks Latvijai saistošais Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 17. maija Lēmums 2017/899 par 470–790 MHz frekvenču joslas izmantošanu Eiropas Savienībā. Lēmumā tika paredzēta 694–790 MHz frekvenču joslas (700 MHz josla) izmantošanas maiņa no zemes apraides uz mobiliem sakariem, bet Eiropas Savienības dalībvalstīs vismaz līdz 2030. gadam 470–694 MHz (“zem 700 MHz”) frekvenču josla ir pieejama apraides pakalpojumu sniegšanai ar zemes sistēmām, ieskaitot bezmaksas televīziju, pamatojoties uz valsts vajadzībām. Ievērojot minēto, darba grupā vienojās, ka Konkurss jārīko pakalpojuma sniegšanai līdz minētā perioda beigām, t.i. līdz 2030. gadam (ieskaitot).

3. Tehnoloģiju izmantošana un televīzijas programmu kvalitātes standarti
Darba grupā tika izskatītas iespējas jaunu tehnoloģiju izmantošanu nākotnē, lai televīzijas programmu izplatīšanu padarītu pievilcīgāku dažādu mērķu auditorijām, piedāvājot lietotājiem vairāku interaktivitāšu iespējas un augstu kvalitāti. Vienlaicīgi tika vērtēts, kā jaunu tehnoloģiju izmantošana ietekmēs tos lietotājus, kuri skatās tikai bezmaksas televīzijas programmas zemes apraidē, un kuriem nav modernu iekārtu vai interneta.
Šobrīd Latvijā televīzijas zemes apraidē izmanto DVB-T (Digital video broadcasting – terrestrial) zemes ciparu televīzijas apraides sistēmu. Pašlaik pasaulē strauji notiek pāreja uz DVB-T2, (Digital video broadcasting – second generation terrestrial), otrās paaudzes zemes ciparu televīzijas apraides sistēmu, kas nodrošina iespēju pārraidīt augstāku datu plūsmu, piedāvā arī papildu funkcijas, jo atbalsta interaktīvus pakalpojumus. Taču, lai pārietu uz DVB-T2 sistēmu, jārēķinās ar būtiskām investīcijām infrastruktūrā, kā arī jāņem vērā to, ka iedzīvotāju televizori, kas ir vecāki par 10 gadiem, var neatbalstīt šo tehnoloģiju. Darba grupā vienojās, ka maksas televīzijas pakalpojumu tehnoloģiski jānodrošina tā, lai lietotāji varētu turpināt izmantot esošās uztveršanas iekārtas, tādējādi tehniskajā specifikācijā maksas televīzijas zemes apraidē arī turpmāk paredzēts izmantot DVB-T apraides sistēmu.
Lai nodrošinātu maksas televīzijas pakalpojumu pievilcīgu potenciālajiem lietotājiem, kas skatās televīzijas programmas zemes apraidē, tehniskajā specifikācijā tiek pieļauta arī iespēja, Konkursa pretendentam un LVRTC atsevišķi vienojoties, zemes ciparu televīzijas raidošajos tīklos nodrošināt hibrīdtelevīzijas HbbTV platformu, kā arī programmu izplatīšanu atbilstoši DVB-T2 standartiem.
Darba grupā tika vērtēts jautājums arī par televīzijas programmu kvalitātes standartiem SD (standarta izšķirtspējas kvalitāte jeb SD formāts) un HD (augstas izšķirtspējas kvalitāte jeb HD formāts) un iespējām pāriet nākotnē tikai uz HD formātu. SD formāta saglabāšana ir aktuāla tai lietotāju daļai, kas izmanto vienīgi zemes apraides bezmaksas televīzijas pakalpojumus un tādi varētu būt aptuveni 20% no kopējā zemes apraides televīzijas pakalpojumu izmantotāju skaita (galvenokārt tās ir maznodrošinātas personas, kas nevar atļauties nomainīt televizoru). Līdz ar to nav paredzēts mainīt apraides tehnoloģiju un arī pēc 2027. gada 1. janvāra bezmaksas zemes apraidē esošajām televīzijas programmām būtu saglabājama gan SD, gan HD kvalitāte, jo ir svarīgi pēc iespējas plašākai auditorijai nodrošināt pieejamus sabiedriskā medija pakalpojumus.

4. Maksas televīzijas nodrošināšanai zemes apraidē izmantojamo raidošo tīklu skaits
Apsverot raidošo tīklu skaitu, tika secināts, ka, saglabājot šobrīd izplatīto televīzijas programmu skaitu bezmaksas tīklā vai to palielinot nelielā mērā, programmu izplatīšanu ir iespējams turpināt ar vienu nacionālo raidošo staciju tīklu.
Ņemot vērā finansiālos aspektus un paredzēto tehnoloģiju izmantošanu, tehniskajā specifikācijā noteikti nosacījumi maksas televīzijas programmu izplatīšanai, izmantojot trīs zemes ciparu televīzijas raidošos tīklus.

5. Plānotais Konkursa norises grafiks
Lai nodrošinātu Konkursa rezultātā izvēlētajam uzvarētajam maksas televīzijas pakalpojuma nodrošināšanai zemes apraidē pietiekamu laiku sagatavoties, darba grupā vienojās, ka, ņemot vērā, ka nebūs jāmaina tehnoloģijas, 7-9 mēneši būtu pietiekamais laiks, lai pieņemtu lēmumu un noslēgtu līgumu ar LVRTC par infrastruktūras izmantošanu. Tādēļ rīkojuma projekts paredz, ka Konkursa komisijai jāpieņem lēmums par Konkursa uzvarētāju un satiksmes ministram līdz 2026. gada 12. martam jāiesniedz Konkursa rezultātus apstiprināšanai Ministru kabinetā. Minētais nodrošinātu Ministra kabineta rīkojuma pieņemšanu līdz 2026. gada 31. martam.

6. Konkursa komisijas sastāvs
Ar Ministru kabineta rīkojumu tiks apstiprināts Konkursa komisijas sastāvs, kurā iekļautos locekļus ir deleģējusi Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome, Kultūras ministrija, Satiksmes ministrija un Konkurences padome.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

05.11.2025. notika ar Satiksmes ministrijas 2025. gada 28. janvāra rīkojumu Nr. 01-03/37 “Par darba grupas izveidi risinājumu izstrādei bezmaksas un maksas televīzijas pakalpojumu nodrošināšanai zemes apraidē no 2027. gada 1. janvāra” izveidotās darba grupas sanāksme, kuras sastāvā tika iekļauti pārstāvji no vairākām iestādēm, asociācijām un organizācijām. Tās laikā  tika pārrunāti minētie SIA "Tet" iebildumi. Lai mazinātu finansiālo ietekmi un veicinātu pieteikšanos konkursā, darba grupā tika panākta vienošanās, ka par 50% samazināts līguma izpildes nodrošinājums no 1 788 904 EUR uz 894 402 EUR, jo riski līguma neizpildē vērtējami kā zemi, ņemot vērā iespējamo pretendentu loku.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Maksas televīzijas pakalpojums zemes apraidē no 2027. gada 1. janvāra tiks nodrošināts, nemainot apraides tehnoloģiju, tādējādi lietotāji varētu turpināt izmantot esošās uztveršanas iekārtas.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, SIA "Elektroniskie sakari", VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs", Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Priekšlikumus sniedza tikai viens uzņēmums SIA TET. Priekšlikumu apkopojums pievienots papildu dokumentiem.

6.4. Cita informācija

Satiksmes ministrija ar 2025. gada 28. janvāra rīkojumu Nr.01-03/37 “Par darba grupas izveidi risinājumu izstrādei bezmaksas un maksas televīzijas pakalpojumu nodrošināšanai zemes apraidē no 2027. gada 1. janvāra”, izveidoja darba grupu, kuras sastāvā tika iekļauti pārstāvji no vairākām iestādēm, asociācijām un organizācijām: Konkurences padomes, Kultūras ministrijas, Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes, Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes, Latvijas Elektronisko komunikāciju asociācijas, Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijas, Latvijas Interneta asociācijas, Biedrība “Latvijas Raidorganizācijas Asociācija”, Latvijas Telekomunikāciju asociācijas, valsts akciju sabiedrības “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs”, sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Elektroniskie sakari”, kā arī darba grupas diskusijās piedalījās VAS “Latvijas Sabiedriskais medijs” pārstāvji. Darba grupa veica riska izvērtējumu par esošā zemes televīzijas apraides modeļa turpināšanas perspektīvu vai tā maiņu, izvērtēja iespējamo finansiālo ietekmi priekšlikumiem par iespējamiem risinājumiem, tai skaitā modeļiem un principiem, bezmaksas televīzijas pakalpojumu nodrošināšanai zemes apraidē, kā arī izskatīja priekšlikumus par iespējamiem risinājumiem bezmaksas un maksas televīzijas pakalpojumu nodrošināšanai zemes apraidē no 2027. gada 1. janvāra.
Darba grupas secinājumi par iespējamiem tehnoloģiskajiem risinājumiem tika ņemti par pamatu Konkursa dokumentācijas izstrādes procesā, un tie ir iekļauti anotācijas 1.3.sadaļā “Risinājumu apraksts”. Rīkojuma projektam pievienoto Konkursa dokumentu izstrādē tika iesaistīta Satiksmes ministrija, Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome, Valsts akciju sabiedrība “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” un sabiedrība ar ierobežoto atbildību “Elektroniskie sakari”.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome
  • VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs"
  • Konkurences padome
  • Kultūras ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Līdz 2030. gada 31. decembrim maksas televīzijas programmu izplatīšana zemes apraidē nodrošinās pēc iespējas plašākai auditorijai pieejamus sabiedriskā medija pakalpojumus. Tas nodrošina informācijas pieejamību lietotājiem, tostarp sabiedrības mazāk aizsargātajām grupām.
 

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi