Anotācija

25-TA-260: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 14. septembra noteikumos Nr. 873 "Noteikumi par vilces līdzekļa vadītāja (mašīnista) kvalifikācijas un vilces līdzekļa vadīšanas tiesību iegūšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 14. septembra noteikumos Nr.873 „Noteikumi par vilces līdzekļa vadītāja (mašīnista) kvalifikācijas un vilces līdzekļa tiesību iegūšanu” (turpmāk - Grozījumi) izstrādāti, lai nepieļautu mašīnistu sertifikācijas pārtraukšanu un saglabātu Eiropas Parlamenta un Padomes 2007. gada 23. oktobra Direktīvas 2007/59/EK par to vilcienu vadītāju sertifikāciju, kuri vada lokomotīves un vilcienus Kopienas dzelzceļu sistēmā (turpmāk – Direktīva 2007/59/EK) prasības nacionālajos tiesību aktos.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Saglabāt mašīnistu sertifikācijas kārtību un Direktīvas 2007/59/EK noteiktās prasības nacionālajos tiesību aktos.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar Ministru kabineta 2010. gada 14. septembra noteikumiem Nr. 873 „Noteikumi par vilces līdzekļa vadītāja (mašīnista) kvalifikācijas un vilces līdzekļa tiesību iegūšanu" (turpmāk - Noteikumi Nr.873) nacionālajos tiesību aktos pārņemtas Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2007/59/EK prasības.
Šobrīd, lai vilces līdzekļa vadītājs (mašīnists) (turpmāk - mašīnists) iegūtu vilces līdzekļa vadīšanas tiesības, ir nepieciešams cita starpā apliecināt psihofizioloģisko piemērotību mašīnista darbam. Šādu apliecinājumu pašreiz jāizsniedz akreditētam psihologam likumā "Par atbilstības novērtēšanu" noteiktajā kārtībā. Akreditēts psihologs pārbauda, vai personai nav atklātu psihofizioloģisko trūkumu (īpaši attiecībā uz rīcībspēju) vai citu būtisku trūkumu un personību ietekmējošu faktoru, kas var kavēt pilnvērtīgi un droši pildīt mašīnista pienākumus.
Latvijā nacionālā akreditācijas institūcija ir valsts aģentūra "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs" (turpmāk - LATAK), kas nodrošina akreditācijas pakalpojumu sniegšanu atbilstības novērtēšanas institūcijām, sniedz uzticamību produktiem un pakalpojumiem. Akreditācija ir nacionālās akreditācijas institūcijas veikta atestācija par atbilstības novērtēšanas institūcijas kompetenci un spēju veikt specifiskas atbilstības novērtēšanas darbības. Akreditācijas mērķis ir iegūt uzticamu un neatkarīgu valsts līmeņa trešās puses apliecinājumu tam, ka konkrētā institūcija spēj demonstrēt tās kompetenci un spēju veikt specifiskas atbilstības novērtēšanas darbības.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
LATAK informēja Satiksmes ministriju, ka vairs nesniegs akreditācijas pakalpojumus Noteikumu Nr. 873 8. punktā minēto pārbaužu veikšanai, jo šī darbība neatbilst akreditācijas nosacījumiem atbilstoši standartam LVS EN ISO/IEC 17024:2013 “Atbilstības novērtēšana. Vispārējas prasības personu sertifikācijas institūcijām” (turpmāk - Standarts). 
LATAK skaidroja, ka sertifikācijas process Standartā skaidrots kā sertifikācijas institūcijas darbības, ar kurām nosaka, ka persona izpilda sertifikācijas prasības. Sertifikācijas prasības Standartā ir skaidrotas kā tādu konkrētu prasību kopums (ieskaitot shēmas prasības), kuras  ir jāizpilda, lai iegūtu un uzturētu sertifikāciju. Savukārt sertifikācijas shēma ir skaidrota kā kompetence un citas prasības, kuras ir attiecināmas uz konkrētām profesionālām vai personu kvalifikācijas kategorijām. Kompetence  Standarta  izpratnē ir personas spējas izmantot zināšanas un prasmes, lai sasniegtu paredzētos rezultātus. Psihofizioloģiskās piemērotības novērtēšana nav personas kompetences novērtēšana, kurā tiek noskaidrots, kā persona spēj izmantot zināšanas un prasmes, kuras attiecināmas uz konkrētām profesionālām un personu kvalifikācijas kategorijām. 
Līdz ar LATAK informāciju par turpmāku akreditācijas pakalpojumu nesniegšanu, veidojas situācija, ka mašīnistu kvalifikācijas iegūšanas pretendentiem nebūs iespējams saņemt psihofizioloģiskās piemērotības darbam apliecinošu dokumentu, kas ir nepieciešams mašīnista kvalifikācijas iegūšanai.
Risinājuma apraksts
Lai nepieļautu mašīnistu sertifikācijas pārtraukšanu un joprojām saglabātu Direktīvas 2007/59/EK prasību pārņemšanu Latvijas tiesību aktu sistēmā, Grozījumi paredz akreditācijas vietā izvēlēties Direktīvas 2007/59/EK 11. panta 3.punktā un 20.panta 2.punktā noteikto atzīšanu, kuru sniedz kompetenta iestāde, kas Direktīvas 2007/59/EK izpratnē ir Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija.

Grozījumi paredz, ka psihofizioloģiskās piemērotības pārbaudi veiks Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas atzītais psihologs. 

Atzīta psihologa statusam varēs pretendēt persona, kura atbilstoši Psihologu likumam veic  psihologu profesionālo darbību un kura, ievērojot  visas šajā likumā noteiktās prasības, tostarp prasības, kas nosaka psihologu sertifikāciju un izglītības un kompetences, ņemot vērā  arī Ministru kabineta 2018.gada 29.maija noteikumus Nr.301 “Psihologu noteikumi”, kas  nosaka cita starpā psihologu reģistrācijas, sertifikācijas un resertifikācijas kārtību.

Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija piešķirs atzītā psihologa statusu personai, kurai atbilstoši psihologu darbību reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem ir tiesības veikt psihologa profesionālo darbību darba un organizāciju psiholoģijas vai klīniskās un veselības psiholoģijas jomā. Pretendentam būs jāapliecina sava profesionālā kompetence attiecībā uz mašīnista psihofizioloģiskās profesionālās piemērotības mašīnista darbam novērtēšanas procesu, piemērojamām novērtēšanas metodēm un vērtēšanas kritērijiem un novērtēšanas metodes īstenošanu. 

Lai iegūtu atzīta psihologa statusu, personai Inspekcijā būs jāiesniedz iesniegums, kuram jāpievieno psihologa izstrādātas mašīnistu psihofizioloģiskās pārbaudes organizēšanas un norises kārtība, mašīnistu psihofizioloģiskās pārbaudes novērtēšanas metodes, psihofizioloģiskās pārbaudes vērtēšanas kritēriji, atzinuma sniegšanas un paziņošanas kārtības un procedūru apraksti. 

Persona savā iesniegumā apliecinās, ka iesniegumā un citos dokumentos norādītā informācija ir patiesa un nav maldinoša, parakstot apliecinājumu, ka persona būs profesionāli un finansiāli  neatkarīga no mašīnista vai tā darba devēja, tā pārzina mašīnista darba specifiku un darba apstākļus, kā arī personai ir pieejami visi nepieciešamie resursi (piemēram, telpas, ierīces), lai novērtētu mašīnista psihofizioloģisko atbilstību. Gadījumā, ja persona pēc atzīta psihologa statusa iegūšanas nonāks profesionālā un finansiālā atkarībā no mašīnista vai tā darba devēja, atzītais psihologs neveiks attiecīgajiem mašīnistiem psihofizioloģiskās pārbaudes. 

Ja persona iesniegs dokumentus, kas apliecina iepriekšminēto prasību izpildi, Inspekcija piešķirs personai atzīta psihologa statusu un publicēs par to informāciju savā tīmekļvietnē. Ja persona neiesniegs dokumentus, kas pierāda atbilstību iepriekšminētām prasībām, Inspekcija atzīta psihologa statusu nepiešķirs.  Inspekcija, saņemot mašīnista iesnieguma  dokumentus profesionālās kvalifikācijas iegūšanai, cita starp pārbaudīs atzītā psihologa sertifikāta derīgumu. Ja tiks konstatēts, ka psihologa sertifikāts nav derīgs, Inspekcija anulēs atzītā psihologa statusu. Inspekcija anulēs atzītā psihologa statusu arī gadījumos, ja Inspekcijas rīcībā nonāks informācija, ka atzīšanas dokumentos norādītā informācija nav patiesa un ir maldinoša, ka persona nav profesionāli un finansiāli  neatkarīga no mašīnista vai tā darba devēja, nepārzina mašīnista darba specifiku un darba apstākļus, kā arī personai nav pieejami visi nepieciešamie resursi. Atzītā psihologa statusu varēs arī anulēt pēc paša psihologa vēlēšanās, saņemot attiecīgu iesniegumu. 

Grozījumi paredz, ka atzītais psihologs pārbauda, vai personai nav atklātu psihofizioloģisko trūkumu (īpaši attiecībā uz rīcībspēju) vai citu būtisku trūkumu un personību ietekmējošu faktoru, kas var kavēt pilnvērtīgi un droši pildīt vilces līdzekļa vadītāja (mašīnista) pienākumus. Piemēram, modrības trūkums, nespēja reaģēt uz signālrādījumiem, stresa nenoturība, reakcijas ātrums ārkārtas situācijās. 

Pretendentam būs tiesības apstrīdēt Inspekcijas lēmumu Administratīva procesa likuma noteiktā kārtībā. Lēmumu par atzīta psihologa statusa piešķiršanu vai anulēšanu pieņems struktūrvienības vadītājs, kura lēmumu varēs apstrīdēt Inspekcijas direktoram. 

Grozījumu 8.un 9. punkts redakcionāli pielāgo Noteikumu Nr. 873 tekstu.

Lai saglabātu mašīnistiem psihofizioloģisko pārbaužu veikšanas nepārtrauktību un nodrošinātu grozījumu precīzu atbilstību Ministru kabinetam Dzelzceļa likuma 37.1 panta septītās daļas 1. punktā un astotajā daļā dotajam pilnvarojumam, ir paredzēts protokollēmuma projektā uzdot Satiksmes ministrijai līdz 2025. gada 30. novembrim iesniegt Ministru kabinetā priekšlikumus grozījumiem Dzelzceļa likumā, lai precizētu Ministru kabinetam doto pilnvarojumu. 
Problēmas apraksts
Šobrīd Direktīvas 2007/59/EK 20. panta  3.punkta prasība par informācijas publicēšanu un atjaunošanu par akreditētām personām veic Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija savā tīmekļvietnē bez tiešas norādes normatīvajos aktos. 
Risinājuma apraksts
Grozījumi paredz, ka informāciju par personām, kurām piešķirts atzītā psihologa statuss, Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija publicēs savā tīmekļvietnē. 
Problēmas apraksts
Šobrīd noteikumi ir izdoti saskaņā ar likuma "Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu" 20.panta trešo daļu un Dzelzceļa likuma 37.1 panta septītās daļas 1. punktu un astoto daļu, taču ar 2020. gada 7. oktobri spēku zaudēja likuma "Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu" 20. pants. 
Risinājuma apraksts
Grozījumu 1. punkts paredz svītrot atsauci uz likuma "Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu" 20. panta trešo daļu. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Topošie un esošie vilces līdzekļa vadītāji (mašīnisti)
  • Psihologi, kas novērtē mašīnistu psihofizioloģisko atbilstību darbam
Ietekmes apraksts
Aktualizēta vilces līdzekļa vadītāja (mašīnista) kvalifikācijas un vilces līdzekļa vadīšanas tiesību iegūšanas kārtība. Psihologu pielaide novērtēšanai tiek mainīta no akreditācijas uz atzīšanu. 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
Ar Projekta protokollēmumu plānots Satiksmes ministrijai uzdot sagatavot un satiksmes ministram noteiktā kārtībā līdz 2025. gada 30. novembrim iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā priekšlikumus grozījumiem Dzelzceļa likumā tiesiskā regulējuma pilnveidošanai, pilnvarojot Ministru kabinetu, attiecībā uz prasībām atzītā psihologa, kurš veic vilces līdzekļu vadītāju (mašīnistu) psihofizioloģiskās pārbaudes, statusa iegūšanai un darbībai. 
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32007L0059
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2007. gada 23. oktobra Direktīva 2007/59/EK par to vilcienu vadītāju sertifikāciju, kuri vada lokomotīves un vilcienus Kopienas dzelzceļu sistēmā
Apraksts
Direktīvas prasību pārņemšanas precizēšana

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2007/59/EK (2007. gada 23. oktobris) par to vilcienu vadītāju sertifikāciju, kuri vada lokomotīves un vilcienus Kopienas dzelzceļu sistēmā (turpmāk – Direktīva 2007/59/EK) 20. pantā noteiktā atzīšana, kuru sniedz kompetenta iestāde, kas Direktīvas izpratnē ir Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija.

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2007. gada 23. oktobra Direktīva 2007/59/EK par to vilcienu vadītāju sertifikāciju, kuri vada lokomotīves un vilcienus Kopienas dzelzceļu sistēmā
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
11.panta 3.punkts
2. un 6.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
20.panta 2.punkts
3. un 4.punkts, 5.punkta pirmais teikums
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
20.panta 3.punkts
5.punkta otrais teikums
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Ir izmantota direktīvas 2007/59/EK 11.panta trešā punktā dotā dalībvalsts izvēles iespēja psihofizioloģiskas piemērotības darbam novērtēšanai izmantot atzītu psihologu, jo personu kompetences novērtēšanai nav iespējams piemērot nevienu no akreditācijas jomā izmantojamiem standartiem. 
Ir izmantota direktīvas 2007/59/EK 20.panta 2.punktā paredzētā rīcības brīvība kā alternatīvu akreditācijai izmantot dalībvalsts iespēju atzīt  kompetento iestādi, kas Latvijas gadījumā ir Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija, kuras  neatkarības, kompetences un objektivitātes kritēriji ir noteikti Dzelzceļa likuma 33.pantā. 
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Direktīvas 2007/59/EK 20.panta trešā punkta teksts latviešu valodā ir nekorekti tulkots izlaižot vārdus "vai atzītas". Ir uzsāktas darbības, lai veiktu oficiālu tulkojuma latviešu valodā labojumu. Satiksmes ministrija 2025. gada 26. februārī nosūtīja  Ārlietu ministrijai vēstuli Nr. 13-03/630 “Par kļūdu labojumu ES tiesību aktu tulkojumos”, pirms tam labojuma nepieciešamību saskaņojot ar Valsts valodas centru.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija, Satiksmes ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Dzelzceļnieku biedrība
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/c353e9bb-569e-4dd3-928e-40aae03fbbae

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Valsts dzelzceļa inspekcijai paplašinātas funkcijas - psihologu, kas veic psihofizioloģisko pārbaudi mašīnistiem, atzīšana. 
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi