23-TA-3268: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 17. decembra noteikumos Nr. 681 "Noteikumi par kārtību, kādā aprēķina un veic maksājumus par Pārtikas un veterinārā dienesta valsts uzraudzības un kontroles darbībām, un maksas pakalpojumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikt Pārtikas un veterinārā dienesta (turpmāk – dienests) faktiskajām izmaksām atbilstošu maksu par Eiropas Savienībā (turpmāk – ES) no trešajām valstīm ievesto sūtījumu (kravu) robežkontroli, kā arī maksu par pastiprinātām un papildus uzraudzības un kontroles darbībām, kas veicamas atbilstoši ES tieši piemērojamajos tiesību aktos noteiktajam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2019. gada 17. decembra noteikumu Nr. 681 "Pārtikas un veterinārā dienesta valsts uzraudzības un kontroles darbību un maksas pakalpojumu maksas aprēķināšanas un maksāšanas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 681) 6. punktā noteikts, ka maksu par valsts uzraudzības un kontroles darbībām dzīvnieku un preču robežkontrolē iekasē apmērā, kas noteikts Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta Regulā (ES) 2017/625 par oficiālajām kontrolēm un citām oficiālajām darbībām, kuras veic, lai nodrošinātu, ka tiek piemēroti pārtikas un barības aprites tiesību akti, noteikumi par dzīvnieku veselību un labturību, augu veselību un augu aizsardzības līdzekļiem, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 999/2001, (EK) Nr. 396/2005, (EK) Nr. 1069/2009, (EK) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 un (ES) 2016/2031, Padomes Regulas (EK) Nr. 1/2005 un (EK) Nr. 1099/2009 un Padomes Direktīvas 98/58/EK, 1999/74/EK, 2007/43/EK, 2008/119/EK un 2008/120/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 854/2004 un (EK) Nr. 882/2004, Padomes Direktīvas 89/608/EEK, 89/662/EEK, 90/425/EEK, 91/496/EEK, 96/23/EK, 96/93/EK un 97/78/EK un Padomes Lēmumu 92/438/EEK (Oficiālo kontroļu regula), (turpmāk – regula 2017/625) vai noteikumu Nr. 681 3. pielikumā.
Regulas 2017/625 IV pielikuma I nodaļas I, II, III, IV, V, VI un VII daļā noteikto maksu saskaņā ar noteikumu Nr. 681 6.1. apakšpunktu piemēro par tādu sūtījumu (kravu) ievešanu no trešajām valstīm, kuros atrodas dzīvi dzīvnieki un gaļa, tostarp gaļas produkti, mājputnu, medījamo dzīvnieku, trušu un saimniecībā audzētu medījamo dzīvnieku gaļa, dzīvnieku izcelsmes blakusprodukti, dzīvnieku izcelsmes dzīvnieku barība, zvejas produkti un citi lietošanai pārtikā paredzēti dzīvnieku izcelsmes produkti, kas nav gaļas produkti, kā arī par tādu dzīvnieku un preču sūtījumiem (kravām) no trešajām valstīm, kurus pārvadā tranzītā vai pārkrauj. Savukārt maksa par noteikumu Nr. 681 6.1. apakšpunktā neminētu preču sūtījumu (kravu) kontroli noteikta šo noteikumu 3. pielikumā.
Noteikumu Nr. 681 3. pielikumā nepieciešams grozīt noteikto maksu par sūtījumu (kravu) robežkontroli, kā arī papildināt pielikumu, nosakot maksu par uzraudzības un kontroles darbībām, kas veicamas, ievērojot ES tieši piemērojamajos tiesību aktos noteikto.
Regulas 2017/625 IV pielikuma I nodaļas I, II, III, IV, V, VI un VII daļā noteikto maksu saskaņā ar noteikumu Nr. 681 6.1. apakšpunktu piemēro par tādu sūtījumu (kravu) ievešanu no trešajām valstīm, kuros atrodas dzīvi dzīvnieki un gaļa, tostarp gaļas produkti, mājputnu, medījamo dzīvnieku, trušu un saimniecībā audzētu medījamo dzīvnieku gaļa, dzīvnieku izcelsmes blakusprodukti, dzīvnieku izcelsmes dzīvnieku barība, zvejas produkti un citi lietošanai pārtikā paredzēti dzīvnieku izcelsmes produkti, kas nav gaļas produkti, kā arī par tādu dzīvnieku un preču sūtījumiem (kravām) no trešajām valstīm, kurus pārvadā tranzītā vai pārkrauj. Savukārt maksa par noteikumu Nr. 681 6.1. apakšpunktā neminētu preču sūtījumu (kravu) kontroli noteikta šo noteikumu 3. pielikumā.
Noteikumu Nr. 681 3. pielikumā nepieciešams grozīt noteikto maksu par sūtījumu (kravu) robežkontroli, kā arī papildināt pielikumu, nosakot maksu par uzraudzības un kontroles darbībām, kas veicamas, ievērojot ES tieši piemērojamajos tiesību aktos noteikto.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Patlaban noteikumu Nr. 681 3. pielikumā noteiktā maksa par valsts uzraudzības un kontroles darbībām preču un produktu robežkontrolē ir spēkā no 2020. gada janvāra un vairs nesedz faktiskās kontroles izmaksas. Saskaņā ar noteikumu Nr. 681 6. punktā noteikto maksu par valsts uzraudzības un kontroles darbībām, kurām nepiemēro regulas 2017/625 IV pielikumā noteikto maksu, nosaka tādā apmērā, lai segtu dienesta izdevumus saskaņā ar regulas 2017/625 81. un 82. pantu.
Laikā kopš esošo cenu apstiprināšanas ir ievērojami palielinājušies dienesta izdevumi par elektrību, apkuri, degvielu u. c. Ar esošajiem ienākumiem nav iespējams nodrošināt nepieciešamo pakalpojumu sniegšanu.
Par pamatu maksas apmēra grozījumiem ņemta aprēķinātā robežkontroles inspektora stundas likme un vidējais kontrolē ieguldītais laiks atkarībā no kravas apjoma un transporta veida. Ja robežkontroles inspektors veic tikai kravas dokumentālo kontroli, viņam jāpārbauda uzņēmumu reģistrācija attiecīgos reģistros, informācija par produktu dažādās datubāzēs, jāizvērtē iesniegtie dokumenti, pamatojoties uz riska analīzi, jāveic produkta tālākais novērtējums un kontroles rezultāti jāievada datubāzē. Savukārt, ja tiek veikta arī identitātes un fiziskā kontrole ar paraugu ņemšanu vai bez tās, kontroles laiks un izmaksas palielinās. Arī paraugu ņemšanas sarežģītība un patērētais laiks katram produkta veidam ievērojami atšķiras. Piemēram, lai noņemtu paraugus riekstiem uz aflatoksīniem no 100 vietām kravā, nepieciešamas četras līdz piecas stundas, savukārt viens paraugs homogēnam produktam cisternā tiek noņemts 60 minūšu laikā.
Laikā kopš esošo cenu apstiprināšanas ir ievērojami palielinājušies dienesta izdevumi par elektrību, apkuri, degvielu u. c. Ar esošajiem ienākumiem nav iespējams nodrošināt nepieciešamo pakalpojumu sniegšanu.
Par pamatu maksas apmēra grozījumiem ņemta aprēķinātā robežkontroles inspektora stundas likme un vidējais kontrolē ieguldītais laiks atkarībā no kravas apjoma un transporta veida. Ja robežkontroles inspektors veic tikai kravas dokumentālo kontroli, viņam jāpārbauda uzņēmumu reģistrācija attiecīgos reģistros, informācija par produktu dažādās datubāzēs, jāizvērtē iesniegtie dokumenti, pamatojoties uz riska analīzi, jāveic produkta tālākais novērtējums un kontroles rezultāti jāievada datubāzē. Savukārt, ja tiek veikta arī identitātes un fiziskā kontrole ar paraugu ņemšanu vai bez tās, kontroles laiks un izmaksas palielinās. Arī paraugu ņemšanas sarežģītība un patērētais laiks katram produkta veidam ievērojami atšķiras. Piemēram, lai noņemtu paraugus riekstiem uz aflatoksīniem no 100 vietām kravā, nepieciešamas četras līdz piecas stundas, savukārt viens paraugs homogēnam produktam cisternā tiek noņemts 60 minūšu laikā.
Risinājuma apraksts
1. Nepieciešams grozīt noteikumu Nr. 681 3. pielikumu, maksu par valsts uzraudzības un kontroles darbībām preču un produktu robežkontrolē nosakot tādā apmērā, kas atbilst faktiskajām izmaksām par dienesta īstenotajām kontroles darbībām.
Problēmas apraksts
2. Pieaugošais graudaugu imports no Krievijas un bažas par sūtījumu atbilstību regulas 2017/625 1. panta 2. punktā noteiktajam rada nepieciešamību pēc pastiprinātām sūtījumu kontrolēm un laboratorisko paraugu izmeklējumu skaita palielināšanas. Pārrobežu faktoru izraisīts sabiedrības veselības apdraudējumu iemesls var būt bīstamas infekcijas slimības un citu infekcijas slimību uzliesmojumi, bioloģisko, ķīmisko un radioaktīvo vielu, vides un nezināmas vai ļaunprātīgas izcelsmes izraisīti apdraudējumi. Ievērojot Krievijas uzsākto karu Ukrainā un drošības apdraudējumu reģionā, nepieciešams pastiprināti vērtēt iespējamo risku.
Pēc Eiropas Komisijas Tirdzniecības kontroles un ekspertu sistēmas (TRACES) datiem, 2023. gada 11 mēnešos cauri Latvijas robežkontroles punktiem ES no Krievijas ievestas 382 808 tonnas graudaugu produktu. Salīdzinot ievesto graudaugu produktu daudzumu laikā no 2021. gada līdz 2023. gada 30. jūnijam, redzams, ka palielinās importēto graudaugu daudzums no Krievijas.
Atbilstoši Pasaules Pārtikas un lauksaimniecības organizācijas (Food and Agriculture Organization – FAO) izstrādātajai "Uz risku balstītas importētās pārtikas kontroles rokasgrāmatai" (Risk based imported food control manual) uzraudzībai pakļautai pārtikai, kas rada mazu risku cilvēku veselībai un drošībai, paraugi būtu jāņem retāk, t. i., līdz 5 % gadījumu.
Atbilstoši Komisijas 2019. gada 22. oktobra Īstenošanas regulā (ES) 2019/1793 par to oficiālo kontroļu pagaidu pastiprināšanu un ārkārtas pasākumiem, kas attiecas uz noteiktu preču ievešanu Savienībā no konkrētām trešām valstīm, un ar kuru īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2017/625 un (EK) Nr. 178/2002 un atceļ Komisijas Regulas (EK) Nr. 669/2009, (ES) Nr. 884/2014, (ES) 2015/175, (ES) 2017/186 un (ES) 2018/1660), noteiktajam pastiprinātajā kontrolē paraugi tiek ņemti 10 % sūtījumu.
Īstenojot pastiprinātu kontroli 2023. gada 11 mēnešos no Krievijas ievestajiem 966 sūtījumiem, paraugi būtu jānoņem 100 sūtījumiem. Izmaksas pesticīdu atliekvielu noteikšanai ar AEŠH-MS un GH-MS-MS metodi vienam paraugam izmaksā 263,93 EUR un kopā visiem paraugiem – 26 393,00 EUR. Valsts budžetā šādi finanšu līdzekļi nav pieejami, turklāt saskaņā ar regulā 2017/625 noteikto izdevumus par sūtījumu (kravu) pastiprinātu kontroli, kontroli aizdomu gadījumos, kā arī papildu kontroli pēc neatbilstību konstatēšanas sedz par sūtījumu (kravu) atbildīgais operators.
Datu analīzes rezultāti liecina, ka no Krievijas lielā daudzumā tiek ievestas arī eļļas augu sēklas un pākšu dārzeņi. Dienesta robežkontroles punktos kontrolēto preču apjoms tonnās no Krievijas un Baltkrievijas 2023. gada janvārī–novembrī ir bijis šāds:
Patlaban noteikumu Nr. 681 3. pielikuma 1.4.3., 2.2.3. un 4.3. apakšpunktā ir noteikta maksimālā maksa par liela apjoma (viena vilciena sastāva vairākos vagonos pārvadājamās kravas) pārtikas, saskarei ar pārtiku paredzētu materiālu un izstrādājumu un dzīvnieku barības sūtījumu kontroli (neattiecas uz pārtiku un dzīvnieku izcelsmes dzīvnieku barību, par kuras kontroli samaksa noteikta regulā 2017/625). Situācijās, kad nepieciešams veikt sūtījumu pastiprinātu kontroli vai kontroli aizdomu gadījumos, ir jākontrolē visas sūtījuma vienības un attiecīgi maksa jāaprēķina par visu kontroles apjomu.
Noteikumu Nr. 681 6.1. apakšpunktā noteikts, ka par dzīvu dzīvnieku un dzīvnieku izcelsmes produktu sūtījumu (kravu) kontroli maksu iekasē regulas 2017/625 IV pielikuma I nodaļas I, II, III, IV, V, VI un VII daļā noteiktajā apmērā. Komisijas 2019. gada 7. novembra Īstenošanas regulas (ES) 2019/1873 par procedūrām robežkontroles punktos, kurus ievērojot kompetentās iestādes koordinēti veic pastiprinātas oficiālās kontroles dzīvnieku izcelsmes produktiem, reproduktīvajiem produktiem, dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un kombinētajiem produktiem, 7. pantā noteikts, ka pastiprinātu oficiālo kontroļu izmaksas sedz operators, kas atbild par sūtījumiem, uz kuriem attiecas minētās kontroles. Regulas 2017/625 IV pielikumā nav noteikts maksas apmērs, kas piemērojams pastiprinātas kontroles gadījumā, tāpēc, ievērojot faktiskās izmaksas, šāda maksa jānosaka noteikumos Nr. 681.
Pēc Eiropas Komisijas Tirdzniecības kontroles un ekspertu sistēmas (TRACES) datiem, 2023. gada 11 mēnešos cauri Latvijas robežkontroles punktiem ES no Krievijas ievestas 382 808 tonnas graudaugu produktu. Salīdzinot ievesto graudaugu produktu daudzumu laikā no 2021. gada līdz 2023. gada 30. jūnijam, redzams, ka palielinās importēto graudaugu daudzums no Krievijas.
Nosūtītājvalsts | 2021. gads (tonnas) |
2022. gads (tonnas) |
2023. gada 1. pusgads (tonnas) |
Krievijas Federācija | 143 787 | 303 112 | 225 416 |
Kazahstāna | 9 875 | 14 669 | 64 820 |
Ukraina | 3033 | 4471 | 1833 |
Mjanma | 475 | 1075 | 527 |
Baltkrievija | 7 630 | 476 | 84 |
Pakistāna | 512 | 454 | 253 |
Vjetnama | 93 | 221 | 209 |
Dienvidāfrika | 130 | 182 | 234 |
Paragvaja | 147 | 50 | |
Peru | 68 | 67 | 20 |
Turcija | 7 | 44 | 4 |
Amerikas Savienotās Valstis | 31 | 30 | 26 |
Taizeme | 25 | 27 | |
Indija | 103 | 24 | 3 |
Apvienotie Arābu Emirāti | 23 | 71 | |
Šrilanka | 4 | 2 | |
Kopā | 165 744 | 325 024 | 293 579 |
Atbilstoši Pasaules Pārtikas un lauksaimniecības organizācijas (Food and Agriculture Organization – FAO) izstrādātajai "Uz risku balstītas importētās pārtikas kontroles rokasgrāmatai" (Risk based imported food control manual) uzraudzībai pakļautai pārtikai, kas rada mazu risku cilvēku veselībai un drošībai, paraugi būtu jāņem retāk, t. i., līdz 5 % gadījumu.
Atbilstoši Komisijas 2019. gada 22. oktobra Īstenošanas regulā (ES) 2019/1793 par to oficiālo kontroļu pagaidu pastiprināšanu un ārkārtas pasākumiem, kas attiecas uz noteiktu preču ievešanu Savienībā no konkrētām trešām valstīm, un ar kuru īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2017/625 un (EK) Nr. 178/2002 un atceļ Komisijas Regulas (EK) Nr. 669/2009, (ES) Nr. 884/2014, (ES) 2015/175, (ES) 2017/186 un (ES) 2018/1660), noteiktajam pastiprinātajā kontrolē paraugi tiek ņemti 10 % sūtījumu.
Īstenojot pastiprinātu kontroli 2023. gada 11 mēnešos no Krievijas ievestajiem 966 sūtījumiem, paraugi būtu jānoņem 100 sūtījumiem. Izmaksas pesticīdu atliekvielu noteikšanai ar AEŠH-MS un GH-MS-MS metodi vienam paraugam izmaksā 263,93 EUR un kopā visiem paraugiem – 26 393,00 EUR. Valsts budžetā šādi finanšu līdzekļi nav pieejami, turklāt saskaņā ar regulā 2017/625 noteikto izdevumus par sūtījumu (kravu) pastiprinātu kontroli, kontroli aizdomu gadījumos, kā arī papildu kontroli pēc neatbilstību konstatēšanas sedz par sūtījumu (kravu) atbildīgais operators.
Datu analīzes rezultāti liecina, ka no Krievijas lielā daudzumā tiek ievestas arī eļļas augu sēklas un pākšu dārzeņi. Dienesta robežkontroles punktos kontrolēto preču apjoms tonnās no Krievijas un Baltkrievijas 2023. gada janvārī–novembrī ir bijis šāds:
Nosūtītājvalsts | Preču grupa | Dzīvnieku barība | Pārtika | Kopā |
Krievija | 927 961,82 | 711 981,05 | 1 639 942,87 | |
Eļļas augu sēklas un augļi | 897 684,96 | 122 565,84 | 1 020 250,81 | |
Graudaugu produkti | 29 929,21 | 382 807,75 | 412 736,96 | |
Kaltēti lobīti pākšu dārzeņi | 347,65 | 206 607,46 | 206 955,11 | |
Baltkrievija | 136 851,12 | 5 804,71 | 142 655,83 | |
Eļļas augu sēklas un augļi | 135 723,22 | 825,25 | 136 548,47 | |
Kaltēti lobīti pākšu dārzeņi | 1127,90 | 4873,96 | 6001,86 | |
Graudaugu produkti | 105,50 | 105,50 |
Patlaban noteikumu Nr. 681 3. pielikuma 1.4.3., 2.2.3. un 4.3. apakšpunktā ir noteikta maksimālā maksa par liela apjoma (viena vilciena sastāva vairākos vagonos pārvadājamās kravas) pārtikas, saskarei ar pārtiku paredzētu materiālu un izstrādājumu un dzīvnieku barības sūtījumu kontroli (neattiecas uz pārtiku un dzīvnieku izcelsmes dzīvnieku barību, par kuras kontroli samaksa noteikta regulā 2017/625). Situācijās, kad nepieciešams veikt sūtījumu pastiprinātu kontroli vai kontroli aizdomu gadījumos, ir jākontrolē visas sūtījuma vienības un attiecīgi maksa jāaprēķina par visu kontroles apjomu.
Noteikumu Nr. 681 6.1. apakšpunktā noteikts, ka par dzīvu dzīvnieku un dzīvnieku izcelsmes produktu sūtījumu (kravu) kontroli maksu iekasē regulas 2017/625 IV pielikuma I nodaļas I, II, III, IV, V, VI un VII daļā noteiktajā apmērā. Komisijas 2019. gada 7. novembra Īstenošanas regulas (ES) 2019/1873 par procedūrām robežkontroles punktos, kurus ievērojot kompetentās iestādes koordinēti veic pastiprinātas oficiālās kontroles dzīvnieku izcelsmes produktiem, reproduktīvajiem produktiem, dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un kombinētajiem produktiem, 7. pantā noteikts, ka pastiprinātu oficiālo kontroļu izmaksas sedz operators, kas atbild par sūtījumiem, uz kuriem attiecas minētās kontroles. Regulas 2017/625 IV pielikumā nav noteikts maksas apmērs, kas piemērojams pastiprinātas kontroles gadījumā, tāpēc, ievērojot faktiskās izmaksas, šāda maksa jānosaka noteikumos Nr. 681.
Risinājuma apraksts
2. Noteikumu Nr. 681 3. pielikums ir jāpapildina ar
1) 8. punktu, nosakot maksu par sūtījumu (kravu) pastiprinātu oficiālo kontroli vai papildu kontroli, kad ir aizdomas par neatbilstību, kā arī paredzot, ka minētās kontroles gadījumā par sūtījumu atbildīgais operators maksā par laboratoriskajiem izmeklējumiem saskaņā ar laboratorisko izmeklējumu faktiskajām izmaksām;
2) 9. punktu, nosakot, ka par sūtījumu atbildīgais operators saskaņā ar laboratorisko izmeklējumu faktiskajām izmaksām maksā par laboratoriskajiem izmeklējumiem, kas nepieciešami neatbilstības gadījumā;
3) 2. piezīmi, paredzot, ka šī pielikuma 1.4.3., 2.2.3. un 4.3. apakšpunktā noteikto maksimālo maksu nepiemēro, ja sūtījumam veic pastiprinātu oficiālo kontroli vai papildu kontroli gadījumā, ja ir aizdomas par neatbilstību;
4) 3. piezīmi, nosakot, ka maksu par pastiprinātu oficiālo kontroli vai papildu kontroli, kad ir aizdomas par neatbilstību, piemēro papildus šī pielikuma 1., 2. un 4. punktā noteiktajai maksai un maksai, kas tiek piemērota saskaņā ar šo noteikumu 6.1. apakšpunktu.
Ievērojot problēmas aprakstā minēto, noteikumi Nr. 681 ir jāpapildina ar 6.3. apakšpunktu, nosakot, ka maksu par robežkontroles laikā veiktu pastiprinātu oficiālo kontroli un papildu kontroli, kad ir aizdomas par neatbilstību, kā arī īstenotajiem pasākumiem neatbilstības gadījumā iekasē apmērā, kas noteikts šo noteikumu 3. pielikumā. Pastiprināta oficiālā kontrole un papildu kontrole veicama, kad ir aizdomas par neatbilstību normatīvo aktu prasībām regulas Nr. 2017/625 1. panta 2. punktā noteiktajās jomās (pārtika, pārtikas kontaktmateriāli, ģenētiski modificētu organismu izplatīšana, dzīvnieku barība, dzīvnieku veselības, dzīvnieku izcelsmes blakusprodukti, bioloģiskie produkti u.c.). Prasības ir noteiktas gan ES tieši piemērojamajos tiesību aktos, gan Latvijas Republikas normatīvajos aktos, piemēram (norādīti tikai atsevišķi dokumenti no liela kopējā apjoma):
1) Komisijas 2022. gada 13. maija Īstenošanas regulā (ES) 2022/741 par saskaņotu Savienības daudzgadu kontroles programmu 2023., 2024. un 2025. gadam, kas pieņemta, lai nodrošinātu atbilstību maksimālajiem pesticīdu atlieku līmeņiem un novērtētu patērētāju eksponētību pesticīdu atliekām augu un dzīvnieku izcelsmes pārtikā un uz tās, un ar ko atceļ Īstenošanas regulu (ES) 2021/601;
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 27. oktobra Regulā Nr.1935/2004 par materiāliem un izstrādājumiem, kas paredzēti saskarei ar pārtikas produktiem, un par direktīvu 80/590/EEK un 89/109/EEK atcelšanu;
3) Ministru kabineta 2011. gada 19. oktobra noteikumos Nr. 808 "Noteikumi par materiāliem un izstrādājumiem, kas paredzēti saskarei ar pārtiku";
4) Komisijas 2023. gada 25. aprīļa Regulā (ES) 2023/915 par konkrētu kontaminantu maksimālajiem līmeņiem pārtikā un ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 1881/2006;
5) Eiropas Parlamenta un Padomes 2005. gada 23. februāra Regulā (EK) Nr. 396/2005, ar ko paredz maksimāli pieļaujamos pesticīdu atlieku līmeņus augu un dzīvnieku izcelsmes pārtikā un barībā un ar ko groza Padomes Direktīvu 91/414/EEK;
6) Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 16. decembra Regulā Nr.1333/2008 par pārtikas piedevām;
7) Eiropas Parlamenta un Padomes 2003. gada 22. septembra Regulā (EK) Nr. 1829/2003 par ģenētiski modificētu pārtiku un barību;
8) Eiropas Padomes 2016. gada 15. janvāra Regulā (Euratom) 2016/52, ar ko nosaka maksimālos pieļaujamos pārtikas un barības radioaktīvā piesārņojuma līmeņus pēc kodolavārijas vai jebkuras citas radiācijas avārijsituācijas un atceļ Padomes Regulu (Euratom) Nr. 3954/87 un Komisijas Regulas (Euratom) Nr. 944/89 un (Euratom) Nr. 770/90;
9) Ministru kabineta 2015. gada 1. decembra noteikumos Nr. 685 "Prasības uztura bagātinātājiem";
10) Komisijas 2005. gada 15. novembra Regulā Nr. 2073/2005/EK par pārtikas produktu mikrobioloģiskajiem kritērijiem;
11) Parlamenta un Padomes 2009. gada 9. maija Regulā (EK) Nr. 470/2009, ar ko nosaka Kopienas procedūras farmakoloģiski aktīvo vielu atlieku pieļaujamo daudzumu noteikšanai dzīvnieku izcelsmes pārtikas produktos, ar ko atceļ Padomes Regulu (EEK) Nr. 2377/90 un groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2001/82/EK un Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 726/2004;
12) Komisijas 2021. gada 21. oktobra Īstenošanas regulā (ES) 2021/2307, ar ko nosaka noteikumus par dokumentiem un paziņojumiem, kuri jāiesniedz par importēšanai Savienībā paredzētiem bioloģiskajiem produktiem un pārejas produktiem.
1) 8. punktu, nosakot maksu par sūtījumu (kravu) pastiprinātu oficiālo kontroli vai papildu kontroli, kad ir aizdomas par neatbilstību, kā arī paredzot, ka minētās kontroles gadījumā par sūtījumu atbildīgais operators maksā par laboratoriskajiem izmeklējumiem saskaņā ar laboratorisko izmeklējumu faktiskajām izmaksām;
2) 9. punktu, nosakot, ka par sūtījumu atbildīgais operators saskaņā ar laboratorisko izmeklējumu faktiskajām izmaksām maksā par laboratoriskajiem izmeklējumiem, kas nepieciešami neatbilstības gadījumā;
3) 2. piezīmi, paredzot, ka šī pielikuma 1.4.3., 2.2.3. un 4.3. apakšpunktā noteikto maksimālo maksu nepiemēro, ja sūtījumam veic pastiprinātu oficiālo kontroli vai papildu kontroli gadījumā, ja ir aizdomas par neatbilstību;
4) 3. piezīmi, nosakot, ka maksu par pastiprinātu oficiālo kontroli vai papildu kontroli, kad ir aizdomas par neatbilstību, piemēro papildus šī pielikuma 1., 2. un 4. punktā noteiktajai maksai un maksai, kas tiek piemērota saskaņā ar šo noteikumu 6.1. apakšpunktu.
Ievērojot problēmas aprakstā minēto, noteikumi Nr. 681 ir jāpapildina ar 6.3. apakšpunktu, nosakot, ka maksu par robežkontroles laikā veiktu pastiprinātu oficiālo kontroli un papildu kontroli, kad ir aizdomas par neatbilstību, kā arī īstenotajiem pasākumiem neatbilstības gadījumā iekasē apmērā, kas noteikts šo noteikumu 3. pielikumā. Pastiprināta oficiālā kontrole un papildu kontrole veicama, kad ir aizdomas par neatbilstību normatīvo aktu prasībām regulas Nr. 2017/625 1. panta 2. punktā noteiktajās jomās (pārtika, pārtikas kontaktmateriāli, ģenētiski modificētu organismu izplatīšana, dzīvnieku barība, dzīvnieku veselības, dzīvnieku izcelsmes blakusprodukti, bioloģiskie produkti u.c.). Prasības ir noteiktas gan ES tieši piemērojamajos tiesību aktos, gan Latvijas Republikas normatīvajos aktos, piemēram (norādīti tikai atsevišķi dokumenti no liela kopējā apjoma):
1) Komisijas 2022. gada 13. maija Īstenošanas regulā (ES) 2022/741 par saskaņotu Savienības daudzgadu kontroles programmu 2023., 2024. un 2025. gadam, kas pieņemta, lai nodrošinātu atbilstību maksimālajiem pesticīdu atlieku līmeņiem un novērtētu patērētāju eksponētību pesticīdu atliekām augu un dzīvnieku izcelsmes pārtikā un uz tās, un ar ko atceļ Īstenošanas regulu (ES) 2021/601;
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 27. oktobra Regulā Nr.1935/2004 par materiāliem un izstrādājumiem, kas paredzēti saskarei ar pārtikas produktiem, un par direktīvu 80/590/EEK un 89/109/EEK atcelšanu;
3) Ministru kabineta 2011. gada 19. oktobra noteikumos Nr. 808 "Noteikumi par materiāliem un izstrādājumiem, kas paredzēti saskarei ar pārtiku";
4) Komisijas 2023. gada 25. aprīļa Regulā (ES) 2023/915 par konkrētu kontaminantu maksimālajiem līmeņiem pārtikā un ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 1881/2006;
5) Eiropas Parlamenta un Padomes 2005. gada 23. februāra Regulā (EK) Nr. 396/2005, ar ko paredz maksimāli pieļaujamos pesticīdu atlieku līmeņus augu un dzīvnieku izcelsmes pārtikā un barībā un ar ko groza Padomes Direktīvu 91/414/EEK;
6) Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 16. decembra Regulā Nr.1333/2008 par pārtikas piedevām;
7) Eiropas Parlamenta un Padomes 2003. gada 22. septembra Regulā (EK) Nr. 1829/2003 par ģenētiski modificētu pārtiku un barību;
8) Eiropas Padomes 2016. gada 15. janvāra Regulā (Euratom) 2016/52, ar ko nosaka maksimālos pieļaujamos pārtikas un barības radioaktīvā piesārņojuma līmeņus pēc kodolavārijas vai jebkuras citas radiācijas avārijsituācijas un atceļ Padomes Regulu (Euratom) Nr. 3954/87 un Komisijas Regulas (Euratom) Nr. 944/89 un (Euratom) Nr. 770/90;
9) Ministru kabineta 2015. gada 1. decembra noteikumos Nr. 685 "Prasības uztura bagātinātājiem";
10) Komisijas 2005. gada 15. novembra Regulā Nr. 2073/2005/EK par pārtikas produktu mikrobioloģiskajiem kritērijiem;
11) Parlamenta un Padomes 2009. gada 9. maija Regulā (EK) Nr. 470/2009, ar ko nosaka Kopienas procedūras farmakoloģiski aktīvo vielu atlieku pieļaujamo daudzumu noteikšanai dzīvnieku izcelsmes pārtikas produktos, ar ko atceļ Padomes Regulu (EEK) Nr. 2377/90 un groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2001/82/EK un Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 726/2004;
12) Komisijas 2021. gada 21. oktobra Īstenošanas regulā (ES) 2021/2307, ar ko nosaka noteikumus par dokumentiem un paziņojumiem, kuri jāiesniedz par importēšanai Savienībā paredzētiem bioloģiskajiem produktiem un pārejas produktiem.
Problēmas apraksts
3. Patlaban maksa par no trešajām valstīm ievesto mājas (istabas) dzīvnieku (suņu, kaķu, mājas (istabas) sesku) kontroli robežkontroles punktā tiek iekasēta atbilstoši regulas 2017/625 IV pielikuma II nodaļas I daļas "b" punktā noteiktajam (noteikts noteikumu Nr. 681 6.1. apakšpunktā), bet dienesta faktiskās izmaksas pārsniedz regulā noteiktās maksas apmēru.
Pēdējos gados ir palielinājies ES ievesto mājas (istabas) dzīvnieku skaits, kā arī vairāk laika tiek patērēts katra sūtījuma pārbaudei.
2023. gada statistikas dati (par 11 mēnešiem) liecina, ka ir bijis 5061 mājas (istabas) dzīvnieku (suņu, kaķu) sūtījums ar 11 742 dzīvniekiem. Tas nozīmē, ka bijuši tādi sūtījumi, kuriem veterinārajā sertifikātā norādīts vairāk nekā viens dzīvnieks (ir tādi sūtījumi, kuros vienā sertifikātā norādīti pat 20 un vairāk dzīvnieku).
Mājas (istabas) dzīvnieku sūtījumu kontrolē ietilpst:
1) dokumentu kontrole, kas būtībā sākas jau ar TRACES sistēmā iesniegtā iepriekšpaziņojuma izvērtēšanu. Brīdī, kas sūtījums faktiski tiek uzrādīts oficiālajai kontrolei, tiek izvērtēti oriģinālajā sertifikātā esošie dati, kas attiecas uz katru sertifikātā norādīto dzīvnieku, neatkarīgi no tā, vai sertifikāts izsniegts sūtījumam ar, piemēram, 10–20 dzīvniekiem, vai vienam dzīvniekam. Par katru dzīvnieku sertifikātā sniegtā informācija tiek salīdzināta ar pavaddokumentos (mājas (istabas) dzīvnieku pasē, CMR, invoice) norādīto informāciju;
2) identitātes kontrole – katram dzīvniekam tiek pārbaudīta identitāte, ar mikroshēmu lasītāju nolasot identifikācijas (mikroshēma) numuru;
3) fiziskā kontrole, kad tiek vizuāli novērtēts katra mājas (istabas) dzīvnieka veselības stāvoklis, un nepieciešamības vai aizdomu gadījumos dzīvniekiem ņem arī asins paraugu, turklāt tiek novērtēts, vai ir ievēroti dzīvnieku labturības nosacījumi pārvadājumu laikā.
Regulas 2017/625 IV pielikuma II nodaļas I daļas "b" punktā noteikta maksa par oficiālo kontroli dzīvnieku sūtījumam atkarībā no tā svara, tomēr mājas (istabas) dzīvnieku kontrolē dokumentu, identitātes un fiziskā pārbaude tiek veikta katram sūtījumā esošajam dzīvniekam.
Pēdējos gados ir palielinājies ES ievesto mājas (istabas) dzīvnieku skaits, kā arī vairāk laika tiek patērēts katra sūtījuma pārbaudei.
2020. gads | 2021. gads | 2022. gads | 2023. gada 11 mēneši | |
Mājas (istabas) dzīvnieki (skaits) | 6968 | 21 069 | 17 567 | 11 742 |
Sūtījumi (skaits) | 2398 | 424 | 6381 | 5061 |
2023. gada statistikas dati (par 11 mēnešiem) liecina, ka ir bijis 5061 mājas (istabas) dzīvnieku (suņu, kaķu) sūtījums ar 11 742 dzīvniekiem. Tas nozīmē, ka bijuši tādi sūtījumi, kuriem veterinārajā sertifikātā norādīts vairāk nekā viens dzīvnieks (ir tādi sūtījumi, kuros vienā sertifikātā norādīti pat 20 un vairāk dzīvnieku).
Mājas (istabas) dzīvnieku sūtījumu kontrolē ietilpst:
1) dokumentu kontrole, kas būtībā sākas jau ar TRACES sistēmā iesniegtā iepriekšpaziņojuma izvērtēšanu. Brīdī, kas sūtījums faktiski tiek uzrādīts oficiālajai kontrolei, tiek izvērtēti oriģinālajā sertifikātā esošie dati, kas attiecas uz katru sertifikātā norādīto dzīvnieku, neatkarīgi no tā, vai sertifikāts izsniegts sūtījumam ar, piemēram, 10–20 dzīvniekiem, vai vienam dzīvniekam. Par katru dzīvnieku sertifikātā sniegtā informācija tiek salīdzināta ar pavaddokumentos (mājas (istabas) dzīvnieku pasē, CMR, invoice) norādīto informāciju;
2) identitātes kontrole – katram dzīvniekam tiek pārbaudīta identitāte, ar mikroshēmu lasītāju nolasot identifikācijas (mikroshēma) numuru;
3) fiziskā kontrole, kad tiek vizuāli novērtēts katra mājas (istabas) dzīvnieka veselības stāvoklis, un nepieciešamības vai aizdomu gadījumos dzīvniekiem ņem arī asins paraugu, turklāt tiek novērtēts, vai ir ievēroti dzīvnieku labturības nosacījumi pārvadājumu laikā.
Regulas 2017/625 IV pielikuma II nodaļas I daļas "b" punktā noteikta maksa par oficiālo kontroli dzīvnieku sūtījumam atkarībā no tā svara, tomēr mājas (istabas) dzīvnieku kontrolē dokumentu, identitātes un fiziskā pārbaude tiek veikta katram sūtījumā esošajam dzīvniekam.
Risinājuma apraksts
3. Nepieciešams izmantot regulas 2017/625 79. panta 1. punktā doto iespēju dalībvalstīm noteikt, vai maksa par oficiālajām kontrolēm, kas īstenotas saistībā ar IV pielikuma II nodaļā minētajām darbībām un attiecībā uz dzīvniekiem robežkontroles punktos, tiek aprēķināta faktisko izmaksu apmērā vai tādā apmērā, kāds noteikts IV pielikumā. Maksa par ES ievedamo mājas (istabas) dzīvnieku kontroli jānosaka tādā apmērā, kas sedz dienesta faktiskās izmaksas.
Noteikumu Nr. 681 3. pielikums jāpapildina ar jaunu 10. punktu, nosakot maksu par katru ES ievedamo mājas (istabas) dzīvnieku.
Vienlaikus jāprecizē noteikumu Nr. 681 6.1. apakšpunkts, nosakot, ka mājas (istabas) dzīvnieku sūtījumu kontrolei turpmāk netiks piemērota regulas 2017/625 IV pielikumā noteiktā maksa.
Noteikumu Nr. 681 3. pielikums jāpapildina ar jaunu 10. punktu, nosakot maksu par katru ES ievedamo mājas (istabas) dzīvnieku.
Vienlaikus jāprecizē noteikumu Nr. 681 6.1. apakšpunkts, nosakot, ka mājas (istabas) dzīvnieku sūtījumu kontrolei turpmāk netiks piemērota regulas 2017/625 IV pielikumā noteiktā maksa.
Problēmas apraksts
4. Regulas 2017/625 66. panta 1. punktā un 67. pantā noteikts, ka kompetentās iestādes oficiāli aiztur jebkuru ES ievesto sūtījumu, kas neatbilst normatīvajos aktos noteiktajām prasībām vai rada risku, un liedz to ievest ES. Šādu sūtījumu izolē vai tur karantīnā atbilstošos apstākļos atkarībā no sūtījuma veida līdz lēmuma pieņemšanai par turpmāko rīcību. Regulas 2017/625 46. panta 1. punkta "b" apakšpunktā noteikts, ka kompetentā iestāde var aizturēt sūtījumu, līdz ir pieejami laboratorisko analīžu rezultāti. Savukārt regulas 2017/625 65. panta 3. punktā noteikts, ka aizdomu gadījumos par sūtījuma neatbilstību kompetentās iestādes oficiāli aiztur sūtījumu, līdz tiek saņemti paredzētie oficiālās kontroles rezultāti.
Regulas 2017/635 66. panta 7. punkts un 67. pants paredz, ka ar šajos pantos minēto pasākumu piemērošanu saistītās izmaksas sedz par sūtījumu atbildīgais operators. Līdz šim robežkontroles maksas aprēķinā maksa par neatbilstošu sūtījumu uzglabāšanu nav iekļauta, taču prakse pierāda, ka par sūtījumu atbildīgie operatori ļaunprātīgi izmanto šo iespēju bez maksas glabāt neatbilstošu sūtījumu un kavējas ar lēmuma pieņemšanu par sūtījuma iznīcināšanu vai izvešanu. Savukārt sūtījumus, ko paredzēts aizturēt robežkontroles punktā, līdz tiek pabeigtas visas kontroles, tostarp laboratoriskie izmeklējumi, nav paredzēts uzglabāt robežkontroles punkta telpās. Praksē autotransports bieži nespēj nodrošināt nepieciešamo temperatūras režīmu ilgāk par sākotnēji plānoto transportēšanas ilgumu vai arī tas nedarbojas. Tāpat mēdz būt situācijas, kad operators vēlas atbilstošo sūtījumu daļu ievest, bet aizturēto uzglabāt robežkontroles punktā līdz turomāka lēmuma pieņemšanai.
Regulas 2017/635 66. panta 7. punkts un 67. pants paredz, ka ar šajos pantos minēto pasākumu piemērošanu saistītās izmaksas sedz par sūtījumu atbildīgais operators. Līdz šim robežkontroles maksas aprēķinā maksa par neatbilstošu sūtījumu uzglabāšanu nav iekļauta, taču prakse pierāda, ka par sūtījumu atbildīgie operatori ļaunprātīgi izmanto šo iespēju bez maksas glabāt neatbilstošu sūtījumu un kavējas ar lēmuma pieņemšanu par sūtījuma iznīcināšanu vai izvešanu. Savukārt sūtījumus, ko paredzēts aizturēt robežkontroles punktā, līdz tiek pabeigtas visas kontroles, tostarp laboratoriskie izmeklējumi, nav paredzēts uzglabāt robežkontroles punkta telpās. Praksē autotransports bieži nespēj nodrošināt nepieciešamo temperatūras režīmu ilgāk par sākotnēji plānoto transportēšanas ilgumu vai arī tas nedarbojas. Tāpat mēdz būt situācijas, kad operators vēlas atbilstošo sūtījumu daļu ievest, bet aizturēto uzglabāt robežkontroles punktā līdz turomāka lēmuma pieņemšanai.
Risinājuma apraksts
4. Noteikumu Nr. 681 3. pielikums ir jāpapildina ar jaunu 11. punktu, nosakot maksu par prasībām neatbilstoša vai līdz visu kontroļu rezultātu saņemšanai aizturēta sūtījuma uzglabāšanu robežkontroles punkta telpās.
Pakalpojuma maksai par prasībām neatbilstoša vai līdz visu kontroļu rezultātu saņemšanai aizturēta sūtījuma uzglabāšanu robežkontroles punkta telpās nepiemēro pievienotās vērtības nodokli saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3. panta astoto daļu. Minētā darbība ir uzskatāma par īstenotu, pildot valsts funkcijas, jo sūtījuma (kravas) īpašniekam pastiprinātas kontroles pasākumu īstenošanas laikā vai laikā līdz visu pārbaužu rezultātu saņemšanai nav atļauts izvest sūtījumu (kravu) no robežkontroles punkta teritorijas. Problēmas aprakstā minētie normatīvie akti nosaka dienesta pienākumu veikt pastiprinātas kontroles un kontroles aizdomu gadījumos, kā arī nosaka sūtījuma (kravas) īpašnieka pienākumu segt visus ar kontroles pasākumiem saistītos faktiskos izdevumus.
Pakalpojuma maksai par prasībām neatbilstoša vai līdz visu kontroļu rezultātu saņemšanai aizturēta sūtījuma uzglabāšanu robežkontroles punkta telpās nepiemēro pievienotās vērtības nodokli saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3. panta astoto daļu. Minētā darbība ir uzskatāma par īstenotu, pildot valsts funkcijas, jo sūtījuma (kravas) īpašniekam pastiprinātas kontroles pasākumu īstenošanas laikā vai laikā līdz visu pārbaužu rezultātu saņemšanai nav atļauts izvest sūtījumu (kravu) no robežkontroles punkta teritorijas. Problēmas aprakstā minētie normatīvie akti nosaka dienesta pienākumu veikt pastiprinātas kontroles un kontroles aizdomu gadījumos, kā arī nosaka sūtījuma (kravas) īpašnieka pienākumu segt visus ar kontroles pasākumiem saistītos faktiskos izdevumus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Noteikumu projekta tiesiskais regulējums attiecas uz saimnieciskās darbības veicējiem, kas ir iesaistīti oficiālajai kontrolei pakļauto sūtījumu (kravu) ievešanā ES no trešajām valstīm.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz grozīt maksas apmēru par dienesta īstenotajām darbībām ES ievesto sūtījumu (kravu) robežkontrolē.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
4 738 915
1 365 590
4 738 915
1 365 590
4 738 915
1 365 590
1 365 590
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
4 738 915
1 365 590
4 738 915
1 365 590
4 738 915
1 365 590
1 365 590
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
5 218 915
1 365 590
5 218 915
1 365 590
4 738 915
1 365 590
1 365 590
2.1. valsts pamatbudžets
5 218 915
1 365 590
5 218 915
1 365 590
4 738 915
1 365 590
1 365 590
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-480 000
0
-480 000
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-480 000
0
-480 000
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Dienesta īstenoto valsts uzraudzības un kontroles darbību un sniegto pakalpojumu izcenojuma aprēķinu atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumiem Nr. 333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu aprēķināšanas kārtība" skatīt anotācijas pielikumā.
Stundas likme aprēķināta, ņemot vērā robežkontrolē iesaistīto dienesta inspektoru (28.3. saime, VI līmenis, 11. mēnešalgu grupa, V saime, 10. mēnešalgu grupa un III līmenis, 8. mēnešalgu grupa) algas likmes un mēnešalgas aprēķinā izmantots 2024. gadam noteiktās mēnešalgu skalas viduspunkts.
Norādītais plānoto ieņēmumu apmērs ir provizorisks, jo, palielinoties maksai par sūtījumu kontroli, var samazināties ievesto sūtījumu (kravu) skaits. Ieņēmumiem palielinoties, papildu finansējums tiks novirzīts atlīdzības palielinājumam (EKK1000). Tā kā ieņēmumu apmērs būs tieši atkarīgs no uzņēmējdarbības aktivitātes, kas cenu maiņas dēļ varētu ievērojami samazināties, netiek plānots pastāvīgs ieņēmumu kāpums. Šajā situācijā, ja būs pieejami papildresursi, par vairāk piemēroto īslaicīga atlīdzības palielinājuma risinājumu uzskatāma piemaksu noteikšana atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 14. pantam.
Ministru kabineta 2019. gada 17. decembra noteikumu Nr. 681 "Pārtikas un veterinārā dienesta valsts uzraudzības un kontroles darbību un maksas pakalpojumu maksas aprēķināšanas un maksāšanas kārtība" anotācijā bija iekļauts prognozētais pakalpojumu skaits un ieņēmumu apmērs gadam, ņemot vērā uzņēmējdarbības aktivitāti 2019. gadā. Kopā tas veidoja 1 497 160 euro. Pašlaik, sagatavojot grozījumus spēkā esošajos noteikumos Nr. 681, tiek ņemts vērā pašreizējais ieņēmumu apmērs attiecīgajās cenrāža pozīcijās, t. i., 1 309 872 euro. Papildus informējam, ka maksa par atsevišķiem robežkontroles pakalpojumiem ir noteikta arī citos normatīvajos aktos, piemēram, par veterināro un fitosanitāro kontroli – regulā 2017/625.
Stundas likme aprēķināta, ņemot vērā robežkontrolē iesaistīto dienesta inspektoru (28.3. saime, VI līmenis, 11. mēnešalgu grupa, V saime, 10. mēnešalgu grupa un III līmenis, 8. mēnešalgu grupa) algas likmes un mēnešalgas aprēķinā izmantots 2024. gadam noteiktās mēnešalgu skalas viduspunkts.
Norādītais plānoto ieņēmumu apmērs ir provizorisks, jo, palielinoties maksai par sūtījumu kontroli, var samazināties ievesto sūtījumu (kravu) skaits. Ieņēmumiem palielinoties, papildu finansējums tiks novirzīts atlīdzības palielinājumam (EKK1000). Tā kā ieņēmumu apmērs būs tieši atkarīgs no uzņēmējdarbības aktivitātes, kas cenu maiņas dēļ varētu ievērojami samazināties, netiek plānots pastāvīgs ieņēmumu kāpums. Šajā situācijā, ja būs pieejami papildresursi, par vairāk piemēroto īslaicīga atlīdzības palielinājuma risinājumu uzskatāma piemaksu noteikšana atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 14. pantam.
Ministru kabineta 2019. gada 17. decembra noteikumu Nr. 681 "Pārtikas un veterinārā dienesta valsts uzraudzības un kontroles darbību un maksas pakalpojumu maksas aprēķināšanas un maksāšanas kārtība" anotācijā bija iekļauts prognozētais pakalpojumu skaits un ieņēmumu apmērs gadam, ņemot vērā uzņēmējdarbības aktivitāti 2019. gadā. Kopā tas veidoja 1 497 160 euro. Pašlaik, sagatavojot grozījumus spēkā esošajos noteikumos Nr. 681, tiek ņemts vērā pašreizējais ieņēmumu apmērs attiecīgajās cenrāža pozīcijās, t. i., 1 309 872 euro. Papildus informējam, ka maksa par atsevišķiem robežkontroles pakalpojumiem ir noteikta arī citos normatīvajos aktos, piemēram, par veterināro un fitosanitāro kontroli – regulā 2017/625.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32017R0625
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta Regula (ES) 2017/625 par oficiālajām kontrolēm un citām oficiālajām darbībām, kuras veic, lai nodrošinātu, ka tiek piemēroti pārtikas un barības aprites tiesību akti, noteikumi par dzīvnieku veselību un labturību, augu veselību un augu aizsardzības līdzekļiem, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 999/2001, (EK) Nr. 396/2005, (EK) Nr. 1069/2009, (EK) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 un (ES) 2016/2031, Padomes Regulas (EK) Nr. 1/2005 un (EK) Nr. 1099/2009 un Padomes Direktīvas 98/58/EK, 1999/74/EK, 2007/43/EK, 2008/119/EK un 2008/120/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 854/2004 un (EK) Nr. 882/2004, Padomes Direktīvas 89/608/EEK, 89/662/EEK, 90/425/EEK, 91/496/EEK, 96/23/EK, 96/93/EK un 97/78/EK un Padomes Lēmumu 92/438/EEK (Oficiālo kontroļu regula)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32019R1873
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 7. novembra Īstenošanas regula (ES) 2019/1873 par procedūrām robežkontroles punktos, saskaņā ar kurām kompetentās iestādes koordinēti veic pastiprinātas oficiālās kontroles dzīvnieku izcelsmes produktiem, reproduktīvajiem produktiem, dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un kombinētajiem produktiem
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta Regula (ES) 2017/625 par oficiālajām kontrolēm un citām oficiālajām darbībām, kuras veic, lai nodrošinātu, ka tiek piemēroti pārtikas un barības aprites tiesību akti, noteikumi par dzīvnieku veselību un labturību, augu veselību un augu aizsardzības līdzekļiem, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 999/2001, (EK) Nr. 396/2005, (EK) Nr. 1069/2009, (EK) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 un (ES) 2016/2031, Padomes Regulas (EK) Nr. 1/2005 un (EK) Nr. 1099/2009 un Padomes Direktīvas 98/58/EK, 1999/74/EK, 2007/43/EK, 2008/119/EK un 2008/120/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 854/2004 un (EK) Nr. 882/2004, Padomes Direktīvas 89/608/EEK, 89/662/EEK, 90/425/EEK, 91/496/EEK, 96/23/EK, 96/93/EK un 97/78/EK un Padomes Lēmumu 92/438/EEK (Oficiālo kontroļu regula)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2017/625 66. panta 7. punkts
3. punkts (noteikumu Nr. 681 3. pielikuma 11. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā regulas norma.
Regulas 2017/625 67. pants
3. punkts (noteikumu Nr. 681 3. pielikuma 11. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā regulas norma.
Regulas 2017/625 79. panta 1. punkts
1., 2. un 3. punkts (noteikumu Nr. 681 3. pielikuma 8., 9. un 10. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā regulas norma.
Regulas 2017/625 79. panta 2. punkta "c" apakšpunkts
3. punkts (noteikumu Nr. 681 3. pielikuma 9. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā regulas norma.
Regulas 2017/625 80. pants
3. punkts (noteikumu Nr. 681 3. pielikums)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā regulas norma.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
1. Ir izmantota regulas 2017/625 79. panta 1. punktā dotā iespēja dalībvalstīm noteikt, vai maksa par oficiālajām kontrolēm, kas veiktas saistībā ar IV pielikuma II nodaļā minētajām darbībām attiecībā uz dzīvniekiem un precēm robežkontroles punktos, tiek aprēķināta faktisko izmaksu apmērā vai tādā apmērā, kāds noteikts IV pielikumā. Noteikumu projekts paredz, ka turpmāk par mājas (istabas) dzīvnieku kontroli robežkontroles punktā būs noteikta atšķirīga maksa no regulas 2017/625 IV pielikuma II nodaļas I daļas "b" punktā noteiktās maksas, ņemot vērā dienesta faktiskās izmaksas, kas pārsniedz regulā noteiktās maksas apmēru. Saskaņā ar faktiskajām izmaksām noteikta arī maksa par pastiprinātu kontroli, kad ir aizdomas par neatbilstību, un neplānotām valsts uzraudzības un kontroles darbībām konstatētas neatbilstības gadījumā, jo regulā 2017/625 noteikts, ka šīs izmaksas sedz par sūtījumu atbildīgais operators.
2. Ir izmantota regulas 2017/625 80. pantā noteiktā rīcības brīvība dalībvalstīm noteikt maksu arī par tādām oficiālās kontroles darbībām, kas nav minētas regulas 2017/625 79. pantā, lai segtu oficiālu kontroļu vai citu oficiālu darbību izmaksas. Ņemot vērā nepietiekamos valsts budžeta līdzekļus kontroles nodrošināšanai un oficiālo darbību īstenošanai, noteikumu projektā noteikta maksa par tādas pārtikas, dzīvnieku barības un saskarei ar pārtiku paredzētu materiālu un izstrādājumu un reproduktīvo materiālu robežkontroli, kura nav obligāti jāveic tieši robežkontroles punktā.
2. Ir izmantota regulas 2017/625 80. pantā noteiktā rīcības brīvība dalībvalstīm noteikt maksu arī par tādām oficiālās kontroles darbībām, kas nav minētas regulas 2017/625 79. pantā, lai segtu oficiālu kontroļu vai citu oficiālu darbību izmaksas. Ņemot vērā nepietiekamos valsts budžeta līdzekļus kontroles nodrošināšanai un oficiālo darbību īstenošanai, noteikumu projektā noteikta maksa par tādas pārtikas, dzīvnieku barības un saskarei ar pārtiku paredzētu materiālu un izstrādājumu un reproduktīvo materiālu robežkontroli, kura nav obligāti jāveic tieši robežkontroles punktā.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 7. novembra Īstenošanas regula (ES) 2019/1873 par procedūrām robežkontroles punktos, saskaņā ar kurām kompetentās iestādes koordinēti veic pastiprinātas oficiālās kontroles dzīvnieku izcelsmes produktiem, reproduktīvajiem produktiem, dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un kombinētajiem produktiem
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Īstenošanas regulas 2019/1873 7. pants
2. un 3. punkts (noteikumu Nr. 681 3. pielikuma 8. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā regulas norma.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projektā noteiktā maksa par ES ievesto sūtījumu (kravu) robežkontroli ir aprēķinātas atbilstoši faktiskajām izmaksām, lai segtu izdevumus par dienesta īstenotajām kontroles darbībām.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Pārtikas un veterinārais dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Darbību un pakalpojumu izcenojuma aprēķins