22-TA-450: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"." sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr .421 „Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 41. - 43. punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir sniegt atbalstu Tongas Karalistei un tās iedzīvotājiem 2022.gada 15. janvārī notikušo dabas stihiju radīto seku mazināšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2022. gada 15. janvārī pēc spēcīga zemūdens vulkāna izvirduma Klusā okeāna valsts Tongas krastus sasniedza cunami, izraisot nopietnus postījumus. Sākotnējie ziņojumi liecināja par sagrautām ēkām un kritiskiem infrastruktūras bojājumiem Tongatapu salas rietumu piekrastē un citās salās, kas atrodas tuvāk vulkāna izvirduma vietai.
Saskaņā ar Tongas Sarkanā Krusta biedrības datiem kopumā dabas stihijā bojā gājušas trīs personas un no tās sekām cieš ap 85 000 personu jeb 84% valsts iedzīvotāju. Pateicoties agrīnās brīdināšanas sistēmai, izdevies izvairīties no liela bojāgājušo skaita.
Saskaņā ar Tongas Sarkanā Krusta biedrības datiem kopumā dabas stihijā bojā gājušas trīs personas un no tās sekām cieš ap 85 000 personu jeb 84% valsts iedzīvotāju. Pateicoties agrīnās brīdināšanas sistēmai, izdevies izvairīties no liela bojāgājušo skaita.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Cunami izraisīto sālsūdens plūdu un vulkāna izvirduma pelnu radītā piesārņojuma dēļ ap 50 000 cilvēku nav piekļuves tīram dzeramajam ūdenim. Valstī tiek veiktas regulāras ūdens kvalitātes pārbaudes, starptautiskā sabiedrība piegādā ūdens attīrīšanas un atsāļošanas iekārtas, tomēr lielākā daļa cilvēku joprojām ir atkarīgi no pudelēs pildīta ūdens piegādes ar humānās palīdzības kravām. Nodarīti arī nopietni postījumi lauksaimniecības nozarei (kultūraugiem, mājlopiem, zivsaimniecībai). Sākotnēji visi sakari ar valsti bija traucēti, bet pašlaik telekomunikāciju pakalpojuma sniedzēji ir daļēji atjaunojuši telefonu sakarus un interneta darbību ierobežotā līmenī. Saziņa ar Tongu vēl aizvien ir ierobežota.
Tonga vēlas saglabāt “No COVID-19 brīvas valsts” politiku, tamdēļ lūdz visu starptautisko palīdzību nogādāt bezkontakta ceļā. Humānās palīdzības kravas, izņemot ūdeni, tiek pakļautas 72h karantīnai. Arī piegādes pa ūdens un gaisa ceļiem ir apgrūtinātas. Lai gan atjaunota Tongas starptautiskā lidosta, putekļu un pelnu mākoņi joprojām traucē lidojumu pilnīgu atjaunošanu (pašlaik atļauti tikai divi lidojumi dienā). Izveidots speciāls pagaidu gaisa koridors humānās palīdzības piegādei no Austrālijas un Jaunzēlandes. Ar humānās palīdzības kravām Tongas iedzīvotājiem tiek piegādāti sadzīves priekšmeti, higiēnas preces, brezents, teltis, ūdens un pārtikas pakas.
Tonga vēlas saglabāt “No COVID-19 brīvas valsts” politiku, tamdēļ lūdz visu starptautisko palīdzību nogādāt bezkontakta ceļā. Humānās palīdzības kravas, izņemot ūdeni, tiek pakļautas 72h karantīnai. Arī piegādes pa ūdens un gaisa ceļiem ir apgrūtinātas. Lai gan atjaunota Tongas starptautiskā lidosta, putekļu un pelnu mākoņi joprojām traucē lidojumu pilnīgu atjaunošanu (pašlaik atļauti tikai divi lidojumi dienā). Izveidots speciāls pagaidu gaisa koridors humānās palīdzības piegādei no Austrālijas un Jaunzēlandes. Ar humānās palīdzības kravām Tongas iedzīvotājiem tiek piegādāti sadzīves priekšmeti, higiēnas preces, brezents, teltis, ūdens un pārtikas pakas.
Risinājuma apraksts
Palīdzību iedzīvotājiem nodrošina Tongas valdība, sadarbībā ar Tongas Sarkanā Krusta biedrību, donoriem un ANO aģentūrām (WFP, ITU, UNICEF, UN Women, UNFPA, IOM, FAO, WHO). Kopumā palīdzību Tongai jau piedāvājušas vai jau sniegušas Austrālija, Jaunzēlande, Japāna, ASV, Ķīna, Francija, Lielbritānija, Norvēģija, Eiropas Savienība, kā arī Pasaules banka un Āzijas attīstības banka. Arī Eiropas Civilās aizsardzības un humānās palīdzības operāciju ģenerāldirektorāts veiks iemaksu 200 000 euro apmērā Sarkanā Krusta un Sarkanā Pusmēness nacionālo biedrību Federācijā.
Ņemot vērā ievērojamo ģeogrāfisko attālumu un to, ka kravu piegāde caur gaisu un ūdeni ir apgrūtināta, piemērotākā un ātrākā iespēja Latvijai sniegt palīdzību Tongai ir finansiāla iemaksa Tongas Sarkanā Krusta biedrībā.
Ņemot vērā ievērojamo ģeogrāfisko attālumu un to, ka kravu piegāde caur gaisu un ūdeni ir apgrūtināta, piemērotākā un ātrākā iespēja Latvijai sniegt palīdzību Tongai ir finansiāla iemaksa Tongas Sarkanā Krusta biedrībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
50 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
50 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-50 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-50 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
50 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansiāla atbalsta sniegšana Tongai 50 000 euro apmērā, lai mazinātu dabas stihijas izraisītas sekas valstī. Līdzekļus plānots pārskaitīt Tongas Sarkanā Krusta biedrībai ar Latvijas Sarkanā Krusta biedrības starpniecību.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav
Cita informācija
Izdevumus 50 000 euro apmērā sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedriskā apspriešana projekta izstrādē nav veikta, jo projekts neskar sabiedrības tiesības un tiesiskās intereses, būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi