Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
24-TA-1362: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamo īpašumu "Audri" un "Lejas Audrupi" Iecavas pagastā, Bauskas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai atsavināt nekustamo īpašumu "Audri" (kadastra Nr. 40640120011) un "Lejas Audrupi" (kadastra Nr. 40640120096) daļu - zemes vienību (kadastra apzīmējums 40640120378) 1,61 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 40640120379) 1,81 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 40640120380) 0,5212 ha platībā un zemes vienību (kadastra apzīmējums 40640120381) 0,4818 ha platībā - Iecavas pagastā, Bauskas novadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk - Rail Baltica projekts) īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Atbilstoši būvatļaujā Nr. BIS-BL-353503-257 "Ātrgaitas dzelzceļa "Rail Baltica" DS4 posma "Misa - Latvijas/Lietuvas robeža" apakšposms DPS1", būvatļauja Nr. 5, izstrādātajiem tehniskajiem risinājumiem Rail Baltica projekts skar Nekustamā īpašuma daļu, paredzot:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120379) 1,81 ha platībā izmantošanu Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120380) 0,5212 ha platībā izmantošanu saistītās infrastruktūras - pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem (ceļa nodalījuma josla);
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120381) 0,4818 ha platībā izmantošanu saistītās infrastruktūras - pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem (ceļa nodalījuma josla);
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120378) 1,61 ha platībā atsavināšanu saskaņā ar Atsavināšanas likuma 6. panta pirmo daļu.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Savukārt pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būs nododams pašvaldības īpašumā, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Informācija par nekustamo īpašumu "Audri" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 40640120011) Iecavas pagastā, Bauskas novadā (turpmāk – nekustamais īpašums "Audri") un nekustamo īpašumu "Lejas Audrupi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 40640120096) Iecavas pagastā, Bauskas novadā (turpmāk – nekustamais īpašums "Lejas Audrupi").
I. Situācija pirms zemes ierīcības projekta izstrādes, apstiprināšanas un realizācijas, un kadastrālās uzmērīšanas procesa īstenošanas.
1. Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 18. panta pirmo daļu sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Eiropas Dzelzceļa līnijas" (turpmāk – Institūcija) 2022. gada 30. septembrī nosūtīja nekustamā īpašuma "Audri" un nekustamā īpašuma "Lejas Audrupi" īpašniekam:
1.1. paziņojumu Nr. 2.4.N/2022-1345 "Paziņojums par nekustamā īpašuma "Audri" Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 40640120011, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai", informējot par nekustamā īpašuma "Audri" sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120127) daļas aptuveni 3,4832 ha platībā (platība var tikt precizēta pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas) atsavināšanas nepieciešamību Rail Baltica projekta īstenošanai;
1.2. paziņojumu Nr. 2.4.N/2022-1350 "Paziņojums par nekustamā īpašuma "Lejas Audrupi" Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 40640120096, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai", informējot par nekustamā īpašuma "Lejas Audrupi" sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120092) daļas aptuveni 0,9443 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā) atsavināšanas nepieciešamību Rail Baltica projekta īstenošanai.
2. Nekustamais īpašums "Audri" ir ierakstīts Zemgales rajona tiesas Iecavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 63 un īpašuma tiesības uz šo nekustamo īpašumu ir nostiprinātas juridiskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
2.1. Nekustamais īpašums "Audri" sastāv no 13 zemes vienībām (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640100789, 40640102229, 40640120001, 40640120011, 40640120012, 40640120127, 40640120132, 40640120133, 40640120162, 40640120181, 40640140065, 40640140170, 40640140171) 92,41 ha kopplatībā un 17 būvēm.
2.2. Nekustamā īpašuma zemesgrāmatas nodalījumā veikti ieraksti:
- aizlieguma ieraksts un ieraksts par nostiprinātu ķīlas tiesību: nostiprinātas hipotēkas par labu kreditoram akciju sabiedrībai "Luminor Bank", reģistrācijas numurs Igaunijā 11315936;
- reģistrēts aizliegums bez akciju sabiedrības "Luminor Bank" rakstiskas piekrišanas nekustamo īpašumu atsavināt, dāvināt, sadalīt un apgrūtināt ar lietu tiesībām;
- atzīmes veidā ierakstīts apgrūtinājums – ceļa servitūts 0,1 km.
3. Nekustamais īpašums "Lejas Audrupi" ir ierakstīts Zemgales rajona tiesas Iecavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000109052 un īpašuma tiesības uz šo nekustamo īpašumu ir nostiprinātas juridiskai personai – Īpašniekam.
3.1. Nekustamais īpašums "Lejas Audrupi" sastāv no divām zemes vienībām (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120096 un 40640120092) 9,48 ha kopplatībā.
3.2. Nekustamā īpašuma zemesgrāmatas nodalījumā veikti ieraksti:
- aizlieguma ieraksts un ieraksts par nostiprinātu ķīlas tiesību: nostiprinātas hipotēkas par labu kreditoram akciju sabiedrībai "Luminor Bank", reģistrācijas numurs Igaunijā 11315936;
- reģistrēts aizliegums bez akciju sabiedrības "Luminor Bank" rakstiskas piekrišanas nekustamo īpašumu atsavināt, dāvināt, sadalīt un apgrūtināt ar lietu tiesībām;
- atzīmes veidā ierakstīts apgrūtinājums - servitūts ar tiesību uz braucamo ceļu par labu autoceļam - 0,1 ha.
Institūcija atbilstoši Atsavināšanas likuma 7.1 pantā noteiktajam, ka, atsavinot nekustamo īpašumu sabiedrības vajadzībām, ievēro arī tās personas intereses, kurai par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība, saskaņā ar šī likuma 18. panta pirmajā daļā noteikto 2022. gada 30. septembrī ar vēstuli Nr. 2.3.N/2022-1345 un vēstuli Nr. 2.3.N/2022-1350 informēja kreditoru par nekustamā īpašuma "Audri" un "Lejas Audrupi" daļas atsavināšanas nepieciešamību.
2024. gada 20. martā Īpašnieks Institūcijā iesniedza akciju sabiedrības "Luminor Bank" paziņojumu Nr. LUM1.03/01-68/2024, saskaņā ar kuru akciju sabiedrība "Luminor Bank" informē, ka piekrīt nekustamā īpašuma "Audri” un "Lejas Audrupi" sadalīšanai un Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās daļas atsavināšanai.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 11. panta ceturtajā daļā noteikto, ka Īpašnieks un persona, kurai par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība, var vienoties par atlīdzības sadali, šīs personas par to tiks informētas uzaicinājumā noslēgt līgumu par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, izsakot lūgumu iesniegt attiecīga satura paziņojumu.
Atbilstoši Atsavināšanas likuma 12. panta otrajai un trešajai daļai, saņemot paziņojumu par atlīdzības sadali, līgumā par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu tiks paredzēta atlīdzības kompensācijas kārtība atbilstoši paziņojumā noteiktajam, savukārt, ja līdz dienai, kad tiks noslēgts līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, nebūs saņemts paziņojums par atlīdzības sadali, atlīdzības izmaksa būs veicama Atsavināšanas likuma 29.2 pantā noteiktajā kārtībā.
Atsavināšanas likuma 12.1 pantā noteikts, ka, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, kas atsavināts, pamatojoties uz līgumu, ķīlas tiesību un ar to saistīto aizlieguma atzīmi dzēš bez tās personas piekrišanas, kurai par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība. Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 16. panta pirmo daļu, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, kas atsavināts, pamatojoties uz likumu par konkrētā nekustamā īpašuma atsavināšanu, attiecīgais nekustamais īpašums pāriet valsts vai pašvaldības īpašumā brīvs no visiem apgrūtinājumiem un nastām, kuras nekustamajam īpašumam bija uzliktas saistību rezultātā (tai skaitā dzēšot visas uz šo nekustamo īpašumu ierakstītās parādu saistības, ķīlas tiesības, prasības nodrošinājuma atzīmes, maksātnespējas atzīmes, procesa virzītāju aizliegumus, apgrūtinājumus, kas pieņemti kā nosacījums, īpašumu iegūstot, kā arī uz nomas, īres, uztura un mantojuma līgumu pamata nostiprinātās tiesības) un par kurām institūcija nav tieši paziņojusi, ka tā uzņemas attiecīgos apgrūtinājumus un nastas.
Atbilstoši tiesu praksei atzīmes veidā zemesgrāmatā izdarīts ieraksts par ceļa servitūtu neapliecina ceļa servitūta nodibināšanu par labu kādam nekustamajam īpašumam. Zemesgrāmatā ierakstīta atzīme nerada lietu tiesību, kas lietošanas ziņā aprobežo svešu lietu, un nepiešķir tiesības pārvietoties pa strīdus ceļu. Tādējādi zemesgrāmatā ierakstītajai atzīmei par ceļa servitūtu nav lietu tiesību nodibinoša spēka par labu noteiktām personām vai īpašumiem.
 4. Atlikusī (neatsavināmā) daļa.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo (atsavināmo) zemes vienības (pirms sadales zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120127) daļu aptuveni 1,9203 ha platībā, atlikumā veidojas zemes vienības daļas aptuveni 1,5629 ha un 2,0368 ha platībā.
Savukārt, nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo (atsavināmo) zemes vienības (pirms sadales zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120092) daļu aptuveni 0,8971 ha platībā, atlikumā veidojas zemes vienības daļas aptuveni 3,9357 ha un 0,0472 ha platībā.
Atbilstoši Bauskas novada pašvaldības 2022. gada 20. septembra atzinumam Nr. BNP/2022/4.7/1650/N zemes vienības (zemes vienību kadastra apzīmējumi: 40640120127 un 40640120092) saskaņā ar pašvaldības teritorijas plānojumu atrodas funkcionālajā zonā Lauksaimniecības teritorija (L), kurā minimālā jaunveidojamā zemesgabala platība ir 2 ha.
Līdz ar to zemes vienības (pirms sadales zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120127) atlikusī daļa aptuveni 2,0368 ha platībā un zemes vienības (pirms sadales zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120092) daļa aptuveni 3,9357 ha platībā atbilst teritorijas plānojumam un turpmāk ir izmantojamas patstāvīgi atbilstoši teritorijas plānojumam, savukārt zemes vienības (pirms sadales zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120127) atlikusī daļa aptuveni 1,5629 ha platībā un zemes vienības (pirms sadales zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120092) atlikusī daļa aptuveni 0,0472 ha platībā neatbilst pašvaldības teritorijas plānojumā noteiktajam.
Atsavināšanas likuma 6. panta pirmajā daļā noteikts, ja sabiedrības vajadzībām nepieciešama tikai nekustamā īpašuma daļa un atlikusī tā daļa nepietiekamās platības, apgrūtinājumu, konfigurācijas vai citu apstākļu dēļ nav izmantojama atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam, institūcija ierosina visa nekustamā īpašuma atsavināšanu un atsavina visu nekustamo īpašumu, ja ar nekustamā īpašuma īpašnieku nevienojas citādi.
Vienošanās par zemes vienības (pirms sadales zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120127) atlikušās daļas aptuveni 1,5629 ha platībā un zemes vienības (pirms sadales zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120092) atlikušās daļas aptuveni 0,0472 ha saglabāšanu Īpašnieka īpašumā netika panākta.
5. Ņemot vērā minēto, saskaņā ar Atsavināšanas likuma 18. panta pirmo un otro daļu un 6. panta pirmo daļu ir atsavināma:
5.1. nekustamā īpašuma "Audri" sastāvā esošās zemes vienības (pirms sadales zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120127) daļa 3,4832 ha platībā (Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamā platība 1,9203 ha un papildus saskaņā ar Atsavināšanas likuma 6. panta pirmo daļu iegūstamā platība 1,5629 ha (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā));
5.2. nekustamā īpašuma "Lejas Audrupi" sastāvā esošās zemes vienības (pirms sadales zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120092) daļa 0,9443 ha platībā (Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamā platība 0,8971 ha un papildus saskaņā ar Atsavināšanas likuma 6. panta pirmo daļu iegūstamā platība 0,0472 ha (platība var tikt precizēta pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas)).
Institūcija saskaņā ar Atsavināšanas likuma 24. panta pirmajā daļā noteikto ir veikusi darbības atlikušās (neatsavināmās) nekustamā īpašuma "Audri" un "Lejas Audrupi" daļas apvienošanai.
II. Situācija saistībā ar zemes ierīcības projekta realizāciju.
Institūcijai un Īpašniekam savstarpēji vienojoties, ir izstrādāts un ar Bauskas novada pašvaldības Iecavas apvienības pārvaldes 2023. gada 16. oktobra lēmumu Nr. IAP/2023/3-27/149/APL apstiprināts zemes ierīcības projekts nekustamā īpašuma "Audri" sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640120127 un nekustamā īpašuma "Lejas Audrupi" sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640120092 robežu pārkārtošanai un sadalīšanai.
Realizējot zemes ierīcības projektu un veicot zemes kadastrālo uzmērīšanu, ir izveidotas piecas atsevišķas zemes vienības: zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 40640120377, kas iekļauta nekustamā īpašuma "Audri" sastāvā, un zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640120378, 40640120379, 40640120380, 40640120381, kas iekļautas nekustamā īpašuma "Lejas Audrupi" sastāvā.
Institūcijā ir iesniegti nekustamā īpašuma "Audri" un "Lejas Audrupi" atsavināmo daļu veidojošo zemes vienību robežu, situācijas un apgrūtinājumu plāni, no kuriem ir konstatējama šāda informācija:
1. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120378) 1,61 ha platībā;
1.1. apgrūtinājumi:
7311041000 ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,33 ha;
1.2. platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
- lauksaimniecībā izmantojamā zemes platība – 1,52 ha, tajā skaitā aramzemes platība – 1,52 ha, ūdens objektu zeme - 0,09 ha, t.sk. zeme zem ūdeņiem – 0,09 ha;
2. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120379) 1,81 ha platībā;
2.1. apgrūtinājumi:
- 7311041000 ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,07 ha;
- 7311041000 ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,00 ha (0,0019 ha);
2.2. platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
- lauksaimniecībā izmantojamā zemes platība –1,79 ha, tajā skaitā aramzemes platība – 1,75 ha, ganības – 0,04 ha; ūdens objektu zeme - 0,01 ha, t.sk. zeme zem ūdeņiem – 0,01 ha; zeme zem ceļiem platība – 0,01 ha;
3. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120380) 0,5212 ha platībā;
3.1. apgrūtinājumi:
7311041000 ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,0162 ha;
3.2. platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
lauksaimniecībā izmantojamā zemes platība – 0,4918 ha, tajā skaitā aramzemes platība – 0,4918 ha; krūmāji - 0,0213 ha; ūdens objektu zeme – 0,0028 ha, t.sk. zeme zem ūdeņiem – 0,0028 ha; zeme zem ceļiem platība – 0,0053 ha;
4. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120381) 0,4818 ha platībā;
4.1. apgrūtinājumi:
- 7311041000 ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,0286 ha;
- 7311041000 ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,0224 ha;
4.2. platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
- lauksaimniecībā izmantojamā zemes platība – 0,4744 ha, tajā skaitā aramzemes platība – 0,4744 ha; ūdens objektu zeme – 0,0074 ha, t.sk. zeme zem ūdeņiem – 0,0074 ha;
Zemes vienībām ar kadastra apzīmējumu 40640120379, 40640120380 un 40640120381, ir noteikts lietošanas mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (NĪLM kods – 1101), savukārt zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 40640120378 ir noteikts lietošanas mērķis "Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība" (NĪLM kods – 0101).

Piemērojot Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 11. panta otrās daļas 3. punkta regulējumu, kad Kadastra informācijas sistēmā reģistrētās izmaiņas nekustamā īpašuma sastāvā par kadastra objekta sadalīšanu, apvienošanu vai dzīvojamās mājas sadali dzīvokļa īpašumos vēl nav ierakstītas zemesgrāmatā un ir ierosināta kadastra objekta sadale vai apvienošana, kas atbilst zemesgrāmatā ierakstītajam nekustamā īpašuma sastāvam, izmaiņas par nekustamā īpašuma "Audri" un "Lejas Audrupi" robežu pārkārtošanu un sadali Kadastrā būs reģistrējamas vienkāršotā procedūrā bez ierakstīšanas zemesgrāmatā.
Tādējādi pēc nekustamā īpašuma "Audri" un "Lejas Audrupi" atsavināmo daļu un atlikušo (neatsavināmo) daļu veidojošo zemes vienību robežu, situācijas un apgrūtinājumu plānu reģistrācijas Valsts zemes dienesta Nekustamo īpašumu valsts Kadastra informācijas sistēmā, Institūcijai un Īpašniekam savstarpējā sadarbībā atsevišķā kārtībā būs sagatavojami dokumenti un veicami ieraksti zemesgrāmatā.

Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija (turpmāk – Komisija) 2024. gada 28. marta sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzību par nekustamā īpašuma "Lejas Audrupi", kadastra Nr.40640120096, un nekustamā īpašuma "Audri", kadastra Nr. 40640120011, Iecavas pagastā, Bauskas novadā, daļas atsavināšanu sabiedrības vajadzībām, nosakot to kopējās vērtības 53 672,96 EUR apmērā, tajā skaitā:
1.1. atsavināmo zemes vienību kopējā tirgus vērtība 52 032,96 EUR:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120378) 1,61 ha platībā tirgus vērtība 18 852 EUR;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120379) 1,81 ha platībā tirgus vērtība 21 351 EUR;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120380) 0,5212 ha platībā tirgus vērtība 6160,17 EUR;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120381) 0,4818 ha platībā tirgus vērtība 5669,79 EUR;
1.2. kompensējamie zaudējumi par atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120377) vērtības samazinājumu 1640,00 EUR.

Institūcija 2024. gada 27.februārī vēstulē Nr. 2.3.N/2024-1015 un vēstulē Nr. 2.3.N/2024-1016 informēja Īpašnieku par prasījumu izskatīšanu:
- noraidīts prasījums par iespējamā zaudējuma, kas aprēķināms atbilstoši izmaksām par Kredīta līguma Nr. 94K/21, kas noslēgts ar akciju sabiedrību "Luminor Bank" grozīšanu (cenrādis – 1 % apmērā no līguma summas) atlīdzināšanu - saskaņā ar Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 71. panta un 11. panta piektās daļas regulējumu hipotekārais kreditors nekustamā īpašuma atsavināšanu sabiedrības vajadzībām nevar izmantot kā pamatojumu, lai prasītu pilnu atlikušās parāda summas samaksu vai uzskatītu to par saistību pārkāpumu. Tādējādi no vienas puses šīs normas izslēdz, ka nekustamā īpašuma atsavināšana sabiedrības vajadzībām var ievērojami pasliktināt nekustamā īpašuma īpašnieka stāvokli attiecībā uz tā uzņemto saistību izpildi pret hipotekāro kreditoru. Tomēr, no otras puses, hipotekārā kreditora interešu aizsardzība tiek nodrošināta, dodot iespēju hipotekārajam kreditoram piedalīties institūcijas noteiktās atlīdzības sadalē. Izmaksājamās atlīdzības summa izlietojama saistību pirmstermiņa dzēšanai, nemainot saistības izpildes noteikumus, ja vien puses nevienojas citādi. Institūcijā nav iesniegti dokumentālie pierādījumi par zaudējuma iestāšanās faktu, tā ciešo cēloņsakarību ar Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu un apmēru, saskaņā ar ko atzīstams, ka prasījums nav pamatots;
- sniegta informācija par meliorācijas sistēmu saglabāšanu atlikušajā daļā – saskaņā ar akciju sabiedrības "RB Rail" sniegto informāciju Rail Baltica projekta būvniecības procesa ietvaros likumīgi izbūvētā meliorācijas sistēma būs saglabājama atbilstoši apstiprinātajiem būvprojekta risinājumiem, kas tiks izstrādāti pēc valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" izdotajiem tehniskajiem noteikumiem;
- sniegta informācija par apaugumu - Īpašniekam ir saglabājamas īpašuma tiesības uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120127) atsavināmās daļas esošo apaugumu (vērtība nav iekļauta atlīdzības apmērā), kas ir novācams par Īpašnieka līdzekļiem. Vienošanās par Apauguma novākšanas termiņu būs nosakāms pirkuma līgumā, pusēm vienojoties.

Institūcijā ir saņemta Īpašnieka piekrišana apstiprinātajam atlīdzības apmēram.
Pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 25. jūnija lēmumu Nr. 03.1-14/03.1-14/2321 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to 53 672,96 EUR.

Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma "Audri" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 40640120011) un nekustamā īpašuma "Lejas Audrupi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 40640120096) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120378) 1,61 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120379) 1,81 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120380) 0,5212 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120381) 0,4818 ha platībā - Iecavas pagastā, Bauskas novadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību un komersantu ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, kā arī māju ceļi ir attiecīgo pašvaldību, komersantu vai fizisko personu īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu ir aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, no kura tiek atsavināta Nekustamā īpašuma daļa.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta īstenošana labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas 2020. gada 13. novembrī noslēgts starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai, paredzētajiem līdzekļiem.  
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi