25-TA-150: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 26. aprīļa noteikumos Nr. 260 "Kārtība, kādā lauksaimniekiem piešķir valsts atbalstu īstermiņa aizdevuma veidā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
2024. gada 16. decembrī stājas spēkā Komisijas 2024. gada 10. decembra Regula (ES) 2024/3118, ar ko groza Regulu (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2024. gada 13. decembris) (turpmāk – Regulas grozījumi), kura groza Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (EK) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352) (turpmāk – regula Nr. 1408/2013).
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojuma Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju" 1. punktu no 2025. gada 1. janvāra ir likvidēts Lauksaimniecības datu centrs un tā funkcijas pārņem Lauku atbalsta dienests.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojuma Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju" 1. punktu no 2025. gada 1. janvāra ir likvidēts Lauksaimniecības datu centrs un tā funkcijas pārņem Lauku atbalsta dienests.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nodrošināt lauksaimniekiem īstermiņa aizdevuma veidā piešķiramo valsts atbalstu saskaņā ar regulā Nr. 1408/2013 noteiktajām prasībām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2024. gada 16. decembrī stājas spēkā Regulas grozījumi, kuri groza regulu Nr. 1408/2013.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojuma Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju" 1. punktu no 2025. gada 1. janvāra ir likvidēts Lauksaimniecības datu centrs un tā funkcijas pārņem Lauku atbalsta dienests.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojuma Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju" 1. punktu no 2025. gada 1. janvāra ir likvidēts Lauksaimniecības datu centrs un tā funkcijas pārņem Lauku atbalsta dienests.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošo Ministru kabineta 2022. gada 26. aprīļa noteikumu Nr. 260 "Kārtība, kādā lauksaimniekiem piešķir valsts atbalstu īstermiņa aizdevuma veidā" (turpmāk – noteikumi Nr. 260) 5.2. apakšpunktā noteikts, ka lauksaimnieks var pretendēt uz atbalstu, ja tā lauksaimniecībā izmantojamā zeme ir deklarēta ilgtspēju sekmējošā ienākumu pamatatbalsta saņemšanai ar kultūraugu un zemes izmantošanas kodu 710 un 720 un lauksaimniekam kārtējā gada 1. martā Lauksaimniecības datu centrā ir reģistrēti lauksaimniecības dzīvnieki.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojuma Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju" 1. punktu no 2025. gada 1. janvāra ir likvidēts Lauksaimniecības datu centrs un tā funkcijas pārņem Lauku atbalsta dienests.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojuma Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju" 1. punktu no 2025. gada 1. janvāra ir likvidēts Lauksaimniecības datu centrs un tā funkcijas pārņem Lauku atbalsta dienests.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz 5.2. apakšpunktā aizstāt vārdus "Lauksaimniecības datu centrā" ar vārdiem "Lauku atbalsta dienesta lauksaimniecības dzīvnieku ganāmpulku un novietņu reģistru".
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr. 260 noteic, ka de minimis atbalsta piešķiršanas griesti vienam vienotam uzņēmumam lauksaimniecības nozarē tiek noteikti saskaņā ar regulas Nr. 1408/2013 3. panta 3.a punktu, savukārt ar Regulas grozījumiem no regulas Nr. 1408/2013 tiek svītrots 3. panta 3.a punkts un tas aizstāts ar 3. panta 2. punktu. Turklāt noteikumi Nr. 260 ir jāpapildina ar regulas Nr. 1408/2013 5. panta 1., 2. un 2.a un 3. punkta prasībām.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz precizēt noteikumu 16. punktu, regulas Nr. 1408/2013 3. panta 3.a punktu aizstājot ar 3. panta 2. un 3. punktu.
Problēmas apraksts
Noteikumos jāiekļauj de minimis regulu atbalsta kumulācijas nosacījums.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz papildināt noteikumus ar jaunu 16.2 punktu, nosakot, ka, ievērojot Komisijas regulas Nr. 1408/2013 5. panta 1., 2. un 2.a punktu, de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu.
Problēmas apraksts
Nepieciešams precizēt noteikumu 19. punktu, skaidri nosakot Lauku atbalsta dienesta un lauksaimnieka pienākumu uzglabāt datus.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz precizēt 19. punktu, nosakot, ka Lauku atbalsta dienests uzglabā visus ar de minimis atbalsta piešķiršanu saistītos datus 10 gadus, sākot no dienas, kurā saskaņā ar šajos noteikumos noteikto piešķirts pēdējais de minimis atbalsts. De minimis atbalsta saņēmējs uzglabā visus ar de minimis atbalsta piešķiršanu saistītos datus 10 gadus no de minimis atbalsta piešķiršanas dienas.
Problēmas apraksts
Nepieciešams precizēt noteikumu 20. punktu, lai nodrošinātu nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanas normas precīzāku atbilstību Eiropas Savienības Tiesas judikatūrai.
Risinājuma apraksts
Precizēts noteikumu 20. punkts, nodrošinot nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanas normas precīzāku atbilstību Eiropas Savienības Tiesas judikatūrai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Lauksaimnieki
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts pozitīvi ietekmēs lauksaimnieciskās darbības veicējus, kas ir fiziskās personas, jo ir noteikti lielāki de minimis atbalsta griesti vienam vienotam uzņēmumam.
Juridiskās personas
- Lauksaimnieki
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts pozitīvi ietekmēs lauksaimnieciskās darbības veicējus, kas ir juridiskās personas, jo ir noteikti lielāki de minimis atbalsta griesti vienam vienotam uzņēmumam.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
L_202403118
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2024. gada 10. decembra Regula (ES) 2024/3118, ar ko groza Regulu (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē
Apraksts
Izdarīti tehniski grozījumi noteikumu Nr. 260 16. un 16.2 punktā, ievērojot grozījumus de minimis regulējumā.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Noteikumu Nr. 260 16. punktā līdz šim ieviestās, no Eiropas Savienības tiesību normām izrietošās prasības netiek mainītas, ietekmētas vai neieviestas.
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2024. gada 10. decembra Regula (ES) 2024/3118, ar ko groza Regulu (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1. panta 3. punkts (Komisijas regulas Nr. 1408/2013 3. panta 2. un 3. punkts)
Noteikumu Nr. 260 16. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
1. panta 5. punkta "a" un "b" apakšpunkts (Komisijas regulas Nr. 1408/2013 5. panta 1., 2. un 2.a punkts)
Noteikumu Nr. 260 16.2 punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
1.panta 6.punkts (Komisijas regulas Nr. 1408/2013 6. panta 3. punkts)
Noteikumu Nr. 260 19. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts ir steidzams, tādēļ netiek organizēts sabiedrības līdzdalības process. Noteikumos Nr. 260 izdarīti grozījumi, lai nodrošinātu de minimis regulas grozījumu pārņemšanu un mainītu atsauci uz likvidēto Lauksaimniecības datu centru, aizstājot ar atsauci uz Lauku atbalsta dienesta reģistru, kā arī izdarīti atsevišķi precizējumi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi