21-TA-272: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2021. gada 11. janvāra rīkojumā Nr. 15 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 24. un 25.pants.
MK 2020.gada 24.novembra noteikumi Nr.709 “Noteikumi par atbalstu par dīkstāvi nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 izraisītās krīzes apstākļos”.
MK 2020.gada 24.novembra noteikumi Nr.709 “Noteikumi par atbalstu par dīkstāvi nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 izraisītās krīzes apstākļos”.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nodrošināt darbiniekiem un pašnodarbinātām personām, kuras saņem atbalstu par dīkstāvi, piemaksu 50 euro apmērā par katru apgādībā esošu bērnu vecumā līdz 24 gadiem, par kuru darbiniekam tiek piemērots iedzīvotāju ienākuma nodokļa atvieglojums, līdz 2021.gada 30.jūnijam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar MK 2020.gada 24.novembra noteikumiem Nr.709 “Noteikumi par atbalstu par dīkstāvi nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 izraisītās krīzes apstākļos” darbiniekam un pašnodarbinātai personai, kura saņem atbalstu par dīkstāvi, piešķir piemaksu 50 euro apmērā par katru apgādībā esošu bērnu vecumā līdz 24 gadiem, par kuru darbiniekam tiek piemērots iedzīvotāju ienākuma nodokļa atvieglojums (turpmāk – piemaksa). Piemaksu piešķir un izmaksā Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (turpmāk – VSAA) par laikposmu, par kuru piešķirts atbalsts.
Atbilstoši MK 2021.gada 12.janvāra noteikumiem Nr. 29 “Grozījumi MK 2020. gada 24. novembra noteikumos Nr. 709 “Noteikumi par atbalstu par dīkstāvi nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 izraisītās krīzes apstākļos”” tika pagarināts dīkstāves atbalsta saņemšanas periods līdz 2021.gada 30.jūnijam, līdz ar to pagarinot arī periodu, par kādu tiks izmaksāta piemaksa (tajā skaitā piemaksas, kas ir aprēķinātas par jūniju, tiek izmaksātas jūlijā).
Saskaņā ar MK 2021.gada 11.janvāra rīkojumu Nr.15 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”1 no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” Labklājības ministrijai (turpmāk – LM) (VSAA) ir piešķirts finansējums finansējumu, kas nepārsniedz 3 511 200 euro, lai izmaksātu piemaksu.
1 Ar grozījumiem, kas apstiprināti ar MK 2021.gada 1.aprīļa rīkojumu “Grozījums MK 2021. gada 11. janvāra rīkojumā Nr. 15 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””
Atbilstoši MK 2021.gada 12.janvāra noteikumiem Nr. 29 “Grozījumi MK 2020. gada 24. novembra noteikumos Nr. 709 “Noteikumi par atbalstu par dīkstāvi nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 izraisītās krīzes apstākļos”” tika pagarināts dīkstāves atbalsta saņemšanas periods līdz 2021.gada 30.jūnijam, līdz ar to pagarinot arī periodu, par kādu tiks izmaksāta piemaksa (tajā skaitā piemaksas, kas ir aprēķinātas par jūniju, tiek izmaksātas jūlijā).
Saskaņā ar MK 2021.gada 11.janvāra rīkojumu Nr.15 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”1 no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” Labklājības ministrijai (turpmāk – LM) (VSAA) ir piešķirts finansējums finansējumu, kas nepārsniedz 3 511 200 euro, lai izmaksātu piemaksu.
1 Ar grozījumiem, kas apstiprināti ar MK 2021.gada 1.aprīļa rīkojumu “Grozījums MK 2021. gada 11. janvāra rīkojumā Nr. 15 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā faktiskos izpildes datus uz 2021.gada 29.augustu, VSAA ir veikusi piemaksas izmaksas 3 848 131 euro apmērā, t.i., par 336 931 euro vairāk nekā piešķirts ar MK 2021.gada 11.janvāra rīkojumu Nr.15. Finansējuma iztrūkums tika segts no LM pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” pieejamiem resursiem. No LM pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” veiktie izdevumi piemaksas izmaksām ir jāatgriež minētajā apakšprogrammā pamatpakalpojumu nodrošināšanai.
Izmaksu pieaugums galvenokārt saistīts ar to, ka prognozējot izdevumus piemaksu nodrošināšanai, tika pieņemts, ka personu (bērnu) skaits mēnesī, par kurām veicamas piemaksas, varētu sasniegt 10 032 personas vidēji mēnesī personas. Savukārt, saskaņā ar VSAA izpildes datiem par 2021.gada janvāri-jūliju (jūlijā izmaksas tika veiktas par jūnija mēnesi), personu (bērnu) skaits mēnesī, par kurām veicamas piemaksas, sasniedza 10 974 personas vidēji mēnesī.
Izmaksu pieaugums galvenokārt saistīts ar to, ka prognozējot izdevumus piemaksu nodrošināšanai, tika pieņemts, ka personu (bērnu) skaits mēnesī, par kurām veicamas piemaksas, varētu sasniegt 10 032 personas vidēji mēnesī personas. Savukārt, saskaņā ar VSAA izpildes datiem par 2021.gada janvāri-jūliju (jūlijā izmaksas tika veiktas par jūnija mēnesi), personu (bērnu) skaits mēnesī, par kurām veicamas piemaksas, sasniedza 10 974 personas vidēji mēnesī.
Risinājuma apraksts
MK rīkojuma projekts paredz FM no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt LM (VSAA) papildu finansējumu 344 131 euro (noapaļojot līdz pilniem euro) 2021.gadā, lai nodrošinātu piemaksas izmaksu turpmākiem periodiem (ņemot vērā, ka daļēja izmaksa turpinās arī augustā un septembrī) un kompensētu VSAA veiktos maksājumus no LM pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” piemaksas izmaksu nodrošinātai. Pēc līdzekļu piešķiršanas VSAA veiks līdzekļu atjaunošanu LM apakšprogrammā 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti”.
Vienlaikus LM ir sagatavojusi un kopā ar MK rīkojuma projektu iesniegs priekšlikumus grozījumiem Ministru kabineta 2021.gada 11.janvāra rīkojumā Nr.13 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, samazinot slimības palīdzības pabalstam piešķirto finansējumu 344 131 euro apmērā.
Jautājums par līdzekļu kompensēšanu piemaksām, veicot slimības palīdzības pabalstam piešķirtā finansējuma samazinājumu, ir izskatīts un konceptuāli atbalstīts Finanšu ministra vadības grupas 2021.gada 8.jūlija sēdē.
Līdz ar to augstāk minētajiem Ministru kabineta rīkojuma projektiem kopumā nav papildus ietekmes uz valsts budžeta izdevumiem.
Vienlaikus LM ir sagatavojusi un kopā ar MK rīkojuma projektu iesniegs priekšlikumus grozījumiem Ministru kabineta 2021.gada 11.janvāra rīkojumā Nr.13 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, samazinot slimības palīdzības pabalstam piešķirto finansējumu 344 131 euro apmērā.
Jautājums par līdzekļu kompensēšanu piemaksām, veicot slimības palīdzības pabalstam piešķirtā finansējuma samazinājumu, ir izskatīts un konceptuāli atbalstīts Finanšu ministra vadības grupas 2021.gada 8.jūlija sēdē.
Līdz ar to augstāk minētajiem Ministru kabineta rīkojuma projektiem kopumā nav papildus ietekmes uz valsts budžeta izdevumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Dīkstāves atbalsta saņēmēji
Ietekmes apraksts
Darbinieki, pašnodarbinātās personas un patentmaksātāji, kuri saņem dīkstāves atbalstu un kuru apgādībā ir bērni vecumā līdz 24 gadiem, par kuriem tiek piemērots iedzīvotāju ienākuma nodokļa atvieglojums.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
3 511 200
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
3 511 200
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
3 511 200
344 131
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
3 511 200
344 131
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-344 131
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-344 131
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
344 131
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar MK 2021.gada 11.janvāra rīkojumu Nr.15 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” un FM 14.01.2021. rīkojumu Nr. 18 "Par līdzekļu piešķiršanu”, FM 09.02.2021 rīkojumu Nr.78 "Par līdzekļu piešķiršanu”, FM 14.04.2021.rīkojumu Nr.216 "Par līdzekļu piešķiršanu”, FM 10.05.2021.rīkojumu Nr.266 "Par līdzekļu piešķiršanu” .
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Analizējot izpildes datus uz 2021.gada 29.augustu VSAA līdz 2021.gada 29.augustam veikusi izdevumus piemaksas nodrošināšanai kopumā 3 848 131 euro apmērā, veicot kopā 62 727 izmaksas.
Saskaņā ar MK 2020.gada 24.novembra noteikumiem Nr.709 “Noteikumi par atbalstu par dīkstāvi nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 izraisītās krīzes apstākļos” noteikto kārtību, kādā pieprasa un piešķir dīkstāves atbalstu (darba devējs līdz kalendārā gada 15. datumam iesniedz Valsts ieņēmumu dienestā (VID) attiecīgu ziņojumu par iepriekšējo mēnesi un līdz nākamā mēneša 15. datumam – attiecīgu iesniegumu atbalstam (kā arī darba devējs vēl var precizēt ziņas par iepriekšējā mēnesī iesniegto informāciju; savukārt pašnodarbinātā persona vai patentmaksātājs līdz kalendārā gada 15. datumam VID iesniedz attiecīgu iesniegumu), personai VSAA piemaksu var izmaksāt par iepriekšējiem periodiem, t.i, piemaksu var izmaksāt arī pēc noteiktā termiņa, ja dīkstāves atbalsts ir noslēdzies pēc 30.jūnija. No š.g. 1.augusta līdz 29.augustam (izmaksas par jūliju) izdevumi piemaksām bija 7 210 euro. LM prognozē, ka līdz gada beigām izdevumi piemaksām saglabāsies 7 200 euro apmērā, veicot piemaksas par 144 personām (7 200 euro: 50 euro = 144 personas).
Līdz ar to kopējie izdevumi piemaksas nodrošināšanai 2021.gadā tiek prognozēti 3 855 331 euro apmērā.
Līdz ar to MK rīkojuma projekts paredz FM no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt LM (VSAA) papildu finansējumu 344 131 euro (noapaļojot līdz pilniem euro), lai nodrošinātu piemaksas izmaksas 2021.gadā.
Vienlaikus LM ir sagatavojusi un kopā ar MK rīkojuma projektu iesniegs priekšlikumus grozījumiem MK 2021.gada 11.janvāra rīkojumā Nr.13 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, samazinot slimības palīdzības pabalstam piešķirto finansējumu 1 359 198 euro apmērā, tajā skaitā 344 131 euro apmērā, lai nodrošinātu piemaksas izmaksas.
Saskaņā ar MK 2020.gada 24.novembra noteikumiem Nr.709 “Noteikumi par atbalstu par dīkstāvi nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 izraisītās krīzes apstākļos” noteikto kārtību, kādā pieprasa un piešķir dīkstāves atbalstu (darba devējs līdz kalendārā gada 15. datumam iesniedz Valsts ieņēmumu dienestā (VID) attiecīgu ziņojumu par iepriekšējo mēnesi un līdz nākamā mēneša 15. datumam – attiecīgu iesniegumu atbalstam (kā arī darba devējs vēl var precizēt ziņas par iepriekšējā mēnesī iesniegto informāciju; savukārt pašnodarbinātā persona vai patentmaksātājs līdz kalendārā gada 15. datumam VID iesniedz attiecīgu iesniegumu), personai VSAA piemaksu var izmaksāt par iepriekšējiem periodiem, t.i, piemaksu var izmaksāt arī pēc noteiktā termiņa, ja dīkstāves atbalsts ir noslēdzies pēc 30.jūnija. No š.g. 1.augusta līdz 29.augustam (izmaksas par jūliju) izdevumi piemaksām bija 7 210 euro. LM prognozē, ka līdz gada beigām izdevumi piemaksām saglabāsies 7 200 euro apmērā, veicot piemaksas par 144 personām (7 200 euro: 50 euro = 144 personas).
Līdz ar to kopējie izdevumi piemaksas nodrošināšanai 2021.gadā tiek prognozēti 3 855 331 euro apmērā.
Līdz ar to MK rīkojuma projekts paredz FM no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt LM (VSAA) papildu finansējumu 344 131 euro (noapaļojot līdz pilniem euro), lai nodrošinātu piemaksas izmaksas 2021.gadā.
Vienlaikus LM ir sagatavojusi un kopā ar MK rīkojuma projektu iesniegs priekšlikumus grozījumiem MK 2021.gada 11.janvāra rīkojumā Nr.13 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, samazinot slimības palīdzības pabalstam piešķirto finansējumu 1 359 198 euro apmērā, tajā skaitā 344 131 euro apmērā, lai nodrošinātu piemaksas izmaksas.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Labklājības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”. Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas izmaiņām un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas neizteiks iebildumus, veiks apropriācijas izmaiņas.
Izdevumi tiks veikti Labklājības ministrijas pamatbudžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no 74.resora „Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
Izdevumi tiks veikti Labklājības ministrijas pamatbudžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no 74.resora „Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi