Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
23-TA-2259: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" (turpmāk - projekts) ir izstrādāts, lai noteiktu pedagogu un akadēmiskā personāla zemākā mēneša darba algas likmes, saskaņā ar Satversmes tiesas 2023.gada 29. jūnija spriedumu lietā Nr. 2022-31-03 un tiesību akta projektu 23-TA-2689 "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa rīkojumā Nr. 226 "Par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim"" (turpmāk- grafiks), kurā noteikts, ka no 2024.gada 1.janvāra pedagogu, tai skaitā pedagogu pirmsskolas izglītībā, zemākā vienas darba stundas likme ir 9,54 euro.  Projektā ietvertais regulējums atbilst Satversmes tiesas 2023.gada 29. jūnija spriedumam lietā Nr. 2022-31-03, kurā Satversmes tiesa secināja, ka pirmsskolas izglītības pedagogi un vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības pedagogi atrodas vienādos un pēc noteiktiem kritērijiem salīdzināmos apstākļos. Ievērojot minēto, ir sagatavots grozījums Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa rīkojumā Nr. 226 "Par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim" (23-TA-2689, pieņemts Ministru kabinetā 2023. gada 5. decembrī (prot. Nr. 60 61. §)), kurā noteikts, ka no 2024. gada 1. janvāra pieaug pedagogu zemākā vienas darba stundas likme līdz 9,54 euro, līdz ar to, pedagogu zemākā vienas darba stundas likme tiek izlīdzināta pirmsskolas izglītībā un pamata, vispārējā vidējā, speciālā, profesionālā, interešu izglītībā, profesionālās ievirzes izglītībā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt pedagogu zemākās mēneša darba algas likmes, saskaņā ar tiesību aktu (23-TA-2689) "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa rīkojumā Nr. 226 "Par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim"".
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Nepārtrauktības nodrošināšana pedagogu darba samaksai.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar grafiku, no 2024. gada 1. janvāra pedagogu zemākā vienas darba stundas likme noteikta 9,54 euro un akadēmiskam personālam palielinās zemākā mēneša darba algas likme.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi" (turpmāk- MK noteikumi Nr. 445) pedagogu darba algas likmes noteiktas, atbilstoši grafikam, no 2023.gada 1.septembra.
Satversmes tiesas 2023.gada 29. jūnija spriedums lietā Nr. 2022-31-03 nosaka: atzīt MK noteikumi Nr. 445 1. pielikuma 4. tabulas 3. punktu redakcijā, kas ir spēkā no 2023. gada 1. janvāra, un 3. pielikuma 8. punktu par neatbilstošu Latvijas Republikas Satversmes 91. panta pirmajam teikumam un spēkā neesošu no 2024. gada 1. janvāra. Ar Ministru kabineta 2023. gada 26. aprīļa noteikumiem Nr. 207 "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" 1.pielikums tika izteikts jaunā redakcijā, kurā nav  iekļauta 4. tabula, tā saturs attiecībā uz pirmsskolas pedagoga zemāko mēneša darba algas likmi pievienots 3.pielikuma tabulas "Pedagogu darba slodze un zemākā mēneša darba algas likme" 8. punktam "pirmsskolas izglītības pedagogs". 
Risinājuma apraksts
Projektā MK noteikumu Nr. 445 1.pielikums tika izteikts jaunā redakcijā, atbilstoši grafikam.
Projektā MK noteikumu Nr. 445 3. pielikums "Pedagogu darba slodze un zemākā mēneša darba algas likme" tika izteikts jaunā redakcijā, saskaņā ar grafiku, kur atbilstoši pedagoga darba slodzei un pedagoga zemākai vienas darba stundas likmei 9,54 euro, noteikts atalgojums, tai skaitā, 3. pielikuma tabulas 7. punkts amatam "pirmsskolas izglītības pedagogs" izteikts jaunā redakcijā, ievērojot Satversmes tiesas 2023. gada 29. jūnija spriedumu lietā Nr. 2022-31-03, nosakot, ka pedagogu zemākā mēneša darba algas likme pirmsskolas izglītībā ir vienāda ar zemāko mēneša darba algas likmi pamata un vispārējā vidējā, speciālā, profesionālā, interešu izglītībā un profesionālās ievirzes izglītībā ar līdzvērtīgu darba slodzes apjomu 40 stundām nedēļā, tā ir 1526 euro.
Pedagogiem ar darba slodzi nedēļā 30 astronomiskās stundas zemākā mēneša darba algas likme 1145 euro, ar darba slodzi 36 astronomiskās stundas zemākā mēneša darba algas likme 1374 euro. Ievērojot amatu hierarhiju, izglītības metodiķim zemākā mēneša darba algas likme noteikta 1603 euro, par darba slodzi 40 stundas nedēļā.
Problēmas apraksts
Pedagogiem profesionālajā izglītībā darba slodze ir palikusi nemainīga, norādīts jau 2023. gada 21. aprīļa Ministru kabineta noteikumu Nr. 199 "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" anotācijā.
Šī projekta mērķis nav mainīt pedagogiem slodzi, kuri īsteno profesionālās izglītības programmas, kāda tā noteikta 2023.gada 1.septembrī, tā tiek skaidrota un nostiprināta noteikumos.
Ministru kabineta 2011. gada 10. maija noteikumu Nr. 354 "Noteikumi par pedagogu profesiju un amatu sarakstu" (turpmāk - MK noteikumi Nr.354) pielikuma 3.punkts nosaka ka ir  šādi profesionālās izglītības pedagogi -  profesionālās izglītības skolotājs, profesiju klasifikatora kods 2320 01, un profesionālās ievirzes izglītības skolotājs, profesiju klasifikatora kods 2320 02. Savukārt MK noteikumu  Nr.354 pielikuma 4.punkts nosaka, ka vidējās izglītības pedagogi ir vispārējās vidējās izglītības skolotājs, profesiju klasifikatora kods 2330 01, un šo noteikumu 5.1.apakšpunkts nosaka, ka ir vispārējās pamatizglītības skolotājs, profesiju klasifikatora kods 2341 01.
Profesionālās  izglītības iestādēs tiek īstenotas profesionālās izglītības programmas, kur kā moduļi vai atsevišķi mācību priekšmeti tiek ietverti  vispārizglītojošie mācību priekšmeti. Lai nodrošinātu vienādu slodzi visiem pedagogiem iepriekš minētajās profesionālās izglītības programmās, 30 astronomiskās stundas nedēļā, 1320 apmaksātas stundas gadā, neatkarīgi no tā, vai skolotājs māca vispārizglītojošos priekšmetus priekšmetus/moduļus vai profesionālos priekšmetus/moduļus, nepieciešams  ietvert MK noteikumu Nr. 445 32.3. apakšpunktā norādi:  "t.sk. vispārējās pamatizglītības skolotājiem, vispārējās vidējās izglītības skolotājiem".
Profesionālās izglītības iestādēs, kur tiek īstenotas profesionālās izglītības programmas un vispārējās izglītības programmas kā atsevišķas izglītības programmas, tad profesionālās izglītības programmu/mas īsteno profesionālās izglītības skolotājs/ji, profesiju klasifikatora kods 2320 01, un vispārējās izglītības programmu/mas atbilstoši īsteno vispārējās vidējās izglītības skolotājs/ji, profesiju klasifikatora kods 2330 01, vai vispārējās pamatizglītības skolotājs, profesiju klasifikatora kods 2341 01.
Dibinot darba tiesiskās attiecības ar pedagogiem profesionālās izglītības iestādēs, kuri būs/ir nodarbināti vispārizglītojošo mācību priekšmetu apguvē, ir šāda pašreizējā prakse/situācija (kā liecina Valsts izglītības informācijas dati), kā arī turpmāk ir būtiski pievērst uzmanību:
- vai pedagogs īsteno profesionālās izglītības programmas, kur kā moduļi vai atsevišķi mācību priekšmeti tiek ietverti  vispārizglītojošie mācību priekšmeti, šo pedagogu darba slodze nedēļā ir 30 astronomiskās stundas, gadā- 1320;
-vai izglītības iestādē tiek īstenota kā atsevišķa izglītības programma- vispārējās izglītības programma/mas, tad to īsteno vispārējās pamatizglītības skolotājs, profesiju klasifikatora kods 2341 01, vai vispārējās vidējās izglītības skolotājs, profesiju klasifikatora kods 2330 01, šo pedagoga darba slodze nedēļā ir 36 astronomiskās stundas, gadā-1584.
MK noteikumu Nr. 445 32.3.apakšpunkts nosaka, ka profesionālās izglītības skolotājiem ir 1320 apmaksātas stundas gadā, tai skaitā šo noteikumu 32.1. apakšpunktā minētie pienākumi, kā arī izglītojamo prakšu, patstāvīgā darba un eksāmenu vadīšana. Darba slodze nedēļā mācību stundu vadīšanai ir līdz 65 procentiem un citiem pienākumiem – ne mazāk kā 35 procenti no kopējās darba slodzes nedēļā. Izglītības iestādes vadītājs un skolotājs var vienoties par citu darba slodzes sadalījumu. Nepieciešams iepriekš minēto apakšpunktu precizēt attiecībā uz pedagogiem, kuri profesionālās izglītības programmās īsteno vispārizglītojošos mācību priekšmetus kā moduļus vai atsevišķus mācību priekšmetus.
Risinājuma apraksts
Projektā MK noteikumu Nr. 445 32.3.apakšpunkts izteikts jaunā redakcijā: profesionālās izglītības programmu pedagogiem (t.sk. vispārējās pamatizglītības skolotājiem, vispārējās vidējās izglītības skolotājiem) ir 1320 apmaksātas stundas gadā, tai skaitā šo noteikumu 32.1. apakšpunktā minētie pienākumi, kā arī izglītojamo prakšu, patstāvīgā darba un eksāmenu vadīšana. Darba slodze nedēļā mācību stundu vadīšanai ir līdz 65 procentiem un citiem pienākumiem – ne mazāk kā 35 procenti no kopējās darba slodzes nedēļā. Izglītības iestādes vadītājs un skolotājs var vienoties par citu darba slodzes sadalījumu.
Attiecīgi noteikts MK noteikumu Nr. 445 3.pielikuma tabulas 1.punkta amata nosaukums: profesionālās izglītības programmu pedagogs (t.sk. vispārējās pamatizglītības skolotājs, vispārējās vidējās izglītības skolotājs).
Problēmas apraksts
izglītības iestādes vadītāji, nosakot pedagoga darba slodzi, bieži neņem vērā MK noteikumu Nr. 445 2. punktā noteikto, ka mēneša darba algu pedagogam nosaka par darba laiku astronomiskajās stundās (ieskaitot starpbrīžus starp mācību stundām, nodarbībām vai lekcijām) atbilstoši viņa darba slodzei, bet vadās pēc akadēmiskajām stundām, tādējādi nepamatoti palielinot pedagoga slodzi. Tāpat tas negatīvi ietekmē pedagoga slodzes līdzsvarošanu. 
Risinājuma apraksts
Projektā MK noteikumu Nr. 445 3. pielikumā tabulas 4.ailes nosaukums tiek izteikts jaunā redakcijā: "mācību stundu/nodarbību vadīšanai astronomiskajās stundās", 6.ailes nosaukums izteikts jaunā redakcijā: "Darba slodze gadā astronomiskajās stundās", izglītības iestādes vadītājs pedagoga slodzi nosaka astronomiskajās stundās. 
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 445 3. pielikumā tabulas 3.,4. un 5.rindā norādīti pedagogu amati ar vienādu darba slodzi nedēļā 30 astronomiskās stundas, ar vienādu darba slodzes sadalījumu un vienādu zemāko mēneša darba algas likmi. Profesionālās ievirzes izglītības programmu sportā īstenošanai tiek tarificēts amats "sporta treneris".
Risinājuma apraksts
Projektā MK noteikumu Nr. 445 3. pielikuma tabulas 3.punkts izteikts jaunā redakcijā (apvienojot vienādas slodzes pedagogu amatus): profesionālās ievirzes izglītības mūzikā, mākslā, dejā, un sportā pedagogs (izņemot Kultūras ministrijas padotības profesionālās izglītības iestādes), interešu izglītības skolotājs, sporta treneris, kuru darba slodze nedēļā ir 30 astronomiskās stundas, 26 astronomiskās stundas mācību stundu/nodarbību vadīšanai,  darba slodze gadā 1320 astronomiskās stundas, zemākā mēneša darba algas likme 1145 euro.
Problēmas apraksts
Amats "koncertmeistars" minēts MK noteikumu Nr. 445 3. pielikuma 1. un 3. punktā ar darba slodzi nedēļā 30 astronomiskās stundas, bet ar dažādu stundu skaitu mācību stundu/nodarbību vadīšanai.
Risinājuma apraksts
Projektā MK noteikumu Nr. 445 3. pielikuma tabulā 6.punktā tiek noteikts amats "koncertmeistars" ar darba slodzi nedēļā 30 astronomiskās stundas, kur stundu skaits mācību stundu/nodarbību vadīšanai astronomiskajās stundās tiek noteikts ar norādi- atbilstoši amata aprakstam, darba slodze gadā 1320 astronomiskās stundas, zemākā mēneša darba algas likme 1145 euro.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 445 3. pielikuma tabulas 10. punktā norādītajiem amatiem: sporta organizators izglītības iestādē, surdopedagogs speciālās izglītības iestādes dzirdes kabinetā, tiflopedagogs speciālās izglītības iestādes redzes kabinetā, arodmācības (amatmācības) skolotājs, internāta skolotājs vispārējās un speciālās izglītības iestādē, skolotājs izglītības iestādes dienesta viesnīcā, izglītības iestādes bibliotekārs, skolotājs mentors, izglītības iestādes muzeju pedagogs, pedagogs karjeras konsultants, pagarinātās dienas grupas skolotājs, darba slodze nedēļā norādīta 40 astronomiskās stundas nedēļā, mācību stundu/nodarbību vadīšanai ne vairāk kā 65% no astronomiskajām stundām, kas tik dažādiem amatiem pēc būtības nav izpildāmi, tiek tarificēti atbilstoši amatu aprakstam, izmantojot piebildi, ka izglītības iestādes vadītājs un pedagogs var vienoties par citu darba slodzes sadalījumu.
Amats "arodmācības (amatmācības) skolotājs" netiek tarificēts.
Risinājuma apraksts
Projektā MK noteikumu Nr. 445 3. pielikuma tabulas 9. punktā amati: sporta organizators izglītības iestādē, surdopedagogs speciālās izglītības iestādes dzirdes kabinetā, tiflopedagogs speciālās izglītības iestādes redzes kabinetā, internāta skolotājs vispārējās un speciālās izglītības iestādē, skolotājs izglītības iestādes dienesta viesnīcā, izglītības iestādes bibliotekārs, skolotājs mentors, izglītības iestādes muzeju pedagogs, pedagogs karjeras konsultants, pagarinātās dienas grupas skolotājs, darba slodze nedēļā norādīta 40 astronomiskās stundas nedēļā, astronomiskās stundas mācību stundu/nodarbību vadīšanai  ar norādi- atbilstoši amatu aprakstam, darba slodze gadā 1760 astronomiskās stundas gadā, zemākā mēneša darba algas likme 1526 euro.
Problēmas apraksts
Izglītības likuma pārejas noteikumu 102.panta 1.punkts nosaka, ka no 2023.gada 1.septembra pirmsskolas izglītībā netiek īstenotas mazākumtautību izglītības programmas, tai skaitā mazākumtautību speciālās izglītības programmas.
Risinājuma apraksts
Projektā MK noteikumu Nr. 445 4.pielikuma tabulā  “Piemaksa par darbu īpašos apstākļos no valsts budžeta finansēto izglītības iestāžu pedagogiem” precizētas speciālās izglītības programmu kodi 1.1. un 1.2. apakšpunktā, izslēdzot pirmsskolas mazākumtautību speciālās izglītības programmas.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 445 4.pielikuma “Piemaksa par darbu īpašos apstākļos no valsts budžeta finansēto izglītības iestāžu pedagogiem” 1.3. apakšpunkts paredz pedagogu diskrimināciju dalījumā pēc profesionālās izglītības veida - profesionālās pamatizglītības. Taču, pedagogu darbs ar izglītojamiem nav atkarīgs no profesionālās izglītības veida. Visos profesionālās izglītības veidos, kas tiek īstenoti grupās izglītojamiem ar speciālām vajadzībām, ir nepieciešama individuālā pieeja un lielāks atbalsts izglītojamajiem.
Turklāt, ņemot vērā, ka jau tagad Ministru kabineta 2007.gada 2.oktobra noteikumi Nr. 655 “Noteikumi par profesionālās izglītības programmu īstenošanas izmaksu minimumu uz vienu izglītojamo” paredz vienādu finansēšanas modeli profesionālās izglītības grupu izglītojamiem ar speciālām vajadzībām finansēšanā visiem profesionālās izglītības veidiem, paredzētie grozījumi projekta 4.pielikuma 1.3. punktā neradīs finansiālu ietekmi uz valsts budžetu. Minētie grozījumi radīs ietekmi tikai uz izglītības iestāžu saņemtā valsts finansējuma izlietojumu pedagogu darba samaksai.
Risinājuma apraksts
Projektā MK noteikumu Nr. 445 4.pielikuma tabulas “Piemaksa par darbu īpašos apstākļos no valsts budžeta finansēto izglītības iestāžu pedagogiem” 1.3. apakšpunktā aizstāti vārdi “profesionālās pamatizglītības programmās” ar vārdiem “profesionālās izglītības programmās”.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā to, ka Ministru kabineta 2001. gada 20. marta noteikumi Nr. 141 "Noteikumi par pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības valsts standartu" 2023. gada 21. jūnijā zaudējuši spēku ar Ministru kabineta 2023. gada 13. jūnija noteikumiem Nr. 305 "Noteikumi par valsts profesionālās augstākās izglītības standartu", tad nepieciešams aizstāt vārdus "pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības" ar vārdiem "īsā cikla profesionālās augstākās izglītības", atbilstoši Profesionālās izglītības likumam.
 
Risinājuma apraksts
Projektā MK noteikumu Nr. 445 4.,14. 33. un 44. punktā aizstāti vārdi"pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības" ar vārdiem "īsā cikla profesionālās augstākās izglītības".
Problēmas apraksts
Ņemot vērā grozījumus Profesionālās izglītības likuma 16.1 pantā, kurā tika mainīti profesionālās izglītības iestāžu statusi un izslēgts statuss “arodskola”, kā arī 28. pantā noteiktās profesionālās izglītības ieguves formas,  projektā noteikumu Nr. 445 33. punktā vārdi “vakara (maiņu)” tiek aizstāti ar vārdu “neklātienes” un vārds “arodskolās” aizstāts ar vārdiem “profesionālās izglītības iestādēs”.
Ņemot vērā ministrijas izstrādātos kritērijus, kuri novadu un valstspilsētu pašvaldībām ņemami vērā, pilnveidojot speciālās izglītības iestāžu tīklu, ka speciālās izglītības iestādes internāta pakalpojumi tiek nodrošināti tikai tiem izglītojamiem, kuriem tam ir objektīvs iemesls, ministrijas informatīvais ziņojums "Par speciālās izglītības iestāžu tīkla izvērtējumu", pieņemts Ministru kabineta 2022.gada 8.novembra sēdē protokols Nr.56/34.§. Speciālās izglītības iestādēs, kas nodrošina internāta pakalpojumus, atbilstoši speciālās izglītības izglītojamo skaitam, kuri izmanto internāta pakalpojumus, tiek noteikts finansējums internāta skolotāju darba samaksai, kuri veic arī klases audzinātāja pienākumus. Iepriekš minētajās iestādēs arvien vairāk ir speciālās izglītības izglītojamie, kuri neizmanto internāta pakalpojumus, viņiem radīta iespēja ik dienu atgriezties savā dzīvesvietā. Speciālās izglītības iestādēs tiek veidotas klases šiem izglītojamiem un tām ir nepieciešami klases audzinātāji. Pedagogiem var noteikt klases audzināšanu kā pienākumu vai kā atsevišķu amatu no piešķirtās valsts mērķdotācijas speciālās izglītības iestādes pedagogu darba samaksai. Jāveic izmaiņas noteikumu Nr. 445 33. punktā, kas nosaka, ka samaksu par klases (grupas) audzinātāja pienākumu veikšanu nenosaka iestādēs, kurās tiek paaugstināta izglītojamo kvalifikācija, apgūtas pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības programmas, vakara (maiņu) grupās arodskolās, speciālajās izglītības iestādēs, kas nodrošina internāta pakalpojumus, sociālās korekcijas izglītības iestādēs un profesionālās izglītības iestādēs (grupās), kas atrodas ieslodzījuma vietās.
Risinājuma apraksts
Projektā precizēta noteikumu Nr. 445 33.punkta redakcija: samaksu par klases (grupas) audzinātāja pienākumu veikšanu nenosaka iestādēs, kurās tiek paaugstināta izglītojamo kvalifikācija, apgūtas īsā cikla profesionālās augstākās izglītības programmas, neklātienes grupās profesionālās izglītības iestādēs, sociālās korekcijas izglītības iestādēs un profesionālās izglītības iestādēs (grupās), kas atrodas ieslodzījuma vietās.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 445 1.pielikuma 3.tabulā norādītas vispārējās izglītības, profesionālās izglītības, izņemot profesionālo vidējo izglītību, un interešu izglītības iestādes vadītāja, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmas īstenojošas koledžas struktūrvienības vadītāja izglītības iestādē (koledžas struktūrvienībā) (turpmāk- izglītības iestāžu vadītāji) zemāko mēneša darba algas likmes, atbilstoši izglītojamo skaitam, ievērojot gradāciju ar pieaugumu 12,2 procenti. Ministrija, pēc 2023.gada 12.decembra Saskaņošanas sanāksmes ar Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības, Latvijas izglītības vadītāju asociācijas, Latvijas Pašvaldību savienības pārstāvjiem, veica izglītības iestāžu vadītāju zemāko mēneša darba algas likmes izvērtējumu, atbilstoši izglītojamo skaitam, iekļaujoties esošā finansējuma ietvaros.
Risinājuma apraksts
Projektā noteikumu Nr. 445 1.pielikuma 3.tabulā, atbilstoši izglītojamo skaitam iestādē, tika palielināta vispārējās izglītības, profesionālās izglītības, izņemot profesionālo vidējo izglītību, un interešu izglītības iestādes vadītāja, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmas īstenojošas koledžas struktūrvienības vadītāja izglītības iestādē (koledžas struktūrvienībā)zemākā mēneša darba algas likme: vadītājiem ar izglītojamo skaitu no 1001 līdz 3001 un vairāk – par 12,2% (3.tabulas 1. līdz 5. rinda), vadītājiem ar izglītojamo skaitu no 801 līdz 1000 – par 18,8% (3.tabulas 6. rinda), vadītājiem ar izglītojamo skaitu no 501 līdz 800 – par 19,9% (3.tabulas 7. rinda), vadītājiem ar izglītojamo skaitu no 301 līdz 500 – par 19,3% (3.tabulas 8. rinda), vadītājiem ar izglītojamo skaitu no 151 līdz 300 – par 21,5% (3.tabulas 9. rinda), vadītājiem ar izglītojamo līdz 150 – par 23,5% (3.tabulas 10. rinda).
Finanšu līdzekļi minēto izmaiņu īstenošanai tiks nodrošināti valsts budžetā apstiprinātā finansējuma ietvaros.
Problēmas apraksts
Lai ievērotu pedagogu amatu hierarhiju nosakot zemāko mēneša algas likmi izglītības iestāžu vietniekiem un struktūrvienību vadītājiem, jāveic izmaiņas noteikumu Nr. 445 7.punktā, jāaizstāj vārdi "nav zemāka par pedagoga zemāko mēneša darba algas likmi" ar vārdiem "nav zemāka par izglītības metodiķa zemāko mēneša darba algas likmi".
Risinājuma apraksts
Projektā noteikumu Nr. 445 7.punkts izteikts jaunā redakcijā: Vispārējās izglītības, profesionālās izglītības, izņemot profesionālās vidējās izglītības iestādes, un interešu izglītības iestāžu vadītāju vietniekiem mēneša darba algas likmi nosaka izglītības iestādes vadītājs ne mazāk kā 80 procentu apmērā no izglītības iestādes vadītājam šo noteikumu 1. pielikuma 3. tabulā noteiktās zemākās mēneša darba algas likmes, bet struktūrvienību vadītājiem – ne mazāk kā 60 procentu apmērā no izglītības iestādes vadītājam šo noteikumu 1. pielikuma 3. tabulā noteiktās zemākās mēneša darba algas likmes, ievērojot, ka vadītāja vietniekam un struktūrvienības vadītājam mēneša darba algas likme nav zemāka par izglītības metodiķa zemāko mēneša darba algas likmi, ja darba slodze ir 40 stundas nedēļā. Profesionālās vidējās izglītības iestāžu vadītāju vietniekiem un struktūrvienību vadītājiem zemāko mēneša darba algas likmi nosaka izglītības iestādes vadītājs ne mazāk kā 80 procentu apmērā no izglītības iestādes vadītājam šo noteikumu 1. pielikuma 2. tabulā noteiktās zemākās mēneša darba algas likmes, ievērojot, ka vadītāja vietniekam un struktūrvienības vadītājam mēneša darba algas likme nav zemāka par izglītības metodiķa zemāko mēneša darba algas likmi, ja darba slodze ir 40 stundas nedēļā.
Finanšu līdzekļi minēto izmaiņu īstenošanai tiks nodrošināti valsts budžetā apstiprinātā finansējuma ietvaros.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Projekts skatāms vienlaikus ar tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs"" (23-TA-2592) un  tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 477 "Speciālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtība" (23-TA-2673).
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
96 264 993
0
94 351 966
92 632 447
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
96 264 993
0
94 351 966
92 632 447
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
96 264 993
0
94 351 966
92 632 447
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
96 264 993
0
94 351 966
92 632 447
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Projekta finansiālā ietekme skatāma pie MK rīkojumu (23-TA-2320; 23-TA-2331, 23-TA-2334 un 23-TA-2337) projektiem.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Lai nodrošinātu Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa rīkojuma Nr. 226 "Par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim" (turpmāk- grafiks) un Satversmes tiesas 2023.gada 29. jūnija spriedumu lietā Nr. 2022-31-03 izpildi 2024. gadā un turpmāk, ministrija iesniedza prioritārā pasākuma pieteikumu 15_1_H "Pedagogu darba samaksas pieauguma grafika īstenošanas 2.solim no 2024. gada 1. janvāra", paredzot minētā mērķa īstenošanai 2024. gadā un turpmāk 91 312 704 euro.
Savukārt, lai nodrošinātu finansējumu saistībā ar atbalstu pedagogiem, kuri īsteno secīgu pāreju uz mācībām valsts valodā mazākumtautību izglītojamiem pirmsskolas un pamatizglītības pakāpē, ministrija iesniedza prioritārā pasākuma pieteikumu 15_1_P “Lai īstenotu secīgu pāreju uz mācībām valsts valodā”, paredzot, ka papildu nepieciešamais finansējums 2024. gadā ir 4 952 289 euro, 2025. gadā – 3 039 262 euro, 2026. gadā – 1 319 743 euro.
Ministrijas priekšlikumi prioritāro pasākumu īstenošanai iekļauti informatīvā ziņojuma "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024. gadam un budžeta ietvaram 2024.–2026. gadam" 1. pielikumā, kas izskatīts un atbalstīts Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdē.
Tādējādi, kopā papildu piešķirti: 2024. gadā 96 264 993 euro, 2025. gadā – 94 351 966 euro, 2026. gadā – 92 632 447 euro.
Anotācijas pielikumā papildu piešķirtais finansējums valsts budžeta resoru sadalījumā.

Ministrija, pēc 2023.gada 12.decembra saskaņošanas sanāksmes ar Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības, Latvijas izglītības vadītāju asociācijas, Latvijas Pašvaldību savienības pārstāvjiem, veica izglītības iestāžu vadītāju zemāko mēneša darba algas likmes izvērtējumu, atbilstoši izglītojamo skaitam. Attiecīgi tika precizēta noteikumu Nr. 445 1.pielikuma 3.tabulas redakcija – mainīta vispārējās izglītības, profesionālās izglītības, izņemot profesionālo vidējo izglītību, un interešu izglītības iestādes vadītāja, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmas īstenojošas koledžas struktūrvienības vadītāja izglītības iestādē (koledžas struktūrvienībā) zemākā mēneša darba algas likme no 6. līdz 10.ailei. Tāpat tika noteikts, ka vadītāja vietniekam un struktūrvienības vadītājam mēneša darba algas likme nav zemāka par izglītības metodiķa zemāko mēneša darba algas likmi.
Finanšu līdzekļi minēto izmaiņu īstenošanai tiks nodrošināti valsts budžetā apstiprinātā finansējuma ietvaros.
Projekts skatāms vienlaikus ar tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs"" (23-TA-2592) un  tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 477 "Speciālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtība" (23-TA-2673).
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pašvaldības, izglītības iestādes

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Papildus nepieciešamais finansējums projekta īstenošanas nodrošināšanai