21-TA-567: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 26. marta noteikumos Nr. 159 "Noteikumi par meža reproduktīvo materiālu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 26. oktobra Regula (ES) 2016/2031 par aizsardzības pasākumiem pret augiem kaitīgajiem organismiem, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 228/2013, (ES) Nr. 652/2014 un (ES) Nr. 1143/2014 un atceļ Padomes Direktīvas 69/464/EEK, 74/647/EEK, 93/85/EEK, 98/57/EK, 2000/29/EK, 2006/91/EK un 2007/33/EK (turpmāk – Augu veselības regula).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Lai nodrošinātu vesela un kvalitatīva stādāmā materiāla tirdzniecību, Eiropas Savienības apritē visiem stādīšanai paredzētiem augiem atbilstoši Augu veselības regulā noteiktajam ir jābūt augu pasei. Noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 26. marta noteikumos Nr. 159 "Noteikumi par meža reproduktīvo materiālu"" (turpmāk – noteikumu projekts) mērķis ir precizēt noteikumus attiecībā uz augu pasēm, lai spēkā esošos normatīvos aktus saskaņotu ar Augu veselības regulas prasībām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2013. gada 26. marta noteikumu Nr. 159 "Noteikumi par meža reproduktīvo materiālu" (turpmāk – noteikumi Nr. 159) 4. nodaļā noteiktas prasības materiāla (arī ģenētiski modificēta materiāla) tirdzniecībai un izmantošanai, materiāla (arī ģenētiski modificēta materiāla) tirdzniecības un izmantošanas kārtība, kā arī kārtība, kādā tiek noteikts aizliegums pārdot materiālu. Valsts augu aizsardzības dienests atbilstoši noteikumiem Nr. 159 vismaz reizi gadā veģetācijas periodā pārbauda fitosanitārajai kontrolei pakļautā materiāla atbilstību noteikumos un normatīvajos aktos par augu karantīnu noteiktajām prasībām. Ja fitosanitārajai kontrolei pakļautais materiāls atbilst fitosanitārajām prasībām, Valsts augu aizsardzības dienests pieņem lēmumu par atļauju lietot apvienoto etiķeti-augu pasi. Noteikumos Nr. 159 ir noteikts, kādu informāciju saskaņā ar normatīvajiem aktiem par augu karantīnu norāda apvienotajā etiķetē-augu pasē.
Tā kā spēkā ir stājusies Augu veselības regula, nepieciešams saskaņot spēkā esošos normatīvos aktus ar regulā noteiktajām prasībām attiecībā uz augu pasēm. Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumos Nr. 772 "Augu karantīnas noteikumi" (turpmāk – Augu karantīnas noteikumi) ir pārņemtas Augu veselības regulas prasības un tās ir nepieciešams saskaņot ar noteikumos Nr. 159 noteiktajām prasībām, lai būtu skaidra šo normu piemērošana.
Tā kā spēkā ir stājusies Augu veselības regula, nepieciešams saskaņot spēkā esošos normatīvos aktus ar regulā noteiktajām prasībām attiecībā uz augu pasēm. Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumos Nr. 772 "Augu karantīnas noteikumi" (turpmāk – Augu karantīnas noteikumi) ir pārņemtas Augu veselības regulas prasības un tās ir nepieciešams saskaņot ar noteikumos Nr. 159 noteiktajām prasībām, lai būtu skaidra šo normu piemērošana.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd noteikumu Nr. 159 53. punktā noteikts, ka, tirgojot fitosanitārajai kontrolei pakļauto materiālu, piegādātājs etiķetei vai piegādātāja dokumentam pievieno augu pasi saskaņā ar normatīvajiem aktiem par augu karantīnu vai veido apvienoto etiķeti-augu pasi. Saskaņā ar Augu veselības regulas 78. panta prasībām, visiem stādīšanai paredzētajiem augiem jābūt ar augu pasēm. Apvienoto etiķeti-augu pasi vairs neveido, tādēļ šī iespēja ir svītrojama.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu jāprecizē noteikumu Nr. 159 53. punkts nosakot, ka, tirgojot fitosanitārajai kontrolei pakļauto materiālu, piegādātājs etiķetei vai piegādātāja dokumentam pievieno augu pasi saskaņā ar normatīvajiem aktiem par augu karantīnu.
Problēmas apraksts
Šobrīd noteikumu Nr. 159 54. punktā noteiktas prasības apvienotajā etiķetē-augu pasē norādāmajai informācijai saskaņā ar normatīvajiem aktiem par augu karantīnu. Ņemot vērā, ka svītrojama iespēja apvienotās etiķetes-augu pases veidošanai, tad svītrojamas arī prasības par norādāmo informāciju apvienotajā etiķetē-augu pasē.
Noteikumos Nr. 159 nav noteiktas prasības augu pasē norādāmajai informācijai, tādēļ noteikumu projektā noteikumu Nr. 159 54. punkts papildināms ar atsauci uz Augu veselības regulas VII pielikumu, lai jebkura fiziska vai juridiska persona, kas nodarbojas ar meža reproduktīvā materiāla ražošanu, tirdzniecību vai importu, lietotu vienotu augu pases saturu un formātu.
Noteikumos Nr. 159 nav noteiktas prasības augu pasē norādāmajai informācijai, tādēļ noteikumu projektā noteikumu Nr. 159 54. punkts papildināms ar atsauci uz Augu veselības regulas VII pielikumu, lai jebkura fiziska vai juridiska persona, kas nodarbojas ar meža reproduktīvā materiāla ražošanu, tirdzniecību vai importu, lietotu vienotu augu pases saturu un formātu.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu precizēts noteikumu Nr. 159 54. punkts attiecībā uz augu pasē norādāmo informāciju, norādot atsauci uz Augu veselības regulas VII pielikumu.
Problēmas apraksts
Šobrīd noteikumu Nr. 159 55. punktā noteiktas prasības apvienotās etiķetes-augu pases partijas numura piešķiršanai un numura veidošanai. Ņemot vērā, ka svītrojama iespēja apvienotās etiķetes-augu pases veidošanai, tad svītrojamas arī prasības par apvienotās etiķetes-augu pases partijas numura piešķiršanu un veidošanu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā noteikumu Nr. 159 55. punkts svītrojams.
Problēmas apraksts
Šobrīd noteikumu Nr. 159 56. punktā noteiktas prasības piegādātājam attiecībā uz apvienotās etiķetes-augu pases pievienošanu. Ņemot vērā, ka svītrojama iespēja apvienotās etiķetes-augu pases veidošanai, noteikumu projektā precizējams noteikumu Nr. 159 56. punkts, nosakot augu pases drukāšanas un pievienošanas prasības.
Risinājuma apraksts
Lai piegādātājam būtu saprotams, kuras augu karantīnas noteikumu normas attiecas uz augu pases drukāšanu, noteikumu projektā saglabātas spēkā esošās normas, kādiem Valsts augu aizsardzības dienesta lēmumiem ir jābūt pieņemtiem, lai piegādātājs varētu drukāt augu pasi. Noteikumu projektā precizētas noteikumu Nr. 159 56. punktā noteiktās prasības, nosakot, ka piegādātājs var drukāt un pievienot augu pasi, ja Valsts augu aizsardzības dienests saskaņā ar normatīvajiem aktiem par augu karantīnu ir pieņēmis lēmumu par atļauju lietot augu pasi un par atļaujas izsniegšanu piegādātājam drukāt augu pasi, piešķirot augu pases drukātāja kodu un apstiprinot augu pases paraugu.
Noteikumu projekts papildināms ar 56.1 punktu nosakot, ka Latvijā izsniegtajām augu pasēm C elementu – izsekojamības kodu – piešķir un veido saskaņā ar normatīvajiem aktiem par augu karantīnu. Prasības izsekojamības koda piešķiršanai un veidošanai ir noteiktas Augu karantīnas noteikumu 72. un 73. punktā.
Noteikumu projekts papildināms ar 56.1 punktu nosakot, ka Latvijā izsniegtajām augu pasēm C elementu – izsekojamības kodu – piešķir un veido saskaņā ar normatīvajiem aktiem par augu karantīnu. Prasības izsekojamības koda piešķiršanai un veidošanai ir noteiktas Augu karantīnas noteikumu 72. un 73. punktā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- meža reproduktīvā materiāla piegādātāji, kas nodarbojas ar fitosanitārajai kontrolei pakļautā materiāla ražošanu, tirdzniecību vai importu.
Ietekmes apraksts
Administratīvās procedūras nemainās. Vairs nelieto apvienoto etiķeti-augu pasi. Ir atsevišķa augu pase, kuras sastāvā iekļauti četri elementi – A, B, C, D.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32016R2031
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 26.oktobra Regula (ES) 2016/2031 par aizsardzības pasākumiem pret augiem kaitīgajiem organismiem, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 228/2013, (ES) Nr. 652/2014 un (ES) Nr. 1143/2014 un atceļ Padomes Direktīvas 69/464/EEK, 74/647/EEK, 93/85/EEK, 98/57/EK, 2000/29/EK, 2006/91/EK un 2007/33/EK.
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 26.oktobra Regula (ES) 2016/2031 par aizsardzības pasākumiem pret augiem kaitīgajiem organismiem, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 228/2013, (ES) Nr. 652/2014 un (ES) Nr. 1143/2014 un atceļ Padomes Direktīvas 69/464/EEK, 74/647/EEK, 93/85/EEK, 98/57/EK, 2000/29/EK, 2006/91/EK un 2007/33/EK.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas (ES) Nr. 2016/2031 78. pants un 83. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 1. punktā izteiktais noteikumu Nr. 159 53. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā noteikts Regulā.
Regulas (ES) Nr. 2016/2031 83. panta 2., 4. punkts un 5. punkta otrā un trešā daļa
Noteikumu projekta 2. punktā izteiktais noteikumu Nr. 159 54. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā noteikts Regulā.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur valsts normatīvajos aktos noteiktās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010.gada 23.februāra instrukcijai Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektiem".
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts augu aizsardzības dienests, Valsts meža dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Par TAP portāla sadaļā "Sabiedrības līdzdalība" ievietoto noteikumu projektu nav saņemti iebildumi vai priekšlikumi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts augu aizsardzības dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi