Anotācija

25-TA-887: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumos Nr. 802 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.7. specifiskā atbalsta mērķa "Atbalsts ārstniecības personām, kas nodrošina pacientu ārstēšanu sabiedrības veselības krīžu situāciju novēršanai un 14.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi veselības nozarē"" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts pamatojoties uz Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir efektivizēt 9.2.7. specifiskā atbalsta mērķa "Atbalsts ārstniecības personām, kas nodrošina pacientu ārstēšanu sabiedrības veselības krīžu situāciju novēršanai" (turpmāk – 9.2.7. SAM) īstenošanu, paredzot, ka - ja ārstniecības persona veic darbu NMP sniegšanā pirmsslimnīcas posmā, un tai ir noslēgts darba līgums ar Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestu (turpmāk – Dienests), darbavieta var atrasties visā Latvijā, tai skaitā Rīgā, kā arī atbalstāmās darbības tiek īstenotas visā Latvijā, tai skaitā Rīga.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd spēkā esošā 2020. gada 17. decembra Ministru kabineta noteikumu Nr. 802 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.7. specifiskā atbalsta mērķa "Atbalsts ārstniecības personām, kas nodrošina pacientu ārstēšanu sabiedrības veselības krīžu situāciju novēršanai" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 802) redakcija nosaka, ka kompensācijas var saņemt, ja ārstniecības persona sniedz valsts apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus pilnā slodzē Rīgā. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
 Viens no 9.2.7. SAM galvenajiem atbalsta saņēmējiem, kas veido lielu īpatsvaru cilvēkresursu piesaistē veselības aprūpes jomā, ir ārstniecības personas neatliekamās medicīniskās palīdzības (turpmāk - NMP) sniegšanā pirmsslimnīcas posmā.  9.2.7. SAM projekta ietvarā ir piesaistītas 29 (divdesmit deviņas) Dienests ārstniecības personas, kas sniedz veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu pirmsslimnīcas etapā, kas ir 9,09 % no kopējā noteiktā 9.2.7. SAM iznākuma rādītāja.
Šobrīd ir radusies situācija, ka pamatojoties uz valdības doto uzdevumu par efektivitātes pasākumu nepieciešamību valsts budžeta iestādēs  un finansējuma samazināšanu Dienestā, Dienests turpina veikt darba organizācijas izmaiņas, lai esošā personāla un finanšu resursa ietvaros nodrošinātu Latvijas iedzīvotājiem vienlīdzīgas pirmsslimnīcas etapa NMP saņemšanas iespējas, reaģētspēju ikdienā un ārkārtas situācijās, kā arī nodrošinātu vienlīdzīgas iespējas darbiniekiem strādāt dienas un diennakts režīmā, izlīdzinātu atšķirīgo darba intensitāti, nodrošinātu operatīvu un kvalitatīvu neatliekamās medicīniskās palīdzības pakalpojumu pirmsslimnīcas etapā. Dienesta direktora 2024. gada 1. novembra rīkojums Nr. 1-3/2024/416 “Par izmaiņām darba organizācijā” no 2025. gada 1. janvāra paredz:
•         izmaiņas NMP brigāžu darba plānošanā un organizēšanā, proti, NMP brigādes darbinieka darba vieta būs brigāžu atbalsta centrs (turpmāk - BAC) un tajā ietilpstošie NMP punkti. Darbinieks uzsāks un pabeigs darbu saskaņā ar apstiprinātajā darba grafikā noteikto darba vietu (noteiktā darba vietas adresē);
•         izmaiņas atsevišķu BAC NMP brigāžu profilos un darba laikā. Šīs izmaiņas ir atbilstošas Dienesta izvērtēšanas kritērijiem, kas ietver statistiku par iedzīvotāju skaitu un blīvumu konkrētā reģionā, tostarp attiecību starp iedzīvotāju skaitu un brigāžu skaitu NMP punkta apkaimē.

Attiecīgi lielākajai daļai Dienesta NMP brigāžu darbinieku darba organizācijas pārmaiņas ir saistītas ar darba vietas izmaiņām. Līdz šim kā darba vieta bija norādīts konkrēts BAC vai NMP punkts, taču no 2025. gada 1. janvāra visiem NMP brigādēs strādājošajiem darba vieta ir attiecīgais BAC (visa attiecīgā BAC teritorija) un tajā ietilpstošie NMP punkti. Līdz ar to, noslēgtie kompensācijas līgumi 9.2.7. SAM ietvarā neatbilst MK noteikumu Nr. 802 18.2.2. apakšpunktam, kur noteikts, ka šajos MK noteikumos atbalstāmās darbības tiek īstenotas teritorijās Rīgā, kur ir konstatēts ārstniecības personāla trūkums.


 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā darba organizācijas izmaiņas Dienestā, ir nepieciešams veikt grozījumus noslēgtajos kompensācijas līgumos tām ārstniecības personām, kurām mainījās darba vietas juridiskā un faktiskā adrese, tai skaitā, veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas teritorija, proti visa Latvijas teritorija (t.sk. arī Rīgā). Līguma slēdzējiem 9.2.7. SAM projekta ietvarā saglabāsies pilna darba slodze Dienestā. 

Lai nodrošinātu 9.2.7. SAM projektā noslēgto kompensācijas līgumu izpildi un nodrošinātu valsts funkciju nepārtrauktību, sniedzot valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus iedzīvotājiem pirmsslimnīcu etapā, ir nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 802 atbilstoši Dienesta reorganizācijas nosacījumiem. Ar MK noteikumu Nr. 802 grozījumiem nepieciešams noteikt, ka - ja ārstniecības persona veic darbu NMP sniegšanā pirmsslimnīcas posmā, un tai ir noslēgts darba līgums ar Dienestu, darbavieta var atrasties Rīgā un ārpus Rīgas, kā arī atbalstāmās darbības tiek īstenotas Rīgā un ārpus Rīgas. Attiecīgi, ar plānotajiem grozījumiem MK noteikumos Nr. 802, tiks saglabāta un nodrošināta 9.2.7. SAM mērķa īstenošana, tai skaitā neradīs cilvēkresursu trūkumu valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanā, kā arī netiks būtiski ietekmētas Latvijas iedzīvotāju veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas iespējas pirsmsslimnīcu etapā.

Paralēli šiem MK noteikumu grozījumiem, tiks veikti grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 21. marta noteikumos Nr. 158 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot pieejamību ārstniecības un ārstniecības atbalsta personām, kas sniedz pakalpojumus prioritārajās veselības jomās iedzīvotājiem, kas dzīvo ārpus Rīgas" īstenošanas noteikumi", ka Dienesta darbinieku darba vieta ir visa Latvija. 

Ņemot vērā, ka 9.2.7. SAM projekts ir noslēdzies un MK noteikumu grozījumi attiecas uz periodu pēc projekta beigām, šie grozījumi uzskatāmi par nebūtiskiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Tiesību akta projekts nemaina 9.2.7. SAM pieejamo finansējumu, līdz ar to tam nav ietekmes uz 9.2.7. SAM budžetu.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekts jau ir beidzies, grozījumi uzskatāmi par nebūtiskiem

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi