25-TA-33: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 444 "Zvērināta tiesu izpildītāja veiktās dokumentu piegādes noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2020/1784 (2020. gada 25. novembris) par tiesas un ārpustiesas civillietu vai komerclietu dokumentu izsniegšanu dalībvalstīs (“dokumentu izsniegšana”) (pārstrādāta redakcija) (turpmāk – Regula Nr. 2020/1784)
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ar Ministru kabineta noteikumu projektu tiek precizēti Ministru kabineta 2012. gada 26. jūnija noteikumi Nr. 444 "Zvērināta tiesu izpildītāja veiktās dokumentu piegādes noteikumi" (turpmāk – noteikumi Nr. 444), lai tajos ietverto regulējumu saskaņotu ar Regulu Nr. 2020/1784
Spēkā stāšanās termiņš
01.05.2025.
Pamatojums
No 2025. gada 1. maija Eiropas Komisijas projekta ietvaros izstrādātā E-pierādījumu platforma jeb eEvidence ir jāizmanto starptautiskās sadarbības procesam civiltiesību jomā.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Noteikumi Nr. 444 nosaka kārtību, kādā veicama tiesas un ārpustiesas dokumentu izsniegšana Latvijā starptautiskās civilprocesuālās sadarbības ietvaros, kā arī kārtību, kādā sedzami ar šādu dokumentu izsniegšanu saistītie izdevumi, un Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes izdevumu, kas saistīti ar ārvalsts dokumentu saņēmējas iestādes funkcijas veikšanu, apmēru. Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome darbojas kā centrālā iestāde, kas saņem ārvalstu dokumentu izsniegšanas lūgumus un nodod tos tālāk zvērinātiem tiesu izpildītājiem atbilstoši piekritības noteikumiem. Papildus grozījumi ir nepieciešami, lai uzlabotu dokumentu izsniegšanas efektivitāti un pielāgotu regulējumu digitālajai videi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Eiropas Komisijas projekta ietvaros ir izstrādāta E-pierādījumu platforma jeb eEvidence, kuras mērķis ir nodrošināt programmatūru pierādījumu apmaiņai elektroniski drošā veidā starp Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm. No 2025. gada 1. maija platforma ir jāizmanto starptautiskās sadarbības procesam civiltiesību jomā, tai skaitā, tiesas un ārpustiesas civillietu un komerclietu dokumentu piegādei. Pašlaik spēkā esošie noteikumi neparedz detalizētu kārtību, kādā notiek dokumentu piegāde, ja lūgums saņemts E-pierādījumu platformā.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu tiek precizēti noteikumi Nr. 444, lai tajos ietverto regulējumu saskaņotu ar Regulu 2020/1784. Lai uzlabotu un paātrinātu izsniegšanai paredzētu tiesas un ārpustiesas civillietu un komerclietu dokumentu savstarpēju pārsūtīšanu starp pusēm, kas atrodas dažādās Eiropas Savienības dalībvalstīs, un nodrošinātu atbilstošu dokumentu adresāta aizsardzību un mazinātu atšķirības dalībvalstu procesuālajos noteikumos dokumentu izsniegšanas jomā, regulējums paredz E-pierādījumu platformas izmantošanu, kā arī nosaka elektronisko dokumentu piegādi.
Situācijā, kad ārvalsts dokumentu izsniegšanas lūgums tiek saņemts E-pierādījumu platformā, Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome pieņem saņemto lūgumu un nosūta to attiecīgajam zvērinātam tiesu izpildītājam kopā ar izsniedzamo dokumentu, norādot termiņu, kādā ārvalsts dokuments izsniedzams. Tāpat Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes kompetencē regulas Nr. 2020/1784 I pielikuma K veidlapā paredzētā dokumentu izsniegšanas vai neizsniegšanas apliecinājuma aizpildīšana un nosūtīšana ārvalsts kompetentajai iestādei, ja ārvalsts dokumentu izsniegšanas lūgums saņemts E-pierādījumu platformā.
Vienlaikus grozījumi paredz iespēju iesniegt piegādājamos dokumentus elektroniski, tādā veidā atsakoties no prasības bez acīmredzama pamatojuma pieprasīt iesniedzēja obligātu personisku ierašanos zvērināta tiesu izpildītāja birojā un iesniegt personu apliecinošu dokumentu kopijas. Regulējums paredz, ka iesniedzējs norāda dokumenta piegādes adresi vai elektroniskā pasta adresi. Gadījumā, ja iesniedzējam nav zināma adresāta e-adrese – persona norāda lūgumu piegādāt dokumentu uz e-adresi un zvērinātam tiesu izpildītājam ir pienākums to noskaidrot.
Tāpat ar grozījumiem tiek paredzēta pāreja uz elektroniski sagatavotu un parakstītu aktu par dokumentu piegādi. Papīra formas akts personai tiek izsniegts tikai pēc iesniedzēja lūguma.
Situācijā, kad ārvalsts dokumentu izsniegšanas lūgums tiek saņemts E-pierādījumu platformā, Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome pieņem saņemto lūgumu un nosūta to attiecīgajam zvērinātam tiesu izpildītājam kopā ar izsniedzamo dokumentu, norādot termiņu, kādā ārvalsts dokuments izsniedzams. Tāpat Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes kompetencē regulas Nr. 2020/1784 I pielikuma K veidlapā paredzētā dokumentu izsniegšanas vai neizsniegšanas apliecinājuma aizpildīšana un nosūtīšana ārvalsts kompetentajai iestādei, ja ārvalsts dokumentu izsniegšanas lūgums saņemts E-pierādījumu platformā.
Vienlaikus grozījumi paredz iespēju iesniegt piegādājamos dokumentus elektroniski, tādā veidā atsakoties no prasības bez acīmredzama pamatojuma pieprasīt iesniedzēja obligātu personisku ierašanos zvērināta tiesu izpildītāja birojā un iesniegt personu apliecinošu dokumentu kopijas. Regulējums paredz, ka iesniedzējs norāda dokumenta piegādes adresi vai elektroniskā pasta adresi. Gadījumā, ja iesniedzējam nav zināma adresāta e-adrese – persona norāda lūgumu piegādāt dokumentu uz e-adresi un zvērinātam tiesu izpildītājam ir pienākums to noskaidrot.
Tāpat ar grozījumiem tiek paredzēta pāreja uz elektroniski sagatavotu un parakstītu aktu par dokumentu piegādi. Papīra formas akts personai tiek izsniegts tikai pēc iesniedzēja lūguma.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts attiecas uz iesniedzējiem un dokumentu adresātiem. Dokumenti iesniedzami zvērinātam tiesu izpildītājam elektroniski, kā arī tie var tikt izsniegti to adresātam uz elektronisko pasta adresi un ar e-adreses starpniecību. Ministru kabineta noteikumu projekts attiecas uz iesniedzējiem un dokumentu adresātiem. Dokumenti iesniedzami zvērinātam tiesu izpildītājam elektroniski, kā arī tie var tikt izsniegti to adresātam uz elektronisko pasta adresi un ar e-adreses starpniecību.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz juridiskām personām – iesniedzējiem un dokumentu adresātiem. Dokumenti iesniedzami zvērinātam tiesu izpildītājam elektroniski, kā arī tie var tikt izsniegti to adresātam uz elektronisko pasta adresi un ar e-adreses starpniecību. Juridiskām personām ar noteikumu projektu netiek noteikts papildu administratīvais slogs.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32020R1784
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2020/1784 (2020. gada 25. novembris) par tiesas un ārpustiesas civillietu vai komerclietu dokumentu izsniegšanu dalībvalstīs (“dokumentu izsniegšana”) (pārstrādāta redakcija)
Apraksts
Ar Ministru kabineta noteikumu projektu noteikumos Nr. 444 tiek veikti grozījumi, lai tajos ietverto regulējumu saskaņotu ar Regulu Nr. 2020/1784.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2020/1784 (2020. gada 25. novembris) par tiesas un ārpustiesas civillietu vai komerclietu dokumentu izsniegšanu dalībvalstīs (“dokumentu izsniegšana”) (pārstrādāta redakcija)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
19. pants
Ministru kabineta noteikumu projekta 11. un 13 punkts (ar kuru noteikumi Nr. 444 tiek papildināti ar III.1 nodaļu un 14.1 punktu).
Pārņemtas pilnībā
Nē
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Nav attiecināms.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav attiecināms.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts skar zvērinātu tiesu izpildītāju darbības organizatoriskos jautājumus un procesuālo kārtību, uzlabojot dokumentu piegādes mehānismus un pielāgojot tos digitālajai videi. Grozījumi neietekmē privātpersonu tiesības vai pienākumus būtiskā veidā, bet gan vienkāršo un modernizē procesu, padarot to efektīvāku. Turklāt piedāvātās izmaiņas ir tieši saistītas ar Eiropas Savienības tiesību aktu prasību ieviešanu, kas jau ir obligātas un neprasa papildu apspriešanu nacionālā līmenī.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Jā
Grozījumi paredz veikt dokumentu piegādi, izmantojot elektroniskas izsniegšanas līdzekļus, tas ir, elektroniskā pasta adresi un e-adresi.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
