Anotācija

24-TA-1719: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā" 1.1.1.2. pasākuma "RIS3 pētniecības un inovācijas centri" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā” 1.1.1.2. pasākuma “RIS3 pētniecības un inovācijas centri” īstenošanas noteikumi" (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas  iniciatīvas un saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt 1.1.1.2. pasākuma “RIS3 pētniecības un inovācijas centri” īstenošanas nosacījumus, lai atbalstītu tādas pētniecības infrastruktūras izveidi, pilnveidi vai attīstību, kas zinātniskajā institūcijā veicina izcilības centra attīstību kādā vai vairākās no Latvijas viedās specializācijas stratēģijas (turpmāk – RIS3) jomām atbilstoši zinātniskās institūcijas sniegumam un stratēģiskajai specializācijai, paredzot Latvijas inovācijas sistēmas kapacitātes palielināšanu atbilstoši RIS3 stratēģijai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.–2027. gadam (turpmāk – NAP2027) iezīmē, ka attīstītās valstis stratēģiski investē pētniecībā un attīstībā (P&A), lai stimulētu inovācijās balstītu ekonomikas izaugsmi. Latvijas valsts budžeta investīcijas P&A ir vienas no zemākajām Eiropas Savienībā, kā rezultātā nav iespējams nodrošināt nacionālās attīstības mērķu sasniegšanai nepieciešamo zināšanu apjomu un to pārnesi izglītībā un nozarēs. Klimata pārmaiņas, ģeopolitiskās situācijas pārmaiņas, augsta nevienlīdzība, straujā tehnoloģiju attīstība un pieaugošā migrācija rada Latvijas sabiedrībai un drošībai jaunus izaicinājumus, kuru risināšanai ir nepieciešams ieguldījums P&A.
Starptautiskā sadarbība un iesaiste pasaules zinātnes un inovācijas norisēs ir priekšnosacījums Latvijas zinātnes izcilībai, piekļuvei jaunām zināšanām un resursiem, kā arī Latvijas reputācijai kā valstij ar attīstītu ekonomiku un uzticamām, spējīgām pētniecības organizācijām un uzņēmumiem. Lai nostabilizētu savu vietu un lomu pasaules zinātnē, iesaistītos inovācijas procesos, Latvijas zinātnei ir būtiski palielinot zinātnes ekselenci, pētnieku skaitu, speciālistu mobilitāti, patentu un sadarbības projektu apjomu un kopīgu pētniecības un inovācijas darbu ar privāto sektoru, citu valstu partneriem un diasporu. NAP 2027 nosaka uzdevumu Nr.143 “Zinātnes izcilības stiprināšana sabiedrības izaicinājumu risināšanai, attīstot un koplietojot nacionālas nozīmes pētniecības infrastruktūru un stratēģiski iesaistoties, tai skaitā iesaistot diasporas zinātniekus, (līdzfinansēšana, pārfinansēšana, papildinošās darbības) Eiropas un pasaules pētniecības un inovāciju iniciatīvās un pasākumos, kas stiprina P&A sistēmas konkurētspēju un starptautisko atvērtību”.
Arī Zinātnes, tehnoloģijas attīstības un inovācijas pamatnostādnes 2021.–2027. gadam[1] (turpmāk – ZTAIP2027) kā vienu no būtiskākajiem risināmajiem jautājumiem izvirza zināšanu un tehnoloģiju pārneses un inovācijas attīstīšanu. ZTAIP2027 rīcības plāns 2021. - 2024.gadam paredz īstenot 1.2.1.1. pasākumu "Attīstīt un izveidot RIS3 pētniecības un inovācijas izcilības centrus saskaņā ar ESFRI pieeju un platformu standartiem, investējot zinātnisko institūciju P&I infrastruktūras attīstīšanā atbilstoši specializācijas kompetencēm, tostarp demonstrācijas un testēšanas risinājumiem, sadarbības un tīklošanās pasākumos RIS3 specializācijas jomu izaugsmei, balstoties starptautiska līmeņa pētniecības izcilībā un starptautiskos sadarbības tīklos", kura darbības uzdevums ir sekmēt sadarbību un efektīvu zināšanu un tehnoloģiju pārnesi starp augstskolām, zinātniskajiem institūtiem, uzņēmumiem, publisko pārvaldi, cita starpā, nodrošinot pētniecības infrastruktūru pieejamību un koplietošanu nacionālā un starptautiskā mērogā, un sniedz ieguldījumu vairāku rezultātu rādītāju sasniegšanā, piemēram, palielinājies finansējuma īpatsvars pētniecībai un attīstībai (% no iekšzemes kopprodukta (turpmāk - IKP)), nodarbināto zinātnisko darbinieku īpatsvars (%) kopējā nodarbināto skaitā (pilna laika ekvivalenta (turpmāk - PLE) izteiksmē), Latvijas pozīcija Eiropas inovāciju rādītājā (EIS) un citos ZTAIP2027 noteiktajos rezultātu rādītājos.
2019. gadā “Technopolis Group” veiktā Zinātnisko institūciju darbības starptautiskā novērtējuma [2] ietvaros ir vērtēta institūciju pētniecības vide un infrastruktūra, un institūcijām ir sniegtas rekomendācijas par pētniecības infrastruktūras attīstību un koplietošanu. Izvērtējums norāda, ka šķērslis pilnvērtīgam infrastruktūras lietojumam ir nepietiekams kvalificēta personāla skaits un stratēģiskas vīzijas trūkums. Nākamo Zinātnisko institūciju darbības starptautisko novērtējumu paredzēts īstenot 2025. gadā.
2023. gadā “Fidea” veiktais Latvijas pētniecības infrastruktūras kartējumā [3] konstatēts, ka kopumā Latvijas pētniecības infrastruktūra ir moderna vai līdzvērtīga citu nozares institūciju infrastruktūrai, un ka lietojuma ziņā infrastruktūra nav pārslogota; aptuveni 65% identificētās infrastruktūras ir unikāla Latvijas līmenī, un arī pārklāšanās gadījumos aparatūrai ir dažādi lietojumi un tehniskās specifikācijas. Kartējuma ietvaros ir identificētas arī nepilnības infrastruktūras pārvaldībā, tostarp lietojuma uzskaitē un infrastruktūras pārvaldības informācijas tehnoloģiju risinājumos.
Pētniecības infrastruktūras kartējumā ir aprakstītas potenciālas centrālās (core) pētniecības infrastruktūras īpašības, tostarp mērķēta infrastruktūras pārvaldība un uzturēšana, kas nav atkarīga no pētniecības projektiem, kvalitātes vadības sistēma, atvērtība un pietiekama kapacitāte ārējiem lietotājiem, spēja sniegt nepieciešamās konsultācijas un apmācības, kā arī dalība tematiski atbilstošos starptautiskos pētniecības tīklos.
[1] Apstiprinātas ar Ministra kabineta 2021.gada 14.aprīļa rīkojumu Nr.246. Pieejamas: https://likumi.lv/ta/id/322468-par-zinatnes-tehnologijas-attistibas-un-inovacijas-pamatnostadnem-2021-2027-gadam
[2] Atbilstoši Zinātniskās darbības likuma 41. panta trešajai daļai, zinātnisko institūciju darbības starptautiskais novērtējums, saskaņā ar normatīvo regulējumu, tiek veikts reizi 6 gados, lai novērtētu Latvijā reģistrēto zinātnisko institūciju darbību galvenajos kritērijos: Pētniecības kvalitāte, Ietekme uz zinātnes nozari, Ekonomiskā ietekme, Sociālā ietekme, Pētniecības vide un infrastruktūra, Attīstības potenciāls. Vairāk informācijas: https://www.izm.gov.lv/lv/zinatnisko-instituciju-starptautiskais-novertejums
[3] Kartējuma rezultāti pieejami Izglītības un zinātnes ministrijas mājaslapā: https://www.izm.gov.lv/lv/nacionalas-zinatniskas-infrastrukturas-kartejums-un-analize-2023
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2023.gada beigās ir noslēgusies pētniecības infrastruktūras ieguldījumu programma, kas ir īstenota Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas perioda Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.4. pasākuma "Pētniecības infrastruktūras attīstīšana Viedās specializācijas jomās un zinātnisko institūciju institucionālās kapacitātes stiprināšana"      ietvaros. 1.1.1.4. pasākuma "Pētniecības infrastruktūras attīstīšana Viedās specializācijas jomās un zinātnisko institūciju institucionālās kapacitātes stiprināšana" ietvaros laika posmā no 2017. gada līdz 2024. gadam tika īstenoti 14 zinātnisko institūciju projekti par kopējo finansējumu 133.5 milj. euro apmērā (viens no projektiem tiks pabeigts 2024.gadā kā nefunkcionējošais projekts, kas 2024.gada izmaksas sedz no saviem līdzekļiem). Projektu īstenošanas rezultātu zinātniskās institūcijas atbilstoši ar Izglītības un zinātnes ministriju saskaņotajā institūcijas attīstības stratēģijā (zinātniskās institūcijas attīstības un resursu konsolidācijas vidējā termiņa stratēģija, kas izstrādāta atbilstoši 2019. gadā veiktā zinātnisko institūciju darbības starptautiskā novērtējuma rekomendācijām, analizējot Latvijas zinātnes situāciju saistībā ar Eiropas Savienības Kopīgo pētniecības telpu un sadarbību pētniecībā, Latvijas viedās specializācijas stratēģijas mērķiem) noteiktajam ieviesušas zinātniskās institūcijas pārvaldības, tai skaitā rezultātu vadības, cilvēkresursu un pētniecības resursu pārvaldības uzlabojumus, kā arī tika nodrošināts, ka 3978 pētnieki (jeb 2246 pētnieki PLE izteiksmē) strādā uzlabotos pētniecības infrastruktūras objektos.
2023. gadā “Fidea” veiktais pētniecības infrastruktūras kartējums rekomendē turpmākus ieguldījumus pētniecības infrastruktūrā veikt zinātnisko institūciju līmenī, un piedāvā dažādas iespējamās prioritātes, tostarp 1) aizstāt novecojušu vai nekonkurētspējīgu aprīkojumu, pamatojot investīcijas ietekmi uz konkurētspēju nozarē, 2) pakāpeniski audzēt infrastruktūras kapacitāti sasaistē ar institūcijas pētniecības attīstības plānu; 3) attīstīt stratēģisku pētniecības virzienu vai pakalpojumus; 4) attīstīt starptautiski konkurētspējīgu pētniecības un privātā sektora sadarbību; 5) attīstīt kopīgas pētniecības infrastruktūras platformas.
Lai nodrošinātu tālāku atbalstu pētniecības infrastruktūras attīstībai, ir nepieciešams pēc iespējas ātrāk uzsākt 1.1.1.2. pasākuma "RIS3 pētniecības un inovāciju centri" (turpmāk – 1.1.1.2. pasākums) īstenošanu, lai zinātniskajās institūcijās atbalstītu pētniecības infrastruktūras attīstību, veicinot zinātniskās institūcijas kā izcilības centra attīstību kādā vai vairākās no Latvijas viedās specializācijas stratēģijas (turpmāk – RIS3) jomām atbilstoši institūcijas sniegumam un stratēģiskajai specializācijai, tādējādi paredzot Latvijas inovācijas sistēmas kapacitātes palielināšanu atbilstoši RIS3 stratēģijai.
Risinājuma apraksts
1.1.1.2. pasākuma mērķis atbilst:
1) NAP2027 prioritātes "Zināšanas un prasmes personības un valsts izaugsmei" rīcības virzienam “Zinātnes izcilība sabiedrības attīstībai, tautsaimniecības izaugsmei un drošībai” un nodrošinās virzību uz mērķi “Zinātnes izcilība sabiedrības attīstībai, tautsaimniecības izaugsmei un drošībai”, kā arī veicinās NAP2027 indikatoru Nr.133, Nr.134, Nr.135, Nr.136 un Nr.137 mērķa vērtības sasniegšanu [1];
2) ZTAIP2027 1. mērķa „ Attīstīt pētniecības izcilību un starptautisko sadarbību” 1.2. rīcības virziena „ P&A infrastruktūra pētniecības izcilībai un inovācijai” 1.2.1. uzdevumam „ Attīstīt izcilību, starpnozaru un starptautisko sadarbību un augstākās izglītības un pētniecības kvalitāti veicinošu pētniecības (t.sk. digitālo) infrastruktūru RIS3 pētniecības un inovācijas izcilības centru ietvaros un veicināt to koplietošanu nacionālā mērogā, tādējādi paaugstinot Latvijas pētniecības redzamību un sadarbības iespējas starptautiskā mērogā”.  Līdz ar to 1.1.1.2. pasākums sekmēs ZTAIP2027 noteiktā 1.politikas rezultāta „Attīstīta pētniecības izcilība, kapacitāte un starptautiskā sadarbība” 1.rezultatīvā rādītāja „Finansējuma īpatsvars pētniecībai un attīstībai, % no IKP”, 6.1. rezultatīvā rādītāja "Starptautiskās citējamības datubāzēs iekļauto Latvijas zinātnisko publikāciju skaits gadā (SCOPUS)" un 6.2. rezultatīvā rādītāja "Starptautiskās citējamības datubāzēs iekļauto Latvijas zinātnisko publikāciju skaits gadā (Web of Science)" , un  sekmēs 2.politikas rezultāta "Palielināta inovācijas kapacitāte, zināšanu un pētniecības sociālā un ekonomiskā vērtība" 10.rezultatīvā rādītāja "Latvijas pozīcija Eiropas inovāciju rādītājā (EIS)" un 13.rezultatīvā rādītāja "Ieguldījumi P&A uz 1 zinātnisko darbinieku PLE izteiksmē, % no vidējā ES-27 rādītāja" mērķa vērtību sasniegšanā.

Noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā īsteno 1.1.1.2. pasākumu, prasības projekta iesniedzējam un sadarbības partneriem, sasniedzamo mērķi un rādītājus, atbalstāmās darbības, izmaksu attiecināmības nosacījumus, projekta īstenošanas nosacījumus, kā arī pieejamo finansējuma apmēru.

1.1.1.2. pasākuma mērķis ir atbalstīt tādas pētniecības infrastruktūras izveidi, pilnveidi vai attīstību, kas zinātniskajā institūcijā veicina izcilības centra attīstību kādā vai vairākās no RIS3 jomām atbilstoši institūcijas sniegumam un stratēģiskajai specializācijai, paredzot Latvijas inovācijas sistēmas kapacitātes palielināšanu atbilstoši RIS3 stratēģijai.

1.1.1.2. pasākuma ietvaros tiek atbalstīti pētniecības infrastruktūras attīstības projekti, kas veic mērķētus ieguldījumus zinātniskās institūcijas kas sniedz ieguldījumu Latvijas viedās specializācijas stratēģijas noteikto tautsaimniecības transformācijas virzienu un izaugsmes prioritāšu īstenošanā un specializācijas jomu attīstībā: 
1) zināšanu ietilpīga bioekonomika;
2) biomedicīna, medicīnas tehnoloģijas, farmācija;
3) fotonika un viedie materiāli, tehnoloģijas un inženiersistēmas;
4) viedā enerģētika un mobilitāte;
5) informācijas un komunikācijas tehnoloģijas. [1]
1.1.1.2. pasākuma mērķa grupa ir valsts zinātniskās institūcijas un to pētniecībā nodarbinātais (zinātniskais un zinātnes tehniskais) personāls.

1.1.1.2. pasākums tiks īstenots ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.

Projekta iesniedzēji 1.1.1.2. pasākuma ietvaros ir Latvijas Republikas zinātnisko institūciju reģistrā reģistrētas valsts zinātniskās institūcijas, kuru stratēģiskā specializācija atbilst vismaz vienai no RIS3 jomām un kuras ir saņēmušas vidējo svērto vērtējumu vismaz “3” 2019.gada Zinātnisko institūciju starptautiskā izvērtējumā. Pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas projekta iesniedzējs ir finansējuma saņēmējs.  Gadījumos, kuros projekta īstenotājs ir universitāte, kuras institūts ir atvasināta publiska persona, institūts ir sadarbības partneris projekta īstenošanā.

1.1.1.2. pasākuma ietvaros atbalstu pētniecības infrastruktūrai plānots sniegt, ja projekta iesniegumā ir pamatots, ka pētniecības infrastruktūra:
A.      sniedz ieguldījumu Latvijas viedās specializācijas stratēģijas mērķu sasniegšanā ekonomikas transformācijas procesā;
B.      atbilst zinātniskās institūcijas izstrādātajai un ar Izglītības un zinātnes ministriju un attiecīgās nozares ministriju (ja attiecināms) saskaņotajai attīstības stratēģijai līdz 2027. gadam (vai ilgāk) un tajā iekļautajai vidēja termiņa pētniecības programmai, kurā tai skaitā norādīta informācija par zinātniskās institūcijas plānoto cilvēkresursu un pētniecības infrastruktūras attīstību;
C.      nodrošina sinerģiju un papildinātību ar ES struktūrfondu 2014.–2020. gada plānošanas perioda "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.4. pasākuma "P&A infrastruktūras attīstīšana Viedās specializācijas jomās un zinātnisko institūciju institucionālās kapacitātes stiprināšana" ietvaros veiktajiem ieguldījumiem pētniecības infrastruktūras modernizācijā, kā arī citiem ieguldījumiem pētniecības infrastruktūras modernizācijai un pilnveidei;
D.      nodrošina atvērtu un nediskriminējošu piekļuvi pētniecības infrastruktūras resursiem citām zinātniskajām institūcijām, uzņēmējdarbības sektora pārstāvjiem un citiem interesentiem, tai skaitā ārvalstu institūcijām, kas veic pētniecisko darbību zinātniskās institūcijas pārstāvētajās vai saistītajās zinātnes nozarēs;
E.      pētniecības infrastruktūras attīstību pamato izstrādātā sociāli ekonomiskā analīze, kas pamato ekonomisko ietekmi un ieguldījumu tehnoloģiju pārneses atbalstam un zināšanu pārnesei uz tautsaimniecību;
F.  lai novērstu ieguldījumu dublēšanos un nodrošinātu investīcijas mērķētu atbalstu RIS3 izcilības centru attīstībā, projekta iesniedzējs izstrādā un ar Izglītības un zinātnes ministriju saskaņo zinātniskās infrastruktūras attīstības plānu, kurā:
uzskaitīta visa projektā iegādājamā infrastruktūra vai aparatūra, kuras iegāde pārsniedz 100 000 euro vai 10% projekta kopsummas;
pamatota attīstāmās infrastruktūras nozīme institūcijas attīstības stratēģijas mērķu sasniegšanā stratēģiskās specializācijas jomās;
pamatota ieguldījumu atbilstība 2019. gada zinātnisko institūciju darbības starptautiskā novērtējuma rekomendācijām;
pamatota ieguldījumu atbilstība 2023. gada zinātniskās infrastruktūras kartējuma rekomendācijām.
Ja Izglītības un zinātnes ministrija, izvērtējot pētniecības infrastruktūras attīstības plānu, secina, ka to nepieciešams precizēt, Izglītības un zinātnes ministrija informē finansējuma saņēmēju par nepieciešamajiem precizējumiem un atkārtota pētniecības infrastruktūras plāna iesniegšanas kārtību un termiņiem.

Pasākuma ietvaros var īstenot šādus projektus:
ar saimniecisku darbību nesaistītu projektu;
kombinēta atbalsta projektu, kuru veido:
ar saimniecisku darbību nesaistīta projekta daļa, uz kuru attiecināmi ar saimniecisku darbību nesaistīta projekta nosacījumi;
ar saimniecisku darbību saistīta projekta daļa, kuras ietvaros modernizēto infrastruktūru tās amortizācijas periodā izmanto pētniecības organizācijas saimnieciskajā pamatdarbībā.
1.1.1.2.pasākumam plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 42 468 679 euro (tostarp elastības finansējums – 6 698 385 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums – 36 098 377 euro (tostarp elastības finansējums – 5 693 628 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums – 6 370 302 euro (tostarp elastības finansējums – 1 004 757 euro).
Ņemot vērā elastības finansējumu 1.1.1.2. pasākuma īstenošanai pieejamo kopējo finansējumu plāno ne vairāk kā 35 770 294 euro apmērā, ko veido ERAF finansējums 30 404 749 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējums 5 365 545 euro apmērā, bet kuru atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt palielināt uz 1.1.1.2. pasākumam plānoto kopējo attiecināmo finansējuma apmēru.

Katram projekta iesniedzējam pieejamais kopējais attiecināmais finansējums noteikts, pamatojoties uz zinātniskās institūcijas pētniecisko kapacitāti proporcionāli projekta iesniedzējam un tā projekta sadarbības partneriem 2023. gadā piešķirtajam zinātniskās darbības bāzes finansējumam.

1.1.1.2. pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31.decembrim sasniedzami šādi iznākuma un nacionālie rādītāji:
1) Atbalstītajos pētniecības objektos strādājošie pētnieki, pilna laika ekvivalenta izteiksmē– 755;
2) Pētniecības un inovāciju aprīkojuma nominālā vērtība – 31 851 509 euro;
3) finansējuma  saņēmēja īstenoto Eiropas Savienības Ietvara programmas pētniecības un attīstības projektu, citu starptautisku pētniecības un attīstības pētījumu projektu un Latvijas valsts budžeta finansēto, zinātniskās institūcijas konkursa kārtībā iegūto pētniecības un attīstības projektu finansējums šiem projektiem – 122 972 403 euro;
4) finansējuma saņēmēja iepriekšējos trijos finansēšanas periodos pētniecības un attīstības līgumdarbu iegūtais finansējums, tai skaitā pētniecības un attīstības līgumdarbi ar komersantiem, publiskām personām (piemēram, valsts, pašvaldība, valsts augstskola, valsts zinātniskais institūts) un citiem pasūtītājiem (piemēram, fiziska persona, biedrība, nodibinājums) un ieņēmumi no intelektuālā īpašuma tiesību nodošanas, kā arī finansējums, ko zinātniskā institūcija ieguvusi no starptautiskajiem pētniecības un attīstības līgumdarbiem – 73 923 868 euro.
Katram projekta iesniedzējam rādītāja “Pētniecības un inovāciju aprīkojuma nominālā vērtība” sasniedzamā vērtība noteikta proporcionāli projekta finansējumam kā daļai no investīcijas kopsummas.
Katram projekta iesniedzējam rādītāja “Atbalstītajos pētniecības objektos strādājošie pētnieki” sasniedzamā vērtība noteikti proporcionāli institūcijas zinātniskajam un zinātnes tehniskajam personālam pilna laika ekvivalenta izteiksmē, atbilstoši nesenākajam pieejamajam Centrālajai statistikas pārvaldei iesniegtajam institūcijas Zinātniskās institūcijas gada pārskatam.
Katram projekta iesniedzējam rādītāju “finansējuma  saņēmēja īstenoto Eiropas Savienības Ietvara programmas pētniecības un attīstības projektu, citu starptautisku pētniecības un attīstības pētījumu projektu zinātniskās institūcijas konkursa kārtībā iegūto pētniecības un attīstības projektu finansējums šiem projektiem” un “finansējuma saņēmēja pētniecības un attīstības līgumdarbu iegūtais finansējums, tai skaitā pētniecības un attīstības līgumdarbi ar komersantiem, publiskām personām (piemēram, valsts, pašvaldība, valsts augstskola, valsts zinātniskais institūts) un citiem pasūtītājiem (piemēram, fiziska persona, biedrība, nodibinājums) un ieņēmumi no intelektuālā īpašuma tiesību nodošanas, kā arī finansējums, ko zinātniskā institūcija ieguvusi no starptautiskajiem pētniecības un attīstības līgumdarbiem” sasniedzamās vērtības noteiktas, balstoties zinātniskās darbības bāzes finansējuma aprēķinā izmantotajos datos par zinātnisko institūciju piesaistīto starptautisko konkurences finansējumu un līgumpētījumu un intelektuālā īpašuma tiesību nodošanas finansējumu.

Pasākuma ietvaros Kohēzijas politikas fondu vadības un informācijas sistēmā finansējuma saņēmējs uzkrāj šādus RIS3 rādītājus katrā no RIS3 jomām sadalījumā pa labuma guvēju veidiem (norāda pētniecības organizāciju):
1) tehniski ekonomiskā priekšizpēte (pētniecības un attīstības izdevumu apjoms, euro);
2) kapitālizdevumi – ēkas, iekārtas, intelektuālā īpašuma tiesības, datoru programmatūra (pētniecības un attīstības izdevumu apjoms, euro);
3) pētniecības un attīstības izdevumu apjoms – publiskais finansējums (euro);
4) pētniecības un attīstības izdevumu apjoms – privātās investīcijas (euro);
5) iesaistītais zinātniskais personāls (tai skaitā jaunie zinātnieki, maģistranti, doktoranti un doktora grāda pretendenti, skaits);
6) iesaistītais zinātniskais personāls (tai skaitā jaunie zinātnieki, maģistranti, doktoranti un doktora grāda pretendenti, pilna laika ekvivalents);
7) iesaistītais zinātnes tehniskais personāls (tai skaitā jaunie zinātnieki, maģistranti, doktoranti un doktora grāda pretendenti, skaits);
8) iesaistītais zinātnes tehniskais personāls (tai skaitā jaunie zinātnieki, maģistranti, doktoranti un doktora grāda pretendenti, pilna laika ekvivalents).
Tāpat finansējuma saņēmējs uzkrāj datus par horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītāju "sieviešu skaits atbalsta saņēmēju vidū".

Sadarbības iestāde finansējuma saņēmēja norādīto informāciju par nacionālajiem rādītājiem pieņem zināšanai un tai nav pienākums tos pārbaudīt, atbildību par sniegto informāciju uzņemas finansējuma saņēmējs. Nacionālos rādītājus, iznākuma rādītājus, RIS3 rādītājus un horizontālā principa rādītāju finansējuma saņēmējs ievada Kohēzijas politikas fondu vadības un informācijas sistēmā, iesniedzot maksājuma pieprasījumu. Nacionālo rādītāju uzraudzību veic Izglītības un zinātnes ministrija. Finansējuma saņēmējs informāciju par sasniegtiem RIS3 rādītājiem iesniedz kopā ar maksājumu pieprasījumu vai 10 darba dienu laikā pēc atbildīgās iestādes pieprasījuma.    

Noteiktos rādītājus paredzēts sasniegt, balstoties uz 1.1.1.2. pasākuma plānoto kopējo attiecināmo finansējumu. Gadījumā, ja elastības finansējums vai tā daļa pēc vidusposma pārskata netiks piešķirta, tad par attiecīgo finansējuma apmēru tiks samazināts paredzētais plānotais finansējums, kā arī tiks attiecīgi samazināti noteiktie rezultāta un iznākuma rādītāji.
Projekta iesniegumā darbības tiek plānotas atbilstoši pieejamajam finansējumam, vienlaikus projekta iesniedzējam jāapraksta arī darbības, kas tiks īstenotas, ja tiks piešķirts papildus elastības finansējums.

Ilgtspējas novērtējumu pētniecības infrastruktūras izveidei, pilnveidei vai attīstībai Latvijas viedās specializācijas stratēģijas jomās veic, balstoties uz izmaksu–ieguvumu analīzi, kas pamato projektu finansiālo ilgtspēju un investīciju sociālekonomisko atdevi. Izmaksu-ieguvumu analīzē piemēro aktuālās makroekonomikas prognozes, kas pieejamas tīmekļa vietnē:
http://www.fm.gov.lv/lv/sadalas/ppp/tiesibu_akti/makroekonomiskie_pienemumi_un_prognozes/

1.1.1.2. pasākumam ir paredzama sinerģija ar 1.1.1.6. pasākumu "Zinātniskās darbības digitalizācija un dalība Eiropas Atvērtajā zinātnes mākonī", kurā paredzēts centralizēti ieviests pētniecības infrastruktūras pārvaldības risinājumu (Laboratory Information Management Software (LIMS)) sadarbībā ar Vienoto pakalpojumu centru.

1.1.1.2. pasākuma ietvaros ir definētas arī prasības projekta iesniedzējam, finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim, kas jāievēro īstenojot projektus 1.1.1.2. pasākuma ietvaros, tai skaitā paredzot, ka finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris projekta īstenošanas laikā nodrošina interešu konflikta neesamību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 61. panta prasībām, kā arī paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu.

1.1.1.2. pasākuma ietvaros plānotas šādas atbalstāmās darbības:
1) projekta tehniski ekonomiskā priekšizpēte;
2) pētniecības infrastruktūras attīstība;
3) komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšana;
4) projekta vadība un īstenošana.

Lai ar saimniecisku darbību saistītajos projektos kontrolētu vidējo svērto intensitāti un ar saimniecisku darbību nesaistītajos projektos kontrolētu ierobežotas jomas darbības procentuālo ierobežojumu ievērošanu, kā arī, lai gūtu pārliecību vai nav gūti ar projektu un tā rezultātu izmantošanu saistīti ieņēmumi, projekta īstenošanas laikā sadarbības iestāde, veicot projekta pārbaudi projekta īstenošanas vietā vai izskatot noslēguma maksājuma pieprasījumu, pārbaudīs kontu apgrozījuma pārskatus.

Projekta ietvaros ir attiecināmas šādas izmaksas:
1) tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepieciešamas rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma;
2) netiešās attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus atbalstāmo darbību īstenošanai un rezultātu sasniegšanai.

Tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:
1) Projekta tehniskās priekšizpētes tiešās attiecināmās izmaksas:
projekta izmaksu un ieguvumu analīzes izstrādes izmaksas;
pētniecības infrastruktūras pilnveides vai modernizācijas iepirkumu dokumentācijas izstrādes izmaksas.
2) Pētniecības infrastruktūras attīstības tiešās attiecināmās izmaksas:
zinātniskās aparatūras, aprīkojuma, instrumentu komplektu, informācijas un komunikāciju tehnoloģijas infrastruktūras, tostarp savietojamības ar pētniecības informācijas pārvaldības sistēmu nodrošināšana, un citu materiālo aktīvu iegādes vai izveides izmaksas;
nemateriālo aktīvu iegādes vai izveides izmaksas, ja darījums ir veikts konkurences apstākļos un nav bijis slepenu norunu;
ar pētniecības infrastruktūras izveidi vai iegādi saistītās pakalpojumu izmaksas:
materiālo aktīvu piegādes, uzstādīšanas, testēšanas, kalibrēšanas, standartizācijas, validācijas un aprobācijas izmaksas un apkalpojošā personāla instruktāžas izmaksas, kas nav uzturēšanas izmaksas un kas ir saistītas ar ilgtermiņa ieguldījuma (materiālo aktīvu) sagatavošanu izmantošanai paredzētajiem mērķiem līdz brīdim, kad to nodod ekspluatācijā;
materiālo aktīvu demontāžas, pārvietošanas un ar pētniecības rezultātu atkārtojamības nodrošināšanu saistītu pakalpojumu izmaksas.
3) Projekta komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas izmaksas:
informācijas un publicitātes izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda ieviešanā 2021.–2027. gada  plānošanas periodā nodrošināma komunikācijas un vizuālās identitātes prasību ievērošana komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanai;
stratēģiski svarīgo projektu komunikācijas aktivitāšu nodrošināšanas izmaksas.
4) Projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas (izņemot virsstundas), ievērojot šādus nosacījumus:
finansējuma saņēmējs nodrošina, ka projekta vadības personāls uz darba līguma pamata ir nodarbināts projektā normālo darba laiku vai nepilnu darba laiku ne mazāk kā 30 % apmērā no normālā darba laika, attiecīgi veicot projekta vadības personāla darba laika uzskaiti par veiktajām funkcijām un nostrādāto laiku. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāk kā 30 % noslodze;
projekta vadības personāla atlīdzības izmaksām tiek plānots finansējums līdz 84 787 euro kalendārajā gadā. Vienlaikus projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas kopsummā sastāda ne vairāk kā 5 % no projekta kopējām izmaksām.
5) Projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas (izņemot virsstundas). Ja īstenošanas personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāk kā 30 procentu noslodze noteiktā laikposmā (vismaz viens mēnesis);
6) Jaunu darba vietu radīšanai vai esošo darba vietu atjaunošanai nepieciešamā aprīkojuma (biroja mēbeles un tehnika, datorprogrammas un licences) iegādes izmaksas. Darba vietas aprīkojuma iegādes izmaksas, tai skaitā aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas, attiecināmas ne vairāk kā 3000 euro apmērā vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā. Ja projekta vadības un īstenošanas personāls ir nodarbināts normālo darba laiku, darba vietas aprīkojuma iegādes izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku vai daļlaiku, darba vietas aprīkojuma iegādes izmaksas ir attiecināmas proporcionāli slodzes procentuālajam sadalījumam.
7) Izmaksas horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" darbību īstenošanai, tai skaitā zīmju valodas tulku, vieglās valodas tulkošanas, reāllaika transkripcijas, subtitru nodrošināšanas pakalpojumu, pacēlāju, pandusu un indukcijas cilpu nomas izmaksas, ja tās ir nepieciešamas vides un informācijas piekļūstamības nodrošināšanai.

Noteikumu projekts paredz, ka publiskos iepirkumus finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri veic atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, izvērtējot iespējas iepirkumiem piemērot sociāli atbildīgu publisko iepirkumu un inovatīvu publisko iepirkumu. Projekta ietvaros ir atbalstāma vides prasību integrēšana preču un pakalpojuma iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums).

Projekta īstenošanas vispārīgie nosacījumi.  
Noteikumu projekts paredz, ka īstenojot projektu finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes nosacījumu ievērošanu atbilstoši Parlamenta un Padomes Regulas 2021/1060 47. pantam un 50. pantam un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā. Projektu finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes nosacījumu ievērošanai izmanto arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijas.

1.1.1.2. pasākuma īstenošanā ņem vērā horizontālos principus “Klimatnodrošināšana” un “Energoefektivitāte pirmajā vietā”, izvēloties energoekonomiskas un klimatam draudzīgas iekārtas, ja tādas ir tirgū pieejamas un atbilst izmaksu-ieguvumu analīzei (t.s. “zaļās infrastruktūras”).

1.1.1.2.pasākuma ERAF investīcijām piemēroti sekojoši intervences kodi un indikatīvi plānotais ES fonda finansējums:
4. intervences kods “Ieguldījumi pamatlīdzekļos, tostarp pētniecības infrastruktūrā valsts pētniecības centros un augstākajā izglītībā, kas ir tieši saistīta ar pētniecības un inovācijas darbībām” - 18 049 189 euro
8. intervences kods “Ieguldījumi nemateriālos aktīvos valsts pētniecības centros un augstākajā izglītībā, kas ir tieši saistīti ar pētniecības un inovācijas darbībām - 18 049 188 euro.

[1] Nacionālās industriālās politikas pamatnostādnes, skat https://likumi.lv/ta/id/321037-par-nacionalas-industrialas-politikas-pamatnostadnem-20212027-gadam

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • studenti
  • zinātniskais personāls
Ietekmes apraksts
Tiešs atbalsts ir paredzēts pētniecības infrastruktūras lietotājiem – zinātniekiem (zinātniskajam personālam un zinātnes tehniskajam personālam), tostarp doktorantiem un maģistrantiem.
Juridiskās personas
  • lielie uzņēmumi
  • valsts zinātniskās institūcijas
  • valsts augstskolas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme, jo palielina pētniecisko kapacitāti un konkurētspēju Eiropas pētniecības telpā, tādējādi uzlabojot augstskolu reitingus (virzība uz top 500), gan veicinot zināšanu pārnesi tautsaimniecības transformācijai, kuras viens no prieksnoteikumiem ir moderna (state-of-the-art) infrastruktūra.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz zinātnisko institūciju darbību, nodrošinot ERAF atbalstu pētniecības infrastruktūras pilnveidei un zinātnisko institūciju institucionālās kapacitātes stiprināšanai, tādējādi sekmējot Latvijas zinātnes izcilības un starptautiskās konkurētspējas, tai skaitā reģionā pieejamā attiecīgās jomas infrastruktūras jaudas palielināšanos, un Latvijas tautsaimniecības transformācijai nepieciešamās zināšanu bāzes un cilvēkkapitāla attīstību.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz Latvijas ekonomisko konkurētspēju viedās specializācijas jomās, mērķējot ERAF atbalstu pētniecības infrastruktūras pilnveidei RIS3 jomās atbilstoši institūciju stratēģiskajai specializācijai, tādējādi sekmējot Latvijas zinātnes izcilības un starptautiskās konkurētspējas, tai skaitā reģionā pieejamā attiecīgās jomas infrastruktūras jaudas palielināšanos, un Latvijas tautsaimniecības transformācijai nepieciešamās zināšanu bāzes un cilvēkkapitāla attīstību.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem, veicinot reģionā pieejamā attiecīgās jomas infrastruktūras jaudas palielināšanos, un Latvijas tautsaimniecības transformācijai nepieciešamās zināšanu bāzes un cilvēkkapitāla attīstību.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz Latvijas starptautisko konkurētspēju, nodrošinot ERAF atbalstu pētniecības infrastruktūras pilnveidei un zinātnisko institūciju institucionālās kapacitātes stiprināšanai, tādējādi sekmējot Latvijas zinātnes izcilības un starptautiskās konkurētspējas, tai skaitā reģionā pieejamā attiecīgās jomas infrastruktūras jaudas palielināšanos, un Latvijas tautsaimniecības transformācijai nepieciešamās zināšanu bāzes un cilvēkkapitāla attīstību.

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
4 673 685
0
10 900 087
0
8 720 070
6 104 049
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
4 673 685
0
10 900 087
0
8 720 070
6 104 049
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
5 498 454
0
12 823 632
0
10 258 906
7 181 234
2.1. valsts pamatbudžets
0
5 498 454
0
12 823 632
0
10 258 906
7 181 234
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-824 769
0
-1 923 545
0
-1 538 836
-1 077 185
3.1. valsts pamatbudžets
0
-824 769
0
-1 923 545
0
-1 538 836
-1 077 185
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-824 769
-1 923 545
-1 538 836
-1 077 185
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
1.1.1.2.pasākuma ietvaros plānotais kopējais finansējums ir 42 468 679 euro (tostarp elastības finansējums – 6 698 385 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums – 36 098 377 euro (tostarp elastības finansējums – 5 693 628 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums – 6 370 302 euro (tostarp elastības finansējums – 1 004 757 euro). Maksimālais attiecināmais ERAF finansējuma apmērs nepārsniedz 85 % no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.

Pasākuma īstenošanai pieejamo kopējo finansējumu plāno ne vairāk kā 35 770 294 euro apmērā, ko veido ERAF finansējums 30 404 749 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējums 5 365 545 euro apmērā.

Budžeta ieņēmumi ir finansējuma ERAF daļa 85 procentu apmērā no projekta attiecināmām izmaksām. Budžeta izdevumi ir kopējie projekta ieviešanai nepieciešamie publiskā finansējuma (ERAF un valsts budžeta) līdzekļi 100 procentu apmērā no projekta attiecināmām izmaksām. Projektu plānots indikatīvi ieviest no 2025. gada līdz 2029. gada beigām.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
1.1.1.2.pasākuma īstenošanai plānotie ieņēmumi (vērtējot pieejamo finansējumu) sastāda 30 404 749 euro (ERAF finansējums).  Ieņēmumu plānotais sadalījums:
2025. gadā: 4673685 euro
2026. gadā: 10900087 euro
2027. gadā: 8720070 euro
2028. gadā:  6104049 euro
2029.gadā: 6858 euro

1.1.1.2.pasākuma īstenošanai plānotie ieņēmumi (vērtējot plānoto finansējumu) sastāda 36 098 377 euro (ERAF finansējums).  Ieņēmumu plānotais sadalījums:
2025. gadā: 5,548,885 euro
2026. gadā: 12,941,250 euro
2027. gadā: 10,353,000 euro
2028. gadā:  7,247,100 euro
2029.gadā: 8,142 euro
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
1.1.1.2. pasākuma īstenošanai nepieciešamie izdevumi (vērtējot pieejamo finansējumu)  sastāda 35 770 294 euro, tai skaitā, valsts budžeta līdzfinansējums 5 365 545 euro.

2025. gadā: 5498454 euro
2026. gadā: 12823632 euro
2027. gadā: 10258906 euro
2028. gadā:  7181234 euro
2029.gadā: 8068 euro
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums 1.1.1.2. pasākuma īstenošanai tiks piesaistīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no budžeta resora “ 74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
17.06.2014, Eiropas komisija, L 187/1, regula, Komisijas Regula Nr. 651/2014 ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32018R1046
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
30.07.2018, Eiropas Parlaments un Padome, L 193/1, Eiropas Parlamenta un Padomes Regula Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012.
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
24.06.2021, Eiropas Parlaments un Padome, Eiropas Parlamenta un Padomes Regula Nr.2021/1060 ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
17.06.2014, Eiropas komisija, L 187/1, regula, Komisijas Regula Nr. 651/2014 ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 29. punkts
2.4.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 30. punkts
2.5.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 91. punkts
2.6.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 83. punkts
2.8.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 87. punkts
2.10.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 53. pants
34.3.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 26. pants
45.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 26. panta 6. punkts
46.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 26. pants
49.2.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 5. panta 2. punkta "a" apakšpunkts
50.1.1.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. un 3. punkts
50.1.3.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. punkts un 3. punkta "c" un "d" apakšpunkti
50.2.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 26. panta 2. un 3. punkts
50.3.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 26. panta 4. punkts
51.2.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 4. panta 1. punkta "j" apakšpunkts
51.3.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
30.07.2018, Eiropas Parlaments un Padome, L 193/1, Eiropas Parlamenta un Padomes Regula Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Eiropas Parlamenta Padomes regulas Nr. 2018/1046 61. pants
40.3.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
24.06.2021, Eiropas Parlaments un Padome, Eiropas Parlamenta un Padomes Regula Nr.2021/1060 ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Eiropas Parlamenta un Padomes regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pants
34.3.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Eiropas Parlamenta un Padomes regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkts
36.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Eiropas Parlamenta un Padomes regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pants
39.2.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?

Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem

Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
zinātniskās institūcijas

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Noteikumu projekts tiks publicēts Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā publiskai apspriešanai, tai skaitā nodrošinot ikvienam interesentam  sniegt savu viedokli.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiks papildināts pēc viedokļu saņemšanas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Īstenojot noteikumu projektā plānotās aktivitātes tiks veicināta NAP2027 indikatora “Finansējuma īpatsvars pētniecībai un attīstībai, % no IKP” un "Starptautiskās citējamības datubāzē Scopus iekļauto Latvijas autoru zinātnisko publikāciju skaits gadā" mērķa vērtības sasniegšanu.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pasākumam ir netieša pozitīva ietekme uz horizontālo principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana". Projektos, kuros tiks realizēti specifiski pasākumi attiecībā uz šo horizontālo prioritāti, projekta iesniedzējs nodrošinās sasniegto rezultātu uzskaiti.
 

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pasākumam ir netieša pozitīva ietekme uz horizontālo principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana". Projektos, kuros tiks realizēti specifiski pasākumi attiecībā uz šo horizontālo prioritāti, projekta iesniedzējs nodrošinās sasniegto rezultātu uzskaiti.
 

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi