23-TA-2032: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts pētījumu programmu "Izglītība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – Ministrija) ir izstrādājusi rīkojuma projektu saskaņā ar:
Zinātniskās darbības likuma 13. panta otrās daļas 3. punktu, kas nosaka, ka Ministru kabinets apstiprina valsts pētījumu programmas;
Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumu Nr. 560 "Valsts pētījumu programmu projektu īstenošanas kārtība" 4. punktu (turpmāk – MK noteikumi).
Zinātniskās darbības likuma 13. panta otrās daļas 3. punktu, kas nosaka, ka Ministru kabinets apstiprina valsts pētījumu programmas;
Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumu Nr. 560 "Valsts pētījumu programmu projektu īstenošanas kārtība" 4. punktu (turpmāk – MK noteikumi).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Apstiprināt valsts pētījumu programmu "Izglītība" (turpmāk – Programma), nosakot tās virsmērķi, mērķus, uzdevumus, īstenošanas termiņu, piešķirto finansējumu un sasniedzamos rezultātus.
Apstiprinot rīkojuma projektu Ministrija varēs īstenot un finansēt Programmas ietvaros pētniecību izglītības jomā.
Apstiprinot rīkojuma projektu Ministrija varēs īstenot un finansēt Programmas ietvaros pētniecību izglītības jomā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Rīkojuma projekts ir nepieciešams, lai Ministrijai atļautu īstenot un finansēt izglītības jomas pētniecību.
Rīkojuma projekts ir izstrādāts, lai apstiprinātu Programmu un noteiktu tās virsmērķi, mērķus, uzdevumus, īstenošanas termiņu un finansējumu.
Rīkojums Ministrijai dos iespēju uzsākt Programmas īstenošanu un tās projektu konkursa nolikuma izstrādi sadarbībā ar Latvijas Zinātnes padomi, izsludināt Programmas projekta pieteikumu atklāto konkursu, veikt projekta pieteikumu atlasi un noslēgt projekta īstenošanas līgumus, kā to paredz MK noteikumi.
Programma kā valsts pasūtījums ir politikas īstenošanas līdzeklis, ar kura palīdzību tiks sniegts ieguldījums pierādījumos balstītu lēmumu pieņemšanai par izglītības sistēmas attīstību un stratēģisko izglītības attīstības mērķu sasniegšanu, kā arī radītas jaunas zināšanas un praktiski pielietojami risinājumi izglītības iestādes, pašvaldības un valsts mērogā.
Rīkojuma projekts ir izstrādāts, lai apstiprinātu Programmu un noteiktu tās virsmērķi, mērķus, uzdevumus, īstenošanas termiņu un finansējumu.
Rīkojums Ministrijai dos iespēju uzsākt Programmas īstenošanu un tās projektu konkursa nolikuma izstrādi sadarbībā ar Latvijas Zinātnes padomi, izsludināt Programmas projekta pieteikumu atklāto konkursu, veikt projekta pieteikumu atlasi un noslēgt projekta īstenošanas līgumus, kā to paredz MK noteikumi.
Programma kā valsts pasūtījums ir politikas īstenošanas līdzeklis, ar kura palīdzību tiks sniegts ieguldījums pierādījumos balstītu lēmumu pieņemšanai par izglītības sistēmas attīstību un stratēģisko izglītības attīstības mērķu sasniegšanu, kā arī radītas jaunas zināšanas un praktiski pielietojami risinājumi izglītības iestādes, pašvaldības un valsts mērogā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Sociālo zinātņu nozares strukturāli atšķiras no eksakto un dzīvības zinātņu nozarēm ar to, ka tajās ir ierobežotas iespējas izveidot komercializējamus produktus industrijas vajadzībām. Zinātnes finansēšanas pieeja (nepietiekams finansējums) nav nodrošinājusi sistemātisku un pastāvīgu fundamentālu un lietišķu pētniecību sociālajās zinātnēs. Finansējuma trūkuma sekas ir profesionāļu aizplūšana no zinātnes.
Finansējums ir nepieciešams jaunu zināšanu un inovāciju akumulēšanai un tālākai pārveidošanai praktiski lietojamos risinājumos izglītības kvalitātes pilnveidei.
Līdz šim izglītības zinātnēs Latvijas kontekstā nav padziļināti pētīti jautājumi, kas saistīti ar pētniecībā balstītu atbalstu nacionālā mērogā iniciētu reformu un kvalitatīvu pārmaiņu īstenošanai, piemēram, metodiskais un didaktiskais atbalsts pilnveidotā mācību satura vispārējā izglītībā nodrošināšanai, pieaugušo mācīšanās rezultātu efektīva pārnese uz praksi, izglītotāju domāšanas (vērtību, pārliecību) un rīcības modeļu analīze, kas ietekmē kapacitāti efektīvi vadīt pārmaiņas un inovācijas u.c. Viens no Programmas virsuzdevumiem ir piedāvāt risinājumus un pieejas kvalitatīvam un jaudīgam izrāvienam izglītības nozarē.
Programmā definēto tēmu tvērums atbilst Izglītības attīstības pamatnostādnēs 2021.-2027.gadam “Nākotnes prasmes nākotnes sabiedrībai” noteiktajiem mērķiem, kā arī izriet no Ministrijas īstenotā Izglītības kvalitātes monitoringa projektā[1] veiktajiem nacionālajiem pētījumiem un no starptautiskajos salīdzinošajos pētījumos identificētajiem Latvijas kontekstam aktuālajiem jautājumiem[2].
[1] Eiropas Sociālā fonda projekts “8.3.6.2. Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide”
[2] Eiropas Sociālā fonda projekts “ 8.3.6.1. Dalība starptautiskos pētījumos”
Finansējums ir nepieciešams jaunu zināšanu un inovāciju akumulēšanai un tālākai pārveidošanai praktiski lietojamos risinājumos izglītības kvalitātes pilnveidei.
Līdz šim izglītības zinātnēs Latvijas kontekstā nav padziļināti pētīti jautājumi, kas saistīti ar pētniecībā balstītu atbalstu nacionālā mērogā iniciētu reformu un kvalitatīvu pārmaiņu īstenošanai, piemēram, metodiskais un didaktiskais atbalsts pilnveidotā mācību satura vispārējā izglītībā nodrošināšanai, pieaugušo mācīšanās rezultātu efektīva pārnese uz praksi, izglītotāju domāšanas (vērtību, pārliecību) un rīcības modeļu analīze, kas ietekmē kapacitāti efektīvi vadīt pārmaiņas un inovācijas u.c. Viens no Programmas virsuzdevumiem ir piedāvāt risinājumus un pieejas kvalitatīvam un jaudīgam izrāvienam izglītības nozarē.
Programmā definēto tēmu tvērums atbilst Izglītības attīstības pamatnostādnēs 2021.-2027.gadam “Nākotnes prasmes nākotnes sabiedrībai” noteiktajiem mērķiem, kā arī izriet no Ministrijas īstenotā Izglītības kvalitātes monitoringa projektā[1] veiktajiem nacionālajiem pētījumiem un no starptautiskajos salīdzinošajos pētījumos identificētajiem Latvijas kontekstam aktuālajiem jautājumiem[2].
[1] Eiropas Sociālā fonda projekts “8.3.6.2. Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide”
[2] Eiropas Sociālā fonda projekts “ 8.3.6.1. Dalība starptautiskos pētījumos”
Risinājuma apraksts
Risinājums – Ministrija varēs īstenot un finansēt Programmu, kas sniegs ieguldījumu pierādījumos balstītu lēmumu pieņemšanai par izglītības sistēmas attīstību un stratēģisko izglītības attīstības mērķu sasniegšanu, kā arī radīs jaunas zināšanas un praktiski pielietojamus risinājumus izglītības iestādes, pašvaldības un valsts mērogā.
Programma kā valsts pasūtījums ir politikas īstenošanas mehānisms, ar kura palīdzību tiks identificēti un pētīti Latvijas izglītības sistēmai nozīmīgi jautājumi, kuru risināšanai ir nepieciešams koncentrēt Latvijas izglītības zinātnieku darbu un noteikt zinātniskus uzdevumus. Ievērojot minēto, Programma rada labvēlīgus apstākļus Latvijas izglītības attīstības mērķu sasniegšanai un ekonomiskās izaugsmes stimulēšanai, īpašu uzmanību pievēršot kvalitatīvas, iekļaujošas un mūsdienīgas izglītības priekšnosacījumu nodrošināšanai, kas sniedz ilgtermiņa ieguldījumu cilvēkkapitāla attīstībā.
Programmas rekomendētais īstenošanas laiks ir līdz trīs gadiem, tās ieviešanas vidusposma izvērtējumā paredzot uzsākt darbu pie Programmas pagarinājuma nākamajam periodam.
Rīkojuma projekts ir izstrādāts, lai apstiprinātu Programmas virsmērķi, mērķus, uzdevumus, sasniedzamos rezultātus, īstenošanas termiņu un finansējumu.
Līdz ar rīkojuma apstiprināšanu Ministrija varēs uzsākt Programmas īstenošanu.
Programma kā valsts pasūtījums ir politikas īstenošanas mehānisms, ar kura palīdzību tiks identificēti un pētīti Latvijas izglītības sistēmai nozīmīgi jautājumi, kuru risināšanai ir nepieciešams koncentrēt Latvijas izglītības zinātnieku darbu un noteikt zinātniskus uzdevumus. Ievērojot minēto, Programma rada labvēlīgus apstākļus Latvijas izglītības attīstības mērķu sasniegšanai un ekonomiskās izaugsmes stimulēšanai, īpašu uzmanību pievēršot kvalitatīvas, iekļaujošas un mūsdienīgas izglītības priekšnosacījumu nodrošināšanai, kas sniedz ilgtermiņa ieguldījumu cilvēkkapitāla attīstībā.
Programmas rekomendētais īstenošanas laiks ir līdz trīs gadiem, tās ieviešanas vidusposma izvērtējumā paredzot uzsākt darbu pie Programmas pagarinājuma nākamajam periodam.
Rīkojuma projekts ir izstrādāts, lai apstiprinātu Programmas virsmērķi, mērķus, uzdevumus, sasniedzamos rezultātus, īstenošanas termiņu un finansējumu.
Līdz ar rīkojuma apstiprināšanu Ministrija varēs uzsākt Programmas īstenošanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Rīkojuma projekts ir izstrādāts konsultējoties ar stratēģisko padomi, kuras uzdevums, saskaņā MK noteikumu 6. punktu, ir konsultēt ministriju par Programmas stratēģiskajiem mērķiem un uzdevumiem, sniegt priekšlikumus un rekomendācijas.
Stratēģiskās vadības padomes locekļu sastāvā ir pārstāvji no ministrijas, izglītības nozares eksperti ar izglītības iestādes vadības un metodiskā darba pieredzi, biedrības “Neatkarīgā izglītības biedrība” pārstāvis, Apvienoto Nāciju Izglītības, zinātnes un kultūras organizācijas (UNESCO) Latvijas Nacionālās komisijas pārstāvis, pašvaldības Izglītības pārvaldes pārstāvis, Masačūsetsas Tehnoloģiju Institūta (MIT) izglītības inovāciju laboratorijas Latvijā pārstāvis.
Rīkojuma projekts ir izstrādāts konsultējoties ar Latvijas Zinātnes padomi (turpmāk – Padome) un Latvijas Zinātņu akadēmiju (turpmāk – Akadēmija). Ministrija lūdza izskatīt un sniegt viedokli par Rīkojuma projektu Akadēmijai atbilstoši Latvijas Zinātņu akadēmijas Hartas 2. un 4.pantam un Zinātniskās darbības likuma 35. panta otrajai daļai, kā arī Padomei atbilstoši Latvijas Zinātnes padomes nolikuma 2. punktam un Zinātniskās darbības likuma 35. panta otrajai daļai.
Stratēģiskās vadības padomes locekļu sastāvā ir pārstāvji no ministrijas, izglītības nozares eksperti ar izglītības iestādes vadības un metodiskā darba pieredzi, biedrības “Neatkarīgā izglītības biedrība” pārstāvis, Apvienoto Nāciju Izglītības, zinātnes un kultūras organizācijas (UNESCO) Latvijas Nacionālās komisijas pārstāvis, pašvaldības Izglītības pārvaldes pārstāvis, Masačūsetsas Tehnoloģiju Institūta (MIT) izglītības inovāciju laboratorijas Latvijā pārstāvis.
Rīkojuma projekts ir izstrādāts konsultējoties ar Latvijas Zinātnes padomi (turpmāk – Padome) un Latvijas Zinātņu akadēmiju (turpmāk – Akadēmija). Ministrija lūdza izskatīt un sniegt viedokli par Rīkojuma projektu Akadēmijai atbilstoši Latvijas Zinātņu akadēmijas Hartas 2. un 4.pantam un Zinātniskās darbības likuma 35. panta otrajai daļai, kā arī Padomei atbilstoši Latvijas Zinātnes padomes nolikuma 2. punktam un Zinātniskās darbības likuma 35. panta otrajai daļai.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- studenti
- zinātniskajās institūcijās nodarbinātie, zinātniskā doktora grāda pretendenti, zinātnieki, stratēģiskās vadības padomes locekļi un zinātniskie eksperti izglītības jomā.
Ietekmes apraksts
Latvijas zinātnisko institūciju pārstāvjiem, studējošajiem, zinātniskā doktora grāda pretendentiem, zinātniekiem būs papildu slogs saistībā ar projekta pieteikumu sagatavošanu Programmas projektu pieteikumu atklātajam konkursam un projekta īstenošanā atbilstoši MK noteikumiem.
Stratēģiskās vadības padomes locekļiem īstermiņā ir papildu intensitāte konsultējot Ministriju Programmas stratēģisko virzienu definēšanā.
Zinātniskajiem ekspertiem radīsies papildu slogs projekta pieteikumu izvērtēšanā un vērtējumu ziņojumu izstrādē.
Stratēģiskās vadības padomes locekļiem īstermiņā ir papildu intensitāte konsultējot Ministriju Programmas stratēģisko virzienu definēšanā.
Zinātniskajiem ekspertiem radīsies papildu slogs projekta pieteikumu izvērtēšanā un vērtējumu ziņojumu izstrādē.
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
- Zinātniskās institūcijas, pašvaldību iestādes, pašvaldību izglītības speciālisti. Izglītības iestādes: vidusskolu un profesionālās izglītības iestāžu izglītojamie, pedagogi un iestāžu vadība; augstākās izglītības iestāžu akadēmiskais personāls un studējošie.
Ietekmes apraksts
Zinātniskajām institūcijām būs papildu slogs saistībā ar projekta pieteikumu sagatavošanu un projektu īstenošanu atbilstoši MK noteikumiem.
Programmas ietvaros ietekme būs vismaz uz šādām juridiskajām personām: izglītības, grāmatu izdevēju, tulkošanas, informācijas tehnoloģiju nozaru uzņēmumi, kas piedalīsies projektu īstenošanā, lai nodrošinātu rīkojuma projekta 5.punktā iekļauto mērķu un uzdevumu īstenošanu un 6.punktā iekļauto horizontālo uzdevumu izpildi, tādējādi nodrošinot rīkojuma 7.punktā identificēto rezultātu sasniegšanu.
Vidējās, profesionālās un augstākās izglītības institūciju pārstāvjiem, kā arī pašvaldību izglītības speciālistiem papildu slogs radīsies piedaloties Programmas īstenošanā, aprobējot projektu īstenošanas gaitā sasniegto mērķu un rezultātu pārnesi izglītības kvalitātes celšanas pasākumu plānošanā un īstenošanā, kā arī jauna akadēmiskā ietvara ieviešanā.
Programmas ietvaros ietekme būs vismaz uz šādām juridiskajām personām: izglītības, grāmatu izdevēju, tulkošanas, informācijas tehnoloģiju nozaru uzņēmumi, kas piedalīsies projektu īstenošanā, lai nodrošinātu rīkojuma projekta 5.punktā iekļauto mērķu un uzdevumu īstenošanu un 6.punktā iekļauto horizontālo uzdevumu izpildi, tādējādi nodrošinot rīkojuma 7.punktā identificēto rezultātu sasniegšanu.
Vidējās, profesionālās un augstākās izglītības institūciju pārstāvjiem, kā arī pašvaldību izglītības speciālistiem papildu slogs radīsies piedaloties Programmas īstenošanā, aprobējot projektu īstenošanas gaitā sasniegto mērķu un rezultātu pārnesi izglītības kvalitātes celšanas pasākumu plānošanā un īstenošanā, kā arī jauna akadēmiskā ietvara ieviešanā.
Nozare
Informācijas un komunikācijas pakalpojumi, Profesionālie, zinātniskie un tehniskie pakalpojumi, Valsts pārvalde un aizsardzība; obligātā sociālā apdrošināšana, Izglītība
Nozaru ietekmes apraksts
Kopumā programma ietekmēs vairākas nozares (primāri izglītības, zinātnes un tehnoloģiju jomas), kuru pārstāvji būs iesaistīti risinājumu izstrādē un izmantošanā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Nepieciešams attīstīt tādu personāla ataudzi sociālajās zinātnēs, kas būtu starptautiski konkurētspējīgs ar augstu kompetenci un reputāciju, kas veicinās izglītības nozares prestižu.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Programmas īstenošanai būs pozitīva ietekme uz tautsaimniecību, jo tās rezultātā tiks radītas nozīmīgas zināšanas un attīstīts cilvēkkapitāls. Zinātnes personāla ataudze balstīsies vidējā, profesionālajā un augstākajā izglītībā, veidojot nākotnes nodarbinātību, inovāciju radīšanu un virzību uz zinātnes izcilību.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Nepieciešams attīstīt tādu personāla ataudzi sociālajās zinātnēs, kas būtu starptautiski konkurētspējīgs ar augstu kompetenci un reputāciju, kas veicinās izglītības nozares prestižu. Zinātnes personāla ataudze balstīsies vidējā, profesionālajā un augstākajā izglītībā, veidojot nākotnes nodarbinātību, inovāciju radīšanu un virzību uz zinātnes izcilību.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Nepieciešams attīstīt tādu personāla ataudzi sociālajās zinātnēs, kas būtu starptautiski konkurētspējīgs ar augstu kompetenci un reputāciju, kas veicinās izglītības nozares prestižu. Zinātnes personāla ataudze balstīsies vidējā, profesionālajā un augstākajā izglītībā, veidojot nākotnes nodarbinātību, inovāciju radīšanu un virzību uz zinātnes izcilību.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts radīs pozitīvu ietekmi tautsaimniecībai, jo tās rezultātā tiks radītas darbavietas (pētniekiem un studējošajiem), kā arī tautsaimniecības attīstībai nozīmīgas zināšanas un cilvēkkapitāls.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
750 000
0
1 500 000
0
1 500 000
0
-750 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
750 000
0
1 500 000
0
1 500 000
0
-750 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
750 000
0
1 500 000
0
1 500 000
0
-750 000
2.1. valsts pamatbudžets
750 000
0
1 500 000
0
1 500 000
0
-750 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Rīkojuma projekts šo jomu neskar.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Rīkojuma projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Programmas īstenošanai 2023. – 2026. gadam ir piešķirts finansējums 4 500 000 euro apmērā. Programmu finansē no Ministrijas valsts budžeta programmas 05.00.00 "Zinātne" apakšprogrammas 05.12.00 "Valsts pētījumu programmas" līdzekļiem:
2023.gadā - 750 000 euro
2024.gadā - 1 500 000 euro
2025.gadā - 1 500 000 euro
2026.gadā – 750 000 euro.
Programmas īstenošanai piešķirto kopējo finansējumu ir plānots sadalīt viena Programmas projektu pieteikumu konkursa ietvaros, pie nosacījuma, ja projektu pieteikumi novērtēti virs kvalitātes sliekšņa un projektu ietvaros tiks risināti visi Programmas uzdevumi. Gadījumā, ja projektu pieteikumu skaits būs nepietiekošs, tiks organizēts atkārtots projektu pieteikumu konkurss.
2023.gadā - 750 000 euro
2024.gadā - 1 500 000 euro
2025.gadā - 1 500 000 euro
2026.gadā – 750 000 euro.
Programmas īstenošanai piešķirto kopējo finansējumu ir plānots sadalīt viena Programmas projektu pieteikumu konkursa ietvaros, pie nosacījuma, ja projektu pieteikumi novērtēti virs kvalitātes sliekšņa un projektu ietvaros tiks risināti visi Programmas uzdevumi. Gadījumā, ja projektu pieteikumu skaits būs nepietiekošs, tiks organizēts atkārtots projektu pieteikumu konkurss.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības iesaiste Rīkojuma projekta apspriedē netika plānota Programmas specifikas dēļ, tā paredz nozares ekspertu konsultatīvu iesaisti Programmas izstrādē.
Rīkojuma projekta izstrādes ietvaros, saskaņā ar MK noteikumu 6.pantu, Ministrija 2023.gada 31.maijā un 19.jūnijā organizēja Programmas stratēģiskās vadības padomes sēdes, kuru laikā tās locekļi konsultēja ministriju par Programmā iekļaujamajiem stratēģiskajiem pētniecības virzieniem, pētniecības procesa un pētījumu rezultātu ietekmi uz mērķa grupām, kā arī sasniedzamajiem rezultātiem. 2023.gada 3.augustā rakstiskās procedūras ietvaros stratēģiskās vadības padome apstiprināja Programmas virsmērķa, mērķu un uzdevumu gala redakciju.
Padomei kā kompetentai iestādei valsts pētījumu programmu īstenošanas organizēšanā un administrēšanā, atbilstoši Latvijas Zinātnes padomes nolikuma 2.punktam un ievērojot Zinātniskās darbības likuma 35. panta otro daļu, un Akadēmijai kā kompetentai iestādei dažādu valsts programmu zinātniskajā ekspertīzē, atbilstoši Latvijas Zinātņu akadēmijas Hartas 2. un 4.pantam un ievērojot Zinātniskās darbības likuma 35. panta otro daļu, Ministrija lūdza izskatīt un sniegt viedokli par Rīkojuma projektu.
Rīkojuma projekta izstrādes ietvaros, saskaņā ar MK noteikumu 6.pantu, Ministrija 2023.gada 31.maijā un 19.jūnijā organizēja Programmas stratēģiskās vadības padomes sēdes, kuru laikā tās locekļi konsultēja ministriju par Programmā iekļaujamajiem stratēģiskajiem pētniecības virzieniem, pētniecības procesa un pētījumu rezultātu ietekmi uz mērķa grupām, kā arī sasniedzamajiem rezultātiem. 2023.gada 3.augustā rakstiskās procedūras ietvaros stratēģiskās vadības padome apstiprināja Programmas virsmērķa, mērķu un uzdevumu gala redakciju.
Padomei kā kompetentai iestādei valsts pētījumu programmu īstenošanas organizēšanā un administrēšanā, atbilstoši Latvijas Zinātnes padomes nolikuma 2.punktam un ievērojot Zinātniskās darbības likuma 35. panta otro daļu, un Akadēmijai kā kompetentai iestādei dažādu valsts programmu zinātniskajā ekspertīzē, atbilstoši Latvijas Zinātņu akadēmijas Hartas 2. un 4.pantam un ievērojot Zinātniskās darbības likuma 35. panta otro daļu, Ministrija lūdza izskatīt un sniegt viedokli par Rīkojuma projektu.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Latvijas Zinātnes padome
- Zinātniskās institūcijas
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Izglītības un zinātnes ministrija
neietekmē
Programmas īstenošanas uzraudzība tiks nodrošināta izmantojot Ministrijas rīcībā esošos cilvēkresursus un ņemot vēra viņu noslodzi.
Latvijas Zinātnes padome
palielinās
Vērtības nozīme:
Uz Rīkojuma projekta virzības laiku ietekmi nav iespējams aprēķināt, jo izmaksas būs zināmas un būs atkarīgas no projektu pieteikumu atklātā konkursa rezultātiem, no kuriem varēs identificēt projekta pieteikumu skaitu, nepieciešamo neatkarīgo ārvalstu ekspertu skaitu, kā arī administrējamo projektu skaitu programmas īstenošanas posmā.
Zinātniskās institūcijas
palielinās
Vērtības nozīme:
Uz Rīkojuma projekta virzības laiku ietekmi nav iespējams aprēķināt. To varēs identificēt brīdī, kad finansējums projektam/-iem būs apstiprināts/-i un izmaksas atspoguļosies projekta/-u īstenošanas aprēķinos un tāmēs.
Kopā
0,00
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Izglītības un zinātnes ministrija
Nē
Programmas īstenošanas uzraudzība tiks nodrošināta izmantojot ministrijas rīcībā esošos cilvēkresursus un ņemot vēra viņu noslodzi.
Latvijas Zinātnes padome
Jā
Vērtības nozīme:
Uz Rīkojuma projekta virzības laiku ietekmi nav iespējams aprēķināt, jo izmaksas būs zināmas un būs atkarīgas no projektu pieteikumu atklātā konkursa rezultātiem, no kuriem varēs identificēt projekta pieteikumu skaitu, nepieciešamo neatkarīgo ārvalstu ekspertu skaitu, kā arī administrējamo projektu skaitu programmas īstenošanas posmā.
Zinātniskās institūcijas
Jā
Vērtības nozīme:
Uz Rīkojuma projekta virzības laiku ietekmi nav iespējams aprēķināt. To varēs identificēt brīdī, kad finansējums projektam/-iem būs apstiprināts/-i un izmaksas atspoguļosies projekta/-u īstenošanas aprēķinos un tāmēs.
Kopā
0,00
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Programmas īstenošana radīs pozitīvu ietekmi uz sabiedrību, jo tās rezultātā tiks sniegts ieguldījumu pierādījumos balstītu lēmumu pieņemšanai par izglītības sistēmas attīstību un stratēģisko izglītības attīstības mērķu sasniegšanu, kā arī radītas jaunas zināšanas un praktiski pielietojami risinājumi izglītības iestādēs valsts mērogā.
Programma ir izstrādāta, ievērojot Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021.-2027.gadam Prioritāti: “Zināšanas un prasmes personības un valsts izaugsmei”.
Programma ir izstrādāta, ievērojot Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021.-2027.gadam Prioritāti: “Zināšanas un prasmes personības un valsts izaugsmei”.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Viens no Programmas mērķiem un uzdevumiem ir saistīts ar pilsoniskās sabiedrības attīstību, paredzot sekmēt jauniešu (13 – 25 gadi) aktīvu pilsonisko līdzdalību un saiknes veidošanu ar vietējo kopienu un valsti, balstoties uz formālo un neformālo izglītību, kā arī izpētīt galvenos faktorus, kas ietekmē jauniešu aktīvu pilsonisko līdzdalību. Programmas uzdevuma paredz metodikas un stratēģiju, tai skaitā sadarbības mehānismu, izstrādi jauniešu līdzdalības stimulēšanai izglītības iestādes, pašvaldības un valsts līmenī.
Programmas mērķi atbilst 2021.gada 5.februāra MK rīkojumam Nr.72 “Par Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam” un 2022.gada 18.janvāra MK rīkojumam Nr.32 “Par Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības plānu 2022.–2023. gadam”.
Programmas ietvaros paredzēts īstenot arī sabiedrības līdzdalības un zinātnes komunikācijas iniciatīvas, tostarp zinātnes komunikācijas iniciatīvas jaunatnei, atbilstoši 2022.gada 21.decembra MK rīkojumam Nr. 967 “Par Bērnu, Jaunatnes un ģimenes attīstības pamatnostādnēm 2022. – 2027. gadam”.
Programmas mērķi atbilst 2021.gada 5.februāra MK rīkojumam Nr.72 “Par Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam” un 2022.gada 18.janvāra MK rīkojumam Nr.32 “Par Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības plānu 2022.–2023. gadam”.
Programmas ietvaros paredzēts īstenot arī sabiedrības līdzdalības un zinātnes komunikācijas iniciatīvas, tostarp zinātnes komunikācijas iniciatīvas jaunatnei, atbilstoši 2022.gada 21.decembra MK rīkojumam Nr. 967 “Par Bērnu, Jaunatnes un ģimenes attīstības pamatnostādnēm 2022. – 2027. gadam”.
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
No Rīkojuma projekta tieši neizriet datu aizsardzības regulējuma pielietojuma nepieciešamība. Taču, ņemot vērā pētījumu projektu specifiku, lai izpildītu rīkojuma projektā iekļautos uzdevumus, tās īstenotājiem – zinātniskajām institūcijām - būs jāizmanto dati uz kuriem, iespējams, attiecās datu aizsardzība. Tāpēc, gan programmas projektu pieteikumu atklātā konkursa nolikumā, gan līgumā ar projekta īstenotājiem tiks iekļauts punkts par datu aizsardzību.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Programmas konkursa ietvaros plānots piesaistīt arī pētniekus un studējošos no diasporas.
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi