Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
21-TA-560: Rīkojuma projekts (Dalība misijā, operācijā, iecelšana amatā u.c. ar nepublicējamiem personas datiem)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par civilo ekspertu dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Starptautiskās palīdzības likuma 12. panta pirmā daļa noteic, ka civilie eksperti piedalās starptautiskajās misijās un operācijās pēc to starptautisko organizāciju, savienību vai kopienu rezolūcijas, rekomendācijas vai lūguma, ar kurām Latvijas Republikai ir noslēgti starptautiskie līgumi, kā arī pēc Eiropas Savienības (turpmāk – ES) vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (NATO) dalībvalsts aicinājuma. Savukārt minētā panta otrā daļa noteic, ka lēmumu par civilā eksperta piedalīšanos starptautiskajā misijā pieņem Ministru kabinets.
Ministru kabineta 2020. gada 22. septembra noteikumu Nr. 598 "Kārtība, kādā civilo ekspertu nosūta dalībai starptautiskajā misijā vai operācijā" (turpmāk – Noteikumi Nr. 598) 6. punkts noteic, ka Ārlietu ministrija sagatavo un noteiktā kārtībā iesniedz Ministru kabinetā (turpmāk - MK) rīkojuma projektu par civilā eksperta dalību starptautiskajā misijā. Papildus, Noteikumu Nr. 598 11. punkts nosaka, ka MK ar atsevišķu rīkojumu var pagarināt civilā eksperta dalības laiku starptautiskajā misijā.
MK 2019. gada 3. oktobra rīkojums Nr. 465 "Par civilā eksperta dalību Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā" noteica civilās ekspertes Daces Meilijas nosūtīšanu dalībai ES Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā (turpmāk - starptautiskā misija) līdz 2020. gada 6. oktobrim.
MK 2020. gada 18. jūnija rīkojums Nr. 329 „Par civilo ekspertu dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā” noteica civilās ekspertes Daces Meilijas dalības laika pagarināšanu starptautiskajā misijā līdz 2021. gada 6. oktobrim.
MK 2021. gada 21. janvāra rīkojums Nr. 42 “Par civilā eksperta dalību Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā” paredz civilās ekspertes Daces Meilijas dalību starptautiskajā misijā jaunā amatā līdz 2022. gada 31. janvārim.
MK 2020. gada 23. janvāra rīkojums Nr. 28 „Par civilā eksperta dalību Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā” noteica  civilā eksperta Mārtiņa Tola nosūtīšanu dalībai starptautiskajā misijā līdz 2021. gada 2. februārim. 
MK 2020. gada 4. novembra rīkojums Nr. 647 „Par civilā eksperta dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā” paredz civilā eksperta Mārtiņa Tola dalības laika pagarināšanu starptautiskajā misijā līdz 2022. gada 2. februārim.
Ārlietu ministrija saņēmusi Eiropas Ārējās darbības dienesta (turpmāk – EĀDD) 2021. gada 1. oktobra vēstuli Nr. eeas.cpcc.3/JH/6688156 par civilo ekspertu Daces Meilijas un Mārtiņa Tola dalības laika pagarināšanu starptautiskajā misijā vēl uz 12 mēnešiem no iepriekš apstiprinātā dalības laika.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nav attiecināms.
Spēkā stāšanās termiņš
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lai sniegtu atbalstu Ukrainai civilā drošības sektora reformu jomā, 2014. gada 22. jūlijā ES Ārlietu padome nolēma izveidot starptautisko misiju. Tā uzsāka darbu 2014. gada 1. decem­­­­­­­­­­brī. Saskaņā ar ES Padomes 2019. gada 13. maija lēmumu, starptautiskās misijas mandāts ir atkārtoti pagarināts līdz 2024. gada 31. maijam. MK 2020. gada 18. februāra sēdē tika pieņemts zināšanai Informatīvais ziņojums ”Par Latvijas civilo ekspertu dalību starptautiskajās misijās un operācijās 2020. - 2022. gadā” (Prot. Nr. 7 41. §), kas paredz līdz 17 civilo ekspertu nosūtīšanu darbam ES Kopējās drošības un aizsardzības politikas misijās un noteic, ka pēc informācijas saņemšanas no EĀDD par konkrētu ekspertu apstiprināšanu ekspertu nosūtošā ministrija iesniedz MK rīkojuma projektu par civilā eksperta nosūtīšanu misijā vai operācijā, paredzot iespēju ar civilo ekspertu darbības nodrošināšanu saistītās izmaksas segt no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". Starptautiskā misija sniedz stratēģiskos padomus Ukrainas varas iestādēm gan centrālā, gan reģionālā līmenī civilā drošības sektora reformu stratēģiju izstrādāšanā un ar to saistīto reformu īstenošanā. Tāpat starptautiskā  misija sniedz padomus Ukrainas drošības dienestu reorganizācijai un restrukturizācijai, īpaši koncentrējoties uz Iekšlietu ministrijas struktūrvienībām, kā arī atbalsta Ukrainas civilo drošības iestāžu modernizāciju un visaptverošas pretkorupcijas stratēģijas izstrādi. Starptautiskajā misijā kopumā plānoti 197 starptautiskie eksperti. Šobrīd misijā strādā 164 eksperti no 24 ES dalībvalstīm un vienas partnervalsts. Starptautiskajā misijā pašlaik piedalās astoņi nosūtītie civilie eksperti no Latvijas. 
Rīkojuma projekta “Par civilo ekspertu dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā” (turpmāk –Projekts) 1. un 2. punktā tiek atbalstīta civilo ekspertu Daces Meilijas un Mārtiņa Tola dalība starptautiskajā misijā. Minētie civilie eksperti atbilst Ministru kabineta Noteikumu Nr. 598 4. punktā noteiktajām prasībām un ir piekrituši dalībai misijā:
1) Dace Meilija līdz 2023. gada 31. janvārim;
2) Mārtiņš Tols līdz 2023. gada 2. februārim.
Atbilstoši Noteikumu Nr. 598 17. un 18. punktam, Projekta 4. punkts nosaka:
1) civilajai ekspertei Dacei Meilijai atalgojumu (minimālās mēneša darba algas apmērā) – 2022. gadā 5 500 euro un 2023. gadā 500 euro, un piemaksu par dalību starptautiskajā misijā (operacionālais amata līmenim) – 2022. gadā 29 765 euro un 2023. gadā 2 706 euro. Ārlietu ministrija veiks valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas – 2022. gadā 8 320 euro un 2023. gadā 757 euro apmērā;
2) civilajam ekspertam Mārtiņam Tolam atalgojumu (minimālās mēneša darba algas apmērā) – 2022. gadā 5 450 euro un 2023. gadā 550 euro, un piemaksu par dalību starptautiskajā misijā (operacionālais amata līmenim) – 2022. gadā 29 572 euro un 2023. gadā 2 900 euro. Ārlietu ministrija veiks valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas – 2022. gadā 8 262 euro un 2023. gadā 814 euro apmērā.
Projekta 5.1. punkts paredz, ka Ārlietu ministrija atbilstoši Noteikumu Nr. 598 19. punktam segs šādus faktiskos izdevumus saistībā ar civilās ekspertes Daces Meilijas nosūtīšanu starptautiskajā misijā, nepārsniedzot rīkojumā norādītās summas:
1) dzīvības un veselības apdrošināšana, atgriežoties no dienesta vietas – 5 euro 2023. gadā  (dzīvības un veselības apdrošināšanu pārējā misijas laikā segs starptautiskā misija);
2) ceļa izdevumi – 750 euro (500 euro atvaļinājuma braucienam 2022. gadā un 250 euro pārcelšanās no dienesta vietas 2023. gadā);
3) izdevumi par bagāžas transportēšanu – 100 euro (pārceļoties no dienesta vietas 2023. gadā);
4) dzīvojamās telpas īres un komunālo pakalpojumu izmaksas (operacionālajam amata līmenim) – 15 793,88 euro kalendārajā gadā (2022. gadā 14 478 euro un 2023. gadā 1 317 euro).
Projekta 5.2. punkts paredz, ka Ārlietu ministrija atbilstoši Noteikumu Nr. 598 19. punktam segs šādus faktiskos izdevumus saistībā ar civilā eksperta Mārtiņa Tola nosūtīšanu starptautiskajā misijā, nepārsniedzot rīkojumā norādītās summas:
1) dzīvības un veselības apdrošināšana, atgriežoties no dienesta vietas – 5 euro 2023. gadā  (dzīvības un veselības apdrošināšanu pārējā misijas laikā segs starptautiskā misija);
2) ceļa izdevumi – 750 euro (500 euro atvaļinājuma braucienam 2022. gadā un 250 euro pārcelšanās no dienesta vietas 2023. gadā);
3) izdevumi par bagāžas transportēšanu – 100 euro (pārceļoties no dienesta vietas 2023. gadā);
4) dzīvojamās telpas īres un komunālo pakalpojumu izmaksas (operacionālajam amata līmenim) – 15 793,88 euro kalendārajā gadā (2022. gadā 14 384 euro un 2023. gadā 1 411 euro).
Saskaņā ar starptautiskās misijas finansēšanas noteikumiem šo izdevumu segšana ir Latvijas Republikas pienākums un starptautiskā misija šos izdevumus neapmaksā.
Problēmas un risinājumi
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Ņemot vērā to, ka civilie eksperti jau pilda pienākumus minētajā starptautiskajā misijā un esošais tiesiskais regulējums Dacei Meilijai ir spēkā līdz 2022. gada 31. janvārim un Mārtiņam Tolam - līdz 2022. gada 2. februārim, ir nepieciešams nodrošināt, lai rīkojuma projekts tiktu pieņemts ne vēlāk kā 2022. gada 11. janvārī.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
710
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
710
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
710
116 021
0
11 665
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
710
116 021
0
11 665
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-116 021
0
-11 665
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-116 021
0
-11 665
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
116 021
0
11 665
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ņemot vērā civilo ekspertu dalības laika pagarināšanu starptautiskajā misijā attiecīgi -  D. Meilijai līdz 2023. gada 31. janvārim un M. Tolam līdz 2023. gada 2. februārim, D.Meilijai līdz 2022. gada 31. janvārim un M.Tolam līdz 2022. gada 2. februārim nebūs nepieciešams ar MK 2020. gada 4. novembrī rīkojumu Nr. 647 "Par civilā eksperta dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā" un MK 2021. gada 21. janvāra rīkojumu Nr. 42 „Par civilā eksperta dalību Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā” piešķirtais finansējums atgriešanās izdevumu no dienesta vietas segšanai 355 euro apmērā katram ekspertam (ceļa izdevumi 250 euro apmērā, izdevumi par bagāžu 100 euro apmērā un izdevumi par dzīvības un veselības apdrošināšanu 5 euro apmērā). Šie līdzekļi 710 euro apmērā tiek novirzīti civilo ekspertu dzīvojamās telpas īres un komunālo pakalpojumu izdevumu segšanai 2022. gadā. Attiecīgi kopējais nepieciešamais finansējums 2022. gadā civilo ekspertu darbības nodrošināšanai būs nevis 116 731 euro, bet gan 116 021 euro.

Detalizēts aprēķins – pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Ārlietu ministrija sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā likumprojekta “Par valsts budžetu 2022.gadam” un likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam” izskatīšanai Saeimā otrajā lasījumā priekšlikumu par finansējuma pārdali no valsts budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” uz Ārlietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 01.04.00 “Diplomātiskās misijas ārvalstīs” 2022. gadā 116 021 euro apmērā un 2023. gadā 11 665  euro apmērā civilo ekspertu darbības nodrošināšanai.
Projekts šo jomu neskar.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Projekts šo jomu neskar.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Finanšu ministrija, Tieslietu ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Sabiedriskā apspriešana projekta izstrādē nav veikta, jo projekts neskar sabiedrības tiesības un tiesiskās intereses, būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Aizsardzības ministrija
  • Tieslietu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta izpilde nav saistīta ar jaunu institūciju izveidi, esošu institūciju likvidēšanu vai reorganizāciju.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
AManotp_CivEksp_EUAM_Meilija_Tols