Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-3446: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 3. februāra noteikumos Nr. 59 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība investīciju veicināšanai lauksaimniecībā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Pamatojoties uz 2022. gada 29. novembra Lauku atbalsta dienesta operatīvi sniegtajiem datiem, konstatēts, ka primārajiem lauksaimniecības produktu ražotājiem daļējas kredītprocentu dzēšanas investīciju atbalstam nav pietiekams Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk – ELFLA) finansējums, bet kooperatīvajām sabiedrībām un lauksaimniecības produktu pārstrādei daļējas kredītprocentu dzēšanas investīciju atbalstam ir finansējuma pārpalikums. Ievērojot minēto, ir nepieciešams pārdalīt atbalsta finansējumu, lai mazinātu trūkstošo ELFLA finansējumu daļējas kredītprocentu dzēšanas investīciju atbalstam primārajiem lauksaimniecības produkcijas ražotājiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Mazināt trūkstošo ELFLA finansējumu daļējas kredītprocentu dzēšanas investīciju atbalstam primārajiem lauksaimniecības produkcijas ražotājiem, pārdalot ELFLA finansējuma pārpalikumu no kooperatīvajām sabiedrībām un lauksaimniecības produktu pārstrādei paredzētā finansējuma daļējas kredītprocentu dzēšanas investīciju atbalstam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Spēkā esošo Ministru kabineta 2015. gada 3. februāra noteikumu Nr. 59 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība investīciju veicināšanai lauksaimniecībā" (turpmāk – noteikumi Nr. 59) 3. punktā noteikts finansējuma periods un atbalsta apmērs daļējai kredītprocentu dzēšanai.  Noteikumu Nr.59 3.1.1., 3.2.1. un 3.3.1. apakšpunktā paredzēts finansējuma apmērs daļējas kredītprocentu dzēšanas investīciju atbalstam no ELFLA līdzekļiem:
1) primāro lauksaimniecības produktu ražotājiem – 4 000 000 euro (noteikumu Nr. 59 3.1.1. apakšpunkts),
2) kooperatīvajām sabiedrībām – 500 000 euro (noteikumu Nr. 59 3.2.1. apakšpunkts);
3) lauksaimniecības produktu pārstrādei – 500 000 euro (noteikumu Nr. 59 3.3.1. apakšpunkts).
Savukārt 3.1.2., 3.2.2. un 3.3.2. apakšpunktā paredzēts finansējums no budžeta apakšprogrammas 21.01.00 "Valsts atbalsts lauksaimniecības un lauku attīstībai" 2022. gadam:
1) primāro lauksaimniecības produktu ražotājiem – 2 800 000 euro (noteikumu Nr. 59 3.1.2. apakšpunkts),
2) kooperatīvajām sabiedrībām – 400 000 euro (noteikumu Nr. 59 3.2.2. apakšpunkts);
3) lauksaimniecības produktu pārstrādei – 300 000 euro (noteikumu Nr. 59 3.3.2. apakšpunkts).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lauku atbalsta dienests, vērtējot iesniegtos atbalsta pieteikumus, ir konstatējis, ka primārajiem lauksaimniecības produktu ražotājiem daļējas kredītprocentu dzēšanas investīciju atbalstam nav pietiekams ELFLA finansējums, bet kooperatīvajām sabiedrībām un lauksaimniecības produktu pārstrādei daļējas kredītprocentu dzēšanas investīciju atbalstam ELFLA finansējums paliek pāri.
Savukārt no budžeta apakšprogrammas 21.01.00 "Valsts atbalsts lauksaimniecības un lauku attīstībai" 2022. gadam finansējums paliek pāri kooperatīvajām sabiedrībām.
Tā kā daļā atbalsta pasākumu nav pietiekams finansējums, Lauku atbalsta dienestam būs jāpiemēro proporcionāls samazinājums atbalsta pretendentu aprēķinātajam atbalstam. Lai mazinātu liela proporcionālā koeficienta samazinājuma piemērošanas risku, jāizdara grozījumi noteikumos Nr. 59, pārdalot finansējumu no tiem atbalsta pasākumiem, kuros veidojas finansējuma pārpalikums. 
Risinājuma apraksts
Lai pārdalītu finansējumu, pamatojoties uz Lauku atbalsta dienesta operatīvi sniegtajiem datiem par finansējuma nepietiekamību un pārpalikumu, nepieciešams precizēt noteikumu Nr. 59 3.1.1., 3.2.1. un 3.3.1. apakšpunktā noteikto finansējuma apmēru, nemainot noteikumu Nr. 59 3. punkta ievaddaļā noteikto daļējai kredītprocentu dzēšanai paredzēto kopējo atbalsta apmēru. 
Lai nodrošinātu finansējuma pārdali, pamatojoties uz Lauku atbalsta dienesta operatīvi sniegtajiem datiem par finansējuma nepietiekamību un pārpalikumu, ir jāprecizē noteikumu Nr. 59 3.1.1., 3.2.1. un 3.3.1., 3.2.2. un 3.3.2. apakšpunktā noteiktais finansējuma apmērs, finansējuma atlikumu 187 477 euro apmērā no noteikumu Nr. 59 3.2.1. apakšpunktā minētā pasākuma un 338 939 euro apmērā no noteikumu Nr. 59 3.3.1. apakšpunktā minētā pasākuma (kopā 526 416 euro) pārdalot uz noteikumu Nr. 59  3.1.1. apakšpunktā minēto pasākumu, bet finansējumu 188 226 euro apmērā no noteikumu Nr. 59 3.2.2. apakšpunktā minētā pasākuma pārdalot uz noteikumu Nr. 59  3.3.2. apakšpunktā minēto pasākumu.
Precizējot finansējuma apmēru noteikumu Nr. 59 3.1.1., 3.2.1., 3.2.2., 3.3.1. un 3.3.2. apakšpunktā, attiecīgi tiek precizēts arī noteikumu Nr. 59 3.1., 3.2. un 3.3. apakšpunktā noteiktais finansējuma apmērs daļējai kredītprocentu dzēšanai. 
Līdz ar noteikumu Nr. 59 3.3.2. apakšpunkta izteikšanu jaunā redakcijā, lai nodrošinātu nepārprotamu izpratni par to, kuru lauksaimniecības produktu pārstrādes produktu ražošana tiek atbalstīta, spēku zaudē noteikumu Nr. 59
3.3.2.1.1.–3.3.2.1.7. apakšpunkts, jo noteikumu Nr. 59 IV nodaļas 34.1, 34.2, 34.3 un 34.4 punktā noteiktie atbalstāmie lauksaimniecības produktu pārstrādes produkti ir minēti pie attiecīgajiem atbalsta pasākumiem.
Līdz ar noteikumu Nr. 59 3.3.2.1.1.–3.3.2.1.7. apakšpunkta svītrošanu atbilstoši redakcionāli precizēts 3.3.2.1. un 3.3.2.2. apakšpunkts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Lai sekmētu Eiropas Savienības fondu finansēto projektu īstenošanu, kā arī lauksaimniecībā iesaistītajiem saimnieciskās darbības veicējiem nodrošinātu ilgtermiņa investīcijas, paredzēts atbalsts kredītprocentu daļējai dzēšanai. Tādējādi tiks mazināts finansiālais slogs saimnieciskās darbības veicējiem, kas maksā kredītprocentus par aizdevumu.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • primārās lauksaimniecības produkcijas ražotāji
Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecības saimnieciskās darbības veicēju izaugsmi un palielinās nozares konkurētspēju.
Juridiskās personas
  • lielie uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
  • mazie uzņēmumi
  • mikrouzņēmumi
Ietekmes apraksts
Fiziskām un juridiskām personām, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu, zvejniecību un zvejas produktu apstrādi, lauksaimniecības produktu pārstrādes saimnieciskās darbības veicējiem un atbilstīgām kooperatīvām sabiedrībām, kas darbojas lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē, atbalsts veicinās izaugsmi un palielinās konkurētspēju, tā palielinot nozares konkurētspēju kopumā.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās saimnieciskās darbības veicējuattīstību un palielinās konkurētspēju.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās saimnieciskās darbības veicēju attīstību un palielinās konkurētspēju.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās saimnieciskās darbības veicēju izaugsmi un palielinās nozares konkurētspēju.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Fiziskām un juridiskām personām, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu, atbalsts veicinās saimnieciskās darbības veicēju izaugsmi un palielinās konkurētspēju, tā palielinot nozares konkurētspēju kopumā.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Tiks mazināts finansiālais slogs saimnieciskās darbības veicējiem, kas maksā kredītprocentus par aizdevumu.
Saimnieciskās darbības veicēju lieli līdzekļi tiek tērēti aizdevumu atmaksai, bet atbalsts tos ļautu izmantot efektīvāk, novirzot investīcijām efektivitātes palielināšanai un jaunu darbavietu radīšanai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecības saimnieciskās darbības veicēju izaugsmi un palielinās konkurētspēju.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Netieši var ietekmēt nodarbinātību.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Finansējums pārdalīts starp pasākumiem no 2022. gadam apstiprinātā kopējā finansējuma.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits
Lauku atbalsta dienests

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Par TAP portāla sadaļā “Sabiedrības līdzdalība” ievietoto noteikumu projektu ne iebildumi, ne priekšlikumi nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atbalsts vērsts uz lauku teritoriju attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi